گفتگویی با نویسنده کتاب سودای تفکیک
جناب حجه الاسلام سیدحسن اسلامی اردکانی
https://cgie.org.ir/fa/news/216429
4_5868582273179191035.pdf
476.2K
#مقاله
#نقدمکتب_تفکیک
نقدی روش شناختی بر کتاب الهیات الاهی و الهیات بشری استاد حکیمی و بیان بی اعتباری استدلالات آن.
سیدحسن اسلامی
#کانال_فلسفه_و_عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
4_5868582273179191036.PDF
6.44M
#نقدمکتب_تفکیک
📜مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر
✍مرحوم آیه الله سید ابراهیم خسروشاهی
💢کانال فلسفه و عرفان👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
4_5868582273179191037.pdf
571.9K
#نقدمکتب_تفکیک
مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر
مرحوم آیه الله سید ابراهیم خسروشاهی
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا و تلگرام
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
#معرفی_کتاب
رویای خلوص
بازخوانی مکتب تفکیک
در نقد #مکتب_تفکیک
نوشته سیدحسن اسلامی
نشر بوستان کتاب
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا و تلگرام 👈 @AGLOESH
گفتگویی با دکتر سیدحسن اسلامی
#تفکیکیها در نقد، بیاخلاقی میکنند؛ به حدیث هم التزامی ندارند/«الحیات» نمونه عالی سلطهی تفکر چپ در ایران است – مباحثات
http://mobahesat.ir/16555
part40.mp3
4.19M
🌹🌹🌹حقیقت #تصوف
یکی را از مشایخ شام پرسیدند از حقیقت تصوف گفت پیش ازین طایفه ای در جهان بودند به صورت پریشان و به معنی جمع اکنون جماعتی هستند به صورت جمع و به معنا پریشان
چو هر ساعت از تو به جایی رود دل
به تنهایی اندر صفایی نبینی
ورت جاه و مالست و زرع و تجارت
چو دل با خدایست خلوت نشینی
#سعدی علیه الرحمه🌺
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
#مرامنامه کانال فلسفه و عرفان
۱.کلمه صوفی اشتراک لفظی است ما با جهله آنها مخالفیم.
#صوفی و #تصوف را در کلام بزرگان با همین هشتک بیابید.
۲. آواهای اطرافمان همه و همه موسیقیست.
نوای پرنده...صدای چکاچک آب..
زوزه ی باد...
اما در مورد موسیقی که مصنوع دست انسان است، تابع شرع مقدس هستیم.
باهمین هشتک👈 #موسیقی را جستجو کنید.
۳.امیرمومنان فرمودند :گهر را بگیر هرچند از دهان.... باشد.لذا مواضع سیاسی و اجتماعی واخلاقی .... افراد که در کانال از مطالبشان استفاده شده ،بعضا جهت تایید و تبلیغ شخص و مرامشان نمی باشد.
۴.مادوست داریم همه اهل عقل و عشق شوند اما براین هم معتقدیم که
هرکسی را بهر کاری ساختند....
لذا اصراری به فلسفه ورزی همگان نیست زیرا فلسفه و عرفان هدایتگر و گمراه کننده است، (یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا و...)
بنابراین در صورت تمایل به این طریق سوال های خود را با ما در میان بگذارید.
۵.دوستان مستعدی که قصد تحصیل فلسفه و عرفان را دارند میتوانند از اسلوب و روش های اساتید مختلف و سیرمطالعاتی ایشان استفاده کنند.لذا ما سیر مطالعاتی ایشان را در اختیار شما می گذاریم.
با این هشتک👈 #سیر_مطالعاتی را دنبال کنید.
۶. پیشنهاد ما سیر مطالعاتی استاد #یزدانپناه است.
۷. بدیهی است این سیر مطالعاتی ها ویژه کسانی است که زبان عربی را درک می کنند برای اخذ سیر مطالعاتی زبان فارسی با ما در ارتباط داشته باشید.
@AGLOESHG
نگار به مکتب نرفته ای در pv اظهار فضل کرده که صوفیه تماما منحرفند مسلمان و شیعه نیستند و کافر و مشرکند و...
در ادامه چند پست در مورد صوفیه میگذارم که شاید بخوانند و ان شاءالله بفهمند و از تهمت و اتهام دست بردارند
♦️نکاتی مهم و کلیدی درباره #عرفان؛ فلسفه و #تصوف
🔶 بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی نما، عارف و عارف نما
مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي الدين ابن عربي، صدرالدین قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده اند.
اما جهله و نادانان صوفيه آن دسته از صوفياني اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می شود و بدعت هايي در دين پديد آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده هاي جنسي و غیره را دنبال می کنند.
اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده اند.
🔶 کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می کنند، و می گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می اندازند.
مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده اند.
صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم.
به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده و موجب سوء تفاهمهای زیادی شده اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شدهاند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده اند.
🔶 نمی شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی شود با چند روایت که در کتابهای دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد.
بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت هایی در دین پدید می آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم اند.
این نوع از روایات، مثل روایاتی است که فقها، علما، اهل کلام و... را مورد مذمت شدید قرار می دهند که البته مرادِ همۀ این ها، علما و فقهایی است که به دنیا گرایش پیدا کرده و عالم بی عمل اند.
عرفان علامه #طباطبایی؛ آیة الله حسن #رمضانی.
🔸کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
رساله_تشویق_السالکین_ملا_محمدتقی.pdf
5.18M
#رساله
#تشویق_السالکین
نوشته #ملامحمدتقی_مجلسی
در دفاع از #صوفیه
#مجلسی_اول در این رساله می فرماید:اقرب طرق به معرفة الله طریقه حقه رضویه #ذهبیه معروفه مرتضوی است که طریق تصوف و حقیقتش نیز خوانند....
💢کانال فلسفه و عرفان👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
تصوف نزد قاضی نورا... مجالس المومنین.pdf
4.3M
تصوف در گستره روایات امینی نژاد.PDF
180.8K
#مقاله
📃تصوف در گستره شریعت
✍علی #امینی_نژاد
👈این مقاله روایات شیعی در مدح #تصوف و #صوفی_گری را آورده است و ..
♦️♦️♦️کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر علامه #حسن_زاده در مورد #سلطانعلیشاه و تفسیر بیان السعاده
#تصوف #صوفی
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا و تلگرام 👇
@AGLOESHG
درسِ #صوفیه میروی، #صوفی شوی!
یکی از امتیازات امام این بود که در روزهای جمعه در مدرسه فیضیه- در مدرس زیر کتابخانه- درس اخلاق میگفت. طلبه کم می آمد، آقای مطهری، آقای سید عبدالغنی اردبیلی و چند نفر دیگر بودند، من هم می رفتم، بقیه بازاری بودند. تقریباً مدرس از بازاری ها پر میشد. این درس اخلاق تعدادی مخالف هم داشت. همین طور که خود امام فرموده بودند:
ظرف آقا مصطفی را آب میکشیدند، چون من فلسفه میگفتم!
من یادم هست وضو می گرفتم که به درس اخلاق امام بروم، یک نفر از همشهری های ما آمد- عصر بود و وقت نماز نبود- گفت:
حالا وضو می گیری نماز بخوانی؟ گفتم:
می روم درس اخلاق! گفت:
درس صوفیه می روی، صوفی بشوی!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
پرتال امام خمینی،۹۸/۹/۳۰، گفتگو با مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی.
https://t.me/sireyefarzanegan
بررسی نقدصوفیه درروایات.pdf
440.1K
مخالفان #صوفيه مدعي اند كه پيشوايان ديني ، اين گروه را تخطئه كرده اند و در تأييد اين مدعا رواياتي را برميشمرند. در نوشـتار حاضر روايات منسوب به ائمه(ع)در نقد #تصوف و صـوفيه بـه لحـاظ اعتبـار سـندي و محتوايي بررسي مي شود. در نوشتار حاضر تأكيد بر منابع شيعي و روايات موجود در اين منابع است و رواياتي مدنظر قرار خواهند گرفت كه به نحوي به كليت تصوف و صـوفيه ناظرند و به طور كلي به تخطئه و رد آن مي پردازند و رواياتي كه به افراد خاصي از ايـن گروه نظر دارند بررسي نخواهند شد . اين نوشتار درصـدد اسـت نـشان دهـد خاسـتگاه ، منزلت و جايگاه تصوف به لحاظ روايي، آن چيزي نيست كه نگاه ابتدايي و غيرمحققانه به ما مي دهد.
📌ادامه مطلب را در #مقاله بخوانید...
✍محمد عیسی جعفری
👈🔻کانال فلسفه و عرفان🔻👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
📌فرق بين تصوف و عرفان از منظر امام خمینی
⚠️صوفيه و عرفا، وتصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست ، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمىشود، با اينكه تفاوت هست؛
👈چون عرفان به علمى گفته مىشود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات ، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مىنمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او #عارف گويند.
👈كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او #صوفی گويند ، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.
📛لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى محقق گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى را تحقيق نموده است،
✨بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به حقيقت رسانده است.
lib.eshia.ir/11202/2/156
📒تقريرات فلسفه امام خمينى ،ج2 ،ص156
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
در تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow