eitaa logo
عصر ظهور | ASRZOHUR
3.5هزار دنبال‌کننده
171 عکس
123 ویدیو
57 فایل
◄ آینده پژوهی مهدوی ◄ مباحث تخصصی مهدویت 🔺کانال «ایتا»: https://eitaa.com/asrzohur110 🔹تلگرام: https://t.me/asrzohur110 ✅ ارتباط: @mamiri110 ▪️این کانال همچون «کتابی» است که اگر فصل‌های اولیه را مطالعه نکنید، فهم فصول بعدی، دشوار خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ آیا زوراء بر تهران، منطبق است؟ ✍️مصطفی امیری ✅ کوه‌های سیاه در منطقه «زوراء» 🔹در کتاب الکافی کلینی، امام صادق(ع)، انحصار الزوراء بر بغداد را انکار کرده و آن را برای منطقه ری و تهران در ایران نیز ثابت می‏داند و زوراء را وصف مشترک برای شهرهای فسادخیز تهران و بغداد، معرفی می‌کند: 🔸«قَالَ لِی تَعْرِفُ الزَّوْرَاءَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ یَقُولُونَ إِنَّهَا بَغْدَادُ قَالَ لَا ثُمَّ قَالَ دَخَلْتَ الرَّیَّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَتَیْتَ سُوقَ الدَّوَابِّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ رَأَیْتَ الْجَبَلَ الْأَسْوَدَ عَنْ یَمِینِ الطَّرِیقِ؛ تِلْکَ الزَّوْرَاء»(۱) زوراء را میشناسی؟ آری همان بغداد است. امام پاسخ می‌دهد: خیر، بلکه وارد تهران شدی... کوه سیاه را دیدی؟ همان زوراء است. 🔹طبق حدیث فوق، الزوراء نه تنها بر بغداد منطبق است بلکه وصف مشترک است که علاوه بر بغداد در عراق، بر منطقه ری و تهران در ایران نیز صدق می‌‏کند. 🔸بویژه طبق حدیث فوق، راوی گمان می‏کرده است که الزوراء تنها و فقط بر شهر بغداد منطبق است؛ لکن امام با نفی این توهم انحصار، تطبیق الزوراء برای منطقه ری (تهران) را نیز معرفی می‏نمایند. شاهد بر این امر، امام معصوم و در ادامه با ذکر ویژگی خاص، کوه‌هایی که سیاه دیده می‌شود در نزدیکی منطقه ری (رَأَیْتَ الْجَبَلَ الْأَسْوَد)، به معرفی دقیق‌تر زوراء در ایران می‏پردازند. ✅ دیدگاه اول 🔹بنابراین، همانطور که الزوراء، برای بغداد ثابت است(۲) و (۳) همچنانکه علامه مجلسی در کتاب مراۀ العقول در تفسیر حدیث الکافی کلینی، احتمال داده است که الزوراء، بر مناطقی از ری قدیم، صدق می‌کند (احتمال اول) و حدیث، اشاره به واقعه‌ای در تهران در نزدیکی ظهور قائم دارد: 🔸«یحتمل أن یکون الزوراء فی الخبر، اسما لموضع بالری... ویکون إشارة إلی واقعة تکون فی زمن القائم علیه السلام أو فی قریب منه»‏(۴) ✅ دیدگاه دوم 🔹لکن در بیان علامه مجلسی، احتمال دیگری نیز مطرح است (احتمال دوم) که مطابق آن، انحصار الزوراء بر بغداد را می‌‏رساند؛ طبق این احتمال (احتمال دوم)، نفی امام علیه‌السلام در حدیث الکافی کلینی، تنها نفی انطباق الزوراء بر بغداد قدیم، می‌‏باشد: 🔸«یحتمل أن یکون الزوراء فی الخبر... بغداد الجدید وإنّما نفی الامام علیه السلام، بغداد القدیم و لعله کان هناک موضع یسمی بالری و یکون إشارة إلی المقاتلة التی وقعت فی زمان مأمون»(۵) 🔹نفی امام در حدیث الکافی کلینی، تنها نفی انطباق الزوراء بر بغداد قدیم، می‌‏باشد و در نتیجه الزوراء، بر مناطق دیگری در بغداد جدید همچون منطقه الخضراء، صدق می‌‏کند. 🔸بغداد جدید (الزوراء) در اثر حمله سفیانی به عراق، تخریب و خراب خواهد شد، کما اینکه در احادیث دیگر نیز به آن اشاره شده است: «السُّفْیَانِیُّ وَ یَسِیرُ جَیْشُهُ إِلَی الْعِرَاقِ فَیُخْرِبُهُ وَ یُخْرِبُ الزَّوْرَاءَ وَ یَتْرُکُهُمَا جَمَّاءَ وَ یُخْرِبُ الْکُوفَةَ»(۶) 🔹مطابق این دیدگاه دوم، در تطبیق الزوراء بر تهران، تردید جدّی وجود دارد. اما کماکان سوال این است: آیا در بغداد، کوه‌هایی که به رنگ سیاه دیده شوند، وجود دارد؟ 🔸مطابق کتب لغت و جغرافیاء، زوراء بر بغداد، منطبق است. ✅ نکته پایانی 🔹درباره نقشه و قصد حمله به تهران، مطالبی بیان شده است که به هوشیاری محور مقاومت شیعی بستگی دارد(۷) ان شاء الله درباره مجموع حوادث «تهران قبل ظهور»، مطالبی وجود دارد که در وقت مناسب، بیان خواهد شد. ✅ پی‌نوشت: 1. کلینی، الکافی، ج۸، ص۱۷۷. 2. «تُبْنَی مَدِینَةٌ یُقَالُ لَهَا زَوْرَاءُ بَیْنَ دِجْلَةَ وَ دُجَیْلٍ وَ الْفُرَات» (خزار رازی، کفایۀ الاثر، ص۲۱۴). 3. «إِنَّ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ لَمَّا رَجَعَ مِنْ وَقْعَةِ الْخَوَارِجِ اجْتَازَ بِالزَّوْرَاءِ، فَقَالَ لِلنَّاسِ: إِنَّهَا الزَّوْرَاء» (طوسی، الامالی، ص۱۹۹). 4. علامه مجلسی، مراۀ العقول، ج۲۶، ص۶۵. 5. علامه مجلسی، مراۀ العقول، ج۲۶، ص۶۵. 6. حلی، مختصر البصائر، ص۴۴۵. 7. امیری، کتاب آتش آذربایجان، ص۶۶-۷۳. عناوین مرتبط 🔸«نقشه و قصد» حمله به تهران در گزاره‌های حدیثی ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ ارسال «سلاح» و پهپاد به روسیه و «مشارکت» در جنگ؟ با توجه به به اینکه در روایات تاکید شده، شیعه در «جنگ‌های آخرالزمانی بین دشمنان»، دخالت نکند و توصیه‌هایی به عدم مشارکت در قرقیسیاء و آتش آذربایجان شده است، آیا موضوع ارسال پهپاد و موشک به روسیه، به نوعی دخالت در جنگ، محسوب نمی‌شود؟ ✍️مصطفی امیری این مساله، از چند منظر، قابل بررسی است: ✅ فروش سلاح به دشمنِ غربی‌ها؟ 🔹برخی عنوان می‌کنند: «اسلام و اهل‌بیت اجازه فروش سلاح حتی به کفار برای قربانی انسان‌ها را نمی‌دهد». 🔸آری کما اینکه رهبر معظم آیت الله خامنه ای نیز در دیدار با پوتین، تصریح کردند: «جنگ یک مقوله خشن و سخت است و ایران از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی‌شود»(1) 🔹اما درباره فروش سلاح و ادوات نظامی به برخی کشورها، قاعده بسیار مهمی از سوی امام معصوم بیان شده است که در کتب فقهی نیز گفتگو می‌شود: 🔸قلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ... إِنِّي كُنْتُ أَحْمِلُ السِّلَاحَ إِلَى أَهْلِ الشَّامِ فَأَبِيعُهُ مِنْهُمْ فَلَمَّا أَنْ عَرَّفَنِيَ اللَّهُ هَذَا الْأَمْرَ ضِقْتُ بِذَلِكَ وَ قُلْتُ لَا أَحْمِلُ إِلَى أَعْدَاءِ اللَّهِ فَقَالَ احْمِلْ إِلَيْهِمْ فَإِنَّ اللَّهَ يَدْفَعُ بِهِمْ عَدُوَّنَا وَ عَدُوَّكُمْ يَعْنِي الرُّومَ وَ بِعْهُمْ فَإِذَا كَانَتِ الْحَرْبُ بَيْنَنَا فَلَا تَحْمِلُوا(2). 🔹به امام باقر گفتم: ... من اسلحه به منطقه شام صادر مى‏كردم و به آنان مى‏فروختم. از وقتى كه خداوند ولايت شما را به من شناساند، من از اين كار ناراحت و دلتنگ شدم و با خود گفتم: از اين پس اسلحه در اختیارشان قرار نمی‌دهم. نظرتان چيست؟ امام فرمود: اسلحه به سوى آنان ببر و به آنان بفروش؛ زيرا خداوند دشمنان ما و شما يعنى روم (غربی‌ها) را به وسيله آنان دفع مى‌‏كند. اما هرگاه ميان ما و آنان جنگ در گرفت دیگر اسلحه به آنان ندهيد. 🔸طبق گزاره حدیثی فوق که در کتب معتبر شیعی نیز نقل شده است(2)، از امام معصوم درباره فروش سلاح و کمک نظامی به برخی از طرف‌های درگیر -که البته در جبهه حق قرار ندارند- اما در حال جنگ با دشمن اصلی شیعه هستند، استفسار می‌شود. 🔹امام معصوم، پاسخ می‌گویند: حتما سلاح بفروشید و در اختیارشان قرار دهید. زیرا به‌واسطه این کار، دشمنان اصلی شیعه (رومی‌ها)، از مرزهای بلاد شیعی دور و نقشه‌های آنان دفع می‌شود(3) 🔸اکنون نیز با توسعه ناتو به شرق از سوی مثلث «غربی، عبری، عربی» و جنگ روسیه با کشورهای غربی، اتخاذ تدابیر نظامی از سوی محور شیعی در صحنه تحولات شطرنج جهانی، امری ضروری است. ✅ توازن رُعب و پیام اقتدار 🔹وقتی در زمره مبانی «سیاست خارجی» آمریکا، حمله به ایران و عراق، گنجانده شده است(4) و حتی با رنگ و لعاب مذهبی نیز آغشته می‌شود، چه باید کرد؟ آیا باید صرفا نظاره‌گر بود(5). 🔸ایران در عرصه جنگ اوکراین، از پهپادها برای آزمایش و حمله به اسرائیل استفاده می‌کند. قدرت‌نمایی نظامی ایران، باعث گردیده، مسئولین رژیم صهیونیستی در حالتی از خوف به سر می‌برند(6) و پرسش اساسی این است ایران چه فناوری‌های نوین نظامی را دریافت کرده است؟ ✅ سیاست رسمی ایران: «بی‌طرفی» در اوج «اقتدار نظامی» 🔹مسئولین دیپلماسی کشور همواره تاکید کردند: «سیاست ایران در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی این کشور، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است»(7) 🔸البته بی‌طرفی در مناقشات نظامی دیگر کشورها بدین معنا نیست که در برابر تهدیدات دشمنان نسبت به مرزهای جغرافیایی مناطق شیعی نیز باید بی‌تفاوت بود. بلکه راهبرد امنیتی، باید اوج «اقتدار نظامی» در دفاع از «کیان شیعه» در برابر تهدیدات دشمنان در جغرافیای ظهور باشد. 🔹زیرا آتش منطقه آذربایجان (که محدوده جغرافیایی آن از شمال غربی ایران تا قلب قفقاز و تا مرزهای امپراتوری روم شرقی و سواحل بحرالقرم دریای سیاه امتداد داشته است و از این‌رو علاوه بر جنگ جمهوری باکو با ارمنستان، تنش نظامی بین روسیه با ناتو و اوکراین را نیز شامل می‌شود)(8) طراحی چندبُعدی به منظور عملیات ایذایی، بحران‌سازی و تاثیر منفی بر امنیت مناطق در مرزهای شمالی ایران است. 🔸بنابراین در مناقشه منطقه آذربایجان، «جنگ تهاجمی» با سایر کشورها در دکترین نظامی ایران جای ندارد اما «دفاع پیش‌دستانه» در برابر تهدیدات دشمنان نسبت به مرزها و ژئوپلیتیک منطقه، بسیار ضروری است(9) ✅ پی‌نوشت: 1. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=50657 2. کلینی، الکافی، ج۵، ص۱۱۲. صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۱۷۵. طوسی، تهذیب الأحکام، ج۶، ص۳۵۳. 3. امیری، کتاب آتش آذربایجان، ص۸۴-۸۵. 4. eitaa.com/asrzohur110/227 5. eitaa.com/asrzohur110/235 6. مشرق‌نیوز (لینک) 7. خبرگزاری فارس (لینک) 8. امیری، آتش آذربایجان، ص۳۴-۳۵. 9. eitaa.com/asrzohur110/45 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ دکترین نظامی «شیعه» قبل ظهور: دفاع از عراق و آزادی فلسطین ✍️مصطفی امیری 🔹به باور نگارنده، دیپلماسی خارجی محور شیعی و «دکترین نظامی» ایران باید پرهیز از حضور مستقیم در جنگ جهانی مبتنی بر اصل «بی‌طرفی»، درعین حال حفظ «اقتدار نظامی» برای حراست از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی شیعه در مناقشات جهانی پیش‌رو باشد تا انرژی شیعه صرفا بر حوادث «جغرافیای ظهور»، متمرکز شود. 🔸مثلث «غربی، عبری، عربی» در طراحی ایذائی و چندبعدی در تلاش هستند ایران را در مرزهای خود در شمال، جنوب و شرق، به فتنه قومیتی و مناقشات نظامی، مشغول نمایند تا قلب خاورمیانه و مسیر «کربلا تا قدس» را در اختیار گیرند. 🔹البته بی‌طرفی بدین معنا نیست که در برابر تهدیدات دشمنان نسبت به مرزهای‌های جغرافیایی و عقیدتی مناطق شیعی نیز باید بی‌تفاوت بود. مسئولین نیز به درستی بیان کردند: «ایران همان‌گونه که با درگیری و جنگ، مخالف است، مخالفت قاطع خود را با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو نیز اعلام می‌کند»؛ و البته اتخاذ «تدابیر نظامی» در شطرنج جهانی در راستای «تضعیف» جبهه باطل و سیاست «مشغولیت» قدرت‌های بزرگ به یکدیگر، ضروری است و «ارسال سلاح» نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود. 🔸بنابراین، تمرکز قدرت نظامی در «جغرافیای ظهور» و مثلث «کوفه، مکه، قدس» با تاکید بر دفاع از عراق و آزادی فلسطین، جزو وظایف ذاتی «دیپلماسی زمینه‌ساز» است. 🔹زیرا عراق، پایتخت حکومت جهانی امام عصر است. 🔸شام و سوریه، معبر هموار کردن مسیر «کربلا تا قدس». 🔹مکه، محل ظهور حضرت و بیعت محور شیعی با امام عصر. 🔸فلسطین و مسجدالاقصی، محل نماز امام مهدی و اقتدای حضرت عیسی به ایشان و نماد وحدت ادیان. ✅ عنوان مرتبط: 🔹ارسال «سلاح» و پهپاد به روسیه و «مشارکت» در جنگ؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ بررسی مناقشه روسیه با کشورهای غربی در پازل حوادث ظهور باتوجه به اینکه «بلاد آذربایجان» در زمان معصومین تا سواحل بحرالقرم (دریای سیاه) و مرزهای امپراطوری روم شرقی امتداد داشته است؛ جنگ بین روسیه که در مناطق جنوبی غربی این کشور و در سواحل دریای سیاه با ناتو و آمریکا در خاک اوکراین در جریان است، علاوه بر «هرج الروم»، در قالب «آتش آذربایجان» نیز قابل بررسی است. ✍️مصطفی امیری ✅ مرزهای «بلاد آذربایجان» در زمان معصومین 🔹این اشتباه در ذهن «مخاطب معاصر» است که بلاد آذربایجان صرفا منحصر به جمهوری باکو یا شمال غربی ایران است در حالیکه ما و شما می‌دانیم که چنین نیست. 🔸کتاب ابن‎فریغون، حدود العالم (قرن چهارم)، ص164 را ملاحظه بفرمائید که محدوده بلاد آذربایجان را چنین برمی‌شمرد: «إلى الشرق منها حدود جيلان، و إلى جنوبيها حدود العراق و الجزيرة، و إلى غربيها حدود الروم و السرير، و إلى شماليها حدود السرير و الخزر». ببینید چقدر وسیع بوده است؟ 🔹الحمدلله ما در تالیف کتاب، دقیق و علمی حرکت کردیم و هم در و هم در و در متن کتاب بویژه 34-36 (لینک) تصریح کردیم که بلاد آذربایجان وسیع بوده و ذهنیت مخاطب امروزی به اشتباه فکر می‌کند مقصود صرفا جمهوری باکو است یا فقط شمال غربی ایران. 🔸درحالیکه بلاد آذربایجان تا بحرالقرم (دریای سیاه) و مرزهای امپراطوری روم شرقی، امتداد داشته و علاوه بر مناقشه نظامی باکو با ارمنستان، جنگ روسیه در مرزهای بحرالقرم (دریای سیاه) با کشورهای غربی را نیز شامل می‌شود. ضمن اینکه در پازل «هرج الروم» نیز قابل ارزیابی است. ✅ مخاطب امروز و چند اشتباه 1. اینکه گمان کنیم بلاد آذربایجان یعنی فقط جمهوری باکو یا فقط شمال غربی ایران است. این اشتباه در ذهن مخاطب معاصر است. 2. و اینکه گمان کنیم آذربایجان یعنی فقط قوم تُرک. این هم در ذهنیت ماها شکل گرفته است که صحیح نیست. 3. درحالیکه در کتب معاجم جغرافیایی معتبر، بلاد آذربایجان تا بحرالقرم (دریای سیاه) و تا مرزهای امپراطوری روم شرقی، امتداد داشته است و جنوب‌غربی روسیه را نیز دربرمی‌گیرد. ✅ آتش آذربایجان و «جنگ جهانی» قبل ظهور 🔹تقابل نظامی روسیه با ناتوی غربی در قالب (که محدوده بلاد آذربایجان در زمان قدیم از شمال غربی ایران تا قلب قفقاز و مرزهای امپراتوری روم شرقی و بحر القرم، دریای سیاه امتداد داشته) است؛ و نیز در قالب (اختلاف و کشمش بین غیرمسلمانان) قابل بررسی است. 🔸آن «آتش ذریایجان»، قطعه‌ای از «پازل ظهور» است، که منجر به شود. و معیار خوبی برای «تشخیص» منطقه جغرافیایی قصده شده در گزاره حدیثی «نار من آذربیجان لایقوم لها شیء» است. ✅ کتاب «آتش آذربایجان»، برگزیده جشنواره بین‌المللی «کتاب سال رضوی» 🔹کتاب «آتش آذربایجان قبل از ظهور» تالیف مصطفی امیری توسط «نشر جمکران» به چاپ رسیده است و در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، در زمره برگزیدگان قرار گرفته و «شایسته تقدیر» شناخته شد(تصویر). 🔸نویسنده در این کتاب به تبیین سناریوی آخرالزمانی «آتش آذربایجان» پرداخته است؛ و به مناسبت از حوادث «جنگ جهانی»، نقش «ترکیه» و نیز حوادث «ایران» بویژه «تهران» در عصر ظهور، سخن به میان آمده است. ✅ عنوان مرتبط 🔸ارسال «سلاح» و پهپاد به روسیه و «مشارکت» در جنگ؟ 🔹آتش آذربایجان از گسل‌های فعال جنگ جهانی ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ محدوده جغرافیایی «آذربایجان» در تراث اسلامی مقصود از آذربایجان، دقیقاً کدام منطقه است؟ داخل ایران یا خارج از محدوده جغرافیایی ایران؟ ✍️مصطفی امیری 🔹گفتنی است بلاد آذربایجان در زمان «صدور نص»، منطقه وسیعی را شامل می‌شده است و مشتمل بر مناطقی از آذربایجان ایران (اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی)، مناطقی همچون اَرَّان و جمهوری باکو تا برزند (تفلیس) گرجستان در قلب قفقاز نیز ادامه داشته، حتی محدوده وسیعی از جنوب غربی روسیه و شمال شرقی ترکیه تا سواحل دریای سیاه (بحرالقرم) متصل به جزیره کریمه را شامل می‌شود و تا مرزهای امپراطوری بیزانس (روم شرقی)، امتداد داشته است: 🔸اَذرَبِيجَان: إقليمٌ واسع و من مشهور مدائنها تبریز(1) و أجل مدنها قديما أردبيل(2) من أردبيل إلى برزند من أعمال تفلیس(3) من كور آذربيجان(4) ‏أَرَّانُ في آخِرِ حُدُودِ أَذرَبِيجَان(5) نَخْجُوان بَلَدٌ بأَقْصَى أَذْرَبِيجان(6) و ایضاً بعض البلاد التی على ساحل بحرالقرم حدود بلاد الروم(7). 🔹بنابراین علاوه بر آذربایجان ایران، بر مناطق وسیعی در کشورهای جمهوری باکو، ارمنستان و امتداد آن در قلب قفقاز و تا سرزمین‌های واقع در سواحل دریای سیاه (بحرالقرم)، مفهوم «بلاد آذربایجان» اطلاق می‌شده است. 🔸در کتب قرن چهارم و نزدیک به عصر معصوم، محدوده جغرافیای «آذربایجان تاریخی» از شرق آن تا مرزهای گیلان، از جنوب تا مرزهای عراق و از غرب تا مرزهای امپراطوری روم و از شمال تا مرزهای خزر، توصیف شده است: 🔹ثلاثة بلدان متصلة ببعضها و سوادها متداخل بعضه ببعض. إلى الشرق منها حدود جيلان، و إلى جنوبيها حدود العراق و الجزيرة، و إلى غربيها حدود الروم و السرير، و إلى شماليها حدود السرير و الخزر(8) 🔸بنابراین مقصود از آذربایجان در لسان احادیث و کتب تاریخ و جغرافیا، «سرزمین تاریخی» آذربایجان است و نه صرفا «کشور» جمهوری باکو. 🔹و قدر متیقن، جنگ در یک یا چند منطقه از محدوده سرزمین «آذربایجان تاریخی» که از شمال غربی ایران تا قلب قفقاز، سواحل دریای سیاه و مرزهای رومی شرقی نیز امتداد داشته است، برپا خواهد شد. از‌اینرو علاوه بر جنگ آذربایجان با ارمنستان، تنش نظامی بین روسیه با ناتو که از مناطق سواحل دریای سیاه (بحرالقرم) آغاز شد(9) را نیز شامل می‌شود. 🔸اما اینکه امام معصوم، شیعه را به عدم مداخله نظامی در جنگ آذربایجان فراخواندند (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، بیانگر آن است این جنگ، ابتدا در مناطقی خارج از محدوده جغرافیای «حکومت شیعه زمینه‌ساز» رخ خواهد داد. ✅ مخاطب امروز و چند اشتباه ۱. اینکه گمان کنیم بلاد آذربایجان یعنی فقط جمهوری باکو یا فقط شمال غربی ایران است. این اشتباه در ذهن مخاطب معاصر است. ۲. و اینکه گمان کنیم آذربایجان یعنی فقط قوم تُرک. این هم در ذهنیت ماها شکل گرفته است که صحیح نیست. ۳. درحالیکه در کتب معاجم جغرافیایی معتبر، بلاد آذربایجان تا بحرالقرم (دریای سیاه) و تا مرزهای امپراطوری روم شرقی، امتداد داشته است. 📘امیری، کتاب آتش آذربایجان، ص34-35. eitaa.com/asrzohur110/91پی‌نوشت: 1. حموی، معجم البلدان، ج۱، ص۱۲۸. 2. اصطخری، مسالک الممالک، ص۱۸۱. 3. حموی، معجم البلدان، ج۲، ص۳۵. 4. یعقوبی، البلدان، ص۷۹. 5. مدنی، الطراز الاول، ج۷، ص۲۴. 6. بروسوی، أوضح المسالک إلی معرفة البلدان، ص۶۲۳. 7. ابوالفداء، تقوم البلدان، ص۴۴۰. 8. ابن‌فریغون، حدود العالم، ص۱۶۴. 9. «جزیرة القرم» نام غریبی، نیست. بلکه اگر در گوگل، سرچ کنید معادل فارسی آن، جزیره کریمه است که در شمال دریای سیاه (بحرالقرم) قرار دارد. به عنوان مثال، ویکی‌ پدیا، مدخل جزیرة القرم(لینک). بعد در سمت راست صفحه ویکی‌پدیا اگر روی «فارسی» کلیک کنید به مدخل، جزیره کریمه راهنمایی می‌شوید. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ نقد دیدگاه استاد کورانی در گزاره حدیثی «آذربایجان» قبل ظهور آذربایجان برای ما است یا آتشی از آذربایجان؟ کدام: «لنا» یا «لنار»؟ ✍️مصطفی امیری 🔹در فضای مجازی، در راستای دیدگاه استاد کورانی، بسیار ترویج می‌شود که مطابق نسخه «لنا من آذربایجان»(1): قیامی قبل ظهور در راستای «حمایت» از حکومت ایران در منطقه آذربایجان، شکل خواهد گرفت. 🔸درحالیکه نسخه «لنا»، فقط در کتاب بحارالأنوار ذکر شده است و درعین‌اینکه «نسخه متأخر» است، «نسخه مُنفرد» نیز است و در هیچ کتاب دیگری مشابه آن وجود ندارد. 🔹اما در کتاب الغیبة نعمانی، «لنار» آتش، ذکر شده است(2). و درصورت اختلاف نسخ، نسخه کتاب اصلی و منبع، ارجح است و کتاب الغیبۀ نعمانی، تقدم رُتبی و علمی نیز دارد. مضاف براین، نسخه «لنار» در دیگر کتب حدیثی نیز تکرار شده است(3) و نویسندگان آثار مهدوی نیز همگی نسخه متقدم «لابدّ لنار» را پذیرفته‌اند و از نسخه متأخر، اعراض کردند(4). ✅ ابهام و تناقض در دیدگاه استاد کورانی 🔸ضمن اینکه اگر فرض بر صحت نسخه «لنا من آذربایجان» باشد، تناقض و ابهام محتوایی نیز پیش خواهد آمد: 🔹زیرا « حدیث» می‌فرماید: در منطقه آذربایجان، قیام مردمی در جهت حمایت از آرمان امام مهدی شکل خواهد گرفت و طبیعتاً هرکسی توان دارد باید به آن بپیوندد؛ زیرا قیامی مورد تأیید اهل‌بیت است(لنا) و چیزی هم جلودار این قیام نخواهد بود(لَايَقُومُ لَهَا شَيْ‏ء)، 🔸اما « حدیث» به‌صراحت می‌فرماید: شیعیان در خانه‌هایشان باشند(أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ، کنایه از عدم مشارکت) و در این قیام شرکت نکنند. چگونه است باوجود‌اینکه قیامی موردتأیید اهل‌بیت و برای یاری امام عصر است، اما شیعه نباید در این قیام شرکت کند؟ بنابراین دیدگاه استاد کورانی با ابهام روبه‌روست. 🔹از مجموع آنچه بیان گردید، نسخه «لابدّ لنار»: آتشی از آذربایجان، صحیح‌ است. ✅ پی‌نوشت: 1. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۳۵ و ۲۹۴. 2. نعمانی، الغیبة، ص۱۹۴ و ۲۶۳. 3. ابن‌طاووس، الملاحم و الفتن، ص۳۷۰؛ نوری، مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص۳۵؛ حر عاملی، إثبات‏ الهداة‏، ج۵، ص۱۵۸. 4. بروجردی، جامع أحادیث الشیعه، ج۱۳، ص۷۴. مرتضی عاملی، مختصر مفید، ج۳، ص۱۶۲ـ۱۶۳. 📘کتاب آتش آذربایجان، ص۵۲. ✅ عناوین مرتبط: 🔸محدوده جغرافیایی «آذربایجان» در تراث اسلامی: eitaa.com/asrzohur110/265 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ آتش «آذربایجان»، داخل ایران یا خارج ایران؟ ✍️مصطفی امیری ✅ محدوده جغرافیایی بلاد آذربایجان 🔹بیان کردیم بلاد آذربایجان در صدر اسلام، وسیع بوده و مناطق شمال غربی ایران تا قلب قفقاز و حتی تا مرزهای امپراطوری روم شرقی و سواحل دریای سیاه، امتداد داشته است و مقصود از آذربایجان در لسان احادیث و کتب جغرافیا، صرفا کشوری به نام «جمهوری باکو» نیست و این اشتباه ذهنیِ مخاطب معاصر است. ✅ آذربایجان با ما یا برعلیه ما آتشی از آذربایجان؟ کدام: «لنا» یا «لنار»؟ 🔸و نیز بیان کردیم، دیدگاه استاد کورانی مبنی بر اینکه آذربایجان برای ما مهم است، با «ابهام محتوایی» روبرو است؛ بلکه آتشی از آذربایجان، صحیح است(نسخه لنار). 🔹درواقع در فرض قبول دیدگاه آقای کورانی، عبارت «احلاس بیوتکم» در پایان حدیث با نسخه «لابدّ لنا» در صدر حدیث، سازگاری ندارد؛ زیرا مگر می‌شود حرکت مردمی آذربایجان در دفاع از اهل‌بیت و نصرت امام عصر، شکل بگیرد(لابد لنا)، اما امام معصوم دستور به خانه‌نشینی و عدم حمایت از این قیام را صادر نمایند؟(احلاس بیوتکم). اینکه تناقض است. پس نسخه «لنار» یعنی آتشی از آذربایجان، صحیح است. ✅ آتش و جنگ در «آذربایجانِ» داخل ایران یا خارج از ایران؟ 🔸اکنون مساله این است آتش جنگ ابتدا در مناطقی از ایران، شعله‌ور می‌شود یا در مرزهای خارج از کشور ایران؟ 🔹عبارت «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ»، قرینه بر این است که منظور از آذربایجان، آن مناطقی از سرزمین «آذربایجان تاریخی»، مقصود است که خارج از مرزهای ایران و بلاد شیعه قرار دارد. والا چگونه امکان دارد امام معصوم، شیعیان را دربرابر جنگی که در خاک و وطن‌شان رخ داده است، دعوت به عدم مقابله نظامی نماید، درحالی‌که دفاع دربرابر تجاوز دشمن، واجب شرعی است. 🔸و نیز عبارت «أَلْبِدُوا مَا أَلْبَدْنَا» قرینه دیگر مبنی بر تاکید مجدد و نصیحت اهل‌بیت به عدم مشارکت شیعه در این جنگ است و دریافت می‌شود جنگ آتش آذربایجان، در مناطقی خارج از محدوده جغرافیایی شیعه، برپا خواهد شد. 🔹بنابراین، جنگ آذربایجان در مناطقی خارج از ایران، مقصود است و در واقع اشاره به فتنه‌‏هايى دارد كه مانند آتش به سایر نقاط نیز شعله‌‏ور مى‏شود و به قرینه «لَايَقُومُ لَهَا شَيْ‏ء» به‌تدریج گسترش می‌یابد. 📘کتاب آتش آذربایجان، ص۴۱-۴۳. عناوین مرتبط: 🔸محدوده جغرافیایی «آذربایجان» در تراث اسلامی: eitaa.com/asrzohur110/265 🔹نقد دیدگاه استاد کورانی در گزاره حدیثی «آذربایجان» قبل ظهور: eitaa.com/asrzohur110/266 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ بی‌نتیجه بودن تلاش‌های بین‌المللی در جنگ «آتش آذربایجان» ✍️مصطفی امیری 🔹بیان گردید، هرچند «مبداء» جنگ از منطقه «آذربایجان تاریخی» شکل خواهد گرفت، اما به سایر مناطق و کشورها نیز گسترش خواهد یافت؛ زیرا آتش وقتی از ناحیه‌ای شروع شود، اگر نتوان با آن مقابله کرد (لَايَقُومُ لَهَا شَيْ)، طبیعی است به سایر مناطق نیز سرایت خواهد کرد. 🔸باتوجه به جوهر معنایی عبارت «لَايَقُومُ لَهَا شَيْ‏»، تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش جنگ آذربایجان، بی‌نتیجه است و جنگ فراگیر خواهد شد و نقش محوری در شعله‌های آغازین «جنگ جهانی» قبل از ظهور ایفا خواهد کرد. 🔹احتمال دارد مداخله نظامی برخی از کشورها به علت تضاد منافع در منطقه آذربایجان، یکی از دلایل عدم کنترل آتش این جنگ باشد. ضمن اینکه ممکن است کشورها برای پایان دادن به این جنگ، رغبتی نداشته باشند؛ زیرا دنیا در آن زمان، درگیر قحطی، جنگ، مرگ سفید و... است و برای پایان دادن به این درگیری و نزاع اقدامی، صورت نخواهد گرفت. 🔸همچنین، احتمال دارد به قرینه عبارت «لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ‏»، یکی از مصادیق بارز آتش این جنگ، استفاده از سلاح منحصربه‌فرد نظامی در میدان جنگ باشد که وقتی رخ داد، اثرات مرگ‌بار آن به‌هیچ‌عنوان قابل جلوگیری و عدم اشاعه به سایر نقاط نیست. 🔹بنابراین علاوه بر تأکید بر وقوع جنگ، سه ویژگی: گسترش آتش جنگ، بی‌نتیجه بودن تلاش‌های بین‌‌المللی و استفاده از سلاح منحصربه‌فرد نظامی که اثرات مرگبار و جبران‌ناپذیری دارد، مطرح است. ✅ پی‌نوشت: 🔸«لَا یَقُومُ لَهَا شَیْ‏ءٌ: ای لایطیقها أو لایتعرض لدفعها» (مجلسی، مرآة العقول، ج۹، ص۴۲۶)؛ «لایقدر علی معارضتها و لایقاومها شی‏ء» (مجلسی، بحارالأنوار، ج۸۳، ص۳۲۷). 📘کتاب آتش آذربایجان، ص۴۰. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ عوامل و گسل‌های فعال «جنگ جهانی» قبل ظهور ✍️مصطفی امیری 🔸الان دنیا، در آرامش قبل از طوفان است. 🔹اما گسل شرق سوریه (قرقیسیا)، گسل آتش آذربایجان، گسل هند و پاکستان، گسل چین و آمریکا، روسیه با ناتو، چین با هند و... آیا بمب‌های اتمی برای «ویترین»، ساخته شده است؟ 🔸ضمن اینکه بر این تعلق گرفته است که قدرت‌های بزرگ قبل ظهور در اثر مکر الهی، تضعیف شوند. و الا مگر می‌شود امام عصر، انقلاب نوپای خویش را از مکه آغاز کند و قدرت‌های بزرگ، تماشاگر باشند؟ 🔹پلن plan فتنه آتش آذربایجان قبل ظهور، در کنار هرج الروم، حوادث جنگ قرقیسیا در فتنه شام، در واقع یکی از پروکسی‌ها و گسل‌های فعال جنگ جهانی قبل از ظهور خواهد بود. ⭕️ آتش آذربایجان، گسل فعال «جنگ جهانی» قبل ظهور 🔹این جنگ، ابتدا در مناطقی خارج از محدوده جغرافیای «حکومت شیعه زمینه‌ساز» رخ خواهد داد. 🔸در واقع اشاره به جنگ‌هایی دارد كه ازسمت آذربايجان مانند «آتش» به سایر نقاط نیز شعله‌‏ور مى‌‏شود و به قرینه «لَايَقُومُ لَهَا شَيْ‏ء» به‌تدریج گسترش می‌یابد. 🔹همچنین به قرینه «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ»، آتش آذربایجان در زمره حوادث ایران محسوب نمی‌شود. بلکه مربوط به شراره‌های «جنگ جهانی» قبل از ظهور خواهد بود و به شیعیان توصیه شده است «بی‌طرف» باشند. البته شیعیان باید «اوج آمادگی نظامی» را در برابر تهدیدات مرزهای جغرافیایی و عقیدتی، حفظ نمایند. 🔹تقابل نظامی روسیه با ناتو در قالب آتش آذربایجان (که محدوده بلاد آذربایجان در زمان قدیم از شمال غربی ایران تا قلب قفقاز و مرزهای امپراتوری روم شرقی و بحر القرم، دریای سیاه امتداد داشته) است؛ و نیز در قالب هرج‌الروم، قابل بررسی است. 🔸آن «آتش آذریایجان»، قطعه‌ای از «پازل ظهور» است، که منجر به جنگ جهانی شود. و معیار خوبی برای «تشخیص» منطقه جغرافیایی قصده شده در گزاره حدیثی «نار من آذربیجان لایقوم لها شیء» است. 📘کتاب آتش آذربایجان، ص۷۴ و ص۵۳-۶۵. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
پرونده ویژه آتش آذربایجان و مناقشه نظامی روسیه با ناتو و کشورهای غربی سناریوی آخرالزمانی «آتش آذربایجان» قبل ظهور/ آغاز جنگ جهانی یا تدارک حمله از سوی دشمن به مناطق شیعی؟ به مطالعه بفرمائید. در غیر اینصورت، منجر به نتیجه‌گیری اشتباه خواهد شد: 1. محدوده جغرافیایی «آذربایجان» در تراث اسلامی: https://eitaa.com/asrzohur110/265 2. نقد دیدگاه استاد کورانی در گزاره حدیثی «آذربایجان» قبل ظهور: https://eitaa.com/asrzohur110/266 3. «آتش آذربایجان»، داخل ایران یا خارج ایران؟: https://eitaa.com/asrzohur110/267 4. بی‌نتیجه بودن تلاش‌های بین‌المللی در جنگ «آتش آذربایجان»: https://eitaa.com/asrzohur110/268 5. آتش آذربایجان، گسل فعال «جنگ جهانی» قبل ظهور: https://eitaa.com/asrzohur110/269 6. ارسال «سلاح» و پهپاد به روسیه و «مشارکت» در جنگ؟: https://eitaa.com/asrzohur110/262 7. آتش آذربایجان و «نقشه» حمله به تهران: https://eitaa.com/asrzohur110/46 8. خاتمه، بررسی مناقشه روسیه با کشورهای غربی در پازل حوادث ظهور: https://eitaa.com/asrzohur110/264 9. دیپلماسی ایران در برابر رژیم باکو: https://eitaa.com/asrzohur110/281 10. دکترین نظامی در مواجهه با «طراح اصلی» آتش اطراف مرزهای ایران: https://eitaa.com/asrzohur110/389 پی‌نوشت: معمولا توصیه می‌کنیم بعد از مطالعه کامل کتاب آتش آذربایجان / مخاطبین، این نوشتار ⬆️ را هم مطالعه کنند. ✅ کتاب «آتش آذربایجان»، شایسته تقدیر در جشنواره بین‌المللی «کتاب سال رضوی»: https://eitaa.com/asrzohur110/412
⭕️ سفیانی، اسرائیل و کردستان عراق ✍️ مصطفی امیری ✅ سفیانی که نماینده یهود در فتنه شام است، در حمله به عراق، سخنی از حمله سفیانی به مناطق کُردنشین در احادیث گزارش نشده است. ✅ زیرا در نقشه خیالی «نیل تا فرات»، یهودیان اسرائیل همسایه اصلی خویش را کُردها می‌دانند. ✅ در حمله سفیانی به عراق، صرفا مناطقی از خاک عراق آماج حمله قرار می‌گیرد که در محدوده نقشه «ارض موعود یهود»، قرار گرفته است و در کمال تعجب، هیچ آسیبی به مناطق «کُردنشین شمال عراق» وارد نخواهد ساخت. ✅ البته سید مقاومت سید حسن نصرالله می‌گوید: «رژیم صهیونیستی هرچند مرزهای خود را از نیل تا فرات می‌پندارد ولیکن اصلا قائل به مرزبندی نیست و معتقد است مرزها تا جایی است که قدرت و ارتش و نیروهای نظامی به آنجا برسند». از این‌رو در برهه‌ای، شعار «نیل تا سند» نیز در دستور کار یهود صهیونیسم بود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
استفاده از «پرچم سرخ» حسینی، تجلی همان شعار «یالثارات الحسین» احادیث مهدوی است که نماد انتقام از جبهه باطل مثلث «غربی، عبری، عربی» در آستانه ظهور است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110