✅ مروری بر زندگانی عطیه:
عطیهبنسعد عوفی، تابعی جلیلالقدر، دانشمند برجسته و از مفسران قرآن کریم است که توفیق یافت در روز اربعین، به همراه جابربنعبدالله انصاری صحابی بزرگ رسولخدا(ص)، نخستین زائر قبر مطهّر سیدالشهدا(ع) باشد. محورها و نکات مهمی در زندگی این تابعی عظیمالشان وجود دارد که به اختصار مورد اشاره قرار میگیرد:
۱- نامگذاری او هنگام ولادت توسط امیرالمؤمنین(ع): پدرش سعدبنجناده در کوفه نزد امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: "خداوند به من فرزندی عنایت کرده است. نامی برایش بگذارید!" حضرت(ع) فرمود: "این عطیه الهی است." پس نامش عطیه شد(سفینهالبحار، شیخ عباسقمی، ج۶، ص۲۹۶ هذا عطیهالله..)
۲- مفسّر قرآن: عطیه یکی از مفسران قرآن در میان تابعان است. او در تفسیر، تالیف داشته که در پنج جزء بوده است. عطیه میگوید: قرآن را سه بار به صورت تفسیر، و سیمرتبه با محوریت قرائت برای ابنعباس عرضه کردم.(سفینهالبحار، ج۶، ۲۹۶)
۳- راوی خطبه فدکیه: ابن ابیطیفور (ت۲۸۰ق) میگوید: "عطیهبنسعد از شخصی بنام عبدالله بنالحسن خطبهفدکیه را شنیده است."(بلاغاتالنساء، ص۲۳)
۴-وثاقت در نقل حدیث: عطیه کثیر الحدیث و مورد اعتماد بود.(سفینهالبحار، ج۶، ص۲۹۶؛ معرفهالثقات، عجلی، ج۲، ص۱۴؛ الطبقاتالکبری، ابنسعد، ج۶، ص۳۰۵)
۵- نقل روایات متعدد در مقام و منزلت امیرالمؤمنین و اهلبیت(ع) از جابربن عبدالله صحابی ارجمند رسولخدا(ص) مانند: حدیث صحیح و متواتر غدیر(بحارالانوار، ج۳۷، ص۱۸۵)؛ روایت نزول آیه "یا ایّهاالرسول بلّغ ما اُنزِل الیک مِن رَبِّک..." در شان امیرالمؤمنین(ع)(همان، ج۳۷، ص۱۹۰)؛ حدیث متواتر و صحیح منزلت (همان، ج۸، ص۱ به نقل از امالیصدوق)؛ روایت نزول آیه تطهیر در شان اهلبیت(ع)؛ حدیث نبوی(ص) "علیّ(ع) خیرالبشر" که دلالت صریح بر افضلیت امیرالمؤمنین(ع) میکند؛ حدیث شریف "مَکتوب عَلی بابِالجَنّه لاالله الا الله محمّد رسولالله علیّ اَخو رسولِالله" و دهها حدیث دیگر.
۶-ایستادگی جانانه و پاسداری از حریم ولایت: عطیه هرگز حاضر نشد حکام اموی را در اهانت و دشنام به امیرالمؤمنین(ع) همراهی کند. او به فارس گریخت. حجاجبن یوسف ثقفی طغیانگر سفاک بنیامیه به محمدبنالقاسم ثقفی نامه نوشت که عطیه را احضار کن و از او بخواه علی(ع) را لعن کند و اگر خودداری کرد، او را ۴۰۰ ضربه شلاق بزن، و تمام موهای سر و صورتش را بتراش! عطیه از لعن آن حضرت(ع) امتناع ورزید و حاضر شد ضربههای شلاق را به جان بخرد. (سفینهالبحار، ج۶، ص۲۹۶)
۷-نخستین زائر قبر مطهر امامحسین(ع): از دیگر فضائل و افتخارات این شخصیت عظیمالشان آن است که توفیق یافت همراه با جابربن عبدالله انصاری صحابی بزرگ پیامبر(ص)، در بیستم ماه صفر، قبر نورانی سیدالشهدا(ع) را زیارت کند. (بشارهالمصطفی، طبری، ص۷۴؛ بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۳۲۹؛ سفینهالبحار، ج۶، ص۲۹۵) این زیارت با توجه به فشارهای شدید بنیامیه از زیارت آنحضرت(ع) و فضای اختناق و سرکوب آن دوران، اقدامی شجاعانه، و افتخاری بسیار بزرگ برای عطیهبنسعد و جابربن عبدالله انصاری به شمار میرود. عطیه طبق گفته مرحوم قمی، در سال (۱۱۱ق) رحلت نموده است.(سفینهالبحار، ج۶، ص۲۹۶) عاش سعیدا و مات سعیدا حشره الله مع الحسین علیهالسلام.
