دکترعبدی.m4a
20.59M
🔰 مدرسه شبهه پژوهی معرفت شناسی
✅ پاسخ به شبهات جدید ناواقع گرایان
👤استاد:
🎙 دکتر عبدی
📅 زمان:
پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
https://eitaa.com/AGLOESHG
استاد عبداللهی.m4a
23.69M
🔰 مدرسه شبهه پژوهی معرفت شناسی
✅ انسجام گروی و پراگماتیسم
👤استاد:
🎙 حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی
📅 زمان:
پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5927017790027335267.mp3
7.5M
🌀خاقانی
مرا از بعدِ پَنجَهساله اسلام
نزیبد چون صلیبی بند بر پا
پس از تحصیل دین از هفت مردان،
پس از تاویل وحی از هفت قُرّا؛
پس از "الحمد" و "الرحمن" و "الکهف"
پس از "یاسین" و "طاسین میم" و "طاها"؛
بگردانم ز بیتُ الله قبله،
به بیتُ المَقْدَس و محرابِ اقصا!
رَوَم ناقوس بوسم زین تحکُّم؛
شوم زنّار بندم زین تعدّا!
کنم تفسیر سُریانی ز انجیل
بخوانم از خطِ عبری معمّا!
دبیرستان نهم در هَیکلِ روم
کنم آئینِ مَطْران را مُطرّا
بَدَل سازم به زُنّار و به بُرنُس
رِدا و طَیلَسان چون پورِ سقّا
کنم در پیش طورْسیقوسِ اعظم،
ز روحُ القُدْس و اِبن و اَب مُجارا
به یک لفظ، آن سه خوان را از چَهِ شک،
به صحرایِ یقین آرم، همانا
مرا اسقف محقّقتر شناسد،
ز یعقوب و ز نَسطور و ز مَلکا
گشایم رازِ لاهوت، از تَفرُّد؛
نمایم ساز ناسوت، از هیولا!
کشیشان را کشش بینیّ و کوشش
به تعلیمِ چو من قِسّیسِ دانا
مرا خوانند بَطْلمیوسِ ثانی؛
مرا دانند فیلاقوسِ والا!
فرستم نسخهی ثالثْثلاثه
سوی بغداد، در سُوقُ الثّلاثا!
سه اُقنوم و سه فِرقت را به بُرهان
بگویم مختصرْشرحِ مُوَفّا:
چه بود آن نَفخِ روح و غسل و روزه؟!
که مریم عُور بود و روح تنها!
هنوز آن مُهر بر دُرجِ رَحِم داشت
که جانْافروزْگوهرْ گشت پیدا!
چه بود آن نطقِ عیسی، وقت میلاد؟!
چه بود آن صَومِ مریم، گاهِ اِصغا؟!
چگونه ساخت از گِل مرغْ عیسی؟!
چگونه کرد شخصِ عازَر احیا؟!
چه معنی گفت عیسی، بر سر دار
که "آهنگ پدر دارم به بالا"؟!
مسیحا خصلتا قیصر نژادا
تورا سوگند خواهم داد حقا
به روحُ القُدْسُ و نفخِ روح و مریم؛
به انجیل و حواریّ و مسیحا...
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜جسم عیسی علیه السلام از آبی محقق از مریم و از آبی متوهم از جبرییل خلق شد،و بدین خاطر در نهایت تواضع به درآمد چنانچه برای امتش مقرر کرد که اگر یکی از شما را کسی سیلی زد،گونه دیگرش را بگذارد تا سیلی زنند و برتری نجویید،و این صفت از جهت مادرش بود زیرا زن را مرتبه پایین است و از جهت حکم، تحت مرد است،لذا عیسی را تواضع بود و حکم و صفات مریم در پسرش و امت او جاری گشت و هیأتی که در والدین غالب است هنگام اجتماعشان، در نفس فرزند موثر است و قدرت زنده کردن و شفا دادن در حضرت عیسی،بخاطر دمیدن جبرییل بود در صورت بشر
📘شرح قیصری بر فصوص الحکم،فص حکمت نبوی در کلمهٔ عیسوی،ص۷۴۵
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ دردناکترین جمله حضرت زهرا
که از در به پهلو خوردن دردناکتر است!
❗️ احتجاج حضرت زهرا با خلیفه اول
🔹 روضه سوزناک حضرت زهرا در احتجاج با خلیفه اول
💬 آیتالله جوادی آملی حفظه الله
🔻 با حال معنوی مناسب ببینید
🌐حوزه توئیت
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀صلوات شیخ محی الدین #ابن_عربی بر حجةالله علی الحجج سیدة نساءالعالمین فاطمه الزهرا صلوات الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀صلوات الله و ملائکته و حملة عرشه وجمیع خلقه من ارضه و سمائه على الجوهرة القدسیة فى تعین الانسیة صورة النفس الکلیة جواد العالم العقلیة بضعة الحقیقة النبویة مطلع الانوار العلویة عین عیون الاسرار الفاطمیة الناجیة المنجیة لمحبیها عن النار ثمرة شجرة الیقین سیدة نساء العالمین المعروفة بالقدرالمجهولة بالقبر قرة عین الرسول الزهراء البتول علیها الصلاة و السلام
📚کتاب المناقب ابن عربی ص۴۶
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_6016976253704210230.ogg
1.09M
علامه حسن زاده آملی:
...فاطمه زهرا اصلا مسلمان نه!
دختر پیغمبر نه!
و تو باش خلیفه مسلمانان!
حق داری در کوچه جلوی زن جوان رو بگیری؟؟
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات آیت الله جوادی آملی:
"بسیاری از بزرگان قبل از اینكه مطالعه كنند فكر می كردند! بعضی از اساتید ما كه نگاه می كردیم چند جلد كتاب بیشتر نداشتند؛ كتابخانه امام رضوان الله علیه اینطور بود، كتابخانه مرحوم علامه طباطبایی اینطور بود، اینها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند. اینها بیش از آن مقداری که به كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، فكر می كردند كه چه می خواهیم بگوییم..."
https://eitaa.com/AGLOESHG
💢📚📚
✅ بن کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
لطفا قبل از ثبت نام به نکات زیر توجه کنید:
1- نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می شود و خرید کتاب به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه فروش صورت می گیرد.
2- یارانۀ خرید کتاب (به صورت «اعتبار خرید»به کد ملی متقاضیان اختصاص می یابد، لذا برای ثبت نام نیاز به واریز وجه نیست.
3- سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب 250 هزار تومان است که از این مقدار 60 درصد، آورده دانشجویان وطلاب و 40درصد،سهم حامی است.
4-سقف یارانه اعتباری برای اعضای هیئت علمی 500 هزار تومان است که 50 درصد، آورده عضو هیئت علمی و 50درصد، سهم حامی است.
5- اعتبار یارانه سهم خریدار در هنگام خرید در سامانه محاسبه و از صورتحساب خرید کسر می گردد.
6- با توجه به محدودیت بودجۀ اختصاص یافته برای هر استان، اولویت ثبت نام با متقاضیانی است که زودتر اقدام نموده اند.
7- لطفاً فرایند ثبت نام را تا دریافت این پیامک: «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» از طریق شماره 30004141 ادامه دهید تا عملیات ثبت نام و دریافت اعتبار در وضعیت "نهایی شده" قرار گیرد.
8-هر کد ملی تنها یکبار مجاز به دریافت یارانۀ خرید کتاب (بن کتاب) می باشد.
9-هنگام ثبت نام، شماره تلفن همراه باید فعال، در دسترس و «در اختیار» شخص ثبت نام کننده (کد ملی خریدار) باشد.
10- شماره تلفن همراه ثبت نام کننده الزاما بایستی متعلق به کد ملی درج شده باشد.
سامانه ثبت نام
https://bon.tibf.ir/
---------------
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌈در #منطـق به مبحث «قضیّه شرطیّه» رسیدیم. استاد فرمودند:
خواجه طوسی که از داناترین منطقدانان است، در دو بیت شعر، مثالی را که در منطق برای قضیّه شرطیّه ذکر کردهاند، به طنـز یاد کرده است. مثال این است: «اگر آفتاب طالع باشد، شب نخواهد بود.» و خواجه میگوید:
مـا للمثـال الـذی مـازال مشتهـرا
للمنطقییّن فی الشّرطیّ تسدید؟!
اما رأوا وجـهَ مـن اهـوی و طُرّتَه
الشّمسُ طالعة و اللّیلُ موجود
🔰ترجمه: «این چه مثالی است که منطقیان همواره برای قضیّه شرطیّه میآورند؟
مگر آنان چهره و گیسوان معشوق مرا ندیدهاند تا ببینند که هم شب است و هم خورشید طالع!
🔰خاطرات استاد ثبوت از :
مرحوم حکیم مهدی الهی قُمشهای
https://eitaa.com/AGLOESHG
عده ای از حکما گفته اند: سلامتی بدن در اندکی خوراک، و سلامتی روح در اندکی گناه و سلامتی دین در درود فرستادن بر بهترین آفریده خداوند است. مکاشفة القلوب ص ۹ - امام محمد غزالی رحمة الله علیه
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
دختر فکر بکر من، غنچه لب چو وا کند/ از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند
طوطی طبع شوخ من گر که شکر شکن شود/کام زمانه را پر از شکر جانفزا کند
بلبل نطق من ز یک نغمه عاشقانه ای
/گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا کند
خامه مشکسای من گر بنگارد این رقم
/صفحه روزگار را مملکت ختا کند
مطرب اگر بدین نمط ساز طرب کند گهی/ دائره وجود را جنّت دلگشا کند
شمع فلک بسوزد از آتش غیرت و حسد/شاهد معنی من ار جلوه دلربا کند
وهم به اوجِ قدسِ ناموس اله کی رسد؟/ فهمِ که نعتِ بانوی خلوت کبریا کند؟
ناطقه مرا مگر روح قدس کند مدد/ تا که ثنای حضرت سیده نسا کند
فیض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه/چشم دل از نظاره در مبدأ و منتهی کند
صورت شاهد ازل معنی حسن لم یزل/وهم چگونه وصف آیینه حق نما کند
مطلع نور ایزدی مبدأ فیض سرمدی/جلوه او حکایت از خاتم انبیا کند
بسمله صحیفه فضل و کمال معرفت/بلکه گهی تجلّی از نقطه تحت «با» کند
دائره شهود را نقطه مُلتَقی بود
/بلکه سزد که دعوی لو کشِفَ الغطا کند
حامل سرّ مستمر حافظ غیب مستتر/دانش او احاطه بر دانش ماسوی کند
عین معارف و حکم بحر مکارم و کرم
/گاه سخا محیط را قطره بی بها کند
لیله قدر اولیا، نور نهار اصفیا/صبح جمال او طلوع از افق عُلا کند
بَضعه سید بشر امّ ائمه غُرَر / کیست جز او که همسری باشد لافتی کند؟
وحی نبوّتش نسب، جود و فتوّتش حسب/ قصّه ای از مروّتش سوره «هل اتی» کند
دامن کبریای او دسترس خیال نی/ پایه قدر او بسی پایه به زیر پا کند
لوح قدر به دست او کلک قضا به شست او/ تا که مشیت الهیه چه اقتضا کند
در جبروت، حکمران، در ملکوت، قهرمان/در نشئات کن فکان حکم به ما تشا کند
عصمت او حجاب او عفت او نقاب او،/سرّ قدم حدیث از آن ستر و از آن حیا کند
نفخه قدس بوی او جذبه انس خوی او/ منطق او خبر ز «لا ینطق عن هوی» کند
قبله خلق، روی او، کعبه عشق کوی او/چشم امید سوی او تا به که اعتنا کند
بهر کنیزیش بود زهره کمینه مشتری/چشمه خور شود اگر چشم سوی سُها کند
مفتقرا متاب رو از در او بهیچ سو/زانکه مس وجود را فضّه او طلا کند
شاعر:آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی
🌺روزتان مبارک🌺
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀عباسه طوسی گفت:
حقیقت آنست كه آنجا که این قوم هستند، همه نیستِ توحیدند.
در توحید وجود من و تو كِی مانَد، تا به مرد و زن چه رسد؟!
📚تذكرةالاولیاء ص۶۴و ۶۵ با مقدمه علامه قزوینی
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀راهکار تضمینیِ مرحوم علامه قاضی قدسسره برای طلوع عشق پروردگار
🔷علامه طهرانی:
🔹مرحوم قاضی بارها میفرمود کسی که تائیه کبرای ابنفارض را از حفظ کند، عاشق پروردگار خواهد شد و این مسئله دست از سر او برنمیدارد تا او را به منزل برساند.(مطلعانوار، ج۲، ص۱۱۷، تعلیقه۱)
پینوشت:
در کتاب نورمجرد (ج۱، ص۴۵۲)، فقط این قسمت نقل شده است که: مرحوم قاضی قدسسره میفرمودهاند هر کسی تائیه ابنفارض را حفظ کند، عشق خداوند در دل او طلوع مینماید.
و در کتاب عطش (توسط آیتاللهنجابت) نیز اینگونه نقل شده است که: هرکس تائیه ابنفارض را حفظ کند، حظی و نصیبی از عشق میبرد.
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀جایگاه اشعار ابنفارض مخصوصا قصیده تائیه نزد علامه طباطبایی و علامه طهرانی
■ علامه طهرانی:
▪ ابن فارض ديوانى در معارف اسلام و سير و سلوك و مقامات روحانى و كمالات انسانى دارد كه در بين قصائد عربى بىنظير است. (امام شناسی، ج۱۱، ص۹۰)
▪ بسيارى از عارفان بالله پرده اختفاء را از اين اسرار برگشودهاند ... و بسيارى از شعراى عرب و عرفاى آنها در قرون وسطى اين راه سخت و كمرشكن را پيمودهاند؛ آنان كه لوا و رايت ايشان را ابن فارض در اكثر از اشعار خودش بخصوص در تائيّه صغرى و تائيّه كبرايش به دوش كشيده است. (الله شناسی، ج۳، ص۲۰۸)
▪ ابن فارض كه در اشعار عربى در عرفان، همانند حافظ شيرازى در ميان پارسی زبانان است، در نظم السّلوك كه عبارت از تائيّه كبراى اوست، مقام انسان كامل را عجيب توصيف كرده است. اين قصيده مجموعا هفتصد و شصت و يك بيت است، كه تمام مراحل سلوك را با نظم بديعى و سبك لطيفى آورده است. (امام شناسی، ج۵، ص۱۰۰)
▪ تائيّۀ كُبراي ابن فارض كه حقّاً يك دورۀ كامل و تمام از تمام منازل سير و سلوك و بيان اعلي درجۀ از توحيد و عرفان است صدها بار از آنچه در انجيل آمده است دقيقتر و عميقتر و صافتر و ظريفتر در نشان دادن لطائف عرفان بوده است. (نورملکوتقرآن، ج۳، ص۴۱)
▪ برای تحصیل عشق خدا و تقویت آن در دل، ممارست با اشعار ابن فارض و بخصوص تائیة کبرای او و دیگر عرفای اهل عشق نافع است. (پرتویی از نورمجرد، ص۱۱۱)
▪ علاّمۀ استاد (علامه طباطبایی) در أشعار عرب به شعرهاي ابن فارض بخصوص به «نظمُ السُّلوك» آن كه معروف به تائيّۀ كبري است علاقهمند بودند. (مهرتابان:ص۸۸-۸۹)
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀دیدگاه جناب صدر الدین قونوی نسبت به قصیدهی تائیه
■شیخ شمس الدین ایكی (شاگرد قونوی):
▪در پایان جلسات درس استاد، یك بیت از قصیدة «نظم السلوك» (قصیده تائیه) مطرح و شیخ بر زبان عجمی، معانی و سخنان عجیبی میگفتند و بسیار میفرمود: "صوفی میباید كه این قصیده را یاد گیرد". و آنچه شیخ سعید فرغانی در مشارق الدراری [كه شرح فارسی قصیدۀ تائیه است] و منتهی المدارك [كه شرح عربی این قصیده است] آوردهاند از بركت انفاس صدرالدین قونوی است. (نفحات الانس، ص۵۴۱)
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀دیدگاه شهید مطهری نسبت به شخصیت ابنفارض و اشعار ایشان
■ شهید مطهری:
▪ ابن فارض مصرى از عرفاى طراز اول محسوب است. ابن فارض خيلى فوق العاده است. او آدم عجيبى است؛ از عجايب دنياى اسلام است. از افرادى است كه احوالى غير عادى داشته؛ غالباً در حال جذبه بوده است و بسيارى از اشعار خود را در همان حال سروده است. اشعارِ عربى-عرفانى در نهايتِاوج و كمالِظرافت دارد. ديوانش جزء ذخاير بشريت است. قصيدهاى دارد [مشهور به] تائيه ابن فارض، در حدود هزار شعر (۷۶۱ بیت) است كه همه آنها به «ت» ختم میشود. میگويند تمام این شعرها را در حالت بيخودى به اصطلاح گفته و ديگران نوشتهاند. عمر زيادى هم نكرده؛ آن طور كه تاريخ مینويسد، 56 سال بيشتر از عمرش نگذشته كه در سال 632 درگذشته است. (نقلبااختصار / مجموعهآثار: ج۱۴،ص۵۷۲ و ج۲۱،ص۷۶ و ج۲۳،ص۵۹وص۳۳۰)
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀دیدگاه علامه جوادی نسبت به اشعار ابنفارض مخصوصا قصیده تائیه
■ آیت الله جوادی آملی:
▪ شرح حال انسان كامل از بَنان و بَيان عارفاني كه در اين وادي گام نهادهاند، كم نيست؛ ليكن در سروده دل پذير ابن فارض، معاصر شيخ اكبر ابن عربي، اثر به سزائي يافت مي شود، زيرا سخن صنيع محبت، غير از گفتار متصنّعانه مدعيان وِداد است و گفتار شقيق ولايت، غير از سخن متكلّفانه داعيه داران وَلا است. به هر تقدير، ابتكار ابن فارض، نه تنها در تنظيم معارف بلند عرفاني در جامه نظم است، بلكه در جامعيت وي بين شهود عرفاني و ذوق هنري و ادبي مي باشد. چون ناظمان سه گروه اند: گروه اول، خيال پردازان شعري اند كه در هنر تشويق و ترغيب و تحميس يا به عكس آن، سلطه كامل داشته و محتواي خيالي را با انواع محسنات لفظي و معنوي به نظم در مي آورند، ولي مطالب برهاني در آن به ندرت يافت مي شود؛ از اين گروه فراواناند كه آثار قدح و مدح و رفع و خفض آنها مشهور و بي نياز از ذكر نمونه است. گروه دوم، انديشوران علم پروراند كه در تعليم مسائل عميق علمي، خواه ادبي مانند الفيه ابن مالك و خواه فقهي مانند درّه نَجَفيّه بحرالعلوم قدسسرّه و خواه فلسفي نظير منظومه حكيم سبزواري قدسسرّه و تحفة الحكيم محمد حسين غروي كارآمداند و قواعد و مسائل علمي خاص را به دور از تشبيه و استعارات شاعرانه ارائه كرده اند كه جنبه نظم آن بر صبغه شعر آن مزيّت دارد، زيرا زبان و قلم آنان در مدار قواعد علمي دور مي زند و از گستره شاعرانه به دور است. گروه سوم، دلباختگان مَشهد جمال و جلال اند كه در تبيين معارف عميق عرفاني، گذشته از رعايت مراتب سير و سلوك و جذبه و ساير اوصاف و احوال سالك، و صرف نظر از توجه به جهان بيني خاص عرفاني و مراعات نَضْد حضرات عالم، و گذشته از توجه به قواعد ادبي در نظم، نهايت ذوق هنري را در اعمال انواع محسنات بديعي و نكات دل آويز شاعرانه به كار گرفته اند؛ به طوري كه دقت مطالب عرفاني فداي ظرافت هنري نشود و لطايف ادبي، قرباني عمق معارف شهودي نگردد، و اين مستلزم كمال جامعيّت يك عارف ادب پرور و هنربار چون ابن فارض است كه قصيده تائيّه او نموداري از اين تماميت جمع بين عرفان و ذوق است. لذا عرفاي گرانسنگي چون صدرالدين قونوي، به تدريس و شرح آن همت گمارده و شاگرداني همانند سعيدالدين سعيد فرغاني و مولي عبدالرزاق كاشاني و... را پرورانده كه هر كدام به شرح آن «تائيّه» به تازي و فارسي مبادرت كردهاند و متون عرفاني را با شرح سروده هاي ابن فارض گسترش داده اند.
https://eitaa.com/AGLOESHG
[ادامه، در فرسته بعد👇]
[ادامهی فرسته قبل👆]
ابن فارض در زمينه رفاه زدايي سالكان و اينكه «ناز پروردِ تنعّم نبرد راه به منزل» چنين مي گويد:
و ما ظَفِرَتْ بالوُدّ روحٌ مُراحةٌ
و لا بالولا نَفسٌ صَفی العيش وَدَّتِ
وأيْنَ الصَفا هَيْهاتَ مِنْ عَيشِ عاشق
و جَنّة عدنٍ بالمَکاره حُفّتِ
و در افتخار به انتساب ولا چنان مي بالد كه اگر به اصل نسبت و ولايت الهي فائز نگردد، تهمت آن را فخر مي داند و مرگ در آن راه را استقبال مي كند؛ در حالي كه اركان ديگران از هَول مرگ منهدم مي شود:
وان لم أفُز حقّ اليك بنسبة
لعِزّته حَسْبي إفتخراً بتُهمةِ
ودُونَ إتّهامي إنْ فَضيتُ أسَي فَما
أسأتُ بنَفسٍ بالشَهادة سرّت
وإنّي الي التهديدِ بالموت راكنٌ
و مِن هَوله اركن غَيري هُدَّتِ
و درباره نزاهت از حلول كه الحادي بيش نيست ميگويد:
و لي من أتم الرؤيتين اشارة
تُنَزّه عن رأي الحلول عَقيدَتي
و درباره پيشگامي انسان كامل در فن عرفان چنين مي سرايد:
جَني ثَمَر العرفانِ مِن فَرع فِطْنَةٍ
زَكا باتّباعي وهو مِنْ أصلِ فِطْرَتي
و درباره جامعيّت انسان كامل ميگويد:
فما فوق طَورِ العقل اوّل فَيْضَةٍ
كما تحت طُورِ النقل آخر قبضةٍ
يعني در اثر فناي ثنويتِ وجودِ سالكِ كامل در احديت حق، آنچه بالاي همه كائنات است، مانند آنچه در زير همه آنها است، خواهد بود [شرح كاشاني برتائيه، ص377]. و در تعبير از مافوق عقل به فيض و از مادون كوه نقل به قبض، به رجحان عقل بر نقل اشاره دارد. و نيز درباره كامل ترين انسان ها، يعني حضرت رسول اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم چنين مي فرمايد:
وكُلّهم عن سَبْقِ مَعناي دائرٌ
بدائِرتي أو واردٌ مِن شَريعَتي
وإنّي وإنْ كُنتُ ابنَ آدَم صُورةً
فلي فيه معني شاهِدٌ بابُوّتي
و درباره پرهيز از جمود بر دروس نقلي، و تشويق به فراگيري علوم عقلي و معارف شهودي، چنين مي گويد:
ولا تك مِمّن طَيَّشَته دروسه
بحيث استَقلَّتْ عَقْلَه واستَقرَّت
فَثَّم وراء النقل علم يدقّ عن
مدارك غايات العقول السليمة
جناب ابن فارض، نه تنها درباره رسول اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم حق شناسي دارد، بلكه درباره عترت طاهرين آن حضرت عليهمالسلام نيز وظيفه شناسي دارد، زيرا قبل از بيان مقام ابوّت خاتم انبيا نسبت به آدم عليهالسلام چنين سروده است:
بِعِتْرَتِه استَغْنَتْ عن الرسُلِ الوَري
و أصحابه والتابعين الأئمّة
يعني جامعه انساني و امت اسلامي، به بركت عترت پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله و سلم، از آمدن انبياي بعدي بي نياز شده اند.
البته آنچه فعلا در نسخه اي كه متن، براي شرح عربي مولي عبدالرزاق كاشاني قرار گرفت و نيز نسخه اي كه متن براي شرح فرغاني واقع شده، به نام مشارق الدراري، مصرع دوم به همين وضعي است كه ضبط شد (یعنی: "و اصحابه و التابعین الائمه") ، ليكن احتمال تحريفِ "اولاد" به "اصحاب" ضعيف نيست (یعنی اصل بیت اینگونه بوده باشد: "و اولاده و التابعین الائمه")؛ چون شواهد تحريف و دخالت بيگانگان در نوشتار اين بزرگان مشهود است. به هر تقدير، ديوان ابن فارض، مخصوصاً تائيّه وي، شرح انسان كامل است، زيرا در آن مسئله قرب نوافل و قرب فرائض و ساير مقامات عارفانِ واصل، در صبغه صناعت شعر تصريحاً يا تلويحاً به خوبي تبيين شده است. (سرچشمه انديشه، ج۵، ص۸۸تا۹۰)
https://eitaa.com/AGLOESHG
در سالروز شمسی عروج ملکوتی مرحوم آیه الحق سیدعلی قاضی حمد و صلواتی
هدیه به روح مطهرشان بفرستید🌺
4_5864038708881130817.pdf
517K
📜دستورات مرحوم آیه الحق عارف کامل مکمل سیدعلی قاضی طباطبایی رزقناالله شفاعته
🔹در ماه رجب،شعبان،رمضان
@AGLOESHG
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
پایگاه اطلاع رسانی اسرا: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می شود.
بیست و نهم جمادی الثانیه
جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#پیام_تسلیت
🆔 @a_javadiamoli_esra
https://eitaa.com/AGLOESHG