94-08.mp3
14.59M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣چون قرآن تبیان کل شیء است پس در تفسیر محتاج به غیر نیست. از نظر #سند که خود قرآن، روایات را حجت دانسته و از نظر #دلالت هم خود معصومین فرموده اند روایات ما را قران بسنجید. اگر روایتی متواتر یا خبر واحد محفوف به قرینه بود و لذا قطعی الصدور بود سندش قطعیت می یابد اما در دلالتش باز باید با قرآن سنجیده شود و متنش ارزیابی شود.
🔺2⃣قاعده «اذا تعارضا تساقطا» برای جایی است که دو سند در یک سطح باشند نه مانند قرآن و روایت که روایت در طول قرآن است نه عرض و هم سطح آن. نکته بعد اینکه این قاعده برای جاییست که دو عبارت کاملا #متباین باشند نه عموم و خصوص یا مطلق و مقید. اینها در قانونگذاری مخالفت محسوب نمیشوند و #تعارض_بدوی است. مخصِّص و مقیِّد، شارح عام و مطلقند. پس صرفا اگر روایت مباینت با آیه ای داشت رد میشود
🔺3⃣آیه ۸۲ سوره نساء میفرماید «و لو کان من غیر عند الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا» لذا میفرماید: شما در قرآن #اختلاف_کثیر نمیابید منظور همین تباین دو عبارت در قرآن است نه اینکه یک آیه آیه دیگر را تخصیص بزند یا مقید کند.
🔺4⃣همه، هرچه را که در قرآن است نمیفهمند اما ظاهر را کاملا میفهمند و از آن بهره مند میشوند چون اصطلاح خاص علمی ندارد. طبق آیه تطهیر در سوره احزاب، فقط #اهل_بیت به تمام مطالب قرآن دسترسی دارند.
نوع موجودات در جهان رو به کمالند لذا قرآن گوید اگر قرآن از غیر خدا بود حتما در آن تباین یا تحول دیده میشد حال آنکه از نظر بلاغت تمام قرآن مثل هم است. هیچ جای قرآن جای دیگر را نقض نمیکند.
نتیجه بعد اینکه این کتاب نسخ پذیر نیست چون گذشت زمان و #تکامل در آن راه ندارد. این کتاب، جهانی است و جهانیان را تا قیامت به مبارزه دعوت کرده است. نسخی که در مورد قرآن گویند تخصیص زمانی است نه اینکه مورد را در آن زمان هم رد کند و غلط بداند.
🔺5⃣ #تفسیر_به_رای یعنی شخص با نظر خود به سراغ قران رود و نظرش را بر قرآن تحمیل کند و نظر قرآن را با نظر خود #تطبیق دهد. تفسیر صحیح اینست که مفسر، با نگاهی خالی از دانسته های علمی پیشین و با دست خالی به سراغ قرآن رود.
🔺6⃣در مورد حدیث اینطور نیست که مثل قرآن سندش قطعی باشد چون نوشتن روایات ممنوع بود و غالبا آنها حفظ میکردند. بعدا در ایران که حکومتهای شیعه آمد و راه برای احادیث باز شد. غیر از حدیث و محدث، کتاب حدیث هم جعل میکردند! که علما مجبور شدند کتب حدیث صحبح را با صفحه و ... معرفی کنند تا همه بدانند که کلا این تعداد صفحه و سطر و ... دارد. بر سر حدیث بلاها آوردند.
🔺7⃣آیا ظنون خاصه در غیر احکام حجت است؟ در مسائل تعبدی و عملی حجتند. اما در شناخت عرش و لوح و قلم و چگونگی برزخ و دود بودن ابتدایی آسمان و ... خبر واحد در آن حجت است؟
اینجا دو قسمتند. بخشی مربوط به #اصول_دین است مانند توحید و معاد و نبوت و ... که حجت نیست. اگر در جایی یقین معتبراست انسان باید جزم پیدا و هر کدام از سند و جهت سند و دلالت آن ظنی بود یقین حاصل نمیشود.
🔺8⃣پس در #مسائل_عملی حجت است اما در #مسایل_علمی خیر. نمیشود فرضیات علمی را مبنای تفسیر قرار داد مگر اینکه بگوییم شاید... لذا خبر ظنی هم مثل فرضیات علمی است که یقینیاتی چون قرآن را نمی توان با آنها سنجید. باید با جزم به سراغ تفسیر رفت و اگر جزم نیست بگوییم شاید تفسیرش اینطور باشد. تا زمانی که مفاهیم علمی قرآن مثل رتق بودن اولیه آسمانها و زمین را نتوانیم با جزم بسنجیم باید بگوییم خدا میداند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-09.mp3
14.98M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ گفتیم فهم قرآن حداقل در ظاهرش برای همه جهانیان میسور است. فرمودند «هر شرطی نافذ است مگر شرطی که مخالف قرآن باشد». اگر فهم قرآن میسور نبود چگونه میتوانستند بگویند شرط مخالف قرآن نافذ نیست؟ پس تشخیص مخالفت به عهده #انسان است. اگر فقیه بود که خودش تشخیص میدهد با توجه به قرآن و روایات و اگر فقیه نبود رجوع میکند.
🔺2⃣امام صادق فرمود: شرطی که خلاف قرآن باشد نه به سود مشروط له است و امکان پیگیری تخلف دارد و نه مشروط علیه تعهدی دارد.
روایات عرضه بر قرآن گویند که روایت را بر قرآن عرضه کنید تا درستی و نادرستیش را بفهمید. روایت دیگر گوید #شروط و دادوستدها را بر قرآن عرضه کنید تا حق و ناحقیشان معلوم شود. حال یک سری قراردادهای جدید پیدا میشود مثل بیمه. اسلام گوید ما اصول را میگوییم شما از روی آنها، مسائل جدید را بررسی کنید.
🔺3⃣اخباری ها، قرآن را فقط برای «تلاوت» میدانستند و به هر وسیله ای که بود قرآن را از حوزه ها بیرون کردند اما اصولیینی مثل #شیخ_انصاری با تمام تلاششان قرآن را دوباره به حوزه ها برگرداندند. ایشان گفت اگر قرآن فقط برای تلاوت بود چطور معصومین میگفتند شروط را بر قرآن عرضه کنید حال آنکه داد و ستدهای جدید پیدا میشود و شروط جدیدی می آید که در روایات نیست.
🔺4⃣خود ائمه نیز بقیه را وقتی سوال میکردند به قرآن ارجاع میدادند. پس «قرآن اصل است و روایت مبتنی بر آن». مثلا پرسیدند چرا تمام سر را نباید مسح کشید، امام در پاسخ به آیه قرآن استناد کرد که گفته: و امسحوا برئوسکم. بعد گفتند این «ب» به معنای «من» است و نفرموده وامسحوا رئوسکم!
🔺5⃣از معصوم جای دیگر پرسیدند که اگر برای قضای حاجت به خانه کسی رفتم و آنجا صدای موسیقی شنیدم میتوانم گوش دهم؟ چون با پای خودم نرفتم. امام فرمود قرآن میگوید که «السمع و الفؤاد ... کل اولئک مسوولون». پس اگر با پا میرفتی آن هم مسوول بود. یعنی همیشه به #قرآن استناد داشتند و میگفتند چیزهایی که در قرآن آمده را از ما نپرسید و به خود قرآن مراجعه کنید.
🔺6⃣مسیحیت در علم را بست و گفت انجیل برای کلیسا است هر کس خواست میتواند بخواند اما تفسیرش با ماست تا طبق شرایط تفسیر کنیم! اما اسلام در علم را باز گذاشت و گفت همه میتوانند بیایند حوزه و علم یاد بگیرند. راه کاملا باز است. همه میتوانند بفهمند و قرآن اتفاقا فهم قرآن و علم را #وظیفه همه دانسته است و نمیگذارد تفسیرش دست عده خاصی بیفتد. مرجَع امروز، #روستازاده دیروز است پس راه را باز کرده است که آن انسان پایین در فضای اجتماعی، بیاید و قرآن را بفهمد.
🔺7⃣ما تنها تا جایی که علممان اجازه میدهد و نازلترین درجه را هم داریم میتوانیم تفسیر کنیم وگرنه قرآن، بطنها دارد که مخصوص اولاد علی و مطهرون است. معصوم به کسی فرمود تو یک حرف از علم را نمیدانی چگونه میخواهی اجتهاد کنی! پس علم حرفها دارد و ما ابتدای راهیم.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم (علامه جوادی آملی)
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات #تفسیر_مقدمات_قرآن
💠 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ فهرست کلیه سور قرآن
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1/27
🔴 فهرست جلسات مقدماتی قرآن:
1⃣ جلسه ۱
eitaa.com/tafsire_tasnim1/29
2⃣ جلسه ۲
eitaa.com/tafsire_tasnim1/31
3⃣ جلسه ۳
eitaa.com/tafsire_tasnim1/34
4⃣ جلسه ۴
eitaa.com/tafsire_tasnim1/36
5⃣ جلسه ۵
eitaa.com/tafsire_tasnim1/39
6⃣ جلسه ۶
eitaa.com/tafsire_tasnim1/41
7⃣ جلسه ۷
eitaa.com/tafsire_tasnim1/45
8⃣ جلسه ۸
eitaa.com/tafsire_tasnim1/50
9⃣ جلسه ۹
eitaa.com/tafsire_tasnim1/52
❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
علامه جوادی آملی:
عصاره حیات پربرکت این #شهید_جاوید در شهادت او ظهور کرده است. او شاگرد قرآن بود.
#حاج_قاسم_سلیمانی
✅@tafsire_tasnim1
94-10.mp3
17.23M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۰
تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۰
تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ چون قرآن خودش انسان را به #تدبر دعوت کرده پس قرآن قابل فهم است. معصومین نیز گفتهاند روایات ما را با قرآن که اصل است بسنجید اگر مخالف بود روایت را کنار بگذارید چون زخرف است و غلط. اگر گفتند چرا روایت حجت است گوییم چون پیغمبر گفت «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی». چرا حرف پیامیر حجت است؟ چون خدا گفته به حرفهایش عمل کنید«اطیعوا الرسول». حرف که به خدا رسید سوال پایان میابد.
🔺2⃣چون پیامبر، کتاب الله و عترت را در کنار هم آورده پس هر کدام به تنهایی باید #قابل_فهم باشند اما ناسخ و منسوخها و عام و خاصها و مطلق و مقیدها را در این دو مجموعا میتوان یافت.
♻️باید توجه کرد که حدیثی شبیه پیامبر گفتن سخت نیست لذا بسیار روایات جعل کردند اما حدیثی شبیه قرآن آوردن، ممکن نیست پس جعل نشد.
🔺3⃣میرزای قمی در قوانین گوید مساله حجیتِ ظواهر قرآن، امری بدیهی است. بعد گوید اگر مراد اخباریین آنست که مجموعه آیات اعم از ناسخ و منسوخ و ... را جز معصومین کسی نمیداند و ما تنها بخشی از اینها را میدانیم درست است. اما اگر بحث در #تفسیر و استدلال به ظواهر قرآنست نه #تاویل (امری خارجی که در آن حقیقت خارجی فهم میشود، نه متن) دیگر اکتفا به تلاوت ظواهر قرآن و عدم فهم آن درست نیست. نمیشود گفت ما اصلا ظاهر قرآن را هم نمیفهمیم پس فقط باید از رو بخوانیم. این اصلا ظاهر هم نیست چون خبری نداریم که بگوید فهم قرآن صرفا برای معصوم است و هیچکس نمیفهمد. درحالیکه مخالف آن را زیاد در ذوایات میبینیم.
🔺4⃣خود معصومین گویند اگر مطالبی در قرآن بود که نفهمیدید آن را به ارجاع دهید، پس مشخصا ما قابلیت فهم قرآن خصوصا ظاهر آنرا داریم. چطور اخباریین برای فهم روایات، سعی در پیدا کردن نسخ و تخصیص و تقیید در روایات دیگر میکنند اما در آیات چنین کاری نمیکنند. هر چقدر بیشتر به ظواهر قرآن بیشتر توجه کنیم جلوتر میرویم و راه بازتر میشود. اگر تخصیص و نسخی نبود به #قاعده یا اصل مراجعه میکنیم. پیامبر فرمود شما از قرآن حرف بیرون بکشید او را به زبان بیاورید!
🔺5⃣بیانات حضرت امیر در نهج البلاغه زیاد است. مثلا در خطبه ۱۸ گوید: خدا فرموده در قرآن اختلافی نیست. پس برخی آیات برخی دیگر را تصدیق میکنند. و همچنین علوم خاصی دارد که در دسترس کسی نیست.
♻️در خطبه ۹۱(خطبه اشباع) گوید: هر صفتی که خدا در قرآن برای خودش انتخاب کرد به آن استدلال کنید. از قرآن نور بگیرید. حال اگر قرار بود فقط بخوانیم چگونه میتوانستیم آنرا بفهمیم و #نور بگیریم.
♻️در پایان خطبه ۱۱۰ گوید: قرآن را یاد بگیرید چون بهترین حدیث است. پس در آن تفقه کنید. جهل از بیماری های صدر است و علم شفای او. حسد و ... بیماریست و قرآن چه بحثهای علمی چه معنوی و عملی را با تکرار و عمل درمان میکند.
🔺6⃣امام علی که در #مساله_حکمیت، ابوموسی را انتخاب کردند و او هم عمر و عاص را به این شرط بود که برابر قرآن عمل کنند. اگر قرآن قابل فهم نبود که دیگر جعل حکمیت از سوی حضرت چه معنایی داشت؟! بعد حضرت گوید اینها قرآن را فهمیدند و برعکسش عملکردند. گوید اماته(میراندن) قرآن این است که انسان از آن دور شود. آیا خواندن صرف و عدم توجه علمی به آن باعث مرگ قرآن است یا احیای آن؟!
🔺7⃣در خطبه ۱۳۳ میفرماید: کتاب خدا حرف میزند و در آن گرفتگی نیست و مرتبا هم حرف میزند. جایی هم که ایشان گوید من زبان قرآنم شاهد وجود دارد که منظورش اسرار گذشته و آینده است.
♻️در خطبه ۱۳۸ هم که اهل بیت را میستاید بعد گوید: حضرت ولیعصر که ظهور کرد « #هدایت را اصل و هوی را فرع میکند». آنها که هدایت را بر اساس هوی و به میل خود تفسیر کردند حضرت امیال را به هدایت برمیگرداند. ایشان همه علوم را به قرآن عرضه میکند نه برعکس!
🔺8⃣حَبل یک طناب بافته است که به سقف بلندی آویزان است که بتوان را گرفت و بالا رفت نه اینکه طنابی در گوشه اتاق باشد. حضرت در خطبه ۱۵۶ گوید: این قرآن آدم را حفظ میکند. اگر در قرون متمادی تفاسیر گوناگون بیاید، قرآن کهنه نمیشود.
🔺9⃣انسان دو حیثیت دارد. #حیثیت_تغییرپذیر که مربوط به شئون زندگی است که چطور غذا درست کند و خانه درست کند و ...
یک #حیثیت_ثابت هم دارد که مربوط به «فطرت» است. انسان حتما با علم و معاشرت و خوراک و مسکن و ... کار دارد اگرچه نحوه مسکن و تجارت و ... فرق کند. قرآن برای این حیثیت انسان آمده است که به نسبت زمان و مکان تغییر نمیکند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-11.mp3
16.25M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ استفاده از ظواهر قرآن برای کسی که نخواهد رای خود را بر قرآن #تحمیل کند مجاز است. ظاهر قرآن هم حجت است. استفاده از #ظواهر_قرآن نیز، عدم رجوع به روایات نیست. هم خود روایات حجت است هم قرآن و روایات در طول قرآن است پس اصول و قواعد را از قرآن میفهمیم و با جستجوی مخصص ها، مقیدها و ناسخها در روایات، حدود این اصول و قواعد را مشخص میکنیم.
🔺2⃣دسته ای از روایات گویند که قرآن زبان دارد پس او را به سخن دراورید، این نشان از قابل فهم بودن #ظواهر_قرآن دارد که هر چه انسان بیشتر فکر کند بیشتر میفهمد. در مقابل روایاتی مانند خطبه ۱۵۸ گویند که شما نمیتوانید او را به سخن دراورید چون قرآن سخن نمیگوید بلکه ما #سخنگوی قرآنیم و ماییم که آنرا به سخن در می آوریم به معنای عدم فهم مردم نیست بلکه بدین معناست که قرآن، مطلق و مقید، عام و مخصص و... دارد و نیز باطن و تاویل قرآن را معصومین میدانند.
🔺3⃣حضرت امیر میفرماید هیچکسی در خدمت قرآن ننشست مگر اینکه یا هدایتش زیاد شد یا نابیناییش کم شد. از قرآن #شفا بگیرید. در شدائد به قرآن استعانت بجویید او راهگشاست. قرآن #بزرگترین_دردها را که «کفر و نفاق» است شفا میدهد. (اینطور نیست که مومن همیشه مومن بماند.) گاهی انسان هدف ندارد(#غوایت) و گاهی راه رسیدن به هدف را نمی داند(#ضلالت) قرآن انسان را از غوایت و ضلالت حفظ میکند. از خداوند بخواهید که نور فهم قرآن را بدهد.
🔺4⃣گوید: هر کس را قرآن شفاعت کند، شفاعتش مقبول است. #شفاعت از شفع است به معنای زوج. خداوند اگر با ما به عَدل رفتار کند کارمان تمام است اما اگر رحمت هم به عدلش ضمیمه و #شَفع شود و «خداوند عادل رحمان» با ما روبرو شود ما نجات میابیم. در اینجا فضل و رحمت، شفعِ عدل میشود. اگر خدا شفیع و همراه کسی شد او نجات میابد. قرآن در قیامت بصورت نوری ظهور میکند که از صفوف همه علما و شهدا و ... میگذرد و بالاتر میرود.
🔺5⃣حضرت امیر میفرماید: هر کس در دنیا مشغول کشت و زرعی بود کارش در اینجا مشخص نیست مگر با قرآن باشد. در #زمین_قرآن کشت و زرع کنید. نفستان را تحت نظر قرآن تربیت کنید. انسان اندیشه ای دارد و خواسته ای. اگر این دو تعدیل شد صعود میکند اما اگر علم و امیالش خلاف قرآن بود و جلویش نایستاد سقوط میکند. فرمود: اگر عالمید و چیزی فهمیدید اما بعداً هنگام عرضه بر قرآن دیدید که مخالف علمتان است علمتان را متهم کنید نه قرآن را. اگر هم میلتان خلاف قرآن بود میل را متهم کنید نه قرآن را. پس این آیات نشان میدهد که فهم ظاهر قرآن برای همه ممکن است وگرنه این همه تاکید بر رجوع به قرآن معنا ندارد!
🔺6⃣در خطبه ۱۵۸ میفرماید: اسرار گذشته و آینده، مسائل علمی و اخلاقی شما و جامعه و ... همه در قرآن است. شما #زبان_قرآن را متوجه نمیشوید بلکه منم که زبان قرآنم و آنرا به شما میرسانم. در خطبه دیگر گوید قرآن در میان شماست و زبانش هم هرگز کند نمیشود و خانهایست که بنیانش هرگز سست نمیشود.
در تعارض این خطبه و خطبه ۱۵۸ گفتیم که منظور این است که شما ظواهر قرآن را میفهمید اما باطن و عمق و تاویل و ریشه های اولیه را شما نمیفهمید. باطن را با #علم_لدنی میتوان چشید که نزد معصومین است. (احادیث دیگری در باب اثبات این مساله وجود دارد که در جلسه مطرح شده است.)
🔺7⃣پیامبر به علی فرمود تو همانطور که ظاهر قرآن را میدانی تاویل قرآن را نیز میدانی. #تاویل یعنی زمانی که یک آیه، مصداق خارجی داشته باشد و عینا در بیرون اتفاق بیفتد یا وجود داشته باشد و حضرت آنرا عیان کند. #علم_تاویل فقط برای معصومین است. در قیامت تاویل قرآن می آید. تاویل، تفسیر لفظی کلمات نیست بلکه وجود خارجی آیه است چنانکه حضرت یوسف وقتی دید آن ۱۱ نفر جلویش سجده کردند فرمود «هذا تاویل رؤیای». این همان تحقق عینی آن خواب است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-12.mp3
14.55M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ یک دسته از ادله امکان استنباط از قرآن، روایاتی است که در باب #معارف و اخلاق استدلال میکند. دسته دوم روایاتی است در باب #حقوق استدلال میکند و دسته سوم روایاتی است که #ادب_تلاوت قرآن را به ما می آموزانند.
🔺2⃣دسته اول: روایات در باب #معارف. گویند شناخت ذات و صفات و .. خدا در قرآن است و باید آنها را فهمید. مرحوم میرداماد و ابن بابویه قمی فرمودند که از امام سجاد پرسیدند #توحید چیست؟ ایشان فرمود چون خدا میدانست در آخرالزمان #افراد_متفکری می آیند «سوره اخلاص و ۶ آیه اول سوره حدید» را نازل کرد که #عالیترین_سیر_فکری_بشر_در_توحید تامین شده است. اگر کسی بخواهد از حد این دو بخش بگذرد یا از آن رویگردان شود به هلاکت میرسد. حال، اگر مردم جز تلاوت، راهی نداشتند دیگر این آیات و روایت مربوط چه معنی دارد؟ اکثر مسلمین صدر اسلام فقط میخواستند حضرت را ببینند و ایمان بود نه تحقیقات. عمق فهم و علم در توده مردم زمان صدر اسلام نبود.
🔺3⃣همه بحثهای یگانگی، یکتایی، انواع معیت و ... در مورد خداوند را حکمای اسلامی از همین «سوره توحید و ۶ آیه ابتدایی» حدید درآوردند. همه آیات قرآن در یک درجه نیستند. برای اوساط از مومنین «اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم» است یعنی شکر نعمت میکنند تا نعمت افزون شود اما برای اوحدی از مومنین «اذکرو الله اذکرکم» است یعنی همه نعمتها را هم در راه خدا میدهند، سخن از خداست نه نعمت. شکر نعمت برای نعمت، برای راهیان بین راه است اما کسی که به قرب الهی رسید فقط خدا را میخواهد.
🔺4⃣حضرت سجاد باغی داشت که امویان از او بزور گرفتند. خلیفه که به مکه آمد برخی به امام سجاد گفتند از نماینده خلیفه که باغت را گرفته پیش خود خلیفه شکایت کن. ایشان فرمود: من در کنار خانه خدا از خود خدا در مورد مال دنیا چیزی نمیخواهم بعد به دیگران مراجعه کنم؟! داشتن، #شرف نیست زیرا آنها که بیش از بقیه دارند از نظر فضائل از انها پایینترند.
🔺5⃣ما یک حجاب ظلمانی داریم یک حجاب نورانی. #حجاب_ظلمانی برای عالم طبیعت است مثل همین دیوار که نمیگذارد آنطرفش را ببینیم اما مطالب مشکل و سنگین، #حجاب_نورانی است. مسائل علمی، حجاب نورانیند. علم چون نور است نورش افراد را خیره میکند و انسانها نمیتوانند از آن بگذرند. اگر کسی این نور را شکافت طبق فرموده امام سجاد به معدن عظمت میرسید و #عظیم میگردد. اگر کسی برای رضای خدا درس بخواند و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزاند در باطن دنیا، او را #عظیم مینامند.
🔺6⃣از امام سجاد پرسیدن چگونه میتوان #توحید را شناخت؟ فرمود: هر کس سوره توحید را بخواند و به آن ایمان بیاورد توحید را شناخته است. گفتند چطور بخواند؟ فرمود مثل بقیه و در آخر سوره بگوید «کذلک الله ربی» حال اگر انسان ظاهر قران را نفهمد چگونه میتواند ایمان بیاورد؟
🔺7⃣دسته دوم: مسائل #حقوقی و اجتماعی. نمونه اش احتجاج حضرت زهرا در قضیه #فدک است. میفرماید آیا در قرآن آیه ایست که ما را از ارث محروم کرده که شما میدانید و ما نمیدانیم؟! حال احتجاج به چه معناست؟ خطبه ای که از حضرت زهراست و راویش حضرت زینب است میگوید: اینطور نیست که مساله ارث برای شما روشن نبوده باشد. یا باید بگویید من فرزند پیامبر نیستم! که هستم و یا فرزند ارث نمیبرد که طبق اطلاق آیات قرآن ارث میبرد و یا من را مسلمان نمیدانید که هستم و یا آیه خاصی مرا استثنا کرده که چنین چیزی هم نیست!
حال اگر فهم قرآن مخصوص این خاندان باشد این استدلالها دیگر چیست؟!
🔺8⃣دسته سوم: روایات در باب #ادب_تلاوت. بخشی از آیات در مورد خوب خوندن با تجوید و صوت خوب است که الفاظ و کلمات است اما ادب تلاوت این است که طبق سیره پیامبر بخوانیم. مثلا فرمودند هنگام خواندن قرآن مرتبا به آخرش نگاه نکنید که بفهمید کی تمام میشود بلکه هر وقت خسته شدید بس است! هرگز حضرت زهرا، حضرت امیر را همسرم نخواند بلکه پسرعمو صدا میکرد، این ادب است. در مورد ادب، مرحوم فیض، ادب و تدبر را در یک مبحث از کتابش آورده است. ادب تلاوت این است که طوری بخوانیم که بفهمیم.
در مورد شفاعت هم که قبلا بحث شد، همه مخلوقات خدا به اذن او شفاعت میکنند..
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-13.mp3
18.05M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ قرآن کریم را باید با خود قرآن تفسیر کرد. روایاتی که به آنها در این رابطه استدلال شده آورده شد. گفتیم که بدون مراجعه به خاص و مقید و محکم نمیتوان به عام و مطلق و متشابه مراجعه کرد. اگر کل قرآن با هم گفته شود هدایت است و شیخ در رسائل گفته که اگر قرآن را بهم بریزد یعنی برخی آیات را به آیات دیگر مرتبط کند و بدون اینکه همه آیه های مرتبط را جستجو کند، تفسیر دلبخواهی دربیاورد کافر شده است. (ضرب الآیة بعضها ببعض) یا کسانی که قرآن را عضو عضو کردند و جداگانه به یک آیه استناد کنند بدون اینکه آنرا یک #پیکره_کامل بدانند و بررسی کنند (جعل القرآن عضین)
پس قرآن را با قرآن باید سنجید چون نور و تببیان کل شیء است و در مورد جزییات، به دستور خود قرآن و پیامبر باید به معصومین مراجعه کرد.
🔺2⃣آیا قرآن #تحریف شده یا نه؟ اخباریین که گویند ظاهر قرآن حجت نیست، یکی از استدلالهایشان، این است که قرآن تحریف شده است. اما مشهور امامیه تحریف را طرد کرده اند.
تحریف به چه معناست؟ اگر بگوییم تحریف همان بد معنا شدن قرآن است که تفسیر به رای است و طبیعتا آسیبی به خود قرآن وارد نشده است. پس این محل بحث نیست. اختلافی که بین قاریان است هم تاثیری به اساس دین ندارد چون باید با اصول قرآنی بخواند. اما اگر تحریف را افزودن یا کاستن چیزی به مطالب اصلی نازل شده به قلب پیامبر بدانیم، اینجا بحث دارد.
🔺3⃣در مورد #تحریف_به_زیاده، همه علمای تسنن و تشیع این را رد کرده اند چون کسی نمیتواند چیزی شبیه قرآن بیاورد.
در مورد #تحریف_به_کاستن چطور؟ مشهور بین علمای امامیه و حتی اسلام آن است که هیچ کم و کاستی در قرآن صورت نگرفته است. چنان که این را میتوان به تمام محققین تسنن و تشیع نسبت داد مگر برخی ظاهریین. پس هیچ مطلبی از قرآن حذف نشده است.
🔺4⃣مسافری را که در بیابان پیاده کرده اند راه رفتن را نمیدانند و راهنمایی هم نیست که راه را بگوید. پس باید برگردد و با همان راننده برود. این مسافر نه میداند از کجا آمده و به کجا خواهد رفت. پس باید با همان خدا که او را در بیابان رها کرده تا مقصد برود. این سفر هم فقط یکبار است و نمیتواند خطر کند و راه های مختلف را بیازماید. او سفری است که قابل برگشت یا جبران نیست. پس باید به کسی مراجعه گند که راه را بداند. خدا بر این اساس بهترین انسانها را راهنمای انسانها قرار داد.
🔺5⃣خداوند این #بهترین_انسانها را در ۳ اصل بیمه میکند تا پیام الهی از این طریق هیچ آسیبی نبید.
هر پیام آور باید برای اینکه در رساندن پیام خللی وارد نیاید دارای سه اصل و ویژگی باشد:
♻️۱. در یافتن و فهمیدن و #تلقی پیام معصوم باشد. مثلا کاملا بینا و شنوا و با حواس جمع باشد
♻️۲. همه پیامی که بدرستی دریافت کرد خوب #ضبط کند و در نگهداری و حفظ آن معصوم باشد: پس فراموشی نگیرد
♻️۳. در هنگام #بیان پیام الهی و خطابه و تبلیغ، کلمه ای کم و زیاد نکند.
در اینجا دیگر پیامی که حضرت به انسانها میدهد عین پیام الهی است.
🔺6⃣در مورد اصل اول فرمود «انک لمن القرآن من لدن حکیم علیم). یعنی این علم لدنی یا علمی که از نزد ماست را تو میفهمی و بر قلبت نازل شده است. این برای #مرحله_تلقی و دریافت پیام الهی است که مرحله اول است.
🔺7⃣در مورد اصل دوم که عصمت حضرت در مقام حفظ و #ضبط و نگهداری است فرمود: «سنقرئک فلا تنسی» پس او در نگهداری پیام الهی، دچار نسیان نمیگیرد. حکمی که ۲۰ سال پیش بر قلبش نازل شده را فراموش نمیکند چون در این صورت سخنان بعدیش را به ناچار باید از خود دربیاورد یا ناقص بگوید.
🔺8⃣در مورد اصل سوم که معصومیت در انشا و #رساندن_پیام است نیز خدا فرمود: «لا تحرک به لسانک لتعجل به ان علینا جمعه و قرآنه - ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی» از زبانش جز حرف الهی نمی آید و نطقی نمیکند جز اینکه وحی است.
🔺9⃣حال بعد از پیامبر آیا کسی میتواند آیات قرآن را کم و زیاد کند؟
در مورد تورات و انجیل، خدا قرآن را #مهیمن قرار داده است و آن دو کتاب الهی را هم که تحریف شده بوده زنده کرده است. خدا فرمود این کتاب دیگر تحریف نشده است چون خدا فرمود این #دین_آخر است و دین دیگری نمیآید که بخواهد انحرافات قرآن را تصحیح کند لذا باید تا قیامت تحریف نشده بماند تا آخرین انسانها را نیز هدایت کند. این هیمنه قرآن، همه یهودیان و مسیحیانی که کتاب را تحریف میکردند مفتضح کرد و گفت بروید کتاب اصلی و واقعی را بیاورید که ببینیم قرآن درست میگوید یا نه. مثلا این مسیحیت #بیحجابی را با دینشان سازگار میداند بعدا در مورد مریم قدیس چنان تهمتهایی را به او روا میداند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-14.mp3
16.19M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ چنانکه گفتیم یکی از دلایلی که بر عدم امکان فهم قرآن می آوردند این است که قرآن تحریف شده که بیان شد امکان #تحریف نیست چون هم این کتاب #آخرین_دین است و باید تا قیامت راهنمای انسان باشد. در مورد اضافه کردن که کسی ادعایی نکرده چون آوردن سوره ای شبیه قرآن غیر ممکن است اما در مورد کم شدن ادعاهایی شده اگرچه محققین شیعه و سنی چنین ادعایی را نیز رد کرده اند.
🔺2⃣همچنین گفتیم که پیامبر در سه مقطع «تلقی، حفظ و ارسال پیام» معصوم است که در سوره جن آمده است. گوید خدا کسی را از غیب آگاه نمیکند «الّا من ارتضی من رسول» جز کسی که مرتضای الهیست و آن رسول است. #مرتضی، بالاتر از مرضیّ است. خدا رسول را معرفی کرد: غیب بداند و امین باشد. فرمود خدا رصدی(فرشته نگهبان) را از جلو و پشت سر پیامبر اعزام کرده است تا مبادا وحی، کم و زیاد شود یعنی پیام تا از خدا به پیامبر برسد فرشته نگهبانی مراقب است و بعد از پیامبر تا مردم نیز فرشته ای کاملا مراقب است که در وحی #تحریف ایجاد نشود. (لیبلغ رسالات ربّی)
♻️او عالم غیب است چون #مرتضی است. او رسول است چون فرشتگان مراقبند و او را تایید کردند. او پیام آور جهانی است پس پیامش محفوظ است تا به همه برسد.
🔺3⃣پس وحی تا به دست امت برسد همان است که خدا فرموده است. در مورد کم شدن پس از اینکه پیام توسط مردم درست دریافت شد چطور؟ این بصورت فردی ممکن است اما قرآن در دست همه امت بوده و لذا امکان #تحریف بطور کلی نیست. تا قیامت قرآن اصلی باقی می ماند چون اگر هر جا قرآن جدیدی ظاهر شود دیگری قرآن اصلی را ارائه خواهد کرد.