چرا برخی اهلسنت عطیه را تضعیف کردهاند؟
متاسفانه برخی مانند جناب ذهبی و پیش از او احمدبن حنبل و نسائی، جایگاه حدیثی عطیه را تضعیف و او را از درجهی اعتبار ساقط کردهاند.(سیراعلامالنبلاء، ج۵، ص۳۲۵؛ میزانالاعتدال، ج۳، ص۸۰) اما دلیل این تضعیف چیست؟
به نظر میرسد وجه آن تنها دو چیز است: ۱. تشیّع و ولایتمداری عَطیّه ۲. نقل احادیث دالّ بر افضلیت و اعلمیت امیرالمؤمنین علی(ع). نکته دیگری که در زندگی عطیه لازم است مورد توجه قرار بگیرد، این است که آنچه گفته میشود عطیه غلام جابر بوده، در هیچ منبع معتبری بدان دست پیدا نکردیم.
#محمد_جعفر_طبسی
#اربعین
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
#حضرت_زینب_س #اربعین
از سرِ ناقهی غم شیشهی صبر افتاده
همه دیدند که زینب سر قبر افتاده
چشم او در اثر حادثه کمسو شده است
کمرش خم شده و دست به زانو شده است
بیتبیتِ دل او از هم پاشیده شده
صورتش در اثر لطمه خراشیده شده
گفت برخیز که من زینب مجروح توام
چند روزیست که محو لب مجروح توام
این چهل روز به من مثل چهل سال گذشت
پیر شد زینب تو تا که ز گودال گذشت
این رباب است که اینگونه دلش ویران است
در پی قبر علیاصغر خود حیران است
گر چه من در اثر حادثه کم میبینم
ولی انگار درین دشت علم میبینم
دارد انگار علمدار تو بر میگردد
مشک بر دوش ببین یار تو برمیگردد
خوب میشد اگر او چند قدم میآمد
خوب میشد اگر او تا به حرم میآمد
تا علیاصغر تو تشنه نمیمرد حسین
تا رقیه کمی افسوس نمیخورد حسین
راستی دختر تو... دختر تو... شرمنده
زجر...سیلی...رخ نیلی...سر تو شرمنده
وای از دختر و از یوسف بازار شدن
وای از مردم نا اهل و خریدار شدن
سنگهایی که پریده است به سوی سر تو
چه بلایی که نیاورده سر خواهر تو
سرخی چشم خبر میدهد از دل خونی
وای از آن لحظه که شد چوبۀ محمل خون
✍مجید تال
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
ویژهنامه اربعین.pdf
1.13M
📗 ویژه نامه اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
✅ مهمترین عناوین:
1️⃣.آیت الله العظمی مکارم شیرازی/ راهپیمایی اربعین، اهمیت و شاخصههای راهبردی
2️⃣.حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی/ گوهرهای معرفت در زیارتنامه اربعین
3️⃣.حجت الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی/ جایگاه زیارت اربعین در متون حدیثی و فقهی
4️⃣.استاد جواد محدثی/ چهارده نکته ناب از مضامین زیارت اربعین
5️⃣.حجت الاسلام مصطفی محجوب زاده/ حضرت زینب سلاماللهعلیها منادی حماسه عاشورا تا اربعین
6️⃣.حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری/ راهبردهای سیاسی راهپیمایی عظیم اربعین
#کتابخانه_همراه
#اربعین
نشانه های مومن
رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ( عليه السلام ) أَنَّهُ قَالَ :
" عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ : صَلَاةُ إِحْدَى وَ خَمْسِينَ ، وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ ، وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ ، وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ ، وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
نشانه هاى مؤمن ، پنج چيز است :
1️⃣[گزاردن] پنجاه و یک ركعت نماز [در شبانه روز] ، [خواندن]
2️⃣ زيارت اربعين ،
3️⃣انگشترى را در دست راست كردن ،
4️⃣پيشانى بر خاك نهادن [در برابر خدا] ،
5️⃣ و بلند گفتن «بسم اللّه الرحمن الرحيم» . .
📖المزار (للمفید) ج۱ ص۵۳
📖المزار الكبير : 353
هدایت شده از علی
زیارت اربعین - خط زیبا با ترجمه روان.pdf
674.4K
زیارت اربعین - خط زیبا با ترجمه روان
شروع از صفحه ۲۳
پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن
شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است:
ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء
الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس
الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢).
در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت.
این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩).
این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است:
وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ".
حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١).
فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است:
قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ:
رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ
أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲).
بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.
- دکتر محمد جواد یاوری
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
✅گریستن چهل روزه آسمان و زمین و خورشید برای أباعبدالله (ع)
🔻امام صادق علیهالسلام:
إنَّ السَّماءَ بَكَت عَلَى الحُسَينِ عليه السلام أربَعينَ صَباحا بِالدَّمِ، و إنَّ الأَرضَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالسَّوادِ، و إنَّ الشَّمسَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالكُسوفِ وَ الحُمرَةِ
◼️ آسمان تا چهل روز بر حسين عليهالسلام خون گريست و زمين تا چهل روز با [وزش بادِ] سياه گريست و خورشيد تا چهل روز با گرفتگى و سرخ شدن گريست.
📚منبع: بحارالأنوار: ج ٤٥، ص ٢٠٦، ح ١٣
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
*الإصدار الجديد*
الأساتذة الكرام، الطلاب و الباحثون الأعزاء
تحية طيبة
تم بحمدالله إصدار العدد الأول من مجلة
(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل)
التابعة لمؤسسة الإمامة الدولية
بإشراف سماحة حجة الإسلام و المسلمين الدكتور الشيخ محمد تقي السبحاني (حفظه الله)
و جمع من الأساتذة و النخب العلمية في البلدان المختلفة.
وهي مجلة علمية تخصصية تعني بالبحوث حول إمامة أهل البيت عليهم السلام.
علما تستقبل المجلة بحوثكم العلمية الخاصة بشؤون الإمامة و محاور المجلة.
🌐 للإطلاع يمكنكم مراجعة موقع المجلة بالعنوان التالي:
iaj.emamat.org
📱للتواصل و الاستفسار في الواتس آب:
00989369972306
مع التقدير
د. سيد مهدي الحسيني- مدیر التحرير
✅نور روایت:
عارف معاصر، جناب یعقوبی قائنی بر این باور بود که خداوند سبحان نوری به ایشان مرحمت کرده که "بدون دقت در سند روایات و بدون مراجعه به کتب رجال به محض اینکه روایتی را میدیدم متوجه میشدم که آیا از ائمه ع صادر شده یا نه و حتی گاهی میفهمیدم از کدامیک از آن بزرگواران است!" (سفینة الصادقين ص ٢٤٣)
وه که چه توفیقی و چه مقام رفیعی!
برخی از روایاتی که ایشان به برکت نور علم، و بدون ملاحظه سند و رجال تشخیص داده اند که از معصوم صادر شده به قرار زیر است:
۱. امیرالمومنین ع خطاب به کمیل: " یا کمیل!
انما هی[النفس] اربع: النامیة النباتية، و الحسية الحيوانية و الناطقة القدسية و ..." ( همان ص ۲۸۵)
۲. عن ابی جعفر ع" ان سلمان باب الله فی الارض من عرفه کان مومنا و من انکره کان کافرا" ( همان ص ۵۱۴)
۳. " لنا حالات مع الله، هو فیها نحن و نحن فیها هو و مع ذلک هو هو و نحن نحن" ( همان ص ۵۱۶)
۴. امیرالمومنین ع: " الحقیقة صحو المعلوم و محو الموهوم" ( ص ٧٠٥)
٥. ديوان امام علي ع: "و انت الكتاب المبين الذي بأحرفه يظهر المضمر"( ص ٧٤١)
٦. " ليس العلم بالتعلم انما هو نور يقع في قلب من يريد..." ( ص ١٤١)
✍پ.ن:
۱- در اینکه کلام اهل بیت علیهم السلام نور است، هیچ شکی نیست.
۲_معنای نور بودن کلام حضرات معصومین اینست که: کلام آنان مایه هدایت مردم است و مردم را از گمراهی و سرگردانی نجات میدهد. (به تفسیر آیه نور رجوع شود.)
۳_فهم فرمایشات اهل بیت علیهم السلام نیازمند زحمت و تلاش است همان زحماتی که علما با تحمل سختیهای کلاس درس و استاد و خوانش کتب بدست میآورند.
۴_اینکه متوجه شویم کلامی از معصوم صادر شده یا نه، روش عقلایی دارد که همواره مورد توجه دانشمندان علوم اسلامی (از کلینی تا خمینی) بوده و از آن علم به عنوان (علوم حدیث) یاد میشود.
۵_ بله، اینگونه آدمرو سرکار میگذارند. مرجع تقلید ۵۰ سال متحمل زحمت میشود، اونوقت طرف نیامده ادعا نور و... میکند و تاسفبار اینکه: عدهای گول این حرفها مغالطه آمیز را میخورند.
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه پایانامه خود را تبدیل به مقالات متعدد کنیم؟
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