eitaa logo
یا علی مدد حیدر
271 دنبال‌کننده
504 عکس
364 ویدیو
267 فایل
ارتباط با ما @A110_F135 لینک دعوت https://eitaa.com/joinchat/2153054208C936e9b12da
مشاهده در ایتا
دانلود
KhetabeGhadir-Arabic.docx
4.79M
متن عربی خُطبَه (خِطابَه) غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری) فهرست
KhetabeGhadir-Farsi.docx
4.51M
متن ترجمه فارسی خُطبَه (خِطابَه) غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری) فهرست
نماز دهه اول ذی الحجه ●از شب اول ماه تا شب عید قربان بین نماز مغرب و عشا همانند نماز صبح دو ركعت نماز می‌خواند، در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید و سپس آیه 142 از سوره اعراف : 🔹« وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين »🔹 👈🏻 امید است خداوند تعالی از فضل و احسان خویش، ثواب حجاج بیت‌الله را به این نمازگزار عنایت فرماید. التماس دعا
💠دعا برای رفع گرفتاری💠 📚از بیانات آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹آقای سید حسن شیرازی (نوه میرزای شیرازی و ابوالزوجه آقای سیستانی) از آقای عباس لاری نقل کرد: سید مرتضی کشمیری ـ قدس سره ـ برای رفع گرفتاری ها این دعا را سفارش می کرد: «یا مَنْ إذَا تَضَایقَتِ الأُمورُ فَتَحَ لَها باباً لَمْ تَذْهَبْ إلَیهِ الأَوهامُ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحمَّدٍ وَ افْتَحْ لِأُموری المُتَضایقه باباً لَمْ یذْهَب إِلیهِ وَهْمٌ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمینَ». این دعا از ادعیه حضرت حجت( علیه السلام) است و در کتاب قصص الأنبیاء راوندی(ص 360) نیز نقل شده است. البته در نقل راوندی به جای «صلّ»،«فصلّ» است؛ ولی آن طور که از مرحوم کشمیری نقل شده، «صلّ» است. https://t.me/ShobeiryZanjani/675
طرحهای_گرافیکی ویژه غدیر 100در265cm ⬇️⬇️⬇️فایل فشرده https://t.me/arghadir/1322
بنر پرده خوانی 150 در 214 cm https://t.me/arghadir/1257
بنر پرده خوانی 2 دشمنان غدیر فایل باکیفیت جهت چاپ در فایل زیپ https://t.me/arghadir/1233
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای قربانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 روستایی عجیب و خارق العاده در فرانسه که تمام ساکنانش مسلمان شیعه شده اند. 🌸 معتقد و منتظر ظهور امام زمان ایستاده اند! 🔹توصیه می کنم با سبک زندگی و چگونه مسلمان و شیعه شدن این روستا آشنا شوید! 🔹شک ندارم تاکنون از این روستا کمتر کسی مطلع بوده است! 📺 کانال تخصصی شیعه شناسی @shiastudyir 🌸🌸🌸
متن عربی و ترجمه فارسی خُطبَه و خِطابَه غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری)- خط مشکی.pdf
791.6K
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ آلِهِما وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ أَهْلِكْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ متن عربی و ترجمه فارسی خُطبَه و خِطابَه غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری) - خط مشکی دانلود خط رنگی فایل اصل کتاب فهرست
متن عربی و ترجمه فارسی خُطبَه و خِطابَه غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری)- رنگی.pdf
794.5K
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ آلِهِما وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ أَهْلِكْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ متن عربی و ترجمه فارسی خُطبَه و خِطابَه غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری) - خط رنگی دانلود خط مشکی فایل اصلی کتاب فهرست
عن زيد بن حارثه مولى رسول اللّه - صلّى اللّه عليه و آله و سلّم - قال : « لمّا كان اللّيلة الّتى فيها رسول اللّه على الانصار بيعة الاولى . فقال : اخذت عليكم بما اخذ اللّه على النّبيّين من قبلى ان تحفظون بما تحفظوا انفسكم و تمنعونى فيما تمنعوا انفسكم و تحفظوا على بن ابى طالب بما تحفظوا انفسكم فانّه صدّيق الاكبر يزيد اللّه به دينكم و انّ اللّه اعطى موسى العصا و ابراهيم النّار المُطفِئَة و عيسى الكلمات الّتى كان يحيى بها الموتى و اعطانى و هذا و لكلّ نبى آية ربّى و الأئمّة الطّاهرين آيتى من ولده لن تخلوا الارض من الايمان ما بقى احد من ذرّيته و عليهم تقوم القيمة . » از زيد بن حارثه ، غلام رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) نقل شده: « آن شبی كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از انصار بيعت نخستين خود را گرفت نبى (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: به آنچه که خداى تعالى از پيغمبران قبل از من بيعت گرفت ، من از بیعت گرفتم ؛ به اینکه مرا حفظ کنید آنچنانکه خود را حفظ می کنید و مرا منع کنید به آنچه خود را منع می کنید و علی بن ابی طالب علیه السلام را حفظ کنید آنچنانکه خود را حفظ می کنید چرا که علی بن ابی طالب علیه السلام بزرگترین تصدیق کننده من می باشد که خداوند به واسطه او بر دین شما می افزاید همانا خدای متعال 👇 👈به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) عصا را داد تا (از نیل بگذرد و ابزار ساحران را ببلعد) 👈و به حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) آتش بی حرارت و سرد داد ( تا از آتش سوزان نمرود نجات یابد) 👈و به حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) کلماتی داد که به و اسطه آن مردگان را زنده می کرد. 👈و برای من و این (علی بن ابی طالب علیه السلام) [هم]عطا کرد و برای هر پیامبری ، آیه و نشانه پروردگارم هست و ائمه طاهرین از فرزندان علی بن ابی طالب (علیه السلام) ، آیه و نشانه من می باشند و تا زمانی که یکی از ذریه و نسل او (علی بن ابی طالب علیه السلام) باشد زمین خالی از ایمان نمی گردد و با پایان امامت آنان قیامت برپا می شود. مناقب مرتضوى ( فارسي )، محمد صالح الحسينى الترمذى ( كشفي ) متوفى 1060 هـ ق ، ص ١٥0
روى عن زيد بن خارجة مَوْلَى‏ رسول اللّه [صلی الله علیه و آله‏] قال‏: لما كان الليلة التي فيها أخذ رسول اللّه على الأنصار بيعة الأولى فقال: أخذت عليكم بما أخذ اللّه على النبيين من قبلي أن تحفظوني بما تحفظوا أنفسكم و تمنعوني فيما تمنعوا أنفسكم، و تحفظوا علي بن أبي طالب بما تحفظوا أنفسكم فإنه الصديق الأكبر، يزيد اللّه به دينكم، و إنّ اللّه أعطى موسى العصا، و إبراهيم النار المُطْفِئَة ، و عيسى الكلمات التي كان يحيي بها الموتى، و أعطاني هذا، و لكل‏ نبي‏ آية ربي و الأئمة الطاهرين آيتي من ولده لن تخلو الأرض من الإيمان ما بقي أحد من ذريته و عليهم تقوم القيامة. از زيد بن حارثه ، غلام رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) نقل شده: « آن شبی كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از انصار بيعت نخستين خود را گرفت نبى (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: به آنچه که خداى تعالى از پيغمبران قبل از من بيعت گرفت ، من از بیعت گرفتم ؛ به اینکه مرا حفظ کنید آنچنانکه خود را حفظ می کنید و مرا منع کنید به آنچه خود را منع می کنید و علی بن ابی طالب علیه السلام را حفظ کنید آنچنانکه خود را حفظ می کنید چرا که علی بن ابی طالب (علیه السلام) بزرگترین تصدیق کننده من می باشد که خداوند به واسطه او بر دین شما می افزاید همانا خدای متعال 👇 👈به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) عصا را داد تا (از نیل بگذرد و ابزار ساحران را ببلعد) 👈و به حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) آتش بی حرارت و سرد داد ( تا از آتش سوزان نمرود نجات یابد) 👈و به حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) کلماتی داد که به و اسطه آن مردگان را زنده می کرد. 👈و برای من این (علی بن ابی طالب علیه السلام) را عطا کرد و برای هر پیامبری ، آیه و نشانه پروردگارم هست و ائمه طاهرین از فرزندان علی بن ابی طالب (علیه السلام) ، آیه و نشانه من می باشند و تا زمانی که یکی از ذریه و نسل او (علی بن ابی طالب علیه السلام) باشد زمین خالی از ایمان نمی گردد و با پایان امامت آنان قیامت برپا می شود.[1] در زیارت امام علی (علیه السلام) ، از امام صادق (علیه السلام) ، حضرت امیر المؤمنین علیه السلام «آيَةً لِرِسَالَتِهِ‏» آیه و نشانه رسالت نبی اکرم صلوات الله علیه و آله معرفی شده است.[2] [1]شيخ حر عاملى، محمد بن حسن (المتوفی 1104 ق)‏، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ؛ ج‏2 ؛ ص335- بيروت، چاپ: اول، 1425 ق. [2] ابن مشهدى، محمد بن جعفر المتوفی 610 ق‏، المزار الكبير (لابن المشهدي) ؛ ص220- قم، چاپ: اول، 1419 ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از پیغمبر هم نقل شده که فرمود: خدا به موسی سلام الله علیه یک عصایی داد که به زمین می‌زد دریا کنار می‌رفت، علامت نبوّت بود. به حضرت ابراهیم سردی آتش را داد، علامت نبوّت بود. به حضرت عیسی کلماتی یاد داد، مرده زنده می‌کرد، علامت نبوّت بود. «وَ أَعطَانِی هَذَا عَلِیّاً».[۶] به من علی را عطا کرده است. «إنّ لکل نبیّ آیه و آیه نبوّتی علیّ بن‌ ابی‌طالب»، «وَ لِکُلِّ نَبِیٍّ آیه وَ هَذَا آیَهُ رَبّی». آیت نبوّت من است. لذا امام صادق در صلوات خود بر امیر المؤمنین می‌فرماید: «وَ آیَهً لِرِسَالَتِهِ‏»،[۷]سلام بر مهم‌ترین آیت نبوّت پیغمبر. [۶]- إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج ‏۷، ص ۱۳۱٫ [۷]- زاد المعاد – مفتاح الجنان، ص ۴۶۳٫ سایت حامد کاشانی
أسند ابن قرطة في مراصد العرفان إلى زيد بن حارثة أن رسول الله ص بايعنا على أن نحفظه في نفسه و في علي بن أبي طالب و قال أعطى الله تعالى العصا لموسى و الكلمات لإبراهيم و أعطاني هذا يعني عليا و لكل‏ نبي‏ آية و هذا آيتي و الأئمة الطاهرين من بعده آيات الله لم تخل الأرض من الإيمان ما بقي أحد من ذريته و عليهم تقوم الساعة. از زید بن حارثه نقل شده که سول خدا صلوات الله علیه و آله از ما بیعت گرفت تا خود حضرت و علی بن ابی طالب علیه السلام را حفظ کنیم (حرمت و جایگاه منزلت شان را نگهدارند) و حضرت رسالت فرمودند : خدای متعال به 👇 👈به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) عصا را داد تا (از نیل بگذرد و ابزار ساحران را ببلعد) 👈و به حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) آتش بی حرارت و سرد داد ( تا از آتش سوزان نمرود نجات یابد) 👈و به حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) کلماتی داد که به و اسطه آن مردگان را زنده می کرد. 👈و برای من و این را یعنی علی بن ابی طالب (علیه السلام) را عطا کرد و برای هر پیامبری ، آیه و نشانه پروردگارم هست و علی بن ابی طالب (علیه السلام) و ائمه طاهرین بعد از علی بن ابی طالب (علیه السلام) ، آیات و نشانه های خدای متعال می باشند و تا زمانی که یکی از ذریه و نسل او (علی بن ابی طالب علیه السلام) باشد زمین خالی از ایمان نمی گردد و با پایان امامت آنان قیامت برپا می شود.[1] در زیارت امام علی (علیه السلام) ، از امام صادق (علیه السلام) ، حضرت امیر المؤمنین علیه السلام «آيَةً لِرِسَالَتِهِ‏» آیه و نشانه رسالت نبی اکرم صلوات الله علیه و آله معرفی شده است.[2] در قرآن خدای متعال فرموده که آیات و نشانه های مرا به بهره اندک نفروشید [و اساسا چیزی نمی تواند جای آیات الهی را پرکند غیر از خود آن] [3] [1] عاملى نباطى، على من محمد بن على بن محمد بن يونس(المتوفی 877 ق‏) ، الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ؛ ج‏2 ؛ ص85 ، 16 فصل [في أخذ بيعة الناس على أن يحفظ الناس رسول الله ص في أهله‏]- نجف، چاپ: اول، 1384 ق. [2] ابن مشهدى، محمد بن جعفر المتوفی 610 ق‏، المزار الكبير (لابن المشهدي) ؛ ص220- قم، چاپ: اول، 1419 ق. [3] وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي‏ ثَمَناً قَليلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ‏(بقره :2،آیه41) ؛ إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذينَ أَسْلَمُوا لِلَّذينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي‏ ثَمَناً قَليلاً وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ. (مائده:5،آیه44).
مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ" قربون برم خدارو یک بام و دو هوا رو معنای وَليّ و مولى ، مولا، مولوی ، مولانا ، اولیاء چیست؟ بیشتر اهل سنت استعمال واژه «وَليّ» در رابطه با حضرت علی علیه السلام و جریان غدیر ، به معنای دوست می دانند و این در حالیست که استعمال این واژه در غیر حضرت علی علیه السلام به معنای سرپرست و صاحب اختیار و کسی که باید از او اطاعت کرد می باشد وَليِّ زن کیست؟ دوستش ؟! وَليِّ دختر در ازدواج کیست؟ دوستش؟! دوست از جنس دختر ؟ از جنس پسر؟ وَليِّ دَم و اولیاء دَم کیست و کیستند؟ دوستان میت؟! وَليِّ مَیِّت و تَقَدُّمُ حَقِّ الْوَلِيِّ به شرط وجوب یا استحباب کیست؟ دوست میت؟! وَليِّ و اولیاء دانش آموز کیست و کیستند؟ دوستش و دوستانش؟! بزرگان دینی اهل سنت اَحناف(در شرق کشور) به مولوی و مولانا ملقب هستند آیا صرفا دوست مردم اهل سنت هستند؟! در همه موارد، واژه «وَليّ» و مشتقات آن را اهل سنت به معنای دوست نمی دانند بلکه سرپرست و صاحب اختیار می دانند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ به اهتزاز در آمدن پرچم "مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ" در ساحل نیلگون خلیج فارس
التَّوَسُّلُ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بَارِكْ عَلَى السَّيِّدِ الْمُطَهَّرِ وَ الْإِمَامِ الْمُظَفَّرِ وَ الشُّجَاعِ الْغَضْنَفَرِ أَبِي شَبِيرٍ وَ شَبَّرَ قَاسِمِ طُوبَى وَ سَقَرَ الْأَنْزَعِ الْبَطِينِ الْأَشْجَعِ الْمَتِينِ الْأَشْرَفِ الْمَكِينِ الْعَالِمِ الْمُبِينِ النَّاصِرِ الْمُعِينِ وَلِيِّ الدِّينِ الْوَالِي الْوَلِيِّ السَّيِّدِ الرَّضِيِّ الْحَاكِمِ بِالنَّصِّ الْجَلِيِّ الْمُخْلِصِ الصَّفِيِّ الْمَدْفُونِ بِالْغَرِيِّ لَيْثِ بَنِي غَالِبٍ مَظْهَرِ الْعَجَائِبِ وَ مُظْهِرِ الْغَرَائِبِ وَ مُفَرِّقِ الْكَتَائِبِ وَ الشِّهَابِ الثَّاقِبِ وَ الْهِزَبْرِ السَّالِبِ وَ نُقْطَةِ دَائِرَةِ الْمَطَالِبِ أَسَدِ اللَّهِ الْغَالِبِ غَالِبِ‏ كُلِ‏ غَالِبٍ‏ وَ مَطْلُوبِ كُلِّ طَالِبٍ صَاحِبِ الْمَفَاخِرِ وَ الْمَنَاقِبِ إِمَامِ الْمَشَارِقِ وَ الْمَغَارِبِ الَّذِي حُبُّهُ فَرْضٌ عَلَى الْحَاضِرِ وَ الْغَائِبِ مَوْلَانَا وَ مَوْلَى الثَّقَلَيْنِ الْإِمَامِ بِالْحَقِّ أَبِي الْحَسَنَيْنِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ يَا أَخَا الرَّسُولِ يَا زَوْجَ الْبَتُولِ يَا أَبَا السِّبْطَيْنِ يَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ يَا سَيِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِكَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ (قُلْ: اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَى وَلَايَتِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ). مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى(1110هـ ق)، زاد المعاد - مفتاح الجنان ؛ ص399- بيروت، چاپ: اول، 1423 ق.
ما کجا و مرد سیاه چهره کجا! وقتی مرد سیاه چهره ای را نزد حضرت امیر (علیه السلام) آوردند و گفتند که دزدی کرده حضرت از او پرسید آیا دزدی کردی ؟ جواب داد بله حضرت فرمود: مادرت به عزایت بشیند آیا دزدی کردی؟ اگر دوباره اعتراف کنی دستت قطع می شود! مرد سیاه چهره گفت بله دزدی کردم حضرت دستور دادند دستش را قطع کردند و دست راستش قطع شد مرد سیاه چهره از مجلس بیرون رفت در حالی که با دست چپش دست راستشش را گرفته بود و خون از آن می چکید در حال طی مسیر «بن كَوَّاءِ» را دید. بن كَوَّاءِ از علت قطع دستش پرسید و آن مرد سیاه چهره چنین گفت قَطَعَ يَمِينِي سَيِّدِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ، قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، وَ الْأَوْلَى بِالنَّبِيِّينَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ، أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِمَامُ الْهُدَى وَ زَوْجُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، أَبُو الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ الْمُخْتَارُ وَ الْمُرْتَضَى، السَّابِقُ إِلَى جَنَّاتِ النَّعِيمِ، مُصَادِمُ الْأَبْطَالِ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الْجُهَّالِ، زَكِيُّ الزَّكَاةِ، مَنِيعُ الصِّيَانَةِ، ابْنُ هَاشِمٍ الْقَمْقَامُ ابْنُ عَمِّ الرَّسُولِ الْإِمَامُ الْهَادِي لِلرَّشَادِ، وَ النَّاطِقُ بِالسَّدَادِ، شُجَاعٌ كَمِيٌّ، جَحْجَاحٌ‏ وَفِيٌّ فَهُوَ الْوَفِيُّ، بَطِينٌ أَنْزَعُ، أَمِينٌ، مِنْ آلِ حم وَ طه وَ يس وَ حم وَ الْمَيَامِينِ، مُحِلُّ الْحَرَمَيْنِ، وَ مُصَلِّي الْقِبْلَتَيْنِ، خَاتَمُ الْأَوْصِيَاءِ، وَ وَصِيُّ خَاتَمِ الْأَنْبِيَاءِ، الْقَسْوَرَةُ الْهُمَامُ‏ وَ الْبَطَلُ الضِّرْغَامُ‏ الْمُؤَيَّدُ بِجَبْرَئِيلَ، الْمَنْصُورُ بِمِيكَائِيلَ، الْمُبَيِّنُ فَرْضَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُطْفِئُ نِيرَانَ الْمُوقِدِينَ، وَ خَيْرُ مَنْ نَشَأَ مِنْ قُرَيْشٍ أَجْمَعِينَ، الْمَحْفُوفُ بِجُنْدٍ مِنَ السَّمَاءِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَلَى رَغْمِ أَنْفِ الرَّاغِمِينَ، مَوْلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ. بن كَوَّاءِ گفت دستت را بریده و اینگونه مدحش می کنی ؟! مرد سیاه چهره گفت: مَا لِي لَا أُثْنِي عَلَيْهِ، وَ قَدْ خَالَطَ حُبُّهُ لَحْمِي وَ دَمِي، وَ اللَّهِ مَا قَطَعَهَا إِلَّا بِحَقٍّ أَوْجَبَهُ اللَّهُ عَلَيَّ چرا مدح (علی علیه السلام) نکنم در حالی که محبت علی بن ابی طالب (علی علیه السلام) با گوشت و خونم آمیخته شده به خدا سوگند که علی بن ابی طالب (علی علیه السلام) دست مرا به حق قطع کرد جزای کارم بود [تا در آخرت در امان باشم] امیر المؤمنین (علی علیه السلام) متوجه شد و به امام حسن علیه السلام فرمود قُمْ هَاتِ عَمَّكَ الْأَسْوَدَ بلند شو و برادر[دینی] سیاهت را بیاور امام حسن مجتبی (علی علیه السلام) آن مرد را در جایی به نام «كِنْدَة» یافت و نزد حضرت امیر (علی علیه السلام) آورد حضرت به او فرمود: يَا أَسْوَدُ، قَطَعْتُ يَمِينَكَ وَ أَنْتَ تُثْنِي عَلَيَّ؟ دست راستت را قطع کردم و تو داری مرا مدح می کنی؟ مرد سیاه چهره گفت: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، مَا لِي لَا أُثْنِي عَلَيْكَ، وَ قَدْ خَالَطَ حُبُّكَ لَحْمِي وَ دَمِي، وَ اللَّهِ مَا قَطَعْتَهَا إِلَّا بِحَقٍّ عَلَيَّ مِمَّا يُنْجِينِي مِنْ عِقَابِ الْآخِرَةِ. ای امیر مؤمنان ، چرا شما را مدح نکنم در حالی که محبت شما با گوشت و خونم آمیخته شده به خدا سوگند که دست مرا به حق قطع نمودید جزای کارم بود تا از عذاب آخرت نجات یابم. حضرت فرمودند: دستت را بیاور جلو دست قطع شده در در جای خود قرار داد و با رِداء و عبایش پوشاند و سپس حضرت نمازی خواند و دعاهایی خواند که مستجاب شد . و شنیدیم حضرت در آخر دعایش آمین گفت و رداء را برداشت مرد سیاه چهره بلند شد و گفت: آمَنْتُ بِاللَّهِ، وَ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ، وَ بِعَلِيٍّ الَّذِي رَدَّ الْيَدَ الْقَطْعَاءَ بَعْدَ تَخْلِيَتِهَا مِنَ الزَّنْدِ ثُمَّ انْكَبَّ عَلَى قَدَمَيْهِ ایمان آوردم به خدا، به محمد رسول الله(صلوات الله علیه و آله) و به علی (علیه السلام) که دست بریده را بعد از اینکه از مچ جدا شد به جای خود قرار داد سپس مرد سیاه چهره ،روی دو پای حضرت افتاد و گفت بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا وَارِثَ عِلْمِ النُّبُوَّةِ خودم و مادرم فدای تو باد ای وارث علم نبوت. ابن شاذان قمى، أبو الفضل شاذان بن جبرئيل(المتوفی حدود 600 ق‏)، الروضة في فضائل أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب عليهما السلام (لابن شاذان القمي) ؛ ص224 - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1423 ق. ؛ ابن شاذان قمى، أبو الفضل شاذان بن جبرئيل(المتوفی حدود 600 ق‏)، الفضائل (لابن شاذان القمي) ؛ ص172- قم، چاپ: دوم، 1363ش. بازگشت به فهرست (لیالی قدر)
از چه نعمت بزرگی سلب توفیق شدیم👇 قال رسول الله صلی الله علیه و آله النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ ‌عَلِيِّ ‌بْنِ ‌أَبِي ‌طَالِبٍ ‌عِبَادَةٌ [1] نگاه کردن به صورت علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است و بن شاهین می گوید : تَفَرَّدَ عَلِيٌّ بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ، لَمْ يَشْرَكْهُ فِيهَا أَحَدٌ این فضلیت منحصر به فرد علی (علیه السلام) است و اَحَدی در آن شریک نیست.[2] بن أعرابي می گوید إن تأويله أن عليا رضي الله عنه كان إذا برز قال الناس لا إله إلا الله ما أشرف هذا الفتى لا إله إلا الله ما أشجع هذا الفتى لا إله إلا الله ما أعلم هذا الفتى لا إله إلا الله ما أكرم هذا الفتى! [3] وقتی علی علیه السلام در منظر مردم ظاهر می شد مردم می گفتند لا إله إلا الله این مرد مؤمن؛ این جوان چقدر شریف است! لا إله إلا الله این مرد مؤمن؛ این جوان چقدر شجاع است! لا إله إلا الله این مرد مؤمن؛ این جوان چقدر دانا است! لا إله إلا الله این مرد مؤمن؛ این جوان چقدر کریم است! [1] «المعجم الكبير للطبراني» (10/ 76)؛«شرح مذاهب أهل السنة لابن شاهين» (ص145)؛«حديث أبي الحسن السكري» (ص35 بترقيم الشاملة آليا)؛«غريب الحديث للخطابي» (2/ 181)؛«المستدرك على الصحيحين للحاكم» (3/ 152)؛«فضائل الخلفاء الراشدين لأبي نعيم الأصبهاني» (ص56)؛«حلية الأولياء وطبقات الأصفياء» (5/ 58)؛«تاريخ بغداد وذيوله ط العلمية» (2/ 49)؛«تاريخ بغداد وذيوله ط العلمية» (17/ 152)؛«حديث أبي القاسم الحلبي» (ص38 بترقيم الشاملة آليا)؛«الجزء الثاني من الحربيات لعلي بن عمر الحربي» (ص6 بترقيم الشاملة آليا)؛ «الغريبين في القرآن والحديث» (6/ 1859)؛«تاريخ بغداد وذيوله ط العلمية» (20/ 24)؛ مناقب علي لابن المغازلي(ص: 280-274، 269،271،272)؛ «الفردوس بمأثور الخطاب» (4/ 294)؛ «سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد» (11/ 293)؛«دليل الواعظ إلى أدلة المواعظ» (2/ 126) [2]«شرح مذاهب أهل السنة لابن شاهين» (ص145) [3]«الغريبين في القرآن والحديث» (6/ 1859) بازگشت به فهرست (لیالی قدر)
نگاهی که عبادت است قال رسول الله صلی الله علیه و آله النظر في المصحف عبادةٌ، ونظر الولد إلى الوالدين عبادةٌ، ‌والنظر ‌إلى ‌علي ‌بن ‌أبي ‌طالب ‌عبادةٌ[1] نگاه کردن به قرآن عبادت است نگاه کردن فرزند به پدر و مادرش عبادت است نگاه کردن به علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است اگرچه در زمان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام نبودیم و توفیق نیافتیم ولی ازعبادت اولی و دومی غافل نشویم یا علی [1]«دليل الواعظ إلى أدلة المواعظ» (2/ 126)رقم595 بازگشت به فهرست (لیالی قدر)