🔺4⃣قرآن مثل تورات و انجیل نیست که کتاب در دست عده ای بوده باشد که پیام تحریف نشده را بعد از خود تغییر دهند. قرآن آمد و جلوی تحریف تورات و انجیل را گرفت، #اصول آن کتب را معرفی کرده است و موسی و عیسی را به بزرگی و عظمت به جهانیان معرفی کرده و #حضرت_مریم را به عنوان تنها زنی که اسمش در قرآن آمده، به پاکی به جهان معرفی کرده است. اگر قرآن تحریف پذیر بود خدا باید کتاب دیگری می آورد تا جلوی تحریف آن را بگیرد حال آنکه دین اسلام، #دین_خاتم است.
🔺5⃣غیر از #شریعت و منهاج که در هر دین تغییر میابد «لکلّ شرعةً و منهاجاً» که چون هر پیامبر دستورالعمل های متفاوت از بقیه رسل دارد، #معارف_کلی تورات و انجیل را قرآن به خوبی بیان کرده است چون قرآن بر ادیان دیگر #مهیمن است و هر جا تحریفی رخ دهد آنرا بیان خواهد کرد. در سوره مائده این بحث آمده است. قرآن گوید معارف تورات تا اواخر قبل از آمدن اسلام بدون تحریف در اصول کلی بود، همینکه «بشارت پیامبر بعدی» در کتابشان به آنها داده شد شروع به تحریف کردند که بشارت را نادیده بگیرند اما اسلام آمد و جلوی تحریف را گرفت و گفت که ای علمای اهل کتاب، بروید کتب اصلی را که در خانه دارید بیاورید تا ببینیم چه کسی راست میگوید. لذا قرآن جلوی تحریف در #اصول_کلی ادیان مسیحیت و یهودیت را گرفت اگرچه در جزییات تحریف شده اند. قرآن در مورد علمای دین یهود و مسیحیت گوید اینها شاهدان تورات و انجیل بودند و اخیرا دست به تحریف زدند.
🔺6⃣میفرماید کسی که به حکم خدا، حکم نکند دچار «کفر و فسق و ظلم» شده است. «و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک ...» نه اینکه بجای حکم الهی، به چیز دیگری حکم کند، بلکه همین که حکم الهی را بداند و به آن حکم نکند این سه اثر را در وجودش دارد. این سه اثر برای تورات و انجیل آمده اما چون قرآن هم کتاب آسمانیست در مورد آن هم صدق میکند. حضرت عیسی، تورات را تصدیق کرد و کتاب جدیدی هم آورد. پیامبر که آمد، موسی و عیسی را از تحریف نگه داشت و آنها را تصدیق کرد. در زمان ظهور پیامبر، کتب تحریف نشده تورات و انجیل وجود داشت که خدا فرمود هرکس باید به کتاب الهی تحریف نشده حکم کند. آنها فقط تفسیرهای دلبخواه از آن کتابها میکردند.
🔺7⃣قرآن اجازه داده که اگر اهل کتاب پیش قاضی اسلامی آمدند قاضی میتواند به دین خودشان حکم کند اما حضرت امام چون نگاه حکومتی به امور داشت فرمود احوط این است که قاضی طبق اسلام حکم دهد.
🔺8⃣ #اصول_دین در همه ادیان الهی یکسانند و همان صراط مبین است همچون یک بزرگراه. و شریعتها و ادیان همانند خیابان های فرعیند که انسان از طریق آنها وارد این بزرگراه میشود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-15.mp3
15.71M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ برای استدلال به قرآن، باید صیانت قرآن از #تحریف اثبات شود. اگرچه قائلین به تحریف در اسلام بسیار کمند و علمای محقق اسلام، تحریف را رد کردند. اولا اجماع، دلیل اول بر رد تحریف است. اگر اجماع شرایطش نبود باید عقلا اثبات شود. عصمت قرآن از لحظه ارسال تا لحظه ثبت و انتشار در جامعه در جلسات قبل اثبات شد. فرشتگان که قرآن را میاورند آنرا بدون کم و زیاد آوردند.
🔺2⃣دشمنان از همان صدر قرآن از چند راه بفکر آسیب رساندن به قرآن بودند: اول آوردن شبیه قران که فرمود شما شبیه آن، کتاب دیگری نمیتوانید بیاورید که در عرض این کتاب بوده و حداقل ۱۰ آیه داشته باشد. عالمانشان بسیار تلاش کردند اما نتوانستند.
گفتند از راه دوم و سوم یعنی «نقض و منع» وارد شویم. قران فرمود من حکیم(محکم) هستم. حال چون مایه علمی دارد قابل منع نیست و چون کامل است قابل نقض نیست.
🔺3⃣گفتند از راه چهارم یعنی کم و زیادکردن آیات وارد شویم. اول خواستند این بدست خود پیامبر باشد. قرآن گفت این پیامبر کسی نیست که به خواست شما قرآن را تغییر دهد و به پیامبر هم فرمود اگر کسی بخواهد قول ما را تحریف کند ما طوری او را به زمین میکوبیم که نتواند بلند شود.
گفتند در راه حل بدی، قرآن را تبدیل کنند. قرآن فرمود این کتاب عزیز است. عزت یعنی #صلابت و نفوذناپذیری، آن زمین سفت و محکمی که کلنگ در آن اثر نکند را «ارض العزاز» گویند. مومنی که نفوذناپذیر باشد عزیز است و لازمه عزت، #غلبه است نه اینکه عزت به معنی غلبه باشد. عزت صلابت نفوذناپذیری است. به چنین چیزی، «عزیز المنال» گویند یعنی دست یافتنی نیست.
🔺4⃣پس این کتاب نه خود میپوسد به این صورت که گذشت روزگار آنرا کهنه و بی فایده کند چون #حکیم و محکم است و نه دیگران میتوانند آن را بپوسانند چون #عزیز است. حضرت امیر در خطبه ۱۴۷ چاپ صبحی صالح گوید: خدا پیامبرش را به قرآنی مبعوث کرد که در آن تجلی کرده است. پس چون خدا لیس کمثله شیء است پس مَجلای آن هم لیس کمثله شیء است. چنین کتابی بطلانش ظاهر نمیشود چون بطلانی ندارد. تمام سوره های حوامیم (۷ سوره حم) با ستایش عزت و حکمت یا عزت و علم شروع میشوند. وقتی خدا بطلان پذیر و کهنه شونده نیست قرآنش هم که تجلی اوست قطعا چنین است و کهنه و پوسیده و باطل نمیشود. چنان که طبیعت، مجلای خدا است و کهنه نمیشود.
🔺5⃣در آیه ۹ حجر آمده: (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) یعنی سه بار بر ضمیر «ما» تاکید کرده کرده است تا نشان دهد قطعا نزول قرآن از سوی خداست و خودش هم حافظ آن است پس حدوث و بقای قرآن را در همین آیه با شدت بسیار زیاد صرفا به خود خدا نسبت میدهد. این ذکر همان #قرآن است نه پیامبر، چون اگر پیامبر بود از ارسال استفاده میشد نه تنزیل. آیه ۶ همین سوره، ذکر را قرآن میداند.
🔺6⃣در کارهایی که فرشتگان و ماموران اله به اذن خدا حضور دارند خدا به #صیغه_متکلم_معالغیر یاد میکند و اموری که مخصوص خداست یعنی ربوبیت، در ان #ضمیر_متکلم_وحده مطرح است (لا اله الا انا، فاعبدونی، انا الیه راجعون و ...) در اینجا گوید همه مدبرات امر در تنزل و صیانت قرآن حضور دارند.
🔺7⃣چون قرآن، حق است(آیه ۵ احزاب) پس بطلان پذیر نیست. در جاهای دیگر نیز گوید که نزول قران «بالحق» است.
گوید ما آنرا حفظ کردیم نه اینکه آن را در لوح باطنی حفظ کردیم و قرآن ممکن است در جامعه و بین مردم تغییر کند! چون این دیگر بی معنی میشود. قرآن باید در همین جهان از گزند تحریف حفظ شود تا مردم هدایت شوند نه اینکه در لوح محفوظ که در جهان دیگر است حفظ شود.
🔺8⃣خدا بر انسان #منت گذارده یعنی #نعمت_ثقیله داده که قابل حمل نیست چنانکه نعمت رسالت، منت است و وسیله حملش را هم خدا باید بدهد. اگر فیضی از آن طرف نباشد تلاش اینور اثر نمیکند.
🔺9⃣قرآن مثل استوانه نیست بلکه مثل #هرم است. یک آیه را که حذف کنی تمامش میریزد! نمیتوان فقط به برخی آیات استناد کرد این یک مجموعه است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-16.mp3
16.73M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ در تمسک به قرآن باید تحریف را با استدلال رد کرد.
🔺دلیل ۱: اعتبار قرآنی که خدا قرآن را به عنوان نور و و هدایت نازل کرد و بشر را نیازمند و مضطر به قرآن دانست آنگاه نمیشود خدا این کتاب را دست بشر بگذارد و رهایش کند.
🔺دلیل۲: استدلال به ایات سوره جن که گوید قرآن از مبدا نزول تا برسد به گوش مردم با رصد الهی محفوظ است.
🔺دلیل۳: آیه ۹ حجر که گوید «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» که گفتیم منظور از ذکر، قرآن است نه پیامبر به شهادت ایه قبلی. به سه برهان که در صوت آمده. منظور از حفظ هم، حفظ محتوا از کم و زیادی بصورت مستمر است.
🔺2⃣دلیل ۴: آیه ۴۱ سوره فصلت گوید «آنها که به ذکر حق(قرآن) کفر میورزند.. قرآن کتابی نفوذناپذیر و عزیز است.» اکر کتابی قابل تحریف یا نسخ یا شبیه آوردن شود #عزیز و نفوذناپذیر نیست. سپس گوید :«نه در زمان نزول قران که پیامبر حاضر است، #بطلان در حریم قرآن راه دارد نه بعد از آن» این بطلان شامل نسخ و تحریف و ... میشود. سپس گوید«ای کتاب از نزد خدای حکیم حمید است» پس خود کتاب قرآن هم باید حمید و حکیم باشد.
🔺3⃣اگر وحی الهی توسط پیامبران نمی آمد انسانیتی باقی نمیماند چنانکه قرآن در سوره الرحمن علم قرآنی «علم القرآن» را قبل از انسانیت انسان «خلق الانسان» می آورد.
🔺4⃣دلیل ۵: خدا قرآن را #نور معرفی کرد و بعد فرمود «کفار و منافقین در تلاشند نور خدا را خاموش کند». مثلا نمونه آشکار آن، تصمیم انها بر از بین بردن قرآن از طریق تحریف و ... داشتند. خدا در ادامه فرمود او نمیگذارد که نور خدا خاموش شود. «آیه ۳۲ توبه و آیه ۹ سوره ص۵» آنها میخواستند نور خدا را خاموش کنند اما خدا نگذاشت. نو خدا با کشتن انبیا و ائمه خاموش نمیشود.
🔺5⃣کفار و منافقین میخواستند که #خطوط_کلی_دین را عوض کنند نه اینکه از ۱۵ آیه «فبای آلاء ربکا تکذبان» یکیش را حذف کنند. آنها میخواستند آنچه به توحید و معاد و نبوت برمیگردد را عوض کنند تا بر همه ادیان سلطه داشته باشند.
🔺6⃣معاویه میخواست «و» در آیه ۳۴ توبه را که گوید «و الذین یکنزون الذهب و الفضه» را از آیه بردارد. ام سلمان گفت ما شمشیر را از دوش برنمیداریم مگر آن واو به سر جایش برگردد او اعتقاد داشت که منظور معاویه شوم بوده است. اگر واو باشد صدر آیه که مربوط به احبار و رهبان است این آیه معنایش این میشود که بسیاری از احبار و رهبان مال مردم را میخورند اما هر کسی زر اندوزی کند این زر در قیامت بر پشتش میزنند. اگر واو را برداشتیم الذین به آیه قبل مربوط میشود معنیش این میشود که ثروت اندوزی برای احبار و رهبان بد است اما اگر مسلمانی خواست اختلاس کند و ثروت اندوزی کند عیب ندارد.
🔺7⃣گاهی انسانی در جبهه مسلحانه قرآن را حفظ میکند و گاهی طلبه و عالم در حوزه با قلم قرآن را حفظ میکند و کسی نباید بگوید من #حافظ_دین هستم.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-17.mp3
19.07M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ تمسک به قرآن کریم متوقف بر اموری بود. یکی اینکه فی نفسه حجت باشد. دوم بوسیله عوارض از حجیت ساقط نشود. باید #تحریف را مستدلانه رد کرد اگرچه قائلی به آن یافت نکنیم.
2⃣دلایل عدم تحریف:
🔺۱. همان دلیلی که بر ضرورت وحی و رسالت دلالت دارد همان بر ضرورت صیانت وحی از تحول دلالت دارد.
🔺۲. تبیین اوصاف قرآن: که #حکیم و #عزیز است پس راهی برای زوال قرآن نیست.
🔺۳. آیه سوره حجر
🔺۴. آیه سوره فصلت
🔺۵. آیه سوره جن که قرآن با رصد خداوند از تحریف مصون است و چون قرآن تا قیامت حجت است پس باید تا همان زمان هم از #تحریف مصون بماند.
🔺3⃣اصل و بقای هستی قرآن با معجزه همراه است.آنهایی که اصل هستی یا بقای هستی آنها روی اعجاز الهی است از سه قسم بیرون نیستند و قرآن مهمترین قسم است:
🔰 ۱. برخی اشیا را در #اصل_آفرینش با معجزه همراه کرد اما بقایشان مانند دیگر موجودات است: مثل ناقه صالح که از درون کوه درآمد اما مثل بقیه قابل مردن بود یا مانند عیسی مسیح که بدون پدر متولد شد اما ادامه زندگیش مثل بقیه مردم.
