#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ
پرسش دهم :
✅
پاسخ صحیح گزینه «ج» است.
✍️ توضیح:
❌
در گزینه «الف»: بخاطر
عدم وحدت در زمان بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد.
قضیه اول: حضرت مریم (سلام الله علیها) فقط سرور زنانِ زمان خویش بود.
قضیه دوم: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سرور تمام زنان در همه زمان هاست.
در این باره به روایت زیر توجه کنید:
الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج۱، ص۲۶۳:
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) با اشاره به فاطمه زهرا فرمودند:«أَ لَا تَرْضَيْنَ أَنْ تَكُونِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوْ
نِسَاءِ الْعَالَمِينَ». فاطمه زهرا عرض کرد: «يَا أَبَتِ فَأَيْنَ مَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ؟». رسول خدا فرمودند: «
مَرْيَمُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ آسِيَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا».
حضرت فرمودند: آيا راضى هستى سيده زنان اين امت يا بزرگترين زنان عالم باشى؟ عرض كرد: اى پدر، مريم دختر عمران و آسيه زن فرعون چه میشود؟ فرمود: مريم و آسيه بزرگترين زنان عصر خود بودند.
❌
در گزینه «ب»: بخاطر
عدم وحدت در زمان و همچنین در برخی مصادیق عدم وحدت موضوع (موضوع اولی «غیر مستضعفین بعد از ظهور اسلام» و موضوع دومی «مستضعفین بعد از ظهور اسلام») ، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد.
قضیه اول: مَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإسلام ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ [إن كان ابتغائه في زَمَنِ الرسولِ (ص) و بعدَه و لم یَکُن مِن المُستضعفین]
قضیه ملازم با قضیه دوم: من يبتغ غير الإسلام ديناً يُقْبَلُ مِنْهُ [إن كان ابتغائُه قبلَ الرسولِ الأكرمِ (ص) أو کان مِن المُستضعفین]
آیه مربوط به مستضعفین :
إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يهَتَدُونَ سَبِيلًا * فَأُوْلَئكَ عَسىَ اللَّهُ أَن يَعْفُوَ عَنهُمْ وَ كاَنَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا (نساء/۹۸و۹۹)
مگر مردان و زنان و كودكان مستضعفى كه [براى نجات خود از محيط كفر و شرك] هيچ چارهاى ندارند، و راهى [براى هجرت] نمىيابند. * پس اينانند كه اميد است خدا از آنان درگذرد؛ و خدا همواره گذشت كننده و بسيار آمرزنده است.
✅
در گزینه «ج»:بین دو قضیه تناقض وجود دارد.
زیرا
از صدق یکی کذب دیگری لازم میآید و بالعکس.
قضیه اول: « بعضُ العلومِ لا یَتَأَثَّرُ فی بعضِ الآخَر» صادق است. زیرا فلسفه و منطق و بعضی دیگر از علوم بر علوم دیگر تاثیر میگذارند نه همه علوم بر یکدیگر.
پس
قضیه دوم: «کلُّ العلومِ یَتَأَثَّرُ فی کُلِّهم» کاذب است.
❌
در گزینه «د»: بخاطر
عدم وحدت در محمول، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد.
قضیه اول: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»: قضیهی «انسان از ابتدای تولد عالِم است» ناظر به فطرت و سرشت خداجو و حس پرستش خدا ، همراه با خلقتش در وجودش هست.
قضیه دوم: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً»: قضیهی «انسان از ابتدای تولد عالِم نیست» ناظر به علوم تجربی و صنعت ها و حرفه هاست.
#تناقض_قضایا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات |
ایتا |
تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال