خلاصة المنطق - العلامة عبدالهادي الفضلي.pdf
6.15M
🌀خلاصه المنطق
✍دکتر عبدالهادی الفضلی
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
علامه #جوادی_آملی:
🔸قرآن کریم بیان می کند که علما باید تلاش کنند که اولو بقیه باشید که غنی تر و قوی تر از اولوالابصار و الوالالباب است.
" اولوا بقیه" مردان الهی هستند که مالک بقا بوده و می توانند جامعه را سرپا نگاه دارند؛ اگر بخواهید فکر نو پیدا کنید ناچار هستید سخن دیگران را جمع کنید و به گوش دیگران برسانید و حق را از ناحق تشخیص دهید و سپس نشر دهید و سپس اولوبقیه شوید.
🔸در بیان اهل بیت(ع) آمده، حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد؛ اگر همه علوم مورد نظر ائمه(ع) را صرفا در فقه اصول ببنیم کافی نیست؛ زیرا باید اخلاق و کلام و فلسفه و تفسیر داشته باشیم تا به سنت قائمه برسیم.
🔸بخش عظیمی از دین متروک است و به آن پرداخته نشده؛ اگر اینها عرضه شود، میدان اصلی انقلاب مطرح می شود و مشخص می شود که چه کسی انقلاب کرده، چرا فکر مبارک اهل بیت(ع) توانست همه این سخنان را تحت الشعاع قرارداد و در این سال ها و در همان زمان، هیچ سخن جدیدی شنیده نشد.
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀سوال:
جناب ملاصدرا چه کسی را اینگونه تمجید میکند؟👇 @MOOLA_ALI
هذا هو مع ان هذه التحقيقات و التأويلات في الرموز القرآنية و الكنوز الرحمانية اشارة وجيزة من بسيط ....... و خلاصة مجملة من وسط متحفلات،
ذا الحبر الهمام محصلة لنجاة النفوس و شفاء الأرواح ملخصة لطريق الهداية و الفلاح،
اذ هو ايده اللّه تعالى بحر ذاخر تقتنص من اصدافه جواهر القرآن
و نار موقدة تقتبس من مشكاته انوار البيان
ذهنه الوقاد كبريت احمر يتخذ منه كيمياء السعادة الكبرى
و فكره غواص لينبسط من بحار المباني لآلي المعاني،
فهمه صراف محك دنانير العلوم على معيار العلوم
عقله ميزان يزن مثاقيل البرهان القويم على منهج الصراط المستقيم
و له الحكم المسيحية في احياء اموات علوم الدين
و المعجزة الموسوية، من اخراج اليد البيضاء لإيضاح معالم اليقين
فطوبى لنفس هذه آثارها و خواصها و سقيا لروح الى اللّه مصيرها و مثابها و مناصها
💢کانال فلسفه و عرفان👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
شرح مشاعر لاهیجی.pdf
17.78M
🌀رساله #المشاعر
✍صدرالمتالهین #ملاصدرا
#مشاعر
✅شارح:ملامحمدجعفرلاهیجی
✔️تصحیح و تعلیق:علامه سید جلال الدین #آشتیانی
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅امروز پنجشنبه بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد سیدمحمدحسین #شهریار و از سویی چهلمین روز وفات نواخوان بزم صاحبدلان، زنده یاد #حاج_فیروز زیرک کار است.
در این فیلم کوتاه که مشاهده می فرمایید مرحوم زیرک کار، در مجلس چهلم استاد شهریار در مسجد کبود تبریز شعرخوانی می کند.
رحمه الله علیهما...
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀سوال: جناب ملاصدرا چه کسی را اینگونه تمجید میکند؟👇 @MOOLA_ALI هذا هو مع ان هذه التحقيقات و التأويل
ترجمه متن عربی
آدرس: سه رساله فلسفی ص ۳۱۰
که بزودی پی دی افش را در کانال میگذارم
فلسفه و عرفان
🌀سوال: جناب ملاصدرا چه کسی را اینگونه تمجید میکند؟👇 @MOOLA_ALI هذا هو مع ان هذه التحقيقات و التأويل
مقصود ابوحامد غزالی
مولف کیمیای سعادت و احیا العلوم
که در همین متن جناب ملاصدرا به آنها اشاره شده
🌀هم حجره
وقتی که حضرت آیت الله #حسن_زاده آملی معالم می خواندند و شرح #فصوص الحکم را می نگاشتند در حجره مشترکی زندگی می کردیم ،شرح کتاب فصوص بسیار علمی است و از خصوصیات استاد حسن زاده آملی این است که ایشان گنجینه عظیمی از کتاب را داشتند. کتاب خانه های خوبی نصیب استاد حسن زاده آملی می شد و ایشان آن قدر کتاب شناس بودند و می فرمودند هنگامی که چشم خود را می بندم هرکتابی را که بیاورید بر روی آن دست می کشم و عنوان آن را می گویم.
📌سخنرانی آیت الله #جوادی_آملی در سومین گردهمایی اساتید علوم عقلی
📌تصویر از وارثون: عبدالله جوادی ،جلال الدین غروی،جونی برهانی، حسن حسن زاده.1327ه.ش
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
allame hasanzade-book.zip
17.65M
🌀مجموعه آثار علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فلسفه و عرفان
🌀مجموعه آثار علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی 💢کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/
آثار علامه #حسن_زاده آملی 👆👆👆
عناوین کتب موجود در این فایل فشرده بدین قرار است:
– آغاز و انجام
– الاءوبة الی التوبه
– الإلهیات من کتاب الشفاء
– اتحاد عاقل به معقول
– اشعار محلی علامه حسن زاده آملی
– اضبط المقال
– الجعل والعمل الضابطى الرابطى والرابط و قصیدة ینبوع الحیوة
– الحجج البالغة على تجرد النفس الناطقة
– الفواید المهمه حول اسناد نهج البلاغه
– النفس من کتاب الشفاء
– الهى نامه
– انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه
– انسان و قرآن
– انه الحق
– بنای مسجد مدینه
– تعیین خط زوال
– تعیین سمت قبله
– جمال سالکین
– خیرالأثر در رد جبر و قدر و دو رساله دیگر
– دروس فی معرفة الوقت و القبلة
– دروس معرفت نفس (۳ جلد)
– دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی (۲ جلد)
– ده رساله فارسى
– دو رساله مثل و مثال
– دومین یادنامه علامه طباطبایى
– رتق و فتق
– سرح العیون فی شرح العیون
– صد کلمه در معرفت نفس همراه بابرخى از اشعار منتشر نشده
– عیون مسائل النفس
– قرآن هرگز تحریف نشده
– قرآن و عرفان و برهان از هم جدایى ندارند
– قضا و قدر علامه دهدار
– کلمه علیا در توقیفیت اسماء
– گزیده ای از شرح اشارات
– گنجینه گوهر روان
– رساله لقاء الله
– مجموعه مقالات
– مرورى برآثار و تالیفات
– مقالات فارسى
– مقدمه علامه بر انیس الموحدین نراقی
– ممد الهمم فی شرح فصوص الحکم
– مناسک حج
– نامه ها برنامه ها
– نصاب الصبیان
– نصوص الحکم برفصوص الحکم
– نهج الولایه
– نور على نور
– هزار و یک کلمه (۶ جلد)
– هزار و یک نکته
– وحدت از دیدگاه عارف وحکیم
– ولایت تکوینى
– یادنامه مفسر کبیر استاد علامه طباطبائى
– یازده رساله فارسى
بیشتر کتاب ها بصورت فایل متنی ورد و تعدادی هم بصورت پی دی اف می باشد که هم در گوشی های اندروید و هم در رایانه براحتی قابل استفاده می باشند...
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
eshia_fa_980115.apk
7.06M
نرم افزار اندروید پخش آنلاین (ارتباط شیعی)
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
eShia_Fa_4_980116.zip
1.67M
نرم افزار نسخه ویندوز پخش آنلاین (ارتباط شیعی)
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
نرم افزار اندروید پخش آنلاین (ارتباط شیعی) 💢کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
با این نرم افزار می توانید از دروس برخی از اساتید حوزه علمیه استفاده نمایید👆👆
لینک ثبت نام نرم افزار ارتباط شیعی:
http://eshia.ir/Register/Register.asp?State=NewProfile
♦️ آیت الله ممدوحی در گذشت
🔹 مجید ممدوحی فرزند آیت الله ممدوحی اظهار داشت: پدرم به علت بیماری در بیمارستان بستری بود، از روز گذشته حال ایشان وخیم شد و لحظاتی پیش به علت ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت. آیت الله ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و همچنین در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری نماینده مردم کرمانشاه بود
جزئیات در 👇👇
entekhab.ir/002Pr6
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
darse akhlagh _01.wav
15.91M
🌀درس اخلاق
✅موضوع: تعلق
آیت الله #ممدوحی رحمه الله
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
mosahebe_mamdoohi.pdf
807.1K
🔸مصاحبه خواندنی از حضرت آیت الله #ممدوحی (ره)
🔻این مصاحبه در شماره ۱۳ مجله حاشیه منتشر شده است.
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_6010330388814104671.mp3
828.2K
الهی واکیاشم...
مرحوم استاد کریم محمود حقیقی
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
امسال باز بحث از روز هفتم صفر به عنوان روز وفات امام حسن مجتبی علیه السلام به میان آمد و برخی از دوستان هم سوال کردند. می دانیم که از نظر ماه، مورخان میان صفر و ربیع الاول و از نظر روز، در ماه صفر، میان 7 و 28 صفر و 5 ربیع اختلاف است (منهای آ«ها که روز را ذکر نمی کنند و گاهی صفر و برخی هم ربیع الاول را می گویند) حتما در این باره تحقیقاتی شده است که متاسفانه الان بنده از آنها بی اطلاعم.
اهمّ آراء به این شرح است:
کلینی و نوبختی، وفات را در آخر ماه صفر سال 49 آورده اند [معمولا این جور روزها، با سال 50 هم که شروع سال جدید است، اشتباه می شود]
مفید و طوسی دو شب مانده به آخر صفر را ذکر کرده اند (در مسار و مصباح المتهجد).
در منابع اهل سنت هم مطالب فراوانی آمده و غالبا اوائل و به طور خاص پنجم ربیع الاول را ذکر کرده اند.
طبقات ابن سعد از حرب بن خالد: پنجم ربیع الاول (سال 50) (طبقات: الخامسه 1/354).
طبری (11/514) روز پنجم ربیع الاول (و همین طور ابن طلحه شافعی که متأخر است)
خلیفه بن خیاط (تاریخ: 128) فقط سال را آورده که همان 49 است.
ابن عساکر (تاریخ مدینه دمشق: 13/300 و...) اقوال مختلف را از مصادر متفاوت آورده است. آنجا از ابن ابی الدنیا آورده که حضرت در ربیع الاول سال 49 درگذشت. (13/301). منابعی که ربیع الاول نقل کرده اند، متعددند.
از نظر سال هم بیشتر 49، برخی سال 50 (از جمله کلبی. در : تاریخ دمشق: 13/302)، و برخی هم سال 51 را نوشته اند (13/304).
آنچه با همه این نقلها متفاوت است، نظر شهید در الدروس الشرعیه است که هفتم صفر سال 49 یا 50 را نقل کرده است.
جمع آراء بالا ـ بجز آنچه شهید اول در دروس آورده (هفتم صفر) ـ متمرکز روی تاریخی بین دو روز مانده به آخر صفر تا 5 روز اول ماه ربیع الاول است. [علی القاعده آنها که صفر را می گویند، باید مقصودشان سال 49 باشد، و آنها که ربیع الاول را می گویند، باید مقصودشان سال 50 باشد. این یک حدس است].
جالب است که همین اختلاف در باره زمان رحلت پیامبر خدا (ص) عینا هست، چون آنجا هم اختلاف بین اواخر صفر و اوائل ربیع الاول است.
اما این که شهید، در قرن هشتم، تاریخ را هفتم صفر دانسته، تاریخی که هیچ یک از منابع کهن نیاورده اند، احتمال زیاد دارد که در عبارت اشتباهی شده باشد. عبارت شهید این است: قبض مسموما یوم الخمیس سابع صفر سنة تسع و اربعین او سنة خمسین من الهجرة. (دروس: 2/8).
می توان احتمال داد، که بعد از «سابع» یک «و عشرین من» هم بوده که افتاده است، یعنی روز 27 صفر، احتمالی است که شاهدی ندارد اما چون به تواریخ دیگر نزدیک است، امکان آن هست. این اتفاق در ایراد عبارتی، ممکن است در منبع شهید بوده، او از آن نقل کرده است. هرچه هست، بعد از شهید، و حتی در نسخه های کهن دروس، همین «سابع صفر» آمده است.
یک نکته دیگر هم کمک می کند و آن این که بر اساس تقویم وستنفلد، اول ربیع الاول سال 50 روز جمعه است، و روز 29 صفر (ماه صفر را 29 روز فرض کرده) می تواند پنج شنبه یعنی همین «خمیس» باشد که شهید گفته است. از سوی دیگر، اول ماه ربیع، در سال 49 روز دوشنبه است، و بدین ترتیب روز 27 صفر، می تواند پنج شنبه باشد که این با نظر شهید بسیار نزدیک است، به شرط آن که بگوییم عبارت «سابع و عشرین من صفر» بوده که البته برایش شاهدی نداریم.
در هر حال، تواریخی از سنی و شیعه که روز وفات را از دو روز مانده به آخر صفر تا پنج ربیع الاول هستند، بسیار زیادند و از نظر تاریخی، بسیار دشوار است که بتوان یک نظر تاریخی متفاوت را پذیرفت.
و اما جدولی که در پایان رساله ابراهیم بن قاسم رسی در باره تواریخ ائمه آمده و در آن از هفتم صفر یاد شده، طبق آنچه اخیرا آقای موسوی نژآد نشان دادند، ربطی به اصل رساله رسی ندارد و مصحح آن را در پایان آن رساله افزوده است.
✍#رسول_جعفریان
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀شهید بهشتی:
چه حق دارد یک مرجع در زمینه اعتقادی جواب استفتا میده؟؟؟؟
کی این حق به او داده؟ انتقاد کنید از مراجع، کی گفته از مراجع انتقاد نکنید......؟
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG