✍🏻نقدمراقبه برمبنای لذت گرایی اشو(1)
⬅️الف) مراقبه پیشنهادی او و لذّتطلبی انحصاری حاصل از آن، (منظور هر نوع لذّتی، البته از جنس مادی نه الهی آن است) برای همگان قابلپذیرش نیست؛
⬅️ب) مراقبه او از این حیث کارآمد نخواهد بود؛ زیرا افراد دارای منشها و تمایلات متفاوتی هستند و هر کس از روشی که بیشتر با روحیات و تمایلات او همخوانی دارد، بیشتر لذّت میبرد( نهفقط روابط جنسی)؛
⬅️ج) آنجا که میگوید برای پاکسازی فرد باید آنچه را که میخواهد و تمایل دارد، انجام دهد و این به دید فرد بستگی دارد که به چه چیزی تمایل دارد و یا لذّت میبرد، بهحکم این قضیه، هر کس از هر آنچه میخواهد و تمایل دارد میتواند استفاده کند و در این راستا، دیگران و منافع آنها اهمیت ندارد و ممکن است که به دیگران صدمه وارد شود.
📚طاهره محنت فر،مقاله بررسی و نقد اخلاقی مبانی و اصول عرفان اُشو.
#عرفان_نوظهور
#اشو_مبانی_مراقبه_نقد
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
✍🏻نقدمراقبه برمبنای لذت گرایی اشو(2)
✅د) اگر استفاده از نیروی جنسی به صورت نامحدود (همانطور که اُشو میگوید) آزاد گذارده شود، این عمل ممکن است که فرد را به سمت شهوترانی سوق داده و مشکلات و تبعات جبرانناپذیر از لحاظ اخلاقی به بار خواهد آورد.
🔷در مجموع میتوان گفت که مراقبه اُشو نهتنها روشی برای رسیدن به خدا و پاکسازی درون و ذهن نیست، بلکه صرفاً راهی برای توجیه و بهرهوری هرچه بیشتر انسان از لذّات جسمانی است.
🔹او در این مسیر، راه افراط را در پیشگرفته و آمیزش جنسی را بزرگترین هنر مراقبه میداند و معتقد است که کابینهای عشق مملو از خدا هستند. چه دلیلی بیشتر و بزرگتر از اینکه اُشو تنها در پی لذّت طلبی است. پس بر خلاف ادعاهایش که مدعی رسانیدن فرد به خداست، تنها انسان را به ورطه نابودی و هلاکت، نه الوهیت و خدا گونه شدن سوق میدهد.
#عرفان_نوظهور
#اشو_مبانی_مراقبه_نقد
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
راه حل گرگوری، راه حلی نومیدانه، بدعت گذار و بی فایده
ریچارد کارترایت این راه حل را خیلی زود با عنوان: نومیدانه، بدعت گذار و بی فایده desperate, heretical and unhelpful رد می کند.
در پست پیشین گفته شد که جناب گرگوری برای توجیه تثلیث (دفاع از وحدت خدا و الوهیت سه شخص) از تمثیل وحدت طلا - تکثر سکه ها و نیز وحدت بشریت - تعدد افراد بشری، بهره می برد. گرگوری در اینجا متوجه شده که "طلا" یک واژه ی انبوهه mass term است تا یک اسم شمردنی count noun . اصطلاحات انبوهه ای دارای تعدادی ویژگی هستند که آنها را از اسامی شمردنی، متمایز می کند: به ویژه، آنها جمع بسته نمی شوند؛ بنابراین همانطور که گرگوری اظهار می دارد، "طلا ... یکی است". دیگر آن که، به طور شهودی، Intuitively اسامی شمردنی بر «اثاث» دلالت designate می کنند، در حالی که اصطلاحات انبوهه ای بر «مواد» دلالت می کنند. طلا، آب، جو دوسر و ...
گرگوری چنین استنباط کرده است که طبیعت بشر و به قیاس، الوهیت، هم باید به نحوی که یک طلا وجود دارد (به قطعاتی تقسیم می شود که در واقع "طلا" نیستند، بلکه صرفا طلایی هستند) درک شود. فقط یک بشریت هست که به قطعاتی تقسیم شده است که هر کدام به درستی بشریت نیستند، بلکه فقط یک شخص بشری هستند. گرگوری می خواست این گونه، تثلیث را توجیه کند؛ اما ریچارد کارترایت این راه حل را خیلی زود با عنوان نومیدانه ، بدعت گذار و بی فایده desperate, heretical and unhelpful رد می کند
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#تمثیل_گرگوری
#ریچارد_کارت_رایت
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
30.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ پاسخ به تحدی شبکههای#وهابیت: چه کسی در #جنگ_احد فرار کرد؟
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
👈مجری #شبکه_وهابی_کلمه، مشهور به #عقیل_بی_عقل تحدی کرده است که یک روایت صحیح از کتابهای شیعه و یا سنی بیاورید که #امیرمؤمنان علیه السلام نیز همانند #عمر_بن_خطاب و #بزکوهی در جنگ #احد فرار نکرده است...
🔻در این کلیپ از کتابهای شیعه و سنی به این تحدی پاسخ داده شده و از تمام پیروان #سقیفه پرسیدهایم که :
✔️ یک روایت بیاورید که #ابوبکر در یک جنگ یک مشرک را کشته باشد و یا یک مگسی را از روی شانههای مبارک رسولخداصلیاللهعلیهوآله پرانده باشد...
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🕌 پرخوابی
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
إيّاكُم و كَثرَةَ النَّومِ ؛ فإنَّ كَثرَةَ النَّومِ يَدَعُ صاحِبَهُ فَقيرا يَومَ القِيامَةِ .
از پر خوابى بپرهيزيد؛ زيرا پر خوابى صاحب خود را در روز قيامت، تهيدست مى گذارد.
📝شرح روایی :
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
مَن خافَ البَياتَ قَلَّ نَومُهُ. «الأمالي للصدوق»
هر كه از شبيخون [مرگ ]بترسد، خوابش كم شود.
▫️ الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :
كَثرَةُ النَّومِ مَذهَبَةٌ للدِّينِ والدُّنيا . «الكافي»
پرخوابى، باعث از دست رفتن #دين و دنياست
🔹الاختصاص (شیخ مفید): 218.
#خواب #پرخوابی #غفلت
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)
#پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
#امام_علی علیه السلام
#امام_صادق علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
📚آثار و کتابهای اشو
👈اشو هرگز کتابی ننوشت، بلکه آثار او شامل سخنرانیهایی است که انجام داده است؛ از اشو 7000 سخنرانی. 1700 نوار ویدئو و کاست بهجای مانده که در بیش از 650 جلد کتاب انتشار یافته و تقریباً تمامی آنها به سی زبان زنده دنیا ترجمه شده است؛ کتابهایی موجود بهوسیله پیروان او گردآوری و چاپ شده است.
#عرفان_نوظهور_آثار_اشو
#سخنرانی_پیروان
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠مبانی عرفان اشو
🔷آموزههایی که عرفان اُشو را تشکیل میدهد، بر اساس چند مبنا شکلگرفته است
1️⃣ بخشی از مکتب اُشو متأثر از یوگاست. بخش دیگری از مکتب اُشو از آیین تنتره نشئت گرفته است و بهشدت از آن متأثر است. آیین تنتره یکی از آیینهای هندی است که بر اساس پرستش شاکتی همسر شیوا «تخریبگر و ویران کننده» استوار است. پیروان این مذهب انرژی جنسی و شهوت زنانه را نماد شاکتی میدانند. او در کتابی تحت عنوان تعالیم تانترا، کندالینی یوگا، در دو جلد به این مباحث پرداخته است.
2️⃣قسمت دیگری از اندیشههایش تحت تأثیر اندیشههای بوداست و در موارد مختلف، در بیان توضیح و توجیه مطالب از بودا متأثر است. او همچنین از عرفان و عارفان اسلامی داستانهایی را مطرح میکند، اما در مقابل صوفیگری و صوفیان را حق و حقیقت مینامد و اسلام را همچون یک انبوهة عظیم میداند. طبق گفتههای خود، از شیخ کبیر تأثیر پذیرفته و عرفانهای شرقی را هم قابلتأمل میداند.
3️⃣ دومین مبنای عرفان اُشو، همان اساس و مبانی تمام آیینهای معنوی هند است. اصولی از قبیل تناسخ، روحِ وحدت کیهانی، نیروانه و شریعت انسانی؛ او در سخنرانیهای خود یا بهطور مستقل و یا در تلفیق با دیگر مطالب به تعریف این مبانی پرداخته است.
#عرفان_کاذب_مبانی_اشو
#یوگا_تنتره_آئین_هندی
#بودا_عارفان_اسلامی_شیخ کبیر
#تناسخ_نیروانه
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💢معنویت از دیدگاه اشو
⭕️در آثار اشو شعار عرفان و معنویت زیاد تکرار شده و بسیاری از مخاطبین اشو، اندیشههای اشو را با هدف رشد معنوی مطالعه میکنند. پارهای دیگر تصور میکنند که اندیشههای اشو با معارف اسلامی سازگار است؛ به این دلیل که هم خدا و هم نام پیامبران و هم بهشت و جهنم در نوشتههای اشو آمده است. اما آیا به راستی مراد اشو از بهشت و جهنم، همان رستاخیز موجود در متون اسلامی است؟
✅اشو از آنجا که دین را تجربه فردی می¬داند و هدف ادیان را سیر درونی می¬شمارد، بسیاری از تعالیم مهم و اساسی ادیان را به صورت دنیوی و فردی تأویل می¬کند. او از اساس، حقایقی به نام بهشت و جهنم را نمی¬پذیرد و بهشت و جهنم را اولاً، امری فردی و درونی و ثانیاً، دنیوی میداند که در زندگی روزمره قابل تحقق است؛ «از جهنم نهراس! آری، نوعی از بهشت و جهنم وجود دارد که حالتی روانی در وجود توست و به جا و مکانی ویژه در زمین یا آسمان هیچ ربطی ندارد. این پندار را دور بینداز، دین به این مهملات ربطی ندارد» وی با همین نگاه معتقد است که انسان میتواند بهشت و جهنم را بیافریند و در همین عالم به خلق آنها همت گمارد و آنها را در همین زندگی تجربه کند.
📚دل به دریا بزن، اشو ص ۷۳؛ چراغ راه خود باش، اشو ص ۹۹
#عرفان_کاذب_معنویت_دیدگاه_اشو
#دین_تجربه_فردی_ادیان_تاویل
#پندار_بهشت_جهنم
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
❌ خیال میکنی نفسی می آید و ضربانت هم میزند، یعنی که زنده ای؟!
⭕️ خیر! نزد خدا و قرآن، ملاک زنده و مرده انسان، ایمان است و مکتب نه نبض و ضربان!
👈 پس با نور ولایت و قرآن، زود کسب حیات کن و خارج کن خودت را از قبرستان اموات عمودی!
👇👇👇👇
🌴 آیه 122 سوره انعام 🌴
🕋 أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا
⚡️ترجمه:
وآيا آنكه (به واسطهى جهل و شرك) مرده بود، پس او را (با هدايت خويش) حيات بخشيديم و براى او نورى (از ايمان) قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه خود را بيابد، مَثَل او مَثَل كسى است كه در ظلمتهاى (جهل و شرك) قرار دارد و از آن بيرون آمدنى نيست؟
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔰فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی مذاهب و فرق
👆جهت اطلاع و هرگونه پرسش با شماره های مندرج در بنر تماس بگیرید.
عضویت در کانال
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔻 #بارتلمی_سنت_هیلر، مستشرق معروف فرانسوی و عضو آکادمی علوم سیاسی و اخلاق فرانسه در عظمت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله مینویسد:
«محمد [صلیالله علیه و آله] به عنوان یکی از فوق العاده ترین انسان ها و یکی از بزرگترین افرادی شناخته میشود که بر روی زمین ظهور کرده اند.»
