🟢 پاسخ به یک پرسش در بیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام: طمع دشمنان چه وقت از بین میرود؟
🔹 در خطبه ۲۰۷ بحثی کلی در مورد حقوق میکند و میفرماید:
حقوق همواره طرفینی است. میفرماید: از جمله حقوق الهی حقوقی است که برای مردم بر مردم قرار داده است؛ آنها را چنان وضع کرده که هر حقی در برابر حقی دیگر قرار میگیرد؛ هر حقی به نفع یک فرد و یا یک جمعیت موجب حقی دیگر است که آنها را متعهد میکند؛ هر حقی آنگاه الزامآور میگردد که دیگری هم وظیفه خود را در مورد حقوقی که بر عهده دارد انجام دهد.
🔸 پس از آن چنین به سخن ادامه میدهد:
وَ اعْظَمُ مَاافْتَرَضَ سُبْحانَهُ مِنْ تِلْک الْحُقوقِ حَقُّ الْوالی عَلَی الرَّعِیةِ وَ حَقُّ الرَّعِیةِ عَلَی الْوالی، فَریضَةٌ فَرَضَهَا اللهُ سُبْحانَهُ لِکلٍّ عَلی کلٍّ، فَجَعَلَها نِظاماً لِالْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدینِهِمْ، فَلَیسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیةُ الَّا بِصَلاحِ الْوُلاةِ وَ لا تَصْلُحُ الْوُلاةُ الّا بِاسْتِقامَةِ الرَّعِیةِ، فَاذا ادَّتِ الرَّعِیةُ الَی الْوالی حَقَّهُ وَ ادَّی الْوالی الَی الرَّعِیةِ حَقَّها عَزَّ الْحَقُّ بَینَهُمْ وَ قامَتْ مَناهِجُ الدّینِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلی اذْلالِهَا السُّنَنُ فَصَلَحَ بِذلِک الزَّمانُ وَ طُمِعَ فی بَقاءِ الدَّوْلَةِ وَ یئِسَتْ مَطامِعُ الْاعْداءِ....
🔹بزرگترین این حقوق متقابل، حق حکومت بر مردم و حق مردم بر حکومت است. فریضه الهی است که برای همه بر همه حقوقی مقرر فرموده، این حقوق را مایه انتظام روابط مردم و عزت دین آنان قرار داده است.
🔸 مردم هرگز روی صلاح و شایستگی نخواهند دید مگر حکومتشان صالح باشد و حکومتها هرگز به صلاح نخواهند آمد مگر توده ملت استوار و بااستقامت شوند. هرگاه توده ملت به حقوق حکومت وفادار باشند و حکومت حقوق مردم را ادا کند، آن وقت است که «حق» در اجتماع محترم و حاکم خواهد شد؛ آن وقت است که ارکان دین بپا خواهد خاست؛ آن وقت است که نشانهها و علائم عدل بدون هیچ گونه انحرافی ظاهر خواهد شد، و آن وقت است که سنتها در مجرای خود قرار خواهد گرفت و محیط و زمانه محبوب و دوست داشتنی میشود و دشمن از طمع بستن به چنین اجتماع محکم و استواری مأیوس خواهد شد.
📗 استاد مطهری، سیری در نهج البلاغه، ص ۱۱۵-۱۱۴
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا اظهار ذلت در برابر خداوند به انسان عزت میدهد؟
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎧 #کلیپ_صوتی | دیگر از تمدن غرب کسی حرف نزند
✏️ رهبر انقلاب، ظهر امروز: غربیها نشان دادند که در این چندین سال یا چند قرن که دم از حقوق انسان و حقوق بشر میزنند، یکسره دروغ گفتهاند... یعنی ده هزار کودک کشته شدند! شوخی است؟ ۱۴۰۳/۸/۲
📥 از طریق یکی از سکوهای زیر بشنوید👇
shenoto | castbox | ایتا
تبیین منطق مقاومت.pdf
1.77M
دانلود رایگان کتاب تبیین منطق مقاومت
🔰 کتاب حاضر با عنوان #تبیین_منطق_مقامت همین محتوا را بیان میکند که سخنرانی ایشان در ۹مهر۱۴۰۳ در سومین روز شهادت سید حسن نصرالله بوده که به تبیین #سیره این شهید بزرگوار و نیز تبیین #چرایی_حمایت_ایران از محور مقاومت میپردازد.
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@Fara_Motahari
چرایی کمک به محور مقاومت - حجت الاسلام راجی.mp3
38.57M
🔊 صوت پخش زنده سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی، با موضوع #فناوری_پاسخ_به_شبهات و با رویکرد "چرایی کمک به محور مقاومت"
⁉️ چگونه واجب فوری حمایت از حزبالله را انجام دهیم؟
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@Fara_Motahari
✅ چه شد که در غرب، مردم از حکومت دینی رویگردان شدند؟
🔸در تاریخ فلسفه سیاسی میخوانیم که آنگاه که مفاهیم خاصّ اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مسئله حقوق طبیعی و مخصوصاً حقّ حاکمیت ملّی به میان آمد، عدّهای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقّی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود.
🔹این عدّه در استدلالهای خود برای اینکه پشتوانهای برای نظریات سیاسی استبدادمآبانه خود پیدا کنند، به مسئله خدا چسبیدند و مدّعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست، بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسئولند و وظیفه دارند. مردم حقّ ندارند حکمران را بازخواست کنند که چرا چنین و چنان کردهای؟ و یا برایش وظیفه معین کنند که چنین و چنان کن؛ فقط خداست که میتواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقّی بر حکمران ندارند، ولی حکمران حقوقی دارد که مردم باید ادا کنند.
🔸از این رو طبعاً در افکار و اندیشهها نوعی ملازمه و ارتباط تصنّعی به وجود آمد میان اعتقاد به خدا از یک طرف، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حکمران و سلب حقّ هرگونه مداخلهای در برابر کسی که خدا او را برای رعایت و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه به وجود آمد میان حقّ حاکمیت ملّی از یک طرف، و بیخدایی از طرف دیگر.
🔹از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی، نهتنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش حکومت مطلقه افراد نیست و حاکم در مقابل مردم مسئولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسئول میسازد و افراد را ذیحقّ میکند و استیفای حقوق را یک وظیفه لازم شرعی معرّفی میکند.
🔸از نظر اسلام، مفاهیم دینی همیشه مساوی آزادی بوده است، درست برعکس آنچه در غرب جریان داشته، یعنی اینکه مفاهیم دینی مساوی با اختناق اجتماعی بوده است. پرواضح است که چنین روشی، جز گریزاندن افراد از دین و سوق دادن ایشان به سوی ماتریالیسم و ضدّیت با مذهب و خدا و هر چه رنگ خدایی دارد، محصولی نخواهد داشت.
📝 استاد مطهری، علل گرایش به مادّیگری، ص ۱۶۰-۱۵۷ (با تلخیص)
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
🏞 زندگی، ادامه دارد
✍🏻 عینصاد
❞ حيات انسانىِ ما در گرو انتخاب ماست. هركس مُردهها را انتخاب كرده باشد در زندگىاش مرده و كسى كه حىّ قيوم را انتخاب كرده، بعد از مرگش هم استمرار دارد.
📚 #خون_خدا | ص ۷۴
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
گزیده فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار با خانواده شهدای امنیت
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
🟢 نگاه متفاوت اسلامی و غربی به یک جمله: «عقیده آزاد است»
🔸در دموکراسیها مسئله عقیده و فکر را اصلاً به کلی از متن زندگی و از رکن زندگی خارج کردند و به صورت یک امر فردی و شخصی درآوردند. خیلی اسم خوبی هم گذاشتهاند: «عقیده آزاد است»!
🔹این «عقیده آزاد است» به مفهومی که اینها میخواهند بگویند، یعنی عقیده اساساً ارزشی ندارد؛ یک امر شخصی فانتزی است. یک کسی به این دل بسته و خوش است که میخواهد گاو بپرستد و تو خوش هستی به این که خدا را بپرستی. هیچ فرقی نمیکند. همان طور یک نفر خورش قرمه سبزی دوست دارد و دیگری خورش قیمه.
🔸ما اگر میگوییم عقیده آزاد است، به این دلیل است که عقیده را جبری نمیشود به مردم تحمیل کرد؛ چون عقیده انتخاب است؛ فرد باید با فکرش به یک اعتقاد برسد و بعد هم به آن، گرایش و ایمان پیدا کند.
🔹اگر میشد عقیده را هم به زور به کسی بدهند، میگفتیم عقیده هم باید اجباری باشد. مگر بهداشت و تعلیمات اجباری چه گونه است؟ چرا آنها که این همه روی دموکراسی تأکید میکنند، در مسئله تعلیمات اجباری هرگز یک ذره هم تردید به خودشان راه نمیدهند. اگر به آنها بگویید چرا آزادیاش را سلب میکنید، پاسخ میدهند آزادیاش را برای خیر و مصلحت خودش سلب میکنیم.
🔸از نظر ما این که عقیده باید آزاد باشد، نه به دلیل این است که عقیده یک امر شخصی فردی است و ارزشی ندارد -که آنها اصلاً مبنای فکرشان این است - بلکه به این دلیل است که عقیده «اجبار بردار» نیست، مانند ملکات فاضله. هیچ کس را با کتک نمیشود «امین» کرد. میشود با کتک جلوی دزدی را گرفت، یعنی آدمی که خٌلقاً دزد است، از ترس دزدی نکند؛ اما نمیشود با کتک، کاری کرد که ملکه امانت در او پیدا بشود.
📗 استاد مطهری، مقدمهای بر حکومت اسلامی، ص۱۰۲-۱۰۰ (با تلخیص)
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیمه شب ها بیدار شوید حتی به اندازه یک سلام به امام حسین (ع)
#حاج_مهدی_توکلی
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
🟢 غالباً جامعهها از راه گرايش صددرصد به باطل، به گمراهى كشيده نمیشوند، بلكه از افراط در يک حق به فساد كشيده میشوند.
📙 استاد مطهری، انسان کامل، ص۳۶
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari
📜 #برگی_از_کتاب | رابطه جمعیت و امنیت
💪 بدون تردید جمعیت جوان و همچنین
داشتن جمعیت بیشتر یکی از مؤلفههـــــای
اصلی قدرت است.
🧨با پیشرفتهایی که در عرصه جنگهای
مدرن شکل گرفته برخی به اشتباه افتــاده و
گمانکردهاند امروزه برایحفظ اقتدار دفاعی
نیازی به جمعیت نیست! امـا این یک گمان
اشتباه است.
🧐 همین قدر بدانید که کشورهـای مدعی
جنگ مدرن برای افزایش جمعیت خود بـــــه
تکاپو افتاده اند.
‼️ مثلاً #اسرائیل بـــا این که مدرن ترین
تسلیحــــات نظامی را در اختیار دارد؛ اما به
شدت با کنترل جمعیت مخالف است و در
این رژیم هر عائله یهود، حداقل باید چهار
فرزند داشته باشد.
جالب است، بدانید کــه در میان ۲۶ کشور
منطقه چشم انداز از نظر نرخ بــــاروری کل
رژیم اشغالگر قدس بـا نرخ ۲/۹۱ رتبه ۷ و
ایران با نرخ ۱٫۵۹ رتبه ۲۵ را دارد😞
📝برشی از کتاب #ایران_جوان_بمان
#راستین_قلم_یکتا
#مدرسه_اندیشه_ورزی_فارا
@fara_motahari