⭕️مجموعه صوت نشست:
الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی موضوع حجاب
1️⃣صحبت های ابتدایی دبیر جلسه ( دکتراحمد اولیایی)
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-01
2️⃣ابعاد فقهی سیاست ترویج حجاب | استاد رضا اسلامی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-02
3️⃣بایدها و نبایدها در سیاست گذاری حجاب | دکتر سید محمدحسین هاشمیان
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-03
4️⃣ حجاب و چالش های ادراک عدالت جنسیتی |دکتر مهدی شجریان
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-04
5️⃣بی ایدگی حجاب وزن معاصر | دکتر مجید دهقان
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-05
6️⃣رویه های جمهوری اسلامی در مواجهه با پدیده های فرهنگی | دکتر سمیه حاجی اسماعیلی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-06
7️⃣ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب | استاد حمید بارسانیا
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-07
8️⃣انسان معطوف به تصویر و حجاب : از گریز تا ستیز | دکتر اصغر اسلامی تنها
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-08
9️⃣بدل واره های اربعین | دکتر سعید محمدعلی غمامی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-09
0️⃣1️⃣سلبریتی های ایرانی و مدیریت جنگ روایت ها | دکتر حوریه بزرگ
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-10
1️⃣1️⃣تحلیل رسانه ای از حرکت اعتراضی به گشت ارشاد |دکتر سید محمد کاظمی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-11
2️⃣1️⃣حجاب و بدنمندی |» دکتر مریم منصوری
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-12
3️⃣1️⃣گونه شناسی واکنش های معنوی به گشت ارشاد |دکتر احمد شاکرنژاد
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-13
4️⃣1️⃣جبهه انقلاب در مواجهه با بحران های اجتماعی |» دکتر عفت عرب زاده
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-14
5️⃣1️⃣غفلت از زیرساختهای فرهنگی حجاب |دکتر علیرضا مؤمن
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-15
#حجاب
🆔@activism_ideas
#مناظره
💠 گشت ارشاد؛ کدام «عرف» کدام «شرع»؟
با حضور:
👤دکتر مهدی جمشیدی
👤 دکتر حسین شهرستانی
🎞 تماشای فیلم کامل مناظره 🎞
#حجاب
#گشت_ارشاد
🆔@activism_ideas
42.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ طوفان دکتر خانعلی زاده
🔰 شما چطور جرئت می کنید حرف از حقوق زنان بزنید؟؟؟
🔹 ایران مدعی نقض حقوق بشر در اروپاست.
❌دیدن این ۴ دقیقه بر هر ایرانی #واجب است.
#حجاب | #زنان
🆔@activism_ideas
🖋 مسأله حجاب، واقعیتها و راهکارها عنوان ارزیابی و جمعبندی جمعی از حقوقدانان، جامعه شناسان و حوزویان است که با مقدمه سیدمحمد خاتمی منتشر شده است.
📆تاریخ انتشار ۷ مرداد ماه ۱۴۰۲
حجاب اگرچه نقطه آغاز اعتراضات سال ۱۴۰۱ ایران بود اما مسألهای است ریشهیابی آن نشان از قدمت این موضوع و شکاف میان حکومت و جامعه و به بیانی دیگر تأخر در شیوههای حکمرانی نسبت به تحولات اجتماعی را نمایان میکند.
این پژوهش در فاز شناخت، پیشینه این مسأله را واکاوی نموده، در فاز تبیین نظرات کارشناسان فقهی، حقوقی و جامعهشناختی را بررسی نموده و در نهایت مسأله حجاب را از منظر تجربه زیسته زنان بررسی نموده است.
سیدمحمد خاتمی در مقدمهای که بر این پژوهش نوشته است:
“سخن بر سر این نیست که حجاب براساس آموزههای دینی و سنت امری واجب است و فرد متدین باید آن را رعایت کند، بلکه سخن بر سر آن است که آیا اجباری کردن آن از سوی حکومت اولاً معقول و نتیجه بخش است؟ ثانیاً با توجه به همه جهات و با توجه به اینکه چه بسا در سایه آن بسیاری از ارزشها -که از اهمیت بیشتری برخوردار است- لطمه می بیند و نیز آسیبی که به منافع جمعی میزند بخصوص با شیوهها و برخوردهای ناروا، جایز است؟
متن کامل این پژوهش که را میتوانید در دو بخش در لینکهای زیر مطالعه کنید:
1️⃣ بخش نخست: دیدگاه فقهی و حقوقی
2️⃣ بخش دوم: دیدگاه جامعه شناختی و تجربه زیسته زنان و جمع بندی
⭕️پ.ن
این پژوهش به شدت در جبهه اصلاحات در حال ترویج می باشد.
#حجاب | #حاکمیت
🆔@activism_ideas
#اطلاعیه📣
🔸گزارش پایان فراخوان کنشگری حجاب
🔸در این ایام مجموعه به شدت بر روی فراخوان کنشگری در عرصه حجاب در لایه #حاکمیت و #میدان متمرکز شده و از فعالیت کارگروه #حکمرانی_فرهنگی برای مدت کوتاهی کاسته شده بود.
🔸کارگروه ایده های کنشگری با بررسی بیش از ۳۰۰۰ محتوا و همچنین مشارکت مردمی در این فراخوان، محصولات فاخر و ارسالی را در سکوی مجازی #ایتا و #تلگرام منتشر کرده که منبع بسیار غنی برای کنشگران حجاب می باشد که بی شک، از سایر پایگاه های مجازی دارای غنای بیشتری می باشد.
🔸جهت استفاده از محتوای این فراخوان #حجاب را دنبال کنید
🆔@activism_ideas
⭕️تدبیر اجتماعی
📌تدبیر اجتماعی مساله مهمی است. هزینه برخورد جدی را پایین میآورد و تعداد آن را!
در نهایت هم وقتی تصمیم به برخورد میگیرد، موثر اما کم هزینه ورود میکند.
📌 در ده ماه گذشته، شانزده تجربه از این مدل ورود را در چند محیط کاری و آموزشی پیشنهاد کردهام و اجرای آن را تجربه کردهام. شرکتهایی که در زمینه طراحی و چاپ، تولید پوشاک، پخش دارو و لوازم بهداشتی، طراحی دکوراسیون داخلی، محیطهای نوآورانه در عرصه فناوری و IT و فضاهای آموزشی در مقاطع دبیرستان و بالاتر فعالیت میکنند.
🖋 این محیطهای کاری عمدتا در شهرهای بزرگ قرار داشتند.
🖋 جمعیت محیطهای کاری از بیست نفر تا صد و پنجاه نفر بوده است. دو محیط کاری دویست و پنجاه نفر نیرو داشتهاند.
📌 نقاط مشترک توفیق اینها بوده است.
📌 اول: تعریف پروتکل در اول کار و توجیه افراد نسبت به آن در آغاز یا ادامه همکاری است.
🖋 نکته یک : پروتکلهایی موفقترند که روشن هستند. مثلا به وضوح میگویند منظورشان از پوشش چیست؟ مثلا آیا ضوابط شامل پوشیدن جوراب هست یا نه؟ دقت کنید هدف اول رعایت حجاب شرعی نبوده است بلکه مقابله با موج بیحجابی و بدحجابی جدی، بعد از حوادث سال قبل است.
🖋 نکته دو: عمده خانمهای در موارد مذکور، پوشاندن ساعد دست یا پوشیدن جوراب را جزء حجاب نمیدانستند. یعنی حتی با قصد رعایت حجاب این موارد پوشیده نمیشده است.
🖋 نکته سه: قدم توجیه هم باید واضح و با دلیل باشد. دقت کنید ابلاغ نمیکنیم بلکه توجیه میکنیم.
🖋 نکته چهار: در سه مورد بسته به جنس محیط کاری، لباس فرم پیشنهاد شده است و موفق هم بوده است.
🖋 نکته پنج: افراد سرحلقه در دو طرف (سر دسته بی حجابها، سر دسته تذکر دهندههای بی ملاحظه) نیاز به توجیه بیشتری دارند.
📌 دوم: روشن شدن روند پیگیری است. اگر کسی تخلف کند چه باید کرد؟
بار اول و دوم معمولا تذکر توضیحی، در فضای صمیمانه، توسط نزدیکترین همکار یا مسئول مربوط!
حتی در مواردی با تمایل فرد از کارشناس مذهبی یا مشاور درخواست شده با فرد گفتگو کند.
بار سوم تذکر حقوقی و تاکید بر نقض قوانین و بار چهارم ارجاع به تصمیم انضباطی برای اتخاذ جریمه و حتی قطع همکاری!
🖋 نکته: در مجموع تجربههایی که شنیدهام سهم مواردی که کار به برخوردهای انضباطی کشیده، زیر ده مورد است و عمدتا مساله در سطوح قبلی حل شده است.
📌 سوم: اقدامات فرهنگی متقابل؛ مثلا ایجاد محیط استراحت و غذاخوری برای خانمها، اهدای بن لباس از فروشگاههای خاص و ....
🖋 نکته یک: یکی از موثرترین اقدامات حمایتی برخورد با آقایانی است که وارد حریم خانمها میشوند. به خصوص نیروهای حراست یا نیروهایی که جایگاه بالادستی دارند. این موارد از طرف کارکنان زن به صورت خصوصی معرفی میشدند و با آنها برخورد جدی میشده است.
📌 چهارم: ساخت فضای مذهبی و کاری!
مثلا تکیه بر ادبیات کار حرفهای و به دور از مسائل جنسیتی!
🖋 حتی لازم نیست روی بخش جنسیتی تاکید کنید همین که فضا کاری شود خود به خود کار پیش میرود. مثلا حجم گفتگوها و جلسات غیر کاری را کم کردن و جاری کردن این فرهنگ در مجموعه!
یا تاکید بر جدا کردن روابط کاری و عاطفی در محیط کار و آن را بخشی از حرفهایگری به حساب اوردن.
🖋 در فضاسازی دینی میشود به استفاده از المان و نشانهای مذهبی و ملی مثل نصب پرچم ایران در راهرو و روی میز جلسات، توجه به مناسبتهای ملی، برگزاری مراسمات مذهبی مثل جشن غدیر یا ماه محرم.
🖋 ریا برای خدا هم در مواردی موفق بوده مثلا مدیر مجموعهای به بهانه خراب بودن کف پوش اتاقش مدتی در راهرو نماز میخوانده و تاثیرش در کنترل حجاب بارز بود!
📌 پنجم: برای مهمانها و ارباب رجوع هم تعریف پروتکل و تذکر آن در اغلب موارد موثر واقع شده است.
📌 پ ن ۱: مهمترین مانع در اجرای این طرحها در محیطهای کاری نه مخاطبان بلکه خود افراد مسئول بودند. تصویری که آنها از مقاومت محیط داشتند بسیار بیشتر از واقعیت بود. در برخی محیطهای کاری هم که این پیشنهادها اجرا نشد به نظر بنده که پیشنهاد دهنده بودم مساله بیشتر از طرف مدیران مجموعه بود تا مخاطبان!
مساله اینجاست که هیچ چیزی در فرهنگ سازمانی به راحتی آب خوردن تغییر نمیکند اما تصویر از هزینه و نیرویی که ایجاد تغییر میخواهد بسیار بیشتر از چیزی است که در واقع هست.
📌 پ ن ۲: واقعا تفاوت محیطهای کاری زیاد است با این وجود به نظر میرسد این راهکارها در محیطهای دیگر هم به کار میآید.
📌 پ ن ۳: یکی از مبارکترین اتفاقاتی که در این ایام افتاد جلب توجه جمعی از مدیران این مجموعهها به مساله سیاستگذاری و مدیریت تغییر رفتار بود. امیدوارم از این دست مباحثات بیشتر بشود و با تکرار تجربهها، مسیر بومی شدن آن هموار شود.
شما هم اگر موردی سراغ دارید - چه مورد توفیق و چه شکست- بنویسید. ممنون میشوم برای بنده هم ارسال کنید.
#حجاب
🆔@activism_ideas
3zananpishran.pdf
522.4K
#بخوانید
📒جزوۀ امتهای پیشران؛ روایت زنان پیشرو
📌براساس مجموعه گفت وگوها و مقالات پیرامون روایتهای متقابل در حوزۀ زنان و روایت انقلاب اسلامی
🖌تهیه و تنظیم: مرکز گفتمانسازی گام دوم؛ دوکوهۀ پیشرفت
#حجاب | #زنان
🆔@activism_ideas
حضور اجتماعی زنان از منظر رهبری.pdf
293.4K
#جزوه
بررسی مسئله ی «حضور اجتماعی زنان»
در چارچوب جهتگیری انقلاب اسلامی و براساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای حضور اجتماعی زنان در نگاه اسلامی
#زنان | #حجاب
🆔@activism_ideas
Women Blogers final.pdf
2.36M
🗂بخوانید| گزارشی از تاثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی
🛎برای بررسی مسأله تأثیر خانمهای بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین
بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته
است.
🔺 بلاگر هایی که بیشترین تأثیر را در حوزه بلاگری دارند، فعالیتشان محور طنز، زیبایی و #سبک_زندگی را شامل میشود.
🔺بلاگرها به دلیل نفوذ زیاد در لایههای مختلف اجتماعی جامعه، قدرت ایجاد تغییر در سبک زندگی، نوع تغذیه، نوع پوشاک، شیوه گفتار و تعامل اجتماعی و ... را دارند.
#حجاب
🆔 @activism_ideas
@women92
موضوعات پیشنهادی مطالعات زنان.pdf
906.5K
#بخوانید
⭕️فصل اول: نظام موضوعات مطالعات زنان
🔺ارایه ۱۵۰۰ موضوع تحقیقاتی در حوزه زنان
⭕️فصل دوم: لیست مراکز مطالعات زنان
🔺معرفی ۵۰ موسسات تحقیقاتی مطالعات زنان
✍پ.ن اول:
وجود بیش از ۵۰ موسسه مطالعاتی زنان، ۳۰ سازمان مکلف در حوزه حجاب و کلی نهادهای دیگر، چرا ما را در امر حجاب به وضعیت مطلوب نتوانسته است برساند؟ ایا امر حجاب نهاد پذیر است، بلکه باید بدنبال تنظیم روابط مجدد بین این نهاد های رسمی و مردمی برآمد؟
✍پ.ن دوم:
مسئله تخصیص ردیف بودجه مستقل حجاب برای نهادها و ستادها امری بسیار حداقلی میباشد و مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف اند که با حمایت از این مجموعه ها بالاخص مجموعه های مردمی، کنش اجتماعی و میدانی این مجموعه ها را زیاد کنند
#حجاب
🆔@activism_ideas
حجاب 2(1).pdf
692.2K
#گزارش_راهبردی
📶۱۴ پیشنهاد رسانه ای مقابله رفتاری گسترش هنجارشکنی کشف حجاب
✅ایده های این جزوه در ۴ دسته ارایه شده است:
۱. تفکیک هویتی سایر مردم از افراد کشف حجاب کرده
۲. تغییر ادراک از افراد هنجار شکن
۳. طرد و انزوای اجتماعی
۴. افزایش ادراک از خطر کشف حجاب
#حجاب | #میدان
🆔@activism_ideas
شبكه_عوامل،_زمينه_ها_و_راه_حل_هاي_مسئله_حجاب_در_دانشگاهها.pdf
875.6K
⭕️بایسته های برنامه ریزی حجاب در دانشگاه ها
✍سید صادق امامی
این مقاله به
شبكه عوامل، زمينه ها، راه حل هاي مسئله حجاب در دانشگاه ها می پردازد.
#حجاب | #دانشگاه
🆔@activism_ideas
پژوهشنامه مسئله بدحجابی(1).pdf
331.6K
#پژوهشنامه
🔰چگونه نظام اسلامی خواهد توانست بر معضل بی حجابی غلبه کند
🖋مرکز پایش و پژوهش های شناختی سدید
#حجاب | #حاکمیت
🆔@activism_ideas
#بسته_تبلیغی
🗂بخش مکتوب و رسانه «مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی»، شش پادکست مرتبط با موضوع «#حجاب» تولید کرد. علاقهمندان میتوانند برای شنیدن آن به لینک زیر مراجعه فرمایند:
▫️برخورد قانونی با حجاب
https://pasokhgoo.ir/node/98782
▫️آزادی یا الزام به حجاب
https://pasokhgoo.ir/node/98783
▫️حجاب و آیه «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ»
https://pasokhgoo.ir/node/98784
▫️فلسفه حجاب و فوائد چادر
https://pasokhgoo.ir/node/98787
▫️سیره پیامبر (ص) در برخورد با بیحجابان
https://pasokhgoo.ir/node/98788
▫️شهوت مردان و زحمت حجاب برای زنان
https://pasokhgoo.ir/node/98789
#حجاب | #میدان
🆔@activism_ideas
🔰 مدینه به مرکز معروفترین رقاصّان تبدیل شده بود!
💬 امام خامنهای:
🔹 «یکی از مسائلی که عامل اصلی چنین قضیهای [شهادت امام حسین (علیهالسّلام)] شد، این بود که رواج دنیاطلبی و فساد و فحشا، غیرت دینی و حسّاسیتِ مسؤولیت ایمانی را گرفت. این که ما روی مسأله فساد و فحشا و مبارزه و نهی از منکر و این چیزها تکیه میکنیم، یک علّت عمدهاش این است که جامعه را تخدیر میکند.
🔹 همان مدینهای که اوّلین پایگاه تشکیل حکومت اسلامی بود، بعد از اندک مدّتی به مرکز بهترین موسیقیدانان و آوازخوانان و معروفترین رقاصّان تبدیل شد؛ تا جایی که وقتی در دربار شام میخواستند بهترین مغنّیان را خبر کنند، از مدینه آوازه خوان و نوازنده میآوردند!» ۱۳۷۴/۱۰/۰۵
#تأمل
#عبرت
#حجاب
🆔@activism_ideas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 #زن_زندگی_آزادی بیپرده!
🚨 ویدیویی که میبینید حاوی ادبیات رکیک و ناراحتکننده است. اینها تصاویری از برخورد مدافعان برهنگی با مردم و آمرانبهمعروف است.
#بی_غیرتی_ریشه_بی_حیایی
#حجاب
🆔@activism_ideas
⭕️ چند پرسش درباره متن جدید لایحه عفاف
✍ حسین شریعتمداری
🔹متن لایحه موسوم به «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.
🔸 درباره این لایحه که در۷۰ ماده تهیه و تنظیم شده، پرسشها و ابهاماتی هست که پاسخ مسئولان محترم میتواند برطرفکننده و یا اصلاحکننده آنها باشد و اما در این وجیزه تنها به طرح چند پرسش کوتاه بسنده میکنیم. بخوانید!
📍۱- در حالی که در دو ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی و قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهایی که عفت عمومی را جریحهدار میکند، تکلیف قانونی مراجع ذیربط به وضوح و با صراحت مطرح شده است، تهیه و تدوین لایحه جدید چه ضرورتی داشته است؟!
📍۲- ممکن است گفته شود که پیدایش پدیده پلشت #کشف_حجاب در ماههای اخیر، تهیه لایحه جدید را ضروری کرده است! که به عنوان دومین سؤال باید پرسید چرا نمیفرمائید پدیده کشف حجاب به علت #بیتوجهی_مسئولان دستاندرکار به قوانین موجود بوده است؟! مگر در قوانین موجود برای مقابله با بیحجابی احکام مشخص و روشنی وجود ندارد؟! آیا به این قانون عمل شده است و نتیجه نداده است؟! بدیهی است که بیتوجهی به قانون، با هنجارشکنی نیز همراه خواهد بود. ضمن آن که مسئولان و مراکز یاد شده با خودداری از اجرای قوانین موجود، مرتکب #ترک_فعل نیز شدهاند!
📍۳- اگر چه مواردی از لایحه بهگونهای مثبت اصلاح شده است ولی برخی از مفاد لایحه کماکان مبهم است و به نظر نمیرسد از بازدارندگی لازم برخوردار باشد، از جمله اینکه لایحه درخصوص پیشگیری از کشف حجاب بعد از تذکرات اول و دوم و... یا درباره چگونگی ابلاغ تذکر و... ساکت است!
📍۴- کاش تهیهکنندگان لایحه عفاف و حجاب به این پرسش اساسی پاسخ میدادند که لایحه اخیر نسبت به قوانین موجود و در مقایسه با آن چه امتیاز و مزیت ویژهای دارد که تهیه و تدوین آن را ضروری دانستهاند؟!
📍۵- نقش بسیج و سپاه به عنوان ضابطان قانونی دستگاه قضائی در کجای لایحه آمده است؟! و آیا آنگونه که در لایحه آمده است، وظیفه بسیج در آموزش عمومی امر به معروف و نهی از منکر خلاصه میشود و یا مقابله با منکرات و هنجارشکنیها؟!
📍۶- و بالاخره با عرض پوزش باید گفت؛ متن طولانی و ۷۰ مادهای لایحه میتواند، نوعی سردرگمی درپی داشته باشد.
از طولانینویسی «متن مطول» در تدوین قراردادها و متون رسمی به عنوان یک #لغزشگاه_خطرناک یاد میکنند. چرا که وقتی متن یک قرارداد و یا یک لایحه طولانی و پُر کلمه باشد، میتواند مراجعهکننده را با خطا در برداشت -و حتی سوءاستفاده از متن- مواجه کند.
💠 از حضرت امیر علیهالسلام است که: «إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِیَ الصَّوَابُ.... هنگامى که جوابها انبوه و فراوان باشد، حق مخفى میشود».
⚠️ به عنوان مثال میتوان به متن برجام اشاره کرد که ۵۴۴۲ کلمه بود و جناب آقای ظریف که اصلیترین عضو مذاکرهکننده و ریاست مذاکرات را بر عهده داشت متوجه کلمه SUSPENSION (تعلیق) در متن برجام نشده است و ابراز میدارد «من در مجلس گفتم که کلمه SUSPENSION در برجام نیست و این اشتباه از من بود»!
حالا به متن لایحه عفاف و حجاب مراجعه کنید.
🔸 موضوع این لایحه در مقایسه با برجام، کم دامنهتر است ولی در ۷۰ ماده و ۸۸۳۶ کلمه (یعنی نزدیک به دو برابر متن برجام) تهیه و نگاشته شده است... تعجبآور نیست؟ هست!
#حجاب | #حاکمیت
🆔@activism_ideas
بسته محتوایی جامع وکامل حجاب.zip
78.15M
✅👈 بسـته محتوایی حـجــاب
قابل استفاده و بهره برداری برای ستاد عفاف و حجاب استان ها و انتشار به صورت عمومی
🔸️۲۴ آیه قرآن
🔸️۸۰ حدیث و روایات
🔸️سخنان مقام معظم رهبری(مدظله)
از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱
🔸️۱۵۰ کلام شهید
🔸️۳۱نظر دانشمندان خارجی و ایرانی
🔸️۹ نظر و ۱۲ فتوا از مراجع تقلید
🔸️۱۱۴ جمله انگیزشی و تعریف و اشعار
🔸️۳۰ فواید از نظر علمی و قرآنی
برای این فایل ها زحمات بسیاری
کشیده شده است ؛ همکاران گرامی میتوانید برای ارسال به گروه ها و جامعه ی هدف اقدام کنید
محتوا مورد تایید است.
#حجاب | #میدان
🆔@activism_ideas
✳️ اسم رمز استعمار فرانسه برای درهم شکستن مقاومت مبارزان #الجزایر چه بود؟
🔴 پوشیدن چادر توسط زنان از سنتهای دیرینه الجزایر است. زن الجزایری چادر سفید یکنواختی میپوشد به گونهای که ظاهر همه زنها شبیه به هم و یکدست است. چادر که لباس ملی زنان الجزایر است در دهههای پایانی استعمار فرانسه در این کشور به موضوع مبارزه مهمی تبدیل میشود.
🔵 مسئولان اداری فرانسوی ساکن در الجزایر ماموریت داشتند #اصالت یک ملت را نابود کنند تا بتوانند مقاومت آنها در برابر استعمار را در هم بشکنند. آنها وظیفه داشتند هر چیزی که اصالت ملی را به مردم یادآوری میکرد، نابود کنند. حداکثر تلاش آنها معطوف به برداشتن چادر (نماد زنهای الجزایری) بود.
برشی از کتاب «بررسی جامعهشناسی یک انقلاب» اثر فرانتس فانون (نویسنده و نظریهپرداز انقلاب ضداستعماری) که نکات خوبی برای جامعه امروز ما دارد:
🔹ادارهکنندگان دستگاه استعمار میتوانند نظریه سیاسی روشنی ابراز کنند و معتقد شوند: «اگر بخواهیم به تار و پود بافته جامعه الجزایری هجوم ببریم و استعداد مقاومت او را مغلوب سازیم، باید در ابتدا #زنها را تحت تسلط قرار دهیم. باید برویم و زن را در پشت چادری که خود را درون آن میپوشاند و در درون خانوادهها که مرد وی را مخفی میکند، جستجو کنیم.» و لذا موقعیت و وضعیت زن، اساس فعالیتها قرار خواهد گرفت ...
🔸دستگاه استعماری برای این مبارزه، مبالغ هنگفتی را اختصاص داده است و بعد از آنکه تشخیص داد که زن، محور اصلی و نقش اساسی مبارزه است تمام کوشش وی، صرف تسلط بر زنها و کنترل آنها شد.
🔹الجزایری مطمئن و استوار است و مادام که زنش هوای دل را تغییر نداده است، عوض نخواهد شد و با هرگونه اقدام اشغالگر که به منظور تخریب فرهنگ ملی و تحلیل بردن و حل کردن اوست، مبارزه خواهد کرد.
🔻در برنامه استعمارگر این نقش تاریخی به عهده زن است که مرد الجزایری را به کارهایی وادار کند. مسخ کردن زنها، تصرف وی به وسیله ارزشهای بیگانه و بریدن او از موقعیت خاصی که دارد، متضمن تحصیل تسلطی واقعی بر مردان نیز هست و در عین حال متضمن تحصیل وسایل عملی و مؤثری است برای خراب و نابود کردن فرهنگ الجزایری.
🔸در گوشه و کنار اتفاق میافتد که موفق میشوند یک زن را به اصطلاح رهایی بخشند که آن زن، از جنبه نمادی (سمبلیک)، بیحجاب است.
از آن پس این زنانِ نمونهای و آزمایشی با چهره مکشوف و بدن آزاد، مانند سکه رایج در محیط اروپایی الجزایر سیر میکنند.
🔹در اطراف این زن حلقهای از تعلیمات نوین به وجود میآید و اروپاییها که از این پیروزی کاملا به هیجان آمدهاند از نگرانی اینکه به وضع اولیه برنگردد، این زن را مانند کسی که به مذهب جدیدی گرویده باشد، احاطه میکنند.
🔸مسؤولان حکومتی بعد از هر موفقیت ثبت شده بیشتر معتقد میشوند که زن الجزایری تکیهگاهی است برای نفوذ غربیان در جامعه بومی. هر چادری که دور انداخته میشود افق جدیدی را که تا آن هنگام بر استعمارگر ممنوع بود، در برابر او میگشاید ...
🔹پس از دیدن هر چهرهی بیحجاب، امید حملهور شدن اشغالگران، ده برابر میشود. هر بار که یک زن الجزایری کشف حجاب کند، با این عمل خویش در واقع وجود جامعه الجزایری را با سیستم دفاعی سست بنیاد، باز و متلاشی به اشغالگر اعلام میدارد.
#زن_زندگی_آزادی؟
#حجاب
🆔@activism_ideas
آقای مسئول!
وقتی سلبریتیهایی که زنشون رو کشف حجاب می کنن و نمایش میدن رو مسأله مردم میکنی، از مردم عادی انتظار حجاب داری؟
#حجاب
🆔@activism_ideas