eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
215 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_5868582273179191036.PDF
6.44M
📜مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر ✍مرحوم آیه الله سید ابراهیم خسروشاهی 💢کانال فلسفه و عرفان👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
رساله_تشویق_السالکین_ملا_محمدتقی.pdf
5.18M
نوشته در دفاع از در این رساله می فرماید:اقرب طرق به معرفة الله طریقه حقه رضویه معروفه مرتضوی است که طریق تصوف و حقیقتش نیز خوانند.... 💢کانال فلسفه و عرفان👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
🌀 «المیزان» در نجف 🔷 اين ناچيز گويد: شبی در مسجد فاطميّه مجلسی بود و بنده در خدمت آقای بهجت، در مقابل آقای بهجت نشسته بودم، ايشان با دست مبارکشان اشاره فرمودند بيايم خدمتشان. اوائلی بود که بنده با ايشان آشنا شده بودم، ولی ارتباطمان با حضرت علاّمه را می‌دانستند. فرمودند: 🔹«آقای طباطبائی در درس آن آقا [=آقای قاضی] تفسير قرآن به قرآن می‌گفت؛ از بقيّۀ حضّار می‌پرسيد «صراط المستقيم» يعنی‌ چه؟ هرکس چيزی‌ می‌گفت. بعد خود ايشان می‌گفت: «صراط المستقيم» عبادت است ﴿وَ أَنِ اعبُدُوني هذَا صِرَاطٌ مُستَقيم﴾». [آقای بهجت در وقت خواندن اين آيه، مثل لحن علاّمه در آن زمان اداء کردند]. 🔹 بعد آقای بهجت فرمودند: 🔹 «الميزان» که چاپ شد ديديم همان حرفهايی است که در آن مجلس می‌زدند. 📚 منبع: اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص۸۶ 📝 پی‌نوشت: بر اساس این نقل، بطلانِ سخن کسانی که مدعی هستند علامه طباطبائی در سال‌های پایانی عمر شریف خود، فلسفه را کنار گذاشته و به قرآن روی‌آورده، و کسانی که برای نگارش المیزان قصه‌پردازی می‌کنند، روشن می‌شود. 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥واکنش مرحوم را ببینید... ✂️بخشی از سریال ملاصدرا البته بر اساس مستند تاریخی 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
بررسی رابطه علم کلام و فلسفه.pdf
279.7K
🌀بررسی رابطه علم کلام و فلسفه ✍استاد علی ربانی گلپایگانی 📌در این مقاله رابطه فلسفه و کلام از جهت موضوع،روش و غایت بررسی میشود 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
@AGLOESHG.pdf
145.8K
🌀 امام موسی صدر و 🔷یکی از آراء فقهی خلاف مشهور امام موسی صدر، بود. شاید این نظر امروز هم، لااقل در حوزه‌های علمیه، خلافِ مشهور باشد. امام صدر قبول نداشت که همه‌ی انواع موسیقی، به طور مطلق حرام است! صحیح نمی‌دانست که به سادگی نوشته شود: «بسمه تعالی؛ هر آینه موسیقی حرام است»! بالعکس، بعضی انواع موسیقی را، منظورم نوع فاخر موسیقی است، حلال می‌دانست؛ نه تنها حلال، بلکه به تعبیر علامه علی حجتی کرمانی «از جلوه‌های زیبایی روح انسان» می‌دانست. این نوع موسیقی را خود گوش می‌کرد و از استماع آن نیز لذت می‌برد. با برخی بزرگانِ این نوع موسیقی، رابطه و حتی رفاقت داشت. فراتر از این، جوانان را به آموزش این نوع تشویق می‌نمود. باز هم فراتر... در همین حال موسیقی مبتذل و ارکسترهای غیراخلاقی را نیز درست نمی‌دانست. در مورد این چند مدعا، حرف‌ها و مستنداتی دارم که در ادامه ارائه می‌کنم. ✍ محسن کمالیان 🔻 ادامه‌ی یادداشت در فایل پی‌‌دی‌اف ... 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
@AGLOESHG..mp3
5.08M
🌀 تأثیر صدا و لحن زیبا بر نفْس 🎙استادسیّد یدالل‍ه 🔷قسمت اوّل 📆تاریخ ۱۲ / ۴ /۱۳۹۵ ه‍ ش 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5843424489357968961.mp3
6.79M
🌀 تأثیر صدا و لحن زیبا بر نفْس 🎙استاد سیّد یدالل‍ه 🔷قسمت دوم 📆 تاریخ ۱۲ / ۴/ ۱۳۹۵ ه‍ ش 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
📜شعری منتشر نشده از رحمه الله علیه دوش که غم پرده ما می درید/خار غم اندر دل ما می خلید در برِ استاد خرد پیشه ام/طرح نمودم غم و اندیشه ام کاو به کف آیینه تدبیر داشت/بخت جوان و خرد پیر داشت پیر خرد پیشه و نورانی ام/بُرد ز دل، زنگ پریشانی ام گفت که در زندگی آزاد باش/هان گذران است جهان شاد باش رو به خودت نسبت هستی مده/دل به چنین مستی و پستی مده زآنچه نداری، ز چه افسرده ای/وز غم و اندوه، دل آزرده ای گر ببرد ور بدهد دست اوست/ور ببرد ور بنهد ملک اوست ور بکِشی ار بکُشی دیو غم/کج نشود دست قضا را قلم آنچه خدا خواست همان می شود/وآنچه دلت خواست نه آن می شود 📑نقل از مجله سفینه تبریز 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
تصوف در گستره روایات امینی نژاد.PDF
180.8K
📃تصوف در گستره‌ شریعت ✍علی 👈این مقاله روایات شیعی در مدح و را آورده است و .. ♦️♦️♦️کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG
4_528344903701233874.mp3
1.38M
‍ ⚠️ وظیفه بر زمین مانده حوزه علمیه در قبال علوم انسانی 🎙مقام معظم رهبری: 🎓 ۲ میلیون نفر دانشجوی علوم‌ انسانی! 🔍 در زمینه علوم انسانی کار بومی و تحقیقات‌اسلامی چقدر داریم؟ 📥 کتاب آماده در زمینه علوم انسانی چقدر داریم؟ ❌ این نگران کننده است... 🗞 علوم انسانی‌ای که امروز را‌یج است: 🔻محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است. 🔻متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ هدف دیگری دارد. ☑️ وقتی اینها رایج شد: 🔻مدیران بر اساس آنها تربیت می‌شوند 🔻همین مدیران می‌آیند در رأس... ✅ حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند. @khamenei_ir ♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕ همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم بخاطر اینکه 'فصوص 'را قبل از 'جامع المقدمات' بخوانیم و تدریس کنیم! ☑️@erfan_amin 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
موش ها به کار جویدن کتاب مشغول اند، اندیشه ها را می جوند و خود را فربه می کنند ولی نه با اندیشه! https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
⭕ همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم بخاطر اینکه 'فصوص 'را قبل از 'جامع المقدمات' بخوانیم و تدریس ک
🌀آیت الله : 🔷حضرت استاد علاّمه طباطبايي (قدس‌سرّه) پيش از آنكه به كتابهاي حوزوي بپردازد، به كتاب نفس خويش پرداخت. او انسان را با انسان تفسير كرد، چون تا كسي انسان را با انسان تفسير نكند و مفسّر خويش نباشد، نمي تواند مفسّر امري ديگر باشد. 📚شمس الوحی تبریزی 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀آخرین یادداشت وبلاگ شهید پیرامون «احیای فلسفه» به نام خداوند جان و خرد/کزین برتر اندیشه بر نگذرد دوستان سلام مدتی این مثنوی تأخیر شد/مهلتی بایست تا خون شیر شد 🔹با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم. 🔹عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟ ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست. 🔹از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود. 🔹حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ 🔹چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ 🔹هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. 🔹مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است. 🔹در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم. 🔹فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسفه اسلامی را روشن کرده باشیم. و در یاد داشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم. انشاءالله تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com/ 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
فیزیک و فلسفه اسلامی-94.pdf
5.97M
⚜بخشی از گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک در انجمن حکمت و فلسفه ایران درباره‌ی هویت اتصالی اجسام ⚜دکتر محسنی در این گفتگوها، همان است. 🆔 @ghafari_ir 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈سوالات بی ربط را هم بشنویم👉 🔷نقل خاطره ای توسط مرحوم علامه‌ جعفری 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
بررسی نقدصوفیه درروایات.pdf
440.1K
مخالفان مدعي اند كه پيشوايان ديني ، اين گروه را تخطئه كرده اند و در تأييد اين مدعا رواياتي را برميشمرند. در نوشـتار حاضر روايات منسوب به ائمه(ع)در نقد و صـوفيه بـه لحـاظ اعتبـار سـندي و محتوايي بررسي مي شود. در نوشتار حاضر تأكيد بر منابع شيعي و روايات موجود در اين منابع است و رواياتي مدنظر قرار خواهند گرفت كه به نحوي به كليت تصوف و صـوفيه ناظرند و به طور كلي به تخطئه و رد آن مي پردازند و رواياتي كه به افراد خاصي از ايـن گروه نظر دارند بررسي نخواهند شد . اين نوشتار درصـدد اسـت نـشان دهـد خاسـتگاه ، منزلت و جايگاه تصوف به لحاظ روايي، آن چيزي نيست كه نگاه ابتدايي و غيرمحققانه به ما مي دهد. 📌ادامه مطلب را در بخوانید... ✍محمد عیسی جعفری 👈🔻کانال فلسفه و عرفان🔻👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀شیخ انصاری و حاجی سبزواری 🔷مرحوم آیت الله حاج میرزا محمّد ثقفی صاحب تفسیر روان جاوید و نوه مرحوم میرزا ابوالقاسم کلانتر (مقرر شیخ انصاری) مینویسند ؛ 🔹چندی بود می‌خواستم نکته را تذکر دهم می‌ترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر الله أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرموده‌اند چنانکه مرحوم سید در عروة الوثقی می ‌فرماید مورد تقلید ، است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد. 🔹و از این جا معلوم می‌شود وظیفه آنها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه ‌السّلام به آنها مرحمت فرموده‌است؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون می‌دانند هر علمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند. 🔹چنانچه شنیده‌ام بنای مرحوم شیخ انصاری قدس سرّه که حقا باید اعمالش مانند اقوالش سرمشق علمای متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألۀ عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال می‌نمودند جواب می‌فرمودند: 👈 من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.👉 📚تفسیر روان جاوید، جلد ۱، صفحه ۱۱۱_۱۱۳ 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀 امام موسی صدر و #موسیقی 🔷یکی از آراء فقهی خلاف مشهور امام موسی صدر، #عدم_حرمتِ_مطلقِ_موسیقی بود.
📌من چه کنم؟ 🔷 یکی از [مخالفان امام صدر] مرحوم شیخ محمدجواد مغنیه بود که شدیداً در برابر ایشان موضع گرفت. [دلیل مخالفت‌های مرحوم مغنیه این بود که] چرا ایشان در جلسات زن‌ها بی‌حجاب لبنان حاضر می‌شوند و برای آنان سخنرانی می‌کنند؟ ما این گله را به آقای صدر منتقل کردیم. 🔶 ایشان در پاسخ فرمودند: «من چه کار کنم؟ اگر به میان آن‌ها نروم و صحبت نکنم، آن‌ها هرگز در مورد اسلام سخنی نخواهند شنید؛ برای این که آن‌ها دیگر ارتباطی با روحانیت ندارند. از طرفی اگر حضور خود در جلسات آنان را به رعایت حجاب مشروط کنم، آن‌ها علاقه نشان نخواهند داد. این ما هستیم که باید رسالت خود را انجام دهیم.» 📚 به نقل از محمدحسن اختری، عزت شیعه، محسن کمالیان، دفتر دوم، مؤسسه امام موسی صدر، صفحه 478. 📷 تصویر: جشن فارغ‌التصیلی مدرسه پرستاری، مجلس اعلای شیعی، بیروت، 1975. دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5924557048644634694.PDF
6.34M
📚 کتاب نایاب 🔹 سیر تاریخی و تطور و بررسی و تحلیل آن در آثار و ✍ مرحوم استاد فضل الله ضیاء نور از دانش آموختگان حوزه علمیه اصفهان و اساتید دانشگاه 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
سخنرانیهای برگزیده بیست و چهارمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با موضوع «فلسفه و هنر» در پایگاه اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شد http://mullasadra.org/new_site/persian/Conferences/1399/Voice_1399.htm کانال اطلاع رسانی بنیاد حکمت صدرا👇 @mullasadra_siprin 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG