eitaa logo
انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی حوزه علمیه جامعه الزهرا سلام الله علیها
411 دنبال‌کننده
441 عکس
92 ویدیو
48 فایل
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 🧠 انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعة الزهرا سلام الله علیها
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋️اجزای اصلی هوش مصنوعی هوش دارای مفهوم وسیع تری است که این یعنی توانایی عمیق تری برای درک محیط اطراف دارد . با این حال، برای این که بتواند به عنوان هوش مصنوعی به حساب آورده شود، باید تمام اجزایش با یکدیگر در ارتباط باشند. این اجزا عبارتند از: 1-یادگیری ماشین (Machine Learning) : یادگیری ماشین یک برنامه کاربردی هوش مصنوعی است که به طور خودکار از مجموعه تجربیات قبلی بدون نیاز به برنامه‌ نویسی خاصی یاد می‌ گیرد و بهبود می ‌یابد. 2– یادگیری عمیق (Deep Learning) : یادگیری عمیق زیرمجموعه ای از یادگیری ماشین است که با پردازش داده ها با کمک شبکه های عصبی مصنوعی یاد می گیرد. 3- شبکه‌های عصبی (Neural Network ): شبکه‌ های عصبی؛ سیستم ‌های کامپیوتری هستند که بر اساس ارتباطات عصبی در مغز انسان مدل ‌سازی می‌ شوند و یادگیری عمیق را امکان‌ پذیر می ‌سازند. 4- رایانش شناختی (Cognitive Computing) : هدف رایانش شناختی بازآفرینی فرآیند تفکر انسان در یک مدل کامپیوتری است. و به دنبال تقلید و بهبود تعامل بین انسان و ماشین با درک زبان انسان و معنای تصاویر است. 5- پردازش زبان طبیعی ( Natural Language Processing ) : NLP ابزاری است که به کامپیوتر ها اجازه می دهد تا زبان و گفتار انسان را درک، شناسایی تفسیر و تولید کنند. 6- بینایی کامپیوتری (Computer Vision) : بینایی کامپیوتری از یادگیری عمیق و شناسایی الگو برای تفسیر محتوای تصویر (نمودار، جداول ، تصاویر پی ‌دی‌ اف و ویدئو ها) استفاده می ‌کند. 🖋️انجمن علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا https://eitaa.com/joinchat/2086404562C648de22045
برگرفته از کتاب«فلسفه هوش مصنوعی» دکتر محمودخاتمی: تعریف هوش مصنوعی از مجموعه آراء اهل فن چنین برمی‌آید که هوش مصنوعی قابل تعریف واقعی و دقیق نیست و لذا باید به همین بسنده کنیم که هوش مصنوعی ناظر به مجموعه مطالعات و کاربردهایی است که هدف آن ارائه توانایی‌هایی است مانند: کسب اطلاعات، ادراک، استدلال، تصمیم گیری و غیره که معمولاً به هوش انسانی نسبت داده می‌شوند. با این معنی، هدف هوش مصنوعی تقلید حالات و رفتار هوشمندانه انسان و باز تولید عملکرد متناظر انسان از طریق برنامه‌های رایانه‌ای است. با اینکه چنین تعریفی مقبول نظریه پردازان و طراحان هوش مصنوعی و سامانه‌های هوشمند است، اما مغالطه‌ای در بن قیاس آن با هوش انسان نهفته است که به ادنی التفاتی ظاهر می‌شود. (اولاً) تعاریف هوش مصنوعی مبتنی بر توانایی انتزاعی حل مسئله به منظور تقلید از رفتار انسان از دیدگاه منطقی_شناختی است و نه از نظر تجربی_احساسی. لذا این تعاریف از هوش مصنوعی ناظر به برخی توانایی‌های هوش طبیعی است مثلاً شامل هوش هیجانی و فطری نمی‌شود. (ثانیاً) تعاریف هوش مصنوعی فاقد عنصر استقلال ذاتی و درونی هوش است. شبیه سازی داده‌ها از طریق رفتار انسانی تقلید شده توسط فناوری معادل توانایی تفکر از روی تئوری و عمل تجربه شده توسط انسان نیست. (ثالثاً) این تعاریف از هوش مصنوعی شامل یکی از مهم‌ترین وجوه عملی هوش انسان که عبارت است از تشخیص حسن و قبح ذاتی عقلی نمی‌شود آنچه هوش مصنوعی حداکثر انجام می‌دهد حسن و قبح برنامه‌ریزی شده است.(صفحه ۳۶-۳۸) 🖋️انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا (س) https://eitaa.com/joinchat/2086404562C648de22045
برگرفته از کتاب«فلسفه هوش مصنوعی» دکتر محمود خاتمی: 🔻انواع هوش مصنوعی هرچند این تقسیم بندی تنها تقسیم بندی انواع هوش مصنوعی نیست اما معروف‌ترین و کارآمدترین آنهاست: الف. هوش مصنوعی ضعیف هوش ضعیف به سامانه‌های هوشمند اطلاق می‌شود که برای انجام طیف وسیعی از مشکلات برنامه‌ریزی شده‌اند اما در محدوده عملکردهای محدود و از پیش برنامه‌ریزی شده و تعیین شده عمل می‌کنند. هوش مصنوعی ضعیف فقط به نظر می‌رسد که فکر می‌کند اما به هیچ وجه آگاهی ندارد و معطوف به آن هم نیست. این هوش مصنوعی فقط بر اساس قوانینی که برای آن برنامه‌ریزی شده است عمل می‌کند و مقید به آن است و نمی‌تواند فراتر از این قوانین باشد. غرض از هوش مصنوعی ضعیف این است که ماشین‌ها بتوانند حل مسائل و وظایف پیچیده مدل سازی را انجام دهند. از حیث انجام وظایف در این سطح، ماشین می‌تواند هوشمندانه رفتار کند، اما نه به گونه‌ای که انسان هوشمند آن وظایف را انجام می‌دهد و رفتار می‌کند. ب.هوش مصنوعی قوی هوش مصنوعی قوی به سامانه‌های هوشمند اطلاق می‌شود که هوش انسانی را نشان می‌دهند. هوش مصنوعی قوی شکلی نظری از هوش ماشینی است که از این دیدگاه حمایت می‌کند که ماشین‌ها واقعاً می‌توانند هوشیاری انسان را با تقلید و در مقایسه با انسان توسعه دهند. هوش مصنوعی قوی به ماشین‌ها یا برنامه‌های اطلاق می‌شود که ادعا می‌شود می‌توانند به تنهایی و بدون دخالت انسان وظایف پیچیده را انجام دهند، بدین منظور هوش مصنوعی قوی مجهز به الگوریتم پیچیده‌ای می‌شود تا سامانه ها را در موقعیت‌های مختلف هدایت کند و ماشین‌های قدرتمند و البته هوشمند بتوانند بدون تعامل انسانی عمل کنند. بر این اساس ادعا شده است که در این حالت سیستم های مجهز به هوش مصنوعی از هوش و ذهنی برخوردار اند که مانند هوش و ذهن انسان درک فکر و قصد دارند. لذا هوش مصنوعی قوی مدعی انجام فرایندهای شناختی و رفتارهای هوشمندی شبیه آنها در انسان است. به این ترتیب هوش مصنوعی قوی به دنبال تقلید از فرایندهای شناختی و رفتاری انسان و بازسازی و بازنمود آنها به صورت مصنوعی و به شکل ماشینی است. بحث‌های متاخر درباره هوش مصنوعی عمدتاً درباره هوش مصنوعی قوی است و لذا مکاتب و رهیافت‌های موجود همه ناظر به هوش مصنوعی قوی‌اند. (صفحات ۴۰-۴۳) 🖋️ انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی https://eitaa.com/joinchat/2086404562C648de22045
🤔 ما می‌تونیم کمک‌تون کنیم! ⏺ این چیزیه که ربات‌ها توی اجلاس هوش مصنوعی گفتن! ⏺ در جریان اجلاس AI for Good Global Summit در ژنو، پنلی از ربات‌های انسان‌نمای مجهز به هوش مصنوعی معتقد بودن که به طور بالقوه می‌تونن جهان رو مؤثرتر از انسان‌ها اداره کنن. ⏺ با این حال، ربات‌ها همچنین محدودیت‌های فعلی‌شون رو در درک احساسات انسانی بیان کردن. ⏺ ربات‌ها که در کنفرانس در کنار متخصصان این حوزه گرد هم اومده بودن، در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای پرداختن به مسائل مهم جهانی مثل تغییرات آب و هوا و مراقبت‌های اجتماعی بحث کردن. ⏺ در حالی که بعضی از ربات‌ها از تنظیم مقررات جهانی قابلیت‌های هوش مصنوعی حمایت می‌کردن، بعضی دیگه اون رو محدودیتی برای پتانسیلشون می‌دونستن. ⏺ به طور کلی، این پنل بر نیاز به شفافیت و ایجاد اعتماد بین انسان‌ها و ماشین‌ها تأکید کرد.
حکم تکلیفی در فقه امامیه.pdf
722.7K
یکی از موضوعات چالشی در فقه هوش مصنوعی «حکم تکلیفی به کار گیری هوش مصنوعی به عنوان قاضی» است. در این مقاله که برگرفته از پایان نامه است به روش پرسشنامه ایی نظر چند تن از مراجع جمع آوری و توصیف و تشریح شده است. این مقاله که به قلم فاطمه طباطبایی و الهه بینش به نیا نگاشته شده می تواند زمینه تحقیقات بیشتر در این زمینه را فراهم کند.
🔻یکی از مباحث چالشی مطرح در فلسفه هوش مصنوعی، امکان تحقق هوش مصنوعی قوی است. 🔸در این مورد برخی از اساتید منکر امکان این ادعا هستند زیرا جسم مصنوع را غیر از جسم طبیعی می دانند. 🔸برخی اساتید مانند دکتر سادات منصوری، مدیر گروه فلسفه ذهن موسسه امام خمینی(ره)، تحقق هوش مصنوعی قوی را بر اساس مبانی حکمت متعالیه و با نگاه پیش از علم ممکن می دانند و در این نظر استاد امینی نژاد نیز با ایشان هم نظر هستند. 🔸برخی دیگر از اساتید همچون استاد قائمی نیا، مدیر گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،حکمت متعالیه را در پاسخ به این سوال مسکوت می دانند و معتقدند با نظر به آرا فلسفه صدرایی نمی توان به این سوال پاسخ داد. 🖋️ انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا (س)
noormags-بررسی_فلسفی_امکان_تحقق_هوش__مصنوعی_قوی_با_توجه_به_دیدگاه_های_مختلف_در_مسئلۀ_ذهن_-1031605.pdf
650.1K
در این مقاله که به قلم دکتر مینایی دانشمند برتر سال و استاد هوش مصنوعی دانشگاه علم و صنعت و دکتر مطلبی رئیس پژوهشکده فضای مجازی در سال ۱۳۹۳ نگاشته شده به بررسی امکان تحقق هوش مصنوعی قوی پرداخته شده است. در این مقاله اساتید بزرگوار امکان هوش مصنوعی قوی رو در رویکرد پیوندگرایی از نظر مبانی حکمت متعالیه ممکن می دانند.
📚 *معرفی کتاب* *« _کنش اشیاء_ »* ✅ کتاب «آنچه اشیاء انجام می‌دهند: تأملاتی فلسفی بر فناوری، عاملیت و طراحی» اثر پیتر پائول فربیک، فیلسوف فناوری و استاد دانشگاه توئنته هلند است که در سال 2005 توسط انتشارات دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا منتشر شده است. این کتاب علیرغم قدمت نسبی که دارد، از مهم‌ترین آثار در فلسفه تکنولوژی معاصر است که به واکاوی رابطه در هم‌تنیده انسان و فناوری می‌پردازد... 🔍 [اطلاعات بیشتر](https://csri.ac.ir/article/98038-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A1.html?t=%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA) 📌 تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
🔹 معرفی کتاب درباره هوش مصنوعی ✍ علی‌رضا آزاد هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد مبانی نظری، مکاتب، ایده‌ها و الزامات اخلاقی هوش مصنوعی، دست‌مایه کتاب‌های زیادی بوده است که در زبان فارسی، برخی این موارد را می‌توان نام برد: ۱. ماده و آگاهی: چرچلند ۲. الهیات سایبر: قائمی‌نیا ۳. دین دیجیتال: هاشم‌پور ۴. کتاب نانوشته: شاهی ۵. جادوی هومص: بهاری ۶. انسان خداگونه: هراری ۷. فلسفه تکنولوژی: هایدگر و... ۸. هنر هوش مصنوعی: سخاوت ۹. فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی ۱۰. انقلاب هوش مصنوعی: روبن لی ۱۱. هوش مصنوعی و آینده ما انسان‌ها: کسینجر ۱۲. انسان بودن در عصر هوش مصنوعی: تگمارک ۱۳. گودل، اشر، باخ: بافته‌ی گران‌سنگ ابدی: هوفشتاتر ۱۴. هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران: حسینی مقدم ۱۵. هوش سفید؛ از اخلاق ماشین تا ماشین اخلاقی: عبدخدایی و... ▪️در ماه اخیر، برخی از این کتاب‌ها را مطالعه کردم: ▪️فلسفه تکنولوژی: هایدگر و... مجموعه مقالاتی است از بزرگان فلسفه درباره ماهیت تکنولوژی که شاپور اعتماد ترجمه کرده است. کتابی است بسیار عمیق و جریان‌ساز که محور آن، مقاله هایدگر می‌باشد که در آن، تکنولوژی را نه ابزار بلکه نوعی بینش می‌شمارد. مقاله آیدی درباره تقدم تکنولوژی بر علم است و از تفاوت مواجهه انسان شرقی و انسان غربی با تکنولوژی سخن می‌گوید. مقاله مکنزی درباره نگاه مارکس به ابزار و تکنولوژی و نقش آن در نظام‌های طبقاتی است و مقالات دیگری که ارزش سال‌ها اندیشیدن دارد. ▪️کتاب نانوشته؛ دن کیشوت در عصر هوش مصنوعی: شاهی ادعا می‌شود که این کتاب را یک هوش مصنوعی که قرار بود کتابخانه‌های آنلاین را خلاصه کند، با نام مستعار در سال ۲۰۱۳، درباره بیماری کتاب‌خوان‌ها نوشته است؛ بدون آنکه برای این کار برنامه‌ریزی شده باشد. ادعایی که به لحاظ فلسفی و تکنیکی و شواهد تاریخی، قابل اثبات نیست. هر چند مدعای اصلی کتاب به افسانه شبیه است. اما علی شاهی در خلال آن، نکات قابل تامل فراوانی درباره زندگی، روان‌شناسی، احساسات انسانی، آگاهی، روش مطالعه و تغییر معنای آنها در عصر هوش مصنوعی بیان می‌کند. ▪️فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی نویسنده در این کتاب ۱۰۰۰ صفحه‌ای، مبانی و خاستگاه‌های مکاتب و نظریات هوش مصنوعی و نقدهای وارد بر آنها را در فلسفه ریاضی، فلسفه ذهن، روان‌شناسی، پدیدارشناسی، هرمنوتیک، فلسفه تکنولوژی، اخلاق و... پی می‌گیرد و سعی می‌کند مهمترین نقدهای فلسفی به آن را بیان نماید. به لحاظ اهمیت این کتاب، امیدوارم در آینده، معرفی و نقد جامعی بر آن بنگارم و خلاصه این کتاب را به صورت نموداری، ترسیم و تقدیم علاقه‌مندان نمایم. @Dr_AlirezaAzad
⭕️ برای شناخت الهیات هوش مصنوعی باید مبانی و اصول آن شناسایی شود 🔹یکی از بهترین راه‌کارها موضع الهیات و هوش مصنوعی است که به نوعی ایجاد فضای تعاملی دوگانه است که هر کدام از طرفین چه کمکی به دیگری خواهد کرد؛ یعنی آنچه دین و الهیات می‌تواند از هوش مصنوعی به دست آورد و کسب جایگاه بالاتر و ارتقاء بخشیدن به هویت خود و در مقابل نیز آنچه الهیات می‌تواند در اختیار هوش مصنوعی قرار دهد و آن را در مسیر کامیابی به اهداف در این موضوع یاری نماید. 📌متن کامل خبر: 🔗 https://ainews.ir/?p=16981
بسمه تعالی کاربرد هوش مصنوعی در مطالعات انسانی و اسلامی از منظر استاد محترم دکتر مجید کافی همراه با معرفی مقالات هوش مصنوعی به زبان انگلیسی کاربرد هوش مصنوعی در مطالعات انسانی و اسلامی بخش 1 بخش 2 بخش 3 بخش 4 بخش 5 بخش 6 بخش 7 بخش 8 مقالات هوش مصنوعی به زبان انگلیسی ❇️https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI
🔻مهدیان، کارشناس و پژوهشگر هوش مصنوعی: 🎞 بسیاری از فیلم های مرتبط با هوش مصنوعی در راستای راهبردهای کلان آمریکاست ◻️ در تولید این آثار علاوه بر جذابیت های بصری و فرمی به مقوله روان‌شناسی، فلسفه و الهیات از نگاه غربی و آمریکایی توجه خاصی صورت گرفته است. ◻️ آینده نگری و آماده سازی ذهنی بشر برای پیشبرد اهداف و برنامه ها در آینده از جمله اهداف مهم اما پنهان سازندگان این آثار است. ◻️ هوش مصنوعی باعث شده که ما عملاً وارد دوره چهارم انقلاب صنعتی در جهان شویم واگر این مقوله کنترل نشود، می تواند تبعات خطرناکی برای جامعه بشریت به همراه داشته باشد.
🔻زمستان هوش مصنوعی چیست و آیا زمستان دیگری پیش روی هوش مصنوعی است؟ 🔸در تاریخ هوش مصنوعی، زمستان هوش مصنوعی دوره کاهش بودجه و علاقه به تحقیقات هوش مصنوعی است. این اصطلاح اولین بار در سال ۱۹۸۴ به عنوان موضوع بحث عمومی در نشست سالانه AAAI (که در آن زمان «انجمن آمریکایی هوش مصنوعی» نامیده می‌شد) پدیدار شد. این یک واکنش زنجیره ای است که با بدبینی در جامعه هوش مصنوعی شروع می‌شود، به دنبال آن بدبینی در مطبوعات، به دنبال آن کاهش شدید بودجه و به دنبال آن پایان تحقیقات جدی اتفاق می‌افتد. 🔸تا به حال هوش مصنوعی دو زمستان را پشت سر گذاشته است. یکی در سال ۱۹۶۹ با شکست پروژه ترجمه ماشینی و بار دیگر در اواخر دهه ۱۹۸۰ با ایجاد کامپیوترهای شخصی امید به پیشرفت های هوش مصنوعی رو به خاموشی رفت. امروزه دانشمندان بر این باورند که زمستان سوم هوش مصنوعی در راه است. 🔸دلایل وقوع زمستان سوم هوش مصنوعی در آینده نزدیک از سه جهت قابل طرح است: ▪️از جهت بنیادی و نظری؛بزرگ‌ترین فقدان در سیستم‌های فعلی فقدان «بدن‌مندی» است. این بدن‌مندی به معنای آن است که هوش «هیچ بدنی» ندارد. هیچ «جهان بودگی» ندارد و به تبع آن نمی تواند «تعمیم دهی» کند.مسئله «تعمیم‌دهی»به این معناست که انسان هوشمند هر موضوعی را تجربه نمی‌کند بلکه چیزهایی را به هم تعمیم می‌دهد و انتزاع می کند در حالیکه سیستم های هوشمند فعلی باید حتماً تجربه کنند. دومین نتیجه فقدان بدن‌مندی، «فقدان عقل سلیم» است که باعث فقدان یک دانش یا یک فهم عمومی مشترک بین انسان و ماشین می شود. نکته‌ی دیگر هویت دوگانه‌ی ماشین ها، یعنی سخت‌افزار و نرم‌افزار آن هاست. که سطح هوشمندی را تنها ناظر به بعد نرم افزاری می کند اما در انسان هوشمندی یک ویژگی یکپارچه در نفس و بدن است. نکته دیگر از جهت نظری بنیان خطی است که خصوصا در سیستم های عصبی فعلی یادگیری‌های عمیق وجود دارد. ▪️از جهت اجرا و پیاده سازی؛با دو مسئله مواجه هستیم:نخست مسئله داده و دوم مسئله رایانش. در بسیاری حوزه‌ها عملا هیچ داده‌ای وجود ندارد تا بتوانیم آن شبکه را با توجه به آن داده ها آموزش داد و چون یک سیستم هوشمند جامعیت خود را از داده می‌گیرد و نمی‌تواند انتزاع کند، پس از جهت داده دچار خلأ خواهد بود. اضافه شدن داده های تولید شده توسط اینترنت اشیاء نیز خود یک بار پردازشی و رایانشی به همراه دارد‌. در حالی که مغز انسانی یا حیوانی به دلیل توان انتزاعی در تولید داده ها و پردازش آنها، اساسا به این سطح از داده و پردازش اصلا نیاز ندارد. ▪️از جهت سطح انتظارات؛ انتظارات بالای عموم مردم در ایجاد پیشرفت های هوش مصنوعی و عدم رسیدن به این سطح از انتظار باعث سرخوردگی عمومی شده و نهایتا منجر به سومین زمستان هوش مصنوعی خواهد شد. برگرفته از سایت سایبرپژوه: https://cyberpajooh.com/%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C/ 🖋️انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا
🔻حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی : 🔹امروزه هنگامی که بحث ، و در جریان است به یکباره می بینیم تغییرات علم در این حوزه ها ارتقاء یافته و بحث یا مطرح می شود چراکه علم لحظه به لحظه در حال تکامل است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دیدن این فیلم عبرت آموز برای پدران و مادرانی که عکس و فیلم‌های کودکانشان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند بشدت الزامی است. https://eitaa.com/AIandCSJZ
⭕️ تکنولوژی هوش مصنوعی در آموزش: انقلابی در تدریس و آمادگی برای آزمون 🔹تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) در حال تحول و تغییر مختلفی در حوزه‌های مختلف جامعه ما، و آموزش نیز مستثنی نیست. همانطور که شاهد توسعه سریع تکنولوژی های AI هستیم، واضح می شود که این تکنولوژی ها قابلیت انقلابی کردن روش تدریس و یادگیری را دارند. یکی از حوزه هایی که AI در آن پیشرفت قابل توجهی داشته است، تدریس و آمادگی برای آزمون است. سیستم های تدریس و آمادگی برای آزمون مبتنی بر AI، تجربه های یادگیری شخصی و سازگار را ارائه می دهند که در گذشته غیرقابل تصور بودند. 📌متن کامل خبر: 🔗 https://ainews.ir/?p=17013 ————————— انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا سلام الله علیها https://eitaa.com/AIandCSJZ
⭕️ همایش تخصصی «هوش مصنوعی، تبلیغ دینی و ضرورت‌های تولید محتوا» 🔹دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، سه‌شنبه ۲۴ مرداد اقدام به برگزاری همایش تخصصی «هوش مصنوعی، تبلیغ دینی و ضرورت تولید محتوا» می‌کند. 📌متن کامل خبر: 🔗 https://ainews.ir/?p=16975 ————————— 💠 پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند 🌐 @ainews_ir
🔻زمستان هوش مصنوعی چیست و آیا زمستان دیگری پیش روی هوش مصنوعی است؟ 🔸در تاریخ هوش مصنوعی، زمستان هوش مصنوعی دوره کاهش بودجه و علاقه به تحقیقات هوش مصنوعی است. این اصطلاح اولین بار در سال ۱۹۸۴ به عنوان موضوع بحث عمومی در نشست سالانه AAAI (که در آن زمان «انجمن آمریکایی هوش مصنوعی» نامیده می‌شد) پدیدار شد. این یک واکنش زنجیره ای است که با بدبینی در جامعه هوش مصنوعی شروع می‌شود، به دنبال آن بدبینی در مطبوعات، به دنبال آن کاهش شدید بودجه و به دنبال آن پایان تحقیقات جدی اتفاق می‌افتد. 🔸تا به حال هوش مصنوعی دو زمستان را پشت سر گذاشته است. یکی در سال ۱۹۶۹ با شکست پروژه ترجمه ماشینی و بار دیگر در اواخر دهه ۱۹۸۰ با ایجاد کامپیوترهای شخصی امید به پیشرفت های هوش مصنوعی رو به خاموشی رفت. امروزه دانشمندان بر این باورند که زمستان سوم هوش مصنوعی در راه است. 🔸دلایل وقوع زمستان سوم هوش مصنوعی در آینده نزدیک از سه جهت قابل طرح است: ▪️از جهت بنیادی و نظری؛بزرگ‌ترین فقدان در سیستم‌های فعلی فقدان «بدن‌مندی» است. این بدن‌مندی به معنای آن است که هوش «هیچ بدنی» ندارد. هیچ «جهان بودگی» ندارد و به تبع آن نمی تواند «تعمیم دهی» کند.مسئله «تعمیم‌دهی»به این معناست که انسان هوشمند هر موضوعی را تجربه نمی‌کند بلکه چیزهایی را به هم تعمیم می‌دهد و انتزاع می کند در حالیکه سیستم های هوشمند فعلی باید حتماً تجربه کنند. دومین نتیجه فقدان بدن‌مندی، «فقدان عقل سلیم» است که باعث فقدان یک دانش یا یک فهم عمومی مشترک بین انسان و ماشین می شود. نکته‌ی دیگر هویت دوگانه‌ی ماشین ها، یعنی سخت‌افزار و نرم‌افزار آن هاست. که سطح هوشمندی را تنها ناظر به بعد نرم افزاری می کند اما در انسان هوشمندی یک ویژگی یکپارچه در نفس و بدن است. نکته دیگر از جهت نظری بنیان خطی است که خصوصا در سیستم های عصبی فعلی یادگیری‌های عمیق وجود دارد. ▪️از جهت اجرا و پیاده سازی؛با دو مسئله مواجه هستیم:نخست مسئله داده و دوم مسئله رایانش. در بسیاری حوزه‌ها عملا هیچ داده‌ای وجود ندارد تا بتوانیم آن شبکه را با توجه به آن داده ها آموزش داد و چون یک سیستم هوشمند جامعیت خود را از داده می‌گیرد و نمی‌تواند انتزاع کند، پس از جهت داده دچار خلأ خواهد بود. اضافه شدن داده های تولید شده توسط اینترنت اشیاء نیز خود یک بار پردازشی و رایانشی به همراه دارد‌. در حالی که مغز انسانی یا حیوانی به دلیل توان انتزاعی در تولید داده ها و پردازش آنها، اساسا به این سطح از داده و پردازش اصلا نیاز ندارد. ▪️از جهت سطح انتظارات؛ انتظارات بالای عموم مردم در ایجاد پیشرفت های هوش مصنوعی و عدم رسیدن به این سطح از انتظار باعث سرخوردگی عمومی شده و نهایتا منجر به سومین زمستان هوش مصنوعی خواهد شد. برگرفته از سایت سایبرپژوه: https://cyberpajooh.com/%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C/ 🖋️انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا
📚 *معرفی کتاب* *«جریان‌های نوظهور در اخلاق و تعلیم و تربیت مجازی»* ✅ ظهور و بروز روزافزون تکنولوژی‌های دیجیتال در زیست کودکان و همچنین ادغام آن در آموزش‌ها مسائل جدیدی را پیش روی سیاستگذاران، آموزشگران و والدین قرار داده است. در این کتاب از منظری بنیادین به چالش‌های مختلف در این حوزه پرداخته شده است... 🔍 [اطلاعات بیشتر](https://csri.ac.ir/article/99272-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86.html?t=%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA) 📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
🔻حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی : 🔹امروزه هنگامی که بحث ، و در جریان است به یکباره می بینیم تغییرات علم در این حوزه ها ارتقاء یافته و بحث یا مطرح می شود چراکه علم لحظه به لحظه در حال تکامل است. ————————— 💠 پایگاه خبری تحلیلی فناوری های هوشمند 🌐 @ainews_ir
📚 معرفی کتاب « اخلاق داده: مزیت رقابتیِ نوین » ✅ کتاب اخلاق علم داده‌ها‌: مزیت رقابتی جدید که به‌وسیله گری هاسلبالچ و پرنیل ترنبرگ منتشر شد، یکی از اولین کتاب‌هایی است که نه تنها پیامدهای حریم خصوصی ناشی از بهره‌برداری تجاری از داده‌های بزرگ، بلکه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی مربوط به داده‌ها را نیز توصیف می‌کند... 🔍 اطلاعات بیشتر: yun.ir/flixn5 📌 تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
📚 ترجمه کتاب «اخلاق و فناوری» آغاز شد ✅ فرایند ترجمه و انتشار کتاب «اخلاق و فناوری» در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی، آغاز شد. 📌 تهیه شده در روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی 💡 برای مطالعه مشروح این خبر بر روی پیوند زیر کلیک کنید. b2n.ir/228648
💠 همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی 🌐 @Aicisc_com
📒 صدور مجوز نمایه‌ سازی همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 👈 دبیرخانه همایش از جزئیات توافق صورت گرفته با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خبر داد. ✏️به گزارش دبیرخانه همایش، این رویداد علمی به‌ عنوان اولین همایش از سلسله همایش‌ های بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی در رتبه علمی-پژوهشی است و طبق توافق با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به پژوهشگران شرکت‌ کننده در این گردهمایی بین‌ المللی این اطمینان داده می‌ شود که علاوه بر نمایه‌ سازی همایش، تمامی مقالات پذیرفته‌ شده از سوی کمیته علمی همایش نیز در این پایگاه معتبر جهانی نمایه‌ سازی و بارگذاری خواهد شد. کلیدواژه ها ————————— 💠 همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی 🌐 @Aicisc_com