eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.2هزار دنبال‌کننده
119 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش نهم: ❓ کدامیک از عبارات زیر با هم تناقض (نقیض صریح یا لازم مساوی نقیض) دارند. 🔸الف: «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» (۱) ، «إتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً» (۲) 🔸ب: «لیسَ اللهُ قادراً بِالمحالاتِ‏» (۳) ، «إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ‏» (۴) 🔸ج: ‏«وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» (۵) ، «قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ» (۶) 🔸د: «هر مسافری که سفرش حرام نباشد، نمازش شکسته است»، «بعض مسافرها که سفرشان حرام نیست، نمازشان شکسته نیست» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱.اخلاص/۳ ۲.انبیاء/۲۶ ۳.ترجمه: «خداوند قادر به انجام محالات نیست» ۴.بقره/۲۰ ۵.بقره/۱۱۲ ۶.نهج البلاغة، خطبه ۱۹۳، ص ۳۰۳. ترجمه: «دلهاي متقین محزون است‏» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ سوال نهم : ✅ پاسخ صحیح گزینه «الف» است. ✍️ توضیح: ✅ در گزینه «الف»: تناقض وجود دارد. زیرا هر دو قضیه شخصیه اند و با وجود یقین به صدق قضیه اول (فرزند نداشتن خداوند) ، قطعاً قضیه دوم (فرزند داشتن خداوند) که ادعای مشرکان است، کاذب خواهد بود. تکمیل قضیه دوم: وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ (انبیاء/26) و [مشركان‏] گفتند: [خداىِ‏] رحمان فرشتگان را فرزند خود گرفته است. منزّه است او، [فرشتگان، فرزند خدا نيستند] بلكه بندگانى گرامى و ارجمندند. ❌ در گزینه «ب»: دو قضیه وحدت در محمول ندارند. پس تناقض ندارند. قضیه اول: لیسَ اللهُ قادراً بِالمحالاتِ [الذاتیه] (خداوند قادر نیست به انجام اموری که محال ذاتی است و خارج از عمومیت موضوع قدرت است)‏ قضیه دوم: اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ [مُمکنٍ] قَديرٌ (خداوند قادر به انجام هر امر ممکنی است)‏ ❌ در گزینه «ج»: دو قضیه وحدت در مکان (عالم وجودی) ندارند. پس تناقض ندارند. قضیه اول: ‏«وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌ [فی الآخِرةِ]» قضیه دوم: «قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ [فی الدنیا]» ❌ در گزینه «د»: دو قضیه وحدت در مکان ندارند. پس تناقض ندارند. قضیه اول: «هر مسافری که سفرش حرام نباشد، [در غیر مکه] نمازش شکسته است» قضیه دوم: «بعض مسافرها که سفرشان حرام نیست، [در مکه] نمازشان شکسته نیست» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
نکته بسیار مهم درباره وجود تناقض: حتما باید وحدت های نه گانه که در درس دوازدهم بیان شده اند، بین دو قضیه وجود داشته باشند. در اینصورت قطعا تناقض خواهیم داشت و اگرنه با نبود هر کدام از وحدت ها، تناقض نخواهیم داشت. ✳️ هدف اصلی از طرح سوالات تناقض، این است که مخاطب علاوه بر یادگیری منطق، به این باور برسد که در گزاره های دینی تناقضی وجود ندارد و «دین» و «عقلانیت»، دو روی یک سکه هستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش دهم: (آخرین سوال از تناقض قضایا) ❓ کدامیک از عبارات زیر با هم تناقض (نقیض صریح یا لازم مساوی نقیض) دارند. برای فهم معنی آیات به اعراب القرآن یا ترجمه مراجعه کنید. 🔸الف: «يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمينَ» (۱)، «فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِين‏» (۲) 🔸ب: ‏«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْه‏» (۳) ، « إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» (۴) 🔸ج: «کلُّ العلومِ یَتَأَثَّرُ فی کُلِّهم» (۵) ، « بعضُ العلومِ لا یَتَأَثَّرُ فی بعضِ الآخَر» (۶) 🔸د: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها‏»(۷) ، «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»(۸) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. آل‌عمران/۴۳. ۲. من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص۴۲۰ ۳. آل‌عمران/۸۵. ۴. بقره/۶۲. ۵. ترجمه: «همه علوم در تمام علوم تاثیر می گذارند.» ۶. ترجمه: «بعضی از علوم در بعضی دیگر تاثیر نمی گذارند.» ۷. شمس/۸. ۸. نحل/۷۸. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش دهم : ✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است. ✍️ توضیح: ❌ در گزینه «الف»: بخاطر عدم وحدت در زمان بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد. قضیه اول: حضرت مریم (سلام الله علیها) فقط سرور زنانِ زمان خویش بود. قضیه دوم: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سرور تمام زنان در همه زمان هاست. در این باره به روایت زیر توجه کنید: الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج۱، ص۲۶۳: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) با اشاره به فاطمه زهرا فرمودند:«أَ لَا تَرْضَيْنَ أَنْ تَكُونِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوْ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ». فاطمه زهرا عرض کرد: «يَا أَبَتِ فَأَيْنَ مَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ؟». رسول خدا فرمودند: «مَرْيَمُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ آسِيَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا». حضرت فرمودند: آيا راضى هستى سيده زنان اين امت يا بزرگترين زنان عالم باشى؟ عرض كرد: اى پدر، مريم دختر عمران و آسيه زن فرعون چه می‌‏شود؟ فرمود: مريم و آسيه بزرگترين زنان عصر خود بودند. ❌ در گزینه «ب»: بخاطر عدم وحدت در زمان و همچنین در برخی مصادیق عدم وحدت موضوع (موضوع اولی «غیر مستضعفین بعد از ظهور اسلام» و موضوع دومی «مستضعفین بعد از ظهور اسلام») ، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد. قضیه اول: مَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإسلام ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ [إن كان ابتغائه في زَمَنِ الرسولِ (ص) و بعدَه و لم یَکُن مِن المُستضعفین] قضیه ملازم با قضیه دوم: من يبتغ غير الإسلام ديناً يُقْبَلُ مِنْهُ [إن كان ابتغائُه قبلَ الرسولِ الأكرمِ (ص) أو کان مِن المُستضعفین] آیه مربوط به مستضعفین : إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يهَتَدُونَ سَبِيلًا * فَأُوْلَئكَ عَسىَ اللَّهُ أَن يَعْفُوَ عَنهُمْ وَ كاَنَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا (نساء/۹۸و۹۹) مگر مردان و زنان و كودكان مستضعفى كه [براى نجات خود از محيط كفر و شرك‏] هيچ چاره‏اى ندارند، و راهى [براى هجرت‏] نمى‌‏يابند. * پس اينانند كه اميد است خدا از آنان درگذرد؛ و خدا همواره گذشت كننده و بسيار آمرزنده است. ✅ در گزینه «ج»:بین دو قضیه تناقض وجود دارد. زیرا از صدق یکی کذب دیگری لازم می‌آید و بالعکس. قضیه اول: « بعضُ العلومِ لا یَتَأَثَّرُ فی بعضِ الآخَر» صادق است. زیرا فلسفه و منطق و بعضی دیگر از علوم بر علوم دیگر تاثیر می‌گذارند نه همه علوم بر یکدیگر. پس قضیه دوم: «کلُّ العلومِ یَتَأَثَّرُ فی کُلِّهم» کاذب است. ❌ در گزینه «د»: بخاطر عدم وحدت در محمول، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد. قضیه اول: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها‏»: قضیه‌ی «انسان از ابتدای تولد عالِم است» ناظر به فطرت و سرشت خداجو و حس پرستش خدا ، همراه با خلقتش در وجودش هست. قضیه دوم: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً»: قضیه‌ی «انسان از ابتدای تولد عالِم نیست» ناظر به علوم تجربی و صنعت ها و حرفه هاست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱ 🌸 سلام و عرض احترام 🌺 دو نکته عرض می‌کنم تا مقدمه برای پرسش‌های ملحقات تناقض باشد. .