🌀آخرین یادداشت وبلاگ شهید #فخری_زاده پیرامون «احیای فلسفه»
به نام خداوند جان و خرد/کزین برتر اندیشه بر نگذرد
دوستان سلام
مدتی این مثنوی تأخیر شد/مهلتی بایست تا خون شیر شد
🔹با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم.
🔹عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟
ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست.
🔹از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود.
🔹حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟
🔹چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟
🔹هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد.
🔹مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است.
🔹در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم.
🔹فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسفه اسلامی را روشن کرده باشیم. و در یاد داشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم. انشاءالله تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار
http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com/
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
فیزیک و فلسفه اسلامی-94.pdf
5.97M
⚜بخشی از گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک در انجمن حکمت و فلسفه ایران دربارهی هویت اتصالی اجسام
⚜دکتر محسنی در این گفتگوها، همان #شهیدمحسن_فخری_زاده است.
🆔 @ghafari_ir
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈سوالات بی ربط را هم بشنویم👉
🔷نقل خاطره ای توسط مرحوم علامه جعفری
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
بررسی نقدصوفیه درروایات.pdf
440.1K
مخالفان #صوفيه مدعي اند كه پيشوايان ديني ، اين گروه را تخطئه كرده اند و در تأييد اين مدعا رواياتي را برميشمرند. در نوشـتار حاضر روايات منسوب به ائمه(ع)در نقد #تصوف و صـوفيه بـه لحـاظ اعتبـار سـندي و محتوايي بررسي مي شود. در نوشتار حاضر تأكيد بر منابع شيعي و روايات موجود در اين منابع است و رواياتي مدنظر قرار خواهند گرفت كه به نحوي به كليت تصوف و صـوفيه ناظرند و به طور كلي به تخطئه و رد آن مي پردازند و رواياتي كه به افراد خاصي از ايـن گروه نظر دارند بررسي نخواهند شد . اين نوشتار درصـدد اسـت نـشان دهـد خاسـتگاه ، منزلت و جايگاه تصوف به لحاظ روايي، آن چيزي نيست كه نگاه ابتدايي و غيرمحققانه به ما مي دهد.
📌ادامه مطلب را در #مقاله بخوانید...
✍محمد عیسی جعفری
👈🔻کانال فلسفه و عرفان🔻👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀شیخ انصاری و حاجی سبزواری
🔷مرحوم آیت الله حاج میرزا محمّد ثقفی صاحب تفسیر روان جاوید و نوه مرحوم میرزا ابوالقاسم کلانتر (مقرر شیخ انصاری) مینویسند ؛
🔹چندی بود میخواستم نکته را تذکر دهم میترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر الله أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرمودهاند چنانکه مرحوم سید در عروة الوثقی می فرماید مورد تقلید ، #احکام_فرعیّه_عملیّه است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.
🔹و از این جا معلوم میشود وظیفه آنها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه السّلام به آنها مرحمت فرمودهاست؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون میدانند هر علمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند.
🔹چنانچه شنیدهام بنای مرحوم شیخ انصاری قدس سرّه که حقا باید اعمالش مانند اقوالش سرمشق علمای متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألۀ عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال مینمودند جواب میفرمودند:
👈 من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.👉
📚تفسیر روان جاوید، جلد ۱، صفحه ۱۱۱_۱۱۳
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀 امام موسی صدر و #موسیقی 🔷یکی از آراء فقهی خلاف مشهور امام موسی صدر، #عدم_حرمتِ_مطلقِ_موسیقی بود.
📌من چه کنم؟
🔷 یکی از [مخالفان امام صدر] مرحوم شیخ محمدجواد مغنیه بود که شدیداً در برابر ایشان موضع گرفت. [دلیل مخالفتهای مرحوم مغنیه این بود که] چرا ایشان در جلسات زنها بیحجاب لبنان حاضر میشوند و برای آنان سخنرانی میکنند؟ ما این گله را به آقای صدر منتقل کردیم.
🔶 ایشان در پاسخ فرمودند: «من چه کار کنم؟ اگر به میان آنها نروم و صحبت نکنم، آنها هرگز در مورد اسلام سخنی نخواهند شنید؛ برای این که آنها دیگر ارتباطی با روحانیت ندارند. از طرفی اگر حضور خود در جلسات آنان را به رعایت حجاب مشروط کنم، آنها علاقه نشان نخواهند داد. این ما هستیم که باید رسالت خود را انجام دهیم.»
📚 به نقل از محمدحسن اختری، عزت شیعه، محسن کمالیان، دفتر دوم، مؤسسه امام موسی صدر، صفحه 478.
📷 تصویر: جشن فارغالتصیلی مدرسه پرستاری، مجلس اعلای شیعی، بیروت، 1975.
دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5924557048644634694.PDF
6.34M
📚 کتاب نایاب #وحدت_وجود
🔹 سیر تاریخی و تطور #وحدت_وجود و بررسی و تحلیل آن در آثار #ابن_عربی و #مولانا
✍ مرحوم استاد فضل الله ضیاء نور
از دانش آموختگان حوزه علمیه اصفهان و اساتید دانشگاه
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
سخنرانیهای برگزیده بیست و چهارمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با موضوع «فلسفه و هنر» در پایگاه اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شد
http://mullasadra.org/new_site/persian/Conferences/1399/Voice_1399.htm
کانال اطلاع رسانی بنیاد حکمت صدرا👇
@mullasadra_siprin
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀تازه های نشر
📔دو آموزه عرفانی :وجود و معرفت
هستی شناسی و معرفت شناسی در عرفان نظری
✍مولف حجه الاسلام و المسلمین
استاد جواد خرمیان دام عزه
📖۲۴۷صفحه
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5904254948689840260.mp3
756.1K
🌀حکایتیاز #کشفالمحجوبهجویری
📢بهروایت ساعدباقری
🔷در کشف المحجوب هُجویری، درباره بزرگی آمده است که ابتدای حال وی چنان بود که بر کنیزکی شیفته شد.
وی را گفتند که اندر شارستان نیشابور مشرکی است ساحر، که چاره کار تو در سحر اوست.
🔹به نزدیک وی آمد و حال بازگفت.
آن مشرک گفت: تو را چهل شبانه روز نماز نباید کرد و گرد حق و اعمال نیکو نباید گردید تا من حیلت کنم و مراد تو برآید.
وی چنان کرد.
🔹چون چهل روز تمام شد، آن ساحر مشرک آن طلسم بکرد و آن مراد برنیامد.
ساحر گفت: لامحاله بر تو خیری رفته است، نیک بیندیش.
🔹گفت: من هیچ نمیدانم از اعمال خیر که بر ظاهر من گذشت و بر باطن،
الا آن که به راهگذر که میآمدم، سنگی از راه به پای انداختم تا پای کسی در آن نیاید.
🔹آن ساحر گفت: میازار آن خدای را که تو چهل روز فرمان او ضایع کردی وی این مقدار عمل تو را ضایع نکرد.
وی توبه کرد و آن ساحر مسلمان شد.
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
May 11
🔷محمّد بن علی بن محمّد بن العربی طائی حاتمی معروف به #محیی_الدین ابن عربی و #شیخ_اکبر در سال ۵۶۰ ه.ق در شهر مرسیه در جنوبشرقی اندلس به دنیا آمد.
پدرش علی بن محمد از عالمان فقه و حدیث و تصوف بود و جدش نیز یکی از قضات اندلسی بود.
🔹او قرآن، حدیث، فقه، لغت، ادبیات و تصوف را نزد عالمان عصر آموخت و با ابن رشد فیلسوف اندلسی دیدار کرد. عالیترین دانشنامه ابن عربی، کتب فتوحات مکیه و «فصوصالحکم» است.
🔹ابن عربی در ۲۲ ربیعالثانی ۶۳۸ برابر با ۱۰ نوامبر ۱۲۴۰ در دمشق در سن ۷۸ سالگی درگذشت.
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀#ابن_عربی در کلام خودش و دیگران
🔷ابن عربی:
وَ لِكُلِّ عَصْرٍ واحِدٌ يَسْمو بهِ / وَ أنا لِباقي الْعَصْرِ ذاكَ الْواحِدُ
«در هر عصر و دورهای یک نفر به وجود میآید که آن عصر بواسطۀ او عظمت مییابد؛ و من برای تمام أعصار و دورههای آینده آن یک نفر میباشم.»
🔷سید علی #قاضی:
از میان عرفاً و واصلان کوی حقیقت، #محیی_الدین_بن_عربی در معرفت نفس و شهود باطنی فردی بینظیر بود. بعد از مقام نبوت در میان رعیت احدی در معارف عرفانی و حقایق نفسانی در حد محیی الدین عربی نیست و کسی به او نمیرسد.
🔷#علامه_طباطبایی:
در اسلام هیچکس نتوانستهاست یک سطر مانند محیی الدین [ابن عربی] بیاورد.
🔷علامه #حسنزاده_آملی:
فصوص و فتوحات [کتب ابن عربی] را باید از کرامات خاص به او [ابن عربی] دانست: ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ (این نعمت خداست که به هر که خواهد ارزانیش میدارد).
🔷علامه #جوادی_آملی:
محیی الدین [ابن عربی] در بین معاریف اهل عرفان بیهمتا و در عمودین زمان خویش (از گذشته تا کنون) بینظیر میباشد. بسیاری از مبانی حکمت متعالیه وامدار عرفانی است که ابن عربی پایهگذار نامدار آن میباشد.
🔷شهید مرتضی #مطهری:
مظهر و نماینده کامل عرفان اسلامی، که عرفان را به صورت یک علم مضبوط درآورد و پس از او هر کس آمده تحت تأثیر شدید او بودهاست، محیی الدین ابن عربی است.
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
1_28484670.mp3
3.05M
🌀نفی تفکیک و ضرورت تحصیل فلسفه اسلامی
استاد #یزدانپناه
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
👈کانال بانک صوتی فلسفه و عرفان👉
حاوی دروس فلسفه اسلامی ،فلسفه تحلیلی،عرفان اسلامی،فلسفه اخلاق،عرفان تطبیقی از اساتیدی چون آقایان #سیدجلال_آشتیانی عبودیت یزدانپناه امینی نژادمجتی مصباح و...
لیست در پیام سنجاق شده کانال👇
@BANK_AGLOESHG
1550997943-10195-90-5.pdf
584.6K
📄نظریه محقق اصفهانی(کمپانی)
درباره معاد جسمانی و ابهامات آن
✍استاد سیدرضا اسحاق نیا
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
#اردوغان_غلط_کرد https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀افشین علا در پاسخ به ترهات اردوغان
نه شام لقمه ي چربی برای شام تو شد
نه در عراق، قضا و قدر به کام تو شد
نه در سيادت اعراب، نقشه ي تو گرفت
نه افتخار اروپا شدن به نام تو شد
نه با ریا و دغل، سنگ دین به سینه زدن
دلیل رونق بازار و احترام تو شد
كنون هم از هوس ساحل ارس بگذر
گمان مبر دل ايران زمين كنام تو شد
دوام عزت اين خطه از ولاي علي است
اگر كه كافه و مي، پایه ي دوام تو شد
ارس ز هر دو طرف زير گام شيران است
ترشحي اگر از آن نصيب جام تو شد
رفیق قافله ای و شریک دزد اما
گمان مدار كه تُرك غيور خام تو شد
فقط به حرمت همسایگی است صبر يلان
گمان مبر وجبي هم نصيب گام تو شد
نه تُرك گنجه و باكو نه تُرك ايراني
نه قوم كُرد هماهنگ با مرام تو شد
سكوت شير برادر! ز ترس روبه نيست
ز خوان اوست اگر لقمه اي طعام تو شد
به خود، قيافه ي فاتح گرفته اي با شعر
چه غم؟ كه قافيه اسباب التيام تو شد
فسانه گشت و کهن شد حديث عثمانی
به خود بیا كه همای ظفر ز بام تو شد
نه غرب با تو وفا میکند نه اسراییل
نه داعشی که به دستور او غلام تو شد
خود آگهم كه روا نيست هجو همسايه
حلال کن اگر اين بیتها حرام تو شد
#اردوغان_غلط_کرد
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
سخنان_مرحوم_آیت_الله_میرزا_علی_اکبر.mp3
6.13M
🔹سخنان عارف فرزانه مرحوم آیت الله میرزا علی اکبر #مرندی ۱۳۴۶٫۰۶٫۱۴
🔹ایشان از شاگردان آیه الحق سید علی #قاضی و هم حجره #علامه_طباطبایی و برادرشان بودند
🔹آیه الله #بهجت رضوان الله علیه در مورد ایشان فرموده بودند در خطه آذربایجان مهذب تر از ایشان(آقای مرندی)نیست
🔻نکته :
سخنرانی به زبان ترکی ست...
@azerbaijantabriz12
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG