eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.2هزار دنبال‌کننده
510 عکس
219 ویدیو
349 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
@AGLOESHG.pdf
145.8K
🌀 امام موسی صدر و 🔷یکی از آراء فقهی خلاف مشهور امام موسی صدر، بود. شاید این نظر امروز هم، لااقل در حوزه‌های علمیه، خلافِ مشهور باشد. امام صدر قبول نداشت که همه‌ی انواع موسیقی، به طور مطلق حرام است! صحیح نمی‌دانست که به سادگی نوشته شود: «بسمه تعالی؛ هر آینه موسیقی حرام است»! بالعکس، بعضی انواع موسیقی را، منظورم نوع فاخر موسیقی است، حلال می‌دانست؛ نه تنها حلال، بلکه به تعبیر علامه علی حجتی کرمانی «از جلوه‌های زیبایی روح انسان» می‌دانست. این نوع موسیقی را خود گوش می‌کرد و از استماع آن نیز لذت می‌برد. با برخی بزرگانِ این نوع موسیقی، رابطه و حتی رفاقت داشت. فراتر از این، جوانان را به آموزش این نوع تشویق می‌نمود. باز هم فراتر... در همین حال موسیقی مبتذل و ارکسترهای غیراخلاقی را نیز درست نمی‌دانست. در مورد این چند مدعا، حرف‌ها و مستنداتی دارم که در ادامه ارائه می‌کنم. ✍ محسن کمالیان 🔻 ادامه‌ی یادداشت در فایل پی‌‌دی‌اف ... 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
@AGLOESHG..mp3
5.08M
🌀 تأثیر صدا و لحن زیبا بر نفْس 🎙استادسیّد یدالل‍ه 🔷قسمت اوّل 📆تاریخ ۱۲ / ۴ /۱۳۹۵ ه‍ ش 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5843424489357968961.mp3
6.79M
🌀 تأثیر صدا و لحن زیبا بر نفْس 🎙استاد سیّد یدالل‍ه 🔷قسمت دوم 📆 تاریخ ۱۲ / ۴/ ۱۳۹۵ ه‍ ش 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
📜شعری منتشر نشده از رحمه الله علیه دوش که غم پرده ما می درید/خار غم اندر دل ما می خلید در برِ استاد خرد پیشه ام/طرح نمودم غم و اندیشه ام کاو به کف آیینه تدبیر داشت/بخت جوان و خرد پیر داشت پیر خرد پیشه و نورانی ام/بُرد ز دل، زنگ پریشانی ام گفت که در زندگی آزاد باش/هان گذران است جهان شاد باش رو به خودت نسبت هستی مده/دل به چنین مستی و پستی مده زآنچه نداری، ز چه افسرده ای/وز غم و اندوه، دل آزرده ای گر ببرد ور بدهد دست اوست/ور ببرد ور بنهد ملک اوست ور بکِشی ار بکُشی دیو غم/کج نشود دست قضا را قلم آنچه خدا خواست همان می شود/وآنچه دلت خواست نه آن می شود 📑نقل از مجله سفینه تبریز 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
تصوف در گستره روایات امینی نژاد.PDF
180.8K
📃تصوف در گستره‌ شریعت ✍علی 👈این مقاله روایات شیعی در مدح و را آورده است و .. ♦️♦️♦️کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG
4_528344903701233874.mp3
1.38M
‍ ⚠️ وظیفه بر زمین مانده حوزه علمیه در قبال علوم انسانی 🎙مقام معظم رهبری: 🎓 ۲ میلیون نفر دانشجوی علوم‌ انسانی! 🔍 در زمینه علوم انسانی کار بومی و تحقیقات‌اسلامی چقدر داریم؟ 📥 کتاب آماده در زمینه علوم انسانی چقدر داریم؟ ❌ این نگران کننده است... 🗞 علوم انسانی‌ای که امروز را‌یج است: 🔻محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است. 🔻متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ هدف دیگری دارد. ☑️ وقتی اینها رایج شد: 🔻مدیران بر اساس آنها تربیت می‌شوند 🔻همین مدیران می‌آیند در رأس... ✅ حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند. @khamenei_ir ♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕ همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم بخاطر اینکه 'فصوص 'را قبل از 'جامع المقدمات' بخوانیم و تدریس کنیم! ☑️@erfan_amin 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
موش ها به کار جویدن کتاب مشغول اند، اندیشه ها را می جوند و خود را فربه می کنند ولی نه با اندیشه! https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
⭕ همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم بخاطر اینکه 'فصوص 'را قبل از 'جامع المقدمات' بخوانیم و تدریس ک
🌀آیت الله : 🔷حضرت استاد علاّمه طباطبايي (قدس‌سرّه) پيش از آنكه به كتابهاي حوزوي بپردازد، به كتاب نفس خويش پرداخت. او انسان را با انسان تفسير كرد، چون تا كسي انسان را با انسان تفسير نكند و مفسّر خويش نباشد، نمي تواند مفسّر امري ديگر باشد. 📚شمس الوحی تبریزی 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀آخرین یادداشت وبلاگ شهید پیرامون «احیای فلسفه» به نام خداوند جان و خرد/کزین برتر اندیشه بر نگذرد دوستان سلام مدتی این مثنوی تأخیر شد/مهلتی بایست تا خون شیر شد 🔹با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم. 🔹عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟ ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست. 🔹از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود. 🔹حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ 🔹چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ 🔹هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. 🔹مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است. 🔹در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم. 🔹فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسفه اسلامی را روشن کرده باشیم. و در یاد داشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم. انشاءالله تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com/ 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG