5⃣از سر گیری اجبار بر أخذ بیعت:👇
✅بعد از پایان یافتن کار تنظیم قرآن توسط امام علی(ع)، ابوبکر در دهمین روز رحلت پیامبر(ص) کسی را برای سه مرتبه نزد امام(ع) فرستاد و او را به بیعت با خود فراخواند.
امیر المومنین(ع) هر سه مرتبه را شخصا خود بر در خانه آمد و به آنان جواب رد داد و ولایت را مختص خود اعلام کرد.
غاصبان خلافت بعد از شنیدن جواب امام (ع) آن روز را سکوت و اقدامی نکردند.
📚منبع:
کتاب سلیم بن قیس، ج۲، ص۸۶۰
6⃣غصب فدک:👇
✅مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم وی فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت زهرا(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند ودرآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند.
آنان به سند فدک و شهادت گواهان اعتنایی نکردند.
📚منبع:
بحارالانوار مجلسی ،ج۲۹، ص۱۲۷، ح۲۷
🌺 #عشق_و_دوستی_با_خدا :
قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : حبُّ اللهِ نارٌ لا يَمَرُّ علي شيٍ الا احْتَرَقُ و نور اللهِ لا يَطَّلِعُ علي شيٍ الاّ اضاءَ.
«بحارالانوار، ج 67، ص 23»
حضرت علي ـ عليه السّلام ـ فرمودند: دوستي و حب خدا آتشي است كه بر هر چه بگذرد آن را مي سوزاند و بر هيچ چيز نمي تابد مگر اينکه روشن و نورانيش مي نمايد. 🌷
عشق و عرفان :
(قسمت نهم)
تضاد عقل و عشق :
آیا عشق با عقل در تضاد است؟
ادامه...
در نظر انديشمندان اسلامي، عقل به دو بخش «عقل نظري» و «عقل عملي» تقسيم مي شود. عقل نظري عبارت است از قوه و نيرويي در انسان که به واسطه آن تفکر مي کند و سخن مي گويد و مطالب را از هم تميز مي دهد؛ به عبارت ديگر، عقل نظري قوه درک کليات است. عقل عملي قوه تدبير زندگي و سعادت اخروي يا قوه تميز خوب و بد است. عقل به اين معنا، خود دو مرتبه دارد: اول) آنچه که فقط به تدبير امور زندگي مي پردازد و عقل مصلحت انديش فردي يا جمعي است. اين نوع عقل از نظر قرآن کريم و احاديث معصومين (ع) و به تبع آن حکماي اسلامي، «عقل بدلي»، نيرنگ و شيطنت است نه «عقل حقيقي» (اصول کافي، کليني، ج1، ص11) و دوم) «عقل ايماني» است که شهوات و تمايلات افسار گسيخته را در بند مي کشد و سعادت دنيا و آخرت انسان را ضمانت مي کند:
عقل ايماني چون شخص عادل است
پاسبان و حاکم شهر دل است
عقل ضد شهوت است اي پهلوان
آن که شهوت مي تند، عقلش مخوان
حال اگر منظور از عقل، عقل بدلي و غير حقيقي باشد که همه توجهش به دنيا و زندگي دنيوي است، اين عقل مصلحت انديش را با عشق کاري نيست و از ريشه با آن مخالف است و آن را فقط خيالات عاشقانه و هوس هاي جواني مي پندارد. پس منظور عرفا و حکماي ما و مشخصاً مولوي از مذمت عقل، اين «عقل بدلي» است نه عقل متعارف ايماني و يا به تعبير دقيق تر عقل حقيقي؛ زيرا اين عقل بدلي در حقيقت بي عقلي است.
پس در نتيجه: مىتوان اين بحث را در چهار بند خلاصه كرد:
1 . اگر منظور از عقل، عقل بدلى باشد كه تمام توجهاش دنيا و زندگى دنيوى است، اين عقل مصلحت انديش را با عشق كارى نيست؛ اما منظور عرفا و حكماى ما از عقل اين عقل نيست؛ زيرا اين عقل در حقيقت بىعقلى بزرگ است.
2 . اگر منظور از عشق، عشق مجازى يعنى دلبستگى به شهوات و نفسانيت و غرائز است، عقل خدابين و ايمانى چنين عشقى را محكوم مىكند؛ زيرا عقلى كه رو به سوى خدا دارد، تسلط شهوت بر انسان را نمىپسندد.
3 . اگر منظور از عقل، عقل متعارف ايمانى و مراد از عشق، عشقى حقيقى و فناى فى الله باشد، اين دو در مراحلى درگيرى دارند; زيرا عقل دربند منفعت آدمى است و تمام اعضا و جوارح آدمى را به بند منفعت طلبى خود در مىآورد; و عشق كه عبارت از ايثار و از خودگذشتگى و فداكارى در راه معشوق است، به هيچ وجه با خودمحورى سازگار نيست؛ مانند:
اى كه از دفتر عقل آيت عشق آموزى ترسم اين نكته به تحقيق ندانى دانست
يا: ما را ز منع عقل مترسان و مى بيار / كان شحنه در ولايت ما هيچ كاره نيست
يا: حريم عشق را درگه بسى بالاتر از عقل است/ كس آن آستان بوسد كه جان در آستين دارد
و يا: عاقلان نقطه پرگار وجودند ولى
عشق داند كه در اين دايره سرگردانند
كه امثال اين تعبيرات در اشعار فارسى فراوان است.
زيرا كار عقل مصحلت انديشى و مصلحت طلبى است و كار عشق از خود بى خود شدن . عرفا كاملا منكر عقل متعارف نبوده، آن را مانند چراغ و نردبان براى ترقى در عالم معنا لازم مىدانند.
4 . عشق حقيقى و عقل بالغ هيچ منافاتى با هم ندارند و در سير و سلوك روحانى همواره همراهند؛ زيرا عشق به معناى فناى فى الله است و عقل برين به معناى ذوب شدن در توحيد. «انسان آنگاه كه به مرحله عشق مىرسد تازه مىفهمند كه عقل حقيقى همان «عقل برين» است كه او دارد و ديگران گرفتار عقال و وهمند و آن را عقل مىپندارند» .
#عشق_و_عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓یهود چرا خود را نژاد برتر میداند؟
❓علت دشمنی یهود با ایران چیست؟
❓علت دشمنی دیرینه یهود با شیعه چیست؟
✔️ پاسخ همه سوالات در این کلیپ
هدایت شده از @Imam7tom
🌼 #دعــای_فــرج
🌸بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ🌸
اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ،وَبَرِحَ الْخَفاءُ،وَانْكَشَفَ
الْغِطاءُ،وَانْقَطَعَ الرَّجاءُوَضاقَتِ الاْرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد،اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ،وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ
عَنابِحَقِّهِمْ فَرَجاًعاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ
اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛يامَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ؛الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ،اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني،السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ
الْعَجَلَ الْعَجَل؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، بِحَقِّ
مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ
❤️اگرهمگی #یــکدل و #یــکـصدا
برای #ظهور دعا کنیم،قطعاً،امرشریف ظهوربه زودی، #محقق خواهدشد
💐💗الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💗💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸گویند برای
🌿کلبه کوچک همسایهات
🌸چراغی آرزو کن
🌿قطعأ حوالی خانه تو نیز
🌸روشن خواهد شد
🌿من خورشید را برای
🌸خانه دلتان آرزو میکنم
🌿تا هم گرم باشد و
🌸هم سرشار از روشنایی
🌷شبتون غرق در عـطر گـل🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 تقويم نجومی 🗓
🍃🌷به پنجشنبه خوش آمدید🌷🍃
☀️ ۱۴ آذر ١۳۹۸ خورشيدی
🎄 ۵ دسامبر ۲۰۱۹
🌙 ۸ ربیع الثانی ۱۴۴۱ قمری
🌺آغازسخن
🌸یاد"خدا" باید كرد
🌺خود را به امید او
🌸رها باید كرد
🌺ای با تو
🌸شروع کارها زیباتر
🌺آغاز سخن تو را صدا بايد كرد
1_81778706.mp3
1.68M
🔸ترتیل صفحه 16 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام صبا
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
#سوره_درمانے #وسعت_رزق_شگفت_آور
🍃🍂ختم سوره قدر🍃🍂
🌸✨ هر روز بعد از نماز صبح ده
مرتبه خوانده شود تا قدرت خداوند
مشاهده گردد✨
📚 ختومات مقدم ص ۲۲۸
1_39349000.mp3
1.19M
#زیات_نامه_امام_حسن_العسکری
#ولادت_امام_حسن_العسکری
#التماس دعا
🍃✨🍃✨🍃
✨صلوات خاصه امام حسن عسکری(ع)
🍃 اَللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد، اَلبَرِّ التَّقِیِّ الصّادِقِ الوَفِیِّ النُّورِ المُضیء،خازِنِ عِلمِک وَ المُذَکِّرِ بِتَوحیدِک وَ وَلیِّ اَمرِک وَ خَلَفِ اَئِمَّةِ الدّینِ الهُداةِ الرّاشِدینَ وَ الحُجَّةِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ حُجَجِکَ وَ اَولادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ العالَمین🍃
🍃🌸ولادت امام حسن عسکری مبارک باد 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام عسکری علیه السلام خطاب به شیعیان:
🔹إتَّـقُوااللّه َ وَ كُونُوا زَيْنا وَ لاتَكُونُوا شَيْنا، جُرُّوا إلَيْنا كُلَّ مَوَّدَةٍ، وَادْفَعُوا عَنّا كُلَّ قَبيحٍ.
🔻از خدا پروا كنيد و مايه زينت باشيد و مايه ننگ نباشيد، همه محبّتها را به سوى ما جلب كنيد و همه زشتيها را از ما دفع كنيد.
📚 ميزان الحكمه، ج ۵، ص ۲۴۱، ح ۹۹۷۶
🌼🌼🍃🍃🍃🍃
میلاد یازدهمین حجت خداوند حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، پیام آور آیینه و روشنی، بر رهروان صدیقش مبارک باد!
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
1_145132410.mp3
5.39M
*------**---**------*
👌 قرائت بسیار زیبا
♦️نهج البلاغه ،خطبه ۱۶۰♦️
👈...پس هرکس به خدا امیدوار باشد باید امید او در کردارش آشکار باشد...
❇️پیشنهاد دانلود😊
🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🌴سرزمین فدک، يكى از دهكده هاى آباد و حاصلخيز نزديک شرق خيبر است و تا مدينه، ۱۶۵ كيلومتر فاصله دارد.
🕍درسال هفتم هجرى، قلعه هاى خيبر، يكى پس از ديگرى فتح شدند و قدرت مركزى يهود در هم شكست.
ساكنان فدک تسليم شدند، و در برابر پيامبراکرم(ص) متعهد شدند كه نيمى از زمينها و باغهاى خود را به آن حضرت(ص) واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگه دارند.
افزون بر اين، آنها كشاورزى سهم پيامبر(ص) را هم بر عهده گرفتند؛ تا در برابرش مزدى دريافت كنند.(۱)
📚طبق فقه اسلام ناب، سرزمينهايى كه بدون هجوم نظامى، و با صلح به دست مسلمانان مى افتاد، به شخص رسول خدا(ص) تعلق می گرفت و مسلمانان در آن هيچ حقى نداشتند.
فدک نيز اين گونه به دست مسلمانان افتاد، و به گفته مورخ بزرگ، طبرى که می گوید:
«فدک ملک خالص پيامبرخدا(ص) بود؛ زيرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پياده نظام نگشودند».
و وقتى آيه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»
(حق خويشاوند را بده)(۲) نازل شد، پيامبر اسلام(ص) دخترش فاطمه(س) را خواست و فدک را به او بخشيد.(۳)
📚منابع:
۱) معجم البلدان حموی، ج۴، ص۲۳۸
۲)سوره روم، آیه ۳۸
۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۳۰۳