متن عربی و ترجمه فارسی خُطبَه و خِطابَه غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری)- خط مشکی.pdf
791.6K
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ آلِهِما وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ أَهْلِكْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ
متن عربی و ترجمه فارسی خُطبَه و خِطابَه غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری) - خط مشکی
دانلود خط رنگی
فایل اصل کتاب
فهرست
متن عربی و ترجمه فارسی خُطبَه و خِطابَه غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری)- رنگی.pdf
794.5K
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ آلِهِما وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ أَهْلِكْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ
متن عربی و ترجمه فارسی خُطبَه و خِطابَه غدیر در 11 بخش (مطابق كتاب استاد محمد باقر انصاری) - خط رنگی
دانلود خط مشکی
فایل اصلی کتاب
فهرست
عن زيد بن حارثه مولى رسول اللّه - صلّى اللّه عليه و آله و سلّم - قال : « لمّا كان اللّيلة الّتى فيها رسول اللّه على الانصار بيعة الاولى . فقال : اخذت عليكم بما اخذ اللّه على النّبيّين من قبلى ان تحفظون بما تحفظوا انفسكم و تمنعونى فيما تمنعوا انفسكم و تحفظوا على بن ابى طالب بما تحفظوا انفسكم فانّه صدّيق الاكبر يزيد اللّه به دينكم و انّ اللّه اعطى موسى العصا و ابراهيم النّار المُطفِئَة و عيسى الكلمات الّتى كان يحيى بها الموتى و اعطانى و هذا و لكلّ نبى آية ربّى و الأئمّة الطّاهرين آيتى من ولده لن تخلوا الارض من الايمان ما بقى احد من ذرّيته و عليهم تقوم القيمة . »
از زيد بن حارثه ، غلام رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) نقل شده: « آن شبی كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از انصار بيعت نخستين خود را گرفت نبى (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: به آنچه که خداى تعالى از پيغمبران قبل از من بيعت گرفت ، من از بیعت گرفتم ؛ به اینکه مرا حفظ کنید آنچنانکه خود را حفظ می کنید و مرا منع کنید به آنچه خود را منع می کنید و علی بن ابی طالب علیه السلام را حفظ کنید آنچنانکه خود را حفظ می کنید چرا که علی بن ابی طالب علیه السلام بزرگترین تصدیق کننده من می باشد که خداوند به واسطه او بر دین شما می افزاید
همانا خدای متعال 👇
👈به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) عصا را داد تا (از نیل بگذرد و ابزار ساحران را ببلعد)
👈و به حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) آتش بی حرارت و سرد داد ( تا از آتش سوزان نمرود نجات یابد)
👈و به حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) کلماتی داد که به و اسطه آن مردگان را زنده می کرد.
👈و برای من و این (علی بن ابی طالب علیه السلام) [هم]عطا کرد و برای هر پیامبری ، آیه و نشانه پروردگارم هست و ائمه طاهرین از فرزندان علی بن ابی طالب (علیه السلام) ، آیه و نشانه من می باشند و تا زمانی که یکی از ذریه و نسل او (علی بن ابی طالب علیه السلام) باشد زمین خالی از ایمان نمی گردد و با پایان امامت آنان قیامت برپا می شود.
مناقب مرتضوى ( فارسي )، محمد صالح الحسينى الترمذى ( كشفي ) متوفى 1060 هـ ق ، ص ١٥0
روى عن زيد بن خارجة مَوْلَى رسول اللّه [صلی الله علیه و آله] قال: لما كان الليلة التي فيها أخذ رسول اللّه على الأنصار بيعة الأولى فقال: أخذت عليكم بما أخذ اللّه على النبيين من قبلي أن تحفظوني بما تحفظوا أنفسكم و تمنعوني فيما تمنعوا أنفسكم، و تحفظوا علي بن أبي طالب بما تحفظوا أنفسكم فإنه الصديق الأكبر، يزيد اللّه به دينكم، و إنّ اللّه أعطى موسى العصا، و إبراهيم النار المُطْفِئَة ، و عيسى الكلمات التي كان يحيي بها الموتى، و أعطاني هذا، و لكل نبي آية ربي و الأئمة الطاهرين آيتي من ولده لن تخلو الأرض من الإيمان ما بقي أحد من ذريته و عليهم تقوم القيامة.
از زيد بن حارثه ، غلام رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) نقل شده: « آن شبی كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از انصار بيعت نخستين خود را گرفت نبى (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: به آنچه که خداى تعالى از پيغمبران قبل از من بيعت گرفت ، من از بیعت گرفتم ؛ به اینکه مرا حفظ کنید آنچنانکه خود را حفظ می کنید و مرا منع کنید به آنچه خود را منع می کنید و علی بن ابی طالب علیه السلام را حفظ کنید آنچنانکه خود را حفظ می کنید چرا که علی بن ابی طالب (علیه السلام) بزرگترین تصدیق کننده من می باشد که خداوند به واسطه او بر دین شما می افزاید
همانا خدای متعال 👇
👈به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) عصا را داد تا (از نیل بگذرد و ابزار ساحران را ببلعد)
👈و به حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) آتش بی حرارت و سرد داد ( تا از آتش سوزان نمرود نجات یابد)
👈و به حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) کلماتی داد که به و اسطه آن مردگان را زنده می کرد.
👈و برای من این (علی بن ابی طالب علیه السلام) را عطا کرد و برای هر پیامبری ، آیه و نشانه پروردگارم هست و ائمه طاهرین از فرزندان علی بن ابی طالب (علیه السلام) ، آیه و نشانه من می باشند و تا زمانی که یکی از ذریه و نسل او (علی بن ابی طالب علیه السلام) باشد زمین خالی از ایمان نمی گردد و با پایان امامت آنان قیامت برپا می شود.[1]
در زیارت امام علی (علیه السلام) ، از امام صادق (علیه السلام) ، حضرت امیر المؤمنین علیه السلام «آيَةً لِرِسَالَتِهِ» آیه و نشانه رسالت نبی اکرم صلوات الله علیه و آله معرفی شده است.[2]
[1]شيخ حر عاملى، محمد بن حسن (المتوفی 1104 ق)، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ؛ ج2 ؛ ص335- بيروت، چاپ: اول، 1425 ق.
[2] ابن مشهدى، محمد بن جعفر المتوفی 610 ق، المزار الكبير (لابن المشهدي) ؛ ص220- قم، چاپ: اول، 1419 ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از پیغمبر هم نقل شده که فرمود: خدا به موسی سلام الله علیه یک عصایی داد که به زمین میزد دریا کنار میرفت، علامت نبوّت بود. به حضرت ابراهیم سردی آتش را داد، علامت نبوّت بود. به حضرت عیسی کلماتی یاد داد، مرده زنده میکرد، علامت نبوّت بود. «وَ أَعطَانِی هَذَا عَلِیّاً».[۶] به من علی را عطا کرده است. «إنّ لکل نبیّ آیه و آیه نبوّتی علیّ بن ابیطالب»، «وَ لِکُلِّ نَبِیٍّ آیه وَ هَذَا آیَهُ رَبّی». آیت نبوّت من است. لذا امام صادق در صلوات خود بر امیر المؤمنین میفرماید: «وَ آیَهً لِرِسَالَتِهِ»،[۷]سلام بر مهمترین آیت نبوّت پیغمبر.
[۶]- إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج ۷، ص ۱۳۱٫
[۷]- زاد المعاد – مفتاح الجنان، ص ۴۶۳٫
سایت حامد کاشانی
أسند ابن قرطة في مراصد العرفان إلى زيد بن حارثة أن رسول الله ص بايعنا على أن نحفظه في نفسه و في علي بن أبي طالب و قال أعطى الله تعالى العصا لموسى و الكلمات لإبراهيم و أعطاني هذا يعني عليا و لكل نبي آية و هذا آيتي و الأئمة الطاهرين من بعده آيات الله لم تخل الأرض من الإيمان ما بقي أحد من ذريته و عليهم تقوم الساعة.
از زید بن حارثه نقل شده که سول خدا صلوات الله علیه و آله از ما بیعت گرفت تا خود حضرت و علی بن ابی طالب علیه السلام را حفظ کنیم (حرمت و جایگاه منزلت شان را نگهدارند) و حضرت رسالت فرمودند :
خدای متعال به 👇
👈به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) عصا را داد تا (از نیل بگذرد و ابزار ساحران را ببلعد)
👈و به حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) آتش بی حرارت و سرد داد ( تا از آتش سوزان نمرود نجات یابد)
👈و به حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) کلماتی داد که به و اسطه آن مردگان را زنده می کرد.
👈و برای من و این را یعنی علی بن ابی طالب (علیه السلام) را عطا کرد و برای هر پیامبری ، آیه و نشانه پروردگارم هست و علی بن ابی طالب (علیه السلام) و ائمه طاهرین بعد از علی بن ابی طالب (علیه السلام) ، آیات و نشانه های خدای متعال می باشند و تا زمانی که یکی از ذریه و نسل او (علی بن ابی طالب علیه السلام) باشد زمین خالی از ایمان نمی گردد و با پایان امامت آنان قیامت برپا می شود.[1]
در زیارت امام علی (علیه السلام) ، از امام صادق (علیه السلام) ، حضرت امیر المؤمنین علیه السلام «آيَةً لِرِسَالَتِهِ» آیه و نشانه رسالت نبی اکرم صلوات الله علیه و آله معرفی شده است.[2]
در قرآن خدای متعال فرموده که آیات و نشانه های مرا به بهره اندک نفروشید [و اساسا چیزی نمی تواند جای آیات الهی را پرکند غیر از خود آن] [3]
[1] عاملى نباطى، على من محمد بن على بن محمد بن يونس(المتوفی 877 ق) ، الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ؛ ج2 ؛ ص85 ، 16 فصل [في أخذ بيعة الناس على أن يحفظ الناس رسول الله ص في أهله]- نجف، چاپ: اول، 1384 ق.
[2] ابن مشهدى، محمد بن جعفر المتوفی 610 ق، المزار الكبير (لابن المشهدي) ؛ ص220- قم، چاپ: اول، 1419 ق.
[3] وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي ثَمَناً قَليلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ(بقره :2،آیه41) ؛ إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذينَ أَسْلَمُوا لِلَّذينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي ثَمَناً قَليلاً وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ. (مائده:5،آیه44).
مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ"
قربون برم خدارو یک بام و دو هوا رو
معنای وَليّ و مولى ، مولا، مولوی ، مولانا ، اولیاء چیست؟
بیشتر اهل سنت استعمال واژه «وَليّ» در رابطه با حضرت علی علیه السلام و جریان غدیر ، به معنای دوست می دانند و این در حالیست که استعمال این واژه در غیر حضرت علی علیه السلام به معنای سرپرست و صاحب اختیار و کسی که باید از او اطاعت کرد می باشد
وَليِّ زن کیست؟ دوستش ؟!
وَليِّ دختر در ازدواج کیست؟ دوستش؟! دوست از جنس دختر ؟ از جنس پسر؟
وَليِّ دَم و اولیاء دَم کیست و کیستند؟ دوستان میت؟!
وَليِّ مَیِّت و تَقَدُّمُ حَقِّ الْوَلِيِّ به شرط وجوب یا استحباب کیست؟ دوست میت؟!
وَليِّ و اولیاء دانش آموز کیست و کیستند؟ دوستش و دوستانش؟!
بزرگان دینی اهل سنت اَحناف(در شرق کشور) به مولوی و مولانا ملقب هستند آیا صرفا دوست مردم اهل سنت هستند؟!
در همه موارد، واژه «وَليّ» و مشتقات آن را اهل سنت به معنای دوست نمی دانند بلکه سرپرست و صاحب اختیار می دانند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ
به اهتزاز در آمدن پرچم "مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ" در ساحل نیلگون خلیج فارس
التَّوَسُّلُ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ
اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بَارِكْ عَلَى السَّيِّدِ الْمُطَهَّرِ وَ الْإِمَامِ الْمُظَفَّرِ وَ الشُّجَاعِ الْغَضْنَفَرِ أَبِي شَبِيرٍ وَ شَبَّرَ قَاسِمِ طُوبَى وَ سَقَرَ الْأَنْزَعِ الْبَطِينِ الْأَشْجَعِ الْمَتِينِ الْأَشْرَفِ الْمَكِينِ الْعَالِمِ الْمُبِينِ النَّاصِرِ الْمُعِينِ وَلِيِّ الدِّينِ الْوَالِي الْوَلِيِّ السَّيِّدِ الرَّضِيِّ الْحَاكِمِ بِالنَّصِّ الْجَلِيِّ الْمُخْلِصِ الصَّفِيِّ الْمَدْفُونِ بِالْغَرِيِّ لَيْثِ بَنِي غَالِبٍ مَظْهَرِ الْعَجَائِبِ وَ مُظْهِرِ الْغَرَائِبِ وَ مُفَرِّقِ الْكَتَائِبِ وَ الشِّهَابِ الثَّاقِبِ وَ الْهِزَبْرِ السَّالِبِ وَ نُقْطَةِ دَائِرَةِ الْمَطَالِبِ أَسَدِ اللَّهِ الْغَالِبِ غَالِبِ كُلِ غَالِبٍ وَ مَطْلُوبِ كُلِّ طَالِبٍ صَاحِبِ الْمَفَاخِرِ وَ الْمَنَاقِبِ إِمَامِ الْمَشَارِقِ وَ الْمَغَارِبِ الَّذِي حُبُّهُ فَرْضٌ عَلَى الْحَاضِرِ وَ الْغَائِبِ مَوْلَانَا وَ مَوْلَى الثَّقَلَيْنِ الْإِمَامِ بِالْحَقِّ أَبِي الْحَسَنَيْنِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ يَا أَخَا الرَّسُولِ يَا زَوْجَ الْبَتُولِ يَا أَبَا السِّبْطَيْنِ يَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ يَا سَيِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِكَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ (قُلْ: اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَى وَلَايَتِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ).
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى(1110هـ ق)، زاد المعاد - مفتاح الجنان ؛ ص399- بيروت، چاپ: اول، 1423 ق.
ما کجا و مرد سیاه چهره کجا!
وقتی مرد سیاه چهره ای را نزد حضرت امیر المؤمنین حضرت علی بن ابی طالب (سلام الله علیهما) آوردند و گفتند که دزدی کرده!
حضرت از او پرسید آیا دزدی کردی؟جواب داد بله!
حضرت فرمود: مادرت به عزایت بشیند آیا دزدی کردی؟ اگر دوباره اعتراف کنی دستت قطع می شود!
مرد سیاه چهره گفت بله دزدی کردم!
حضرت دستور دادند دستش را قطع کردند!
مرد سیاه چهره از مجلس بیرون رفت در حالی که با دست چپش دست راستش را گرفته بود و از آن، خون می چکید در حال طی مسیر «إبْن كَوَّاءِ» را دید.إبْن كَوَّاءِ از علت قطع دستش پرسید و آن مرد سیاه چهره چنین گفت:
قَطَعَ يَمِينِي سَيِّدِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ، قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، وَ الْأَوْلَى بِالنَّبِيِّينَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ، أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِمَامُ الْهُدَى وَ زَوْجُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، أَبُو الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ الْمُخْتَارُ وَ الْمُرْتَضَى، السَّابِقُ إِلَى جَنَّاتِ النَّعِيمِ، مُصَادِمُ الْأَبْطَالِ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الْجُهَّالِ، زَكِيُّ الزَّكَاةِ، مَنِيعُ الصِّيَانَةِ، ابْنُ هَاشِمٍ الْقَمْقَامُ ابْنُ عَمِّ الرَّسُولِ الْإِمَامُ الْهَادِي لِلرَّشَادِ، وَ النَّاطِقُ بِالسَّدَادِ، شُجَاعٌ كَمِيٌّ، جَحْجَاحٌ وَفِيٌّ فَهُوَ الْوَفِيُّ، بَطِينٌ أَنْزَعُ، أَمِينٌ، مِنْ آلِ حم وَ طه وَ يس وَ حم وَ الْمَيَامِينِ، مُحِلُّ الْحَرَمَيْنِ، وَ مُصَلِّي الْقِبْلَتَيْنِ، خَاتَمُ الْأَوْصِيَاءِ، وَ وَصِيُّ خَاتَمِ الْأَنْبِيَاءِ، الْقَسْوَرَةُ الْهُمَامُ وَ الْبَطَلُ الضِّرْغَامُ الْمُؤَيَّدُ بِجَبْرَئِيلَ، الْمَنْصُورُ بِمِيكَائِيلَ، الْمُبَيِّنُ فَرْضَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُطْفِئُ نِيرَانَ الْمُوقِدِينَ، وَ خَيْرُ مَنْ نَشَأَ مِنْ قُرَيْشٍ أَجْمَعِينَ، الْمَحْفُوفُ بِجُنْدٍ مِنَ السَّمَاءِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَلَى رَغْمِ أَنْفِ الرَّاغِمِينَ، مَوْلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ.
إبْن كَوَّاءِ گفت دستت را بریده و اینگونه مدحش می کنی ؟!
مرد سیاه چهره گفت: مَا لِي لَا أُثْنِي عَلَيْهِ، وَ قَدْ خَالَطَ حُبُّهُ لَحْمِي وَ دَمِي، وَ اللَّهِ مَا قَطَعَهَا إِلَّا بِحَقٍّ أَوْجَبَهُ اللَّهُ عَلَيَّ
چرا مدحِ علی بن ابی طالب(سلام الله علیهما)را نکنم در حالی که محبت او با گوشت و خونم آمیخته شده! به خدا سوگند که علی بن ابی طالب(سلام الله علیهما) دست مرا به حق قطع کرد جزای کارم بود [تا در آخرت در امان باشم]
وقتی حضرت امیر المؤمنین(سلام الله علیه) متوجه قضیه شد به امام حسن(سلام الله علیه) فرمود قُمْ هَاتِ عَمَّكَ الْأَسْوَدَ بلند شو و برادر[دینی] سیاهت را بیاور!
امام حسن مجتبی (سلام الله علیه) آن مرد را در جایی به نام «كِنْدَة» یافت و نزد حضرت امیر(سلام الله علیه) آورد
حضرت به او فرمود: يَا أَسْوَدُ، قَطَعْتُ يَمِينَكَ وَ أَنْتَ تُثْنِي عَلَيَّ؟ دست راستت را قطع کردم و تو داری مرا مدح می کنی؟
مرد سیاه چهره گفت: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، مَا لِي لَا أُثْنِي عَلَيْكَ، وَ قَدْ خَالَطَ حُبُّكَ لَحْمِي وَ دَمِي، وَ اللَّهِ مَا قَطَعْتَهَا إِلَّا بِحَقٍّ عَلَيَّ مِمَّا يُنْجِينِي مِنْ عِقَابِ الْآخِرَةِ.
ای امیر مؤمنان، چرا شما را مدح نکنم در حالی که محبت شما با گوشت و خونم آمیخته شده به خدا سوگند که دست مرا به حق قطع نمودید جزای کارم بود تا از عذاب آخرت نجات یابم.
حضرت فرمودند: دستت را بیاور جلو
دست قطع شده در در جای خود قرار داد و با رِداء و عبایش پوشاند و سپس حضرت نمازی خواند و دعاهایی خواند که مستجاب شد . و شنیدیم حضرت در آخر دعایش آمین گفت و رداء را برداشت
مرد سیاه چهره بلند شد و گفت:
آمَنْتُ بِاللَّهِ، وَ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ، وَ بِعَلِيٍّ الَّذِي رَدَّ الْيَدَ الْقَطْعَاءَ بَعْدَ تَخْلِيَتِهَا مِنَ الزَّنْدِ ثُمَّ انْكَبَّ عَلَى قَدَمَيْهِ
ایمان آوردم به خدا، به محمد رسول الله(صلوات الله علیه و آله) و به علی (سلام الله علیه) که دست بریده را بعد از اینکه از مچ جدا شد به جای خود قرار داد سپس مرد سیاه چهره ،روی دو پای حضرت افتاد و گفت بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا وَارِثَ عِلْمِ النُّبُوَّةِ خودم و مادرم فدای تو باد ای وارث علم نبوت.
ابن شاذان قمى، أبو الفضل شاذان بن جبرئيل(المتوفی حدود 600 ق)، الروضة في فضائل أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب عليهما السلام (لابن شاذان القمي) ؛ ص224 - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1423 ق. ؛ ابن شاذان قمى، أبو الفضل شاذان بن جبرئيل(المتوفی حدود 600 ق)، الفضائل (لابن شاذان القمي) ؛ ص172- قم، چاپ: دوم، 1363ش.
👈 فهرست مناقب و مظلومیت حضرت امیرمؤمنان علی بن ابی طالب سلام الله علیهما
👈 فهرست لیالی قدر
.
از چه نعمت بزرگی سلب توفیق شدیم👇
قال رسول الله صلی الله علیه و آله
النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ [1]
نگاه کردن به صورت علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است
و بن شاهین می گوید : تَفَرَّدَ عَلِيٌّ بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ، لَمْ يَشْرَكْهُ فِيهَا أَحَدٌ این فضلیت منحصر به فرد علی (علیه السلام) است و اَحَدی در آن شریک نیست.[2]
بن أعرابي می گوید إن تأويله أن عليا رضي الله عنه كان إذا برز قال الناس لا إله إلا الله ما أشرف هذا الفتى لا إله إلا الله ما أشجع هذا الفتى لا إله إلا الله ما أعلم هذا الفتى لا إله إلا الله ما أكرم هذا الفتى! [3]
وقتی علی علیه السلام در منظر مردم ظاهر می شد مردم می گفتند
لا إله إلا الله این مرد مؤمن؛ این جوان چقدر شریف است!
لا إله إلا الله این مرد مؤمن؛ این جوان چقدر شجاع است!
لا إله إلا الله این مرد مؤمن؛ این جوان چقدر دانا است!
لا إله إلا الله این مرد مؤمن؛ این جوان چقدر کریم است!
[1] «المعجم الكبير للطبراني» (10/ 76)؛«شرح مذاهب أهل السنة لابن شاهين» (ص145)؛«حديث أبي الحسن السكري» (ص35 بترقيم الشاملة آليا)؛«غريب الحديث للخطابي» (2/ 181)؛«المستدرك على الصحيحين للحاكم» (3/ 152)؛«فضائل الخلفاء الراشدين لأبي نعيم الأصبهاني» (ص56)؛«حلية الأولياء وطبقات الأصفياء» (5/ 58)؛«تاريخ بغداد وذيوله ط العلمية» (2/ 49)؛«تاريخ بغداد وذيوله ط العلمية» (17/ 152)؛«حديث أبي القاسم الحلبي» (ص38 بترقيم الشاملة آليا)؛«الجزء الثاني من الحربيات لعلي بن عمر الحربي» (ص6 بترقيم الشاملة آليا)؛ «الغريبين في القرآن والحديث» (6/ 1859)؛«تاريخ بغداد وذيوله ط العلمية» (20/ 24)؛ مناقب علي لابن المغازلي(ص: 280-274، 269،271،272)؛ «الفردوس بمأثور الخطاب» (4/ 294)؛ «سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد» (11/ 293)؛«دليل الواعظ إلى أدلة المواعظ» (2/ 126)
[2]«شرح مذاهب أهل السنة لابن شاهين» (ص145)
[3]«الغريبين في القرآن والحديث» (6/ 1859)
بازگشت به فهرست (لیالی قدر)
نگاهی که عبادت است
قال رسول الله صلی الله علیه و آله
النظر في المصحف عبادةٌ، ونظر الولد إلى الوالدين عبادةٌ، والنظر إلى علي بن أبي طالب عبادةٌ[1]
نگاه کردن به قرآن عبادت است
نگاه کردن فرزند به پدر و مادرش عبادت است
نگاه کردن به علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است
اگرچه در زمان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام نبودیم و توفیق نیافتیم ولی ازعبادت اولی و دومی غافل نشویم
یا علی
[1]«دليل الواعظ إلى أدلة المواعظ» (2/ 126)رقم595
بازگشت به فهرست (لیالی قدر)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افشاگری شیخ طارق یوسف عالم اهل سنت از واقعه غدیر
#عالم_اهل_سنت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرب ناقوس
ناقُوس: زنگ بزرگ کلیسای مسیحیان که برگزاری مراسم عبادی مسیحیان نواخته می شود.
ما رواه عمّار بن ياسر قال: كنت مع سيدي أمير المؤمنين عليه السّلام يوما في بعض صحاري الحيرة، و إذا راهب يضرب ناقوسه، فقال لي: يا عمّار أ تدري ما يقول الناقوس؟
فقلت: يا مولاي، و ما تقول الخشبة؟ فقال: إنها تضرب مثلا للدنيا و تقول:
أهل الدنيا خلوا الدنيا
مهلا مهلا رفقا رفقا
إن المولى صمد يبقى
حقا حقا صدقا صدقا
يا مولانا إن الدنيا
قد أهوتنا و استغوتنا
ما من يوم يمضي منه
إلّا أوهت منا ركنا
لسنا ندري ما قدّمنا
فيها إلّا إذ قد متنا
قال عمار: فأتيت الراهب من الغد فقلت له: اضرب الناقوس.
فقال: و ما تفعل به و أنت مسلم؟
فقلت: لأريك سرّه، قال: فأخذ يضرب ناقوسه، و أنا أتلو عليه ما يقول، فخرّ ساجدا و أسلم، و قال: إنّ عندي بخط هارون بن عمران بيده أن اللّه يبعث في الاميين رسولا له وزير يعلم ما يقول الناقوس .[1]
نکته این داستان درباره حارِث أَعْوَر ،و مالک اشتر، و جابر بن عبد الله انصاری رحمهم الله هم آمده
[1] حافظ بُرسى، رجب بن محمد(المتوفی813 ق)، مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام - بيروت، چاپ: اول، 1422 ق.
dordane_analytics.apk
15.18M
دردانه اولین سوپر #اپلیکیشن اختصاصی #کودکان #شیعی است که در ابتدای امر با ارائه دهها هزار محتوای ویدئویی، صوتی، متنی و نرمافزارهای ممیزی شده، درصدد است برای کودکان ایران زمین، محیطی امن و عاری از تهاجم فرهنگی در فضای مجازی ایجاد کند..
✅دردانه؛ جامع ترین نرم افزار فرهنگی- مذهبی #کودک_و_خانواده
سرودی زیبا در وصف حضرت مهدی (عج)
اباصالح التماس دعا هر کجا رفتی یاد ما هم باش
نجف رفتی کربلا رفتی کاظمین رفتی یاد ما هم باش
مدینه رفتی به پابوس قبر پیغمبر مادرت زهرا
به دیدارقبر بی شمع مجتبی رفتی یاد ما هم باش
زیارت نامه که میخوانی در کنار آن تربت خاموش
به دنبال قبر مخفی از کوچه ها رفتی یاد ما هم باش
بغل کردی قبر مادر را جای ما هم او ار زیارت کن
همان لحظه که به احوالش از نوا رفتی یاد ما هم باش
شب جمعه کربلا رفتی یادما هم کن چون زدی بوسه
کنار قبر ابوالفضل با وفا رفتی یاد ما هم باش
بزن بوسه جای ما روی قبر عباس و اکبر و اصغر
سر قبر قاسم و قبر عمه ها رفتی یاد ما هم باش
به جای ما هم زیارت کن عمه ات را در کنج ویرانه
برای بوسیدن آن دردانه ها رفتی یاد ما هم باش
نماز حاجت که میخوانی از برای فرج یاد ما هم باش
شدی محرم در مراسم حج یا صفا رفتی یاد ما هم باش
دعا کردی از برای معراج التماس دعا یاد ما هم باش
به هرجا رفتی برو مهدی هر کجا رفتی یاد ما هم باش
به جای ما هم زیارت کن عمه ات را در کنج ویرانه
به یاد این نوکر درب آستان رفتی یاد ماهم باش
اباصالح التماس دعا - مرحوم محمد باقر منصوری اباصالح التماس دعا
اباصالح التماس دعا - مرحوم محمد باقر منصوری اباصالح التماس دعا صوتی
کامل - کیفیت 360p
کامل - کیفیت 240
کامل - کیفیت 144
قابل توجه آنان که قاتلین امام حسین علیه السلام [که لعنت خدا و خَلقش بر آنان باد] را می خواهند آدم خوب معرفی کنند
أَنَّهُ كَانَ فِي الْجَيْشِ الَّذينَ كَانُوا مَعَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ الَّذِينَ سَارُوا إِلَى الْخَوَارِجِ، فَقَالَ عَلِيٌّ: أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: «يَخْرُجُ قَوْمٌ مِنْ أُمَّتِي يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ لَيْسَتْ قِرَاءَتُكُمْ إِلَى قِرَاءَتِهِمْ بِشَيْءٍ، وَلا صَلاتُكُمْ إِلَى صَلاتِهِمْ بِشَيْءٍ، وَلا صِيَامُكُمْ إِلَى صِيَامِهِمْ بِشَيْءٍ، يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ يَحْسِبُونَ أَنَّهُ لَهُمْ، وَهُوَ عَلَيْهِمْ، لَا تُجَاوِزُ صَلاتُهُمْ تَرَاقِيَهُمْ، يَمْرُقُونَ مِنَ الدِّينِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ»
حضرت علی علیه السلام وقتی خواستند عازم جنگ با خوارج شوند خطاب به مردم فرمودند
از رسول خدا صلوات الله علیه و آله شنیدم قومی از امت من می آیند[1] قرآن می خوانند، نماز می خوانند ، روزه می گیرند اما هیچ یک از قرآن و نماز و روزه آنان ارزشی ندارد قرآن می خوانند و بر این باورند که به نفعشان هست در حالی که همین قرائت قرآن علیه آنان و برضررشان است[2] نمازشان هم بازدارنده نیست[3] همچون تیر که از کَمان زود بیرود می آید اینان دیندار نشده از دین بیرون شدند.[4]
[1] واژه "يَخْرُجُ " را می توان به انحراف از حق و اسلام ، و شورش هم معنا کرد یعنی قومی از امتم ، از مسیر حق منحرف شده ، خروج و شورش می کنند.
[2] چون قرآن خواندند ولی عمل نکردند.
[3] نماز با شرایطش ، انسان را از گناه و مُنکَرات باز می دارد ولی این جماعت فقط خم و راست شدند و ذکری گفتند.
[4] ورود و خروج تیر ، داخل کَمان در یک لحظه است سریع اتفاق می افتد و به دین در آمدند این جماعت و از دین بیرون شدنِ شان سریع به وقوع پیوست مثل یک چشم بهم زدن !
«مصنف عبد الرزاق (متوفی 211 هـ) » (9/ 324 ط التأصيل الثانية) ؛ (10/ 147 ت الأعظمي) / « مُسْنَدُ البَزَّارِ (المُتَوَفَّى سَنَةَ ٢٩٢هـ) ؛ البَحْرُ الزَّخَّارُ» (2/ 197) / «شرح السنة للبَغَوي (متوفی ٥١٦هـ ق)» (10/ 230)و...
#عاشورا
#امام_حسین علیه السلام