فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد عالی/
سهم ایرانیان در ظهور #امام_زمان (عج)
سه گام #امام_خمینی (ره) برای آماده سازی جهان برای ظهور، در سال ۱۳۴۲...
#مهدویت
حتما ببینید و نشر دهید
❌ درسهای تاریخ ❌چرا مردم با علی علیه السلام بیعت کردند؟
⭕ اگر بخواهیم علت اصلی هجوم مردم برای بیعت با امام علی علیه السلام را بررسی کنیم ریشه آن در تبعیض ها و بی عدالتی های اجتماعی بود که در زمان خلیفه سوم به اوج خودش رسیده بود و هر روز فاصله طبقاتی بیشتر میشد . ❌ جمعی نالایق بر منصب حکومت تکیه زده بودند و افراد شایسته از راس کار کنار گذاشته شده بودند.
❌ به گواه تاریخ در طول دوران حیات پیامبر گرامی اسلام و در سالیان خلافت ابوبکر همه اموال و غنائم مسلمانان به طور مساوی میان اقشار مختلف مردم تقسیم می شد و هیچ گونه تبعیضی وجود نداشت، اما با روی کار آمدن خلیفه دوم کم کم امتیازاتی برای عده دیگر در نظر گرفته شد .❌ به دستور او بیت المال تاسیس گردید و برای اشخاص مختلف به حسب مراتب ای که در نظر گرفته بود مانند سبقت در اسلام و شرافت قبیله ای حقوق های متفاوت قرار داد و برای این کار دفتری نیز اختصاص داشت . ❌ این رویکرد مخالف با سنت پیامبر بود و در دوران خلافت خلیفه سوم این نگاه به اوج خود رسید تا جایی که رانت خواری و ثروت اندوزی میان فامیل خلیفه نمایان شد و گروهی وابسته به خاندان خلافت غنائم و ثروت ها را به خود اختصاص دادند.
❌ این امر باعث اعتراضات مردمی علیه عثمان شد و هر روز تعداد معترضان افزایش می یافت اما خلیفه سوم توجهی به آن نداشت تا در نهایت پس از اعتراض های فراوان در میان شورش عظیم مردم خلیفه سوم به قتل رسید و توده مردم که تشنه حق و عدالت بودند بسمت امام علی علیه السلام روی آوردند و با اصرار فراوان از او خواستند تا خلافت را بپذیرد .
❌اما فضایی که علی علیه السلام وارث آن شد فضای بود که طی ۲۵ سال ارزشها و آرمانهای حقیقی اسلام به انحراف کشیده شده بود و در مقابل بی عدالتی و تبعیض بر جامعه حاکم بود و اصلاح چنین جامعه ای بسیار سخت بود و به همین خاطر اولین جنگی که بین مسلمانان به وجود آمد جنگ جمل بود و این جنگ در واقع جنگ بین طرفداران عدالت و بی عدالتی بود.
❌ افرادی مانند طلحه و زبیر که خواهان امتیازات بیشتر و حقوق بیشتر بودند شروع به مخالفت کردند و جنگ جمل اتفاق افتاد .در این جنگ چند هزار نفر از مسلمانان کشته شدند و اولین جنگی بود که دو طرف جنگ مسلمان بودند. / ادامه دارد......
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
💎 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🥽 كَأَنَّكَ لَا أَبَا لِغَيْرِكَ حَدَرْتَ إِلَي أَهْلِكَ تُرَاثَكَ مِنْ أَبِيكَ وَ أُمِّكَ فَسُبْحَانَ اللَّهِ أَ مَا تُؤْمِنُ بِالْمَعَادِ أَ وَ مَا تَخَافُ نِقَاشَ الْحِسَابِ
👓 نكوهش از سوءاستفاده در بیت المال :
دشمنت بی پدر باد، گویا میراث پدر و مادرت را به خانه می بری! سبحان الله!! آیا به معاد ایمان نداری؟ و از حسابرسی دقیق قیامت نمی ترسی؟
📚 #نهج_البلاغه ، #نامه ۴۱
🥀🥀🌴🥀🥀🌴🥀🥀🌴🥀🥀
🌺 #عشق_و_دوستی_با_خدا
قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : كما انّ الشَّمسَ و القَمَرَ لا يجتمعانِ، كذلِكَ حبُّ اللهِ و حبُّ الدّنيا لا يجتمعان.❤️
حضرت علي ـ عليه السّلام ـ فرمودند: همانطور كه خورشيد و ماه با همديگر جمع نمي شوند، همچنين حب خداوند و حب دنيا با هم جمع نمي گردند. تصنيف غررالحكم، ص 141، ح 2513»🌷
عشق و عرفان
(قسمت بیست و ششم )
شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری
منزل دوم :عشق
از نظر عطار کسی که به این وادی میرسد، غرق آتش میشود،
کس در اینجا جز آتش نباشد و اگر آتش نباشد عیش او خوش نباشد. عاشق گرم و سوزنده و سرکش است و عاقبت اندیش نیست، نه در شک است و نه در یقین. نیک و بد در راه او یکسان است، هرچه دارد میبازد تا به وصال دوست برسد. تا زمانی که خودش را نسوزد از دست غم عشق خلاصی ندارد. دائماً در سوز و گداز است تا جایگاه واقعی خود را پیدا کند. عشق مثل آتش است و عقل مثل دود، عشق که بیاید عقل میگریزد. عقل در سودای عشق استاد نیست چرا که عشق کار عقل نیست. اساس هستی از عشق است و زمانی که چشم غیب تو باز شود، همه ذرات جهان با تو همراز میشود. عشق کار مرد افتاده و مرد آزاده است.
عشق از اول سرکش و خونی بود
تا گریزد هرکه بیرونی بود
عشق واقعی، عشقی است که تو را دگرگون کند و خرد را از تو بگیرد.
عشق باید کز خرد بستاندت
پس صفات تو بدل گرداندت
(منطق الطیر، 3410)
در اين مرحله شخص سالك عقل محدود حسابگرِ ناظر به نفع و ضرر را كنار گذاشته و با نيروى عشقِ عقلسوز، كليه پيشامدهاى ناگوار، ناكامىها و رنجها را جهت رسيدن به معشوق تحمل مىكند و پروانه وار خود را به آتش زده و از سوختن هيچ پروايى ندارد.
(در مورد رابطه عقل و عشق،و اینکه عقل و عشق با هم هیچ تضادی ندارند ،قبلا بطور مشروح مطالبی ارائه گردید )
کمترین کار در راه عشق ،جان دادن است.
کمترین چیزیت در محو صفات
بخشش جان است و ترک ترهّات
(منطق الطیر، 3411)
بزرگترین حجاب وصل یک عاشق با معشوق، جانش است.
جان چو برخاست از میان بی جان خویش
خلوتی کردند با جانان خویش
(منطق الطیر، 3488)
ادامه دارد...
#عشق_و_عرفان
✅روزی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی(ره) را برای صرف شام دعوت می کنند.
اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند.
آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند.
به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد و هیچ گونه بحثی صورت نگیرد، آنها نیز می پذیرند.
پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود، می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت :
قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد!
اما باز آنها گفتند :
پس قرار بر این شد که از آن جایی که تمام حضّار در جلسه، حافظ حدیث بودند برای متبرک شدن جلسه، هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد.
آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید.
علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید.
همه قبول کردند.
سپس علامه امینی فرمود :
📋قال رسول الله(ص) : مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة》
♦️حضرت رسول اکرم(ص) فرموه است : هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.(۱)
سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند.
سپس گفت :
حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم!
بعد از کل جمع پرسید :
آیا فاطمه الزهراء(س) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت؟!!
اگر می شناخت، امام زمان فاطمه(س) چه کسی بود؟
تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند :
اگر بگوییم نمی شناخت، پس باید بگوییم که فاطمه(س) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد؟!!
و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده؟
در حالی که بخاری (از سرشناس ترین علمای اهل سنت) گفته :
📋《فَاطِمَةُ(س) مَاتَت وَ هِیَ سَاخِطَةٌ عَلَیهِمَا》
♦️فاطمه(س) در حالی از دنیا رفت که از ابوبکر و عمر غضبناک بود.(۲)
و چون حضار مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (ع) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۲۴۶
۲)صحیح بخاری، ج۶، ص۱۴۵