eitaa logo
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
11.5هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
990 ویدیو
1.7هزار فایل
📲میکرورسانه کنشگری 🧩 نوآوری اجتماعی و فرهنگی 🎯 ارایه الگوهای کنشگری و طرح عملیاتی 👨‍💻 پایگاه حمایت فکری از کنشگران میدانی 8132104 ✍️راهبرمحتوایی: @admin_activism گروه ایده پردازی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/3205628134Ced1e760985
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️خیمه ی دل بوی محرم گرفت؛ ◾️هیئت آنلاین در ماه محرم میزبان پخش زنده هزاران هیئت از سراسر کشور است. عزاداران حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام می‌توانند با نصب اپلیکیشن یا ورود به سایت HeyatOnline.ir بصورت کاملا رایگان از پخش زنده این هیئات بهره‌مند شوند. ◾️ هیئات جدید میتوانند با ورود به بخش ثبت نام در سایت هیئت آنلاین، صفحه اختصاصی هیئت خود را دریافت نمایند. 📱دانلود مستقیم نسخه اندروید نرم‌افزار تلفن‌همراه هیئت‌آنلاین👇 cafebazaar.ir/app/ir.heyatonline.android || 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
طراحی دکور هیات.rar
11.54M
🔖مجموعه ایده جهت طراحی دکور هیات 🔹نمونه طرح های پیشنهادی جهت اجرای دکور هیات | | 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
✔️معرفی سامانه ها و پلتفرم های خدماتی ماه محرم 📡https://b2n.ir/m76725 🔸کارگاه آموزشی هیئت دانشجویی 📡aghigh.ir 🔸عقیق 📡www.shereheyat.ir 🔸شعر هیات 📡kheimegah.com 🔸خیمه گاه(سایت ساز هیات ها) 📡1542.org 🔸سامانه محتوایی هیات ها 📡honareheyat.com 🔸هنر هیات 📡heyat.school 🔸اموزش مجازی هیات ها 📡Heyatonline.ir 🔸پخش زنده هیات 📡https://b2n.ir/g19027 🔸بانک محتوای هیات 🔅تِمُد🔅 🆔 @Temod_uni
📕کتاب فروغ شهادت ایه الله سعادت پرور ▪️ اقای سعادت پرور به عنوان عرفانی ترین شاگرد علامه طباطبایی شناخته میشود ▪️ مطالب این کتاب با استناد به احادیث وارده به تحلیل قیام تاریخی بی نظیر آن حضرت بیانگر آن است که حرکت سید الشهداء (ع) از آغاز تا انجام و ادامه آن با پیام رسانی اهل بیت (ع) و در درجه اول یک حرکت معنوی- توحیدی است. بنابراین، احیای آن با گریه، عزادارای، زیارت و... باید متناسب با هدف والای بنیانگذار این نهضت باشد. ▪️ از این رو، کتاب «فروغ شهادت» به تبیین نکات ناب توحیدی سخنان امام حسین (ع) در طول این نهضت نورانی از «مدینه» تا «مکه» و از «مکه» تا «کربلا» پرداخته است. | | 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_Uni
💡نواوری های هیات میثاق با شهدا ⭕️هیئت میثاق با شهدا را دانشجویان رزمنده دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، پس از پایان سال‌های دفاع مقدس و در حال و هوای دوری از هم‌درسان شهیدشان راه انداختند. بذر این هیئت به عنوان اولین هیئت دانشجویی کشور در سال ۱۳۶۹ کاشته شد و با نیت خالص مؤسسین و با هدایت آیت‌الله مهدوی کنی رحمه الله‌علیه ابتدائاً تنها برای اهالی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود. ✅رفته رفته استقبال و توجهات به این هیئت گسترش یافت تا امروز که مخاطبان حتی در ایامی به حدود ۳۰ هزار نفر هم می‌رسد و به یکی از هیئات اصلی و موثر کشور تبدیل شده است. ♻️دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه، خدام و گردانندگان این هیئت هستند و در طول سال‌های مختلف تاکنون، نزدیک به ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در انجام امور مشارکت داشتند که سالانه و در مراسمات خاص، این عدد در حدود ۲۰۰ نفر می‌باشد. 🖍به منظور شناخت بهتر و ترویج سبک این هیئت، در ادامه مهمترین نوآوری‌های هئیت میثاق با شهدا در هجده محور برشمرده می‌شود: 🚀نوآوری در نام: انتخاب عنوان هنری ـ‌ دینی در مقایسه با سایر عناوین هیئات مرجع، اشاره دائمی به شهدای گمنام دانشگاه، محوریت یادمان شهدا در تزیینات. 🚀نوآوری در تعلق نهادی: استفاده از ظرفیت دانشگاه امام صادق(ع)؛ عدم جدا بودن از دانشگاه؛ به استخدام درآوردن ظرفیت‌های تصویرساز دانشگاه. 🚀نوآوری در مرجعیت: تقدم مرجعیت فرهنگی بر مرجعیت علمی و زمینه‌سازی برای مرجعیت علمی 🚀نوآوری در همسوسازی: حمایت حداکثری دانشجویان، اساتید و دانشگاه امام صادق(ع) در یک موضوع خاص و بی‌سابقه. 🚀نوآوری در پایداری: کسب قابلیت‌های منحصر به فرد و رقابتی پایدار و حرکت به سمت بقای بلند مدت با تاکید بر عدم تقلیدپذیری. 🚀نوآوری در ارتباط با جهان اسلام: پخش مداحی در دنیای عرب و سایر کشورها. حضور مداح اصلی هیئت در کشورهای عربی زبان. ارتباط با دنیای عرب به کمک رسانه شعر محزون. 🚀نوآوری در محتوا: مقتل خوانی، قوت مطالب سخنرانی و قوت مطالب مداحی به صورت همزمان (هیئات دیگر عمدتاً یکی از این نقاط قوت را دارند). سلسله واری مطالب سخنرانی. مستندبودن مداحی. ارائه محتوا در بستر علمی. تفوق محتوا بر شکل و قالب. ادعیه و مناجات خوانی. لطایف قرآنی. 🚀نوآوری در مدیریت: هیئت امنای دانشگاهی. مدیریت دانشجویی و جلب موفق مشارکت دانشجویی. جوشش درونی. 🚀نوآوری در زبان: خواندن اشعار عربی، خواندن اشعار فارسی-عربی. ارائه مطالب با کیفیت نخبگانی و علمی و زبان دانشگاهی و عمومی به صورت توامان. 🚀نوآوری در مکان: حضور در محیط علمی. همراهی جنبه‌های معرفتی و شعوری با شور حسینی. 🚀نوآوری در تامین مالی: جلب مشارکت عمومی در تأمین مالی و … . 🚀نوآوری در دانشگاه امام صادق: اثبات تحقق هدف به مجموعه دانشگاه. واداری دانشگاه برای ارائه خدمات عمومی به مردم. (هم خود هیئت و هم غرفه‌های فعال در ایام هیئت). 🚀نوآوری در مخاطب: فهم و درک بالای حاضران برای طرح مطالب عمیق. برنامه برای هیئت نوجوانان، مخاطب خانوادگی. 🚀نوآوری در ارتباط با مخاطب: ادب و نزاکت خدام. فعالیت مستمر در شبکه های مجازی و دریافت بازخورد. 🚀نوآوری در اثرگذاری منطقه‌ای: برپایی دسته‌‌های عزاداری برای تاثیرگذاری در مراکز حساس شهر (به لحاظ فرهنگی و سیاسی). 🚀نوآوری در رهبری جریانات مذهبی: تاثیرگذاری در هیئات شهرستان و تکرار و تقلید مطالب سخنرانی و مداحی. 🚀نوآوری در آرمان‌خواهی: طرح مطالب سیاسی و اجتماعی در کلاس عمومی با هدف ترویج بیانات مقام معظم رهبری. 🚀نوآوری در تربیت دینی: آموزش مطالب دینی در بستری گیرا و متفاوت. | | 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
ایده های برای ماه محرم.pdf
130.3K
🔹ایده هایی برای ماه محرم 🔺منبر و هیئت 🔺خیمه و ایستگاه صلواتی 🔺تابلو اعلانات و اکرانهای شهری | | 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
⭕️ بایدهای از زبان رهبر معظم انقلاب ➕ به مناسبت ماه عزای حسینی 🆔 @Temod_uni
⭕️ نبایدهای از زبان رهبر معظم انقلاب ➕ به مناسبت ماه عزای حسینی 🆔 @Temod_uni
🔰 عزاداری محرم و فقه هیئات مذهبی ℹ️ مقدمه بنابر تقسیم مختار از فقه فرهنگی در نظامات به فقه نظام فرهنگی و فقه نظام مدیریت فرهنگی، در فقه نظام فرهنگی از جمله در فراغت‌گزینی‌های مکلفین بحث می‌کنیم که فراغت‌های ایمانی از اقسام آن است. یکی از این فراغت‌ها، شرکت در هیئات مذهبی است. مرادف واژه‌ی هیئات مذهبی در روایات، مجالس ذکر اهل بیت است و بررسی اجمالی فقه آن را در سه بخش می‌توان تبیین کرد: حد مطلوب شرع، امکان تسنین و مسئولیت‌های فرهنگی دولت. 1⃣ حد مطلوب شرع مجالس مطلوب ذکر اهل بیت علیهم‌السلام در روایات در سه قسم بیان شده است: ذکر علوم اهل بیت، ذکر فضائل اهل بیت و ذکر مصائب ایشان. در صحیحه معتب به اسناد شیخ از امام صادق علیه‌السلام چنین روایت شده: قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ لِدَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ : يَا دَاوُدُ ، أَبْلِغْ مَوَالِيَّ عَنِّي اَلسَّلاَمَ، وَ أَنِّي أَقُولُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً اِجْتَمَعَ مَعَ آخَرَ فَتَذَاكَرَا أَمْرَنَا، فَإِنَّ ثَالِثَهُمَا مَلَكٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُمَا، وَ مَا اِجْتَمَعَ اِثْنَانِ عَلَى ذِكْرِنَا إِلاَّ بَاهَى اَللَّهُ بِهِمَا اَلْمَلاَئِكَةَ، فَإِذَا اِجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّكْرِ، فَإِنَّ فِي اِجْتِمَاعِكُمْ وَ مُذَاكَرَتِكُمْ إِحْيَاؤُنَا، وَ خَيْرُ اَلنَّاسِ مِنْ بَعْدِنَا مَنْ ذَاكَرَ بِأَمْرِنَا وَ دَعَا إِلَى ذِكْرِنَا. (امالی، ج۱، ص۲۲۴) در این روایت مطلق ذکر بیان شده است؛ هرچند تعبیر «بأمرنا»، بر تعلیم و تبلیغ امامت دلالت دارد که ذکر فضائل از مقدمات آن است. در عبارت «أبلغ» بر ترویج و تسنین این مجالس دلالت دارد. یعنی علاوه بر مطلوبیت فردی که با «رحم الله» تعبیر شده، اما در ساحت اجتماعی، با صیغه امر بحث شده است و این تفاوت در تعبیر، تفاوت در نوع حکم هیئات را به لحاظ فردی و اجتماعی می‌رساند. لذا به نظر می‌رسد نحوه این مطلوبیت _با نظر به میزان شدت مصلحت_ به نسبت مجریان هیئت و عزاداران متفاوت باشد؛ در مجریان، قائل به وجوب و در عزاداران، قائل به استحباب باشیم. زیرا فعل مجریان، فعل جمعی و در راستای اقامه‌ی این مجالس است و اگر در میان این اقامه، هویت فرهنگی مطلوب هیأت _که این سه قسم است_ ترک شود، قطعا به تعطیل سنت اهل بیت علیهم‌السلام _هرچند در فضای فرهنگی یک شهر یا روستا باشد_ منجر می‌شود و شارع مقدس به تعطیل این سنت رضایت نمی‌دهد، فارغ از ادله‌ای که بر حرمت تعطیل سنت وجود دارد. اما فعل عزاداران، فعل فردی است و دلیل محکمی را نمی‌توان بر وجوب این مطلوبیت یافت؛ به ویژه که اخلال در اقامه سنت هم ایجاد نخواهد کرد. ثمره این وجوب در نوع برنامه‌ریزی زمانی و محتوایی از یک سوی و نوع دعوت از سخنران و مداح در هیئت از سوی دیگر خود را نشان می‌دهد. در روایات دیگر هم از مطلوبیت ذکر مصائب و احیای امر بحث شده است: مانند موثقه علی بن فضال از امام رضا علیه السلام: مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا فَبَكَى وَ أَبْكَى لَمْ تَبْكِ عَيْنُهُ يَوْمَ تَبْكِي اَلْعُيُونُ وَ مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً يُحْيَا فِيهِ أَمْرُنَا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ اَلْقَلْبُ (عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۹۴) 2⃣ امکان تسنین مسأله دوم این است که آیا می‌توان در نحوه برگزاری هیئات، فرهنگ‌سازی جدیدی کرد که سابقه‌ای در نصوص ندارد؟ برای مثال، هر روز با روش‌های عزاداری متفاوت و آداب و هنرهایی (ادبیات و موسیقی) مواجه هستیم که پیش از این نبود. اگر بخواهیم با ادبیات فقه فرهنگی پاسخ دهیم، باید هویت فرهنگی مطلوب در هیأت که در بند اول بحث شد را ملاک قرار دهیم. یعنی نباید آن هویت تهدید شود و نباید آن را صرفا حکمت و هدف حکم بدانیم. با این ضابطه، می‌توان بیان حضرت آیت الله خامنه‌ای که «مداحی، موسیقی پاپ نیست» را بهتر فهمید. به نظرم ایشان در این عبارت فقط قصد ایراد توصیه نداشته و به ضابطه‌ای فقهی نظر داشته است. با همین پاسخ مختصر تحریم بسیاری از ابداعات مداحان که صرفا با توجیه احساسی انجام می‌شود مشخص می‌شود. گاه در این ابداعات، مؤلفه‌های فراغت‌گزینی غربی همچون لذت، تخیل، آزادی و فانتزی بودن را تداعی می‌کند و از آن حد مطلوب شرع خارج می‌نماید. به ویژه آن‌جا که در یکی از هیئات در پاسخ به منتقدان خود می‌گفتند:(دیوانگی ما به کسی ربط ندارد!) این هویت فرهنگی تناسبی با مطلوب شرع ندارد. 3⃣ مسئولیت‌ فرهنگی دولت قطعا برگزاری هیئات مطابق با ضوابط فوق، هم اقامه معروف است و هم احیای سنت. همین دو قاعده در اثبات مسئولیت دولت برای حمایت‌های مادی و معنوی از هیئات کافی است. یعنی علاوه بر این که نسبت به حفظ هویت فرهنگی و جلوگیری از انحرافات مکلف است، اگر هیئات به دلیل نیاز مالی یا عدم تبلیغ کافی در بین مردم امکان برگزاری جلسات خود را نداشته باشند، جلوگیری از تعطیل سنت، مسئولیت دولت خواهد بود. ✍ طباطبائی 🆔 @Temod_uni
📸حضور سردار حاج اسماعیل قاآنی در حرم مطهر آقا امام حسین(ع) 🆔 @Temod_uni