♦️ دخالت حوزویان در برنامهریزی و طرحهای اقتصادی، آری یا خیر؟
به ادلۀ موافقان و مخالفان میپردازیم.
🚫 چرا خیر؟ دلایلی دارد ازجمله:
1️⃣ اقتصاد، علم است و هر علمی تخصص خود را میخوهد. حوزویان متخصص علم اقتصاد نیستند، و لذا باید به همان حیطۀ تخصصی خود بپردازند.
2️⃣ دین محدودۀ محدودی دارد و صرفا عبادات و امور فردی است و اقتصاد را خود دین به اهلش سپرده و خود دین دربارۀ نظامات اقتصادی ساکت است؛ نهایتش چند دستور فردی است مثل اینکه ربا نگیرید و ندهید، ولی این دستورات ربطی به اجتماع ندارد و صرفا بیانگر حرام و حلال افراد است.
3️⃣ چون دخالت روحانیون در این امور و عدم موفقیتشان در پیشبرد اهداف دینی، ضربه به وجهۀ دین میزند. مگر نه این است که 44 سال حکومت کردهاند و نتیجهای نگرفتند؟!
✅ چرا آری؟ ادلۀ مختلفی وجود دارد. ازجمله:
1️⃣ اقتصاد علمی همانند علوم ریاضی محض نیست که پیشفرضهای غیر ریاضیاتی نداشتهباشد، اتفاقا بسیار هم ایدئولوژیک است؛ برنامهریزیهای اقتصادی شدیدا متاثر از تئوریهای فلسفی و اقتصاد سیاسی است؛ باری «برابری» اصل میشود و از دل آن اقتصاد کمونیستی بیرون میآید، و باری «آزادی» و از دل آن اقتصاد لیبرالیستی و درنتیجه کاپیتالیستی بیرون میآید. دانش اقتصاد امروز شدیدا متاثر از نظریات مختلف پیرامون میزان و نحوۀ دخالت دولت است و حتی در اقتصاد لیبرال نیز در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد بین کسانی همچون فریدمن و کینز و سایرین. در نتیجه کسانی که در زمینۀ مبانی علم اقتصاد دارای تخصص هستند (ازجمله حوزویان که مبانی اقتصاد را از اسلام میخوانند)، میتوانند و باید به اشکالات تئوریهای موجود از همین منظر بپردازند؛ چهبسا در علم اقتصاد موجود، خشت اولی کجنهاده شده، و دیوار نیز تا ثریا کج رفته باشد! کتاب «فریب بزرگ» پروفسور درخشان را ببینید؛ بهزیبایی نشان میدهد که چگونه رنگ ریاضی که به دانش اقتصاد خورده و آن را فرمولیزه کرده، مبانی ایدئولوژیک آن را پشت این فرمولهای در ظاهر خشک ریاضیاتی پنهان کردهاست.
2️⃣ دین، هم در حیطههای فردی و هم در حیطههای اجتماعی، نظریات اقتصادی دارد؛ هم در حیطههای فردی دستوراتی برای رفتارهای انسانی دارد (مانند اینکه ربا نده و ربا نگیر)، و هم در حیطۀ اجتماعی، جامعهای آرمانی را بهنحوی تصویر میکند که ربایی در آن نیست؛ حدود و تعزیراتی که برای مسائل اقتصادی وجود دارد و آن را حاکم اسلامی اجرا میکند، گویای این مطلب است (همچون حد برای تنفروشی، و تعزیر برای گرانفروشی). همچنین بر متخصصان امر واضح است که اگر کسی کمترین تتبعی در دین داشتهباشد، هدفگیری اجتماعی معارف و دستورات دینی را بهوضوح خواهدیافت.
3️⃣ عدم دخالت دین در اقتصاد، تلازم دارد با عدم دخالت دین در سیاست. کسی که معتقد است دین نباید در اقتصاد دخالت کند، خواسته یا ناخواسته معتقد میشود به اینکه دین نباید در سیاست دخالت کند و این همان سکولاریسم است که افسار انسان را در امور کلان اجتماعی واگزار به نفس آدمی میکند، و این مخالف صددرصدی معارف دینی است؛ «الهی لا تکلنی الی نفسی طرفة عین أبدا»؛ خداوندا، مرا بهاندازۀ پلکزدنی به دست خودم نسپار.
4️⃣ دین، بر اساس واقعیات نظام هستی سخن میگوید و عدم توجه به دین، ملازمت دارد با نوشتن مطالبی واهی که واقعیت در آنها نمود کاملی ندارد. توضیح این مطلب را در نوشتارهای «اقتصاد سیاسی» ببینید.
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از حسین زمانی میقان
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقایان چرا باز هم میگویید نقدینگی عامل تورم است؟!
📢 افشاگریهای جذاب سید یاسر جبرائیلی از پشتپرده تورم و وابستگی فروش دلاری مواداولیه داخلی به ایرانیان...
@hzamanim
9.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حزب باد
اثر جورجیو گابر
وضعیت امروز بسیاری از ما...
______________
@Aagahaneh
⭕️ در گروهی یکی از دوستان مسئلهٔ کنترل بیحجابی با هوش مصنوعی رو مطرح و ازش تمجید کرد. بهش گفتم «این کار اصلا خوب نیست. کنترل مردم با ابزارهای اینچنینی، عاقبت خوشی نداره». ایشون هم بهم نوشت «.... تفکر احمدی نژادی...».
اما پاسخ بنده به چنین نگاههایی: 👇
🔅 مشکل از اصل برخورد با بدحجابی نیست، بلکه از نحوهٔ برخورده. برخورد سخت هم ضوابط خودشو داره و هرگونه برخوردی لزوما صحیح نیست.
☣️ تفکرات گلوبالیستی، تفکریه که توسط مراکز بزرگ قدرت و ثروت در جهان بهش عمل میشه و کمکم داره در سازمان ملل هم جای خودشو باز میکنه. این تفکر میگه کل مردم کشور و بعدش دنیا باید تحت کنترل و نظارت شدید حاکمیت باشن و طوری بشه که اگر خواستن، بهسادگی بتونن یه نفر رو بهطور کامل از خدمات اجتماعی محروم کنن، این یعنی حد بالاتری از دیکتاتوری نوین و پشتکردن به آرمانهای دموکراسیخواهانه و ذبح مردم و بهبردگیگرفتن مردم.
🚷 از شاخصههای تفکر گلوبالیستی، نظارت شدید بر روی تمام افعال و آثار مردم هست که خودشو در سیاستگذاریهای جدید در چند مورد نشون میده.
یکیش همین نظارت مستمر توسط دوریینهای نظارتی هست.
یکی دیگه اینه که خدمات اجتماعی و شهری با کارت واحد (مثل کارت هوشمند) انجام بشه تا یک کنترل مرکزی بر روی تمام فعالیتهای اشخاص ایجاد بشه و بتونن با یه اشاره، یه نفر رو از هستی ساقط کنن.
مورد بعدی کاشت تراشه در مغز افراد هست که توسط شرکت نورولینک ایلانماسک داره انجام میشه البته بهبهانهٔ حل مشکلات معلولیتهای حرکتی!
حتی طرح ساماندهی نان که توسط دولت فعلی اجرا شد هم همین انتقادات بهش وارد شد که افتخاری نداره که شما نیدونید هر کسی چقدر نون میخوره! چون دولتها نباید روی مردم تا این حد تسلط داشتهباشن.
✅ مسئلهٔ بیحجابی هم گرچه باید باهاش مقابله بشه، اما این کار رو اگه بخوان با تشدید نظارتهای اینچنینی انجام بدن، این خودش افتادن در یک دام بزرگتره که مفاسدش بسیار بیشتر از بدحجابیه.
🟢 فراموش نکنیم که همین کابارهایها و بیحجابای اول انقلاب بودن که آگاهی سیاسی و حقطلبی اونا رو به انقلاب و اسلام کشوند؛ اساس اسلام به حجاب نیست، بلکه به احکام اجتماعی و سیاسی، و فهم سیاسی مردمه؛ و الا ابوموسی اشعری، مومنترین افراد بود! حالا اگر قرار باشه بهبهانهٔ برخورد با بدحجابی مردم رو از کنشگری سیاسی بندازیم، یعنی بهجای ابرو زدیم چشم رو کور کردیم؛ چون نظارت اینچنینی بر مردم در همین حد باقی نمیمونه و قطعا هدف مطامع سیاسیون، و البته نفوذ نفوذیها خواهدبود و سعی خواهندکرد با تعمیم این نظارت، مردم رو بیش از پیش از صحنهٔ مدیریت جامعه کنار بزنن. این راهیه که اگه باز بشه بهبهانهٔ حجاب، یه سراشیبیه که خدا باید ما رو ازش نجات بده.
🔵 و به یاد داشتهباشیم که آرمان امام، حجاب نبود، بلکه اسلام سیاسی و حاکمیت اسلام در عرصهٔ اجتماعی بود؛ حجاب و فروعات فردی و اجتماعی، مقصود بالعرض بودن نه مقصود بالذات.
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از بصیرت ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تازگیا مُد شده تا میخوای حرفی بزنی و کاری وسط میدان انجام بدی یه مُشت مذهبی صورتیِ چرک به فهم غلط و مرجئهبازی میگن:
پشت حضرت آقا حرکت کن و جلوتر نرو !!!
دمت گرم سردار قاسمی ... دمت گرم به خدا ... خوب رسوا کردی این جماعت صورتی از داعش کمتر ...
✔️ جامعه نیازمند تبیین و آگاهیست
👈 #خبرهای_کم_ولی_خاص👇
بصیرت ظهور &ایتا👇
eitaa.com/basiratezohor
👈 #خبرهای_کم_ولی_خاص👇
https://splus.ir/basiratezohor
♦️ بیحجابم، چون آزادم ...
حتما شنیدهاید که برخی بهوسیلۀ مقولۀ «آزادی»، بیحجابی خود را مشروع و حق جلوه میدهند؛ میگویند من آزادم و میتوانم هرگونه که دلم بخواهد عمل کنم!
⁉️ اما بهراستی کدام آزادی مدنظرشان است؟
آزادی تکوینی به این معنی است که میتوانم هر مسیری را اختیار کنم.
اما آزادی تشریعی یعنی حال که میتوانم هر مسیری را اختیار کنم، آیا برایم میصرفد که مسیری خاص را اختیار کنم؟
🔆 آزادی تشریعی را حیوانات ندارند، بلکه مختص به انسان است. چرا؟ چون انسان است که عقل دارد و انتخابهای او محدود به چریدن و دریدن و خوابیدن نیست، بلکه قادر است انتخابها بیشماری انجامدهد و اینجاست که «آزادی» معنی مییابد؛ این انسان، انتخابهای نامحدودی دارد و بر انتخاب هرکدام از آنها توانمند است، لیکن چون عاقل است، همواره بهترین انتخاب را انجام میدهد.
🚫 آزادی تشریعی همواره با گونهای از سلب آزادی همراه است؛ هر انتخابی که انجامدهیم، آزادی انتخاب دیگر را سلب میکند. مثلا وقتی تصمیم گرفتیم از نقطۀ الف به نقطۀ ب برویم، آزاد بودیم در این تصمیمگیری، اما این تصمیم مانع از این میشود که به نقطۀ ج برویم. بهعبارت دیگر با انتخاب آزادانۀ نقطۀ ب، آزادی انتخاب نقطۀ ج را از خود سلب نمودهایم.
این سلب انتخاب در حیوانات وجود ندارد، چراکه تمام رفتارهای حیوانات بر اساس تصمیمگیری عقلانی نیست، بلکه از روی غریزه است؛ لذا حیوانات به این معنی از ما آزادترند! اما انسان چون عاقل است، عقل او ایجاب میکند که با انتخاب ب، خود را از انتخاب ج محروم سازد.
درنتیجه این آزادی محدود که بخشی از آن سلب میشود، برتر است از آزادی بدون قید و حصر؛ چراکه آن آزادی حیوانی از روی بیعقلی و زیستِغریزی است، ولی این سلب آزادی انسانی بر اساس توانایی انسان برای انتخاب برترین هدف است و بهترین مسیر.
✅ جملۀ زیبایی شنیدهبودم؛ «اگر عریانی، تمدن باشد، حیوانات از ما متمدنترند!»
لیکن حیوانات، عقلی ندارند تا تمدنی داشتهباشند.
درنتیجه عریانی تمدن نیست، بلکه اتفاقا پوشش است که تمدن است.
⚠️ کسی که میگوید «بیحجابم، چون آزادم»، یا آزادی حیوانی مد نظر اوست، یا آزادی انسانی. اگر آزادی حیوانی را بخواهد، چیزی بیش از حیوان نیست؛ چراکه به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام، «ارزش هر کسی بهاندازۀ آن چیزهایی است که نیکش میشمارد». و اگر آزادی انسانی را بخواهد، پس باید از این سخنش دستبردارد و حجابش را بر سر کند!
البته این مسئله صرفا دربارۀ حجاب نیست و همۀ رفتارهای اختیاری را شامل میشود.
🌀 در این میان، دین همواره بهدنبال ارائۀ بهترین انتخاب به انسان است. حال اگر کسی به سخن دین عمل کرد، بهترین مسیر را انتخاب کرده؛ وگرنه حتمای جایی از اندیشهاش میلنگد.
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از تمدننگار | شکوهیانراد
🔴 مربع گلوبالیستها
✴️ به این چهار موضوع دقت کنید:
1️⃣ کرونا
2️⃣ اقتصاد نئولیبرالیستی
3️⃣ سند توسعهی پایدار ۲۰۳۰
4️⃣ فضای سایبر
✴️ حالا هر کدام را بهعنوان یک گزاره و بهصورت زیر در نظر بگیرید:
1️⃣ تأکید بر پروتکلهای ستاد کرونا و عدم نقد به سازمان بهداشت جهانی؛
2️⃣ دفاع سرسختانه از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛
3️⃣ انکار هرگونه اجرای سند توسعهی پایدار ۲۰۳۰ در کشور؛
4️⃣ تبلیغ پیامرسانهای غربی و تمسخر بومیسازی فضای سایبر کشور؛
⬅️ اگر چهار گزارهی فوق را بههم دیگر متصل کنید، یک مربع حاصل میشود که بسیار آشنا است!
⭕️ مربعی که بیانگر وجوه شخصیتی - رسانهای عدهای از مدعیان ولایتمداری در سه سال گذشته است.
برای راستیآزمایی این مطلب؛ به کانالها، مصاحبهها، یادداشتها و حسابهایشان در شبکههای اجتماعی سر بزنید و سوابق مواضعشان را در مسائل فوق بازنگری کنید.
💢 به این پدیده میگوییم #گلوبالیستهای_ریشدار.
پدیدهای که دشمن از سالها قبل، تدریجاً برای بهرهبرداری در جنگ شناختی این روزها و ایجاد انحراف در فهم جریان انقلابی ساماندهی کرده بود.
💠 حالا یک بار هم به سخنان امام خامنهای، مورخ اسفند ۱۳۹۴ در دیدار با خبرگان رهبری مراجعه بفرمایید و تعاریف ایشان از #نفوذ را مطالعه کنید، هشداری که آن روز جدی گرفته نشد ...
✍️مهندس شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
این جملۀ پاول ساموئلسون هست، اولین برندۀ نوبل اقتصاد آمریکا.
I dont care who writes a nations laws if I can write its economics textbooks
https://www.oreilly.com/library/view/the-great-economists/9781292009414/html/chapter-008.html
گفته اگر من بتونم کتب درسی اقتصاد رو بنویسم، برام دیگه مهم نیست که کی داره قوانین یه ملت رو مینویسه.
اینجور حمایت بیقید و شرط از کارآفرینان که در اقتصاد لیبرال هست، نتیجش میشه تعطیلی تمام جوانب دیگۀ زندگی، ازجمله فرهنگ و حتی خود قانون.
غنینژاد میگفت دولت باید مجری قانون باشه. ولی کدوم قانون؟! قانونی که فقط و فقط و فقط منافع کارآفرینان و سرمایهداران رو عملیاتی کنه! گور بابای فرهنگ!!
______________
@Aagahaneh
🔽 اسلام سیاسی، جمهوری اسلامی، و مشکلات امروز ما / بخش هفدهم: جوامع علمی ما
🔺 در قسمت سیزهم به نقش جوامع علمی اقتصادی کشور در برنامهریزی اقتصادی پرداختیم و در قسمت چهاردهم به مبانی علوم انسانی. در بخش پانزدهم و شانزدهم به مقولۀ توسعه و فریبدادن مردم بهوسیلۀ آن اشاره کردیم.
در این قسمت به ارتباط میان تفکرات مسموم با دانشگاههای کشور خواهیمپرداخت.
🟢 مسئله واضح است؛ ارتباط بسیار عمیقی وجود دارد! جریان غالب دانشگاهی ما در علم اقتصاد، همان مفهوم از توسعه را پیگیری میکند. آنگاه که کتب اقتصادی را برای جامعۀ ما نوشتند، طوری منفعتگرایی را در آن گنجاندند که فرهنگ و دین و سیاست، و بالاتر ازهمۀ اینها، واقعگرایی را تحت سایۀ آن قرار دادند. دیگر دین و فرهنگ و دستیابی به واقعیت جهان هستی از اهمیت برخوردار نبود، بلکه حداکثرسازی سود سرمایهداران، بروز شکاف طبقاتی و در نهایت، حاکمیت شیطان بود که سرانجام این اقدامات شد.
😔 البته بسیاری از این فعالیتهای علمی قربة الی الله انجام میشد! اما کسی که هرچند ناندانسته اما قربة الی الله، ظرف سم را سربکشد، حتما خواهد مُرد! آن اقتصاددانی که سفر اربعینش ترک نمیشود اما میگوید باید نرخ بهره (بخوانید ربا) در بانک به اعداد بسیار بالا برسد تا مشکل صنعت کشور حلشود، او مُرده است! یا آن کسی که از روی جهالت یا خباثت درونی، میگویدکه لیبرالیسم امری دینی است، او مُرده است و خواه یا ناخواه، در پازل شیطان بازی میکند. آن آخوندی که در تریبون نماز جمعه از مشروعیت لهشدن برخی زیر چرخ توسعه سخن میگوید، او مُرده است. همینطور آخوندی که با شعار مبارزه با فساد، بهجای رفع مشکل از طریق تغییر ریلگذاری، میگوید که من پای اجرای فلان سیاست، آبرو میگذارم و در نتیجۀ آن قیمت مواد غذایی مصرفی مردم گران میشود، او مُرده است. تعارف نداریم.
❌ نتیجه این میشود که باوجود اینکه دولت در شرکتهایی که ارزآوری اصلی کشور را انجام میدهند، توانایی عزل و نصب مدیر را دارد، اما حتی به آنها نمیگوید بالای چشمتان ابرو است! و آنها هر کاری با ارز کشور انجام میدهند، حتی اگر شده، حمایت از فلان رسانه، تا گرانسازی و آزادسازی را توجیه علمی کند!
نتیجه این میشود که بهبهانۀ حمایت از تولید، نتوانند با تولیدکنددگان لباس که جلفترین البسه را تولید میکنند، برخورد کنند. چرا؟ چون منفعت کارآفرینان باید همیشه در اولویت باشد!
نتیجه این میشود که با ازدیاد تقاضای کار و وجود تورم، دستمزد کارگر باید همیشه در پایینترین سطح باشد!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
🤲 خدا رحم کند...
______________
@Aagahaneh
♦️ لیبرالهای ریشو ...
🔆 برخی افراد اصلا متوجه نیستند که اقتصاد و فلسفه و فرهنگ و دین با یکدیگر گره خوردهاند و تلاقیهای بسیاری با یکدیگر دارند.
حال آنکه علوم انسانی و دانش مدیریت جامعه و حکومت، منظومهای تماما بههمپیوسته است و جزئیترین مسئله در هریک از این علوم، میتواند بر روی آنچه در سایر علوم میپذیریم، اثری همچون «اثر پروانه» داشتهباشد.
⚠️ از همینجاست که «لیبرالهای ریشو» سربرمیآورند که اتفاقا از دکتر و استاد دانشگاه در آنها هست، تا نمایندۀ انقلابی مجلس! چرا؟ چون فقط اقتصاد خواندهاند نه فرهنگ و دین و سیاست! و لذا نمیتوانند تداخلات اقتصاد با سایر حوزهها را فهم کنند. صرفا تعدادی فرمول و ضابطه یادگرفتهاند، ولی نفهمیدند آنانی که این فرمولها را نوشتهاند، ابتدا ذهنشان بر اساس مبانی فلسفی خاصی شکل گرفته، و سپس این فرمولها را ارائه کردهاند.
نتیجه این میشود که هم دم از اسلام و انقلاب میزنند، و هم دم از علم اقتصاد!!
طاعاتتان مقبول درگاه حق باشد!!!
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
رفتار اقتصادی ما مردم هم میتواند در کم یا زیاد شدن عدالت تأثیرگذار باشد.
https://eitaa.com/sayedmeqdam
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
🔻حدود۲۴هزار سرمایه دار برای خودشان پارلمان دارند. مسائل شان را در سطح سران قوا از این طریق #اتاق_بازرگانی پیگیری میکنند.بیش از ۱۵ میلیون کارگر کمتر از۵٪ تشکل کارگری دارند وعملا صدایی ندارند. دوستانی که به مواضع سیاسی رئیس جدید اتاق بازرگانی معترضند چند نفر قبلا به این وضعیت ظالمانه اعتراض کردند؟
🔻اگر آقای #سلاح_ورزی یک حضرت آقا میگفت و دو جمله از رهبری نقل میکرد آن وقت غلیظ ترین سیاست های سرمایه داری ضد مردمی را اجرا میکرد چند نفر از معترضین فعلی اصلا صدایشان در می آمد؟ در حالی که خطر و آسیبها برای مردم و مسئولین بیشتر هم بود. مشکل این است جبهه انقلاب عمیقا دچار #سطحی_نگری شده است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai