eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 148 🔖 آیات: ۵۸ - ۶۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در بیان نعمتهای خدا بر بنی اسراییل بودیم و به ورود به سرزمین پربرکت فلسطین رسیدیم. این سرزمین هم معنوی بود چون انبیای زیادی در آنجا متولد، مبعوث و متوفی شدند و هم مادی بود چون حاصلخیز بود. قرآن از زمان ابراهیم خلیل و لوط تا کنون، این سرزمین را پربرکت و نامیده است. چنانکه در قضیه داوود پیامبر تا حتی پیامبر اسلام همین لفظ مبراک را بکار برده است. 2⃣قرآن به این سرزمین گوید اما در زمان موسی، این سرزمین، شهر بود نه روستا. چون بنی اسراییل به موسی گویند در این سرزمین، عمالقه زندگی میکنند پس شهر بوده و ثانیا موسی به این جمعیت فراوان بنی اسراییل گوید وارد این سرزمین شوید پس شهر بوده است. شاید هم چون یک جباری مانند عمالقه در آنجا زندگی میکردند گفته «قریه» نه ، زیرا جایی که جبار باشد با مدنیت هماهنگ نیست. لذا قریه به معنای محل اجتماع است نه روستا. در سوره یاسین چون مصر محل حکومت جبار بود قریه نام گرفته و وقتی بخواهد بگوید مردی الهی از دور آمد تا به موسی بگوید فرار کن گوید از جایی دور در آمد! 3⃣قرآن گوید پذیرش این قضیه بسیار بزرگ و سنگین است مگر بر خاشعان. زیرا ممکن است کسی در کُشتی بسیار استاد باشد اما نتواند نفسش را به خاک بمالد و در برابر خدا کرنش کند. 4⃣خدا به مسمانان صدر اسلام گوید که در برابر پیامبر نگویید زیرا یهود از این کلمه برداشت بدی دارد به این معنا که (بشنو اگرچه ناشنوایی و توان شنیدن نداری!) و ممکن است این کلمه را تحقیر پیامبر بدانند و شاد شوند. لذا فرمود بجایش بگویید «اُنظرنا». پس یک لفظ ممکن است در زبانهای مختلف معانی مختلف داشته باشد و انسان باید الفاظی را انتخاب کند که در زبانهای دیگر هم زشت نباشد. 5⃣گاهی یک لفظ در زبان بسیار سهل ولی در معنا بسیار سنگین است مثل ، زیرا با گفتن این لفظ، انسان باید هر بتی را بشکند و نفی کند. لذا در صدر اسلام، کفار و مشرکان حاضر نبودند بگویند چنانکه مارکسیستها هم نمیگفتند. لذا قرآن فرمود ظالمان قوم یهود سخنان و احکامی را که برایشان سنگین یا به ضررشان بود را عوض میکردند و آنگاه به مردم منتقل میکردند! 6⃣در قرآن داستان بنی اسراییل به ترتیب تاریخ و زمان نیست زیرا قرآن کتاب و نیست و زمانها را ذکر نمیکند بلکه «حکمت» است. مثلا در اینجا طلب آب از موسی کلیم، قبل از ورود به نزدیکی قریه و در بیابان بود اما این را حالا و بعد از آن میگوید. حتی داستان حضرت یوسف هم چون یک حکمت است مطرح شده. اگر گوید قرآن، است بخاطر این است که واقعی و حکمت است نه اینکه چون تاریخ را خوب میگوید. 7⃣فرمود اوست که آب را به دل خاک برد و در مسیرهایی جاری کرد. اگر شما مستقیم باشید و مواظب حلال و حرام باشید ما آب بموقع و فراوان بر شما نازل میکنیم. یکی از این مصادیق مستقیم بودن هم (طلب آب) است اما اگر مستقیم بودید اصلا نیاز به نماز استقسا نیست. 8⃣انسان مهره ای از مهره های جهان است لذا افعال و گناهان انسان در نظام جهان تاثیر دارد و وضعیت جهان هم بر ما تاثیر دارد. 9⃣در بیابان خشک، بنی اسراییل از موسی تقاضای آب کردند و خدا به عصا دستور داد هر جا که موسی تو را به آنجا زد همانجا منفجر شده و چشمه شود تا ببینیم که بنی اسراییل دیگر چه درد و بهانه ای دارند! اما باز هم کردند و کافر شدند. معلوم میشود آب و خوراکی و ... جامعه را آرام نخواهد کرد، آنچه کشور را اداره میکند در برابر خداست. کسی که به قسط دیگران احترام بگذارد میشود «قاسط» اما اینها برخلاف قاسط، «فاسد» بودند که در انتهای آیه گوید. 0⃣1⃣کسی که عادت کرد ببیند و تحت ظلم باشد تمرین میکند که خود هم «ستمگر» شود اما تا وقتی توانش را نداشته باشد فقط تمرین میکند لذا بنی اسراییل چون در مصر چیزی جز ستم ندیدند لذا تا آرامش یافتند و آزاد شدند شروع به ستم به دیگران کردند. بهمین جهت بود که خدا اینها را چهل سال در بیابان گمراه کرد تا این نسل از بین برود و نسل جدیدی ایجاد شود که ستمگر نباشد. 1⃣1⃣بنی اسراییل با آنکه معجزات مادی و ظاهری فراوانی همچون شکافتن دریا و ید بیضاء و ... را دیدند اما چون خوی (علاقه به گوساله زرین) در دلشان بود باز هم مشرک شدند. یعنی به هیچ صورتی قابل هدایت نبودند لذا تنها راه ورود به سرزمین پربرکت فلسطین و برچیدن حکومت عمالقه و ایجاد حکومت دینی، منقرض شدن نسل فعلی بنی اسراییل و بود که با گمراهی چهل ساله در بیابان حاصل شد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
جلسه آخر.mp3
1.29M
🎙 صوت جلسه آخر تفسیر ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ. ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_149L.mp3
4.18M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۰ - ۶۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 149 🔖 آیات: ۶۰ - ۶۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۰ سوره بقره: «واذ استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم کلوا واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین» و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آن‌گونه که هر یک (از طوایف دوازده‌گانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را می‌شناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!» ✅ آیه ۶۱ سوره بقره: «واذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر اهبطوا مصرا فان لکم ما سالتم وضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا یکفرون بآیات الله ویقتلون النبیین بغیر الحق ذلک بما عصوا وکانوا یعتدون» و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین می‌رویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پست‌تر را به جای غذای بهتر انتخاب می‌کنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی، کفر می‌ورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق می‌کشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 149 🔖 آیات: ۶۰ - ۶۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در شمارش نعمتهای خدا بر بنی اسراییل، بحث روی سیراب شدن در بیابان بود که خدا با ضربه عصای موسی، درست کرد. 2⃣ این امر عقلاً ممکن است چون عناصر میتوانند به یکدیگر تبدیل شوند چنانکه در دراز مدت ممکن است و در تنها «سرعت» این فرایند طبیعی، فراتر از عادت است. چنانکه عصا در درازمدت میتواند به صورت یک حیوان دربیاید در فرآیند تبدیل عصا به خاک، به بوته، به غذای حیوان و بعد به نطفه حیوان و بعد هم حیوان کامل. 3⃣بنی اسراییل، موسی را برای درخواست آب از خدا، شفیع قرار دادند. اما چرا در درخواستهای بعد، دیگر موسی و خدا این درخواستها را قبول نمیکنند و میگویند به فلان سرزمین بروید و مورد خشم خدا هم قرار گرفتند؟ این همان زمانیست که بنی اسراییل به موسی گفتند که از یک نوع غذا خوردن خسته شده ایم به خدا بگو غذاهای مختلف همچون سبزی و خیار و سیر و پیاز بیاورد و اینجا شروع بود و گفت به یاد این نعمت و قضیه من و سلوی باشید! 4⃣اگر این خواسته بنی اسراییل، طبیعی بود خدا ممکن بود مانند درخواست های قبلی، این را نیز با معجزه بیاورد اما اینبار دیگر، زبان درخواست از روی عجز نبود بلکه بود که گفتند ما دیگر صبر بر یک غذا نمیکنیم! چنانکه جای دیگر گفتند ما صبر نمیکنیم تا اینکه خدا را ببینیم، که صاعقه آمد! 5⃣خداوند میفرماید من تنها نیازهایی که در حالت عادی برایتان ممکن نبود را از راه به شما میدهم مانند آزادی و تشنگی تا برای مبارزه با ظالمان، کمبود نداشته باشید. اما اگر چیزهای رفاهی میخواهید باید از راههای طبیعی و با بدست بیاورید. موسی به بنی اسراییل گفته بود که برای نابودی ظلم در کل منطقه باید صبر کنید اما بنی اسراییل با اولین پیروزی در مصر، صبر را از دست دادند و در فاز دوم مبارزه با ظلم باید وارد میشدند و با ظالمان میجنگیدند که نکردند. 7⃣بنی اسراییل میخواستند با کمترین به بهترین امکانات دست یابند و این ایستادن در برابر امر موسی (وحی) بود که گفته بود باید در برابر سختی ها صبر کنید تا پیروز بر ظالمان شوید اما اینها حتی در برابر «مسائل رفاهی» هم صبر نداشتند و لجبازی کردند چون خدا امکانات خوبی داده بود و فقط تنوع نداده بود. همچون مشرکان حجاز که به پیامبر اسلام میگفتند بگو کوههای حجاز فاصله بگیرند تا ما بتوانیم کشاورزی کنیم! 8⃣مثلا بنی اسراییل از خدا خواسته بودند که جلوی آفتاب سوزان صحرا را بگیرد و خدا چون دید نیازشان است ابرهایی را بصورت دایمی روی سرشان قرار داد. این ابرها بجای تبعیت از باد، تابع امر خدا بودند. خدا قادر بر همه کار است اما انسان باید کمی در برابر مشکلات داشته باشد. 9⃣نشان این است که گفتند به موسی که «از خدایت بخواه!» نمیگویند خدای ما... چنانکه جهنمیان در جهنم به خازنان جهنم(سلام الله) گویند از خدایتان بخواهید که ما را ببخشد! 0⃣1⃣وقتی انسان خوابید یا مرد، زبانش طبق وی میچرخد نه طبق افکارش. اما باز هم دروغ میگویند چون عادت به دروغ کرده اند نه اینکه با فکر، در برزخ و جهنم دروغ بگویند و لجاجت هم ملکه نفسانی بنی اسراییل بود. 1⃣1⃣موسی به بنی اسراییل گوید اگر میخواهید غذاهای متنوع داشته باشید بروید به یکی از شهرهای مجاور و با ظالمان بجنگید و آنجا کشاورزی کنید اما بدانید اگر برای این امور رفتید از آزادی، به بردگی و بت پرستی افتاده اید. این که دیگر آمادگی برای مبارزه نیست! با رفاه که نمیشود با رفاه پرستان ظالم که همه شهرها را با بت پرستی گرفته بودند و همه را برده کرده بودند مبارزه کرد. حضرت موسی که خیلی فرصت نداشت تا حکومت تشکیل دهد و سپس با ظالمان بجنگد لذا با همین بنی اسراییل باید میجنگید. 2⃣1⃣(اهبطوا مصراً) معنی این جمله این نیست که الان روی کوهید و باید بروید به منطقه پست. چون همان موقع هم در بیابان بودند و منطقه مرتفعی نبود. لذا گوید بروید به پایین و به سمت در مصر که شما هنوز فکر ثروت و قدرت آل فرعونید! این (اهبطوا) را خدا به «آدم و حوا» هم گفت در زمانیکه باید از بهشت به زمین هبوط و نزول میکردند یا در مورد «شیطان» که گفت (فاهبط) لذا گفت اگر به فکر شکمید از بندگی خدا به بندگی دیگران نزول کنید. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_150L.mp3
4.75M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 150 🔖 آیات: ۶۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۱ سوره بقره: «واذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر اهبطوا مصرا فان لکم ما سالتم وضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا یکفرون بآیات الله ویقتلون النبیین بغیر الحق ذلک بما عصوا وکانوا یعتدون» و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین می‌رویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پست‌تر را به جای غذای بهتر انتخاب می‌کنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی، کفر می‌ورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق می‌کشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند. 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 150 🔖 آیات: ۶۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ بحث بر سر عدم بنی اسراییل بر غذای واحد بود و درخواستشان هم از روی نیاز نبود بلکه ایستادن در برابر امر موسی به صبر بود لذا لجاجت کردند. 2⃣خدا فرمود شما آنچه بهتر است را از دست میدهید و آنچه ادنی و پستتر است را میگیرید. مرتد، ایمان را میدهد و کفر را میگیرد، در اینجا هم طبق آیه، خیر را با ادنی و پستتر عوض میکنند. 3⃣سپس فرمود شما به مجبورید و نمیتوانید فرار کنید اما اگر هم توانستید، وارد یکی از شهرهای مجاور بشوید تا از راه طبیعت و کارهای پرمشقت به خواسته های رفاهیتان برسید اما در آنجا دیگر خبری از معجزه نیست. 4⃣گوید بر بنی اسراییل و زده شد چنانکه خیمه یا سکه میزنند لذا خیمه بر اهلش محیط است و نشان بر سکه، ثابت و ذوال ناپذیر است. پس این ذلت بر بنی اسراییل «محیط» بوده و «دائمی» است. 5⃣آنچه دست خداست است چه ذلیل کردن انسان باشد چه عزیز کردنش! ممکن است کسی که دچار ذلت شده در حال نابودی خود بوده. در آیه ۲۶ آل عمران این را میگوید. هم اصل عزت و ذلت نزد خداست، هر دو هم از جانب خدا، خیر است اگرچه از نگاه آن شخص شر باشد و حتی توان کار خیر هم در دست خداست. 6⃣چه کسانی عزیز و ذلیل میشوند؟ آیه ۲۰ مجادله گوید کسی که از بندگی بیرون رفته، با خدا و مجادله میکند و دربرابرش موضع میگیرد و برای خدا و خود، دو جدا قائل است ذلیل است چون در برابر عزت، حد جدایی قائل شده است. 7⃣نشانه هم در آیه ۱۰ فاطر این است که عزت فقط نزد خداست و اگر کسی خواست عزیز شود راهش «کلمه طیبه، اعتقاد طیب و عمل صالح» است. عزت جز نزد خدا جایی نیست و اهل بیت و مومنین هم از خدا عزت را میگیرند. عمل صالح به تبع و فرع بر عقیده و ایمان است پس اول ایمان، بعدا عمل صالح به تبعش و در آخر می آید. 8⃣معنای عزت و ذلت چیست؟ ، نرمش همراه با خواری است و ، نفوذناپذیری. ارض ذلول، زمینی است که هر کس بتواند آنرا بشکافد و ارض عِزاز، زمین غیر قابل نفوذ است. انسانی که هر ستم را میپذیرد ذلیل است لذا ، نرمی مذموم است در برابر تواضع که نرمی ممدوح است. نفوذناپذیری هم عزت است لذا مومن چون سخت است عزیز است و لازمه عزت و نفوذناپذیری، پیروزی است. 9⃣عزت و ذلت زمانی دائمی میشود که سبب آن دائمی شود و سببش نفوذپذیری یا ناپذیری است. اگر کسی براحتی در برابر گناهان سر خم کرد ذلت، برایش ملکه شده و دائمی میشود چنانکه قرآن گوید بنی اسراییل کارشان، کفر و گناه شده بود (کانوا یکفرون) 0⃣1⃣ هم مثل ذلت بر دو بخش است گاهی ممدوح است و گاهی مذموم. «سکون ممدوح» اینست که انسان به قدری سنگین و مطمئن است که کسی نمیتواند او را از جای برکند. در جنگ وقتی سکینه بر قلب پیامبر و یارانش آمد هیچ چیز نتواند آنها را مضطرب کند. 1⃣1⃣ مسکنت و سکون مذموم هم اینست که شخص در برابر قیام، ساکن و بیحرکت باشد و زمینگیر شود و قدرت نداشته باشد. کسی است که نتواند برخیزد همانند که یعنی ستون فقراتش شکسته و زمینگیر شده و قدرت قیام ندارد. لذا این سکون در برابر حرکت است. و علی الارواح التی حلت بفِنائِک، الهنا مسکینُکَ بفِنائِک «فِناء» یعنی آستان. لذا جمله بالا یعنی ما زمینگیر آستان تو هستیم. 2⃣1⃣سکه مسکنت و ذلت به نام خورده است و اگر کشورهای اسلامی نتوانستند آن را از بین ببرند چون راه زمینگیری اسراییل را نشناختند و خود هم عزیز نیستند. ممکن نیست که مسلمانان، عزیز باشند و نتوانند کلک اسراییل را بکنند چون «ضُربت علیهم المسکنة». 3⃣1⃣غیر از ذلت و مسکنت دائمی، غضب الهی نیز با آنهاست «و بائوا بغضب من الله» یعنی غیر از دنیا در آخرت هم ذلیلند چون غضب خدا را با استمرارشان بر کفر، خریدند در حالیکه معجزات الهی را مکرر میدیدند. 4⃣1⃣لازمه توحید، دلیل داشتن و لازمه شرک، دلیل نداشتن است چون شرک، محال است و محال که دلیل ندارد و دلیل نمیخواهد. اگر کسی عقلا به توحید نرسید عذری دارد اما اینها که مرتبا دلایل چ معجزات الهی را می دیدند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_151L.mp3
4.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 151 🔖 آیات: ۶۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۱ سوره بقره: «واذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر اهبطوا مصرا فان لکم ما سالتم وضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا یکفرون بآیات الله ویقتلون النبیین بغیر الحق ذلک بما عصوا وکانوا یعتدون» و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین می‌رویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پست‌تر را به جای غذای بهتر انتخاب می‌کنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی، کفر می‌ورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق می‌کشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند. 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 151 🔖 آیات: ۶۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ آیه در مورد گوید «العزة لله» یعنی با «ل» می آید اما در مورد گوید «ضربت علیهم الذلة» یعنی با «علی» می آید زیرا ذلت و مرکز آن(شیطان) بر آنها مشرِف بوده و سلطه دارد. 2⃣دلیل این سلطه دائمی ذلت بر بنی اسراییل را همان میداند و دلیل کشتن آن همه پیامبر را هم «معصیت» آنها معرفی میکند. بعد گوید صرف معصیت سبب پیامبر کشی نیست بلکه اعتداء، تجری و معصیت دائم را علت کفر و قتل پیامبران می داند. (کانوا یعتدون) 3⃣بنی اسراییل رسما به پیامبر میگفتند «سمعنا و عصینا» یعنی حرفت را شنیدم ولی حرفت را نمیپذیریم! بجای اینکه بگویند «شنیدیم و اطاعت میکنیم»! این همان دشمنی و ایستادگی بر انجام معصیت است. 4⃣هر چه به (خدا) نزدیک شویم عزیز میشویم و هر چه به مرکز ذلت نزدیک شویم ذلیل میشویم. را قرآن، (شیطان) معرفی میکند. در روز قیامت، کسانی که عزتشان دروغین و ذلتشان راستین بود مشخص میشود و همه میبینند. 5⃣آیه ۱۳ اعراف به شیطان گوید تو از این بهشت پایین برو چون اینجا جای «تکبر» نیست و تو هستی. پس تکبر انسان را پایین میبرد. در مورد جزیه‌ی اهل کتاب هم آیه ۲۹ توبه میفرماید جزیه را به زور و ذلیلانه از کفار اهل ذمه بگیرید (و هم صاغرون) چون جزیه مثل مالیات یا زکات نیست که با احترام گرفته شود بلکه جزیه از کافران باید ذلیلانه گرفته شود. جای دیگر گوید هر کس است صغیر و ذلیل است و کفار مجرمند. 6⃣اینها میخواهند با گناه عزیز شوند اما ممکن نیست کسی از راه گناه عزیز شود چون گناه، نیاورد و ذلتش صادق است و روز ظهور حضرت صاحب، چون اینها صغیر و ذلیلند، آنچه واقعیتشان است آشکار میشود. 7⃣آیه ۸۷ بقره گوید هر وقت انبیا علیه خواسته های نفسانی شما بنی اسراییل، حرفی زدند آنها را کشتید، حالا یا خودتان کشتید یا توطئه کردید تا یهودی دیگری آنها را بکشد و همه مثل همید. حتی هارون به موسی (ع) گوید مرا شماتت نکن چون نزدیک بود مرا نیز در قضیه اعتراض به گوساله پرستی و سامری، بکشند! (آیه ۱۵۰ اعراف) 8⃣در آیه ۲۱ آل عمران گوید بنی اسراییل غیر پیامبران، علمایشان را هم میکشتند چون از شر و بدی بازمیداشتند. 9⃣میشود گفت که فلانی چون کافر است معصیت میکند اما نمیتوان گفت که فلانی چون معصیت کرده کافر است! در اینجا قرآن گوید آنها کافر شدند چون کارشان معصیت کردن بود و به آن عادت کرده بودند نه اینکه بخاطر یک معصیت کافر شدند. 0⃣1⃣لذا گویند سراغ «مکروهات» نروید چون در ورود به گناهان صغیره است و گناهان صغیره، در ورود به گناهان کبیره و آن هم در ورود به اکبر گناهان همچون است! لذا عاقبت کسی که گناهی میکند کفر و تکذیب خدا است. ایستادگی در برابر فرمان پیامبر، همان مقدمه کفر است. 1⃣1⃣در آیه ۱۵۵ به بعد سوره نساء آمده که بنی اسراییل حتی میگفتند ما عیسی را هم کشتیم! اما خدا نگذاشت. قرآن گوید اینها پیامبران بسیاری را کشتند درحالیکه حتی کشتن یک پیامبر هم سبب آن امت است! چنانکه حضرت زینب این را میگوید. قتل پیامبر، قتل عادی نیست. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_152L.mp3
3.52M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 152 🔖 آیات: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۲ سوره بقره: «ان الذین آمنوا والذین هادوا والنصاری والصابئین من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون» کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‌اند، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان، هر گاه به خدا و روز قیامت ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچ‌گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست. ✅ @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 152 🔖 آیات: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ خلاصه جلسه: معیار نجات از نگاه قرآن، نامهایی چون مومن و منافق و غیره نیست بلکه هر کس که به «خدا و قیامت» داشته و کند عملش پیش خدا محفوظ بوده و از ترس و ناراحتی هم در امان است. 2⃣این آیه نمیگوید که دین، آزاد است و همه مثل همند و نجات میابند. اگرچه عقیده، تحمیلی نیست اما با هر عقیده ای در قیامت نمیتوان نجات یافت. آیات گوناگون داریم که غیر از مورد قبول نیست یا گوید با غیر مسلمانان بجنگید تا یا مسلمان شوند یا جزیه دهند. 3⃣طبق آیع هر کس بخواهد اهل نجات باشد باید باشد تا دینش قبول باشد اما نام مسلمان و یهودی و ... مهم نیست بلکه تنها عامل نجاتبخش، داشتن «اعتقاد صحیح به اصول اسلامی» و «عمل صالح به دستورات اسلامی» است. 4⃣عملی که مطابق وحی نبوده و عاملش، نداشته باشد، عمل صالح نبوده و پذیرفته نیست. کسی هم که وحی را بپذیرد الزاماً باید ایمان به آورنده وحی(پیامبر) را پذیرفته باشد. پس اعتقاد به خدا( )، قیامت( ) و آورنده وحی( ) در کنار عمل صالح، برای نجات ضروری است. (من آمن بالله و الیوم الآخر و عمل صالحاً)شبیه این ماده در آیه ۶۹ سوره مائده هم آمده است. 5⃣این آیه به اصول اساسی دین و عمل صالح اشاره دارد. عمل صالح هم نیاز به ایمان به آورنده وحی دارد و پیامبر، فطرت را در کنار کتاب الهی دو میزان قرار داده است. مومن واقعی کسی است که هم در کنار داشته باشد وگرنه اسلام یا ایمان ظاهری نجات بخش نیست. 6⃣چرا نامی از مشرکین و مجوس در آیه نیاورده؟ مشرکین که با ایمان سازگاری ندارد. مجوس هم نیامده چون صابئین ترکیبی از مجوس و غیر مجوسند. 7⃣چرا از نجات یهود و ... سخن گفته است؟ ♦️نگاه اول اینکه، همه باید شوند اما نه مسلمان ظاهری بلکه مسلمان واقعی یعنی کسی که معتقد به توحید، معاد و نبوت پیامبر آخر بوده و عمل صالح طبق دستورات اسلام بکند. ♦️نگاه دوم به این آیه اینست که منظور آیه این است که یهودیان واقعی، مسیحیان واقعی و صابئین واقعی که قبل از آمدن اسلام میزیسته اند همانند مسلمانان واقعی کنونی، اهل نجاتند. 8⃣نگاه دوم صحیح نیست چون قرآن، کتاب و نشان دهنده راه آیندگان است و نمیخواهد بگوید که یهودیان و مسیحیان گذشته خیالشان راحت باشد. این کتاب، کتاب دعوت است. مسلمانان و یهودیان و مسیحیان و مجوس را دعوت میگند به ایمان حقیقی. 9⃣ ، کسانیند که به خدا و معاد معتقدند اما معتقد به هستند لذا گویند بعد از مرگ در همین دنیا پاداش و کیفر میبینند بطوریکه پس از مرگ، روح به بدن دیگری وارد میشود. البته تناسخ باطل است اما اینها هم خطوط کلی را قبول دارند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_153L.mp3
3.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 153 🔖 آیات: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۲ سوره بقره: «ان الذین آمنوا والذین هادوا والنصاری والصابئین من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون» کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‌اند، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان، هر گاه به خدا و روز قیامت ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچ‌گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست. ✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 153 🔖 آیات: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ اسلام هم از افراط برکنار است هم از تفریط، لذا «صراط مستقیم» است. اما خدا راه را طبق این ماده در مورد غیر مسامانان باز کرد و گفت اگر آنها، ایمان(به خدا و معاد و نبوت) و عمل صالح داشته باشند خوف و حزن ندارند. در مورد مسلمانان هم خدا راه را بست و گفت اگر ایمان و عمل صالح نباشد، صرف مسلمانی، انسان را نجات نمیبخشد. 2⃣طبق آیه اگر کسی یهودی شد در ذلت برای او بسته نیست و میتواند تغییر کند و عزیز شود. مسلمان هم هدایتش دائمی و قطعی نیست بلکه میتواند ذلیل شود. چنانکه قرآن به مومن، دستور می دهد اگرچه تا الان ربا میگرفتند (یا ایها الذین آمنوا ذروا ما بقی من الربا ان کنتم مومنین) یعنی ما و صوری هم داریم. 3⃣وقتی قرآن گوید هر انسانی با عقیده اش دلخوش است این یک «خوشی کاذب» است نه اینکه واقعی باشد. قرآن گوید کار با تمنی و آرزوی شما که مسلمانید یا غیر مسلمانید حاصل نمیشود «لیس بامانیّکم». این آیه گوید اگر به خدا ایمان نداشتید پیدا نمیکنید، اما اگر «ایمان سه گانه و عمل صالح» داشتید مهم نیست که مسلمان و یهود و ... باشید، شما نجات یافته اید چون کار با نام مسلمان و یهود و ... حل نمیشود بلکه عقیده و عمل باید درست باشد. 4⃣قرآن در مقام اول فرمود که نام و حزب سبب سعادت نیست بلکه (ایمان) و (عمل صالح) باید با هم باشد تا انسان به بهشت برود اما در مورد کار بد گوید اگر انسان کار بد کرد جهنم میرود و به «حسن فعلی» نیاز نیست! کسی هم که کافر است و کارش برای خدا نیست بهشت نمیرود اگرچه برای کار خوبش، تنها در دنیا پاداش میگیرد! 5⃣اگر حسن فعلی و حسن فاعلی هر دو بود دیگر فرقی میان زن و مرد نیست (مِن ذکرٍ او اُنثی) منظور آیه این است که زن و مرد بودن در ماهیت و با هم فرقی ندارند و آنکس که عمل را انجام داده و به آن دنیا میرود حقیقت انسان است نه ظاهرش. این مکتب بسیار عرشی است زیرا زن را به مقامی برد که در آن مقام، زن و مرد بودن بی معناست اما در «غرب»، انسان را همین ظاهر میدانند و تنها میگویند به زن و مرد باید مانند هم نگاه کرد. 6⃣زن و مرد بودن تنها در تفاوت دارد چنانکه برای مرجعیت، ذکورت شرط است اما برای فقاهت و اجتهاد و عصمت و ولایت کلّیه، ذکورت شرط نیست چون در تفکر و ... بین زن و مرد فرقی نیست و هر دو به یک مقام میتوانند برسند. 7⃣در مقام دوم بحث بر این است که به چه چیزی باید ایمان آورد و عمل صالح چیست؟آیا ایمان به عیسی(ع) و موسی(ع) کافیست یا ایمان به پیامبر اسلام هم نیاز است؟ اینها را وحی باید بگوید. کتب الهی قبلی که تحریف شده‌اند لذا تنها کتابی که خودش دیگران را به مبارزه برای زیر سوال بردن خودش دعوت میکند، قرآن است و باید به آن رجوع کرد. خطوط کلی در قرآن آمده است. 8⃣طبق آیه، ، در برابر مشرکینند. حال اینکه آیا پیروان یحیی(ع) هستند یا ترکیبی از یهودیان و مسیحیان است مشخص نیست. صابئین ایران میگفتند چرا غیر از یهود و مسیح، در قانون اساسی، حق صابئین به رسمیت شناخته نشده؟ پاسخ داده شد که اگر شما پیروان یحیی هستید ایشان شریعت مستقلی نداشته و کتاب جداگانه ای از انجیل ندارد لذا شما هم مانند یحیی(ع) پیرو مسیحید که تقریبا قانع شدند و رفتند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔗نگویید جا مانده ایم! 🔸 @tafsire_tasnim1
✅کانال تفسیر تسنیم: با ما باشید با صوت و متنِ خلاصه جلسات بزرگترین تفسیر قرآن کریم تاکنون ⛔️مهمترین منبع فکری اندیشکده های علوم انسانی-اسلامی در ایران 🔴اثر 1⃣یکی از ۳ اندیشمند بزرگ جهان اسلام به انتخاب آیسیسکو🎖 2⃣بزرگترین پشتوانه فکری انقلاب اسلامی ایران🇮🇷 🆔 eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
⚫️در اربعین حسینی، وضعیت اقتصادی اطرافیان را فراموش نکنیم... هستند بسیاری که توان مهیاساختن کمترین حد معیشت را هم ندارند. ⚫️ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_154L.mp3
4.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 154 🔖 آیه: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۶۲ سوره بقره: «ان الذین آمنوا والذین هادوا والنصاری والصابئین من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون» کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‌اند، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان، هر گاه به خدا و روز قیامت ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچ‌گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست. ✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 154 🔖 آیات: ۶۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ معیار سعادت، به مبدأ و معاد و انجام مطابق وحی معرفی شد.گاهی به مبدأ و معاد با هم تذکر داده میشود و گاهی تنها به مبدأ. مثلا در «لا اله الا انا فاعبدون» لا اله مبدا را گوید، اما مبدأ هم همان معاد است. عبادت هم باید طبق وحی باشد پس به وحی و نبوت(آورنده وحی) هم اشاره شده است. 2⃣بهشت و جهنم، بخشی از همین جهان مادی نیست که بگوییم این قسمتش زمین و آن قسمتش بهشت است، بلکه بهشت و جهنم، همین الان آماده است و باطن دنیاست چنانکه اگر کسی دروغ بگوید باطنش در آتش میسوزد و عرفا این آتش را میبینند. 3⃣قرآن را تعریف نمیکند بلکه مصادیق آنرا میگوید. مثلا ترک نهی شده ها را عمل صالح میداند. بعضی گناهان را سیئه(عمل بد) میداند و با شناخت آنها میتوان عمل صالح را شناخت چون عمل صالح در برابر سیئه است(توبه/۱۱۰) صالح، گاهی در برابر «سیئه» آمده و گاهی در برابر چیزی که «زوال پذیر» است. 4⃣منافقان، خود را مصلح دانسته و اعمالشان را صالح میدانند اما آیه ۱۰۰ سوره مومنون گوید اینها هنگام مرگ میفهمند که صالح نبوده لذا آرزوی بازگشت به دنیا میکنند تا کار صالح انجام دهد. و خدا میفرماید که او فقط حرفی در حال احتضار میزند و اگر هم او را برگردانیم عمل صالح انجام نخواهد داد پس برنمیگردانیم. 5⃣ایمان به تنهایی سودمند نیست لذا غالبا خداوند عمل صالح را در کنار ایمان آورده است. جزو مظهرات و نشان دهنده ایمان است لذا جزیی از ایمان است. در همین زمینه اجزای دیگری از ایمان هم گاهی در قرآن آمده مثلا میگوید مومنان و کسانی که قلبشان خاضع است درحالیکه خضوع قلب جزیی از ایمان است نه مستقل از آن. 6⃣گاهی قرآن جزییات عمل صالح را در کنار آن میگوید مثلا در آیه ۲۸۷ بقره گوید «کسانی که مومنند و نماز را برپا داشته و زکات میدهند» یعنی اقامه نماز و پرداخت زکات جزیی از ایمان است اما با واو و جدا آمده است. 7⃣قرآن در سوره عصر گوید صرفا افرادی از خسران در امانند که اولا مومن باشند، ثانیا اعمال صالح را انجام دهند،ثالثا باشند و رابعا . در مورد سوم، انسان باید ابتدا فرق توصیه به حق را با «پارتی بازی» بفهمد و در هر مورد تشخیص دهد. وقتی که تشخیص داد حالا برایش دشوار است که توصیه کند تا شخصی به حقش برسد زیرا باید از آبرویش خرج کند. هر دو این کارها جزو است و از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر. 8⃣چهار موردی که در سوره عصر بود به دو اصل ایمان و عمل صالح برمیگردد چنانکه اگر شخص مومن بود باید دیگران را توصیه به حق(تواصوا بالحق) کند تا مومن شوند و اگر عمل صالح انجام میداد دیگران را توصیه به صبر کند تا آنها هم عمل صالح انجام دهند. 9⃣تنها کسی نجات میابد که مومن شود و تلاش کند دیگران را مومن کند، خودش عمل صالح انجام دهد و دیگران را دعوت به عمل صالح کند. پس کسی که مومن بود و عمل کننده به صالحات بود اما منزوی شد و کسی را دعوت نکرد از در امان نیست. 0⃣1⃣خدا «صالح» را گاهی در برابر سیئه قرار میدهد و گاهی در برابر چیزی قرار میدهد که است. گوید «المال و البنون زینة الحیاة الدنیا و الباقیات الصالحات خیر». پیامبر هر شب با صدای بلند در بین نمازگذاران میگفت«انسان باید هر لحظه بارش برای کوچ به جهان آخرت آماده باشد» 1⃣1⃣طبق خطبه ۷۶ نهج البلاغه انسان باید دامن کسی را که به مقصد رسیده را بگیرد تا به مقصد برسد نه اینکه «خودرو» باشد. انسان، رقیب و مراقبه میخواهد. یعنی کسی که هر لحظه رقبه و گردن میکشد تا ببیند دارد چه میکند تا جلوی بیراهه رفتنش را بگیرد. مراقبه این نیست که هر روز یکبار به اعمال خود فکر کند بلکه باید هر لحظه مراقب باشد. 2⃣1⃣امیرالمومنین میفرماید انسان باید شکارچی خوبی باشد و با غرض و هدف، تیراندازی کند و بی هدف حرکت نکند. باید با هوای خودش مخابره و مبارزه کند. کسی که مرگ را «نابودی» میداند گوید برای چه باید توشه تهیه کنم؟ اما کسی که آنرا «سفر» میداند هر لحظه در حال جمع آوری زاد و توشه است و توشه طبق قرآن فقط است.گوید انسان باید بر هوای خود برتری یابد. و کبریایی خود را نسبت به هوس نشان بدهد و به هوس بگویید که من از تو بزرگتر هستم. 3⃣1⃣سپس گوید باید سریع آماده شوید زیرا ندای و سفر به آخرت که بیاید وقتی ندارید که آماده شوید! در دنیا زاد تقوا، فراوان است پس بگیرید. صراط مستقیم در دنیا، همین است. نگاه مرگ به شما نزدیک است و عزرائیل حداقل، هنگام نمازهای پنجگانه به شما سر می‌زند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
⚠️✅ تذکر با توجه به اینکه ارائه دهنده خدمات ایتا، به جهت کمبود فضای ذخیره اطلاعات، بدون اجازه اقدام به حذف داده های کانالها کرده اند صوت جلسات تفسیر سوره حمد و برخی جلسات سوره بقره، حذف شده اند لذا اعضای محترمی که نیاز به دسترسی به صوت جلسات تفسیر علامه جوادی دارند به «سایت رسمی موسسه اسرا» به نشانی زیر مراجعه بفرمایند: 🆔 https://plink.ir/63qIV ✅ در صورت وجود اختلال در سایت، به کانال رسمی دروس اسرا مراجعه کنید. 🔰 @a_javadiamoli_doross ✅ همچنین کانال زیر در تلگرام، جلسات صوتی تفسیر تسنیم را بصورت فایلهای حجیم و تجمعی منتشر کرده است. 🔺t.me/Tafsir_Tasnim_DL
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_155L.mp3
3.94M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۳-۶۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media