eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_094L.mp3
3.31M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 94 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣شبیه سوال فرشتگان از خدا را می توان در سوالات حضرت موسی از خضر دید که برای استخبار است نه اعتراض چنان که موسی از خضر پرسید چرا کشتی این ضعیفان و فقیران را سوراخ کردی و غیره؛ لذا شبیه سوالی که در مورد پادشاه شدن تالوت از خدا کردند نیست که برای اعتراض باشد. 2⃣فرشتگان پس از پاسخ خدا در باب بودن به چیزی که فرشتگان نمی دانستند دیگر ساکت شدند. 3⃣آن چه است و چگونه است که انسان می تواند علم خاصی بیاموزد اما فرشته نمی تواند؟ دلیل این است که فرشتگان تنها «عقل» دارند اما انسان «حس» نیز دارد و این ابزار فهم است و در حوزه نیز انسان دارای شهوت و غضب است که فرشته ندارد. 4⃣پس «محور مساله خلافت» و فرق انسان کامل و فرشته، در است که انسان چیزهایی بیشتر می داند لذا قران حرف از قدرت بیشتر و غیره نزد. 5⃣کدام علم محور خلافت است؟ علمی که باعث شناخت باشد. کسی که موحد نیست اگرچه عالم باشد، به اسماء خدا عالم نیست پس هیچ سهمی از خلافت الهی ندارد. این همچون طب و هندسه اگر راهی به اسماء خدا نداشتند چنانکه امروز ندارند مورد مذمت قرآنند اگرچه آسمان و زمین را بشناساند پس این علم محور خلافت نیست. 6⃣زمین و آسمان اسماء خدا هستند اما کسی که علم مادی به اشیاء دارد آنها را اسماء خدا نمی داند پس علم به اسماء خدا ندارد. اگر همه چیز را اسماء خدا دانستیم خواهیم بود و آنگاه به اندازه علممان، «خلیفه خدا» هستیم. انسان کامل چون به همه اسرار جهان آگاه است پس می تواند بگوید من خلیفه خدا هستم چون به هر چه نگاه می کنم خدا و اسماء او را می بینم. 7⃣علمی که موجودات جهان را به عنوان اسماء الهی به ما نشان ندهد نه تنها انسان را بالا نمی برد بلکه طبق قران، این علوم مادی بدون دین، انسان را از خدا دور می کند و تنها باعث اینهاست. قران گوید سبک گرفتن پیام انبیا توسط دانشمندان نهایتاً اینها را غرق خواهد کرد. او را گمراه کرد و گفت خودم زحمت کشیدم و بدست آوردم چون این شرک خفی است. 8⃣گفتیم که قاعده ایجاد جهان، توحید و تسبیح و تحمید و غیره است. پایان سوره یوسف گوید اکثر مومنین مشرکند زیرا مراقب حرفهای خودشان نیستند و در حرفهایشان دقت نمی کنند که کننده همه کارها را خدا بدانند نه چیز و کس دیگری. 9⃣در امتحان عمومی و سنگین، که ممکن است حتی در زندگی یکبار رخ دهد، نیز اثرش را می گذارد و ممکن است انسان رد شود. 0⃣1⃣خلافت نیز درجه بندی است و هر درجه، خلیفه درجه بالایی است لذا عالمان دین، خلیفه پیامبرانند و پیامبران، خلیفه خدا، زیرا علم عالمان کمتر از پیامبران است. خلیفه کسی است که جای اصل بنشیند لذا علما، خلیفه پیامبران و امامانند زیرا وارث آنها هستند و کوشش می کنند تا بجای آنها بنشینند لذا علم اینها بوده و با مرگ از بین نمی رود و پس از مرگ آنها را نجات می دهد. 1⃣1⃣اواب و انابه یعنی اینها دائماً به درگاه ما انابه می کنند و از غیر حق بریده اند و این وصف پیامبران است. 2⃣1⃣علمی که انسان را از یاد خدا بازدارد فقط او را در دنیا شاد کرده است اما در حقیقت با عدم علم فرقی نمی کند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_095L.mp3
3.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 95 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣قید «خلیفه در زمین» قید است نه قید مجعول یعنی انسان خلیفه خداست در زمین، نه اینکه او تنها بر زمین و موجودات زمینی خلیفه باشد برعکسِ جریان داوود که در آنجا گفته او خلیفه بر زمین است لذا آدم که نمونه انسان کامل است خلیفه در تمام جهان است اما خدا او را در زمین قرار داده است تا با زمینیان زندگی کند. 2⃣هر چه علم و بیشتر باشد کمالات بیشتر است و میتوان کمالات بیشتری تحصیل کرد. محور انسانیت و خلیفة اللهی، و معرفت است. 3⃣زیادی علم، است برخلاف مال که زیادیش است لذا خدا انسان را دعوت به کوثر و دوری از تکاثر کرده است. ✅یادگیری فرشتگان 1⃣آیا فرشته می تواند یاد بگیرد؟ چنان که مجرد است و در اثر تعلق تدبیری به نفس و جسم، جا برای ازدیاد علم در روح است فرشتگان نیز که مدبرات جهانند جهان به منزله بدنهای اینهاست و اینها به منزله سماوات و ارضند می توانند بر علمشان افزوده و بیاموزند. اگر فرشته ای مدبر امور جهان نبود در مورد اینکه جای آموختن دارد یا نه جای بحث دارد. 2⃣فرشتگان از کجا فهمیدند که این علم و اسمائی که انسان به آنها یاد داده مطابق «واقع» است(چون با واسطه بوده است)؟ زیرا در محدوده ، جا برای شیطنت و شیطان نیست لذا و که ابزار شیطنتند در آنجا راه ندارد اگر وهم و خیال راه نداشت جا برای نیست. چون همه اشتباهات ناشی از وهم و خیال است که ابزار شیطان است. (شیطان، است اما چون زیر پوشش فرشتگان است با کمی گذشت، فرشته نامیده شده است.) 🔺اگر در جایی دو کتاب داشتیم که یکی قران بود شک می کنیم که کدامش قران است زیرا شک همیشه بین دو چیز است اما اگر جایی جز یک قسم، چیز دیگری نبود شکی هم نیست لذا در حیطه انبیا، جا برای شک نیست زیرا باطلی در آنجا نیست. شک فرع بر وجود است نظیر علوم دنیا. 🔰امام علی (ع) می فرماید آنگاه که حق را به من ارائه دادند من شک نکردم زیرا در محدوده حق، جایی برای باطل نیست. پس فرشتگان نیز یقین کردند. بعلاوه اینکه خدا نیز روی یاد دادن اسماء از سوی انسان، صحه گذاشت. 📚اگر چه قران را محور خلافت دانست اما بارها هشدار داد که در کنار علم از غفلت نکند. در اینجا نیز اینگونه کرد زیرا خدا به فرشتگان گفت غیر از آنچه نشان دادید من آنچه در درونتان دارید را نیز می دانم. این تذکری به همه انسان ها است! در این آیه در اصل دارد می گوید که مراقب باشید چه در نهان دارید زیرا مجازات من به شما خواهد رسید. 🔰قران گوید حتی آن چیزهایی که در درونتان دارید و آن را طوری با تمرین دفن کرده اید که یادتان رفته است را نیز من می دانم و روزی آن را استخراج کرده و به شما نشان خواهم داد. اگر در بحثها، سخن از «من» و منیت است همان است که در خودمان دفن کردیم و دقت نمیکنیم که شرک است. 💠در سوره محمد، در چند آیه آمده که من بالاخره آنچه در درونتان است را در روز امتحان و غیره استخراج خواهد کرد. این اصلی کلی است. اما این در مورد «انسان های کامل» نیست زیرا او علمی دارد که فقط را در آن می بیند نه متعلم و خودش را. می بینید که اغلب افراد وارد حوزه و دانشگاه می شوند و موفق نمی شوند زیرا همه اسباب را مسبب الاسباب تعیین می کند. 🔰اگر در مباحثات مراقب بودیم و از علم خود شاد نشدیم، لطف الهی شامل حال ما شده و بسیار پیشرفت خواهیم کرد. خدا همواره در حال علم دادن است و با دو هم می دهد زیرا او «باسط الیدین بالرحمة» است و این انسان است که درِ یادگیری را گاهی باز می کند و گاهی می بندد. ✅تنها چیزی که نمی گذارد انسان، معرفت را دائماً از خدا بگیرد همان «شرک خفی» و رقیق است. 🎯انسان هایی که قبل از حضرت آدم در زمین زندگی می کردند اگر میان آنها بود او نیز مشمول اصل خلیفة اللهی است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_096L.mp3
3.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 96 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣خدا به فرشتگان گفت می خواهم در زمین، خلیفه ای در زمین برای تمام جهان قرار دهم. سپس آدم را آفرید و تمام اسماء الهی را به او آموخت و آدم، آن اسماء به فرشتگان آموزاند. 2⃣در ادامه مساله بر آدم مطرح شده است. در اینجا چون مخاطبِ خداوند، تمام فرشتگان است پس خطاب بصورت مستقیم و بدون مدبراتی چون فرشته دیگر است اما به علت تعظیم، خداوند از ضمیر متکلم مع الغیر استفاده کرده است و گوید «گفتیم: سجده کنید» که در آیات زیادی اینگونه است. 3⃣سجده غیر از است و نوعی «تکریم» است لذا سجده، ذاتاً عبادت نیست که بخواهد شبهه شود که عبادت غیر خدا حرام است. تکریم ذاتیِ سجده، قویتر از تکریم ذاتی موجود در رکوع است. 4⃣خداوند در مورد یوسف نیز از تکریم او بوسیله به سجده افتادن خانواده او در برابرش یاد کرده است. لذا ممکن نیست خدا چیز بگوید و آن را رد نکند در حالیکه در این دو مورد سجده را به عنوان کاری حق یاد کرده است پس سجده عبادت نیست. 5⃣سجده بر غیر خدا منع فقهی دارد لذا اگر منع سجده را «اعتباری و فقهی» نیز بدانیم باز هم مخصّص خواهد داشت که دلیل خاص می خواهد و خداوند آن تخصیصها را در مورد و نشان داده است. 6⃣شیطان از سجده ابا کرد و این ابا، نه بخاطر عدم توانایی بلکه بخاطر بود. دلیل استکبار نیز به این خاطر بود که می گفت چون من از آتشم و او از خاک. لذا این، شیطان را نشان می دهد که اهمیتی به علم و مقام شامخ انسانیت او نداد بلکه فقط به جنس بدن اهمیت داد. 7⃣قرآن گوید شیطان، یک خوی دیرینه کفرآمیز داشت و در نهانش این خوی را داشت و در این داستان آن خوی خود را نشان داد. لذا او از قبل بود(کان من الکافرین) و این همان و رقیق بود که در انسانهای مومن نیز هست! 8⃣شیطان در بین ملائکه بود اما او، جن و از جنس آتش بود و ملک نبود. ملائکه نیز مراتب دارند، برخی مطیعند و برخی مطاع. مثلا عزراییل (س) تنها برای قبض روح خواص و انسان های کامل است و لذا ملائکه مطیع او، مسوول قبض روح انسانهای دیگرند. شیطان با ملائکه پایین مخلوط بود نه با ملائکه بالامرتبه و مطاع همچون جبراییل و اسرافیل و میکاییل و عزراییل 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_097L.mp3
3.39M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 97 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣اینطور نبود که گفته شود به آدم اما برای خدا سجده کنید. زیرا در اینصورت شیطان دیگر اعتراضی نمیکرد. لذا سجده «به» و «برای» آدم هم بود. این مقام عظیمی است. 2⃣شیطان از فرشتگان نبود بلکه بود. چون اولا قرآن گوید جن بود نه اینکه اولا فرشته باشد و بعد بخاطر عدم سجده و ﷼استکبار، تبدیل به جن شود. 3⃣شیخ مفید گوید: جن، زاد و ولد و مرگ و حیات دارد. اینها مومن و کافر دارند و برای عبادت خلق شده اند و برایشان انبیا فرستاده شده اند. هیچ کدام از اینها در نیست. 4⃣آثار جن و فرشته هم فرق می کند. شیخ مفید گوید فرشتگان معصومند و امکان ندارد اما جن معصیت میکند زیرا همه فرشتگان خدا هستند و هیچ رسولی معضیت نمیکند پس هیچ فرشته ای معصیت نمیکند. 5⃣در مقابل شیخ طوسی گوید بادها هم رسولند لذا رسالت دلیل معصومیت نیست یا اینکه گروههایی از فرشتگان هم جنند. یا اینکه جن هم از فرشتگان بوده اما خدا به وی شهوت داده تا تولید مثل کند و غیره. 6⃣همه فرشتگان، رسول نیستند بلکه مخصوص صفوة الملائکه است 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰علامه جوادی آملی: 1⃣ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻓﺮﻭﺭﺩﻳﻦ ﻭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﭼﺮﺧﺪ ﻭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﻫﻢ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺳﺎﻝ ﺗﺎﺯﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 2⃣ﻣﺎ ﮐﻪ ﺳﺎﮐﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﺳﻴﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻥ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﻣﻲ ﮔﺸﺘﻴﻢ ﺳﺎﻝ ﻣﺎ ﻧﻮ ﻣﻲ ﺷﺪ . 3⃣ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﺳﻨﺶ ۵۰ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ۵۰ ﺑﺎﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺍﻭ ۵۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺍﻳﻦ ۵۰ ﺳﺎﻝ، ۵۰ ﻗﺪﻡ ﺑﺮﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﺎﻥ ۵۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺩ ﺭﺷﺪ ﻧﮑﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻮﻗﻌﺎﺕ ﻭ ﻃﺮﺯ ﻓﮑﺮ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﭽﮕﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﮏ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ . 4⃣ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﮐﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻋﻤﺮﻣﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ. ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺪﺍﺭ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻭﻝ ﮐﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﻭﺭ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻭﻡ ﺩﻭﺭ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﻮﻡ ﺩﻭﺭ ﻭ ﻗﻠﺐ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ. 5⃣ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ(ﺹ) «ﻋﻤﺮ ﭘﺮﺑﺮﮐﺘﻲ» ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﮐﺮﺩ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻋﻤﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ( ﺹ ) ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻭﺣﻲ ﻭ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ. 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_098L.mp3
3.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 98 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣ظواهر الفاظ و آیه گوید احتمالا برای آدم بوده است و نوع این جریان با شواهد فراوان گوید که سجود برای «انسانیت» و انسان کامل است. 2⃣انسان، شخصیتی حقیقی دارد و شخصیتی حقوقی. یعنی زید عمرو نیست اما همان انسانیت است. مثلا قران گوید قوم نوح همه مرسلین را تکذیب کردند درحالیکه این قوم جز یک رسول بنام نوح نداشت لذا به «شخصیت حقوقی رسالت» اشاره دارد. 3⃣برای اقوام دیگر همچون اصحاب الایکه و قوم صالح و غیره نیز آمده که این اقوام، مرسلین را تکذیب کردند چون حرف همه مرسلین یکی است پس نمی گوید که اینها شخصیت حقیقی پیامبرشان را که یکی است تکذیب کردند بلکه گوید شخصیت حقوقی او را که شخصیت حقوقی همه پیامبران یعنی است را تکذیب کردند. 4⃣قرآن مثلا گوید انسان حریص است اما این در انسان ها میزانش متفاوت بوده و دارای مراتب است. 5⃣در آیه مورد بحث نیز گوید من با خلق آدم، در زمین خلیفه قرار دادم و فرشتگان بخاطر «خلیفه بودن» سجده می کنند لذا به آدم نیز به خاطر خلیفه بودن سجده می کنند حال آنکه حضرت آدم تنها خلیفه خدا نیست چنانکه نمی توان گفت که با مرگ آدم، خلافت خدا در زمین تمام شده است. 6⃣شیطان نیز وقتی بخاطر سجده نکردن رانده شد به خدا گفت که به خاطر هزارساله ام مهلت بده تا «همه انسان ها» را گمراه کنم. لذا اگر مشکل فقط بین شیطان و آدم بود دیگر به نسلهای او کاری نداشت درحالیکه اینطور نیست. لذا سجده به مقام انسانیت و شخصیت حقوقی انسان است. شیطان جلوی انسان هایی که مراتب پایین خلیفه بودن را دارند را می گیرد. 7⃣شیطان در ابتدای راه جلوی انسان را می گیرد و اگر انسان در ابتدای راه با دشواری راه را طی کردند در ادامه‌ی راه کم کم شیطان دیگر حضور ندارد و در انتهای راه دیگر اصلا شیطان را نمی بینند. مهم این است که انسان در ابتدای راه کمی در برابر شیطان بایستد تا در ادامه براحتی راه را طی کند. 8⃣کسی که دائما به باشد دائما در حال نماز حساب می شود لذا از تیررس شیطان در امانست. هر لحظه که از یاد شیطان غافل شوند در تیررس شیطان قرار می گیرند. 9⃣خلافت برای خداست نه صفات ذاتی خداوند. خدا گوید شما دست خدایید پس صدقه دهید پس قتال کنید. لذا اگر این اعمال از سوی انسان کامل انجام شود گوید من دارم اینکار را می کنم و شما تنها وسیله انجام کار از سوی منید. گاهی هم گوید کل این کار از من است و شما هیچ کاره اید. 0⃣1⃣مسایل اقتصادی اسلامی از مسایل مالی جداست. در ، مالکیت محترم است اما در مورد بدانید که مال برای شما نیست بلکه برای خداست و شما خلیفه خدایید. پس صدقه دهید 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کرامت و بی نیازی در برابر مردم ♦️ علامه جوادی آملی 🕐 مدت زمان: 4:20 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_099L.mp3
4.12M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 99 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣ در مورد سجده فرشتگان بر آدم دو فرض را گفتیم. اولی این بود که آدم، قبله و خدا مسجود له بوده و دومی اینکه آدم، هم قبله و هم مسجود له بود. این سجود، تکریم بوده که انسان کامل است نه هر انسانی.. 2⃣قول سومی هست که بتواند میان دو قول قبلی جمع کند این است که چون خدا بیشتر کارهایش را به وسیله خلیفه خود انجام می دهد لذا افعال انسان کامل را افعال خود می داند لذا «احترام به انسان کامل»، «احترام به خدا» است که احترام بالذات برای خدا بوده و بالعرض برای نیز خواهد بود. چنان که تیر انداختن پیامبر را کار خود دانسته است. 3⃣انسان کامل مظهر «هو الاول» است و هم مظهر «هو الآخر». لذا آدم از آن جهت که آینه خداست و مظهر خدا و خداست مسجود است نه بالذات پس ذاتاً در برابر الله سجده کردند. لذا هم بر آدم سجده کردند و هم او را بالذات سجده نکردند که دو قول اول را جمع می کند. 4⃣خداوند تاسف خود را تاسف خود نامید و در مقام فعل، متاسف شده و انتقام می گیرد. بیعت با خدا، بیعت با خلیفه است و بیعت با خلیفه، بیعت با خدا. کسی که مطیع پیامبر است مطیع خداست زیرا پیامبر چیزی جز پیام خدا را نمی گوید. 5⃣پس خدا، دست پیامبر و انسان کامل را، هم در سلسله و هم در سلسله ، دست خود دانسته است. 6⃣ انسان که خلیفه اللهی است مسجود ملائکه است لذا انسان در هر صورت خلیفه خداست اما اگر بود خلیفه مطلق است و اگر انسان متوسط بود خلیفه متوسط. مسجود تمام ملائکه است و تنها مسجود ملائکه متوسط زیرا واسطه فیض و معلم این فرشتگان است. 7⃣مقام انسانیت «میزان الهی» است لذا با این میزان می توان حق و باطل را تشخیص داد. خلق انسان کامل باعث شد که درون و بیرون فرشتگان و شیطان که قبلاً مثل هم بود از هم جدا شده و مشخص شد. 8⃣روزی در پیش است بنام «تبلی السرائر» که در آن باطن انسان مشخص می شود. میزان تشخیص، ولایت علی و اولاد اوست. پرسیدند چرا پیامبر است؟ معصوم فرمود اولاً علی قسیم جنت و نار است. ثانیاً پیامبر، «معلم» علی است. ثالثاً معلّم به منزله پدر است. بر این اساس، پیامبر، پدرِ قسیم جنت و نار است پس ابوالقاسم است. 9⃣انسان اگر مومن بود دارای درجات است اما اگر ایمان در او رسوخ کرد و با جانش یکی شد، خود شخص تبدیل به می شود و بقیه با او سنجیده می شوند. 0⃣1⃣شیطان را کسی فریب نداد بلکه تنها صورتش عابد و مومن بود اما ذاتش کافر بود که خود را در قضیه سجده بر آدم نشان داد. او بر خدا داشت زیرا می گفت اگرچه تو دستور دادی اما نظر من این است که نباید سجده کنم. عدم سجده، کفر نمی آورد بلکه تنها گناه کبیره است و و دستور خدا است که کفر می آورد. لذا خدا فرمود وی از کافرین بود نه اینکه بعدا کافر شود و نمی توان پرسید که چه کسی او را کافر کرد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_100L.mp3
3.23M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 100 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣امر یا است که ملکوت عالم است و غیر قابل عصیان؛ و یا است که توسط پیامبران به انسان ها ابلاغ میشود و چون در «محیط اعتبار» است قابل اطاعت و عصیان از سوی انسان ها است. حال همه موجودات بصورت تکوینی خدا را سجده می کنند. حال آیا سجده فرشتگان تکوینی بود یا تشریعی؟ 2⃣اولاً امر خداوند به فرشتگان یک امر بوده است نه اینکه یک امر به فرشتگان کرده باشد و یک امر جدا به شیطان. ثانیاً این امر یا تکوینی است یا تشریعی. حال در مورد فرشتگان جا ندارد زیرا آنها عصیان نمی کنند لذا تنها در مورد «انسان و جن» ممکن است. فرشتگان نه بهشت دارند نه جهنم، نه پیامبر دارند نه شیطان. پس اگر امری تکوینی باشد تنها در مورد فرشتگان است. ثالثاً اگر تکوینی باشد با شیطان سازگار نیست و اگر تشریعی باشد با ماهیت فرشتگان یکی نیست. 3⃣خداوند گوید ما مثلها را برای این میزنیم که موضوع برای «عموم مردم» قابل فهم شود. خدا گوید اگر ما قران را بر کوه ها عرضه می کردیم توان تحمل آن را نداشتند و این مثال را برای فهم مردم زدیم نه اینکه واقعاً قران را بر کوه نازل کرده ایم. پس تمثیل راهی برای تفهیم است. 4⃣پس یک احتمال این است که مساله امر، یک باشد بدین صورت که بگوید انسان و فرشتگان و شیطان موجوداتی واقعی و خارجی هستند و مَثَل و ساختگی نیستند. حال در بین اینها انسان از بقیه بزرگتر است و در خدمت انسان هستند. رهزنِ انسان سالک است و در بخشی از راه کمین می زند. حال این حقیقت خارجی را خدا به صورت مثل ذکر کرد نه اینکه کل قضیه و اشخاصش مثل و غیر واقعی باشند مانند کلیله و دمنه. 5⃣ در قران نیست چنانکه اگر مطلبی را در چند جای قران می آورد برای این است که در هر جا گوشه ای از آن مطلب را بفهماند. در اینجا هم با این مثال می خواهد بفهماند که فرشتگان، معاون و خادم انسان در مسیر حرکت به سمت خدا هستند و شیطان، رهزن و مانع او. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_101L.mp3
3.56M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 101 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣زمانی می توان از تعارض سجده بر آدم و عبادت بودن سجده صحبت کرد که امر خدا به سجده را بدانیم. در اینجاست که گفتیم این سجده به دستور خداوند سبحان برای آدم به عنوان تحیت و تکریم بود پس در حقیقت عبادت خدا بود. اگر هم بحث تکوین و تشریع نباشد یعنی باشد یا امری تکوینی باشد بحث از تعارض آن دو پیش نمی آید. گفتیم که امر به سجده تنها یک امر بوده نه دوتا، لذا نمی توان آن را تشریعی یا تکوینی دانست لذا قائل به مثل بودن آن شدیم. 2⃣اگرچه شیطان «جن» بود و به امر خدا گردن ننهاد اما آنجا جای و امر و نهی نبود لذا وقتی شیطان امر خدا را اطاعت نکرد خدا به وی دستور داد که با انسان به زمین و مقام پایین برو زیرا اینجا محل و عصیان و تکلیف و امر و نهی نیست. اولین پیامبر که شریعت الهی را به انس و جن برساند حضرت آدم بود پس در زمان خلق آدم که هنوز به مقام نبوت نرسیده بود هنوز تکلیفی برای شیطان نبود. 3⃣مسجودٌ له، «مقام انسانیت» و انسان بود نه جسم او لذا اگر انسان به مقام رسید مسجود له خواهد بود؛ اما شیطان تنها به صورت «مادی» به موضوع نگاه کرد اما شخصیت حقوقی جن و ملک، خاضع در برابر شخصیت حقوقی انسان یعنی است؛ حال چون عملاً در برابر انسانیت خضوع نکرد هبوط کرد و لعنت شد. 4⃣فرشتگان همیشه خاضع و در خدمت اویند چنانکه وظیفه جبرییل (س) رساندن پیامهای الهی به قلب پیامبر بود و وظیفه میکاییل و زیردستانش تامین ارزاق مورد نیاز انسان و عزراییل و زیردستانش نیز همگی برای انتقال انسان از نشئه ای به نشئه دیگرند و حضرت اسرافیل و زیردستانش نیز همگی برای احیای مجدد انسان ها هستند. پس ملائک کاری جز خدمت به انسان ندارند اما شیطان و جنودش همگی فقط در حال رهزنی انسان هستند. 5⃣شیطان کافر و بود اما وقتی «نور انسانیت» خلق شد او تکبر خود را نشان داد و سقوط کرد. در نهج البلاغه گوید شیطان اولین «متعصب» است و زیردستانش همگی متعصبند. گوید اگر خدا می خواست می توانست همه انسان ها را در بهترین جا و بهترین شکل قرار می داد اما در این صورت دیگر جایی برای امتحان و باقی نمی ماند درحالیکه خدا خواست امتحان کند که چه تعداد در برابر شیطان می ایستند. 6⃣نهج البلاغه به انسانها گوید از شیطان درس بگیرید که ۶۰ هزار سال عبادت کرد و خدا همه آن عبادت را از بین برد درحالیکه مشخص نیست این مدت بر اساس زمان دنیوی است یا اخروی که هر روزش ۱۰۰ سال است. حال وقتی خدا شیطانی را که این مدت طولانی عبادت کرده بود را به واسطه از بهشت راند آیا انسان متکبر را که هیچگاه نخواهد توانست آنطور خدا را عبادت کند به بهشت راه می دهد؟ خدا با هیچکس مسامحه نمی کند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_102L.mp3
3.66M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ و ۳۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 102 🔖 آیه: ۳۴ و ۳۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. 1⃣بحث از اینکه امر به سجده، تکوینی یا تشریعی یا بود روشن شد و منظور از مثل هم این بود که عناصر داستان همگی واقعی هستند اما سجده نشان از استخدام و خاضع بودن فرشتگان برای انسان داشته و عدم سجده شیطان، نشان از مستکبر بودن و رهزن بودن وی برای انسان. 2⃣علامه طباطبایی گوید اگر امکان حقیقت بودن داستانی باشد نمیتوان آنرا مثل دانست اما در اینجا چون نمیتوان امر تکوینی و تشریعی را با هم جمع کرد پس امکان مثل بودنش بیشتر است. 3⃣در آیه ۳۵ خداوند و مدبرات امرش یعنی فرشتگان با هم به آدم گویند تو و همسرت در زمین مسکن گزین. پس همسر وی هم خلق شده بود. در برابر حرکت نیست پس سکونت یعنی آرام گرفتن نه بی حرکت شدن. 4⃣هم زن و هم مرد، هستند چون همدیگر را کامل میکنند لذا قرآن به زن نیز زوج گوید نه زوجه. همسر آدم نیز از همان خلق شد یعنی از همان دستگاهی که با آن، آدم خلق شد. 5⃣خدا به آدم و حوا گوید از میوه های بهشتی هر بهره ای میخواهید ببرید فقط نزدیک این نروید که از ظالمین خواهید شد. منظور از نزدیک نشدن هم «عدم تصرف» است. 6⃣در زمان دستور به سکونت در زمین، هنوز آدم از بهشت خارج نشده است و وحی و نیز بر آنها نیامده است. زیرا بعدا میگوید که اگر کسی به اوامر من گوش دهد رستگار شده و اگر ندهد از ظالمین و خاسرین خواهد شد. پس هنوز مساله امر و نهی نیامده بود. 7⃣نمازی که ۱۷ رکعت است بعد از واجب شد وگرنه قبل از معراج نماز، دو رکعت بود. قرآن گوید پیامبر در معراج بر روی ۱۷ رکعت نماز خواند و رکوع و سجده رفت! پس معلوم است که «این زمین»، زمینی در عرش است نه زمینی که ما بر روی آن هستیم. 8⃣حال این درختی که آدم از آن نهی شد چه بود؟ از پیامبر پرسیدند آیا سیب بوده یا انگور یا گندم؟ فرمود همه اینها! زیرا مانند زمین نیست که تنها یک محصول بدهد. اما از این جلوتر حضرت اما حسن عسکری گوید این محمد و آل محمد (ص) است که این مقام مخصوص اهل بیت است و آدم نباید به آنجا برود و اگر کند سقوط میکند. 9⃣وقتی آن درخت، باشد مشخص میشود که چرا ائمه با هر کس به اندازه فهمش حرف میزدند. مثلا درباره «چیستی نون و القلم» به یکی میگفتند این همان قلم و دوات است و در جای دیگر به سفیان گویند که اینها نام دو فرشته است. سپس به سفیان گویند که بلند شو و برو که اینجا ما در امنیت نیستیم زیرا حکومت عصر، تنها از اشاعره حمایت میکرد که الفاظ را بر ظواهر حمل میکردند و بودند و اگر ذره ای بوی معنویت و از تفسیری می آمد جلوی آنرا میگرفتند. پس این تفاسیر متفاوت از یک مطلب نشان میدهد که انسان اگر «استعداد» داشته باشد به وی معانی لطیفتری را میگفتند زیرا قرآن «ریسمانیست» که یک سرش به دست انسان و یک سرش به دست خداست پس با حفظ ظاهر قرآن باید به عمق معانی الفاظ رسید که با بالا رفتن از عمیقتر میفهمد. 0⃣1⃣وجود این نشان میدهد که اولا نباید گفت تفسیر قرآن فقط همینیست که من میدانم و ثانیا نباید ناامید شد و گفت چون به مقام نرسیده ایم پس قرآن را نمیفهمیم پس آنرا نخوانیم. 1⃣1⃣جنتی که در آیه آمده باغی از باغهای این دنیا نیست زیرا هرچه «امکانات مادی» بیشتر باشد ابزار شیطنت برای شیطان فراهمتر است اما در آنجا هنوز وحی و شریعت نیامده بود. در «جنة الخلد» هم نه فکر لغوی است و نه شیطنتی بلکه فقط صفا و صمیمیت است و ثانیا آدم از آنجا خارج نمیشود.. پس جنتی که در آیه است نه است و نه . در جلسه بعد گوییم که کدام جنت بوده است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_103L.mp3
3.12M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 103 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 🔴جنتی که خداوند به آدم و حوا گفت در آنجا از نعمتها بهره برید چیست؟ 1⃣این بهشت، بود. لذا اولاً این جنة، جنت زمینی نبود چون انسان در آن جنت نه رنج بیرونی داشته مانند گرسنگی و سرما و نه رنج درونی مانند غم و ترس و غیره. قران گوید در آن بهشت اصلا گرسنه و تشنه نمی شوید. در دنیا هر با همراه است یعنی مثلا اگر رنج گرسنگی نباشد از غذا لذت نمی برد اما در بهشت بدون وجود رنج گرسنگی، لذت خوراکی را دارد. 2⃣ثانیاً این بهشت، در قیامت نیست زیرا از آن بهشت خروجی وجود ندارد زیرا اصلا وسوسه ای از شیطان در آنجا وجود ندارد که باعث خروج انسانها باشد در حالیکه در آن بهشت مورد بحث آیه، شیطان آدم را وسوسه کرد. لذا آن بهشت نه تمام ویژگی های «بهشت خلد» را دارد و نه «باغ زمینی» بوده است پس بهشت برزخی بوده است. خداوند گوید در این بهشت شما همه جور نعمت دارید لذا نگویید که از فلان نعمتها محروم شده و مجبور شدیم که به این نزدیک شویم. 1⃣خداوند در این آیات، را اصل و را فرع بر او می داند لذا گوید ای آدم در این بهشت ساکن شو به همراه همسرت. در زمان خروج نیز باز هم به آدم گوید تو و همسرت خارج شو. دلیلش این است که آدم را می داند نه اینکه چون «مرد» بوده او را اصل دانسته است. هرکس خلوص و ایمانش بیشتر باشد فضیلتش بیشتر است. چنانکه صدیقه زهرا از آدم ابوالبشر نیز بالاتر است. 2⃣بدن ابزار است و اصل؛ لذا مرد و زن بودن در دین اهمیتی ندارد و کمالات مشروط به مرد یا زن بودن نیست بلکه مشروط به است که ایمان هم مربوط به روح است که به زن و مرد قابل تقسیم نیست. زن نمی تواند شود زیرا کاری اجرایی» است اما می تواند شود زیرا کاری اجرایی نیست و تماس مستمر با مردم ندارد که اسلام آنرا برای زن نادرست بداند. در برزخ نیز چون جسم هست لذا باز هم زن و مرد وجود دارد. 3⃣پس وسوسه، اول برای آدم (ع) بود و سپس برای حوا (س). شیطنت انسان را از دور می کند. شیطان هم در پای انسان را از پایین می کشد تا به دنیا نزول کند و هم در افرادی را که خود را بالا برده و در بهشت برزخی می بینند یعنی خود را بدون گناه می بینند می لغزاند تا بیفتند و از آن حالت دور شوند! نمی گذارد این در انسان ادامه پیدا کند. اما نمی تواند او را از بالا به سمت دنیا هل دهد زیرا در عالم بالا که آخرت باشد قدرت دخول ندارد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_104L.mp3
3.93M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 104 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 🔴گفتیم که جنتی که آدم و حوا دستور به ساکن شدن در آن شدند بوده است. محور قصه نیز «آدم» است نه حوا اگرچه بسیاری از افعال و ضمایر بصورت تثنیه آمده است. شیطان آدم را وسوسه کرد و حوا نیز تحت تدبیر آدم بود لذا او نیز وسوسه شد. خداوند نیز فرمود ما به آدم گفتیم اما او عهدش را فراموش کرد. 2⃣راه فریب شیطان در سوره اعراف از راست و چپ و جلو و پشت سر است اما مرکز رهزنی من از «سمت راست» است. مهمترین راه نفوذ شیطان از راه و اندیشه است نه جسم. گوید من از راه «اُمنِیّه و آرزو» او را میگیرم. عامل قریب اندیشه و ابزار شیطان، است مانند سم که از راه دستگاه گوارش با انسان رابطه پیدا می کند. 3⃣اگر ابزار اماره را انسان از دست شیطان گرفت همین نفس به «فضیلت» امر خواهد کرد. قرآن گوید همه چیزهایی که در زمین است زمین است نه «زینت انسان» اما شیطان آنرا به عنوان زینت انسان به انسان نشان می دهد مانند باغ و اموال و جواهرات و غیره. آنچه جدای از جان انسان است زینت او نیست. 4⃣ همان شعور ضعیف و مرموزی است که به عنوان یک اندیشه ناخودآگاه در انسان پیدا می شود اما منشا آن معلوم نیست. وسوسه فقط به انسان راه نشان می دهد همانند کاری که پیامبران و عقل برای انسان می کنند. 5⃣دو نوع برزخ داریم که شیطان در آن راه دارد. در صعودی به عنوان نتیجه اعمال راه دارد یعنی وقتی انسان دنیا را به سمت برزخ ترک کرد با در برزخ همراه است که قبلا در دنیا با اعمال و افکارش آن را ساخته است حال یا شیطانی ساخته یا فرشته ای. بدن جا و زمان دارد اما فکر و اندیشه مکان و زمان ندارد لذا به صورت یک شیطان یا فرشته همراه با روح در برزخ مصور می شود که و افکار انسان است. 6⃣در اگر انسان در همین دنیا بخواهد اندیشه صحیح داشته باشد و تجرد برزخی پیدا کند باز هم شیطان او را می لغزاند و سعی می کند از برزخ به پایین بیندازد. قران گوید ابتدا «وسوس الیه» یعنی در آدم نفوذ کرد و سپس «وسوس لهما» یعنی چیزهایی را که به ضرر آدم و حوا بود را به آنها زینت نشان داد تا گمراه شوند. 7⃣قرآن گوید شیطان برای فریب دادن آدم گفت اگر میوه این درخت را بخورید همانند فرشته، می شوید و چون خداوند نخواسته شما مانند فرشته جاویدان شوید شما را نهی کرده وگرنه اشکالی ندارد. گفت اگر این را بخورید همیشه در اینجا می مانید وگرنه مرده و از این بهشت خارج می شوید یعنی کاملاً برعکس آن چیزی که خدا به آدم گفته بود! 8⃣چون انسان موجودی چند بعدی است دچار نسیان و فراموشی می شود وگرنه اگر این نقایص در او نبود امکان خلیفة اللهی نداشت و فرشته می شد لذا نقص را در انسان گذاشت تا خلاف اگر کرده وارد زمین شود و تولید نسل کند و زیاد شود. 9⃣شیطان دنبال این است که حنک و چانه انسان را بگیرد «لاحتنکنّ» و افسار بزند وگرنه نمی خواهد که پایش را نهایتا بلغزاند. اگر هم شیطان توانست افسار بر انسان بزند و ولی او شود به جهت ولایتی است که از خدا گرفته و باز هم مستقل از خداوند نمی تواند عمل کند. لذا اینطور نیست که جهان را دو نفر که خیر و شر باشند اداره کنند بلکه شیطان نیز تحت است و از خدا ولایت بر گناهکاران را گرفته است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190