هدایت شده از اصغر زمانی
⛔️ تناقضات القران
✍ اصغرزمانی
♦️در سالگرد شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) یکی از روایت های تاریخی که بسیار نقل گردیده و بوسیله آن فلسفه و فلاسفه را در مقابل دین و اهل بیت معرفی میکنند؛ مطلبی است که مرحوم ابن شهر اشوب از جناب کندی نقل میکند.ما ابتدا اصل روایت تاریخی را نقل میکنیم و در ادامه به نقد تحقیقی آن می پردازیم.
🔻جناب ابن شهر آشوب (م 588) به نقل از کتاب «التبدیل [و التحریف]» تألیف «ابو القاسم کوفی» می نویسد: «یعقوب بن اسحاق کندی (185 - حدود 252) فیلسوف عرب در عصر خود، دست به تألیف کتابی [به زعم خود] در تناقضات قرآن زد و کسی را در جریان کار خود نگذاشت.
🔻 روزی یکی از شاگردان او به حضور امام عسکری(علیه السّلام) رسید. امام به او فرمود: آیا در میان شما کسی نیست تا استادتان را از آنچه درباره قرآن می نویسد، بازدارد؟ او گفت: ما شاگرد او هستیم، چگونه می توانیم درباره این موضوع یا غیر آن به او اعتراض کنیم؟
🔻امام به او فرمود: اگر چیزی بگویم به کندی خواهی گفت؟ آن مرد گفت: آری، امام فرمود: پیش او برو و از وی بپرس: آیا از نظر شما ممکن است منظور قرآن غیر از آن معانی باشد که شما گمان کرده و پذیرفته اید؟
🔻خواهد گفت ممکن است؛ زیرا اهل فهم است. پس بگو: چه می دانی؟ شاید همان گونه که امکان آن را پذیرفتی، مراد قرآن غیر از آن باشد که تو می فهمی و سخنان آن برای معانی دیگری به کار گرفته شده باشد. آن مرد نزد کندی آمد و سخنان امام را به او منتقل کرد.
🔻کندی که این مسأله را در سخن، امری محتمل و از نظر عقلی جایز می دانست، گفت: قسم می خورم که این کلام از تو نیست. آن مرد گفت: این سخنان از ابو محمد عسکری(علیه السّلام) است. کندی گفت: هم اکنون پیش او می روم که این امر جز از این خاندان بر نمی آید؛ آنگاه آتش خواست و همه آنچه را که نوشته بود، سوزاند و از بین برد»
هدایت شده از اصغر زمانی
⛔️تناقضات القرآن
✍ اصغرزمانی
✅نقدی بر روایت تاریخی فوق
🔻۱_ روایت فوق به لحاظ سندی مشکل جدی دارد ؛ زیرا این قضیه را ابن شهر اشوب در کتاب «مناقب» (ج۴، ص۴۲۴) از کتاب «التبدیل» نوشته ابوالقاسم کوفى نقل کرده است.
🔻اولا خود ابوالقاسم کوفی متهم به غلو است. ثانیا، این مطلب تنها در کتاب ابوالقاسم کوفى آن هم به صورت مرسل (بدون سند)آمده و ابن شهر اشوب نیز از او نقل کرده است، بنابراین نمى توان براى اثبات قضیه تاریخى به آن اکتفا کرد (محمد الصدر،تاریخ الغیبه الصغرى ، ص ۱۹۶).
🔻۲_ روایت فوق به لحاظ محتوایی هم دچار مشکل است؛ زیرا در متن روایت فوق آمده که کندی به شاگردش گفت که این سخن تو نیست و شاگردش هم گفت این سخن امام عسکری است، بعد هم کندی گفت که" این سخن جز از این خاندان برنمی آید" این سخن یعنی کندی با عظمت علمی امام عسکری و خاندان اهل بیت آشنا بوده است؛ آیا چنین فرد مسلمانی که با جایگاه اهل بیت نیز آشنا است می تواند تناقضات القرآن بنویسد!؟
🔻۳_ بنا بر تحقیق بزرگانی مثل سیدبن طاووس، شیخ عبدالله نعمه؛آقا بزرگ تهرانی؛ سید محسن امین و شهید مطهری؛جناب کندی شیعه و مدافع عقاید دینی می باشد و بخاطر موقعیت علمی و اجتماعی مورد حسد بوده به همین خاطر نسبت های ناروای متعددی به او زده شده است.
🔻۴_ اساسا نظریات فلسفی جناب کندی بگونه ای است که نمیتوان چنین مطلب سخیفی را به ایشان نسبت داد.
🔻نمونه ای از نظرات جناب کندی را از
مقاله وزین "انتقال علوم یونانی به عالم اسلام" استاد محمد علی جاودان تقدیم میکنم.
🔻کندی همان طور که فیلسوف ودانشمندی بزرگ بود، مسلمانی درست اعتقاد بود. وی کتابهای متعددی در حمایت از دین اسلام و رد مذاهب انحرافی نوشته است.(ابن ندیم در فصل "کتبه فی الجدلیات" چند نمونه از این گونه نوشته های کندی آورده است ر.ک: الندیم؛ الفهرست؛ ص 318.)
🔻کندی از فیلسوفانی است که در هر مسئله که میان اصول مسلم اسلامی و پارهای از نظرهای فلسفی تعارضی می یافت، جانب اسلام را میگرفت؛چنانچه از نظرهای او راجع به حدوث زمانی عالم و حشر اجساد و اثبات امکان معجزه و صحت وحی نبوی، این حقیقت به خوبی روشن میشود.(مرتضی مطهری؛ خدمات متقابل اسلام و ایران؛ چ 8 ،1357 ،فخری؛ سیر فلسفه در جهان اسالم؛ ص 86)
🔻برای کندی رسالت حقیقی فلسفه معارضه با وحی آسمانی یا ادعای گستاخانه برتری یا حتی برابری با آن نبود. او معتقد بود فلسفه باید از این ادعا که والاترین راه وصول به حقیقت است، دست بردارد و چاره ای ندارد جز اینکه به مرتبتی پایینتر تن در دهد.(فخری؛ سیر فلسفه در جهان اسلام؛ 108)
🔻کندی اولین فیلسوف بزرگی است که برای تقریب و تطبیق فلسفه با دین، کوشیده است.(محمدعلی ابوریان؛ تاریخ الفکر الفلسفی فی الاسلام؛ دار النهضة العربیة، 1973 ،ص 2)
🔻چنانچه در میان موافقان و مخالفان کندی هیچ کس دربارۀ نقش اساسی او در این زمینه، تردید نکرده است. نوشته های کندی نشان میدهد وی یکی از مدافعان انطباق سلوک عقلی با نصوص دینی است. رسالهای که کندی در تفسیر و توجیه سجدۀ موجودات عالم، در برابر خداوند دارد، نمونه های بسیار خوب از این تقریب و تطبیق و یا تفسیر فلسفی نظرهای قرآن کریم است. او در این رساله میکوشد سجده جرم اقصای عالم در برابر حق را، بر اساس مقدمات و مبانی فلسفی توضیح بدهد و آن را توجیه کند. در واقع او نظرهای قرآن را کاملاً قبول دارد؛ در عین حال معتقد است؛ فلسفه مقدمات لازم و توانایی فهم آن نظرها را دارد. بنابراین بر اساس همان مبانی و مقدمات، کوشید بیان و زبان قرآن را بفهمد و آن را بیان و تفسیر کند.
🔻آیا میتوان به چنین فیلسوف ژرف نگر و دین مداری نوشتن کتاب"تناقضات القرآن" را نسبت داد!!؟
آیةالله العظمی بهجت: کسی که وحدت مسلمان ها را نخواهد مسلمان نیست...
@AGLOESHG
4_5825417658580862659.pdf
539.7K
مقاله تحقیقی در اثبات جعلی بودن حدیقة الشیعة
✍ به قلم استاد مهدی تدیّن نجف آبادی، مجله معارف، آذر، اسفند 1364.
هدایت شده از فلسفه اسلامی
#اطلاعیه
🔰#کنفرانس_بین_المللی_الهیات_عملی
🗓️ آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات اول دی ماه 1400
🗓️ تاریخ اعلام نتیجه داوری چکیده مقالات پانزدهم دی ماه 1400
تاریخ شروع ارسال مقالات کامل پانزدهم دی ماه 1400
آخرین مهلت ارسال مقالات کامل پانزدهم بهمن ماه 1400
🗓 تاریخ شروع کنفرانس شانزدهم اسفند ماه 1400
🗓 پایان کنفرانس هجدهم اسفند ماه 1400
⬅️آدرس سایت همایش:
🌐http://practicaltheologyfa.irip.ac.ir/
🔶 محورهای همایش:
1. مفهوم شناسی الهیات عملی
جایگاه الهیات عملی نسبت به سایر اقسام الهیات
2. الگوهای فکری مواجهه با الهیات عملی
3. الهیات عملی و جامعه
4. الهیات عملی و سایر دانشها
5. الهیات عملی و دغدغه های انسان
#اطلاعیه
#کنفرانس_بین_المللی_الهیات_عملی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
4_5834596227030714342.mp3
3.05M
🌀ضرورت تحصیل فلسفه اسلامی
استاد #یزدانپناه
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هو
مصطفى چون بدان مقام عزيز رسيد نگفت: أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَيْکَ، وليكن با وى گفتند: أَلَمْ تَرَ إِلى رَبِّکَ.
📚روح الأرواح فى شرح أسماءالملک الفتاح
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
📖کتاب #المناقب 🌀در شرح مناقب و فضایل اهل بیت علیهم السلام تالیف ✍شیخ محی الدین ابن عربی و شرح شیخ ص
❖ صلوات محیی الدین ابن عربی بر حضرت امام صادق علیه السلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ، مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ ، عالِمِ الأسماء ، دلیلِ طُرُق السَّماءِ ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ، و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی ، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ، نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد ، المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ، جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد.
📚 رساله المناقب، ابن عربی
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔹شعری از فیلسوف و فقیه مدقق آیت الله حاج شیخ محمد حسین غروى اصفهانى معروف به کمپانى، در ولادت حضرت ختمی صلى الله علیه و آله:
عنـقــای طـبعم یـاد کـرد از قـلـّه قـاف قـِـدَم/روح القدس امداد کرد در هر نفس در هر قدم
کردم به آسـانی صعود ازعـالم غـیب و شهود/تا « قابَ قـوسـین » وجود٬ تا حدّ اقلیم عدم
گشتم چو از خود بى خبر نخل امیدم داد بر/زد آفتاب عقل سر،حتى إنجلّت عنّى الظلم
دیدم بعین حق عیان ، در مجمع روحانیان/ما لیس یحکیه البیان، ما لیس یحویه القلم
از نغمه خیل ملک ٬ خندان و رقصان نه فلک/ذرات عالم یک به یک در سلک عشرت منتظم
شـادان زماهی تا بـه ماه ازمـژده میلادشـاه/شاهـنـشه انـجـم سپـاه فرمـانـده لـوح وقلم
فیض نخستین٬ عقل کلّ٬ ختم نبیین و رسل/اربـاب انـواع و مثـل انـدر درش کــمـتـر خـدم
رفرف سوار راه عشق زیبا نگار شاه عشق/شاه فـلک خرگـاه عـشق سلطـان اقـلیم هـمم
عقل العقول الواسعه شمس الشموس الطالعه/بدر البدور اللامعه کشّاف استار الغمم
دیباچه ایجاد او ، سر حلقه ارشاد او/میزان عدل و داد او، حرف نخست اوّل رقم
بـزم حـقـیقـت طور او، شمع طـریقـت نور او/یـک آیـه از دسـتـور او، مجــمـوعـه کــلّ حکم
تورات و انجیل و زبور ، رمزی از آن دستور نور/نور کلامـش در ظهور، بر فرق کیـوان زد عـلـم
خال و خطش ام الکتاب، لعل لبش فصل الخطاب/رفتار او معجز مأب ، گفتار او محیى الرمم
لولاک ، تشریف برش ، تاج " لعمرک" برسرش/از ذره کـم تـر در درش ، فـرّ فـریـدون جـاه جـم
گردون و مـهر و ماه او ، خـاک ره خـرگاه او/درگـاه عـالی جـاه او ،پـشـت فـلک را کـرده خـم
سرشار شد دریای عشق، یا ابر گوهرزای عشق/چـون درّه بـیضای عـشـق، تـابــیـد از کـان کـرم
از محفل غیب مصون ،شد شاهد هستى برون/یا از رواق کاف و نون، قد اشرق المجلى الاتم
لا هوت حىّ لم یزل ، از مطلع حسن ازل/بالحق و الصدق نزل ، ناسوت شد باغ ارم
شـد نقـطه حسن نگـار ، پرگـار وحـدت را مدار/ توحید را کرد استـوار ، زد نقش کثرت را به هـم
عالـم سراپا نور شـد ، رشک فـضای طور شـد/ ام الـقـری مـعـمـور شـد ، از مـقـدم صدر أمـم
بشـکسـت طاق کـسروی، بنیاد ایمان شـد قـوی/دسـت قــوای مـعـنـوی، شــد فـاتـح مـلـک عــجـم
آئــــیــنـه آئـیـن او ، جــــــام حــقــایـق بـیــن او/جـمع الـجوامع دیـن او ،شـد خـیـر ادیـان لاجـرم
گنج معارف را گشود ، سرّ حقیقت را نمود/افشاند هر درّى که بود ، عمّ البرایا بالنعم
در بـارگـاه قـرب حق ، بر ما سوا بودش سبـق/بگذشت از هفتم طبق ، وز عرش اعظم نیز هم
چون همّتش بالا کشید ، تا بزم أو أدنى کشید/عقل از تصوّر پا کشید ، فى مثله جفّ القلم
آدم صفى الله شد ، تشریف آن درگاه شد/نخلیکه خاطر خواه شد ، بهر ثمر شد محترم
طوفان عشقش دل گرفت، از نوح تا ساحل گرفت/در سایه اش منزل گرفت ، تا شد ضجیع ابن عم
مـوسی کـلـیـم طور او ، دیـدار او مـنظـور او/عیسی یکی گنجور او ، او روح بخش و روح دم
از ماه کنعـانی مـگـو ، کـایـن جا نـدارد آبـرو/شد در ره عشقش فرو ،صد یوسف اندر چاه غم
سر خیل اهل الله او ، سرّ دل آگاه او/عالم رعیّت شاه او،بشنو ز من بى بیش و کم
شاها گدای این درم ، وز جان و دل مدحتگرم/هرگز از این در نگذرم ، خواهی بگو لا یا نعم
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔷شب میر سید علی همدانی
به مناسبت انتشار کتاب «سفینه شاه همدان: نسخهبرگردان مجموعه خطی آثار میر سید علی همدانی»، ششصد و هجدهمین شب از سلسله شبهای بخارا به یادبود میر سید علی همدانی اختصاص یافته است. این برنامه با همکاری مجمع ذخائر اسلامی در ساعت پنج بعدازظهر سهشنبه چهارم آبانماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
میر سید علی همدانی مشهور به امیرکبیر و علی ثانی یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین عارفان قرن هشتم هجری است. او در شهر همدان به دنیا آمد و در همان شهر نیز علوم و معارف اسلامی را فرا گرفت و بخش زیادی از دوران جوانی و میانسالی عمر خود را در سفر گذراند و بیشتر سرزمینهای اسلامی آن روزگار را درنوردید. وی سرانجام در سال ۷۸۶ هجری در کُنر افغانستان از دنیا رفت و جنازه او با تجلیل و احترام به کولاب تاجیکستان منتقل شد. آرامگاه او مهمترین زیارتگاه تاجیکستان است.
کاتب این مجموعه عبدالطیف قلندر سبزواری نام دارد. او در مشهد در جوار بارگاه امام رضا این رسالهها را کتابت کرده است.
این برنامه در نشانیهای زیر پخش میشود:
telegram.me/bukharamag
instagram.com/bukharamag
aparat.com/bukharamag
https://eitaa.com/AGLOESHG
210926_1016.mp3
40.55M
نشست امتداد فلسفه اسلامی استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی 1400/7/4
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
امتداد فلسفه اسلامی . استاد احمد حسین شریفی جلسه دوم 3آبان 1400.mp3
27.66M
امتداد فلسفه اسلامی
استادحجه الاسلام و المسلمین
دکتر احمد حسین شریفی
3 آبان 1400
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مستند «حُسن حَسن»
📆یکشنبه ۹ آبان تا چهارشنبه ۱۲ آبان
🕰ساعت ۲۰
🌐از شبکه معارف سیما
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔴یکبام و دو هوا در دفاع از ذخایر حوزه
🖊احمدحسین شریفی
🔷چندروزی است که یکی از نویسندگان جوان و دغدغهمند (دکتر مهدی جمشیدی)، در نقد یکی از موضعگیریهای سیاسی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله) نکتهای مختصر در کانال ایتایی خودش منتشر کرده است. اما بلافاصله پس از انتشار آن مطلب کوتاه ایتایی، شاهد به جوش آمدن غیرت اسلامی بسیاری از گروههای سیاسی و علمی حوزوی هستیم. آنان به حق در دفاع از شأن مرجعیت و لزوم حفظ حرمت مرجعیت سخن میگویند و مینویسند. خداوند از همه آنان این غیرت دینی را قبول کند.
جالب است که پیش از همه جریانهای سیاسی و علمی حوزوی و حتی پیش از نهادهای رسمی حوزوی، «جریان سیاسی غربگرا» در کشور ما، که در عمل هیچ اعتنایی به توصیههای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مراجع بزرگوار، از جمله حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی، نداشتهاند، به حمایت همهجانبه از این مرجع بزرگوار قیام کردهاند و خواستار «برخورد سخت» با آن نویسنده جوان هستند. البته امیدوارم که این حمایتها و غیرتها فقط به دفاع از یک موضعگیری سیاسی (که به زعم و خیال باطل آنها در راستای موضعگیریهای سیاسیشان بوده است) منحصر نشود. بلکه جرأت و شجاعت حمایت از همه دیدگاههای این مرجع عالیقدر و عظیم الشأن از جمله دیدگاههای ایشان درباره حجاب و موسیقی و ربا و فعالیتهای اجتماعی زنان و حقوق اسلامی و ... را نیز داشته باشند. یعنی فی المثل اگر کسی در نقد دیدگاه این عالم عظیمالشأن در باب حجاب یا موسیقی هم سخنی گفت، نه تنها با همین شدّت و حدّت علیه او موضعگیری کنند! بلکه دست کم خودشان در گفتار و نوشتار و رفتار به دیدگاههای فرهنگی و اقتصادی این مرجع بزرگوار پایبند باشند؛ تا این حمایت آنها شائبه سوء استفاده سیاسی از این مرجع بزرگوار را نداشته باشد.
🔶در عین حال، به عنوان یک طلبه ناچیز، گلایهای از بزرگان حوزوی هم دارم و آن اینکه حتماً به خوبی میدانید که از روز رحلت #علامه_حسنزاده آملی تاکنون به صورتی بیوقفه، سیل تهمتها و افتراها و لعنها و ناسزاها از سوی عدهای از مخالفان ولایت و همچنین عدهای از روحانیان مخالف فلسفه و عرفان به سوی آن علامه ذوفنون و افتخار علمی حوزههای علمیه و جهان تشیع روانه شده است! (تهمتها و ناسزاهایی که یک میلیونیوم آنها در نوشته این نویسنده جوان در نقد آیتالله صافی گلپایگانی وجود ندارد). عدهای از سکولارهای عمامه به سر و بعضاً خارجنشین، علامه حسنزاده را به جرم دفاع از حریم ولایت و حمایت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به باد تهمت و ناسزا و فحاشی گرفتهاند. و عدهای از مخالفان حوزوی فلسفه و عرفان هم، از هیچگونه حرمتشکنی و هتاکی و ناسزایی علیه آن مرد بزرگ دریغ نورزیدهاند. شخصیتی که رهبر فرزانه انقلاب او را «عالمی ربانی» و «سالکی توحیدی» و «از چهرههای نادر و فاخری» معرفی کردند که «نمونههای معدودی از آنان در هر دورهای چشم و دل آشنایان را مینوازد». اما دریغ از یک موضعگیری رسمی از سوی نهادهای حوزوی یا حتی عالمان بزرگ حوزوی در محکومیت این رفتارها!
از خدای بزرگ میخواهم به همه توفیق «شناخت حق»، «عمل به حق» و «نشر و گسترش حق» را عنایت بفرماید.
#حوزه_انقلابی
#حوزه_سکولار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_6039667472167078389.mp3
4.69M
؛🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧
#فایلصوتیکوتاه
#علامهحسنزاده
#بهترینشیوهمطالعهعلمی
#زمان : '۹:۳۳
●➼┅═❧═┅┅───┄═❧┅
🌐دروس علامه
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_6012803512587521014.pdf
2.79M
📚ترجمه قدیم اشارات و تنبیهات
✍الشیخ الرئیس ابوعلی سینا
🔹تصحیح : سیدحسن مشکان طبسی
🔸استادحشمت پور میفرمودند دقیقترین ترجمه متن اشارات همین کتاب است تا جایی دقت ترجمه بالاست که برخی قائلند خود شیخ این متن را ترجمه کرده ولی به خاطر جملاتی که در مقدمه وجود دارد مبنی بر اینکه از او(مترجم) تقاضا کرده اند اشارات شیخ را ترجمه کند و او در پاسخ به آنها این کتاب مستطاب را ترجمه کرده نشان میدهد مترجم شخص دیگری است لذا جناب استاد گاها به این ترجمه ارجاع میدادند.
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG