eitaa logo
گلچین کلام ألله و عترت طه، ( ألثَّقَلین )
109 دنبال‌کننده
186 عکس
65 ویدیو
0 فایل
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله: «إنّی تارکٌ فیکم ألثّقلین کتاب الله و عترتی، اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا أبدا» هدف: نشر احادیث اهل البیت (علیهم السلام) تعظیم مناسبات مذهبی ارتباط با ما @hamzehBaraatnezhad
مشاهده در ایتا
دانلود
از فرار نکنید ❗️ شناسه حدیث : ۲۳۲۲۱۷ نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۲، ص ۴۵۳ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : سَيَأْتِي زَمَانٌ عَلَى اَلنَّاسِ يَفِرُّونَ مِنَ اَلْعُلَمَاءِ كَمَا يَفِرُّ اَلْغَنَمُ مِنَ اَلذِّئْبِ اِبْتَلاَهُمُ اَللَّهُ بِثَلاَثَةِ أَشْيَاءَ اَلْأَوَّلُ يَرْفَعُ اَلْبَرَكَةَ مِنْ أَمْوَالِهِمْ وَ اَلثَّانِي سَلَّطَ اَللَّهُ عَلَيْهِمْ سُلْطَاناً جَائِراً وَ اَلثَّالِثُ يَخْرُجُونَ مِنَ اَلدُّنْيَا بِلاَ إِيمَانٍ. رسول الله صلوات الله علیه و آله فرمودند: به زودی زمانی برای مردم فرا رسد که از فرار می‌کنند چنانچه گوسفند از گرگ می‌گریزد. در آن صورت خداوند آنان را به چیز مبتلا می‌کند: 👈 اول:  را از اموال‌شان بر می‌دارد. 👈 دوم: بر آنان مسلط می‌گرداند 👈 سوم: از دنیا می‌روند جامع الأحادیث @alsqlyn
💠ومَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ * مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ 🔸ما آسمانها و زمین و آنچه را بین آنهاست به بازیچه خلق نکردیم.آنها را جز به حق (و از روی حکمت و مصلحت) نیافریدیم و لیکن اکثر مردم از آن آگاه نیستند. 📗آیات 38و 39 سوره دخان
‍ 🌳 یکی از شاگردان شیخ انصاری برای استادش نقل کرد: از نجف به کربلا رفتم؛ شب در عالم رویا خودم را در بهشت دیدم. 🏰 به من قصری نشان دادند که دیدم تمام قصرهای عالم در مقابل این قصر گویی خرابه‌ای بیش نیست. ⁉️ پرسیدم: این قصر از کیست؟ 👈🏻 گفتند: این قصر از آنِ توست و تو سه شب دیگر در این قصر منزل می‌کنی. 🏰 بعد از آن قصر دیگری به من نشان دادند که قصر من در مقابل آن قصر گویی مثل یک خرابه‌ای بیش نیست؛ چشمم که به آن قصر افتاد اصلاً تمام بهشت را فراموش کردم. ⁉️ گفتم: این قصر از کیست؟ 👆🏻 گفتند: این قصر از شیخ مرتضی انصاری است. 🏰 بعد از این قصر، قصر سومی را به من نشان دادند که قصر شما که شیخ انصاری هستید در مقابل آن یک خرابه‌ای بیشتر نیست. ⁉️ پرسیدم: این قصر از آن کیست؟ 👤 گفتند: این قصر از ملّا آقای دربندی است. ‼️ تا من این کلمه را شنیدم در عالم رؤیا متحیّر ماندم؛ گفتم: شیخ انصاری کجا، ملّای دربندی کجا؟! 🌟 ملّای دربندی مردی است برازنده ولی چه حسابی در این عالم است که قصر شیخ انصاری با این مقامات علمی و عملی‌اش، در مقابل قصر ملّای دربندی مثل یک ستاره در مقابل خورشید باشد؟! 💡تا این حیرت برای من پیش آمد، خطاب شد: این قصری که به تو داده‌اند زاییده‌ی و توست، این قصری هم که به شیخ انصاری داده‌اند، مولود علم و عمل شیخ است. ❇️ امّا این قصری که به ملّای دربندی داده‌اند، نه از علم اوست و نه از عمل او، این یکی از قصرهای اختصاصی علیهماالسلام است. 🏴 چون ملّای دربندی برای سلام‌الله‌علیها منبر می‌رفته، از قصور اختصاصی‌اش این قصر را به ملّای دربندی حواله داده است. ✅ این نه قصری است که به علم و عمل بشود به آن رسید، این قصر اختصاصی حسینی است. 📚 مصباح الهدی، ج۲، آیت الله العظمی وحید خراسانی
⭕️ شیطان، اولین خواننده‌ی تاریخ! صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 🔥 «ابلیس، اولین کسی بود که به حالتِ غِنا خواند و نخستین کسی بود که ناله و نوحه سر داد و اولین کسی بود که آواز خواند؛ چون آدم علیه‌السلام از درخت ممنوعه خورد، ابلیس غنا خواند و چون آدم بر زمین فرود آمد، شیطان حُدىٰ‌خوانی کرد و چون آدم در زمین مستقر شد، ابلیس با یادآوری آنچه را که در بهشت بود، به ناله در آمد.» 💠 «عن جابر بن عبدالله عن النبي صلّى‌الله‌عليه‌وآله قال: كان إبليس أول من تغنى وأول من ناح وأول من حدا لما اكل من الشجرة تغنى، فلما هبط حدا فلما استتر على الأرض ناح يذكره ما في الجنة.» 📚 تفسیر برهان (بَحرانی)، ج۱، ص۱۹۱ تفسیر العیاشی، ج۱، ص۴۰ @alsqlyn
امام حسین علیه السلام : : القُنوعُ راحَةُ الأبدانِ؛ قناعت، مايه آسايش تن است. بحارالأنوار: ج۷۸ ، ص۱۲۸ ، ح۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 تربیت کردنش... ▪️درباره صلی الله علیه وآله 🔸لباسش نجس شده بود؛ به خاطر اینکه بچه نتوانسته بود خودش را نگهدارد. پدر و مادرش ناراحت و شرمنده شدند. خواستد کودک را عتاب کنند، اما نگذاشت: «رهایش کنید. بگذارید راحت باشد؛ اثر نجاست می‌رود، اما اثر تندی می‌ماند.۱» 🔸همیشه همین طور بود. رفاقت خاصی با بچه‌ها داشت. حتی تو کوچه‌ها با کودکان بازی هم می‌کرد. دیگران تماشا می‌کردند. انگار عارشان می‌آمد. ا-------------- ۱. بحارالانوار، ج 16، ص 240. ◾️ @alsqlyn
آيه صالح المؤمنين آیه 4 سوره تحریم/66 را «آیه صالح المؤمنین» نامیده‌اند:[۱] «إِن تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِن تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ» اگر شما دو زن توبه کنید بهتر است، زیرا دلهایتان از حق بازگشته است و اگر برای آزارش همدست شوید، خدا یاور اوست و نیز جبرئیل و مؤمنان شایسته و فرشتگان از آن پس یاور او خواهند بود. در این آیه، دو تن از همسران پیامبر صلى الله علیه و آله را كه به آزار حضرت اقدام كردند؛ عتاب كرده، مى‌فرماید: اگر از كار خود توبه كنید، بهتر است؛ زیرا دل‌هایتان منحرف شده و اگر بر ضد او به یكدیگر كمك كنید، در حقیقت خدا خود سرپرست او است و جبرئیل و «صالح المؤمنین» نیز یاور اویند و گذشته از این، فرشتگان هم به او یارى مى‌رسانند. بر اساس شأن نزول‌ها، مقصود از این دو زن، حفصه و عایشه‌اند. ابن عباس مى‌گوید: از عمر بن خطاب پرسیدم: دو زنى كه با رسول خدا صلى الله علیه و آله دشمنى كردند، كیست‌اند؟ گفت: عایشه و حفصه.[۲] بر اساس روایات شیعه و سنى، مقصود از صالح المؤمنین، على علیه‌السلام است.[۳] پانویس 1. نهج الحق، ص‌ 191. 2. مجمع البیان، ج‌ 10، ص‌ 474. 3. الدّرالمنثور، ج‌ 8‌، ص 224؛ ابن كثیر، ج 4، ص 415؛ كنزالعمال، ج‌ 1، ص‌ 237. منابع علی خراسانی، دائرة‌المعارف قرآن كریم، جلد1، ص390. @alsqlyn
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🕌 پیام امام رضا علیه السلام به شیعیان: حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام از حضرت امام رضا علیه‌السلام روایت کرد که فرمود: ای عبدالعظیم! سلام مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند. و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان. و به و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست. دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. 🔸اختصاص، شیخ مفید، صفحه 241 @alsqlyn
✅جریان لیلة المبیت پس از اینکه اهل مدینه با پیامبر (صلی الله علیه و آله) بیعت کردند و کفار قریش از این پیمان اطلاع یافتند چهل نفر از اشراف در دارالندوه گرد آمدند و تصمیم گرفتند که که از هر عشیره ای یک نفر حاضر شوند و این گروه به طور ناگهانی به خانه محمد (صلی الله علیه و آله) هجوم برند و او را بکشند و بدین ترتیب قاتل مشخص نمی شود و خونخواهی معنایی نخواهد داشت و بنی هاشم مجبور می شوند به دیه راضی شوند. ✅مکر خدا در برابر مکر مشرکان🔸 خداوند با نزول آیه 30 سوره مبارکه انفال «وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرينَ: و [ياد كن‏] هنگامى را كه كافران در باره تو نيرنگ مى‏ كردند تا تو را به بند كَشَند يا بكُشند يا [از مكّه‏] اخراج كنند، و نيرنگ می‌زدند، و خدا تدبير مى‏ كرد، و خدا بهترين تدبيركنندگان است.» پیامبر خویش را از این واقعه آگاه نمودند. شب اول ربیع الاول سال سیزدهم یا چهاردهم بعث حضرت علی بن ابیطالب (علیه السّلام) با اینکه احتمال کشته شدن ایشان بسیار زیاد بود در بستر پیامبر (صلی الله علیه و آله) خوابیدند و پیامبر به غار ثور رفتند و از آنجا به مدینه هجرت فرمودند. هنگامی که مشرکین به خانه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) یورش بردند و حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) را به جای پیامبر (صلی‌الله علیه‌وآله) در بستر یافتند، از هدف خود بازماندند. ✅نزول آیه به دلیل این فداکاری و از خودگذشتی حضرت علی بن ابیطالب (علیه‌السّلام) خداوند آیه 207 سوره مبارکه بقره را در فضیلت حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) نازل فرمودند: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏ فروشد، و خدا نسبت به [اين‏] بندگان مهربان است. ✅اشاره به واقعه لیلة المبیت در نهج‌البلاغه🔸 حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) به واقعه لیله المبیت در نامه­‌ای که به معاويه در سال 36 هجرى نوشتند چنین اشاره کردند: «خويشاوندان ما از قريش مى ‏خواستند پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) را بكشند و ريشه ما را در آورند و در اين راه انديشه‏ ها از سرگذراندند و هر چه خواستند نسبت به ما انجام دادند..» (1) ✅شأن نزول آیه به اتفاق خاصه و عامه اين آيه شريفه در شأن حضرت امير المؤمنين (عليه السّلام) نازل شد. از ابن عباس روايت شده كه در شب غار، چون حضرت سيد ابرار (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) به امر پروردگار عزيمت هجرت از مكه فرمود، على بن ابى طالب (عليه السّلام) را خواند و عمر آن سرور بيست و يك سال بود. فرمودند: يا على قريش اتفاق نموده است كه امشب به سر من آيند و مرا هلاك كنند، حكم خدا آن است كه تو در بستر من بخوابى و برد سبز مرا روى خود پوشانى تا من بيرون روم. على (عليه السّلام) عرض كردند: اگر من چنين كنم آسيبى به حضرت تو نرسد؟ فرمودند: بلى من در امان حضرت حق باشم. حضرت چون اين بشارت شنيد، گفتند: الآن طاب الموت و پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: بعد از من در مكه توقف و اعلام كن هركه نزد پيغمبر امانتى يا دينى دارد بيايد. پس از انجام آن با مادر خود به مدينه متوجه شو. امير المؤمنين (ع) در رختخواب پيغمبر (ص) خوابيدند، قريش خانه را محاصره نمودند در آن شب سنگ بسيار از هر طرف به خوابگاه پيغمبر انداختند و حضرت ابدا حركت ننمود با كمال اطمينان خود را به پروردگار تسليم نمود. وقت صبح همه به يكبار با شمشيرهاى برهنه به خوابگاه وارد شدند، نزديك كه رسيدند حضرت امير المؤمنين (علیه السّلام) نهيبى بر ايشان و با شمشير حمله نمود، تمام قريش هراسان شدند. ابو جهل و خالد بن وليد و رؤساى قريش چون صلابت حضرت را ديدند، گفتند: يا على ما را با تو كارى نيست، مقصود ما پسر عم تو باشد، بگو كجا رفته است؟ فرمودند: هر جا تشريف برده در امان خدا و مأمون از كيد شما باشد. پس نااميد برگشتند. ✅شادمانی جبرئیل در فردای لیلة المبیت💠 خطيب خوارزمى از علماء عامه در كتاب مناقب خود نقل نموده كه صبح شب غار، جبرئيل بسيار خوشحال و خرم بر حضرت رسالت (ص) نازل شد. حضرت پرسيدند: تو را بسيار شادمان مى ‏بينم سبب چيست؟ گفت: يا رسول اللّه، چگونه خوشحال نباشم و حال آنكه حق تعالى برادر و پسر عمّ و وصى تو را اكرام بزرگى فرموده است. حضرت پرسيد: چه اكرام در حق برادرم فرموده است؟ گفت: خداى تعالى به عبادت شب گذشته على بن ابى طالب (علیه‌السّلام) مباهات فرمود بر ملائكه و حمله عرش و ايشان را اعلام نمود كه من چنين بنده مطيع دارم، نقد جان خود را نثار حبيب من گردانيد، و او را از شرّ دشمنان رهانيد.(2) 📚پی‌نوشت (1) نهج‌البلاغه (2)تفسير اثنا عشري، جلد‏1، صفحه 371 – 369. @alsqlyn
روزگاری که قلب مومن آب می شود باید سوخت و ساخت... امام صادق صلوات‌الله‌علیه از لسان مبارک رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله روایت فرمودند: 🔺روزگاری بر مردم فرا می‌رسد که در آن، دل مؤمن (از شدّت غصّه) مانند سُرب در آتش ذوب می‌شود؛ و این تنها به سبب بلاها و بدعت‌هایی است که در دینشان می‌بیند، ولی قدرت ندارد و نمی‌تواند (در جامعه) تغییری ایجاد کند. 💠 «عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ صلوات‌الله‌علیهم‌ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی‌الله‌علیه‌وآله: یَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یَذُوبُ فِیهِ قَلْبُ الْمُؤْمِنِ فِی جَوْفِهِ کَمَا یَذُوبُ الْآنُکُ فِی النَّارِ یَعْنِی الرَّصَاصَ وَ مَا ذَاکَ إِلَّا لِمَا یَرَی مِنَ الْبَلَاءِ وَ الْإِحْدَاثِ فِی دِینِهِمْ لَا یَسْتَطِیعُ لَهُ غِیَراً.» 📚 الأمالی (شیخ طوسی)، ص۵۱۸ بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج۲۸، ص۴۸.