eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.2هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش نهم: ❓ کدامیک از عبارات زیر با هم تناقض (نقیض صریح یا لازم مساوی نقیض) دارند. 🔸الف: «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» (۱) ، «إتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً» (۲) 🔸ب: «لیسَ اللهُ قادراً بِالمحالاتِ‏» (۳) ، «إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ‏» (۴) 🔸ج: ‏«وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» (۵) ، «قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ» (۶) 🔸د: «هر مسافری که سفرش حرام نباشد، نمازش شکسته است»، «بعض مسافرها که سفرشان حرام نیست، نمازشان شکسته نیست» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱.اخلاص/۳ ۲.انبیاء/۲۶ ۳.ترجمه: «خداوند قادر به انجام محالات نیست» ۴.بقره/۲۰ ۵.بقره/۱۱۲ ۶.نهج البلاغة، خطبه ۱۹۳، ص ۳۰۳. ترجمه: «دلهاي متقین محزون است‏» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ سوال نهم : ✅ پاسخ صحیح گزینه «الف» است. ✍️ توضیح: ✅ در گزینه «الف»: تناقض وجود دارد. زیرا هر دو قضیه شخصیه اند و با وجود یقین به صدق قضیه اول (فرزند نداشتن خداوند) ، قطعاً قضیه دوم (فرزند داشتن خداوند) که ادعای مشرکان است، کاذب خواهد بود. تکمیل قضیه دوم: وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ (انبیاء/26) و [مشركان‏] گفتند: [خداىِ‏] رحمان فرشتگان را فرزند خود گرفته است. منزّه است او، [فرشتگان، فرزند خدا نيستند] بلكه بندگانى گرامى و ارجمندند. ❌ در گزینه «ب»: دو قضیه وحدت در محمول ندارند. پس تناقض ندارند. قضیه اول: لیسَ اللهُ قادراً بِالمحالاتِ [الذاتیه] (خداوند قادر نیست به انجام اموری که محال ذاتی است و خارج از عمومیت موضوع قدرت است)‏ قضیه دوم: اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ [مُمکنٍ] قَديرٌ (خداوند قادر به انجام هر امر ممکنی است)‏ ❌ در گزینه «ج»: دو قضیه وحدت در مکان (عالم وجودی) ندارند. پس تناقض ندارند. قضیه اول: ‏«وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌ [فی الآخِرةِ]» قضیه دوم: «قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ [فی الدنیا]» ❌ در گزینه «د»: دو قضیه وحدت در مکان ندارند. پس تناقض ندارند. قضیه اول: «هر مسافری که سفرش حرام نباشد، [در غیر مکه] نمازش شکسته است» قضیه دوم: «بعض مسافرها که سفرشان حرام نیست، [در مکه] نمازشان شکسته نیست» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
نکته بسیار مهم درباره وجود تناقض: حتما باید وحدت های نه گانه که در درس دوازدهم بیان شده اند، بین دو قضیه وجود داشته باشند. در اینصورت قطعا تناقض خواهیم داشت و اگرنه با نبود هر کدام از وحدت ها، تناقض نخواهیم داشت. ✳️ هدف اصلی از طرح سوالات تناقض، این است که مخاطب علاوه بر یادگیری منطق، به این باور برسد که در گزاره های دینی تناقضی وجود ندارد و «دین» و «عقلانیت»، دو روی یک سکه هستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش دهم: (آخرین سوال از تناقض قضایا) ❓ کدامیک از عبارات زیر با هم تناقض (نقیض صریح یا لازم مساوی نقیض) دارند. برای فهم معنی آیات به اعراب القرآن یا ترجمه مراجعه کنید. 🔸الف: «يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمينَ» (۱)، «فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِين‏» (۲) 🔸ب: ‏«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْه‏» (۳) ، « إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» (۴) 🔸ج: «کلُّ العلومِ یَتَأَثَّرُ فی کُلِّهم» (۵) ، « بعضُ العلومِ لا یَتَأَثَّرُ فی بعضِ الآخَر» (۶) 🔸د: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها‏»(۷) ، «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»(۸) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. آل‌عمران/۴۳. ۲. من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص۴۲۰ ۳. آل‌عمران/۸۵. ۴. بقره/۶۲. ۵. ترجمه: «همه علوم در تمام علوم تاثیر می گذارند.» ۶. ترجمه: «بعضی از علوم در بعضی دیگر تاثیر نمی گذارند.» ۷. شمس/۸. ۸. نحل/۷۸. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش دهم : ✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است. ✍️ توضیح: ❌ در گزینه «الف»: بخاطر عدم وحدت در زمان بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد. قضیه اول: حضرت مریم (سلام الله علیها) فقط سرور زنانِ زمان خویش بود. قضیه دوم: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سرور تمام زنان در همه زمان هاست. در این باره به روایت زیر توجه کنید: الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج۱، ص۲۶۳: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) با اشاره به فاطمه زهرا فرمودند:«أَ لَا تَرْضَيْنَ أَنْ تَكُونِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوْ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ». فاطمه زهرا عرض کرد: «يَا أَبَتِ فَأَيْنَ مَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ؟». رسول خدا فرمودند: «مَرْيَمُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ آسِيَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا». حضرت فرمودند: آيا راضى هستى سيده زنان اين امت يا بزرگترين زنان عالم باشى؟ عرض كرد: اى پدر، مريم دختر عمران و آسيه زن فرعون چه می‌‏شود؟ فرمود: مريم و آسيه بزرگترين زنان عصر خود بودند. ❌ در گزینه «ب»: بخاطر عدم وحدت در زمان و همچنین در برخی مصادیق عدم وحدت موضوع (موضوع اولی «غیر مستضعفین بعد از ظهور اسلام» و موضوع دومی «مستضعفین بعد از ظهور اسلام») ، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد. قضیه اول: مَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإسلام ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ [إن كان ابتغائه في زَمَنِ الرسولِ (ص) و بعدَه و لم یَکُن مِن المُستضعفین] قضیه ملازم با قضیه دوم: من يبتغ غير الإسلام ديناً يُقْبَلُ مِنْهُ [إن كان ابتغائُه قبلَ الرسولِ الأكرمِ (ص) أو کان مِن المُستضعفین] آیه مربوط به مستضعفین : إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يهَتَدُونَ سَبِيلًا * فَأُوْلَئكَ عَسىَ اللَّهُ أَن يَعْفُوَ عَنهُمْ وَ كاَنَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا (نساء/۹۸و۹۹) مگر مردان و زنان و كودكان مستضعفى كه [براى نجات خود از محيط كفر و شرك‏] هيچ چاره‏اى ندارند، و راهى [براى هجرت‏] نمى‌‏يابند. * پس اينانند كه اميد است خدا از آنان درگذرد؛ و خدا همواره گذشت كننده و بسيار آمرزنده است. ✅ در گزینه «ج»:بین دو قضیه تناقض وجود دارد. زیرا از صدق یکی کذب دیگری لازم می‌آید و بالعکس. قضیه اول: « بعضُ العلومِ لا یَتَأَثَّرُ فی بعضِ الآخَر» صادق است. زیرا فلسفه و منطق و بعضی دیگر از علوم بر علوم دیگر تاثیر می‌گذارند نه همه علوم بر یکدیگر. پس قضیه دوم: «کلُّ العلومِ یَتَأَثَّرُ فی کُلِّهم» کاذب است. ❌ در گزینه «د»: بخاطر عدم وحدت در محمول، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد. قضیه اول: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها‏»: قضیه‌ی «انسان از ابتدای تولد عالِم است» ناظر به فطرت و سرشت خداجو و حس پرستش خدا ، همراه با خلقتش در وجودش هست. قضیه دوم: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً»: قضیه‌ی «انسان از ابتدای تولد عالِم نیست» ناظر به علوم تجربی و صنعت ها و حرفه هاست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا