فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ منکر #ولایت_فقیه، طعم فقه را نچشیده است!
آیت الله العظمی جوادی آملی(صبح امروز در جلسه درس خارج فقه):
🔺مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده!
🔺بالاخره این دین و قوانین یک #مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک #مجری می خواهد یا نمی خواهد؟!
🔺در زمان امام و پیغمبر (علیهم السّلام) که مشخص است، در #عصر_غیبت بالاخره یک مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟!
🔴حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد!
✅ درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
✅ @tafsire_tasnim1
🔻آیت الله جوادی آملی
برخی مُردن را پوسیدن تلقی می کنند اما اگر معلوم بشود که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تحصیلکرده های ما درگیر غده هایی همچون اختلاس و نجومی نخواهند بود.
#قبرستان، یک #دانشگاه است، اینکه می گویند مرحوم قاضی شاگرد وادی السلام است همین است که این قبرستان به انسان می فهماند این بدن می پوسد و از بین می رود اما روح، ابدی است.
۹۸/۷/۱۱
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_139L.mp3
3.99M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_139
🔖 آیه: ۵۰ - ۵۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 139
🔖 آیات: ۵۰ و ۵۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره:
«واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون»
و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا میکردید.
✅آیه ۵۱ سوره بقره:
«واذ واعدنا موسی اربعین لیلة ثم اتخذتم العجل من بعده وانتم ظالمون»
و (به یاد آورید) هنگامی را که با موسی چهل شب وعده گذاردیم؛ (و او، برای گرفتن فرمانهای الهی، به میعادگاه آمد؛) سپس شما گوساله را بعد از او (معبود خود) انتخاب نمودید؛ در حالی که ستمکار بودید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣یاداوری نعمتهای گذشته هم به جهت شکرگذاری است و هم به جهت استفاده از آن تجربه برای تصمیمهای آینده. یکی از این نعمتهای بنی اسراییل، #شکافتهشدن_دریا است.
2⃣برخی که میخواهند این قضایا را از حالت غیر عادی بودن خارج سازند گویند این همان «جذر و مد» دریاست درحالیکه در این صورت دیگه #معجزه ای نخواهد بود.
🔺قرآن از زبان بنی اسراییل گوید که الان دستگیر میشویم! یعنی راهی برای عبور نداریم حال اگر جذر بود که قابل رد شدن بود و موسی لازم نبود که بگوید خدا با ماست! ثالثا خدا گفت عصایت را به دریا بزن تا باز شود. رابعا چگونه خدا صحرا را در زمان نوح تبدیل به دریا کرد که موجهایی به اندازه #کوهی_عظیم میزد(موج کالجبال)، بهمان صورت میتواند دریا را شکاف داده و دیواره های آب مثل #کوهی_عظیم شوند(کالطود العظیم) پس این امری خارق عادت است.
3⃣کلید آسمانها و زمین به دست خداست و هر کلید دو لبه دارد که با یکی باز میکند (مفتاح) و با یک لبه میبندد (مقلاد). خدا با یک لبه کلید راه را برای بنی اسراییل باز کرد و سپس کلید را دوباره چرخاند و راه را برای آل فرعون بست.
4⃣خدا گفت ای موسی همین عصا را که گاهی مار میشود را به دریا بزن وگرنه با عصا و چوب دیگر، این دریا باز نمیشود.
5⃣خدا گوید که کفار و مشرکان فکر نکنند اگر به آنها مال داده ایم از سر #نعمت است! بلکه این #نقمت است تا لحظه به لحظه بیشتر در کفر فرو روند و به عمق بیشتری از جهنم بروند.
6⃣این حادثه در یک #دریا (بحر) بود و مفسرین گفته اند یا دریای احمر بوده یا قلزم، نه اینکه رودی باشد اگر هم رودی در مصر بوده خیلی بزرگ بوده مانند دریا.
7⃣در نظر خدا #شب و خصوصا پایان شب بهترین وقت برای دعا و تضرع است. این همان زمان پشت کردن ستارگان است(ادبار النجوم) یعنی «نزدیک اذان صبح».
8⃣خدا به پیامبرش گوید اگر میخواهی مفاهیم بلند و سنگین قرآن را بفهمی (انا سنلقی علیک قولاً ثقیلاً) #شب را احیا کن چون در طول روز، تو فراغت و آرامش نداری چون یا خودت کار زیادی داری ناآرامی و یا دیگران درگیر و مشغولند و نمیگذارند تو آرام باشی. #احیای_شب، سخن و عمل انسان را صحیح و محکم میکند.
9⃣پس فهم معانی سنگین قرآن و رسیدن به «مقام محمود برای شفاعت» جز با احیای شب و #نماز_شب ممکن نیست.
0⃣1⃣حتی خداوند عالمی را عالم می داند که شب را زنده بدارد و در شب درس بخواند (ام من هو قانت آناء اللیل ...) سپس بگوید عالم و غیر عالم یکی نیست یعنی عالم باید اول عابد بوده و به عبادت دعوت کند سپس به علم.
1⃣1⃣پیامبر مانند مردم معمولی نبود که چند ساعت بخوابد و نیم ساعت به اذان صبح بلند شود و نماز شب بخواند! بلکه خوابش مثل یک #سرباز بود که در سنگر، نگهبان است. خوابش خفیف بود، میخوابید و بعد از مدتی بلند میشد و دو رکعت نماز شب میخواند دوباره مختصری استراحت میکرد پس از دقایقی بلند میشد و دو رکعت دیگر میخواند و به همین صورت تا اذان صبح! یعنی #عمر را به «خواب» نمیگذراند بلکه خوابش هم بین نمازها بود.
2⃣1⃣همین ذکریا بن آدم که در شیخان قم دفن است را امام صادق نگذاشت به شهر دیگری برود و گفت وجود تو در این شهر، #عذاب را از این شهر برمیدارد لذا یک شخص غیرمعصوم هم میتواند به اینجا برسد و این #مقام_محمود است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_140L.mp3
4.57M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_140
🔖 آیه: ۵۰ - ۵۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 140
🔖 آیات: ۵۰ تا ۵۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره:
«واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون»
و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا میکردید.
✅آیه ۵۱ سوره بقره:
«واذ واعدنا موسی اربعین لیلة ثم اتخذتم العجل من بعده وانتم ظالمون»
و (به یاد آورید) هنگامی را که با موسی چهل شب وعده گذاردیم؛ (و او، برای گرفتن فرمانهای الهی، به میعادگاه آمد؛) سپس شما گوساله را بعد از او (معبود خود) انتخاب نمودید؛ در حالی که ستمکار بودید.
✅ آیه ۵۲ بقره:
«ثم عفونا عنکم من بعد ذلک لعلکم تشکرون»
سپس شما را بعد از آن بخشیدیم؛ شاید شکر (این نعمت عفو را) بجا آورید.
✅ آیه ۵۳ بقره:
«واذ آتینا موسی الکتاب والفرقان لعلکم تهتدون»
و (نیز به خاطر آورید) هنگامی را که به موسی، کتاب و وسیله تشخیص (حق از باطل) را دادیم؛ تا هدایت شوید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣شمارش نعمتهای الهی بر بنی اسراییل بیشتر بدین خاطر است که آنها را به #تفکر وادار کند زیرا اگر آنها اهل تدبر بودند بعد از آن همه اعجاز، تن به پرستش #گوساله_سامری نمی دادند.
2⃣معجزه از دو راه قابل شناخت است: #مشاهدات_درونی و #تفکر_عقلی. اگر انسان معجزه را با این دو شناخت هیچوقت از حق رو بر نمیگرداند اما اگر معجزه را با #حس شناخت چون حس توان فرق گذاشتن(فرقان) بین «حق و باطل» را ندارد ممکن است انسان در برابر «شبیه معجزه» نیز خضوع کند و آن را معجزه بپندارد.
3⃣بنی اسراییل بر همین اساس چند گروه بودند: کسانی که با #تفکر_عقلی یا #مشاهدات_درونی به موسی ایمان آوردند در زمان سامری به وی خضوع نکردند اما آن گروهی که با #حس به معجزات موسی ایمان آوردند به گوساله سامری نیز ایمان آوردند و پس از دیدن معجزات موسی، به وی گفتند خدا را به ما نشان بده و خدایی دیدنی برای ما بیاور تا ببینیم چون معیار شناختمان #حس است! اینها خطر حس گرایی است.
4⃣ «عقل» است که (حق و باطل) و (معجزه و سحر) را از هم باز می شناسد. اگر کسی نه با مشاهدات درونی ایمان آورد(مانند اویس قرنی) و نه با تفکر عقلی(مثل علما) با #حس هم دنبال موسی میرود هم سامری. لذا قرآن گوید انسان یا باید راه #مشاهدات_درونی را بپیماید را راه #تفکر_عقلی.
5⃣خدا گوید: (فرقنا بکم البحر) یعنی ما برای شما، دریا را شکافتیم نه به توسط شما. همچنین خدا گوید فرعون را ما از شهر خارج کردیم(فاخرجناهم من کنوز و کریم) و به او گفتیم از شهر خارج شو نه اینکه خودش خواسته باشد. لذا گاهی #اندیشه انسان سبب هلاکت وی است و اگر خدا بخواهد کسی را بگیرد با #اندیشه اش میگیرد نه با اجبار فیزیکی. زیرا فکر انسان هم «سرباز» خداست(لله جنود السماوات والارض) پس کسی امکان ایستادن در برابر خدا را ندارد.
6⃣توضیح بیشتر در آیه ۵۲ شعراء است. فرموده: به موسی گفتیم از شهر خارج شو اما بدان افرادی دنبال شما خواهد آمد. لذا وقتی فرعون فهمید موسی و یارانش از شهر خارج شده دستور داد تمام نظامیان تحت امرش جمع شوند تا با تمام توان به سراغ موسی بروند. فرعون گفت اینها در برابر ما، «گروه اندکی» هستند اگر چه بخودی خود زیاد باشند(لشرذمة قلیلون) اما با همین کمی ما را عصبانی کرده اند.
7⃣عدد #۴۰ آثار خاصی دارد. انسان حسنه را باید طوری انجام دهد که بین راه و در فشار قبر از دستش نیفتد! لذا حدیث است که کسی که ۴۰ روایت که برای جامعه اسلام نافع است را برای امت اسلامی حفظ کند و آنها را در جامعه #اقامه و پیاده کند (نه اینکه ذهناً حفظ کند) در قیامت فقیه محشور شده و حق شفاعت دارد نه اینکه هر کس در دنیا فقیه بود آنجا هم فقیه محشور میشود! عمل خیر از کسی قبول میشود و پاداش ده برابر میگیرد که بتواند آن را تا قیامت بالا بیاورد (من جاء بالحسنة فله عشر امثالها) نه اینکه فقط در دنیا آن را انجام دهد(من فعل بالحسنه!) و بعدا از دستش بدهد.
8⃣مهم #عمل است نه درس! کار خیر باید برای شخص «ملکه» شده باشد تا بالا برود. چنانکه شخص بعد از یک بیماری علومی را فراموش کند. شاید شخص با سالها تدریس، مدرس خوبی باشد اما چون به علمش عمل نکرده، در #فشار_قبر همه را فراموش کند.
9⃣روایت معروف دیگری از پیامبر است که گوید (من اخلص لله اربعین صباحاً تنفجر ینابیع الحکمة من قلبه الی لسانه) اگر کسی #۴۰_صبح با اخلاص بسر برد چشمه های حکمت بر قلب و زبانش جاری میشود که نشانه شب زنده داری و محاسبات شبانه وی است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 140
🔖 آیات: ۵۰ تا ۵۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ ادامه تفسیر
🔹🔹🔹🔹
0⃣1⃣انسان برای #شبها باید برنامه ای طولانی مدت داشته باشد. (و واعدنا موسی اربعین لیلة) البته اینطور نیست که اثر آن یکباره در روز چهلم ظاهر شود بلکه هر روز مقداری ظاهر میشود تا روز چهلم که «چهل حجاب» برداشته شده و کامل میشود. بین خدا و خلق، هیچ چیزی حجاب نیست جز گناهان خلق. اخلاص در ۴۰ شب این حجاب را کاملا برمیدارد. منظور از این ۴۰ شب هم ۳۰ شب ذیالقعده و ۱۰ شب ذیالحجه بود.
1⃣1⃣آنگاه میفرماید ما حتی از گوساله پرستی شما هم گذشتیم (ثم عفونا عنک لعلکم تشکرون) تا شما شاکر این همه نعمت از جمله همین نعمت گذشت باشید.
2⃣1⃣در آیه بعد گوید: شما که با معجزه نتوانستید بین حق و باطل فرق گذارید پس با #تفکر_عقلی فرق بگذارید. ما به شما #فرقان(تورات) دادیم. این کتاب نور و برهان دارد و باعث میشود یک روز موسی و یک روز سامری را برای خودتان امام ندانید بلکه «ملاک تشخیص» دادیم در کتاب.
3⃣1⃣میزان سنجش حق و باطل، #وحی_الهی است وگرنه حس، توان این فرق گذاشتن را ندارد. معجزه هم اگر فرقان است به استناد تفکر عقلی است نه امر حسی. لذا از آن جهت که امری #عقلی و نشان دهنده ناتوانی غیر خدا در برابر خداست فرقان است و از آن جهت که امری #حسی است فرقان نیست.
4⃣1⃣حال اگر در برابر کتاب خاضع بودید به سعادت میرسید و اگر مخالفت کردید سقوط میکنید. اگر آنها تورات و انجیل و هر چه خدا فرستاد مانند قرآن را احیا کنند #برکات_آسمان_و_زمین نصیبشان میشود مانند باران و تابش آفتاب و هم محصولات زمینی. هم روزی های بالا مثل علم و هم روزی های زیر پایشان یعنی روزیهای مادی. (لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم)
5⃣1⃣در آیه ۵ جمعه هم آنها را میترساند و گوید اگر کتاب را در خودش و جامعه اقامه و پیاده نکرد همانند الاغی است که تنها روزی های آسمانی همچون علم را حمل میکند و از آن سودی نمی برد. اگرچه در این سوره کتاب دینی خود بنی اسراییل آمده اما تنها به آن اختصاص ندارد چنانکه در مائده به انجیل و آنچه خدا بر آنها نازل کرده (قرآن) اشاره کرده است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پیام آیت الله جوادی آملی به مردم:
🔺آنچه در دنیا رخ می دهد #آزمون است، چه سلامت باشد چه بیماری.
🔰طبیب اگر دوا دهد در آن دوا شفا بود، حبیب اگر جفا کند در آن جفا وفا بود.
طبیب و حبیب هر دو از مزایای لطف الهیند پس هم حق شناس #طبیب (پزشک) باشیم هم حق شناس #حبیب(خدا). لذا:
۱. این بیماری کرونا که آمده پزشکان و متخصصان ما دستبکار شده و «جهادی» کار کردند که از همه اینها متشکریم.
۲. توسل به دعا، قرآن و اهل بیت فراموشمان نشود.
🔺خدا فرمود در دو وقت من نزدیکم: اول وقتی کسی را مهمان کنم (مانند سرزمین حج و منا) و دوم وقتی کسی مرا مهمان کند.
🔺من مهمان کسی هستم که #دلشکسته است. این بیماری نیز خیلی ها را دلشکسته و میزبان خدا کرد.
🔹 انشالله خدا این بیماری را از دیار بشرنشین ( نه تنها مسلماننشین) بزداید.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_141L.mp3
4.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_141
🔖 آیه: ۵۰ - ۵۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 141
🔖 آیات: ۵۰ تا ۵۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره:
«واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون»
و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا میکردید.
✅آیه ۵۱ سوره بقره:
«واذ واعدنا موسی اربعین لیلة ثم اتخذتم العجل من بعده وانتم ظالمون»
و (به یاد آورید) هنگامی را که با موسی چهل شب وعده گذاردیم؛ (و او، برای گرفتن فرمانهای الهی، به میعادگاه آمد؛) سپس شما گوساله را بعد از او (معبود خود) انتخاب نمودید؛ در حالی که ستمکار بودید.
✅ آیه ۵۲ بقره:
«ثم عفونا عنکم من بعد ذلک لعلکم تشکرون»
سپس شما را بعد از آن بخشیدیم؛ شاید شکر (این نعمت عفو را) بجا آورید.
✅ آیه ۵۳ بقره:
«واذ آتینا موسی الکتاب والفرقان لعلکم تهتدون»
و (نیز به خاطر آورید) هنگامی را که به موسی، کتاب و وسیله تشخیص (حق از باطل) را دادیم؛ تا هدایت شوید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣خدا کسی را که دینی غیر از دین خدا را از طریق #تحمیل یا #فریب بر مردم غالب کند اصلا نمیبخشد و هم در دنیا و هم در آخرت به بدترین وضعیت عذاب میکند.
2⃣پس فرقی بین فرعون و سامری و آل آنها (تابعان آنها) نیست. #آل یعنی کسانی که به دیگری رجوع میکنند پس آل فرعون یعنی کسانی که در کفر به فرعون رجوع میکنند.
3⃣طبق آیات قرآن، مردم، ماده خام و #هیزم جهنمند اما فرعون، #وقود جهنم است یعنی ماده آتشزای جهنم که هم خود مشتعل است و دیگری را مشتعل میکند و آتش میزند. #حجاره و سنگ آتش هم بتهایی هستند که پرستش شده اند.
4⃣خدا از توده مردم با توبه و کمی تنبیه میگذرد اما از فرعون، سامری، آل فرعونها و سنگهای آتش جهنم(بتها) نمیگذرد.
5⃣خدا گوید از #حس کمی بالاتر بیایید و معجزه را با #عقل اثبات کنید تا کسی نتواند آنرا رد کند یا شبیه معجزه را بر شما غالب کند.
6⃣انسان باید ابتدا «فرق ماهوی» معجزه با دیگر علوم غریبه مانند سحر چیست؟ حالا باید «مصداقها» را مشخص کرد که کدامشان معجزه و کدام سحر است؟ سپس باید تحلیل عقلی کرد که چه «ارتباطی» بین معجزه و صدق دعوای نبوت وجود دارد. اگر این سه مرحله بصورت پشت سر هم پاسخ داده شد دیگر به #حس متکی نیست بلکه به #عقل متکی بوده و دیگر سامری ها نمیتوانند انسانها را با حس منحرف کنند، دیگر موسی و سامری تاثیر مشابه بر انسانها نخواهند گذاشت.
7⃣اتخاذ عجل، به معنای «مجسمه سازی» نیست زیرا آنرا برخی فقها حرام و برخی مکروه دانسته اند. معنای اخذ عجل (گوساله طلایی)، #پرستش آن است.
8⃣سپس میفرماید از بنی اسراییل گذشتیم و پرستش گوساله که در دستشان مانده و به نتیجه نرسیده بود را بخشیدیم(و لمّا سقط فی ایدیهم)
9⃣در آیه ۸۸ به بعد سوره طه آمده که برخی اطرافیان سامری به بنی اسراییل گفتند این گوساله خدای شماست(فقالوا هذا الهکم و اله موسی). اینها همان #آل_سامری هستند. خداوند اینها را نیز همانند آل فرعون نمیبخشد.
0⃣1⃣بنی اسراییل سالیان سال «گوساله و گاو» را در #مصر میپرستیدند و با آن آشنا بودند. سامری نیز از همین فرصت استفاده کرد و گوساله ای ساخت. خدا گفت این گوساله که نفع و ضرری نمیرساند پس چرا پرستشش میکنند؟این یک استدلال است. اگر بتها یا فرعون قدرتی داشتند جلوی نابودی خود توسط خدا را میگرفتند.
1⃣1⃣موسی به سامری گفت چرا اینکار را کردی؟ گفت #نفس_مسوله مرا گول زد و باطل را برایم شبیه حق کرد.
2⃣1⃣عذاب #سامری این بود که اولا تا زنده است منزوی خواهی بود حال یا از روی بیماری وی و ترس از وی است یا ترس او از دیگران. عذاب دیگرت هم در آخرت است.
3⃣1⃣عذاب گوساله این بود که خدا به سامری گفت ببین با گوساله چه میکنیم و میسوزانیم و خاکسترش را نیز به #دریا میریزیم تا اثری از آن نماند. فرعون را نیز همینطور به دریا انداختیم تا اثری از آن نماند.
4⃣1⃣به سامری فرمود: تو #هوا_و_هوس خود را که شبیه گوساله شده بود میپرستیدی زیرا قرآن گوید پرستش غیر از خدا در اصل پرستش هوای خود است.
5⃣1⃣خدا به دریا فرمود که جسد فرعون را همان حوالی نگه دار و از منظر مردم دور نکن تا آن جسد را مرتبا ببینند و درس بگیرند.
6⃣1⃣عذاب #آل_سامری، همانند عذاب آل فرعون بودند. آل سامری با مردم عادی فرق میکردند و خودشان دعوت کننده به پرستش این گوساله طلایی بودند لذا عذابی دردناکتر از مردم عادی پیدا کردند.
7⃣1⃣حضرت صادق فرمود: (اعرف الحق، تعرف اهله) یعنی ابتدا #حق را بشناسید و «افراد» را با آن بسنجید نه اینکه دینتان را از افراد بگیرید و اگر افراد فاسد شدند یا اشخاص دیگر حرف دیگری زدند شما هم دینتان را از دست بدهید.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_142L.mp3
4.67M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_142
🔖 آیه: ۵۴ - ۵۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 142
🔖 آیات: ۵۴ - ۵۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است.
✅ آبه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣تا اینجا خدا به بنی اسراییل فرمود با وجود این همه معجزه روشن، باز بدنبال سامری رفتید. اما باز هم خدا از شما گذشت.
2⃣«لعلکم تشکرون» یعنی انسان باید شکر کند اما چون شکر، فعلی اختیاری است آن را با «لعل» و شاید گوید. باید، #تشریعی است و شاید، #تکوینی.
3⃣گناه، #ستم_به_خود است چون ستم به خدا ممکن نیست زیرا او حاکم بر همه چیز است و چیزی از تحت قدرت او خارج نیست. حال اثر کمی از فعل انسان ممکن است به دیگری هم برسد.
4⃣خداوند دستور میدهد توبه کنید و با شمشیر، عزم جنگ و کشتن همدیگر کنید! حال اینکه چند نفر کشته شدند یا چه کسانی چه کسانی را کشتند موضوع مهمی نیست چون قرآن که نمیخواهد قصه تعریف کند بلکه برایش #هدف و تاثیر داستان مهم است.
5⃣بحث اینجاست که خداوند چگونه بنی اسراییل را عفو کرده در حالیکه بلافاصله میفرماید همگی شمشیر بردارید و با یکدیگر بجنگید و تعداد زیادی هم کشته شدند! این دستور سنگین چگونه عفو تلقی میشود؟ اگر فرمان توبه داده تا ببخشد دیگر این دستور قتال چیست؟
6⃣اگر حداقل مانند قضیه حضرت ابراهیم که بدستور خدا برای سربریدن اسماعیل رفت و کارد نبرید میشد مشکلی نبود اما در داستان بنی اسراییل تعدادی کشته شدند.
7⃣بنظر میرسد در این قضیه یک حکم کلامی وجود دارد و یک حکم فقهی. #حکم_فقهی مرتد، قتل اوست که دستور قتال داده شد و #حکم_کلامی مرتد، این است که اگر توبه کرد عفو شده و در قیامت عذاب نمیبیند لذا دستور توبه داده شد.
8⃣حتی در همین حکم فقهی نیز گوید همینکه از این جمعیت، عده ای عده ای دیگر را کشتند و اکثریت متنبه شدند کافیست و نیاز نیست همه کشته شوند. پس پذیرش توبه که به عفو اخروی می انجامد خودش نیاز به شکر دارد. توبه درِ رحمت است و خداوند این در را بروی تبهکاران باز کرده است پس باید شکر کرد. عذاب اخروی کفر و ارتداد، عذاب ابد است که خدا بواسطه باز کردن در توبه، از آن میگذرد.
9⃣ما از شریعت حضرت موسی داریم سخن میگوییم که در آن، توبه با قتل ممکن بود وگرنه در اسلام که توبه با قتل همراه نیست. در اسلام، #ارتداد، عفوپذیر نیست.
0⃣1⃣خداوند انسانها را #مستوی_الخلقه خلق کرده اگرچه بعضی با نقایصی چون کوری و فلج بودن و ... بدنیا بیایند زیرا مستوی الخلقه بودن و بی نقص و عیب بدنیا آمدن انسان مربوط به جان و روح است نه جسم(فالهمها فجورها و تقواها).
1⃣1⃣آیه میفرماید «توبوا الی البارئکم» نه «خالقکم» یعنی او شما را بی نقص خلق کرد پس شما هم باید بری از نقص به سمت او برگردید.
2⃣1⃣در آیه بعد بنی اسراییل که کاملا #حسگرا بودند به موسی گویند اگر برای ما خدایی دیدنی نمی آوری و این خدایان را باطل میدانی، خدای خودت را به ما نشان بده. ایمان این نوع افراد به #حس وابسته است و به آنچه با حواس پنج گانه حس نشود ایمان نمی آورند.
3⃣1⃣خداوند #یهودیان را بطور کلی، یک جامعه و قوم میداند اگرچه در طول اعصار مختلف زندگی کرده باشند لذا خداوند با یهودیان صدر اسلام نیز چنین سخن میگوید که شمایی که همیشه #حسگرا هستید پیشینیانتان با صائقه ای که ذره ای از نور خدا بود مردند و ما زندهشان کردیم اما باز هم به خدا ایمان نیاوردند!
4⃣1⃣آیه ۱۵۵ اعراف گوید خدا با دعای موسی، بنی اسراییلی که با صائقه مذکور مردند را زنده کرد. لذا بنی اسراییل هم #آیات_آفاقی و بیرونی دیدند مثل باز شدن دریا و غرق شدن فرعون، و هم #آیات_انفسی و درونی مانند مردن و زنده شدنشان پس از مرگی که با صاعقه روی داد اما با این همه آیات، باز هم ایمان نیاوردند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅🌼سال جدید بر همه اعضای محترم کانال مبارک
انشالله سال جدید با برکتهای آسمانی بر مردم مظلوم کشورهای مسلمان همراه باشد چنانکه «مبارک» از #برکت گرفته شده است.🌺
☘🌹 @tafsire_tasnim
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_143L.mp3
4.17M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_143
🔖 آیه: ۵۴ - ۵۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 143
🔖 آیات: ۵۴-۵۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است.
✅ آیه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید.
✅ آیه ۵۶ بقره:
ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون
سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم؛ شاید شکر (نعمت او را) بجای آورید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣خدا بنی اسراییل را چگونه عفو کرد؟ آیا عفو با حذف #دستور_کشتن_یکدیگر بود(و باید آن کشتن را معنوی و کشتن هوای نفس معنی کرد) یا اینکه قبل کشتن چیزی جایگزین برای کشتن آمد(مانند بزی که هنگام ذبح اسماعیل، برای ابراهیم فرستاده شد) و یا جنگیدند و تعدادی کشته شدند و خدا آنرا «قتل کل» محسوب کرد و باقی افرادی که زنده ماندند را عفو کرد؟
2⃣اگر قرار بود خدا با #عدالت با موجودات برخورد کند(نه با فضلش) هیچ جنبنده ای در زمین باقی نمیماند(نحل-۸۱)
3⃣اگرچه خداوند در آیه ۱۵۲ اعراف، کسانی که گوساله #سامری را اتخاذ کردند به عذاب سنگین اخروی و ذلت دنیوی وعده داد اما این عذاب برای سامری و #آل_سامری است نه همه پرستندگان گوساله سامری، و یا اینکه بعدا آنها را بخشید.
4⃣آیه بعد راجع به نعمت است. خوی «بنی اسراییل» بر اساس #اصالت_حس این بوده که هر چه را که قابل دیدن بود قبول داشتند. این آیه در پاسخ به سوال دوم بنی اسراییل از موسی است که گفتند حال که خدایی دیدنی برایمان نمی آوری، خدای خودت را به ما نشان بده!
5⃣سامری از #اصالت_الحس بودن بنی اسراییل خبر داشت لذا «گوساله زرین» را برایشان سخت.
6⃣«یهودیان صدر اسلام» نیز راضی به اعمال گذشتگان خود بودند و خودشان نیز برایشان #حس، اصالت داشت. لذا حالا قرآن با یهودیان صدر اسلام همانند بنی اسراییل زمان موسی کلیم سخن میگوید. به «یهودیان زمان نزول قرآن» میگوید شما گوساله پرستیدید، شما مشرک شدید و ... زیرا طرز تفکرشان با #بنیاسراییل زمان موسی یکیست.
7⃣آنها به موسی میگفتند ای موسی اینکه تو میگویی بر قلب من «وحی» میشود به درد ما نمیخورد. یک کتاب فیزیکی و #مادی که از آسمان بیاید برای ما بیاور! خدا به پیامبر اسلام میگوید اگر الان به تو میگویند کتاب دیدنی بیاور عجیب نیست زیرا این یهودیان در زمان موسی از او خواستند خدا را که از کتاب بالاتر است را ببینند.
8⃣دلیل اینکه قرآن گوید شدیدترین دشمنان مسمانان، «یهودیان و مشرکان» هستند این است که اینها اصالت را به حس می دهند لذا بسیاری از اعتقادات مسلمانان را قبول ندارند و با آن خواهند جنگید.
9⃣خدا میفرماید بنی اسراییل را که بعد از دیدن نور الهی مردند ما دوباره زنده کردیم(بعثناکم من بعد موتکم) نه اینکه آنها بیهوش شدند. اما درباره موسی گوید اون نمرد بلکه #مدهوش شد(صعق) و مدهوشی چیزی بین مرگ و بی هوشی بود درحالیکه از هر هوشمندی بالاتر بود زیرا عقلش تحت الشعاع #وحی قرار گرفت. چنانکه گاهی عقل تحت الشعاع احساس قرار میگیرد.
0⃣1⃣ #مدهوشی همان حالتی است که در آن تورات بر موسی نازل شد. این مثل زمانیست که ماه(عقل) که نورش را از خورشید(وحی) را میگیرد پشت خورشید یا تحت الشعاع آن قرار بگیرد که دیگر ماه دیده نمیشود بلکه منبع نور(وحی) دیده میشود. اما در مورد بنی اسراییل اینطور نبود بلکه مردند و دوباره زنده شدند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔺پیامبر اکرم (ص):
انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق
من برانگیخته شدم تا #کرامتهای_اخلاقی را تمام کنم.
♦️یادمان باشد، #اخلاق پایه و اساس تمدن سازی اسلامی است چنانکه پیامبر، رسالت خود را تنها در رشد اخلاق میداند
لذا علومی که مبتنی بر اخلاق نیستند هیچگاه در #تمدن_سازی_اسلامی، مد نظر نیستند.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_144L.mp3
4.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_144
🔖 آیه: ۵۴ - ۵۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 144
🔖 آیات: ۵۴-۵۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است.
✅ آیه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید.
✅ آیه ۵۶ بقره:
ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون
سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم؛ شاید شکر (نعمت او را) بجای آورید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣خدا بنی اسراییل را چگونه عفو کرد و سپس گفت «شکر کنید»؟ آیا عفو با حذف #دستور_کشتن_یکدیگر بود یا اینکه قبل کشتن چیزی جایگزین برای کشتن آمد(مانند بزی که هنگام ذبح اسماعیل، برای ابراهیم فرستاده شد) و یا جنگیدند و تعدادی کشته شدند و خدا آنرا «قتل کل» محسوب کرد و باقی افرادی که زنده ماندند را عفو کرد؟
2⃣در سوره نساء میفرماید بنی اسراییل کسانی هستند که اگر بگوییم برای جبران گناه، یکدیگر را بکشید یا #مهاجرت کنید، اینها انجام نمیدهند مگر اندکی از آنها، در حالیکه این دو کار حتما برایشان خیر است. پس خدا به چه علت عفو کرد؟
3⃣چنان که در قرآن آمده شیطان با #تثبیت انسانها مخالف است و آنها را با «زلّت» و لغزش از راه راست خارج کرده و نگاه می دارد.
4⃣خدا در بقره به بنی اسراییل گوید در بین شما کسانی بودند که وقتی گفتیم #شنبه ها ماهی صید نکنید اینها صید نمیکردند اما راه ماهیها را میبستند تا جمع شوند و همه را یکشنبه صید کنند! گوید ما اینها را به خاطر این حیله ها، مسخ کردیم به شکل بوزینه.
5⃣هر کس کاری بکند آثارش به نوه ها و نسل او میرسد. خدا گوید ای یهودیان صدر اسلام شما این و آن کار را کردید(مثلا گوساله پرستی کردید) درحالیکه تنها اجداد آنها این کارها را کرده بودند. دلیلش این است که این قوم در گذشته و حال و آینده مثل هم فکر میکنند (#تشابهت_قلوبهم) نه اینکه چون یک قومند.
6⃣#کتاب در اصطلاح قرآن، مجموعه قوانین الهی است لذا به مجموعه نصایح، #زبور یا ... میگوید. پس به موسی کتاب داد.
7⃣جمع سوره بقره و اعراف این است که وقتی بعد از ۴۰ شب موسی تورات را آورد قومش گفتند تا خدا را نبینیم به این کتاب ایمان نمی آوریم. سپس خدا ۷۰ نفر را به میقات برد و #صاعقه آمد و همه مردند. موسی با خدا رازونیاز کرد و گفت اینها را همان قبل که پیش بقیه بودند میکشتی چون الان اگر تنها برگردم بقیه هم گمراه میشوند لذا خدا دوباره زندهشان کرد.
8⃣اما خدا بعداً گفت بخاطر اینکه برای پذیرش تورات شرط دیدن خدا را گذاشتید خدا همه شما بنی اسراییل را کشت و زنده کرد در حالیکه تنها ۷۰ نفر اینطور شده بودند! دلیلش #تشابه_قلوب و طرز فکر یکسان بود و اگر بقیه هم با آن ۷۰ نفر میرفتند همان را میگفتند و میمردند. لذا بخاطر یکی بودن طرز تفکرشان، همه را مثل هم میداند نه بخاطر اینکه همه از یک قومند.
9⃣نمونه این طرز تفکر یکسان اینست که آن ۷۰ نفر برای دیدن #خدای_مرئی با موسی رفتند و در همین فاصله که موسی ۷۰ نفر را به میقات برد تا صاعقه را ببینند سامری و گروهی که از مصر هنوز به قوم موسی نرسیده بودند به قوم پیوستند و بحث گوساله پرستی پیش آمده و بقیه هم بدنبال #خدای_مرئی و قابل حس بوده اند! پس موسی با ۷۰ نفر بازگشت و دید همه گوساله پرست شده اند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💠 حقوق جسم و جان
آیت الله جوادی آملی:
🔸 انسان از آن جهت كه انسان است جانی دارد كه باید به حقّش برسد و جسمی دارد كه باید به حقّش نایل آید. مهم ترین حق برای جان جوامع بشری، #توحید است و عدل و مهم ترین حق برای جسم، #حیات است و سلامت آن حیاتِ عقلی است و این حیات مادّی است؛ هر دو را قرآن كریم تبیین كرده است. نه می توان عقل جامعه را از جسم آنها جدا كرد و نه میتوان جسم را جدای از جان به حساب آورد. سرّ اینكه قرآن چنین جامعیتی را به همراه دارد آن است كه یك كتاب عادی نیست؛ زیرا نه متكلّم و كاتب این كتاب عادی است و نه نحوه گفتن و تنظیم این كتاب عادی است.
🔸 سلامت جامعه از نظر اعتقاد به صورت #توحید است كه قرآن كریم توحید را به خوبی معنا كرده كه یك حقیقت است كه بالاصالة موجود است و آن خداست با اسماء و صفاتش که دارد جهان فرشته ها و بشر و گیاهان و نبات و حیوان و جماد را اداره می كند، دنیا و قیامت را اداره می كند، شریك هم ندارد و هر چه در عالم فرض می شود به اذن او كار می كنند و دیگر هیچ! #عدل است كه در مسائل اجرای واقعاً حیات بخش است.
🔸 مستحضرید كه در قوانین عمومی، حقوق عمومی، حقوق سازمان ملل و مانند آن موادّی را به عنوان #حقوق_بشر تدوین كردند كه آن مواد دارای مبانی است، مبانی آن مواد عبارت از عدل است، آزادی است، استقلال است، امنیت است، امانت است، حُسن تفاهم است، زندگی مسالمت آمیز است، محیط زیست است و مانند آن، اما این مبانی را از كجا می گیرند دستشان كوتاه است.
🔸#عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَیءٍ فی مَوْضِعِه»[1] هر چیزی را در جای خود قرار دادن، مفهوم این عدل جاذبه دارد، خیلی شفاف و روشن است؛ اما اشیاء جایش كجاست؟ اشخاص جایش كجاست؟ ما چه شیئی را باید در جای معین بگذاریم و چه شخصی را باید به سِمت معین نصب بكنیم؟ اشیاء جایشان مشخص نیست، اشخاص جایشان مشخص نیست، با عقل مقدار كمی از این امور معلوم می شود، اما بخش وسیعی از امور را وحی باید شكوفا كند. بنابراین اگر مسئله حقوق بشر است، سلامت بین المللی است قرآن باید تعیین كند، سلامت منطقه ای است قرآن باید تعیین كند، سلامت محلّی است قرآن باید تعیین كند.
[1] ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
📚 پیام به همایش بهداشت و سلامت
تاریخ: 1390/08/23
🔴 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_145L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_145
🔖 آیه: ۵۴ - ۵۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 145
🔖 آیات: ۵۴-۵۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است.
✅ آیه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید.
✅ آیه ۵۶ بقره:
ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون
سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم؛ شاید شکر (نعمت او را) بجای آورید.
✅ آیه ۵۷ بقره:
«وظللنا علیکم الغمام وانزلنا علیکم المن والسلوی کلوا من طیبات ما رزقناکم وما ظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون»
و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم؛ و «من» و «سلوی» را بر شما فرستادیم؛ (و گفتیم) از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم بخورید! (ولی شما کفران کردید!) آنها به ما ستم نکردند؛ بلکه به خود ستم مینمودند.
🔹🔹🔹🔹
1⃣بحث این بود که در مورد #حکم_قتال بنی اسراییل با یکدیگر که مجازات پرستش گوساله زرین بود منظور چیست؟
۱. آیا این حکم امتثال و اجرا شد؟
۲. یا معنایش کشتن خوی سرکشی و هوسرانیست؟
۳. یا اینکه حکم صادر شد اما بعدا خدا همانند داستان اسماعیل، چیزی برای کشتن فرستاد که بجای همدیگر، آنرا بکشند؟
۴. یا واقعا صادر شد اما در مرحله بقا، ادامه پیدا نکرد بلکه تنها بخشی از بنی اسراییل کشته شدند و بعد حکم قتال برداشته شد.
2⃣گزینه اول مردود است چون از منش بنی اسراییل که در داستانهای مختلف قرآن بدست می آید متصور نیست خودشان آنرا اجرا کرده باشند. مثلا به موسی گفتند برو وارد شهر شو و همراه خدایت با دشمن بجنگ و پیروز شو تا اگر پیروز شدید ما هم وارد شهر شویم! تا جایی که موسی گفت خدایا بین من و این #قوم_فاسق(دائم المعصیت) فاصله بینداز! پس از نظر عمل، فاسق و از نظر بینش فکری، کاملا #اصالت_حس بودند و خدا را هم شخصی مثل موسی می دانستند. چنین قومی آیا ممکن است به حکم سنگین قتال، گردن نهند؟!
3⃣چون هنوز ظاهر آیه هیچیک از سه راه را در مورد حکم قتال کاملا تایید نمیکنند ما آیه را باز میگذاریم تا آیات بعد شاید کمکمان کند.
4⃣آزمایش و #امتحان_الهی بر دو قسم است:
۱. امتحان هر روز و هر لحظه. چنانکه سالم هر لحظه مبتلا به سلامت و بیمار هر لحظه مبتلا به بیماریست.
۲. امتحان عمومی و مهم: که سالیانه یکی دو بار بیشتر اتفاق نمیفتد مانند جنگ.
5⃣ورود به سرزمین مقدس نیاز به جنگ با #غاصبان آنجا داشت اما بنی اسراییل باید از این «آزمایش عمومی و بزرگ» موفق خارج میشدند تا بتوانند وارد سرزمین فلسطین شوند. موسی فرمود خداوندا من و برادرم هارون تنها اختیار خودمان را داریم نه بقیه را. اینها هم به حرف من گوش نمیدهند و به جنگ نمیروند لذا بین ما و این قوم فاسق(دائم المعصیت) فاصله بینداز.
6⃣خداوند در پاسخ موسی فرمود من هم معتقدم که اینها فاسقند لذا به خواست تو من حکم کردم که ورود به #سرزمین_مقدس تا ۴۰ سال بر بنی اسراییل حرام باشد و اینان ۴۰ سال در صحرای سینا سردرگم شوند و راهشان را نیابند! پس متاسف و ناراحت نباش و دیگر برایشان تا ۴۰ سال دعا نکن. این حکم تحریمی هم «حکم تکوینی» بوده نه تشریعی، یعنی امکان ورود به سرزمین را بکلی از دست دادند.
7⃣این سرگردانی بدین صورت بود که حتی نمیدانستند بصورت روستایی یا شهری یا عشایری زندگی کنند! تا اینکه تربیت شوند و قدر بدانند.
8⃣خداوند در همین ۴۰ سال هم نعمتهای فراوانی به بنی اسراییل داد. همین که شخص نداند تا کی سرگردان است بدترین عذاب است. لذا با دیدن نعمتهای بعدی هم #بینش_دینی پیدا نمیکنند. اینها درخواستهایشان را از طریق موسی از خدا میخواستند.
9⃣اول ابرها آنها را از شر نور و گرمای خورشید حفظ کردند. دوم، غذای آنها را نیز با من و سلوی(غذایی شامل مقداری میوه و مقداری پرنده) تامین کرد. خدا گوید این نعمتها را بخاطر ترحم به اینها دادیم نه بخاطر پاداش اعمالشان. چنانکه در قضیه آن باغدار متمکن که درختها کاملا پربار بودند و هیچ نقصی نداشتند و خود باغدار با کفرش بخود ستم کرده و آن نعمت را از بین برد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💎❌صوت و متن آخرین جلسه تفسیر قرآن کریم تا کنون (در کانال رسمی دروس آیت الله جوادی آملی)
👇👇👇
بینه ۴.MP3
4.07M
📣 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1399/01/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🔺منبع:
🆔 @EsraTvEitaa
______________________
✅ @tafsire_tasnim1