#نقد_وهابیت
#نقد_مسیحیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#پیامبر_اکرم #پیامبر_خدا #رسول_الله
عضویت در کانال 👇
🔴معاد در مکتب اشو
⭕️اشو به صراحت، روز واپسین و معاد را انکار و این گونه دلیل میآورد: خداوند، قبلاً در مورد تو قضاوت کردهاست و این چیزی نیست که قرار باشد در آینده اتفاق بیفتد، بلکه قبلاً اتفاق افتاده است. در مورد مسأله روز رستاخیز نگران نباش؛ به ترس نیازی نیست… همان لحظه¬ای که خداوند تو را آفرید، در مورد تو قضاوت هم کرده است.
او قدم فراتر می¬گذارد و با بیانی که به «جبر» نزدیک است، خداوند را مسئول اشتباهات انسان معرفی میکند؛ «تو مخلوق خدا هستی، اگر اشتباهی رخ بدهد، او مسئول توست، نه تو! اگر تو به گمراهی بروی، او مسئول است، نه خودت. تو چطور می¬توانی مسئول باشی؟! اگر تو نقشهای بکشی و غلط از آب درآید، کسی نمی¬تواند بگوید خود نقشه مقصر بودهاست».
⬅️شگفتا! اشو که فلسفه خوانده و به گفته خودش فلسفه تدریس نموده، چطور به این وضوح مرتکب مغالطهای فاحش می¬شود؟! آیا قیاس موجودی مختار و صاحب اراده مثل اشو، با نقشهای مکتوب و رسمالخطی بی¬جان، صحیح است؟
روشن است نتیجه¬ای که اشو از بیان بالا میگیرد، بعد از انکار رستاخیر، اثبات آزادی انسان است؛ بنابراین، لازم نیست از خدایی خیالی که در پایان جهان از تو بازخواست میکند که چه کرده¬ای و چه نکرده ای، بترسی! او قبلاً داوری کرده و تو آزاد هستی و لحظه-ای که شخص بداند تماماً آزاد است تا خودش باشد؛ زندگی پویایی آغاز میشود.
📚منبع:شهامت، اشو، ترجمه خدیجه تقی پور ص ۱۲۷
#عرفان_کاذب_اشو_انکار_معاد
#جبر_داوری_آزاد_مغالطه
عضویت درکانال👇👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
✅صفات الهی در مکتب اشو
کلمات اشو به روشنی استفاده میشود که وی خدا را با صفت عدالتش نمیشناسد و آزادی انسان را با نفی رستاخیز اثبات میکند. خدایی که اشو معرفی میکند، خدایی است که انسان را موجودی یله و رها میپسندد، نه موجودی که باید با بندگی خدا به قله معرفت او و آنگاه به بهشت برین قدم گذارد.
اشو، خدایی را میپذیرد که حکمتی در کارهایش وجود ندارد و خالقی را معرفی میکند که انسان را آفریده و فقط او را مأمور به ایجاد پویایی و خلق شادی در زندگی چند روزه دنیا نمودهاست، نه چیز دیگری!
✅وی اساساً نه فقط ادیان موجود، بلکه تمامی مکاتب و جهانبینی¬ها را بی اعتبار میداند و انسانِ مطلوب را کسی میداند که به هیچ سنتی تعلق ندارد و تمامی باورها را دور ریخته است. سر سپردن به حقیقت، یعنی این که من به هیچ سنتی تعلق نخواهم داشت. فقط زمانی باور خواهم کرد که خودم بدانم، نه قبل از آن.
به راستی مگر نه این است که مجموعه اندیشههای اشو، خود یک نظام اعتقادی است که چه بخواهیم، چه نخواهیم، خود یک سنت است؟ مگر غیر از این است که اشو دارای باورهایی است که وی اصرار به صحت آن باورها دارد و فقط باورهای خود را حقیقت میداند؟ باید پرسید اگر تمامی جهانبینیها دور ریختنیاند، صحت نظام معرفتی و باورهایی که اشو عرضه میکند، چگونه اثبات میشوند؟ با چه میزانی است که مکتب اشو از دیگر مکاتب استثنا میشود و حکم عامی که اشو در مورد همه مکاتب ادعا میکند، شامل مکتب خودش نمیشود؟
📚منبع: من درس شهامت می¬دهم، اشو ص ۷۲
#عرفان_نوظهور_اشو_صفات_خداوند
#نفی_عدالت_انسان_رها
عضویت درکانال👇👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622ca
✳️بهشت و جهنم در مکتب اشو
🔹او بهشت و جهنم را زاییده «ترس» و «زیادهخواهی» بشر میداند؛ «ترس و زیادهخواهی دو روی یک سکهاند. ترس، جهنم را آفریده است و زیادهخواهی، بهشت را. آنها فرافکنی ترس و زیادهخواهی اند».
👈بنابراین، طبیعی است که اشو به صراحت، قیامت و روز رستاخیز را منکر شود. از منظر وی، هر چه بشر در ناخودآگاه ذهن خود از بهشت انتظار دارد، در همین جهان قابل تحقق است؛ «هستی آماده است. بهشت همین جاست و در هیچ جای دیگری نیست».
🤔نگرش اشو، به دین و دیانت به اینجا ختم میشود که دستورات شریعتی ادیان، در نگاه او، بیهوده و بیفایده جلوه کنند؛ «هیچ نیازی به عبادت نیست، هیچ نیازی به کندوکاو کتاب¬ها نیست؛ هیچ نیازی به نبش قبر تعالیم سنتی و رمز آلود و کهنه نیست. تو میتوانی در عین سادگی و بدون هیچ هیاهویی حقیقت را بیابی»
📚منبع: با خود یکی شو، اشو ص ۹۰؛شهامت، اشو ص ۱۲۷؛آینده طلایی، اشو ص ۱۴۵؛من درس شهامت میدهم، اشو ص ۹۸
با خود یکی شو، اشو ص ۴۰؛شهامت، اشو ص ۱۷۰.
#عرفان_کاذب_اشو_بهشت_جهنم
#زائیده_ترس_منکر_قیامت
#باورها_سخره_تناسخ
عضویت درکانال👇👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠ادیان الهی در مکتب اشو
🔸از آنجا که اشو تمامی تعلیمات ادیان و سنتهای گذشتگان را فاسد و دور ریختنی میداند، عصیان علیه آنها را خوش میدارد و این کار را عملی ماجراجویانه میداند، که بستر رشد و تهذیب انسان را فراهم میکند؛ «چه خوش است عصیان کردن علیه تمام چیزهایی که فاسد شده اند! علیه تمام چیزهای زشت، مرده و گندیده».
از همین زاویه است که از نظر اشو، تمامی متون مقدس توصیفاتی بی نتیجه اند؛ هیچ کس نمیتواند حقیقت را توصیف کند؛ نه کتابهای مقدس، نه وداها!… نمی¬توانند آن را تشریح کنند؛ آنها سعی کرده اند، اشاراتی کرده اند، ولی همه تلاشها بی نتیجه بودهاست و هیچ تلاشی به موفقیت نخواهد رسید.
به راستی چرا هیچ کس نتوانسته حقیقت را بفهمد و بیابد! و این تنها اشو است که توانسته به حقیقت دست بیابد؟ اگر قرار باشد هیچ کس نتواند حقیقت را توصیف کند، اشو در تعلیماتش چه چیزی را دنبال میکند و آنچه اشو به توصیفش میپردازد، چیست؟ اگر هیچ تلاشی هرگز موفق نخواهد بود، تلاش اشو چه سرانجامی خواهد داشت؟
📚منبع: شهامت، اشو ص90و186.
#عرفان_نوظهور_اشو_ادیان_الهی
#فاسد_عصیان_متون_مقدس_حقیقیت
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⭕️مربیگری اشودر دین زدایی(1)
🔴پروسه دینزدایی اشو، در عرصه مربیگری نیز نمایان است؛ مرشد مورد تأیید اشو، کسی است که سنت شکن باشد. در بیان اشو، اصولاً سنت شکنی مساوی است با حقیقت یابی! تو باید با یک مرشد زنده و حقیقی ارتباط برقرار کنی! مرشد زنده و حقیقی کسی است که سنتگرا نیست، سنتشکن است. هرگاه با مرشدی سنت گرا برخورد کردی، بدان که او حقیقی نیست و گرنه سنتگرا نمی بود.
🔹به همین جهت، وی تمامی سنتها و مناسک و آداب جمعی ادیان را لغو میخواند،وی میگوید: «برای یافتن حقیقت به جایی رفتن نیاز نیست. در حقیقت، چیزی تحت عنوان راه، سفر زیارتی و زیارت وجود ندارد. تنها مانع، خود شمایید».
📚منبع: شهامت، اشو، ص ۴۰؛راز بزرگ، اشو ص ۱۳۶.
#عرفان_کاذب_اشو_دینزدایی
#سنت_شکن_ادیادن_لغو_زیارت
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💢مربیگری اشودر دین زدایی(2)
☑️اشو معرفت دینی را تنها در «تجربه دینداری و احساس تشکر از هستی» منحصر میداند؛ نه دارای کیش و آیین خاص بودن. نتیجه اینکه دین جمعی در آثار اشو به دور ریخته می¬شود و دین کاملاً شخصی و در یک احساس و تجربه درونی خلاصه می¬شود. اشو با برجسته کردن همین احساس درونی میگوید: «تو با دارا بودن این احساس، دیندار می شوی؛ نه با مسیحی یا هندو بودن، فقط با قدردان بودن».
✅نکته قابل ذکر در این فراز این است که اگر چه اشو به درستی اشاره میکند که مانع سلوک معنوی، نفس و هواهای آن است، ولی بدون فاصله مرتکب یک مغالطه میشود و ادعا میکند سفرهای زیارتی و اماکن مقدس نمیتوانند سهمی در سلوک معنوی انسان داشته باشند و هیچ چیزی نمیتواند انسان را در این مسیر مدد رساند. باید گفت به همان دلیلی که اشو خود اقدام به تأسیس مرکز مراقبهای در «پونا» (شهری در هند) نمود و به همان علتی که دیگران را به حضور در «اشو پارک» تشویق مینمود، مراکز زیارتی نیز میتوانند دارای آثار روحانی باشند تا انسان در چنین مراکزی بهتر بتواند به تهذیب نفس و پالایش روح بپردازد.
📚منبع: راز بزرگ، اشو ص ۱۳۶؛ مراقبه هنرشور و سرمستی، اشو ص50.
#عرفان_نوظهور_اشو_دین
#سنت_شکنی_منکر_زیارت
عضویت درکانال👇👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
✅✅ مناسبات #امیرالمومنین علیهالسلام و دستگاه خلافت (1)
به نظر میرسد که مناسبات #امیرمؤمنان و شخص #ابوبکر در دوران خلافت بسیار تیره بوده است.
طبق منابع #اهل_سنت و به تصریح کتاب #صحیح_مسلم ، حضرت امیر علیه السلام #ابابکر را #دروغگو ؛ #گناهکار ؛ #حیلهگر و #خائن میدانستند...
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
یک ذات و سه شخص، بسان یک اثر و سه رونوشت
تثلیث (یک ذات و سه شخص) با چالش خرد ستیزی روبروست. چگونه هم یگانگی خدا را بپذیریم و هم سه خدای پدر، پسر و روح القدس را باور کنیم. الهیدانان مسیحی در تلاشند که با تمثیل، تثلیث را توجیه کنند. یک تمثیل این است:
"two copies of Ulysses are the same literary work but not the same book"*
یک اثر ادبی - برای نمونه گلستان سعدی - که چند رو نوشت دارد، در عین تعدد کتب رونوشته با وحدت اصل اثر روبروست. در تثلیث هم یک اصل (ذات) هست که سه رو نوشت (شخص) دارد که برابر ذاتند.
چالش این تمثیل آن است که
۱.رونوشت های یک اثر، تنها مشابهند و نه برابر.
۲. نسبت اثر ادبی به رو نوشت مانند ذات به شخص نیست. در تمثیل اثر ادبی، تنها رونوشت ها وجود دارند. چیزی بنام اثر ادبی، اعتباری است؛ اما ذات دارای سه شخص، وجودی اعتباری نیست.
------
*https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#تمثیل
#نقد
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
27.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ چه کسانی دشمنان #امیرالمومنین علیه السلام بودند؟ طبق مصادر #اهل_سنت
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠کرامت تراشی صوفیه براساس خواب
🔸بزرگان تصوف با نقل خواب خود یا مریدان و تعبیر سلیقهای آن در مجالس صوفیه، به دنبال کرامت تراشی و بالا بردن شأن و جایگاه خود و دیگر بزرگان صوفیه هستند.
🔹چنانچه مریدی به شیخ صفیالدین گفت: «در عالم خواب دیدم سرآستین شیخ از عرش بود تا ثری (زمین). شیخ گفت فرزند این را به قدر حوصلهات به تو نشان دادهاند! وقتی سرآستین شیخ اینگونه است بقیه لباسش چگونه است؟» [1]
🔻یا عطار در مورد تولد رابعه عدویه میگوید: «پدرش در خواب، رسولالله (صلی الله علیه و آله) را دید که به او فرمود غمگین مباش که این دخترک نوزاد، بانوی گرانقدری است که هفتاد هزار تن از امت من در انتظار شفاعت او خواهند بود.» [2]
🔰در حالی صوفیه این خوابها را بهعنوان کرامت نقل میکنند که اولاً کرامت در خواب واقع نمیشود و در بیداری و در زمان هوشیاری کامل صورت میگیرد.
🔰دوم اینکه خود خواب حجیت ندارد چه برسد به اینکه آن را کرامت بدانیم.
📚پینوشت:
1. بزاز اردبیلی، درویش بن اسماعیل، صفوه الصفا، مصحح طباطبایی مجد، نشر زریاب، تهران، 1364، ص 152.
2. بدوی، عبدالرحمن، شهید عشق الهی رابعه عدویه، مترجم تحریرچی، نشر مولی، تهران، ۱۳۶۷، ص ۸.
#نقد_تصوف
#خواب
#کرامت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠افسانه همراهی بایزید با امام صادق (ع)
🔸عدهای معتقدند بایزید بسطامی از یاران امام صادق (علیه السلام) بوده و از تعالیم آن حضرت بهرهمند شده است.
🔹عطار نیشابوری به این مطلب اشاره کرده و میگوید:
«بایزید بسطامی بعد از این که علوم را فرا گرفت، وارد عرفان شد و برای اینکه عارف کامل شود، لازم دانست که به خدمت عرفای بزرگ جهان برسد،
لذا از بسطام خارج شد و مدت سی سال با تحمل گرسنگی و محرومیتهای دیگر به خدمت عارفان بزرگ رسید و در آن مدت 313 استاد را درک کرد که آخرین آنها جعفر صادق (علیه السلام) بود.
هر روز بایزید به حضور آن حضرت میرسید و گفتههای او را به خاطر میسپرد و چشم از وی بر نمیداشت. [1]
🔻داستان ذکر شده در منابع صوفیه نقل شده و وقوع آن ناممکن است. زیرا در صورتی که مدت عمر بایزید 73 سال باشد و خواه وفات وی در سال 234 یا 261 هجری قمری باشد، به هر حال ولادت وی سالها بعد از شهادت امام صادق (علیه السلام) یعنی در سال 148 قمری اتقاق افتاده است.
🔰بنابراین ملاقات آنها ناممکن خواهد بود و این مطلب جز افسانه و داستانسرایی صوفیه نمیتواند باشد.
📚پینوشت:
1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، صص 117 و 118 به نقل از: عطار نیشابوری فریدالدین، تذکره الاولیاء، ج 1، ص 136.
#نقد_تصوف
#عطار_نیشابوری
#بایزید
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کرامت تراشی تا کجا
🔸در تصوف به کمتر مسئلهای میتوان برخورد که از آن کرامتی نساخته باشند. آنهم کراماتی که با عقل انسان در تضاد است چه رسد به شریعت اسلامی.
🔹چنانچه در کتاب نفحاتالانس نقلشده است که:
👈«ابوالعباس نهاوندی گربهای داشت، که آن گربه با تعداد بانگ خود خادم خانقاه را از تعداد میهمانانی که قصد آمدن به خانقاه داشتند را باخبر میکرد تا به تعداد آنها غذا پخته شود. اما روزی تعداد مهمانان از تعداد بانگ گربه بیشتر شد. ولی گربه به میان آنها آمد و همه را بویید و بر یکی از مهمانان بول کرد. وقتی از آن مرد تحقیق کردند فهمیدند که آن شخص غیرصوفی است و مسلمان نیست.» [1]
🔰اما آیا صاحبان کرامت تراشی به این مطلب دقت نکردهاند که چطور گربه از تعداد مهمانان مطلع بوده ولی صوفیان خود بیخبر بودهاند. این نشان از برتری مقام گربه از صوفیان دارد.
♻️در حقیقت اینچنین دروغهایی سبب سست شدن ایمان انسان و عدم پذیرش کرامات واقعی اهلبیت (علیهمالسلام) میگردد.
📚پینوشت:
1. جامی، نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 148.
#نقد_تصوف
#گربه
#کرامت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشووعدم امکان اثبات وجود خدا
👈وي در جايي ميگويد: «خدا را نميتوان اثبات كرد. امكان مطرح ساختن هيچ بحثي در موافقت يا مخالفت با خداوند وجود ندارد»1. در جاي ديگر تصريح ميكند:هركس به جستوجوي دليل براي اثبات خداوند برود، نهايتاً به اين نتيجه ميرسد كه او وجود ندارد. از طريق متون و نوشتهها فقط به الحاد ميرسيد، نه خداشناسي. از كلمات مندرج در متون تنها نتيجهاي كه ميتوان گرفت، اين است كه خدا وجود ندارد. از كلمات هرگز نتيجهگيري نخواهيد كرد كه خدا وجود دارد.2
👈اشومعتقد است اثبات خدا امكانپذير نبوده واثبات خداوند به وسيلة استدلالات عقلاني را نفي ميكند.
نقد
اولاً، اين سخن درست است كه خداوند قابل تعريف نيست و كسي نميتواند كنه ذات او را درك كند، اما وجود خدا را ميتوان از راههاي عقلاني و عرفاني اثبات كرد. همانگونه كه در علم كلام، فلسفه و عرفاي اسلامي، هريك به طريقي وجود خداوند را از راه استدلالهاي خاص خود اثبات كردهاند. ثانياً، اگر با استدلال نتوان خداوند را اثبات و يا نفي كرد، چگونه ميتوان به او ايمان آورد و يا در مورد او سخن گفت. چنانكه خود اشو در باب خداوند بسيار سخن گفته، آيا اين غير اين است كه خود معتقد به خداوند است.
1️⃣با خود يكي شو، اشو ، ترجمه مجيد پزشكي، اصفهان، هودين. ص 28
2️⃣ راز بزرگ، ترجمه روان كهريز، تهران، باغ نو.ص 27.
#عرفان_کاذب_اشو_عدم_اثبات_خدا
#استدلال_عقلی_وجود
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تبیین هویت نسبی، راه حلی شوم
مایکل ری نگران است که هویت نسبی فرد را به یک ضدواقع گرایی فاجعه بار الهیاتی متعهد کند. تثلیث با چالش خرد ستیزی روبروست. یک راه حل برای توجیه تثلیث، پیگیری هویت نسبی است؛ اما آن، به خودی خود یک آموزه بحث برانگیز است و حتی اگر توشه متافیزیکی اش را بپذیریم، ممکن است برای اهداف الهیاتی مناسب نباشد. مایکل ری نگران است که هویت نسبی فرد را به یک ضدواقع گرایی فاجعه بار الهیاتی متعهد کند.
بسیاری از فیلسوفان جذب ضد واقع گرایی هستند، اما پذیرش آن به عنوان بخشی از راه حل مشکل تثلیث فاجعه بار است.
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#هویت_نسبی
#مایکل_ری
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e