#حضرت_زینب_س #اربعین
از سرِ ناقهی غم شیشهی صبر افتاده
همه دیدند که زینب سر قبر افتاده
چشم او در اثر حادثه کمسو شده است
کمرش خم شده و دست به زانو شده است
بیتبیتِ دل او از هم پاشیده شده
صورتش در اثر لطمه خراشیده شده
گفت برخیز که من زینب مجروح توام
چند روزیست که محو لب مجروح توام
این چهل روز به من مثل چهل سال گذشت
پیر شد زینب تو تا که ز گودال گذشت
این رباب است که اینگونه دلش ویران است
در پی قبر علیاصغر خود حیران است
گر چه من در اثر حادثه کم میبینم
ولی انگار درین دشت علم میبینم
دارد انگار علمدار تو بر میگردد
مشک بر دوش ببین یار تو برمیگردد
خوب میشد اگر او چند قدم میآمد
خوب میشد اگر او تا به حرم میآمد
تا علیاصغر تو تشنه نمیمرد حسین
تا رقیه کمی افسوس نمیخورد حسین
راستی دختر تو... دختر تو... شرمنده
زجر...سیلی...رخ نیلی...سر تو شرمنده
وای از دختر و از یوسف بازار شدن
وای از مردم نا اهل و خریدار شدن
سنگهایی که پریده است به سوی سر تو
چه بلایی که نیاورده سر خواهر تو
سرخی چشم خبر میدهد از دل خونی
وای از آن لحظه که شد چوبۀ محمل خون
✍مجید تال
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
ویژهنامه اربعین.pdf
1.13M
📗 ویژه نامه اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
✅ مهمترین عناوین:
1️⃣.آیت الله العظمی مکارم شیرازی/ راهپیمایی اربعین، اهمیت و شاخصههای راهبردی
2️⃣.حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی/ گوهرهای معرفت در زیارتنامه اربعین
3️⃣.حجت الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی/ جایگاه زیارت اربعین در متون حدیثی و فقهی
4️⃣.استاد جواد محدثی/ چهارده نکته ناب از مضامین زیارت اربعین
5️⃣.حجت الاسلام مصطفی محجوب زاده/ حضرت زینب سلاماللهعلیها منادی حماسه عاشورا تا اربعین
6️⃣.حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری/ راهبردهای سیاسی راهپیمایی عظیم اربعین
#کتابخانه_همراه
#اربعین
نشانه های مومن
رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ( عليه السلام ) أَنَّهُ قَالَ :
" عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ : صَلَاةُ إِحْدَى وَ خَمْسِينَ ، وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ ، وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ ، وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ ، وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
نشانه هاى مؤمن ، پنج چيز است :
1️⃣[گزاردن] پنجاه و یک ركعت نماز [در شبانه روز] ، [خواندن]
2️⃣ زيارت اربعين ،
3️⃣انگشترى را در دست راست كردن ،
4️⃣پيشانى بر خاك نهادن [در برابر خدا] ،
5️⃣ و بلند گفتن «بسم اللّه الرحمن الرحيم» . .
📖المزار (للمفید) ج۱ ص۵۳
📖المزار الكبير : 353
هدایت شده از علی
زیارت اربعین - خط زیبا با ترجمه روان.pdf
674.4K
زیارت اربعین - خط زیبا با ترجمه روان
شروع از صفحه ۲۳
پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن
شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است:
ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء
الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس
الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢).
در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت.
این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩).
این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است:
وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ".
حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١).
فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است:
قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ:
رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ
أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲).
بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.
- دکتر محمد جواد یاوری
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
✅گریستن چهل روزه آسمان و زمین و خورشید برای أباعبدالله (ع)
🔻امام صادق علیهالسلام:
إنَّ السَّماءَ بَكَت عَلَى الحُسَينِ عليه السلام أربَعينَ صَباحا بِالدَّمِ، و إنَّ الأَرضَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالسَّوادِ، و إنَّ الشَّمسَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالكُسوفِ وَ الحُمرَةِ
◼️ آسمان تا چهل روز بر حسين عليهالسلام خون گريست و زمين تا چهل روز با [وزش بادِ] سياه گريست و خورشيد تا چهل روز با گرفتگى و سرخ شدن گريست.
📚منبع: بحارالأنوار: ج ٤٥، ص ٢٠٦، ح ١٣
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
*الإصدار الجديد*
الأساتذة الكرام، الطلاب و الباحثون الأعزاء
تحية طيبة
تم بحمدالله إصدار العدد الأول من مجلة
(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل)
التابعة لمؤسسة الإمامة الدولية
بإشراف سماحة حجة الإسلام و المسلمين الدكتور الشيخ محمد تقي السبحاني (حفظه الله)
و جمع من الأساتذة و النخب العلمية في البلدان المختلفة.
وهي مجلة علمية تخصصية تعني بالبحوث حول إمامة أهل البيت عليهم السلام.
علما تستقبل المجلة بحوثكم العلمية الخاصة بشؤون الإمامة و محاور المجلة.
🌐 للإطلاع يمكنكم مراجعة موقع المجلة بالعنوان التالي:
iaj.emamat.org
📱للتواصل و الاستفسار في الواتس آب:
00989369972306
مع التقدير
د. سيد مهدي الحسيني- مدیر التحرير
✅نور روایت:
عارف معاصر، جناب یعقوبی قائنی بر این باور بود که خداوند سبحان نوری به ایشان مرحمت کرده که "بدون دقت در سند روایات و بدون مراجعه به کتب رجال به محض اینکه روایتی را میدیدم متوجه میشدم که آیا از ائمه ع صادر شده یا نه و حتی گاهی میفهمیدم از کدامیک از آن بزرگواران است!" (سفینة الصادقين ص ٢٤٣)
وه که چه توفیقی و چه مقام رفیعی!
برخی از روایاتی که ایشان به برکت نور علم، و بدون ملاحظه سند و رجال تشخیص داده اند که از معصوم صادر شده به قرار زیر است:
۱. امیرالمومنین ع خطاب به کمیل: " یا کمیل!
انما هی[النفس] اربع: النامیة النباتية، و الحسية الحيوانية و الناطقة القدسية و ..." ( همان ص ۲۸۵)
۲. عن ابی جعفر ع" ان سلمان باب الله فی الارض من عرفه کان مومنا و من انکره کان کافرا" ( همان ص ۵۱۴)
۳. " لنا حالات مع الله، هو فیها نحن و نحن فیها هو و مع ذلک هو هو و نحن نحن" ( همان ص ۵۱۶)
۴. امیرالمومنین ع: " الحقیقة صحو المعلوم و محو الموهوم" ( ص ٧٠٥)
٥. ديوان امام علي ع: "و انت الكتاب المبين الذي بأحرفه يظهر المضمر"( ص ٧٤١)
٦. " ليس العلم بالتعلم انما هو نور يقع في قلب من يريد..." ( ص ١٤١)
✍پ.ن:
۱- در اینکه کلام اهل بیت علیهم السلام نور است، هیچ شکی نیست.
۲_معنای نور بودن کلام حضرات معصومین اینست که: کلام آنان مایه هدایت مردم است و مردم را از گمراهی و سرگردانی نجات میدهد. (به تفسیر آیه نور رجوع شود.)
۳_فهم فرمایشات اهل بیت علیهم السلام نیازمند زحمت و تلاش است همان زحماتی که علما با تحمل سختیهای کلاس درس و استاد و خوانش کتب بدست میآورند.
۴_اینکه متوجه شویم کلامی از معصوم صادر شده یا نه، روش عقلایی دارد که همواره مورد توجه دانشمندان علوم اسلامی (از کلینی تا خمینی) بوده و از آن علم به عنوان (علوم حدیث) یاد میشود.
۵_ بله، اینگونه آدمرو سرکار میگذارند. مرجع تقلید ۵۰ سال متحمل زحمت میشود، اونوقت طرف نیامده ادعا نور و... میکند و تاسفبار اینکه: عدهای گول این حرفها مغالطه آمیز را میخورند.
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه پایانامه خود را تبدیل به مقالات متعدد کنیم؟
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
✅پنج ویژگی برجسته پیامبراسلام (ص) در قرآن:
💐۱- اسوه حسنه بودن:
پیامبر اکرم (ص) برای همه انسانها، در همه زمانها و در همه زمینهها الگو و سرمشق است
و همه باید در رفتار و گفتار از آن حضرت پیروی کنند تا به سعادت و خوشبختی نائل آیند.
قرآن میفرماید:
"لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" برای شما در زندگی رسول خدا الگو و اسوه نیکویی است. (احزاب آیه ۲۱)
🌷۲- داشتن اخلاق عظیم:
اخلاق مهمترین عامل جذب افراد و تقویت پیوند اجتماعی است، با اخلاق میتوان در قلب افراد نفوذ کرد و بر دلها حکومت کرد و در پیشبرد اهداف، همه را همراه خود نمود.
تعبیر قرآن راجع به اخلاق پیامبر اکرم (ص) " دارای خلق عظیم" است میفرماید:
وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ (قلم /۴)
با همین اخلاق عظیم توانست افراد سخت دل و خشن را به سوی خود جذب نماید و همه را مطیع خدا قرار بدهد
🕋۳- پیامبرمعدن رحمت:
کسی که رسول خدا است و برای جهانیان فرستاده شده، قطعاً باید شخصیت وجودی اش بر اساس فطرت انسانها و رسالتش خواسته تمام بشریت باشد.
وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ،
ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمت برای جهانیان باشید ۰ (انبیا /۱۰۷)
❤️۴- عطوفت و قاطعیت:
اداره سیاست و اجتماع ایجاب میکند قاطعیت در کنار عطوفت و مهربانی باشد تا هم مؤمنان امیدوار و دلگرم گردند و هم دشمنان و مخالفان بترسند و دست از توطئه و کارشکنی بردارند به همین جهت قرآن در معرفی پیامبر (ص) میفرماید:
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ،
محمد رسول خدا و کسانی با او هستند بر کفار سخت گیر و در میان خودشان دلسوز و مهربان هستند(الفتح2۹)
پیامبر اکرم (ص) کانون عطوفت و مهربانی برای مؤمنان و مظهر صلابت و قاطعیت در برابر دشمنان بود.
🌿۵- مردمی بودن و مردم داری :
رهبران الهی همواره در میان مردم بودند و در همه حال با آنان زندگی میکردند و برای خودشان هیچ امتیازی قائل نبودند و درغم وشادی مردم شریک بودند، همین خصلت سبب شد تا بتوانند مردم را در مسیر هدایت، رشد و کمال قرار بدهند.
قرآن به این ویژگی پیامبر (ص) با تعبیر بسیار دقیق و عمیق اشاره میکند و میفرماید:
" لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ" (التوبه۱۲۸)
قطعاً برای شما پیامبری از جنس خودتان آمد که درد و رنج شما بر او دشوار است و به هدایت شما حریص و علاقمند و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است.
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
🔴 اصلاح يک تعبیر نادرست
🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند.
🔸 بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»¹
1️⃣ مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
▫️سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