🔰 ۲. برخی را در #بقا با معجزه همراه کرد.
حال این یا در «مقطع خاص» است مثل حضورت موسی که با پدر و مادر معین او را بدنیا آورد اما در مقطعی خدا به مادرش گفت او را در دریا بینداز و ما او را حفظ میکنیم و به دریا گوییم او را در جای معینی بگذارد. لذا قرآن به مادر موسی گوید قطعا ما اینجا او را حفظ میکنیم پس حفظ او در مقطع معینی روی اعجاز است.
♻️گاهی نیز اعجاز در مرحله بقا «بصورت دائمی« است مثل کعبه که دو پیامبر با دستور خدا آن را ساختند اما این کعبه را هیچکس نمیتواند خرابش کند البته اگر قصد تخریب کعبه با عنوان قبله مسلمین را داشته باشد نه اینکه قصد بازسازی داشته باشند یا اینکه بلایای طبیعی آن را خراب کنند. اگر هم میبینید که در زمان زبیر برای گرفتنش، کعبه را با منجنیق تخریب کردند بخاطر این است که زبیر باید در رکاب امام حسین میبود نه اینکه فرار کند. اگر حجاج کعبه را ویران کرد برای دستگیری ابن زبیر بود نه ویرانی قبله مسلمین. خدا فرمود اگر کسی مانع رسیدن مردم به کعبه شد ما آنها را به عذاب الیم گرفتار میکنیم چه رسد بخواهد خود کعبه را از بین ببرد. در مورد تولد امام زمان نیز اصل تولد روی جریان عادی است اما بقا و حفظش با اراده الهی ممکن شده است.
🔰 ۳. و برخی را هم در #اصل_آفرینظ و هم در #بقا با معجزه قرین ساخت: این قسم منحصر در «قران» است. هم تنظیم و ایجادش از خود خدا و بوسیله یک انسان بی سواد است و هم حفظش بدست خداست و کسی امکان تحریف و ازاله آنرا ندارد.
🔺4⃣اگر نبوت برای بشر ضروری است در صورت اتمام نبی باید #دین او نیز باید همیشه بماند و دین همان کتاب قرآن است لذا قرآن دائمی و غیرقابل تحریف است. پیروان ادیان را خدا طبق قرآن، تا زمان آمدن رسول بعدی رها نکرد. اگر دین نباشد، انسانیت نیست پس دین همیشه باید باشد.
🔺5⃣دینی که قبلا در کتاب بود حالا در ایران دارد پیاده میشود چنانکه حتی وقتی مسیحی وارد آسمان ایران میشود بنابه احترام به نظام رسمی جمهوری اسلامی ایران، روسری سر میکند. این نتیجه خون شهداست. زمان ما از زمان علی که بیشتر نیست و ما هم خون ندادیم که ۱۰۰٪ اسلامی شویم چون انتظارمان این است که در نهایت تلاشمان، مانند #حکومت_پیامبر شویم که در آن هم اشکالاتی بود چنانکه وقتی گفتند خالد فلان کار را کرده انتقاد کرد.
حضرت علی به کمیل نامه نوشت که چرا نتوانستی شهرت را مدیریت کنی؟ یعنی هر کسی که مومن بود مدیر هم الزاما نیست!
🔺6⃣ بسیاری از چیزهایی که در زمان ظهور حضرت می آید در نگاه مردم #دین_جدیدی است! طبق قرآن، اهل کتابی که در زمین مسلمانان زندگی میکنند باید #جزیه دهند اما اول انقلاب در مجمع خبرگان قانون اساسی که ما هم بودیم وقتی چنین چیزی مطرح شد نماینده مسیحیان رسما گفت اصلا چنین بحثی را به زبان هم نیاورید چون اگر ما قرار باشد جزیه دهیم مسلمانانی که در خارج هستند نیز باید به حکومت غیر مسلمانشان جزیه دهند پس ما هم ترسیدیم و بدین ترتیب جزیه در قانون اساسی نیامد! چنان که همین الان وقتی مسیحی وارد آسمان ایران شود و در هواپیما بگویند باید حجاب بگذاری او فکر میکند دین جدیدی است چون تابحال چنین چیزی ندیده بوده است!
وقتی حضرت بیاید اسلام را مظهر بر همه ادیان میکند «لیظهره علی الدین کله»
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۱۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🔴 ادامه: بخش دوم
🔺7⃣ رساله ها با هم تفاوتی ندارند مگر در چند مورد فرعی مثلا از ۱۵ هزار مساله فقط در ۱۵ جا اختلاف دارند که باز هم بسیار بندرت اتفاق میفتد که کسی چیزی را حرام کند و دیگری آنرا حلال بداند و بیشتر در #احتیاط و غیر احتیاط است که آنهم خوب است. پیش امام خمینی آمده بودند و از محله کوچک خود تعریف میکردند که ۱۵ مسجد دارد و ... امام گفتند در این محله کوچک ۱۵ مسجد هست؟! خب چرا کنار هم جمع نمیشوید؟!
🔺8⃣ مجمع جهانی ائمه جماعات در تهران تشکیل شد امام جمعه مغرب با سر و صورت پوشیده رفت بین زندانیان و بعد گفت زندانی شدن در جمهوری اسلامی ایران بهتر از آزادی در مراکش است! شما میفهمید که زندانتان #مکتب است و میدانید اگر به کسی ظلم نکنید زندانی نمیشوید. اگر آمریکا به ایران سیلی بزند دارد به همه کشورهای اسلامی سیلی میزند!
🔺9⃣ در جلسه قبل گفتیم که در دو آیه از توبه میخواستند یک واو را حذف کنند که نتوانستند. یک مورد زمانی بود که کسی پیش عمر، خلیفه دوم آمد و آیه مذکور را «و الذین» خواند. عمر گفت کی به تو اینطوری یاد داده؟ گفت اُبَیّ. رفتند پیش ابی، و عمر پرسید تو اینطور یاد داده ای؟ گفت بله. گفت تو از کجا اینطور شنیده ای که با این واو اضافی، انصار را به مهاجرین، در #صف_اول_مومنین اضافه کردی؟ گفت از پیامبر. گفت خودت از او شنیدی؟ گفت بله. بار سوم باز پرسید از زبان خودش شنیدی؟ ابی با عصبانیت پاسخ گفت که این را خدا بر قلب حضرت نازل کرد و نه از عمر اجازه گرفت نه از پدرش!
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
علاقه به وطن یک مساله فطری است، هر وقت دیدیم عزیزی از این نخبگان علمی از کشور #مهاجرت کرد بر ما سخت گذشت.
آیت الله جوادی آملی
✅ @tafsire_tasnim1
94-18.mp3
19.53M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1