eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
215 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6039667472167078389.mp3
4.69M
؛🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧 : '۹:۳۳ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄═❧┅ 🌐دروس علامه ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
4_6012803512587521014.pdf
2.79M
📚ترجمه قدیم اشارات و تنبیهات ✍الشیخ الرئیس ابوعلی سینا 🔹تصحیح : سیدحسن مشکان طبسی 🔸استادحشمت پور میفرمودند دقیقترین ترجمه متن اشارات همین کتاب است تا جایی دقت ترجمه بالاست که برخی قائلند خود شیخ این متن را ترجمه کرده ولی به خاطر جملاتی که در مقدمه وجود دارد مبنی بر اینکه از او(مترجم) تقاضا کرده اند اشارات شیخ را ترجمه کند و او در پاسخ به آنها این کتاب مستطاب را ترجمه کرده نشان میدهد مترجم شخص دیگری است لذا جناب استاد گاها به این ترجمه ارجاع میدادند. ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
dastan-talabeh-gholabi.ali_.mp3
5.79M
https://eitaa.com/AGLOESHG دستور حضرت ولی عصر صلوات الله علیه به آموختن فلسفه که سابقا در اینجا👇اشاره کرده بودم https://eitaa.com/AGLOESHG/322
30.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شرح شکنجه ها بر امام کاظم علیه السلام ✅ جایگاه نویسندگی نزد امامان شیعه علیهم السلام 🌸با بیان استاد احمد عابدی 🆔 @H_janbazan https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن زاده رضوان الله علیه: به نبوت... قسم به امامت.... قسم به الاهیت... قسم....😊 رحمه الله https://eitaa.com/AGLOESHG
مرحوم آیت الله حائری شیرازی: اگر بخواهید توی کوچه و خیابان با کسی دست به یقه شوید، بچه به بغل دعوا نمی‌کنید! چون بچه وسط دعوا له می‌شود، مواظب باشید ایمانتان وسط این دشمنی‌ها له نشود که از بچه مهم‌تر است. تمثیلات اخلاقی_تربیتی (دفتر نشر معارف): ج۱، ص۱۷
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀ناگفته ها از 🔹سوال: مطالب عرفان و تصوف را در المیزان آورده اید؟ 🔸فرمودند: در تفسیر سوره اعراف راجع به عرفان اسلامی یک بحث هست، حرفی که داریم آن است. 🔹عرض کردم: شیعه در اسلام را مطالعه کردم صحبت های وحدت وجود و این حرفها بود. 🔸فرمود: ما این مطالب را به اشاره در کتابهای خودمان گفته ایم. 🔹فرمودند: در مساله انکار ضروریات، ضرورت باید پیش منکِر، ضروری باشد نه پیش دیگران، و [آن دسته از] اهل معقول که معاد جسمانی را منکرند جسمانیت معاد پیش آنها ضروری نیست. 🔸از علامه درباره مثنوی پرسیدم، فرمود: مثنوی دیوان نیست، اخلاق است و عرفان. مثنوی کتاب جالب است، مرحوم آقای قاضی به مثنوی خیلی معتقد بود، و مثل اینکه خیلی جاهایش را حفظ بود. 🔹سوال: از عرفا کدام یک بالاتر است؟ 🔸فرمود: محیی الدین از حیث علم مقدّم است از مولوی، [اما] از حیث حال معلوم نیست. 🔹و فرمود: محیی الدین مقدم است در علم بر همه. مولوی از همه در حال مقدم است. 🔸سوال: مولوی شیعه بوده یا سنی؟ 🔹فرمودند: ادلّه تشیع بودن را دارد، و ادلّه تسنن بودن را. 🔸روزی به علامه عرض کردم بنده درس می گویم ترک کنم؟ 🔹فرمودند: درس این شوخی ها را ندارد، درستان را بگویید و کارتان را انجام دهید. 🔸سؤال: آیا مرحوم آقای قاضی از علوم رسمیه و فقه اعراض می دادند؟ 🔹فرمودند: نه، خودش فقه طریقت درس می داد. دعایش به شاگردهایش این جمله بود: (جعلک الله فقیهاً صوفیاً). 🔸سید هاشم رضوی بنارسی میفرمود: آقای قاضی در مجلس فاتحه ای بود و سید ابوالحسن هم در آن مجلس فاتحه بود. نزدیک هم بودند. آقای قاضی فرمود: (الرجل، کلّ الرجل، نعم الرجل، أن یکون فقیهاً صوفیاً). 🔹از علامه پرسیدم آقای [آیة الله] مرندی چطوره؟ 🔸فرمود: بد نیست؛ سی ساله [او را] ندیدم [ندیده بودم] یک روز آمد قم، با داد و فریاد ناهار نگهش داشتیم [نهایت علاقه علامه به آیة الله مرندی]. ✍اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀فلسفهٔ الهی مارا به چیزی جز معارف‌الهی رهبری نمی‌کند. اینی که اینها می‌گویند، عدمش بهتر از وجود است. شما هرگز به سخنان این گروه گوش نکنید و به سخنان جمعی از نویسندگان خود ما نیز اعتنا نکنید که می‌گویند: «دین بر روی فلسفه خط بطلان کشیده و با آن سرِ سازگاری ندارد و موضع دین غیر از موضع فلسفه است و هدف دین چیزی جز هدف فلسفه است » اینها فلسفه را چنین معرفی می‌کنند: «فلسفه مجموعه ای از آراء و افکار گروهی از مردان یونانی و غیریونانی است که در میان آنها خداشناس و منکر خدا، ملحد و پرهیزگار، مؤمن و کافر، حقیقت جو و خطاگر یافت می‌شوند. پس طرح مسائل فلسفی چیزی جز پیروی از دانشمندان معروف آنها و به کار بستن آراء و نظریات آنها نمیباشد.» اگر فلسفه این باشد که اینها برای ما ترسیم می‌کنند و حقیقت آن همان باشد که اینهامیپندارند عدمش بهتر از وجود آن است و بر اشخاص ارزشمند است که خود را باآن آلوده نسازند و بر دین است که با قاطعیت تمام در برابر آن بایستد و از آن بیزاری بجوید، ولی خوشبختانه مطلب از این قرار نیست و این عقیده در مورد فلسفه صحیح نیست. این عقیده تنها در برخی از رشته‌ها صادق است که به آراء و عقاید دانشمندان اعتماد می‌کنند و در مسائلی که دلیلی جز اتفاق آراء ندارد به استقرای عقاید دانشمندان می‌پردازند و آن را ملاک و معیار قرار می‌دهند اما در مورد فلسفه، حقیقت برعکس پندار این گروه است، زیرا فلسفه به طوری که یادآور شدیم عبارت است از بحث و کاوش استدلالی از حقیقت اشیاء، و هرگز به گفتهٔ این و آن توجهی ندارد و حتی وحدت نظر و اتفاق آراء در فلسفه ارزش و اعتباری ندارد. و هرگز نمی‌توان در شناخت واقعیت اشیاء به سخنان این و آن اعتماد کرد، و آراء و عقاید دانشمندان هرگز نمی‌تواند در این مسائل، آرامش بخش و اطمینان آور باشد چه رسد به این که به صورت پناهگاه علمی درآید. روی این بیان بی اعتبار بودن این عقیده روشن می‌شود، شما نیز این حرفها را به دور اندازید و مطمئن باشید که فلسفهٔ الهی مارا به چیزی جز معارف الهی رهبری نمی کند که "دین حقیقی نیز هیچ تضادی با آن ندارد و هر دو یک هدف را دنبال میکنند." 📚 رساله علی و فلسفهٔ الهی https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_5807432654827555812.mp3
1.94M
🌀واکنش عجیب آیت الله بهجت بعد از شنیدن خبر درگذشت علامه طباطبایی ‹ره› https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5942885185925155097.ogg
882.3K
اسرار انبیای الهی در بیان حضرت علامه حسن زاده آملی https://eitaa.com/AGLOESHG
ایاک و فطانةبتراء https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیر ما گفت خطا در قلم صنع نرفت/آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد https://eitaa.com/AGLOESHG
📜خلیفه نیست مگر کسی که حق تعالی وی را بر بندگانش خلیفه کرده باشد، نه کسی که مردمان انتخابش کرده و بر کرسی خلافت نشانده و با او بیعت کرده و بر خویش پیشوا داشتند و بر خودشان حاکم کردند، این همان درجه کمال است متن عربی👇 فلا یکون خلیفه الا من استخلفه الحق علی عباده،لا من اقامه الناس و بایعوه و قدموه لانفسهم و علی انفسهم،فهذه هی درجه الکمال. 📘فتوحات مکّیّه،ج۵(دوره ۱۳ جلدی)،ص۴۷۸،باب۱۶۷:معرفت کیمیای سعادت 👤شیخ محیی الدین ابن عربی قدّس سرّه
تیر اندازی خدا.... https://eitaa.com/AGLOESHG
▪️إنا لله و إنا إلیه راجعون درگذشت عالم ربانی و حکیم صمدانی، حضرت آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی از علما و فلاسفه حوزه علمیه تهران را به دوستداران حکمت تسلیت عرض میکنم رحمه الله علیه رحمه واسعه و حشره مع اولیائه https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حکیم متاله آیة الله سید رضی شیرازی: 🔹«خود ما صدها نفر را به کمک همین بحثهای فلسفه اسلامی مسلمان و شیعه کردیم. چطور می گویید فلسفه راه دین را کُند می کند؟ والله هرچه بگویم که بی سوادند کم است. نمی فهمند. والله بی سوادند». 💥جذب حدود ۶۰۰ نفر از کشورها و ادیان مختلف به دین مبین اسلام به همت ایشان. روحش شاد 📽 👈 مسلمان شدن داماد مسیحی دکتر قریب به دست (ره) https://eitaa.com/AGLOESHG
🔷پیام تسلیت آیت الله سیستانی در پی رحلت آیت الله سید رضی شیرازی https://eitaa.com/AGLOESHG
💥آقاسید رضی شیرازی (ره) جانشین ندارد! 🎤استاد مهدی : جایگاه علمی مرحوم آیت الله سیّد در جامعه علمی ما بسیار والاست. 🔹من آیت‌الله سید رضی شیرازی را بیش از هفتاد سال پیش می‌شناسم. او نمونه تمام و کمالی از یک روحانی اندیشمند بود. زمانی که در مدرسه مروی درس می‌خواندم. چند سال بعد از شهریور ۲۰ بود و طلاب یک شور خاصی نسبت به تحصیلات حوزوی و تحصیلات قدیمه داشتند، به ویژه طلاب جوان از جمله مرحوم حاج آقا محیی‌الدین انواری، حاج آقا جزایری. در آن میان، جناب آقاسیدرضی شیرازی درخشش بیشتری داشتند. « بالای سرش ز هوشمندی می‌تافت ستاره بلندی » واقعاً مصداق این شعر بودند که: فی المهد ینطقُ عن سعاده جدّهِ، اثر النّجابه ساطع البرهانِ. 🔸هنگامی که ایشان امامت مسجد شفا را در خیابان یوسف‌آباد عهده‌دار شدند، گاه گاه در اعیاد من خدمت ایشان می‌رسیدم و یاد دوران گذشته را زنده می‌کردیم. دوره‌ای که ، دوره درخشانی بود و مرحوم آشتیانی «کفایه» تدریس می‌کردند و ما که تازه شروع کرده بودیم، نزد مرحوم آقا سید هادی ورامینی درس مقدمات می‌خواندیم. 🔹مرحوم جلال آل احمد که آن هنگام دانش‌آموز دبیرستان دارالفنون بود هم می‌آمدند خدمت ایشان درس می‌خواندند و ایشان پسر آقا سید احمد طالقانی از علمای تهران بودند. غرض، یک شور و نشاطی در آنجا بود و خصوصاً نه تنها در آنجا بلکه استادانی بودند که در منازل شان تدریس می‌کردند، مثلاً مرحوم آقا شیخ که من افتخار شاگردی ایشان را داشتم در منزل خود چهار راه حسن‌آباد تدریس می کردند. من خودم در مدرسه سپه‌سالار قدیم حجره داشتم، خدمت مرحوم آقا درس می‌خواندم و در آن‌جا حوزه تهران ، واقعاً حوزه‌ای به معنای واقعی بود.  🔸شاید تا ۱۵ مُدرس در مدارس یا در منازلشان تدریس می‌کردند. اما امروز واقعاً باعث تأسف است که روز به روز این شور و نشاط کمتر می‌شود در حالی که باید زیادتر شود. ما هر عالمی که از دنیا می‌رود می‌گوییم متأسفانه جانشین ندارد، در حالی که سنت اسلامی مبنی بر این بوده که هر عالمی که در ۳۰ سال به یک مرتبه‌ای رسیده در ۲۰ سال به شاگردش درس بدهد و آن ۱۰ سال را شاگردان آن علم را ترقی و تعالی ببخشند و حتی محمدبن زکریای رازی در کتاب «الشکوک علی الجالینوس» می‌گوید: سرّ این که متأخرین با سوادتر از متقدمین هستند،همین است که اگر بنا باشد نسلی بعد از نسل علم تنزل کند، یعنی علم به کجا کشیده می‌شود؟! 🔹و قطب الدین شیرازی نیز در اول کتاب «شرح الکتاب القانون تحفه السعدیه» می‌گوید؛ زیان‌آورترین جمله‌ای که در مدارس علمیه گفته شده این جمله بوده است: «ماترک الاول للاخره شیء». اگر طلبه بیاید بگوید: «من هر کاری کنم به مرتبه آیت‌الله بروجردی نمی‌رسم»، این غلط است. باید بگوید من باید معلومات ایشان را بدست بیاورم و بعداً چیزی بر آن‌ها بیافزایم. الان آن سنت علمی که در آن وقت وجود داشت، کاملاً بر عکس شده است. چه استاد دانشگاه چه استاد حوزه. متاسفم که باید بگویم که امروز آقا رضی شیرازی هم جانشین ندارد. ⁉️کجاست حاج محمد تقى آملى؟! وقتى آیت الله به من می فرمودند که: من و آقاى آیت الله دوتا بچه ۱۶ تا ۱۷ ساله از مازندران به اینجا آمدهایم و اگر حمایت مادى و معنوى آقاى شیخ محمدتقى آملى نمیبود، ما دو نفر می بایست شاگرد بقال می شدیم. ببینید یک چنین محیطى وجود داشت. آن وقتى که آقا میرزا مهدى آشتیانى در مدرسه سپهسالار قدیم به من حجره و حقوق دادند و شهریه معین کردند، من کوچکترین طلبه آن مدرسه بودم و استادها تشویق می کردند و طلاب را به منزله فرزندان خود می دانستند. 🌐 متن سخنرانی 👉 https://eitaa.com/AGLOESHG