پاسخ سوال هفتم: ✅ پاسخ صحیح گزینه «د» است. ✍️ توضیح: ❌ ‌ در گزینه «الف»، دو قضیه باهم تنافض صریح ندارند. زیرا هیچکدام محصوره نیستند که تقابل کلیه و جزئیه و همچنین موجبه و سالبه داشته باشند. ولی از فرض صدق هر کدام ، کذب دیگری لازم می آید و این نشانه تناقض است. پس آیه ‏«وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ‏» صادقه است و کذب قول مشرکین یعنی «إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ‏» را اثبات می‌کند. ❌ در گزینه «ب»، قضیه ‏«اللـهُ قدیمٌ» ، ملازم با قضیه «بعض الموجودات لیس بِحوادثَ» می‌باشد که با قضیه «کلُّ الموجوداتِ حوادثُ» تناقض دارد. پس قضیه ‏« اللـهُ قدیمٌ» صادقه است و قضیه «کلُّ الموجوداتِ حوادثُ» کاذبه است. ❌ در گزینه «ج»، آیه و روایت ملازم با دو قضیه هستند آیه «وَرَثَ سُلَیْمَانُ داوُودَ» ملازم با قضیه «بعضُ الانبیاء یُوَّرِثونَ» می‌باشد. همچنین روایت «نَحْنُ مَعاشِرَ الأنبیاء لا نُورِّثُ» ملازم با قضیه «لا فردَ مِن الأنبیاء بِمُوَرِّثٍ» می‌باشد و این دو قضیه‌ی ملازم باهم تناقض دارند. پس آیه قرآن صادق است و کلام ابوبکر کذب است. ✅ اما در گزینه «د»، عبارت «إبْني‏ مِنْ أَهْلي‏» و عبارت «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ» با یکدیگر تناقض ندارند. زیرا شرط وحدت محمول در آنها رعایت نشده است. در عبارت اول منظور از «اهل» کسانی هستند که رابطه خونی و نسبی دارند. ولی در عبارت دوم منظور از «اهل» کسانی هستند که از پیامبر خدا اطاعت و تبعیت می‌کنند و شاهد بر این معنی روایتی از امام صادق علیه السلام است: امام رضا علیه السلام با واسطه از امام صادق علیه السلام نقل می کنند که حضرت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ لِنُوحٍ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ، لِأَنَّهُ كَانَ مُخَالِفاً لَهُ وَ جَعَلَ مَنِ اتَّبَعَهُ مِنْ أَهْلِه‏.» خداوند عزّ و جلّ نوح را گفت: اين پسر از اهل تو نيست چون وى با نوح مخالف بود، و خداوند هر كس كه از پيروان او بود اهل وى مي‌دانست.¹ (1). عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص۷۶،حدیث ۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام