eitaa logo
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
9.8هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
963 ویدیو
1.5هزار فایل
📲میکرورسانه کنشگری 🧩 نوآوری اجتماعی و فرهنگی 🎯 ارایه الگوهای کنشگری و طرح عملیاتی 👨‍💻 پایگاه حمایت فکری از کنشگران میدانی ✍️راهبرمحتوایی: @admin_activism گروه ایده پردازی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/3205628134Ced1e760985
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ «هوادار ساخت ایرانیم» ترند سوم توییتر فارسی شد 📍 در روزی که ۱۵۲ نماینده مجلس نامه منع واردات لوازم خانگی خارجی را امضا کردند؛ مردم نیز در حمایت از لوازم خانگی ایرانی؛ هشتگ هوادار ساخت ایرانیم را ترند سوم توییتر فارسی کردند. 🆔 @Temod_uni
خبر تلخ: ۵۱ هزار کودک ایرانی پدر، مادر یا هر دو والدین رو در اثر کرونا از دست دادند. در اثر این مرگ و میرهای کرونایی، با چه بحران‌های روحی و عاطفی سنگینی مواجهه‌ایم امیدوارم طرح‌های حمایتی و پشتیبانی، در دستور کار دولت و مجلس قرار داشته باشه 🆔 @Temod_uni
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
📌 دومین دوره رویداد جهتگیری تخصصی در عرصه فرهنگ و تربیت 🕰 ۳۱ شهریور ماه، ۱ و۲ ، ۸ و۹ مهر ماه |به‌صورت مجازی خواهران و برادران 📝 ثبت نام از طریق: 📌 https://evnd.co/JQcKe 🔴 مهلت ثبت نام تا ۲۹ شهریور ماه 🤝 با حضور: ▫️حجت الاسلام والمسلمین محمدقمی (رئیس سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی) ▫️ دکتر حسن بنیانیان (مشاور معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی) ▫️حجت الاسلام والمسلمین فلاح (مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی فتوت) ▫️ دکتر سینا کلهر (عضو هیئت علمی مرکز پژوه های مجلس) 🔔 جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام ارسال فرمایید. @gera_farhang1400 🔰 با موضوعات: ◾ مبانی فرهنگ و تربیت ◾کارفرهنگی در نگاه مکتب امام ◾تجربه نگاری در عرصه فرهنگ و تربیت ◾کارگاه مسئله شناسی در عرصه فرهنگ و تربیت ◾پیوست های فرهنگی ◾لایه های ورود به عرصه فرهنگ و تربیت ◾ابعاد نظام فرهنگی ◾ابزار های ورود فرهنگی ◾جریان انسانی ◾اتصال مخاطبان به مجموعه های همکار ✅ https://ble.ir/gera_farhang 🆔 https://instagram.com/gera_farhang/ ___________
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
💡ایده اربعین💡 🔸چند سال پیش توفیق شد و این صندوق رو تاسیس کردیم. هدف، این بود که شرایط سفر کربلا، از طریق وام قرض‌الحسنه، برای افراد مختلف و مخصوصاً کم‌بضاعت، تسهیل بشه. فراخوانی دادیم و از کسانی که تمایل داشتند در این صندوق سهمی داشته باشند ، دعوت کردیم مبالغ‌شون رو به این صندوق هدیه و هبه کنند. با این توضیح که : این وجوه، در هر سال قمری، یکبار برای سفر کربلا (و ترجیحا در اربعین) قرض داده میشه. و اگر زودتر از یک سال برگشت ، از اون برای قرض‌الحسنه جهت حل نیازهای مومنین استفاده میکنیم. و انشاالله که این صندوق تا زمان ظهور حضرت حجت علیه السلام، فعال باشه. 🔸بعد از فراخوان، مبالغ ریز و درشت، از ده_بیست هزار تومان تا چند میلیون تومان واریز شد و کار رو شروع کردیم. این صندوق، حدوداً چهار ساله که فعاله و غیر از سال گذشته که بخاطر بسته بودن راه، وام کربلا ندادیم، در همه این سال‌ها فعال، و وجوه اون دائما بشکل قرض‌الحسنه در حال گردش بوده. 🔸در سالهای گذشته، هر سال بیش از صد نفر از کمکهای این صندوق برای سفر کربلا استفاده کردند.امسال هم که کم‌وبیش عزیزانی عازم سفر اربعین هستند، کار پرداخت وام کربلا رو شروع کرده‌ایم. در کانال شخصی ام در تلگرام، ایتا و بله به آدرس ali_shamlu@ در قالب یک فایل پی‌دی‌اف، توضیح کامل‌تری درباره این کار داده‌ام. کلمه کربلا رو سرچ کنید، پیدا میکنید. اگر خواستید این صندوق رو در محله، شهر یا روستای خودتون تأسیس کنید، چند تا نکته رو عرض کنم: 1️⃣دریافت کنندگان رو مستقیم، یا نهایتا از طریق یک واسطه بشناسید، و ازشون چک بگیرید. 2️⃣ترجیحا مسوولین موسسات خیریه واسط شما باشند. زمان بازپرداخت رو شش تا هشت ماهه درنظر بگیرید. معمولا مقداری تاخیر هم خواهید داشت ، و نهایتاً تا سال بعد پول بهتون برمیگرده. امیدوارم همه ما قدمی در راه خدمت به زائران اباعبدالله علیه‌السلام برداریم. اگر تمایل دارید شما هم در این صندوق شریک باشید به @shamloo21 پیام بدید. اگر نکته یا پیشنهادی دارید بنویسید. 🆔 @Temod_uni
شبکه سازی 🔸یکی از اصول شبکه سازي، حمایت به طرق مختلف از اعضاء و تقسیم عادلانه و با برنامه ریزي دقیق منافع حاصل از فعالیت هاي شبکه اي می باشد. در بحث حمایت و توزیع آن در ابتدا به شکلی باید عمل شود که اعضا احساس تبعیض را ایجاد نکنند لذا تصویب سازوکاري جهت توزیع عادلانه حمایت ها که منجر به نارضایتی هیچ یک از اعضا نشود، بسیار مهم است. این مسئله به شکل کلی تر در مواردي که نیاز به توزیع منافع (مادي یا غیرمادي) است، بسیار چالش برانگیز است. 🔸توجه بیش از اندازه به نیازهاي بخشی از اعضا و بی توجهی به سایرین ممکن است بروز تعارض هاي شدید را در شبکه در پی داشته باشد. در برنامه ریزي و انتخاب اقدامات اجرایی نیز نباید به شکلی عمل شود که برخی از اعضا احساس کنند نیازهاي آنها نادیده گرفته میشود. در اینجا به ذکر چند عنوان و روش حمایت می پردازیم: 1. واگذاری فضا جهت تولید 2. تامین تجهیزات 3. ارائه آموزش های تخصصی 4. کمک به تکمیل تیم 5. حمایت در زمینه توزیع 6. تسهیل گری 7. ایده دهی 8. الگوسازی 9. معرفی به ارگان ها 10. حمایت های مالی 11. برجسته سازی 12. مربی گری و مشاوره تولید 13. دسترسی به محتوا فاخر 14. اعطای گواهی‌نامه 15. دادن محل اسکان 🔹یکی از نکات مهم در بحث حمایت از شبکه مقوله مهم مدیریت توقعات است. توقع ایجادشده در اعضاي شبکه نباید غیرواقعی باشد. عملاً بهتر است هیچ توقعی در اعضاي شبکه ایجاد نشود. چون شبکه است و کسی بجاي بقیه فکر نکرده؛ خود جمع اند که باید بگویند این دور هم جمع شدن و شبکه شدن چه کارکردي داشته باشد. 🔹ستاد شبکه باید توجه داشته باشد که مخصوصاً در ابتداي کار سطح توقعات اعضاي شبکه را پایین نگه دارد، چرا که رضایت از تفاوت سطح انتظارات اعضا از شبکه با واقعیت شکل میگیرد و بالا رفتن توقع از شبکه به ویژه دراوایل فعالیت شبکه منجر به نارضایتی از کارکردهاي شبکه در ادامه خواهد بود. 🔅تمد🔅 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Temod_uni
نقش شبکه های مجازی در جنبش های اجتماعی 🖍انقلاب نارنجی اوکراین 🔹"مايكل مك فائول " استاد علوم سياسي و مدير مركز "دموكراسي، توسعه و حاكميت قانون " در دانشگاه استانفورد كاليفرنيا اعلام كرد كه "انقلاب نارنجي " ممكن است نخستين فعاليتي باشد كه به طور گسترده‌اي به طور "آنلاين " سازماندهي شده باشد. 🔹هماهنگ كردن فعاليت‌ها توسط پيام كوتاه (اس‌ام‌اس)، رسانه‌هاي آنلاين، گفت‌وگوهاي اينترنتي نقش بسزايي در اطلاع رساني درباره جزئيات تقلب در انتخابات و همچنين به اشتراك گذاشتن تجارب فعالان سياسي داشته است. 🔸موبايل و اينترنت به خوبي مي‌تواند به انتشار جك‌ها و شعرهاي مسخره كننده در يك جامعه بپردازد در اوكراين نيز ساختن جك و شعرهاي مسخره كننده عليه يك جريان بخصوص به كار گرفته شد معترضان اوکراینی از حربه ساخت فیلم های کوتاه و انتشار آن در یوتیوب برای جلب افکار عمومی این کشور استفاده کردند. 🔸فیلم "من یک اوکراینی" هستم از طریق سایت یوتیوب منتشر گردید و بیش از 3 میلیون بیننده داشته است. یک خانم اوکراینی با ظاهری آراسته تاکید می کند که شورش های این کشور فقط و فقط با هدف کسب آزادی و دموکراسی و مبارزه با فساد اقتصادی بوده است. 🔅تمد🔅 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Temod_uni
نقش شبکه های مجازی در جنبش های اجتماعی 🖍جنبش مدنی مولدوای در انتخابات پارلمان این جنبش در آپریل 2009 و در شهرهای بزرگ مولدوای و پیش از اعلام نتایج انتخابات به وقوع پیوست. اعتراضات تماما بوسیله توئیتر، راه اندازی شد که بعضا از آن بعنوان انقلاب توئیتری نام برده می شود. در پایتخت بیش از 30هزار شورشی و اعتراض گر در روز 7 آپریل به ساختمان پارلمان و اداره ریاست جمهوری حمله کرده، شیشه ها را شکسته و وسایل را به آتش کشیدند. گفته می شود که عامل اصلی این شورش خانم روزنامه نگار بیست و پنج ساله ای بنام Natalia Morar بوده بواسطه پست هایش بر روی وبلاگ خبری آنلاین خود که جرقه بسیج مخالفان را زد. 🔅تمد🔅 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Temod_uni
نقش شبکه های مجازی در جنبش های اجتماعی 🖍انقلاب مصر 🔸در مصر بیش از 20 میلیون نفر از اینترنت استفاده می کنند. 42 میلیون نفرتلفن همراه دارند. ازاین دوبابت مصردرقاره افریقا اول است. درمصر 162هزار بلاگر فعالند. 🔹در سال 2008 یک گروه با بهره گیری از فیس بوک توانست 80 هزار نفر را علیه گرانی مواد غذائی بسیج کند. هم چنین از فیس بوک برای جلب پشتیبانی از اعتصاب کارگران پارچه بافی و اعتراض ها ی کارگری 6 آوریل 2008 (که روز ناخوشنودی ملی مصر نامیده شد) استفاده خوبی شد و این نخستین اعتصاب موفق در این کشور بود که با بسیج اینترنتی برگزارشد و دولت مصر در6 آوریل 2008 یکباره تکان خورد و سعی در رسیدگی به درخواست معترضین کرد. 🔺انقلاب مصر و موج اعتراضات در این کشور با فرآخوان تجمع در روز ۲۵ ژانویه 2011 در صفحه “کلنا خالد سعید” به عنوان روز انقلاب بر ضد فقر و فساد و بیکاری مصر در فیس بوک آغاز شد. 🔸تجمع چند هزار نفری در روزهای پس از۲۵ ژانویه به تجمعات و راهپیمایی ها میلیونی در قاهره برای سرنگونی مبارک تبدیل شد. دولت مصر سه روز پس از شروع تظاهرات مردم ، در 28 و 29 ژانویه اقدام به قطع اینترنت و تلفن همراه نمود تا بدین وسیله ارتباط تظاهرات کنندگان را قطع کند. 🔅تمد🔅 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Temod_uni
📌استاد صفایی حائری 🔸فهم قرآن چهار مرحله دارد: ترجمه، تفسير، روح، نور. ترجمه، درك مفهوم كلمه‏ هاست. و تفسير، شناخت مصداق و نمونه‏ هاست. و روح، درك انگيزه تركيب كلمه‏ها و جمله‏ هاست و آگاهى به عواملى است كه در نهان كارگر هستند. و نور، ديدار از جلوه‏هاى عظيم و عميق آيه‏ هاست، كه به هدايت و عبوديت و صراط مستقيم می رساند. و دليل اين ادعا همان آيه 52 شورى است؛ «كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ما كنت تدرى ما الكتاب و لاالايمان و لكن جعلناه نورا نهدى به من نشاء من عبادنا ... و انك لتهدى الى صراط مستقيم». براى رسيدن به اين مراحل، روش‏ها و برنامه‏هايى هست ....مهم اين روش‏ها هستند، نه برداشت‏ها. روش دادن، چشمه را كاويدن است و از برداشت‏ها گفت‏وگو كردن، استخر را به آب بستن. و چه كسى نمى‏داند كه آب چشمه بهتر از آب استخر است. جهت فیض بیشتر از سخن؛ به کتاب روش برداشت از قرآن استاد مراجعه کنید 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه دهه هشتادی ها 📌پیوست سخن مقام معظم رهبری در مورد دهه هشتادی «جوان دهه_هشتادی که نه جنگ را،نه امام را،نه انقلاب را دیده اما همان مفاهیم را با همان روشن بینی، با همان اقتدار که در ابتدای انقلاب یک جوان فهمیده ای دنبال میکرد،امروز این نوجوان ما دارد دنبال میکند»۱۱ آبان ۱۳۹۶ 🖊نمیدونم چرا هر نسل، به جای رشد دادن، انتقال تجربیات و ورزیده ساختن نسل جدید ، انها را سرکوب میکند؟؟!! 🆔 @Temod_uni
💠 ایده های عملیاتی و کرونا برای ایام اربعین و نقش افرینی میدانی 🌷 نسل به نسل در پناهت هستیم 💡بسته ایده پردازی 🔺پکیج زیر مجموعه ای از ایده های عملیاتی و رسانه ای برای جاماندگان اربعین می باشد. 🔅تمُد🔅 🆔 @temod_uni
یکی از قابلیت های باد صبا این می باشد که یکی از خادمین حرم به نیابت از شما به زیارت امام رضا(ع) میرود و عکس زیارت رو برای شما ارسال می نماید. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت است، به گونه ای که قرائت های فانتزی، ماورائی و مصنوعی از عرفان، معنویت و شهادت را به جامعه پمپاژ می کند. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
#مقدمه این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت
📝گزیده‌ای از یادداشت 📚 بالیوود مذهبی در ژانر روایت‌های صورتی . 🔹پرده اول: با شروع روایت سیره شهدا، از ابتدای دفاع مقدس، مادران و همسران شهدا به عنوان اولین راویان معرفی می‌شوند. بنابر اثرگذاری این هنر انقلابی، با پایان جنگ، روایت‌های مادرانه و همسرانه قوت گرفته و تولیدات فرهنگی در قالب‌های مختلف، بخش مهمی از گفتمان‌سازی‌های حول جهاد و شهادت را به دوش می‌کشد. نظرات انتقادی در این برهه علاوه بر نفی برخوردهای ماورایی با شهدا، اغراق را به مثابه تحریف می‌دانست و اعتقاد داشت پنهان ماندن آرمان‌های شهدا پشت آفتاب شهیدان خطاست. 🔸پرده دوم: نسل جدید انقلابیون پا به عرصه فعالیت‌های فرهنگی گذاشته‌اند و از روایت‌های سیره شهدا برای خود فانتزی‌های مذهبی ساخته و در گوشه آمال خود به دنبال الگوهایی همچون همسر شهید مدق و یا همسرانی در تراز ابراهیم همت میگردند. اما با عقلانیت شکل‌گیری این شخصیت‌ها را اقتضای محیطی می‌بینند و انقلاب و جنگ را کارخانه انسان‌سازی می‌دانند؛ در نهایت خود را نیز عهده‌دار حفظ این آرمان‌ها می‌بینند. 🔸مسئله اصلی ساخت این فانتزی‌ها و نوع روایتگری‌ها روایت همسرانه‌ای بود که فقط لبه باریکی از زندگی شخصی‌ و برشی تراش خورده و صیقلی افراد را نشان میداد. و بالاخره نسلی با این تمناها، خود صاحب جریان اصلی فرهنگ در کشور شده و پا به عرصه نهادند. 🔹پرده سوم: با شروع صحنه مجاهده دفاع از حرم، خادمین شهدا دیگر بازیگران اصلی میدان جبهه حق بودند و همسرانی که با همان خاطرات انس گرفته بودند حالا خود به صحنه‌گردان‌های اصلی تبدیل شده‌اند. 🔺دوباره تولیدات فرهنگی و نویسنده‌هایی که به قصه‌های ناب رسیده‌اند؛ اما آن چیزی که با آن مواجه می‌شویم دیگر رنگ و بوی نیمه پنهان ماه‌ها را ندارد و کمی دلبرانه‌تر مینویسد و تا حریم خلوت شهدا پیش میرود. و این آغاز بحرانی بود که صورت و چشمان شهدا به جای سیرت و ایمانشان الگوی نوجوانان و جوانان قرار گرفت. به کار بردن الفاظی در وصف شهدا که فقط از محارمشان بر می‌آمد حالا ورد زبان نامحرمان شده بود. 🔺روایت‌های خلق شده روایت همسر از شهید بود نه همسر شهید.. کتاب‌هایی که پرفروش میشوند و در این میان آنچه فدا می‌شود خود شهید است. دیگر پاسدار ارزش‌ها نیست بلکه نگهبان خوانده شدن و دیده شدن است. آیا قرار بود ما شهدا را اینگونه شناخته و تا این حد به لایه‌های حریم خصوصی شهید وارد شویم؟ این تولیدات چه هدف و الگوسازی خاصی را در نظر دارد؟ 💠روایت اهداف شهیدان، باید آسان کننده‌ی خودسازی باشد و مانع دست یازیدن به راه شهدا نشود. روایت ناب و تراز که با پرداخت صحیح به نیت، شور و عشق انقلابی حاصل میشود، نیاز به منطق پرداختی دارد که با شروطی همراه است: ۱. هدف از تولید محصول برای متولی امر، صرفاً خوانده شدن و دیده شدن نباشد، نویسنده برای دل به خواه خود ننویسد، دچار طاغوت شهید پرستی نشود و با روایت‌های حاشیه‌ای روی شخصیت حقیقی شهید، حجاب ایجاد نکند. ۲. محصول به کار انقلاب بیاید؛ بدین معنا که قابل تعریف در مسیر تمدن‌سازی انقلاب اسلامی باشد و اسلام اجتماعی را در مرحله سوم انقلاب معنا کند یا به عبارتی ظهور دولت اسلامی، به عنوان معیار نویسندگان قرار بگیرد. بنابراین برنامه‌ریزی و هزینه برای تربیت نسلی اینچنینی از نویسندگان، ضروری و غیرقابل اجتناب است. ‼️ روایت‌های صورتی هشدار ذائقه‌سازی‌هایی زرد و نسلی لاعلاج را می‌دهد که نیاز به جراحی‌های عمیق تربیتی دارد. و این آغاز ماجراست... 🆔 @Temod_uni
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
#مقدمه این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت
استوری همسر شهید بلباسی ⚠️همیشه خدا دانشجوها تو راهیان نور، تو دوره های معرفتی دانشجویی،سر کلاس درس،.... میگند که زندگی ما کجا و شهدا کجا؟ اصلا ما خودمون را هم بکشیم به اونا نمی رسیم! اصلا اگه بخواهیم هم نمیتونیم اونطوری باشیم! ⚠️مقصر این طرز تفکر و زاویه دید؛عزیزانی اعم از نویسنده و گوینده و روایت گرایی هستند که واقعیت زندگی شهدا را گلچین و تیکه پاره می کنند. ⚠️در صورتی که اولین آسیب پنهان کردن قسمتی از واقعیت زندگی شهدا؛غیر دست یافتنی کردن اونا برای جوان امروزی است. ⚠️آسیب بعدی که بین دانشجوها کم نیست؛اینه که برخی از اختلافات دختر و پسرهای مذهبی و خیلی شهدایی؛بعد از ازدواج همین هست که دختر خانم ها به همسراشون گیر میدند و یا دل زده میشند که ؛ چرا مثل فلان شهید نیستی؟ چرا نماز شبت ترک شد؟ چرا بعد از نماز صبح جامعه کبیره مثل فلان شهید نخواندی؟ یعنی یه متری دست شون دادیم که بر اساس کل واقعیت زندگی عادی شهدا نیست؛و لذت های زندگی را به کام شون تلخ کردیم. 🔰شهدا افراد مقدسی هستند که قبل از شهادت یک زندگی کاملا عادی مثل زندگی میلیون ها نفر داشتند؛و نقطه عطف زندگی شون یا مبانی معرفتی قوی شون بوده؛یا یه تصمیم درست دقیقه نود تو زندگی شون بوده؛یا هر عامل مثبت دیگری. اصلا اینطوری نبوده که اینا از عالم دیگه ای اومده باشند؛نه. اتفاقا زندگی کاملا عادی مثل من و شما داشتند. 🔰مثل شهدای کربلا که تاریخ کل واقعیت درباره اونا را بیان کرده. میتونی شهید حر بن ریاحی باشی؛که راه را بر امام ات بستی ولی بعدش شهید تو رکاب امامت بشی و امام زمان بهت سلام بده. میتونی زهیر یا وهب باشی و تغییر مذهب بدی و شهید بشی. 🆔 @Temod_uni
🔸جملات کوتاه از علامه حسن زادها املی 🖇هر چه تعـلقــات بیشتـر، تعـقلات کمتــر و همچنیـن از آن طرف، هرچه تعـقـل بیشتــر تعلـــق کمتر 🖇 قراین و شواهد نشان می دهد انقــلاب اسـلامی و نـظام مقدس جمهـوری اسلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان ارواحنا فداه می باشد. 📌آدرس کانال؛ 🆔@Temod_uni
🔰در سوگ بزرگ‌تر و بزرگ‌تری ✍️یادداشت در باب فوت ۵ تن از همراهان قدیمی انقلاب 👤علامه حسن زاده آملی 👤علامه مصباح 👤علامه حکیمی 👤حیدر رحیم پور 👤سیدهادی خسروشاهی بسم الله 💠 فقدان مجاهدانی که در نهضت امام نقش پیشران‌های فکری و عقیدتی را ایفا می‌کردند، رخنه‌ای جبران ‌ناپذیر است. انقلاب اسلامی، گام دوم خود را با از دست دادن بیش از پیش رهبران نهضت برداشته است. اما سوگ عظیم‌تر، فقدان «بزرگ‌تری» در مناسبات اجتماعی جریان انقلاب اسلامی است. ما پیش از «بزرگ‌ترها»، «بزرگ‌تری» را از دست دادیم . 💠قریب به یک دهه است که عرصه عمومی متمرکز در شبکه‌های اجتماعی در انقطاع کامل از رهبران فکری، دچار التهاب و تشتت و تک‌روی است. فرایند اجتماعی شدن و مسئولیت‌پذیری و اثرگذاری اجتماعی به گونه‌ای است که نه تنها کسی نیازی به «بزرگ‌تر» ندارد، بلکه این کنشگران برتر شبکه (!) هستند که حیات اجتماعی بزرگ‌ترها را تضمین می‌کنند و یا امتداد می‌بخشند . 💠 درست است که ما همه سوگوار این عزیزان هستیم. اما پیش از آنکه به سوگ بنشینم، کدامیک از این بزرگان نقش راهبری در مناسبات اجتماعی و سیاسی ما داشتند؟ ما با سیاست‌ورزی تکلیف‌گرایانه علامه مصباح یزدی چه کردیم؟ عدالت‌خواهی مرحوم حکیمی چه نسبتی با رفتارهای غیرمتعهدانه ما داشت؟ و تا چه اندازه توانستیم سنت تربیتی مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور را ادامه دهیم و جبهه انقلاب را تقویت کنیم؟ 💠 بزرگترها مانند هر پدیده دیگری در این زمانه، مصادره و مصرف می‌شوند. میدان‌داری متشتت سلبریتی‌های حزب‌اللهی نیازی به سنت بزرگ‌تری اندیشمندان و مصلحان فرهیخته ندارد. همین امر است که اساتید حوزه و دانشگاه رغبتی برای ایفای نقش به عنوان مصلحان اجتماعی ندارند. چرا که شاید ورود به این عرصه در اختیار آنان باشد، اما قطعا مدیریت چنین میدانی دست آن‌ها نخواهد بود و معلوم نیست معادلات حاکم بر جهان فضای مجازی با آینده و سنت فکری آنان چه می‌کند؟ ‌ 💠 از سوی دیگر، در دوران دولت اسلامی ما به بزرگ‌ترهایی نیازمندیم که علاوه بر جایگاه نظری، بتوانند جامعه را در تشکیل دولت مطلوب یاری دهند. چنین امری نیازمند نزدیک شدن به امر سیاسی و حتی کنش سیاسی مطلوب است. این در حالی است که سنت فرهنگی ما میانه‌ای با «بزرگ‌تر مقتدر و سیاست‌ورز» ندارد. ما عموما از بزرگ‌تر «مظلوم و گوشه‌نشین» [و البته در عین حال معترض] استقبال می‌کنیم. هر چه زهد نسبت به قدرت بیشتر، برای ما محترم‌تر! . 💠 لذا سوال اینجاست؛ در دوران حاکمیت سلبریتی‌های حزب‌اللهی بر مناسبات اجتماعی جریان انقلاب اسلامی و بی‌نیازی آن‌ها از راهبری بزرگ‌ترها و نیز مذموم‌انگاری قدرت و تقدیس‌انگاری گوشه‌نشینی معترضانه، چگونه می‌توان به حضور بزرگان در قدرت امیدوار بودو به دولت اسلامی اندیشید؟ ✍️تنها چیزی که از این بزرگان برای ما به یادگار مانده است آثار مطالعاتی آنها می باشد که نباید بگذاریم به فراموشی سپرده شوند. 🔹جهت آشنایی با اندیشه هر استاد و سیر مطالعاتی آنها بر روی لینک های زیر کلیک نمایید 🖊استادخسروشاهی:https://b2n.ir/p31215 🖊علامه مصباح:https://b2n.ir/w75201 🖊علامه حکیمی:https://b2n.ir/d29112 🖊علامه حسن زاده آملی:https://b2n.ir/e03843 🖊حیدر پورازغدی:https://b2n.ir/k61599 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni