⛱ #کانال_کاربران ۵٨ 💬
🔻 #سوال: «سلام و عرض ادب
میتونم خواهش کنم پاسخ به این👆 شبهه (در تصویر) رو بفرمایید؟»
(اشاره به متن ارسالی از آقای امیر ترکاشوند، پیرامون حجاب کنیزان در زمان اهل البیت (علیهم السلام)، که مدعی شده اند معاف از حجاب بودهاند و موهایشان باز بوده!!! و این حالت را به امّ أحمد -مادر جناب شاهچراغ- و مادران امامان معصوم ع نیز نسبت دادهاند -نعوذ بالله-، و از آن خواسته اند به باز گذاشتن حجاب در زمانه امروز نتیجهگیری کنند! )
🔸
🔸پاسخ متنی ۵٨👇در ادامه
🌐 eitaa.com/salehi786/1234 ایتا
🌐 t.me/msalehi786/365 تلگرام
بسم الله
⛱ #کانال_کاربران ۵٨ 💬
🔸
🔻 #سوال: «پاسخ به این👇شبهه رو بفرمایید»
🌐 eitaa.com/salehi786/1233
🌐 t.me/msalehi786/364
(شبهه از متن آقای امیر ترکاشوند، پیرامون حجاب کنیزان در صدر اسلام، که مدعی شده اند معاف از حجاب بودند و موهایشان باز بوده!! )
🔸
✅ پاسخ:
▫️١
🔸اول،
🔻اینکه طبق آیه 59 سوره احزاب، حجاب بر زنان آزاده واجب شد، اما بر زنان کنیز واجب نشد، بلکه مستحب بوده، نه واجب.
🔻 در روایتی داریم که حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به خانه عایشه آمدند و وقتی کنیز عایشه را دیدند پرسیدند: آیا این کنیز به سن بلوغ و تکلیف رسیده؟ وقتی حضرت(ص) متوجه میشوند آن کنیز به سن بلوغ و تکلیف رسیده است، بخشی از عمامه خویش را پاره می کنند و به عنوان پوشش به او میدهند و سفارش می کنند به پوشاندن سر آن کنیز.
⚡حدثنا وکیع، قال: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ، عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) دَخَلَ عَلَيْهَا، فَاخْتَبَأَتْ مَوْلَاةٌ لَهُمْ، فَقَالَ النَّبِيُ (صلی الله علیه و آله) :
«حَاضَتْ؟»
فَقَالُوا: نَعَمْ،
فَشَقَّ لَهَا مِنْ عِمَامَتِهِ، فَقَالَ: «اخْتَمِرِي بِهَذَا»
(كتاب المصنف [ابن أبي شيبة]، ج٢ ص۴٠، حدیث۶٢١۶)
shamela.ws/book/9944/6930
🔻همچنین مشهور فقهای شیعه نیز در حکم به استحباب حجاب و پوشش سر برای کنیزان -در نماز و غیر نماز- فتوا دادهاند.
(نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام فی ثوبه الجدید، ج 4، ص 487)
🔻اما این حکم استحبابی دلیل نمیشود که بگوییم هر زنی که کنیز بوده حجاب نداشته یا معاف از حجاب بوده و از آن بخواهیم پا را فراتر گذاشته و جسارت به شأن و منزلت و عفت و حجاب مادر امامان معصوم (ع) و مادر شاهچراغ بکنیم!! پناه بر خدا!
🔸
🔸 دوم،
🔻اینکه عفیفترین دامنها و برترین حجابها و قیام به امر به معروف و نهی از منکر ها متعلق به همین مادران از خاندان کرامت و طهارت است. آنها که در احادیث «سَیِّدَةِ الإِماء» (سرور کنیزان) لقب داشتند.
🔻ضمن اینکه حضرات معصومین (علیهم السلام) عمدتا کنیزی که بعنوان مخصوص تمتع و فرزندآوری (کنیزِ سریه) داشتند، مثل سنّت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اول آن کنیز را آزاد میکردند و سپس با او ازدواج میکردند:
📌 [روایت صحيح السند و معتبر از امام باقر (علیه السلام) نقل از کلام پدرشان امام سجاد (علیه السلام)] :
⚡... قَدْ أَعْتَقَ رَسُولُ اللَّهِ أَمَتَهُ وَ تَزَوَّجَهَا، وَ عِنْدَهُ نِسَاءٌ مِنْ قُرَيْشٍ وَ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ.
(دعائم الاسلام ج٢ ص١٩٨ / مستدرک الوسائل ج ۱۴، ص ۱۸۷، وسائل الشیعة ج٢٠ ص٧۵)
hadith.inoor.ir/hadith/318975
🔻 حتی اگر انجام این سنت نبوی از جانب امامان معصوم (علیهم السلام)، برای شخصی شفاف نباشد و آن را نپذیرد، باید متوجه باشد که کنیز امّ ولد (که مادر فرزندان صاحب خویش شده) شرایطش با کنیزان دیگر متفاوت است.
🔸
🔸 سوم،
🔻اینکه مقایسه شرایط کنیزان، با شرایط زنان آزاده در آن زمان و امروز ما ، قیاسی باطل است، که بگوید چون کنیزان مثلا معاف بوده اند چرا امروز زنان آزاد معاف نباشند!! 😳 🤦
🔻 در حالیکه اساسا طبق دستور قرآن و احادیث متواتر، اساسا حجاب اول بر زنان آزاده واجب شد و الزام اجتماعی یافت. و نویسنده در سرایت دادن حکم کنیزان به حکم زنان آزاده دچار مغالطهی باطل شده است.
🔸
🔸چهارم،
🔻اینکه خود اهل البیت (علیهم السلام) مخالف بودند با آنچه که خلیفه دوم (علیه ما علیه) در مورد کنیزان رایج کرده بود، اما بخاطر تقیه ابراز نمیکردند و صرفا مخیر بودن کنیزان در پوشاندن سر هنگام نماز را بیان مینمودند، نه اینکه این کار برای آنها ممنوع باشد و بخاطرش تنبیه بشوند (آنطوری که خلیفه دوم رایج کرده بود). لذا حضرات این کار را به دیگران نسبت میدادند :
⚡ «عن ابی خالد القَمَّاط قال: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْأَمَةِ أَ تُقَنِّعُ رَأْسَهَا؟
- قَالَ إِنْ شَاءَتْ فَعَلَتْ وَ إِنْ شَاءَتْ لَمْ تَفْعَلْ. سَمِعْتُ أَبِی یَقُولُ کُنَّ یُضْرَبْنَ فَیُقَالُ لَهُنَّ لَا تَشَبَّهْنَ بِالْحَرَائِرِ»؛
🔻ابی خالد قماط نقل میکند از امام صادق(ع) پرسید: آیا کنیز باید سر خودش را بپوشاند؟
آنحضرت فرمود: «اگر خواست میتواند بپوشاند و میتواند نپوشاند (مخیر است) شنیدم که پدرم میفرمود: این کنیزان زده میشدند و به آنان گفته میشد که خود را شبیه زنان آزاد نکنید».
(وسائل الشیعة، ج 4، ص 412)
hadith.inoor.ir/hadith/166175
🔻اینکه امام باقر (علیه السلام) در این روایت، سنت تنبیه کنیزان در صورت حجاب را به دیگران نسبت داده، شاید نشانگر آن باشد که اصرار بر نپوشیدن مقنعه و روسری برای کنیزان پیش از آنکه سنت اسلام باشد، سنت خلیفه دوم بوده است.
👇👇
▫️٢
🔻برخی از اندیشمندان اهل سنت نیز چنین تنبیهی را در دورههای بعدی روا ندانسته و در صدد توجیه رویکرد خلیفه دوم برآمدند: «جلوگیری از حجاب کنیزان در زمان عمر، یک سیاست شرعی (حکم دولتی و نه حکم شرعی) بوده است».
(سایس، محمد علی، تفسیر آیات الاحکام، ص 668)
🔻 برخی نیز این سیاست را سیاستی موقّت خواندهاند که در زمان خلیفه دوم و احیاناً در زمانی محدود اجرا و سپس انکار شده است.
(محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، ج 21، ص 329)
🔻نه فقط محققان اهل سنت بلکه حتی عبدالله بن عمر خودش برای کنیزانش خمارهای قیمتی می خریده از جنس خز که خمارها خمار «صفاق» هم بوده یعنی نازک نبوده است، پس پسر خلیفه دوم درباره پوشش کنیزانش برخلاف آنچه که به خلیفه دوم نسبت داده میشود عمل می کرده است.
🔸
🔸پنجم،
🔻اینکه اگر بخواهیم درباره حجاب کنیزان صحبت کنیم، ابتدا باید پوشش «صلاتی» را از پوشش «ناظری» جدا کنیم. پوشش صلاتی پوششی است که زن باید در حال نماز رعایت کند، یعنی از شرایط صحت نماز (یک حکم وضعی) است که مشهور این است کنیز در این مورد خاص مستثنی شده و با سر و گردن برهنه نیز نمازش صحیح است،
ولی بنا بر نظر فقها «پوشش ناظری و اجتماعی» یک حکم تکلیفی است نه وضعی.
برای مستثنی کردن کنیز از حکم وجوب تکلیفی پوشش ناظری، دلیل قانع کننده ای نداریم. ما یک عمومات متعددی داریم که آن عمومات درباره وجوب تستّر زن عام هستند؛ یکی از این عمومات تعبیر «مومنات» در آیه قرآن:
«وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ…» (نور، ٣١)
شامل زن آزاد و کنیز هردو می شود.
🔻ما در واقع یک حجاب تکلیفی ناظری داریم و یک حجاب وضعی و صلاتی برای نماز. هر آنچه در مورد کنیز داریم که مثلا فلان کنیز با سر برهنه نماز خوانده یا دعا کرده، باید گفت در خانهاش بوده است و ربطی به اصل حجاب ندارد.
از طرفی نیز باید گفت «عمومات دلایل حجاب ناظری» همهی زنان کنیز و غیر کنیز را در بر میگیرد.
درباره زنان کنیز مخصّصاتی وجود دارد که قادر به تخصیص عمومات نیست. اگر درباره عدم رعایت حجاب کنیزان اجماع وجود داشته باشد، اجماع مدرکی است، نه اجماع محصل. اگر روایات وجود دارد با یکدیگر معارض هستند. اگر سیره وجود دارد حتی در مورد نقل سیره در بین فقها اختلاف وجود دارد و اگر هم گزارشهای تاریخی وجود دارد که برخی کنیزان در مدینه حجاب نداشته اند شاید آن کنیزان، کافر یا مسیحی بوده اند وگرنه کنیزان مسلمان به ویژه کنیزان منتسب به اهل بیت (علیهم السلام) پوشش کامل اسلامی را رعایت می کردند.
🔸
🔸ششم،
🔻اینکه دلیل دیگری که نویسنده مذکور در کتابش برای اثبات حجاب نداشتن کنیزان ارائه می کند اینست که ادعا می کند:
" «سیره متشرعه» از زمان اهل بیت(ع) این بوده که کنیزان با سر برهنه ظاهر می شده اند و لباس کامل نداشته اند."
🔻 درباره سیره، هم مشکلاتی وجود دارد؛ محقق کرکی در تبیین سیره می گوید که: کنیزان با روی باز بیرون می آمده اند (نه با موی باز)، لذا اصل تحقق سیره مورد ادعای آنان مخدوش است اگر هم محقق بشود اصلا به تأیید اهل بیت نرسیده است.
در حقیقت کنیزان منتسب به اهل بیت کاملا باحجاب و متستّر و خانه نشین بوده اند.
🔻 یکی از شواهدی که نشان می دهد کنیزان منتسب به اهل بیت(ع) بسیار به تستّر و پوشش مقید بوده اند، روایات مربوط به وصیت امام کاظم(ع) و اجرای وصیت آن حضرت بوده است؛ یکی از کنیزان منتسب به اهل بیت(ع)، جناب «ام احمد» مادر حضرت شاهچراغ و همسر امام کاظم(ع) که زنی بسیار بزرگوار و مقید به ولایت بوده اند، وقتی در وصیت امام کاظم(ع) بر ولایت امام رضا(ع) تاکید می شود، این بانوی با کرامت همه امانات و چیزهایی که مربوط به امام رضا(ع) بوده را به ایشان تقدیم می کند، برخی پسرانِ امام کاظم(ع) به امام رضا(ع) حسادت می کنند، به همین دلیل به قاضی مدینه شکایت می برند.
🔻 وقتی حضرت رضا(ع) در دادگاه حاضر میشود، بانو «ام احمد» نیز به عنوان شاهد امام رضا (ع) حاضر می شود؛ برادران ناتنی امام رضا(ع) در حضور قاضی اعتراض می کنند که این بانو صورتش را پوشانده، از کجا بدانیم که او واقعا «ام احمد» است، باید کشف وجه کند و در آنجا بانو «ام احمد» نقاب و پوشیهاش را در حد صورت بالا میزند.
پس از دادگاه این بانو با ناراحتی به فرزندانش می گوید که امام کاظم(ع) از قبل به من خبر داده بودند روزی این فرزندان، شما را از خانه بیرون می کشانند و مجبور می شوی صورتت را آشکار کنی!
https://noo.rs/H4JBY
🔸
وَالسَّلامُ عَلىٰ مَنِ اتَّبَعَ الهُدىٰ
سلام بر کسی که از هدایت الهی تبعیت کند
یاحق
🔸
⛱ @Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
👌تاثیر جالب و شگفتانهای دیگر از دستورالعمل فروش خانه (3)👆 🔸دستورالعمل #استاد_عابدینی برای *فروش خ
👌تاثیر جالب و شگفتانهای دیگر از دستورالعمل فروش خانه و زمین (4)👆در طی ٣ روز
🔸دستورالعمل #استاد_عابدینی برای *فروش خانه* 👇
🌐 t.me/salehi786/5490 تلگرام
🌐 eitaa.com/salehy/2170 ایتا
🔸
@Salehi786
❗️ توصیه می کنم تحلیل آقای وحید جلیلی از اغتشاشات اخیر را اینجا بخوانید👇
https://www.farsnews.ir/news/14010818000808/
(کمی طولانیه، ولی در جریانشناسی نکات خیلی خوبی داره)
🔸
📌حجت الاسلام محسن قنبریان:
* حرف محوری این حقیر در محافل مختلف مردمی و دانشجویی در این ایام نشان دادن دو دیگریِ گفتمان انقلاب اسلامی، یعنی تحجر و غربزدگی بوده است.
این تحلیل آقای وحید جلیلی، تبارشناسی خوبی از جریان غربزدگی تا اغتشاشات اخیر دارد و غیر از خطابه های دلنشین، از اسکلت بندی قابل دفاعی برخوردار است.
محسن قنبریان
☑️ eitaa.com/m_ghanbarian/3504
🔸
@Salehi786
⛱ #کانال_کاربران ۵۹ 💬
🔻 #سوال: «آیا این آیه (لا اکراه فی الدین) میتونه مجوزی باشه برای اینکه افراد به راحتی بتوانند بین ادیان خدا انتخاب کنند و هیچ فرقی برای خدا نداشته باشه؟ »
🔸
🔰علاوه بر پاسخ متنی👇 که در ادامه خواهد آمد:
🌐 t.me/msalehi786/368 تلگرام
🌐 eitaa.com/salehi786/1246 ایتا
🔸پاسخ صوتی ۵۹👇
👌اسلام ناب اهل بیتی، کاملترین نسخه هدایت👇
🌐 t.me/msalehi786/370 تلگرام
🌐 eitaa.com/salehi786/1248 ایتا
صالحی - ارتباط کاربران
⛱ #کانال_کاربران ۵۹ 💬 🔻 #سوال: «آیا این آیه (لا اکراه فی الدین) میتونه مجوزی باشه برای اینکه افراد ب
بسم الله
⛱ #کانال_کاربران ۵۹ 💬
🔸
🔻 #سوال: «آیا این آیه (لا اکراه فی الدین) میتونه مجوزی باشه برای اینکه افراد به راحتی بتوانند بین ادیان خدا انتخاب کنند و هیچ فرقی برای خدا نداشته باشه؟ »
🌐 eitaa.com/salehi786/1245
🌐 t.me/msalehi786/367
🔸
✅ بخش اول، پاسخ متنی:
▫️١
🔻در آیه «لا اکراه فی الدین» گزارش از یک واقعیت خارجی و هستیشناسی است (نفی اکراه)، نه بیان یک دستور دینی (نهی اکراه)؛ یعنی، به تعبیر ادبیات عربی، «لا» در «لا اکراه فی الدین»، *«لای نفی»* است، نه «لای نهی».
🔸 توصیحی از علامه طباطبایی(ره):
[ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۲، صفحه ۵٢٢ و ۵۲۳]
🔻 *نفی اکراه و اجبار در دین*
و در جمله: " لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ"، دین اجباری نفی شده است، چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمی که معارفی عملی به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف، یک کلمه است و آن عبارت است از" اعتقادات"، و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبی است که اکراه.
و اجبار در آن راه ندارد، چون کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهری است، که عبارت است از حرکاتی مادی و بدنی (مکانیکی)، و اما اعتقاد قلبی برای خود، علل و اسباب دیگری از سنخ خود اعتقاد و ادراک دارد و محال است که مثلا جهل، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمی، تصدیقی علمی را بزاید.
🔻 *علت اینکه در دین اکراه نیست*
خدای تعالی دنبال جمله" لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ"، جمله" قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ"، را آورده، تا جمله اول را تعلیل کند، و بفرماید که چرا در دین اکراه نیست، و حاصل تعلیل این است که اکراه و اجبار- که معمولا از قوی نسبت به ضعیف سر میزند- وقتی مورد حاجت قرار میگیرد که قوی و ما فوق (البته به شرط اینکه حکیم و عاقل باشد، و بخواهد ضعیف را تربیت کند) مقصد مهمی در نظر داشته باشد، که نتواند فلسفه آن را به زیر دست خود بفهماند، (حال یا فهم زیر دست قاصر از درک آن است و یا اینکه علت دیگری در کار است) ناگزیر متوسل به اکراه میشود، و یا به زیردست دستور میدهد که کورکورانه از او تقلید کند و...
و اما امور مهمی که خوبی و بدی و خیر و شر آنها واضح است، و حتی آثار سوء و آثار خیری هم که به دنبال دارند، معلوم است، در چنین جایی نیازی به اکراه نخواهد بود، بلکه خود انسان یکی از دو طرف خیر و شر را انتخاب کرده و عاقبت آن را هم (چه خوب و چه بد) میپذیرد و دین از این قبیل امور است، چون حقایق آن روشن، و راه آن با بیانات الهیه واضح است، و سنت نبویه هم آن بیانات را روشن تر کرده پس معنی" رشد" و" غی" روشن شده، و معلوم میگردد که رشد در پیروی دین و غی در ترک دین و روگردانی از آن است، بنا بر این دیگر علت ندارد که کسی را بر دین اکراه کنند.
🔸
✅ بخش دوم، پاسخ صوتی👇
👌اسلام ناب اهل بیتی، کاملترین نسخه هدایت👇
🌐 t.me/msalehi786/370 تلگرام
🌐 eitaa.com/salehi786/1248 ایتا
طبق شواهد ذیل، که برخی آیات قرآن در اشاره به تنها مقبول بودن دین اسلام، و هدایت همه انسانها به آن است:
🔸
سوره آل عمران (آیه ۱۹)
إِنَّ الدّينَ عِندَ اللَّهِ الإِسلامُ وَمَا اختَلَفَ الَّذينَ أوتُوا الكِتابَ إِلّا مِن بَعدِ ما جاءَهُمُ العِلمُ بَغيًا بَينَهُم وَمَن يَكفُر بِآياتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَريعُ الحِساب (١٩)
همانا دین [راستین] نزد خدا، [تنها] دین اسلام است و کسانى که به آنها کتاب داده شد (از یهودیان و مسیحیان) در دین اختلاف نکردند مگر از روي زیاده خواهی اي که در میانشان بود [آن هم] پس از آنکه علم (به قرآن) برايشان [فراهم] آمد، و هر کس آیات خدا را انکار کند. پس [باید بداند که]، به یقین خدا سریع الحساب است.
🔸
سوره آل عمران (آیه ۸۵)
وَ مَن يَبتَغِ غَيرَ الإِسلامِ دينًا فَلَن يُقبَلَ مِنهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرين (٨٥)
و هر كس غیر از اسلام به سراغ دینی دیگر برود، پس هرگز از او قبول نمیشود، و او در قیامت از زیانكاران خواهد بود.(۸۵)
🔸
سوره انعام (آیه ۱۲۵)
فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهدِيَهُ يَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ وَمَن يُرِد أَن يُضِلَّهُ يَجعَل صَدرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللَّهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤمِنون (١٢٥)
خداوند هركه را بخواهد هدایت كند، سینهاش را برای (پذیرش) اسلام میگشاید و هر كه را (به خاطر اعمال وخصلتهای خلافش) بخواهد گمراه كند، سینهاش را (از پذیرفتن ایمان) سخت قرار میدهد، گویا به زحمت در آسمان بالا میرود. خداوند این چنین پلیدی (كفر) را بر كسانی كه ایمان نمیآورند قرار میدهد.(۱۲۵)
🔸
👇👇👇
▫️٢
سوره زمر (آیه ۲۲)
أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدرَهُ لِلإِسلامِ فَهُوَ عَلىٰ نورٍ مِن رَبِّهِ فَوَيلٌ لِلقاسِيَةِ قُلوبُهُم مِن ذِكرِ اللَّهِ أُولٰئِكَ في ضَلالٍ مُبينٍ (٢٢)
آیا كسی كه خداوند سینهاش را برای (پذیرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مركبی از) نور است (مثل كسی است كه در تنگنای تعصّب و لجاجت و غرور است؟ نه) پس وای بر آنان كه از سنگدلی یاد خدا نمیكنند. آنان در گمراهی آشكارند.(۲۲)
🔸
✅ مطالعه تکمیلی، در مقاله علمی قرآنی *«اسلام و نسخ ادیان»* 👇
🌐 http://ensani.ir/fa/article/107503/اسلام-و-نسخ-ادیان
🔸
⛱ @Salehi786
پاسخ ۵۹ - اسلام ناب اهلبیتی، کاملترین نسخه هدایت .mp3
8.79M
⛱ #کانال_کاربران #پاسخ ۵۹ 👆
🔸 *«اسلام ناب اهلبیتی، کاملترین نسخه هدایت»*
✅ بخش اول، پاسخ متنی👇
ایتا
🌐 eitaa.com/salehi786/1246
تلگرام
🌐 t.me/msalehi786/368
🔸
eitaa.com/salehi786/1245 :سؤال
👌نکته بسیار مهمی از سیره حکومتی مولا علی (علیه السلام)! 👇 که مصلحت حفظ نظام اسلامی بالاتر از هر حکم شرعی است👇
هدایت شده از مطالب ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💓 #استاد_طاهرزاده:
🖌جناب آقای مهدوی ارفع عزیز چه اندازه خوب مقایسهای را بین آنچه علی«علیهالسلام» در مقابل فتنهگران داخلی انجام دادند، با آنچه که رهبر بصیر انقلاب در این تاریخ انجام میدهند. راستی! اگر امامان معصوم در تاریخ ما حاضر نبودند، چگونه ما میتوانستیم اینچنین فکر کنیم که در دامن فتنهها گرفتار نشویم؟
💢 کانال مطالب ویژه در پیامرسانهای مختلف :
🔅 ایتا :
https://eitaa.com/matalebevijeh
🔅 روبیکا :
https://rubika.ir/matalebevijeh
🔅 تلگرام :
https://t.me/matalebevijeh
🔅 واتس اپ :
https://chat.whatsapp.com/DJT9ZVQKS9GI8nWlJPTQ7g
🔅 سروش :
https://sapp.ir/matalebevijeh
🔸 فایل #PDF کتاب:
🔻مجربات ابن عربی فی الطب الروحانی
🌐 noo.rs/wiulX
⚡️نويسنده: ابن عربی، محمد بن علی
⚡️تحقیق: محسن عقیل
⚡️چاپ 1427ق، 2006م
⚡️ناشر: دار المحجة البيضاء - بیروت - لبنان
📌حجم فایل: 62.42 مگابایت
🔖 صفحات: 461 صفحه
🔗 لینک دانلود مستقیم از مدیافایر
🌐 https://www.mediafire.com/file/xn2j3f5rordpf6b/
🔰 فایل کتاب در کانال تلگرام👇
🌐 https://t.me/SalehiBooks/2060
🔸
@Salehi786
@Salehy
🔸 فایل #PDF کتاب:
🔻مجربات الغزالی فی الطب الروحانی
🌐 noo.rs/feqfH
⚡️نويسنده: ابیحامد محمدبنمحمد غزالی
⚡️چاپ 1427ق، 2006م
⚡️ناشر: دار المحجة البيضاء - بیروت - لبنان
📌حجم فایل: 59.28 مگابایت
🔖 صفحات: 656 صفحه
🔗 لینک دانلود مستقیم از مدیافایر
🌐 https://www.mediafire.com/file/okidxt6ifvafdyf
🔰 فایل کتاب در کانال تلگرام👇
🌐 https://t.me/SalehiBooks/2062
🔸
@Salehi786
@Salehy
#معرفی
🔸 استاد آیت الله کاظم ضرّابی، حدود ۱۴ سال به خوشهچینی و شاگردی در محضر حضرت علامه طباطبایی (ره) در دروس اخلاقی، اعتقادی؛ و حدود ۳۰ سال ضمن شرکت در درس فقه و اصول آیةالله العظمی بهجت (ره) از همنشینی، اخلاق، زهد و تقوا و عمل آن عالم ربانی استفاده ها بردند.
🔸
🔸کانال «بحار توحید»👇 محل نشر صوت دروسشان همراه با پخش زنده ایتا👇
🌐 Eitaa.com/behar_zarrabi
🔸
🔻منزلشان هم که محل درسشان نیز هست نزدیک منزل و دارالقرآن علامه طباطبایی است.
(قم، خ صفائیه، ک٢١، کوچه ناصر که جنب دارالقرآن علامه است، نرسیده به دفتر آیت الله گرامی، داخل بن بست نهم)
🔸
❇️ دروس جاری ایشان :
✳️ شرح احادیث از جلد نهم از کتاب شریف «بحارالأنوار»
🗓هر روز از شنبه تا چهارشنبه، بعد از نماز ظهر و عصر
⏰ساعت 12:25
#بحارالأنوار
___________________
✳️ شرح کتاب سلوکی «تذکرة المتقین»
🗓چهارشنبه شبها، بعد از نماز مغرب و عشاء
🕖ساعت 18:30
#تذکرة_المتقین
🍃لینک عضویت کانالشان: https://eitaa.com/joinchat/2099445826Cee0ced33c2
🔸
@Salehi786
💯قابل توجه کاربران محترم
💠 به مناسبت فرا رسیدن هجدهمین سالگرد حضرت آیت الله سعادت پرور(ره)
👈 کلیه آثار چاپ شده توسط انتشارات آفتاب فطرت از شنبه 5 آذر 1401 به مدت یک هفته با 20% تخفیف ارائه خواهد شد.
برای خرید حضوری می توانید به نشانی زیر مراجعه فرمایید :
👈خیابان معلم، مجتمع ناشران طبقهٔ زیرزمین پلاک B12 از ساعت 10 تا 14
👈و یا از طریق پایگاه فروش ما به نشانی:
Ketabrah24.ir
کتب مورد نظر خود را تهیه نمایید
🆔https://eitaa.com/aftabefetrat
#توحید
🔸برگی سبز از کتاب #ثمرات_حیات
بیان #علامه_طباطبایی (استاد) به قلم تلمیذ (شاگرد) آیت الحق حاج علی #سعادت_پرور
🔻ثمرات حیات، ج١، جلسه ۴۱، صفحه ۲۰۱ و ۲۰۲
🌐 eitaa.com/salehi786/1262 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/709 تلگرام
🔸
@Salehi786
بسم الله
#توحید
🔸برگی سبز از کتاب #ثمرات_حیات
بیان #علامه_طباطبایی (استاد) به قلم تلمیذ (شاگرد) آیت الحق حاج علی #سعادت_پرور
🔻ثمرات حیات، ج١، جلسه ۴۱، صفحه ۲۰۱ و ۲۰۲
🔸
🔸تصفیه عبودیت، انکار ربوبیت
🔻 #تلمیذ: از جناب استاد درباره سخن جناب سُغدی سؤال شد که میگوید :
«تصفیه عبودیت، اثبات مجوسیت (دوگانه پرستی و ثنویّت) است و انکار ربوبیّت».
🔸 #استاد [علامه طباطبایی] :
🌷کسی که در مقام تصفیه عبودیت بر میآید، در پایان میخواهد خدا را در کناری قرار دهد و خود را نیز در کناری، و با اثنینیّت (دوگانگی)، او را بندگی کند، این نیست، مگر انکار ربوبیّت حق تعالی؛ زیرا خدای جدای از بنده نداریم.
🌷 مرحوم آقا سید حسن کشمیری(ره) از شاگردان استاد قاضی(ره) بود و در فلسفه نیز ید طولایی داشت. وقتی در مدرسه بخارایی ها خدمت استاد آمده بود آیت الله سید ابوالقاسم خویی نیز آنجا بود، صحبت از #اعتباری_بودن عالم و اینکه جز ذات حضرت حق -سبحانه- حقیقتی در عالم نیست، پیش آمد.
آقای خویی منکر و آقای سیدحسن مُصِرّ بر اثبات این مطلب بود. [سید که در تبیین اعتباری بودن عالم مهارت داشت، بالاخره به آقای خویی ثابت کرد که عالم، اعتباری است. آقای خویی از مجلس بیرون می رود و چون شب سردی بود و سردش شده بود میگوید: «این آقا میگوید همه چیز اعتباری است؛ اگر اعتباری بود چرا سرما در من تأثیر میکند؟»]
🔻[علامه: او توجه نداشت که] کسی که میگوید سرما اعتباری است، در واقع میگوید: " «من» هم اعتباری است ".
🌷در جریان مکاتبات شیخ محمد حسین اصفهانی با آقا سید احمد کربلایی درباره بیت دوم رباعی عطار نیشابوری که می گوید:
✨"دائما او پادشاه مطلق است
✨در کمال عزّ خود مستغرق است
✨او به سر ناید زخود آنجا که اوست
✨کی رسد عقل وجود آنجا که اوست"
سید احمد به مذهب عرفانی جواب میداده و شیخ به مذهب حکما گفتاری داشته و کلام سید را نمیپذیرفته است. پس از سالها که از این مکاتبات میگذرد، همین آقا سیدحسن کشمیری برای شیخ محمد حسین اصفهانی مطلب را روشن میکند؛ به طوری که بیان سید مورد قبول ایشان واقع میشود.
🔻 #تلمیذ: در اینجا یکی از دوستان حاضر در جلسه پس از بیان استاد درباره کلام سُغدی، پرسید اگر ما بنده نباشیم، چه خواهیم بود؟
🔻حضرت استاد فرمودند:
حضرت حق -سبحانه- مالک علی الاطلاق است و مالک همه چیز می باشد؛ حتی در استعمال لفظِ «مَن».
پس از ثابت شدن مالکیت علی الإطلاق او -سبحانه- و فقر علی الإطلاق ما، اگر بگوییم ما حضرت حق -سبحانه- را عبادت میکنیم، و خود و بندگی خویش را برای او -سبحانه- ثابت نمودیم، انکار مالکیت او -تبارک و تعالی- است.
🌷استاد مرحوم قاضی فرمودند: مَثَلِ کسانیکه توحید خویش را کامل نکرده اند، مَثَلِ حوضی است که آبش کثیف است و تَهِ آن لجن میباشد. هرچه می کوشند آن را پاکیزه نگاه دارند و کثافات رویش را بردارند، باز می بینند گاه گاهی کثافات از تَهِ آن به رویش ظاهر میشود. ناچار اگر بخواهند پاکیزه گردد، باید همهی آب و لجن آن را تماماً بیرون بریزند. ما نیز اگر توحید مان را کامل نکرده باشیم، روزی همین باقی مانده سر بر میآورد و انسان در توحیدش به شبهه میافتد».
🌷استاد [علامه طباطبایی]، پس از بیان استاد قاضی، با دست شریف خود اشاره فرمودند؛ اینجا استاد با نشان دادن کف دست آن را برگرداندند (بعلامت برچیدن هستیِ سالک از تَهِ ظرف وجودش) و همراه آن فرمودند:
" سالک باید درصدد برایت از تَه، هر چه هست، به خدای تعالی دهد، و او را مالکِ علی الإطلاق بداند، و خویش را مربوب و او را ربّ به حساب آورد تا دیگر شبهه ای باقی نماند ".
🔻عرض شد: پس، این همه اختلافاتی که میان عرفاست، از همین جا ناشی شده است؟
- فرمودند: بله.
🔻در پایان جلسه، استاد این ابیات خواجه را قرائت کردند:
✨هر شبنمی در این ره صد موجِ آتشین است
✨دردا که این معمّا شرح و بیان ندارد
✨گر خود رقیب شمع است، احوال از او بپوشان
✨کان شوخِ سر بریده، بندِ زبان ندارد [ ۱ ]
شبنمهای این راه که آثار وجودی سالک میباشند، هر یک صد موجِ آتشین است که باید از آن گذشت.
🔸
🔸---- پ.ن :
🔻 (۱) : دیوان حافظ، تصحیح قدسی، غزل ۱۵۲، ابیات۳و۶
🔸
📌تصویر این مطلب در کتاب ثمرات حیات👇
🌐 eitaa.com/salehi786/1261 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/709 تلگرام
🔸
@Salehi786
@Salehy
هدایت شده از ندای سعادت
✅محبت را چگونه به دست آوریم؟
🔹استاد: [محبت] با ذکر و یاد حق به دست می آید.
👈 یاد حق، معرفت را افزون می کند، معرفت هم محبت می آورد.
👈 هرچه معرفت بیشتر شود، محبت افزونتر می شود تا به جایی که محب در محبوب فانی می شود. اینجا دیگر خود را نمی بیند تا از امور نا مطلوب، خوف و ترسی در دلش باشد.
📘ثمرات حیات، ج4، ص 68
🆔 https://eitaa.com/Nedayesaadat
📡 http://Ketabrah24.ir
✅ کشف رمز این نسخه خطی که بیان اشاراتی رمزگونه دارد به:
⚡️ سه محل استجابت دعا در سوره یس
(که در هنگام قرائتشان، در دل خود به حاجت خود توجه کنید و از خدا اجابتش را بخواهید) :
🔸اشاره اول: *«إِمامٍ مُبِين»*
(یس، ١٢)
🔸اشاره ثانی: *«كُلٌّ فِي فَلَک»*
(یس، ۴٠)
🔸اشاره ثالث: *«سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيم»*
(یس، ۵۸)
🔸
@Salehi786
@Salehy
بسم الله #ریحان ۴۵
غزل *«همه زیبائی توست»*
🔸
⭕ دیوان فیض کاشانی، غزل ٨۴👇
⚡نُـهفلک چرخزنان یکسر سودائی توست
⚡بیخود افتاده زمین یک تن شیدائی توست
⚡جز تماشای جمال تو، تماشایی نیست
⚡هر که حیرانِ جمالیست تماشائی توست
⚡هر که افراخت به دعوای نکویی کردن
⚡گر بود راست، همان سایهی زیبائی توست
⚡سروقدان که به بالایی بالا بالند
⚡آن ز بالای، برازندهی بالائی توست
⚡هر گلی را که بود رنگ درین گلشن و بوی
⚡شمّهای از گل خود رستهی زیبائی توست
⚡از ازل تا به ابد بینشِ هر بینایی
⚡همه یک بینش و در پردهی بینائی توست
⚡هر کجا رسم توانایی و دانائی هست
⚡نور داناییِ تو، زور توانائیِ توست
⚡هر چه را در دو جهان نورِ هویدائی توست
⚡همه یک ذره ز خورشیدِ هویدائی توست
⚡سرّ پنهان شدن روح و نهان بودن تو
⚡رمز پیدا شدن قالب پیدائی توست
⚡بنده خود کیست که خود رأی بود در کاری
⚡لاف خودرائی ما، پرتو خودرائی توست
⚡بهسزای تو نکردیم دمی بندگیت
⚡آنچه آن هست سزاوارِ تو، آقائی توست
⚡فیضِ خود را تو به «کردارِ خوش» آراسته کن
⚡حُسنِ گفتار، نه در خوردِ خودآرائی توست
#شعر
#فیض_کاشانی
🔸
🌸 کانال «روح و ریحان؛ اشعار الهی»
🌸 t.me/Elaahy
@Salehi786
هدایت شده از نشر شهید هادی
💐شهید_حسینعلی_عالی
شهید بشارتی تعریف میکرد:«با حسین برای شناسایی رفتیم. وقت نماز شد. اوّل برادر عالی نماز را با صوتی حزین و دلی شکسته خواند.
بعد ایشان به نگهبانی ایستاد و من به نماز.
من در قنوت از خدا خواستم یقینم را زیاد کند و نمازم را تا به آخر خواندم.
پس از نماز دیدم حسین میخندد.
به من گفت:« میخواهی یقینت زیاد بشه؟»
با تعجّب گفتم: «بله، اما تو از کجا فهمیدی؟»
خندید و گفت: «گوشِت رو بذار روی زمین و گوش کن.»
من همان کار را کردم.
شنیدم که زمین با من حرف میزد!
و من را نصیحت میکرد و میگفت:
«مرتضی! نترس. عالم عبث نیست و کار شما بیهوده نیست، من و تو هر دو عبد خداییم،
اما در دو لباس و دو شکل. سعی کن با رفتار ناپسندت خدا را ناراضی نکنی و...»
زمین مدام برایم حرف میزد. سپس حسین گفت:
«مرتضی! یقینت زیاد شد؟»
مرتضی میگفت:« من فکر میکردم انسان میتواند به خدا خیلی نزدیک شود، اما نه تا این حد.»
📙برگرفته از کتاب پنجاه سال عبادت. اثر گروه شهید هادی
https://eitaa.com/joinchat/2843344995C4bdc20cf63
#حکایات
🔴 دستورالعملی برای نفی خواطر ، با تمرکز بر نور ذات سیدالشهدا (علیه السلام)
🔸جناب آیت الله حاج شیخ محمد صافی اصفهانی (وصی وشاگرد عرفانی آیت الله کشمیری) تعریف کردند:
🔻 در ایّامی که در شهر مقدس قم و در جوار ملکوتی کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه ی معصومه علیها السلام ساکن بودیم ، یک روز در معیّت والد مکرم علامه ی فقیه آیت الله حاج شیخ حسن صافی و استاد معظم آیت الله سید عبدالکریم کشمیری جهت زیارت جناب شیخ جعفر مجتهدی به منزل ایشان رفتیم و ساعاتی را در محضر مبارکشان بودیم . در آن روز صحبت های زیادی بین این سه بزرگوار ردّ و بدل گردید؛ از جمله، صحبت از #نفی_خواطر و مراقبه ی فکر به میان آمد و در قوّت این عمل، از اربابان عرفا طریقه ها گفته شد که از جمله آنها طریقه ای مطرح گردید که در کتاب خزائن جناب ملّا احمد نراقی آمده است، که ذکر شریف《 لا اله الّا الله 》 را به طریقه ی خاصی _بر مبنا و محور قوس یسار و یمین_ می گویند. (ر.ک:خزاین ملّا احمد نراقی، با تعلیقات آیت الله حسن زاده آملی، صفحه۴۰۵ 👇)
https://noorlib.ir/book/view/3671/خزائن?pageNumber=405&viewType=pdf
🔻همچنین طریقه ای دیگر که در مجمع البحرین آمده و اساتید فن و مشایخ عظام عرفا دستور داده اند.
در آن میان والد مکرّم آیت الله صافی از جناب شیخ جعفر مجتهدی پرسیدند: نظر مبارک حضرت عالی در خصوص نفی خواطر چیست؟ و از ایشان استدعای تعلیم طریقه نمودند.
🔻جناب آقای مجتهدی فرمودند: آنچه را که ما بدان معتقدیم و تجربه نمودیم و طریقه ای را برتر و بالاتر از آن نیافته و نمی دانیم، این است که شخص سالک، همواره توجّه و تمرکز و توسلی باطنی بر حضرت سید الشهدا (علیه السلام) بنماید ، بدان گونه که حالتی از حالات و یا مصیبت ها و یا فضائل نورانی حضرت را تصور، و بدان توجه عمیق داشته باشد و همین توجه را از فکر تا قلب و از قلب تا فکر خود حرکت دهد و *«پیوسته متوجّه ذات مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بوده و این حالت را آن قدر تکرار نماید که ذهن و قلبش متأثر و دائم متوجه و در نهایت منقمر در ذات حضرت گردد»* ؛
و در این مقام و مرتبه ، نفی خواطر به طور کلی صورت پذیرفته و به برکت توسل به حضرت امام حسین (علیه السلام)، سالکْ همواره در خاطری امن، به نور احدیّت مسکن میگزیند.
🔸
#لاله_ای_از_ملکوت
#جلد_دوم
#صفحه_۳۶۴
🌐 t.me/sheykhjafar_mojtahedi/236
🔸
@Salehi786