eitaa logo
کنشگری🇵🇸
6.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
715 ویدیو
1.2هزار فایل
🧩 نوآوری اجتماعی و فرهنگی 💊 کپسول ایده های تحول افرین 🎯 ارایه الگوهای کنشگری و طرح عملیاتی 👨‍💻 پایگاه حمایت فکری از کنشگران میدانی ✍️راهبرمحتوایی: @admin_activism ۶۴۱۱ گروه ایده پردازی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/3205628134Ced1e760985
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️تدبیر اجتماعی 📌تدبیر اجتماعی مساله مهمی است. هزینه برخورد جدی را پایین می‌آورد و تعداد آن را! در نهایت هم وقتی تصمیم به برخورد میگیرد، موثر اما کم هزینه ورود میکند. 📌 در ده ماه گذشته، شانزده تجربه از این مدل ورود را در چند محیط کاری و آموزشی پیشنهاد کرده‌ام و اجرای آن را تجربه کرده‌ام. شرکتهایی که در زمینه طراحی و چاپ، تولید پوشاک، پخش دارو و لوازم بهداشتی، طراحی دکوراسیون داخلی، محیط‌های نوآورانه در عرصه فناوری و IT و فضاهای آموزشی در مقاطع دبیرستان و بالاتر فعالیت میکنند. 🖋 این محیطهای کاری عمدتا در شهرهای بزرگ قرار داشتند. 🖋 جمعیت محیط‌های کاری از بیست نفر تا صد و پنجاه نفر بوده است. دو محیط کاری دویست و پنجاه نفر نیرو داشته‌اند. 📌 نقاط مشترک توفیق اینها بوده است. 📌 اول: تعریف پروتکل در اول کار و توجیه افراد نسبت به آن در آغاز یا ادامه همکاری است. 🖋 نکته یک : پروتکلهایی موفقترند که روشن هستند. مثلا به وضوح میگویند منظورشان از پوشش چیست؟ مثلا آیا ضوابط شامل پوشیدن جوراب هست یا نه؟ دقت کنید هدف اول رعایت حجاب شرعی نبوده است بلکه مقابله با موج بی‌حجابی و بدحجابی جدی، بعد از حوادث سال قبل است. 🖋 نکته دو: عمده خانمهای در موارد مذکور، پوشاندن ساعد دست یا پوشیدن جوراب را جزء حجاب نمی‌دانستند. یعنی حتی با قصد رعایت حجاب این موارد پوشیده نمی‌شده است. 🖋 نکته سه: قدم توجیه هم باید واضح و با دلیل باشد. دقت کنید ابلاغ نمیکنیم بلکه توجیه میکنیم. 🖋 نکته چهار: در سه مورد بسته به جنس محیط کاری، لباس فرم پیشنهاد شده است و موفق هم بوده است. 🖋 نکته پنج: افراد سرحلقه در دو طرف (سر دسته بی حجابها، سر دسته تذکر دهنده‌های بی ملاحظه) نیاز به توجیه بیشتری دارند. 📌 دوم: روشن شدن روند پیگیری است. اگر کسی تخلف کند چه باید کرد؟ بار اول و دوم معمولا تذکر توضیحی، در فضای صمیمانه، توسط نزدیکترین همکار یا مسئول مربوط! حتی در مواردی با تمایل فرد از کارشناس مذهبی یا مشاور درخواست شده با فرد گفتگو کند. بار سوم تذکر حقوقی و تاکید بر نقض قوانین و بار چهارم ارجاع به تصمیم انضباطی برای اتخاذ جریمه و حتی قطع همکاری! 🖋 نکته: در مجموع تجربه‌هایی که شنیده‌ام سهم مواردی که کار به برخوردهای انضباطی کشیده، زیر ده مورد است و عمدتا مساله در سطوح قبلی حل شده است. 📌 سوم: اقدامات فرهنگی متقابل؛ مثلا ایجاد محیط استراحت و غذاخوری برای خانم‌ها، اهدای بن لباس از فروشگاه‌های خاص و .... 🖋 نکته یک: یکی از موثرترین اقدامات حمایتی برخورد با آقایانی است که وارد حریم خانمها میشوند. به خصوص نیروهای حراست یا نیروهایی که جایگاه بالادستی دارند. این موارد از طرف کارکنان زن به صورت خصوصی معرفی می‌شدند و با آنها برخورد جدی می‌شده است. 📌 چهارم: ساخت فضای مذهبی و کاری! مثلا تکیه بر ادبیات کار حرفه‌ای و به دور از مسائل جنسیتی! 🖋 حتی لازم نیست روی بخش جنسیتی تاکید کنید همین که فضا کاری شود خود به خود کار پیش می‌رود. مثلا حجم گفتگوها و جلسات غیر کاری را کم کردن و جاری کردن این فرهنگ در مجموعه! یا تاکید بر جدا کردن روابط کاری و عاطفی در محیط کار و آن را بخشی از حرفه‌ای‌گری به حساب اوردن. 🖋 در فضاسازی دینی میشود به استفاده از المان و نشانهای مذهبی و ملی مثل نصب پرچم ایران در راهرو و روی میز جلسات، توجه به مناسبتهای ملی، برگزاری مراسمات مذهبی مثل جشن غدیر یا ماه محرم. 🖋 ریا برای خدا هم در مواردی موفق بوده مثلا مدیر مجموعه‌ای به بهانه خراب بودن کف پوش اتاقش مدتی در راهرو نماز میخوانده و تاثیرش در کنترل حجاب بارز بود! 📌 پنجم: برای مهمان‌ها و ارباب رجوع هم تعریف پروتکل و تذکر آن در اغلب موارد موثر واقع شده است. 📌 پ ن ۱: مهم‌ترین مانع در اجرای این طرح‌ها در محیطهای کاری نه مخاطبان بلکه خود افراد مسئول بودند. تصویری که آنها از مقاومت محیط داشتند بسیار بیشتر از واقعیت بود. در برخی محیطهای کاری هم که این پیشنهادها اجرا نشد به نظر بنده که پیشنهاد دهنده بودم مساله بیشتر از طرف مدیران مجموعه بود تا مخاطبان! مساله اینجاست که هیچ چیزی در فرهنگ سازمانی به راحتی آب خوردن تغییر نمیکند اما تصویر از هزینه و نیرویی که ایجاد تغییر میخواهد بسیار بیشتر از چیزی است که در واقع هست. 📌 پ ن ۲: واقعا تفاوت محیطهای کاری زیاد است با این وجود به نظر میرسد این راهکارها در محیط‌های دیگر هم به کار می‌آید. 📌 پ ن ۳: یکی از مبارک‌ترین اتفاقاتی که در این ایام افتاد جلب توجه جمعی از مدیران این مجموعه‌ها به مساله سیاستگذاری و مدیریت تغییر رفتار بود. امیدوارم از این دست مباحثات بیشتر بشود و با تکرار تجربه‌ها، مسیر بومی شدن آن هموار شود. شما هم اگر موردی سراغ دارید - چه مورد توفیق و چه شکست- بنویسید‌. ممنون میشوم برای بنده هم ارسال کنید. 🆔@activism_ideas
3zananpishran.pdf
522.4K
📒جزوۀ امتهای پیشران؛ روایت زنان پیشرو 📌براساس مجموعه گفت وگوها و مقالات پیرامون روایتهای متقابل در حوزۀ زنان و روایت انقلاب اسلامی 🖌تهیه و تنظیم: مرکز گفتمانسازی گام دوم؛ دوکوهۀ پیشرفت | 🆔@activism_ideas
حضور اجتماعی زنان از منظر رهبری.pdf
293.4K
بررسی مسئله ی «حضور اجتماعی زنان» در چارچوب جهتگیری انقلاب اسلامی و براساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور اجتماعی زنان در نگاه اسلامی | 🆔@activism_ideas
Women Blogers final.pdf
2.36M
🗂بخوانید| گزارشی از تاثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی 🛎برای بررسی مسأله تأثیر خانمهای بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. 🔺 بلاگر هایی که بیشترین تأثیر را در حوزه بلاگری دارند، فعالیتشان محور طنز، زیبایی و را شامل می‌شود. 🔺بلاگرها به دلیل نفوذ زیاد در لایه‌های مختلف اجتماعی جامعه، قدرت ایجاد تغییر در سبک ز‌ندگی، نوع تغذیه، نوع پوشاک، شیوه گفتار و تعامل اجتماعی و ... را دارند. 🆔 @activism_ideas @women92
موضوعات پیشنهادی مطالعات زنان.pdf
906.5K
⭕️فصل اول: نظام موضوعات مطالعات زنان 🔺ارایه ۱۵۰۰ موضوع تحقیقاتی در حوزه زنان ⭕️فصل دوم: لیست مراکز مطالعات زنان 🔺معرفی ۵۰ موسسات تحقیقاتی مطالعات زنان ✍پ.ن اول: وجود بیش از ۵۰ موسسه مطالعاتی زنان، ۳۰ سازمان مکلف در حوزه حجاب و کلی نهادهای دیگر، چرا ما را در امر حجاب به وضعیت مطلوب نتوانسته است برساند؟ ایا امر حجاب نهاد پذیر است، بلکه باید بدنبال تنظیم روابط مجدد بین این نهاد های رسمی و مردمی برآمد؟ ✍پ.ن دوم: مسئله تخصیص ردیف بودجه مستقل حجاب برای نهادها و ستادها امری بسیار حداقلی می‌باشد و مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف اند که با حمایت از این مجموعه ها بالاخص مجموعه های مردمی، کنش اجتماعی و میدانی این مجموعه ها را زیاد کنند 🆔@activism_ideas
حجاب 2(1).pdf
692.2K
📶۱۴ پیشنهاد رسانه ای مقابله رفتاری گسترش هنجارشکنی کشف حجاب ✅ایده های این جزوه در ۴ دسته ارایه شده است: ۱. تفکیک هویتی سایر مردم از افراد کشف حجاب کرده ۲. تغییر ادراک از افراد هنجار شکن ۳. طرد و انزوای اجتماعی ۴. افزایش ادراک از خطر کشف حجاب | 🆔@activism_ideas
شبكه_عوامل،_زمينه_ها_و_راه_حل_هاي_مسئله_حجاب_در_دانشگاهها.pdf
875.6K
⭕️بایسته های برنامه ریزی حجاب در دانشگاه ها ✍سید صادق امامی این مقاله به شبكه عوامل، زمينه ها، راه حل هاي مسئله حجاب در دانشگاه ها می پردازد. | 🆔@activism_ideas
پژوهشنامه مسئله بدحجابی(1).pdf
331.6K
🔰چگونه نظام اسلامی خواهد توانست بر معضل بی حجابی غلبه کند 🖋مرکز پایش و پژوهش های شناختی سدید | 🆔@activism_ideas
🗂بخش مکتوب و رسانه «مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی»، شش پادکست مرتبط با موضوع «» تولید کرد. علاقه‌مندان می‌توانند برای شنیدن آن به لینک زیر مراجعه فرمایند: ▫️برخورد قانونی با حجاب https://pasokhgoo.ir/node/98782 ▫️آزادی یا الزام به حجاب https://pasokhgoo.ir/node/98783 ▫️حجاب و آیه «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» https://pasokhgoo.ir/node/98784 ▫️فلسفه حجاب و فوائد چادر https://pasokhgoo.ir/node/98787 ▫️سیره پیامبر (ص) در برخورد با بی‌حجابان https://pasokhgoo.ir/node/98788 ▫️شهوت مردان و زحمت حجاب برای زنان https://pasokhgoo.ir/node/98789 | 🆔@activism_ideas
🔰 مدینه به مرکز معروف‌ترین رقاصّان تبدیل شده بود! 💬 امام خامنه‌ای: 🔹 «یکی از مسائلی که عامل اصلی چنین قضیه‌ای [شهادت امام حسین (علیه‌السّلام)] شد، این بود که رواج دنیاطلبی و فساد و فحشا، غیرت دینی و حسّاسیتِ مسؤولیت ایمانی را گرفت. این که ما روی مسأله فساد و فحشا و مبارزه و نهی از منکر و این چیزها تکیه می‌کنیم، یک علّت عمده‌اش این است که جامعه را تخدیر می‌کند. 🔹 همان مدینه‌ای که اوّلین پایگاه تشکیل حکومت اسلامی بود، بعد از اندک مدّتی به مرکز بهترین موسیقی‌دانان و آوازخوانان و معروف‌ترین رقاصّان تبدیل شد؛ تا جایی که وقتی در دربار شام می‌خواستند بهترین مغنّیان را خبر کنند، از مدینه آوازه خوان و نوازنده می‌آوردند!» ۱۳۷۴/۱۰/۰۵ 🆔@activism_ideas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بی‌پرده! 🚨 ویدیویی که می‌بینید حاوی ادبیات رکیک و ناراحت‌کننده است. این‌ها تصاویری از برخورد مدافعان برهنگی با مردم و آمران‌به‌معروف است. 🆔@activism_ideas