eitaa logo
کانال آرشیو مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا علیه السلام
107 دنبال‌کننده
548 عکس
129 ویدیو
29 فایل
در راستای مرتب نمودن مطالب کانال موسسه صوتها و مطالب قدیمی تر به این کانال منتقل گردید. و من الله التوفیق
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیرآیه ۲۴ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔸 ﴿فَمَا كَانَ جَوابَ قَوْمِهِ﴾ يعني قوم حضرت ابراهيم، حالا يا مسئولشان نمرود و آنها اين حرف را زد، درباريان امضا كردند يا مجمع شورايي اينها، جلسه مشورتي اينها همه اين حرف را زدند بالأخره يا زعيمشان گفته، ديگران پذيرفتند يا با هماهنگيِ هم اين تصميم را گرفتند؛ گفتند يا اعدام كنيد يا با آتش بسوزانيد و چون با آتش بسوزانيد هم مرگ است هم سوختن و عذاب اليم است، لذا تصميم نهايي اين بود كه وجود مبارك حضرت را به بسوزانند. ﴿إِلَّا أَن قَالُوا اقْتُلُوهُ﴾ يك عدّه نظرشان اين بود، ﴿أو حَرِّقُوهُ﴾ يك عدّه نظرشان «حرّقوا» بود. سرانجام تصميم مشترك و نهايي اين بود كه ﴿حِرِّقُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾ كه در آيات ديگر است، همين كار را كردند اما؛ ﴿فَأَنجَاهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ﴾ ذات اقدس الهي او را از آتش نجات داد. 🔸 آن روز درست است خبر مثل امروز سريعاً منتشر نمي‌شد ولي وقتي خبر مهم باشد در كوتاه‌ترين زمان كلّ خاورميانه را مي‌گيرد بالأخره اينها ناچار شدند بپذيرند كه وجود مبارك ابراهيم پديده الهي است ﴿إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾ 🔹 اما اگر كسي نداشته باشد يا مي‌گويد است يا مي‌گويد خوبي آورد و مانند اينها... @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۳۱ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔸 دعاي حضرت لوط و گفتگوي فرشتگان با حضرت ابراهيم که خدا استجابت كرد. 🔹 استجابت خدا از كجا معلوم مي‌شود از اينجا كه فرمود: ﴿وَلَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ﴾ فرشته‌هاي الهي اول وارد محضر ابراهيم(سلام الله عليه) شدند چون خود لوط به حضرت ابراهيم وابسته بود، اين فرشته‌ها هم وارد محضر ابراهيم شدند و بشارت دادند كه ما مي‌خواهيم ريشه ظالمان را بركَنيم ﴿قَالُوا إِنَّا مُهْلِكُوا أَهْلِ هذِهِ الْقَرْيَةِ﴾ كه تبهكارانه زندگي مي‌كنند ﴿إِنَّ أَهْلَهَا كَانُوا ظَالِمِينَ﴾ 🔸وجود مبارك ابراهيم عرض كرد شما اگر بخواهيد اين قريه را ويران كنيد لوط در آ‌نجا زندگي مي‌كند آنها گفتند ما نه تنها مي‌دانيم لوط زندگي مي‌كند مي‌دانيم فرزندان او هم هستند و اگر كسي هم به او ايمان آورده باشد آنها را هم مي‌شناسيم و در خانواده او هم كسي است كه نبايد نجات پيدا كند او را هم مي‌شناسيم شما سفارش كردي كه ما لوط را نجات بدهيم ما اين چهار مطلب را به اطلاع شما مي‌رسانيم! 🔹 اين فرشته ها دو مأموريت داشتند يكي تبشير نسبت به ابراهيم (سلام الله عليه) يكي انذار نسبت به قوم لوط 🔸 گفتند: ﴿إِنَّا مُهْلِكُوا أَهْلِ هذِهِ الْقَرْيَةِ﴾ چرا، براي اينكه ﴿إِنَّ أَهْلَهَا كَانُوا ظَالِمِينَ﴾ اينها به انسانيّت، به دين، به شرف انسانيّت ستم كردند. 🔹 در جريان قوم لوط اگر واقعاً كسي حالا يا زن است يا مرد ، اگر مشكل غريزه‌اي دارد حتماً بايد بشود اين‌طور نيست كه درمان براي اين بيماري نباشد خيلي از بيماري‌هاست كه درمانش ناشناخته است اين بيان نوراني امام رضا(سلام الله عليه) را مرحوم كليني نقل كرده است «كلّما أحدث العباد مِن الذنوب ما لم يكونوا يعملون أحدث الله لهم من البلاء ما لم يكونوا يعرفون»: ، مي‌آورد گناهاني كه سابقه نداشت اگر انجام دادند عذاب‌هايي مي‌آيد كه اصلاً نمي‌دانند از كجاست! 🔹اين تلازم هست انسان چيزي جداي از عالَم نيست همان‌طوري كه حوادث عالَم در انسان اثر مي‌گذارد اعمال انسان هم در رخداد عالَم بي‌اثر نيست. چه بد چه خوب، بله زلزله امر طبيعي است اما چه وقت بيايد و كجا بيايد و چقدر بيايد نظمي دارد، حساب و كتابي دارد! باران يك امر طبيعي است اما چه وقت بيايد و كجا بيايد و چقدر بيايد، حساب و كتابي دارد در روايات هست كه اگر مردم نالايق بودند ما به اين ابرها دستور مي‌دهيم باران را ببرد در دريا بريزد. اين طور نيست كه اعمال ما اثري نداشته باشد. ❌ هوس باطل دارد تحريم مي‌كند، اما كار به دست ديگري است ديگري است از ساخته نيست در صورتي كه ما در مسير باشيم فرمود: ﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَي آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّماءِ والارضِ﴾ زمين در اختيار خدا، آسمان در اختيار خدا، نيروها در اختيار خدا، فرمود مگر ديگري رازق است؟! اينها طبل باطل مي‌كوبند واقعش اين است. فرمود اگر شما درست راه رفتيد ما همه نعمت‌ها را به شما مي‌دهيم، اين سنّت الهي است. 🔸نکته: يك وقت است كسي حمد مي‌خواند بيمار فوراً شفا پيدا مي‌كند آن يك است اما اين حمدهاي ما هم يقيناً اثر دارد اين در پنج بخش اثر دارد؛ 1⃣ خود بيمار متحيّر است به كدام پزشك مراجعه كند خداي سبحان با اين حمدها با اين توسل‌ها با اين استشفاها فكرش را هدايت مي‌كند كه نزد كدام طبيب برود. 2⃣ اطبّا هم اين‌چنين نيست كه كاملاً به همه علوم آگاه باشند گاهي اشتباه مي‌كنند با يك «ببخشيد» مي‌خواهند مسئله را حل كنند رهبري و هدايت فكر طبيب به تشخيص مرض تصادفي نيست اين به بركت آن حمد است. 3⃣ اگر بيماري را تشخيص داد داروي معالجش چه چيزي هست گاهي اشتباه مي‌كند گاهي به مقصد مي‌رسد اينكه تصادف در كار نيست هدايت فكر طبيب به تشخيص داروي معالج به بركت آن حمد است. 4⃣ حالا وقتي كه اين سه كار تمام شد اين به كدام داروخانه برود كه خوش‌انصاف باشد، آن تاريخ مصرف گذشته را به او ندهد، اين حمد او را هدايت مي‌كند از كسي دارو بخرد كه دارويش تاريخ مصرف گذشته نباشد آن دارو مؤثر باشد 5⃣ حالا آورده كدام پرستار اشتباه نكند دارو را اشتباهی ندهد، كسي پرستاري او را به عهده مي‌گيرد يا خودش به عهده مي‌گيرد كه اشتباه نكند به موقع مصرف بكند. 6⃣ حالا ششم بماند كه دستگاه گوارش او را پذيراي درمان بكند قدم به قدم اين حمدها اثر دارد ما نبايد توقّع داشته باشيم حمدي كه خوانديم كار مسيحا(عليه السلام) را بكنيم. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۳۹ و۴۰ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔸 ﴿وَقَارُونَ﴾ اين قارون از قوم موسي بود جزء قبطي‌ها نبود و متأسفانه بيراهه رفته بود. 🔹 ﴿وَقَارُونَ وَفِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَلَقَدْ جَاءَهُم مُّوسَي﴾ اول نام اينهاست بعد نام پيامبرشان با معجزات آمده، اينها ﴿فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ﴾ ولي جلو نيفتادند اينها خيال كردند با زر و زور مي‌توانند جلو بيفتند ولي ﴿مَا كَانُوا سَابِقِينَ﴾ كسي ما را نمي‌تواند دور بزند از ما جلو بزند فرمود همه اينهايي كه ما قصه‌هايشان را گفتيم خلاصه جمع‌بندي كنيم اين «فاء»، «فاء» نتيجه است ﴿فَكُلّاً﴾ از قوم گرفته تا قوم ﴿أَخَذْنَا بِذَنْبِهِ فَمِنْهُم مَنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِباً﴾ با سنگ‌هاي آسماني آ‌نها را از پا در آورديم ﴿وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ﴾ رعد و برق و مانند آن ﴿وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ﴾ كه قارون بود ﴿وَمِنْهُم مَنْ أَغْرَقْنَا﴾ مثل قوم نوح و مثل قوم موسي هم فرعون را به دريا سپرديم هم طوفان نوح قومش را فرا گرفته ولي اين است كه به احدي با «كان» هم ذكر فرمود ﴿وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلكِن كَانُوا انفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ﴾ 🔹«أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سيّئات أعمالنا » @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۴۶ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔸 جدال همان گفتگو و گفتمان ديني است. 🔹 فرمود با مسئولان ديگر بكن اما به نحو احسن، اگر تلاوت كردي آنها سؤالي كردند اشكالي كردند با آنها جدال نكن الّا به طريق احسن؛ 1⃣ خوب حرف بزن 2⃣ حرفِ خوب بزن 3⃣ در خوب حرف زدن خوب‌تر را انتخاب بكن 4⃣ در حرفِ خوب زدن خوب‌تر را انتخاب بكن 🔸 فرمود بهترين را اقامه كن به بهترين روش، ﴿وَلاَ تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ﴾ يعني مبادا حرف سست بزني، حرف بي‌برهان بزنيد، حرفي كه ممكن است عدّه‌اي بپسندند ولي معقول نيست، مطابق وحي نيست بزني! هيچ وقت اين كار را نكن. با احترام با آنها برخورد كن. ادب را رعايت بكن. 🔹دعوت قرآن به جدال و بيان محدوده آن: بنابراين اصل ، دعوت شده است و و قرآن كرده مگر اينكه كسي در حوزه جدال، باشد ﴿إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا﴾ يعني با ظالمان جدال نكنيد! چون اصل مشتركي نداريم. خب اگر اصل مشتركي نداشتيم با چه چيزي جدال كنيم؟ ما با يك مقدمهٴ مقبول بايد قياس تشكيل بدهيم، مقبول باشد براي آن مُستشكِل يا سائل و معقول باشد براي ما وگرنه مي‌شود ! ما كه نمي‌خواهيم حق را ثابت كنيم ولو راه باطل، با راه باطل به حق نمي‌شود رسيد. از راه صحيح مي‌توان به حق رسيد پس اگر كسي در حوزه جدال، ظالم باشد مورد استثناست یعنی اصلاً نيست. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۵۳ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔹تفاوت استعجال قولي و فعلي کافران نسبت به عذاب 🔸مسئله كه در دو بخش دنيا و آخرت تكرار شد، اگر اينها لساناً استعجال مي‌كنند خب اين . اينها باور ندارند ممكن است برخي‌ها كه شك داشته باشند مي‌گويند مقدمات عذاب اگر آمد ما ايمان مي‌آوريم آنجا شايد استعجال جدّي باشد اما اينها كه معتقدند كه اينها اساطير اوّلين است، استعجالشان به صورت مسخره است اين اگر قولي و لفظي باشد. 🔹 اما اگر كسي عملاً دارد مي‌كند يك دورانديش عالِم فرزانه مي‌گويد اين به سرعت به طرف عذاب و سقوط مي‌رود اينكه فرمود: ﴿وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ﴾ يعني كارِ اينها باعث نزول عذاب است به صورت سريع، 🔸پس اگر قولي باشد صِبغه استهزا دارد براي اينكه آنها معتقد نيستند مگر آ‌نها كه شك داشته باشند اگر فعلي باشد آن عالِم فرزانه مي‌گويد اينها به سرعت به طرف عذاب دارند مي‌روند ﴿وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ﴾. 🔹 و اين پيشنهاد كه عذاب بياوريد جوابش اين است كه بايد به اذن خدا باشد ولي عذاب مي‌آيد اين‌طور نيست كه حالا شما را رها بكند ﴿وَلَيَأْتِيَنَّهُم بَغْتَةً وَهُمْ لاَ يَشْعُرُونَ﴾. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیرآیه ۶۴ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔹فرمود دنيا يا است يا است منتها اين بازيِ دوران كودكي و نوجواني و اوايل جواني معلوم است بازي است. دوران ميانسالي و دوران معلوم نيست كه بازي است ولي حقيقتاً بازي است آن بازي است آن بازي است. 🔸 آن كوثر است كه خير و رحمت است نه تكاثر لذا با اين حصر منافات ندارد فرمود: ﴿وَمَا هذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ﴾ 🔹يك سالمند وقتي بخواهد بازي كند مي‌گويد اين‌قدر دارم، اين‌قدر دارم، اين‌قدر دارم، اين‌قدر دارم، اينهاست بازي يك انسان هشتاد ساله با بازي انسان پنجاه ساله با بازي انسان چهل ساله فرق مي‌كند بازي‌ها فرق مي‌كند بنابراين اين‌چنين نيست كه آن مراحل پنج‌گانه سورهٴ «حديد» مباين و منافي با اين دو مرحله سورهٴ مباركهٴ «عنكبوت» باشد. 🔸شما ببینید این همه فرشته ها در عالَم هستند ﴿وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ﴾ هیچ نزاعی ندارند اما در جن ها نزاع هست، در انسان ها نزاع هست، برای اینکه این و و و اینها مشکل آفرین است اینها دنیاست. 🔹 ﴿وَمَا هذِهِ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا﴾ که شمایِ جاهلی در جاهلیّت به آن مبتلا هستید ﴿إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ﴾ مردان الهی طبق تعبیر قرآن کریم از دو کار منزّه اند نه خودشان به طرف بازی می روند نه گرد بازی به دامنشان می نشیند هم خودشان ﴿عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ﴾ هستند مطابق آیه سورهٴ مبارکهٴ «مؤمنون» که اینها از لغو اعراض دارند هم لهو و مانند آن، آن قدرت را ندارند که اینها را سرگرم کنند مطابق آیه سورهٴ «نور» که ﴿لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلاَ بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ﴾ 🔸 اگر کسی نه خودش به طرف بازی برود نه آن کارگردانان بازی آن قدرت را داشته باشند که این بازی را به طرف او ببرند که دامن او را تر کنند این راحت است این دو گروه را قرآ ن کریم به عظمت یاد کرد. 🔹﴿وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ﴾ آنجا همه چیز زنده است این چنین نیست که اگر کسی خواست میوه ای از درخت بچیند خودش حرکت کند ﴿دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلاَمٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾ اگر خواستند میوه ای بیاید همین که گفتند «سبحان الله» حاضر است تسبیح می کنند یعنی ما نیازمندیم (یک) خدا منزّه از نیاز است (دو) با همین خواندنِ «سبحان الله» آن میوه برایشان حاصل است ﴿دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیْهَا سَلام﴾ و تحیّتی که نسبت به یکدیگر دارند سلام است ﴿وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾. @qurantehran
🌺صفحه ۴۰۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۳۹۷ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۴۰۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۴۰۴ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه و @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۶ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام قرائتی (تفسیر نور) 🔸وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ پيام‏ها: 1⃣ از تحقّق وعده‏ هاى الهى براى دعوت مردم به ايمان، استفاده كنيد. «وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ» 2⃣ سرچشمه تخلّف از وعده‏ ها، يا عجز است يا جهل و يا پشيمانى، كه خداوند از آنها منزّه است. «لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ» 3⃣ خلف وعده زشت است، ولى خلف وعيد، نوعى رحمت است. «لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ» 4⃣ اكثر مردم در وفا كردن خداوند به وعده ‏هايش ترديد دارند. «لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» 5⃣ اكثريّت ملاك نيست؛ دانش، ايمان و تعهّد مهم است. «أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیات ۱۶-۱۸ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام قرائتی (تفسیر نور) وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ فَأُولئِكَ فِي الْعَذابِ مُحْضَرُونَ «16» فَسُبْحانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَ حِينَ تُصْبِحُونَ «17» وَ لَهُ الْحَمْدُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ عَشِيًّا وَ حِينَ تُظْهِرُونَ «18» 🔹بعضى معتقدند اين آيات به اوقات نمازهاى پنجگانه در صبح و ظهر و شام اشاره دارد. 🔸ممكن است جمله ‏ى‏ «فَسُبْحانَ اللَّهِ» و جمله ‏ى‏ «لَهُ الْحَمْدُ»، فرمان به تسبيح و حمد باشد كه در قالب خبر آمده است. 🔹پيام‏ها: 1⃣ با بيان سرنوشت خوبان و بدان، ديگران را به خوبى‏ ها تشويق و از بدى ‏ها پرهيز دهيم. فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا ... وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا ... 2⃣ تكذيب آيات و قيامت، از كفر و عناد انسان سرچشمه مى ‏گيرد. «الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ» 3⃣ سرنوشت انسان، در گرو عملكرد خود اوست. كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا ... فَأُولئِكَ فِي الْعَذابِ‏ 4⃣ در اوقات پنجگانه‏ ى نماز، ذات مقدّس الهى نيز سبحان اللّه گفته است. فَسُبْحانَ اللَّهِ‏ ... 5⃣ بعضى زمان‏ها، براى ذكر خداوند مناسب‏تر است. «حِينَ تُمْسُونَ وَ حِينَ تُصْبِحُونَ» 6⃣ تنزيه خداوند و پاك دانستن او از عيب‏ها، بر ستايش او تقدّم دارد. «فَسُبْحانَ اللَّهِ‏- لَهُ الْحَمْدُ» 7⃣ تسبيح و حمد، در همه ‏ى مكان‏ها (آسمان‏ها و زمين) و همه ‏ى زمان‏ها يك ارزش است. «تُمْسُونَ‏- تُصْبِحُونَ‏- السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۲۵ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام قرائتی (تفسیر نور) 🔹وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ تَقُومَ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذا دَعاكُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ 🔸در اين آيات، هم آفرينش انسان از خاك، نشانه ‏ى قدرت الهى شمرده شد، «خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ» هم مرگ و خروج انسان از قبر. «مِنَ الْأَرْضِ إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ» 🔹خداوند در اين آيه و پنج آيه‏ ى قبل، پانزده مرتبه مردم را مخاطب قرار داده و نعمت‏هاى خود را برشمرده كه اين، يكى از شيوه ‏هاى تبليغ است. 🔸پيام‏ها: 1⃣ استوارى نظام آفرينش، نه تصادفى است و نه به دست ديگران، به اراده الهى است. تَقُومَ‏ ... بِأَمْرِهِ‏ 2⃣ پيدايش معاد، با اراده و دعوت خداوند انجام مى ‏گيرد. «دَعاكُمْ دَعْوَةً» 3⃣ دعوت پيامبر خدا، مرده را زنده مى ‏كند، «ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً» تا چه رسد به دعوت الهى. «دَعاكُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ» 4⃣ ايمان به مبدأ، مقدّمه‏ ى ايمان به معاد است. كسى كه نظام هستى را بر پا كرد، شما را نيز پس از مرگ زنده مى‏ كند. تَقُومَ السَّماءُ ... إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ‏ 5⃣ معاد، جسمانى است. مِنَ الْأَرْضِ‏ ... تَخْرُجُونَ‏ 6⃣ پيدايش معاد، دفعى است نه تدريجى. «إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ» @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۳۳ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام قرائتی (تفسیر نور) 🔹وَ إِذا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِيبِينَ إِلَيْهِ ثُمَّ إِذا أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ 🔸پيام‏ها: 1⃣ ضررها از خود ماست، ولى رحمت‏ها از خداوند است. «مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ- مِنْهُ رَحْمَةً» 2⃣ گروهى از مردم تنها در حال سختى و مصيبت خدا را مى‏ خوانند، در حالى كه مؤمن بايد در همه حال خدا را بخواند. «ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِيبِينَ» 3⃣ نشانه‏ ى فطرى بودن گرايش به خدا آن است كه هرگاه سختى‏ ها و فشارها، غبار غفلت را بر طرف كند، انسان به سوى او توجّه مى‏ كند. فِطْرَتَ اللَّهِ‏ ... إِذا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ‏ 4⃣ انسان، كم ظرفيّت و ضعيف است، با اندكى زيان ناله مى ‏كند و با چشيدن رحمت غافل مى ‏شود. ضُرٌّ دَعَوْا- رَحْمَةً ... يُشْرِكُونَ‏ 5⃣ رفاه، زمينه‏ ذى غفلت است. أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً ... يُشْرِكُونَ‏ 6⃣ گروهى از انسان‏ها ناسپاس ‏اند. (همين كه رحمتى مى‏ چشند، به جاى شكر، شرك مى ‏ورزند.) أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً ... يُشْرِكُونَ‏ 7⃣ دعاى مضطرّ مستجاب مى ‏شود. ضُرٌّ دَعَوْا ... أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً 8⃣ زندگى بشر، آميزه ‏اى از تلخى‏ ها و شيرينى ‏هاست. ضُرٌّ ... رَحْم @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۴۲ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام قرائتی (تفسیر نور) 🔹قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلُ كانَ أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكِينَ 🔸 پيام‏ها: 1⃣ جهانگردى هدفدار، مورد سفارش اسلام است. قُلْ سِيرُوا ... 2⃣ حفظ آثار عبرت ‏انگيز براى آيندگان، لازم است. «سِيرُوا- فَانْظُرُوا» 3⃣ تاريخ از منابع شناخت است. مطالعه ‏ى تاريخ و بهره‏ گيرى از حوادث گذشته، چراغ راه آينده است. «فَانْظُرُوا» 4⃣ سنّت‏ها و قوانين حاكم بر تاريخ، ثابت است. (با مطالعه‏ ى علل حوادث ديروز، مى‏ توان راه امروز را شناسايى كرد.) «فَانْظُرُوا» 5⃣ يك جامعه با اكثريّت منحرف، به قهر الهى مبتلا خواهد شد، گرچه تعدادى خوبان هم در آن باشند. «أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكِينَ» (هرگاه در منطقه ‏اى اكثريّت مردم فاسد شدند، جهاد و يا هجرت از آن جا لازم است.) @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۵۱و۵۲ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام قرائتی (تفسیر نور) 🔹وَ لَئِنْ أَرْسَلْنا رِيحاً فَرَأَوْهُ مُصْفَرًّا لَظَلُّوا مِنْ بَعْدِهِ يَكْفُرُونَ «51» فَإِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ «52» 🔸پيام‏ها: 1⃣ بادهاى مهلك و آفت زا، بى‏ ضابطه و تصادفى نيست. «أَرْسَلْنا رِيحاً» 2⃣ بادهاى مخرّب، نسبت به بادهاى مفيد كم هستند. «أَرْسَلْنا رِيحاً» (در حالى كه درباره ‏ى بادهاى مفيد فرمود: «يُرْسِلُ الرِّياحَ») 3⃣ گاهى انسان با يك ‏_تلخ، از مدار خارج مى ‏شود و در مدار و شرك قرار مى‏ گيرد. «لَظَلُّوا مِنْ بَعْدِهِ يَكْفُرُونَ» (گاهى يك باد زيانبار، حال شادى، «يَسْتَبْشِرُونَ» را به حال ناكامى، «يَكْفُرُونَ» تبديل مى‏ كند.) 4⃣ در ارشاد و تبليغ، كامل بودن مرشد و شيوه ‏ى ارشاد و محتواى آن، كافى نيست؛ قابليّت طرف نيز لازم است. «فَإِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏» 5⃣ ناشنوا، گاهى با نگاه به حركت لب‏ها مطالبى را مى‏ فهمد، ولى مصيبت آنجاست كه هم گوش ناشنوا باشد و هم انسان به گوينده پشت كند كه در اين حال اشاره را هم نمى‏ فهمد. اين، مَثَل كسانى است كه به حقّ پشت كنند. «وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ» 6⃣ از حقّ، وقتى خطرناك است كه پشت كردن به حقّ، با عنايت و لجاجت باشد و شيوه ‏ى دائمى افراد قرار گيرد. «مُدْبِرِينَ» @qurantehran
🌺صفحه ۴۱۰ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۴۰۷ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۴۰۹ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۴۰۶ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۴۰۸ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر سوره مبارکه - آیه اول و دوم 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹باز در اين سوره با" حروف مقطعه "(الف- لام- ميم) روبرو مى‏ شويم و اين پانزدهمين بار است كه در آغاز سوره‏ هاى قرآنى اين گونه حروف را مى ‏يابيم. 🔹 بحثى كه در باره اهميت قرآن بلافاصله بعد از اين حروف آمده است بار ديگر بيانگر اين حقيقت است كه" الم" اشاره به عظمت قرآن و قدرت‏ نمايى عظيم پروردگار است كه چنين كتاب بزرگ و پر محتوا كه معجزه جاويدان محمد ص‏ است از حروف ساده " الفبا" كه در دسترس همگان قرار دارد به وجود آورده است. 🔹 مى‏ فرمايد:" اين كتابى است كه از سوى پروردگار جهانيان نازل شده و شك و ترديدى در آن راه ندارد" (تَنْزِيلُ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ‏). 🔹 اين آيه در واقع پاسخ به دو سؤال است، گويى نخست از محتواى اين كتاب آسمانى سؤال مى ‏شود، در پاسخ مى‏ گويد: محتواى آن حق است و جاى كمترين شك و ترديد نيست، سپس سؤال در باره ابداع كننده آن به ميان مى ‏آيد، در پاسخ مى ‏گويد اين كتاب از سوى" رب العالمين" است. 🔹اين تفسير نيز محتمل است كه جمله" مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ‏" دليلى باشد براى جمله "لا ريب فيه" گويى كسى سؤال مى ‏كند به چه دليل اين كتاب حق است و جاى ترديد ندارد، مى‏ گويد به دليل اينكه از سوى پروردگار جهانيان است كه هر حق و واقعيتى از وجودش مى‏ جوشد. 🔹ضمنا تكيه بر صفت" رَبِّ الْعالَمِينَ‏" از ميان اوصاف خدا، ممكن است اشاره به اين باشد كه اين كتاب، مجموعه ‏اى است از شگفتي هاى جهان هستى و عصاره ‏اى است از حقايق عالم وجود، چرا كه از سوى پروردگار جهانيان است. 🔹توجه به اين نكته نيز لازم است كه قرآن نمى ‏خواهد در اينجا به صرف‏ ادعا قناعت كند بلكه مى ‏خواهد بگويد چيزى كه عيان است چه حاجت به بيان است، محتواى اين كتاب خود گواه حقانيت و صحت آن است. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۱۲ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔸 وَ لَوْ تَرى‏ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ‏ 🔸 در این آیه وضع همين مجرمان كافر و منكران معاد را كه در قيامت با مشاهده صحنه ‏هاى مختلف آن از گذشته خود سخت نادم و پشيمان مى‏ شوند چنين مجسم كرده مى ‏گويد:" اگر ببينى مجرمان را هنگامى كه در پيشگاه پروردگارشان سر به زير افكنده مى ‏گويند: پروردگارا! آنچه وعده كرده بودى ديديم و شنيديم ما پشيمانيم، ما را تا صالح بجا آوريم، ما به اين جهان قيامت يقين داريم، در تعجب فرو خواهى رفت! 🔸به راستى تعجب مى ‏كنى كه آيا اين افراد سر بزير و نادم و پشيمان، همان مغروران سركش و چموش هستند كه در دنيا در برابر هيچ حقيقتى سر فرود نمى ‏آوردند؟ اما اكنون كه صحنه ‏هاى قيامت را مى ‏بينند و به مقام مى‏ رسند به كلى مى‏ دهند تازه اين تغيير موضع و بيدارى است، و طبق آيات ديگر قرآن اگر به اين جهان باز گردند به همان روش خود ادامه مى‏ دهند 🔸" ناكس" از ماده" نكس" (بر وزن عكس) به معنى وارونه شدن چيزى است و در اينجا به معنى سر به زير افكندن است. 🔸مقدم داشتن" ابصرنا" (ديديم) بر" سمعنا" (شنيديم) به خاطر آنست كه در قيامت نخست انسان با صحنه‏ ها روبرو مى ‏شود و بعد باز خواست الهى و فرشتگان او را مى‏ شنود. 🔸از آنچه گفتيم معلوم مى‏ شود منظور از" مجرمان" در اينجا، كافران و بخصوص منكران قيامتند. 🔸به هر حال اين نخستين بار نيست كه در آيات قرآن با اين مساله روبرو مى‏ شويم كه مجرمان به هنگام مشاهده نتائج اعمال و آثار عذاب الهى، سخت مى‏ شوند، و تقاضاى بازگشت به دنيا مى‏ كنند، در حالى كه از نظر سنت الهى چنين بازگشتى امكان پذير نيست، همانگونه كه بازگشت نوزاد به رحم مادر، و ميوه جدا شده از درخت به درخت ممكن نخواهد بود. 🔸اين نكته نيز قابل توجه است كه تنها تقاضاى مجرمان بازگشت به دنيا براى انجام عمل صالح است، و از اين به خوبى روشن مى ‏شود كه در قيامت اعمال صالح است، اعمالى كه از قلبى پاك و آكنده از ايمان و با انجام مى‏ گيرد. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۲۱ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔶 مى‏ فرمايد:" ما آنها را از عذاب نزديك اين دنيا قبل از عذاب بزرگ آخرت مى‏ چشانيم، شايد بيدار شوند و باز گردند" (وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ‏). 🔸 مسلما" عذاب ادنى" معنى گسترده‏ اى دارد كه غالب احتمالاتى را كه مفسران به طور جدا گانه در تفسير آن نوشته ‏اند در بر مى ‏گيرد. ▫️از جمله اينكه منظور مصائب و درد و رنجها است. ▫️يا قحطى و خشكسالى شديد هفت ساله ‏اى كه مشركان در مكه به آن گرفتار شدند، تا آنجا كه مجبور گشتند از لاشه مردارها تغذيه كنند! ▫️ يا ضربه شديدى است كه بر پيكر آنها در جنگ" بدر" وارد شد. و مانند اينها. 🔶 اما اينكه بعضى احتمال داده ‏اند منظور" عذاب قبر" يا" مجازات در رجعت" است، صحيح به نظر نمى‏ رسد، زيرا با جمله" لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ‏" (شايد از اعمال خود باز گردند) سازگار نيست. 🔸البته بايد به اين نكته توجه داشت كه در اين دنيا نيز عذابهايى وجود دارد كه به هنگام نزول آن درهاى توبه بسته مى‏ شود و آن" عذاب استيصال" است يعنى مجازاتهايى كه براى نابودى اقوام سركش به هنگامى كه هيچ وسيله بيدارى در آنها مؤثر نگردد نازل مى‏ شود، و طبعاً اين گونه عذاب نيز از موضوع بحث آيه خارج است. 🔶 و اما" عذاب اكبر" به معنى عذاب روز قيامت است كه از هر مجازاتى بزرگتر و دردناكتر است. 🔸در اينكه چرا" ادنى" (نزديكتر) در برابر" اكبر" (بزرگتر) قرار گرفته؟ در حالى كه يا بايد" ادنى" در مقابل" ابعد" (دورتر) و يا" اصغر" در مقابل" اكبر" قرار گيرد، نكته ‏اى دارد كه بعضى از مفسران به آن اشاره كرده ‏اند و آن اينكه عذاب دنيا داراى دو وصف است" كوچك بودن" و" نزديك بودن" و به هنگام تهديد مناسب نيست كه روى كوچك بودن آن تكيه شود، بلكه بايد روى نزديك بودنش تكيه كرد. و عذاب آخرت، نيز داراى دو وصف است:" دور بودن" و" بزرگ بودن" و در مورد آن نيز مناسب اين است كه روى" بزرگ بودنش" تكيه شود نه" دور بودنش" (دقت كنيد). 🔸 تعبير به" لعل" در جمله‏ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ‏- چنان كه قبلا نيز گفته‏ ايم- به خاطر اين است كه چشيدن عذابهاى هشدار دهنده، علت تامه براى بيدارى نيست، بلكه جزء علت است، و نياز به زمينه آماده دارد، و بدون اين شرط به نتيجه نمى ‏رسد، و كلمه لعل اشاره به اين حقيقت است. 🔶 ضمناً از اين آيه يكى از فلسفه ‏هاى مهم مصائب و بلاها و رنجها كه از سؤال انگيزترين مسائل در بحث توحيد و خداشناسى و عدل پروردگار است روشن مى‏ گردد. 🔸 نه تنها در اينجا كه در آيات ديگر قرآن نيز به اين حقيقت اشاره شده است، از جمله در آيه 94 سوره اعراف مى‏خوانيم‏ وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ‏:" ما در هيچ شهر و ديارى پيامبرى نفرستاديم مگر اينكه مردم آنجا را گرفتار مشكلات و زيانها ساختيم تا بيدار شوند و به درگاه خدا روى آورند. @qurantehran
🌺صفحه ۴۱۷ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۴۱۵ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۴۱۶ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
89-05-22_0.mp3
14.53M
✳️ وحدت و اختلاف _۱ 🎙: آیت‌الله مصباح یزدی (رحمت‌الله‌علیه) ❇️ جلسه اول ❗️این جلسات در طول یکسال از مرداد ۸۹ تا خرداد ۹۰ در ۵۶ جلسه به شرح خطبه حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها اختصاص داشته است. https://eitaa.com/qurantehran
89-05-23_0.mp3
14.15M
✳️ وحدت و اختلاف _۲ 🎙: آیت‌الله مصباح یزدی (رحمت‌الله‌علیه) ❇️ جلسه دوم ❗️این جلسات در طول یکسال از مرداد ۸۹ تا خرداد ۹۰ در ۵۶ جلسه به شرح خطبه حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها اختصاص داشته است. https://eitaa.com/qurantehran
89-05-24_0.mp3
11.34M
✳️ وحدت بر مدار حق 🎙: آیت‌الله مصباح یزدی (رحمت‌الله‌علیه) ❇️ جلسه سوم ❗️این جلسات در طول یکسال از مرداد ۸۹ تا خرداد ۹۰ در ۵۶ جلسه به شرح خطبه حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها اختصاص داشته است. https://eitaa.com/qurantehran