eitaa logo
اَسرارُ الْحِکَم
707 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم كانال دیگر بنده: جامع الاسرار: @JAMEOLASRAR110
مشاهده در ایتا
دانلود
📜عارف به حکیم می گوید همان طور که شما وجود را اصیل و ماهیت را اعتباری می دانید ما واجب را اصیل و ماسوی را اعتباری می دانیم. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد1، جلسهٔ30، دقیقهٔ14 @ASRAOLHEKAM
🔷عبدالکریم جیلی: «هو» در سوره توحید اشاره به پیامبر صلی الله علیه و آله دارد. 📜خداوند در کتابش به اسم «هو» تصریح کرده و فرموده: «قل هو الله احد» یعنی بگو ای محمد:فاعل همو «الله» است، و فاعل «قل» محمد مامور به قول می باشد، پس او  «الله احد» است!! 📘تجلی کمالات الهیه در صفات محمدیه، باب سوم، ص197 ❗️استاد مرحوم محمد خواجوی:نمی توان گفت که جیلی معنای حقیقت محمدیه را نمی داند، اما آن را هویت الهی دانسته و اسم «هو» را در «قل هو الله احد» آن حضرت دانسته و فاعل «قل» را محمد صلی الله علیه و آله دانسته و نتیجه گرفته که همو «الله احد» است. (همان منبع، تعلیقه) @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷«الهو» از نظر ابن العربی 📜اگر گویی:الهو چیست؟ گوییم الهو آن غیب ذاتی است که شهودش جایز نباشد، پس آن نه ظاهر است و نه باطن* مرتبه ی «الهو» غیب الغیب است** 📘*فتوحات مکیه، باب73، بخش91 از فتح مکی ، پرسش153 📘**الاسفار عن نتائج الاسفار، ترجمه و شرح فاطمه مدرسی،بند33 ص137 @ASRAOLHEKAM
🔷تقریر درست حرکت جوهری 📜تقریر درست حرکت جوهری به این است که جوهر دارای یک ماهیت و یک وجود است، ماهیت جوهر از بحث حرکت جوهری خارج بوده و ثابت است.ماهیت درخت و یا ماهیت سیب، جنس و فصلی دارند و حرکت؛ نه جنس آنهاست و نه فصل آنها و اگر حرکتْ لازم ذات جوهر است، لازم ماهیت آن نیست، لازم هویت آن است. 📘رحیق مختوم *شرح متعالیه، ج12، ص152 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜رئیس و پیشوای اسماء او تعالی که شایستگی تمام اسماء او را دارد، اسم اعظم است که آن را مدلولی جز «عین الجمع» نمی باشد، و در آن «الحی القیوم» می باشد. 📘فتوحات مکیه، باب73، پرسش131 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷نفس از حیث وجود عقلی اش، قبل از اجساد خلق شده ولی از حیث وجود نفسی اش، جسمانیة الحدوث است. 📜نفس نیز دو چهره دارد، از حیث ذات خود وجود عقلی دارد و مصداق این حدیث شریف است که «خلق الله الارواح قبل الاجساد»، نفس به وجود عقلی خود، همراه بوده و خواهد بود و به وجود نفسانی خود جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است، از این حیث که حیث تعلق به جسم است، عین طبیعت است. 📘رحیق مختوم *شرح متعالیه، ج12، ص243 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜وحدت نفسْ وحدت تشکیکی است، به همین دلیل نفس در همهٔ مراتب حضور دارد، در بخشهای ادراکی؛یعنی حس، خیال، وهم و عاقله، حضور دارد و نیز بخش های عملی؛ یعنی شهوت، غضب و عقل عملی که شئون عملی نفس هستند.. نفس در مرتبهٔ بالا تعقل و خردورزی دارد و در مراحل میانه و نازل، قوا و اعضای خود را حرکت می دهد، در مرحلهٔ طبیعت نیز کارهای طبیعی را می کند؛ یعنی نفس در رتبهٔ بالا می اندیشد، در مرتبهٔ بعد اراده می کند و در مرحلهٔ طبیعت کار می کند.پس تعقل و اراده کار مراحل بالاتر اوست؛ و عمل طبیعی و فاعل طبیعی بودن، کار مرتبهٔ دانی و طبیعی اوست. 📘رحیق مختوم *شرح متعالیه، ج12، ص249 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜در حکمت متعالیه همان گونه که امکان و وجوب از مدار برهان خارج می شود و جای خود را به رابط و مستقل، یا فقر و غنا وا می گذارد، حدوث ذاتی نیز شأن و موقعیت خود را از دست می دهد و از مدار استدلال خارج می شود و جای خود را به امکان فقری می دهد. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج6، ص250 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷ادلهٔ قرآنی همه به صورت اشکال منطقی بیان شده است. 📜اگر یه وقتی این ادلهٔ قرآنی را انسان یه بررسی بکند می بیند یک گوشه از گوشه های شرایط منطقی را نداشته باشد ممکن نیست استدلال تام باشد؛ همه یا به شکل اول است یا شکل ثانی یا به شکل ثالث یا قیاس استثنائی یا قیاس اقترانی یا  شرطیه متصله یا شرطیه منفصله، به‌همین روش منطقی خواهد بود. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسه206، دقیقهٔ19 @ASRAOLHEKAM
📜سخن افلاطون و آن عده از الهیون که قایل به تذکر بودن علوم و یا سابقه داشتن برخی از مراتب علوم بشری هستند چندان سست و بی پایه نیست، و نیز در جایگاه خود معلوم می گردد که آیه سوره «نحل»:"وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً" دلالت بر نفی این مدعا نمی کند بلکه بعضی از آیات کاملاً مؤیّد آن است. 📘تفسیر موضوعی قرآن کریم*معرفت شناسی در قرآن، ص234 👤آیت الله جوادی آملی حفظه اللّه تعالی @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜اخباری وارد شده که.. هر کس فلان سوره و یا فلان دعا را بخواند، دارای اجر محمد صلی الله علیه و آله و یا دیگر پیامبران است، مراد ظهور انوار ایشان در عوالم اوست که به عنوان پاداش آن سوره و آن عمل متمثل می گردند، و گرنه شأن و منزل پیامبر صلی الله علیه و آله و یا دیگر انبیاء علیهم السلام از این برتر و بالاتر است که کسی به ایشان مشارکت کند. 📘الشموس الطالعة(شرح زیارت جامعه کبیره)،ترجمه:محمد حسین نائیجی،ص631 👤عارف محقق، سید حسین همدانی درودآبادی(از شاگردان ملاحسینقلی همدانی) @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜در دنیا باطن انسان هر لحظه مجلای فیض جدید و خاطر تازه ای اما در آخرت همواره ثابت است؛ ثابت است نه یعنی بی تغیّر است بلکه صور همسان هم اند و هماهنگ. انسان در آخرت هم مجلای صور گوناگون است ولی چون صور گوناگون همسان اند انسان خیال می کند که ثابت است. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسهٔ217، دقیقهٔ44_43 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷ماسوی الله ذاتی ندارند که متصف به امکان شود و چیزی جز وجوب بالذات و وجوب بالغیر نداریم. 📜[انسان]چون در صحنهٔ هستی گام نهد، برای آنچه که جز واجب تعالی است ذاتی نمی یابد تا آن که امکان را به آن ذات و وجوب را به غیر آن، یعنی تعلق و ربط، منتسب بگرداند، بلکه آنچه را می یابد چیزی جز وجوب بالغیر نیست؛ یعنی در صحنهٔ هستی تنها وجوب بالذات و وجوب بالغیر است. 📘رحیق مختوم *شرح متعالیه، ج1، ص455 @ASRAOLHEKAM
🔷نظر نهایی ملاصدرا در باب مورد خلود عذاب 📜مرحوم آخوند در اون رساله پایانی عمرشون میفرمایند:آنچه که برای من روشن شد این است که کفار و مشرکین و منافقین و امثال ذلک، اینها همانطوری که در جهنم هستند و جهنم ابدی است و اینها ابداً در جهنم هستند و ابداً می سوزند؛این سوختن هم برای آنها عذاب است نه اینکه به این سوختن خو بگیرند. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسه222، دقیقهٔ8 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜حکیم سبزواری کتاب شواهد را مکرر تدریس نمودند و..تعلیقات حکیم[سبزواری] بشواهد[الربوبیه] تحقیقی تر و محکم تر از حواشی اسفار است. 📘رسائل حکیم سبزواری، شرح حال و آثار، ص108 👤سید جلال الدین آشتیانی @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜اگر کسی بخواهد به قدرتِ ملاصدرا در تقریر مبانی عرفانی پی ببرد باید بکتاب تفسیر او مراجعه کند. 📘رسائل حکیم سبزواری، شرح حال و آثار، ص202 👤سید جلال الدین آشتیانی @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷مقایسهٔ حکیم سبزواری و آقا علی حکیم 📜بعقیدهٔ نگارنده آقا علی[حکیم] در مباحث فلسفی از حکیم سبزواری دقیق تر و محقق تر و از حیث احاطه بمبانی حکمی وسیع تر و متبحرتر و از حیث استقامت فکر و جودت نظر و حدت ذهن کم نظیر است. .. محقق سبزواری از جهت سرعت انتقال و تحریر معضلات با عباراتی کوتاه و رسا بر آقا علی ترجیح دارد. ..آقا محمدرضا[قمشه یی] در مباحث عرفانی راسخ و در متأخرین نظیر ندارد. 📘رسائل حکیم سبزواری، شرح حال و آثار، صص111_110 👤سید جلال الدین آشتیانی @ASRAOLHEKAM
📜منطق مشّائی توان اثبات مطالب عرفانی را ندارد؛چه این که توان اثبات مطالب حکمت متعالیه را هم ندارد و باید حکمت متعالیه از منطق مختص خود استفاده کند. .. قاعدهٔ بسیط الحقیقه که «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشيء منها» بر اساس منطق مشّائی، تناقض است، ولی بر اساس حمل حقیقت و رقیقت، تناقضی ندارد. بر این اساس، همان طور که حکمت مشّاء و اشراق برای خود بخشی به نام منطق دارند، حکمت متعالیه نیز بایست بخش منطقی می داشت؛ اما ملاصدرا موفق به تدوین این بخش نشد. همچنين عرفان نظری باید بخش منطق داشته باشد تا مسائل عرفانی را با آن حل کند. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص62 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜جسم آن حضرت‌[رسول صلی الله علیه و آله] برزخ بین جسم مادی و جسم مثالی است و این حاکی از لطافت بدن متعلق نفس کلیهٔ محمدیه است. 📘رسائل حکیم سبزواری،تعلیقه مرحوم سید جلال الدین آشتیانی، ص260 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷مرحوم سید جلال الدین آشتیانی و هانری کربن 📜من هر وقت این مرد(کربن) را زیارت می کنم عشق مفرط و علاقهٔ بی حد او به افکار بزرگان مملکت ما و کوشش مداوم او در زنده نمودن آثاری که اگر او بفکر نمی افتاد در بوتهٔ فراموشی می ماند در خود احساس شرمساری می کنم. این مرد در سن کهولت و تحلیل قوا چه قدرت کاری دارد! اگر ایشان جامع الاسرار سید حیدر آملی را با حواشی و تعلیقات مبسوط بطبع نمی رساند بنده اطمینان دارم که هیچ ایرانی پژوهشگری هم پیدا نمی شد این کار را انجام دهد.. اگر کسی پیدا شود که در این قسمت ها کار کند بدون آنکه کار با ارزشی انجام دهد اول توقع دارد تمام خزانهٔ دولت را باو بدهند. 📘رسائل حکیم سبزواری، مقدمهٔ چاپ اول، سید جلال الدین آشتیانی، ص68 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜انسان در رستاخیز از معلوم و معتقدش تکوّن می یابد. 🔷فعلم ان المرء متکون فی القیامة من معلومه و معتقده 📘اسفار اربعه،انتشارات طلیعه نور، ج9، ص259، باب یازدهم، فصل بیستم @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜علامه طباطبایی در روزگار مهجوریت و انزوای حقایق عقلی، این فصول اسفار را[مباحث علت و معلول اسفار که با اثبات وحدت شخصی وجود به اتمام می رسد] تدریس نمی کردند و بلکه از الفاظی که به مفاهیم و حقایق موجود در این فصول اشعار داشت به دلیل خفقانی که نسبت به این معارف وجود داشت، طفره می رفتند. ... علامه طباطبایی در آن شرایط این فصول را تنها در درس خارج اسفار بطور خصوصی تدریس می فرمودند. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج5، صص565_564 @ASRAOLHEKAM
📜جهنم را هم حقیقتی کلی است که جامع و فراگیر افرادش می باشد، و آن دوری از جوار الهی و رحمتش به حسب اسم «الجبار»،  «المنتقم» و «القهار» می باشد، و آن را نشأه ای مثالی و کلی است که عبارت است از طبقات هفت گانه... و آن(دوزخ)را امثله ای جزئی است که عبارت از طبیعت هر فردی از مردمان است که به عذاب جسمانی تعذیب می شود و نفس و هوایش، که به عذاب روحانی معذب است، و آن را مظاهر و مجالی حسی در این عالم می باشد، چنان که در اخبار وادی «برهوت» و غیر آن وارد شده. 📘اسفار اربعه، انتشارات طلیعه نور، ج9،صص291_290، باب 11،فصل25 @ASRAOLHEKAM
📜حرکت جوهری طریقی است که علاوه بر حل مشکل ارتباط حادث و قدیم، مشکل ارتباط و پیوند ثابت و متغیر را نیز حل می گرداند. بر مبنای تشکیک در وجود، فیضی که از خداوند «احد» صادر می شود حقیقت واحد مشکک است، مرتبهٔ عالیهٔ این فیض، مجرد و ثابت و مرتبهٔ دانی آن متغیر است. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت، ج10، ص476 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜گفته شده است:جمع بین ضدّین در وجود ذهنی، محال نیست؛ در حالی که مثل سفیدی و سیاهی در ذهن ضد هم نیستند، نه آن که ضد یکدیگرند و جمع می شوند. به عبارت دیگر، در وجود علمی، اصلاً تضادی نیست. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص549 @ASRAOLHEKAM