eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 135 🔖 آیات: ۴۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۹ سوره مبارکه بقره: «واذ نجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم ویستحیون نساءکم وفی ذلکم بلاء من ربکم عظیم» و (به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایی بخشیدیم؛ که همواره شما را به بدترین صورت عذاب می‌دادند: پسران شما را سر می‌بریدند؛ و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می‌داشتند. و در اینها، آزمایش بزرگی از طرف پروردگارتان برای شما بود. 🔹🔹🔹🔹🔹 1⃣خداوند به میفرماید: شما را با ریشه‌کن‌کردن فرعون، نجات دادیم. خدا گاهی «رفع ظلم» می‌کند و گاهی «دفع ظالم». در اینجا خدا دفع ظالم کرده که دائمی است نه رفع ظلم که موقتی باشد. با دفع ظالم، ظلم نیز خودبخود رفع می‌شود. 2⃣میفرماید ما فرعونیان را «احادیث» کردیم. یا جمع احدوثه است یا جمع حدیث. اما در هر صورت ما اکنون آنها را با پیشوند «کانَ» میگوییم یعنی قبلا بودند و حالا دیگر نیستند. 3⃣انسان بخشی از عمرش را خواب است و بخشی را بیدار؛ اما بیداریهایش به هم متصل و خوابهایش از هم گسیخته‌اند. ظالمان نیز تاریخ و جامعه اند و مومنان، های آن. لذا ظالمان مثل هم نیستند و تاثیر بلند نداشته و از بین رفتنیتد اما مومنان مثل هم و متصلند و لذا تا انتها باقی می مانند تا وارث جهان شوند. 4⃣آیا فرزند کشی قبل از تولد موسی بود یا بعد از آن؟ این مبهم است اما مشخص است که قبل از قیام موسی و هنگام تولدش، این قضیه بوده است. قرآن گوید فرعونیان، زنها را نگه داشته و فرزندان پسر را میکشتند تا در برابر فرعون و بتها کسی قیام نکند اما مشخص نیست بعد از قیام موسی هم ادامه داشته یا خیر. 5⃣همچنین مشخص نیست که چرا فرعونیان، فرزندان پسر را میکشتند. عده ای گویند کسی از بزرگان آنها، این خواب را دید و عده ای گویند خود فرعون این خواب را دیده است که کسی بدنیا می آید و در برابرش می ایستد اما برای این داستانها دلیل قطعی نیست لذا ممکن است فرعون مقدمات قیام بنی اسراییل را در میانشان می‌دیده است و لذا دست به این کار را زده است. 6⃣هم برای آزمایش انسان است و هم . هدف، هم رسیدن به خداست. خدا همه چیز را خیر آفریده اما هنگامی که آن نعمت تنزل میکند تا به مرتبه و جهان انسانها برسد تبدیل به رنج و رشواری میشود. لذا خیر و شر، برای آزمایش بوده و هر دو به دست خداست. این بینش، است. 7⃣«یستحیون نسائکم» یعنی فرعونیان قبل و بعد از تولد موسی، مادران باردار را زیر نظر داشتند تا اگر بچه پسر بزایند بچه را بکشند. این خود بلائی عظیم بود. 8⃣فرعون از بین رفت و سپس، خداوند را بر آنها حاکم کرد و او را هم بعدا نابود کرد تا بگوید ظالم، دائمی نیست و اما سنت خدا دائم است.(و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین) 9⃣ حقیست که میماند و احدوثه ای است که سپری میشود و میرود. ظالم، احدوثه و خس و خاشاکی است که میگذارد و نمیماند.مانند انگشتر ساختن از طلا که بالاخره روی طلای جوشیده، کفی هم پیدا میشود اما این کف، نیست و از بین میرود. یا همچون کف روی دریا که ماندنی نیست. عاقبت برای متقین است و اینها میراثدار جهانند لذا خس و خاشاک بالاخره میرود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
تبادل شبانه 👇👇👇
💠کانال علامه عسکری، تخصصی عقاید و تاریخ تحلیلی صدر اسلام ❌آیا ابوبکر از حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها پشیمان شد❗️ ❌ازدواج دختر امیرالمومنین علیه السلام با خلیفه دوم دروغ یا واقعیت❌ ✅راز تعدد زوجات پیامبر اکرم صلوات علیه و آله ❗️ ✅پیامبر اکرم با عایشه که فقط ۹ سال داشت چگونه ازدواج کرد❗️ http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
🔺آیت الله جوادی آملی: تکذیب و تصدیقت با برهان باشد وگرنه مسوولی! ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_136L.mp3
4.74M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 136 🔖 آیات: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره: «واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون» و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا می‌کردید. 🔹🔹🔹🔹🔹 1⃣خدا خواست که رود نیل با ضربه عصای موسی شکافته شود و آبهای بعدی جای خالی آبهای قبلی را پر نکنند تا جاده ای خاکی در میان دریا برای عبور ایجاد شود. 2⃣گوید این کار بدست خداست. هر کلید «دو لبه» و دو چهره دارد. با یک لبه در باز میشود و با لبه دیگر بسته. گوید کلید دریا را ما به موسی سپردیم. وقتی فرعون رسید ما کلید را برگرداندیم تا دوباره آب روان شود. 3⃣این کلید واحد، برای مومنان همواره است و برای کافران همواره . کار خدای منان اینگونه است که یک کار برای مومن یک طور است و برای کافر طور دیگر. احدی نمیتواند جلوی رحمت یا نقمت خدا را بگیرد. لذا گوید ما با این رحمت جلوی قطع نسل شما بنی اسراییل را گرفتیم. 4⃣خدا گوید «کان الفرعون» یعنی وی احدوثه ای بود و گذشت و تمام شد. این کان در مورد انبیائی چون «ابراهیم» هم آمده است. حال این چگونه قابل توجیه است؟ خدا آنچه در مورد ابراهیم گفته در مورد خودش نیز بیان کرده «کان الله غفورا رحیما» این رحمانیت و غفرانیت مستمر و است. لذا «کان ابراهیم امت حنیفا» یعنی سنت حنیف در نسل او باقی ماند. 5⃣، اصل و دایمی و ، فرع و موقتیست. این نظام هستی اینطور نیست که زمانی حق حاکم باشد و زمانی کفر بلکه اینجا اصلی دارد و آن هست لذا شرک، «علف هرز» هست. «کان» موجود درباره خدا و انبیا، زوال ناپذیر هست اما فرعون و غیره از بین رفتند. جهان بدون نظم نیست که هر کدام از حق و باطل بر دیگری پیروز شدند همان حاکم جهان شود. 6⃣انبیا قبل از خلقت انسان بوجود آمده اند و راهشان هم ادامه پیدا میکند اما طاغوتیان راهشان مسلوب و مقطوع است. عالم را اداره میکنند. الان ۳ میلیارد نفر پیرو سه دین الهیند یعنی «خدا، قیامت و وحی» را پذیرفته اند اگرچه در ، انسانها بسیار اندکند. 7⃣خدا عالم را معرفی میکند که خدا باغبانش است. گوید ما شما را از زمین رویاندیم (نوح/۱۷) سپس گوید هر کس بخواهد به عنوان علف هرز، سبز بشود ما و اصلش را قطع میکنیم اگرچه علف هرزی هم میروید اما این علف از ریشه همان علف قبلی نیست لذا بین این علفهای سبز(یعنی کفرها و شرکها) رابطه ای نیست اما انبیا و مومنان همدیگر را تصدیق کرده و کل انبیا را معرفی میکنند. 8⃣قرآن در سوره توبه گوید کفار میخواهند خدا را خاموش کنند اما نمیتوانند لذا این نور، همیشگی و مداوم است اما خدا و بیگانه را خاموش میکند تا اینها تا آخر الزمان گرفتار اختلاف باشند. پس معنای «کان» در مورد فرعون با معنایش در مورد پیامبر فرق میکند. 9⃣قرآن میفرماید خدا عهد کرده ریشه کافران را بکند و لذا درخت کفر و شرک()، طبق نص قرآن، بدون ریشه و بی قرار بوده و تنها روی زمین سبز شده نه زیر آن. لذا براحتی باد آنرا میبرد و درخت دیگری ایجاد میشود که باز هم بی ریشه و بدون ارتباط با درخت قبلیست. 0⃣1⃣اما ، دائمیست. اگر ایمان دائمی نبود دنیا محل پاک شدن نبود اما وسوسه هم باید باشد تا «جهاد اکبر» در درون انسان رخ دهد. 1⃣1⃣ به دست خداست پس قارون را در خود فرو میبرد، به دست اوست پس فرعون را غرق میکند، به دست خداست پس برای ابراهیم سرد میشود و را دارد که آنرا نیز مسخر انسان کرده است. هیچ چیز در برابر خدا مستقل نیست. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❓چرا حوزه های علمیه، نواوری ندارند؟ ✅آیت‌الله جوادی آملی: بسیاری از طلبه‌های باهوش، خوش‌فکر و مستعد هستند که باید توجه به نخبه پروری در این زمینه در صدر اولویت‌های حوزه‌های علمیه باشد. 🔶قم و حوزه های علمیه باید حرف های تازه و علوم جدید را از دل مبانی دینی استخراج کنند؛ دین اسلام ضمن تصدیق آیین انبیای پیشین، مهیمن بر آنها است، یعنی سخنان جدید برای گفتن دارد. 👈امروز حوزه های علمیه باید نوآوری داشته باشند و آن دسته از علومی که تا کنون نیامده است را از مبانی دینی استخراج کرده و به بشریت ارائه دهند. ❓چرا امروز حوزه علمیه با این اندازه از امکانات نتواند همچون علمای بزرگ گذشته تولیدات بزرگ علمی و فقاهتی داشته باشد؟ 🔸حوزه علمیه امروز نیز باید حرف تازه برای گفتن داشته باشد و نیازهای بشریت را پاسخ گویند. 🆔 @tafsire_tasnim1
بسم الله الرحمن الرحیم . انا لله و انا الیه راجعون من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله شهادت «ابر مجاهد قرآن و عترت و جهان اسلام» سردار بزرگ جناب (قدس سره) قلوب آزاد مردان مبارز را جریحه دار و عواطف راد مردان مجاهد را متالم کرد. این سانحه سنگین و رخداد تلخ را به حضرت بقیه الله الاعظم (ارواح من سواه فداه) و امت بزرگوار اسلام تسلیت و حشر آن شهید راحل را با شهدای صدر اسلام و همرزمان وی از خدای سبحان مسئلت کرده، یقیناً به حیات قاتلان بشریت خاتمه خواهد داد. ۱۳۹۸/۱۰/۱۳ جوادی آملی ⚫️ 🔴 @tafsire_tasnim1
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ گریه های آیت الله جوادی آملی دامت برکاته در فراق #سردار_سلیمانی ⚫️سردار در طول حیاتش چگونه زندگی کرده که عالم بزرگی چون علامه جوادی در برابرش چنین خضوعی دارد... ◼️ شهید سپهبد سلیمانی: تا در زمان حیاتت شهید نباشی، مرگت با شهادت نخواهد بود! #شهید_زنده ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_137L.mp3
4.39M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 137 🔖 آیات: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره: «واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون» و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا می‌کردید. 🔹🔹🔹🔹🔹 1⃣گفتیم که یعنی آزمون الهی لذا هم بلاء است هم . شکافنده خداست. خدا به موسی گوید تو عصایت را به دریا بزن و ما آنرا میشکافیم. خدا به دریا «دستور» شکاف میدهد و دریا شکافته میشود.(شعراء) یعنی موجودات همگی دارای اند. این شکاف طوری بود که زمین حتی نم هم نداشته باشد. فرمود ما همه همراهان موسی را نجات دادیم و همه همراهان فرعون غرق شدند اگرچه همه اینها گروه گروه وارد دریا میشدند. 2⃣هلاکت فرعونیان، آنها بود و از آن «مصون» نبودند اما نجات موسویان، بود و از آن مصون بودند تا خدا ببیند در برابر آن نجات آیا شکر میکنند! 3⃣بدین صورت مشخص میشود که چرا قرآن از گذشتگانشان یاد کرده و افراد حال حاضر را به آنها نسبت میدهد مثلا بگوید شما بنی اسراییل تا قیامت در تفرقه خواهید بود! زیرا قرآن، این افراد را همان دین گذشتگان میداند و از این لحاظ هستند. گوید سنت و یکی و دائمیست، اگر شما نیز مثل فرعون رفتار کردید همان عذاب را خواهید داشت. 4⃣خدا در مورد قوم ثمود میفرماید آنها را چنان ریشه کن کردیم که گویا هیچوقت در این سرزمین نبوده اند! این نتیجه اعمال کافران است. اما در مورد انبیا و اولیا گوید ما آدم و نوح و ابراهیم و پیروانش را بر تمام جهانیان برگزیدیم. لذا در جهان، و همواره حکومت میکنند و مانند «علف هرز»، خودرو و بی ریشه است که مدتی میروید و ریشه کن میشود و شرک جدیدی رشد میکند. 5⃣بنی اسراییل گرفتار بودند(پوزیتیویسم) نه عقل چنانکه میگفتند ما باید خدا را ببینیم و حس کنیم تا ایمان بیاوریم. خدا نیز دریا را شکافت و نمش را نیز خشک کرد اما باز هم ایمان نیاوردند. 6⃣چرا گاهی قرآن، نابودی را گاهی به فرعون و گاهی به نسبت می دهد؟ زیرا قرآن گاهی از موسی و خاندانش به عنوان آل موسی یاد میکند و بهمین صورت از آل فرعون و آل یعقوب نیز یاد کرده است که شامل خود فرعون و یعقوب نیز میشود و استثنا ندارد. 7⃣مکر به خود مکار برمیگردد. لذا هیچ کار بدی نیست مگر اینکه کننده کار را دربرمی گیرد. قرآن گوید سوء عذاب، فرعون را در دنیا دربرگرفت و قویتر از آن سوء عذاب، در آخرت فرعونیان را دربر خواهد گرفت. 8⃣قرآن و هدایت است نه «کتاب داستان». وقتی قرآن گوید گذشتگان شما اینطور بودند یعنی اگر شما هم آن طور باشید همان عذاب یا نعمتی که به آنها داده شد به شما نیز داده خواهد شد نه اینکه به گذشته خود افتخار کنید! نکته اصلی که متذکر میشود جهان با میگردد. 9⃣قرآن ابداً به سالی که یک اتفاق افتاده نمیپردازد زیرا نمیخواهد داستان بگوید بلکه میخواهد قانون الهی را بگوید. مورخ است که برایش جزییاتی چون سال شمسی و میلادی و غیره مهم است. 0⃣1⃣جهان یک خدا دارد و یک نظم که توحید است. شرک و کفر موقت و از بین رفتنی است چنان که قرآن نابودی کفار را چنان میداند که انگار اصلا از ابتدا نبوده اند. 1⃣1⃣گناه، امری عارضی و موقتی است لذا مثلا نباید گفت چرا این همه خونریزی در جهان زیاد است؟ زیرا خونریزان، اندک و افراد مظلوم بسیار زیادند. زیاد است اما کمند. پس در جهان چند فاسد هم هست که موقتیند و باید باشند تا مومنان آزمایش شوند، اما مومنین که گاهی تحت ستم نیز هستند همیشگیند و ماندگار. طبق دستور قرآن باید دست فاسد و ستمگر را قطع کرد تا غیر فاسدان که اکثریتند ایمان بیاورند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190