eitaa logo
اَسرارُ الْحِکَم
707 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم كانال دیگر بنده: جامع الاسرار: @JAMEOLASRAR110
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔷ماسوی الله ذاتی ندارند که متصف به امکان شود و چیزی جز وجوب بالذات و وجوب بالغیر نداریم. 📜[انسان]چون در صحنهٔ هستی گام نهد، برای آنچه که جز واجب تعالی است ذاتی نمی یابد تا آن که امکان را به آن ذات و وجوب را به غیر آن، یعنی تعلق و ربط، منتسب بگرداند، بلکه آنچه را می یابد چیزی جز وجوب بالغیر نیست؛ یعنی در صحنهٔ هستی تنها وجوب بالذات و وجوب بالغیر است. 📘رحیق مختوم *شرح متعالیه، ج1، ص455 @ASRAOLHEKAM
🔷نظر نهایی ملاصدرا در باب مورد خلود عذاب 📜مرحوم آخوند در اون رساله پایانی عمرشون میفرمایند:آنچه که برای من روشن شد این است که کفار و مشرکین و منافقین و امثال ذلک، اینها همانطوری که در جهنم هستند و جهنم ابدی است و اینها ابداً در جهنم هستند و ابداً می سوزند؛این سوختن هم برای آنها عذاب است نه اینکه به این سوختن خو بگیرند. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسه222، دقیقهٔ8 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜حکیم سبزواری کتاب شواهد را مکرر تدریس نمودند و..تعلیقات حکیم[سبزواری] بشواهد[الربوبیه] تحقیقی تر و محکم تر از حواشی اسفار است. 📘رسائل حکیم سبزواری، شرح حال و آثار، ص108 👤سید جلال الدین آشتیانی @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜اگر کسی بخواهد به قدرتِ ملاصدرا در تقریر مبانی عرفانی پی ببرد باید بکتاب تفسیر او مراجعه کند. 📘رسائل حکیم سبزواری، شرح حال و آثار، ص202 👤سید جلال الدین آشتیانی @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷مقایسهٔ حکیم سبزواری و آقا علی حکیم 📜بعقیدهٔ نگارنده آقا علی[حکیم] در مباحث فلسفی از حکیم سبزواری دقیق تر و محقق تر و از حیث احاطه بمبانی حکمی وسیع تر و متبحرتر و از حیث استقامت فکر و جودت نظر و حدت ذهن کم نظیر است. .. محقق سبزواری از جهت سرعت انتقال و تحریر معضلات با عباراتی کوتاه و رسا بر آقا علی ترجیح دارد. ..آقا محمدرضا[قمشه یی] در مباحث عرفانی راسخ و در متأخرین نظیر ندارد. 📘رسائل حکیم سبزواری، شرح حال و آثار، صص111_110 👤سید جلال الدین آشتیانی @ASRAOLHEKAM
📜منطق مشّائی توان اثبات مطالب عرفانی را ندارد؛چه این که توان اثبات مطالب حکمت متعالیه را هم ندارد و باید حکمت متعالیه از منطق مختص خود استفاده کند. .. قاعدهٔ بسیط الحقیقه که «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشيء منها» بر اساس منطق مشّائی، تناقض است، ولی بر اساس حمل حقیقت و رقیقت، تناقضی ندارد. بر این اساس، همان طور که حکمت مشّاء و اشراق برای خود بخشی به نام منطق دارند، حکمت متعالیه نیز بایست بخش منطقی می داشت؛ اما ملاصدرا موفق به تدوین این بخش نشد. همچنين عرفان نظری باید بخش منطق داشته باشد تا مسائل عرفانی را با آن حل کند. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص62 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜جسم آن حضرت‌[رسول صلی الله علیه و آله] برزخ بین جسم مادی و جسم مثالی است و این حاکی از لطافت بدن متعلق نفس کلیهٔ محمدیه است. 📘رسائل حکیم سبزواری،تعلیقه مرحوم سید جلال الدین آشتیانی، ص260 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷مرحوم سید جلال الدین آشتیانی و هانری کربن 📜من هر وقت این مرد(کربن) را زیارت می کنم عشق مفرط و علاقهٔ بی حد او به افکار بزرگان مملکت ما و کوشش مداوم او در زنده نمودن آثاری که اگر او بفکر نمی افتاد در بوتهٔ فراموشی می ماند در خود احساس شرمساری می کنم. این مرد در سن کهولت و تحلیل قوا چه قدرت کاری دارد! اگر ایشان جامع الاسرار سید حیدر آملی را با حواشی و تعلیقات مبسوط بطبع نمی رساند بنده اطمینان دارم که هیچ ایرانی پژوهشگری هم پیدا نمی شد این کار را انجام دهد.. اگر کسی پیدا شود که در این قسمت ها کار کند بدون آنکه کار با ارزشی انجام دهد اول توقع دارد تمام خزانهٔ دولت را باو بدهند. 📘رسائل حکیم سبزواری، مقدمهٔ چاپ اول، سید جلال الدین آشتیانی، ص68 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜انسان در رستاخیز از معلوم و معتقدش تکوّن می یابد. 🔷فعلم ان المرء متکون فی القیامة من معلومه و معتقده 📘اسفار اربعه،انتشارات طلیعه نور، ج9، ص259، باب یازدهم، فصل بیستم @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜علامه طباطبایی در روزگار مهجوریت و انزوای حقایق عقلی، این فصول اسفار را[مباحث علت و معلول اسفار که با اثبات وحدت شخصی وجود به اتمام می رسد] تدریس نمی کردند و بلکه از الفاظی که به مفاهیم و حقایق موجود در این فصول اشعار داشت به دلیل خفقانی که نسبت به این معارف وجود داشت، طفره می رفتند. ... علامه طباطبایی در آن شرایط این فصول را تنها در درس خارج اسفار بطور خصوصی تدریس می فرمودند. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج5، صص565_564 @ASRAOLHEKAM
📜جهنم را هم حقیقتی کلی است که جامع و فراگیر افرادش می باشد، و آن دوری از جوار الهی و رحمتش به حسب اسم «الجبار»،  «المنتقم» و «القهار» می باشد، و آن را نشأه ای مثالی و کلی است که عبارت است از طبقات هفت گانه... و آن(دوزخ)را امثله ای جزئی است که عبارت از طبیعت هر فردی از مردمان است که به عذاب جسمانی تعذیب می شود و نفس و هوایش، که به عذاب روحانی معذب است، و آن را مظاهر و مجالی حسی در این عالم می باشد، چنان که در اخبار وادی «برهوت» و غیر آن وارد شده. 📘اسفار اربعه، انتشارات طلیعه نور، ج9،صص291_290، باب 11،فصل25 @ASRAOLHEKAM
📜حرکت جوهری طریقی است که علاوه بر حل مشکل ارتباط حادث و قدیم، مشکل ارتباط و پیوند ثابت و متغیر را نیز حل می گرداند. بر مبنای تشکیک در وجود، فیضی که از خداوند «احد» صادر می شود حقیقت واحد مشکک است، مرتبهٔ عالیهٔ این فیض، مجرد و ثابت و مرتبهٔ دانی آن متغیر است. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت، ج10، ص476 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜گفته شده است:جمع بین ضدّین در وجود ذهنی، محال نیست؛ در حالی که مثل سفیدی و سیاهی در ذهن ضد هم نیستند، نه آن که ضد یکدیگرند و جمع می شوند. به عبارت دیگر، در وجود علمی، اصلاً تضادی نیست. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص549 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜پس از اثبات وحی و عصمت انبیاء، همانگونه که صدرالمتألهین(ره) بر آن تصریح می نماید، قول معصوم اگر از جهت صدور، سند و دلالت قطعی باشد، می تواند حدّ وسط برهان قرار گیرد و به همین دلیل تعارض وحی با عقل صریح در حکم تعارض دو دلیل عقلی غیر قابل وقوع است. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج8، ص422 @ASRAOLHEKAM
📜حرکت از مساوی به مساوی محاله،از بالا به پایین محال است:اینها حرکت های بالعرض اند. اگر حرکتِ ذاتی هست و مصداق حقیقی حرکت است، الا و لابد از پایین به بالاست. بله سیبی می پوسد، درختی فرسوده می شود، ما حرکت های ناقصانه داریم ولی همه اینها حرکت بالعرض اند.حتما در حرکت یه چیزی باید به سمت کمال بره. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد3، جلسهٔ16،دقیقهٔ25 @ASRAOLHEKAM
📜وجود[صادر نخستین]از همهٔ انواع شش گانه ترکیب منزه است، و لکن دارای نوع هفتم ترکیب یعنی ترکیب از اطلاق و تقیید است و این نوع از ترکیب که به معنای ترکیب فقدان و وجدان، یا وجود و عدم است بدترین ترکیب ها نیز هست. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج8، ص387 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜حال به اصطلاح عرفی داریم ولی به لحاظ فلسفی حال نداریم و به ماضی و مضارع تقسیم میشه. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد3،جلسه 17،دقیقه 36_35 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜نفس از جهت مادی خود حرکت می کند،از طریق اتحاد عالم و معلوم به مراتب تجرد راه می یابد و اتحاد او با حقایقِ ثابت گاه حال و گاه ملکه است. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه،ج11،ص281 @ASRAOLHEKAM
🔷علامه طباطبایی شاگرد هیچ کس نیست. 📜خدا رحمت کند بعضی از اساتید ما را می گفتند این آقای طباطبایی شاگرد هیچ کس نیست چندین بار می گفتند ایشون انسان کامل است بعد می گفتند من اساتید ایشون را در نجف دیدم آن اساتیدی که مرحوم طباطبایی پیش ایشون درس خوانده رو دیدم این جور ملا نبودند. 🎙شرح اسفار اربعه،استاد جوادی آملی، جلد 3، جلسه18، دقیقه39 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜معدوم بودن ظهورات وجود تناقضی را نیز به دنبال نمی آورد. زیرا ماهیات و امور متعین دیگرْ ظهور وجودند و نقیض ظهور، سلب وجود نیست بلکه سلب ظهور است. 📘رحیق مختوم * شرح حکمت متعالیه، ج10، ص109 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜نفسْ حقیقتی مجرد است که پس از امتزاج عناصر در اثر حرکت جوهری بدن پدید می آید..امر مجرد طالب هست و می تواند مطلوبی را دنبال کند؛ و نیز کاری انجام دهد؛ اما طلب و کار او با حرکت نیست. 📘رحیق مختوم*شرح حکمت متعالیه، ج11، ص10 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜شیء هر چه تحصل و فعلیت بیشتری داشته باشد، فعل و کار او بیشتر و انفعال او کمتر است؛ و هر چه تحصل شیء ضعیف تر باشد، انفعال او بیشتر و فعل او کمتر است، به همین دلیل واجب جل ذکره چون در نهایت تأکد وجود و شدت تحصل است، فاعل همهٔ امور و غایت کل موجودات است و قوه او وراء مالایتناهی بما لایتناهی است. 📘رحیق مختوم* شرح حکمت متعالیه، ج11، ص42_41 @ASRAOLHEKAM
📜[نظر نهایی صدرا این است که:] جز خداوند، فاعل اختیاری محض دیده نمی شود،و هر که غیر او کار انجام می دهد همگی مسخر او هستند، اعم از اینکه فاعل مختار و یا غیر مختار باشند. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج11، ص94 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜همه موجودات باید بغایات برسند و وصول بغایات بدو طور است. یکی آنکه:هر نوعی را در عالم مجردات و عالم جبروت عقلی است چنانکه بیاید و پیش بعضی در نشأة علم صورتیست مجرد، بعد از استکمالات و طی عالم حرکات باو پیوندد و او محشور است دائماً بحق تعالی. دوم آنکه..هر جسمی از اجسام به باب الأبواب که انسان کامل بالفعل باشد مشرف میشود و بعلت غائیهٔ وجود او میرسد که معروفیة الله تعالی باشد که اسم اعظم است. 📘رسائل حکیم سبزواری، هدایة الطالبین، ص247 👤ملاهادی سبزواری قدس سره @ASRAOLHEKAM
📜نفس البته هنگامی که مراتب برتر را طی می کند، از ارتباطی قویتر با مراحل برتر وجود خود برخوردار است؛ یعنی ارتباط نفس با بدن مثالی و قوایی که از تجرد بیشتر برخوردارند، قویتر از ارتباط آن با مراتب دانی آن است..نفس به دلیل اینکه در وحدت خود همه قوا را شامل می شود با همه مراتب ارتباطی ذاتی دارد. 📘رحیق مختوم* شرح حکمت متعالیه، ج13، ص225 @ASRAOLHEKAM