eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️بهشت و جهنم در مکتب اشو 🔹او بهشت و جهنم را زاییده «ترس» و «زیاده‌خواهی» بشر میداند؛ «ترس و زیاده‌خواهی دو روی یک سکه‌اند. ترس، جهنم را آفریده‌ است و زیاده‌خواهی، بهشت را. آنها فرافکنی ترس و زیاده‌خواهی اند». 👈بنابراین، طبیعی است که اشو به صراحت، قیامت و روز رستاخیز را منکر شود. از منظر وی، هر چه بشر در ناخودآگاه ذهن خود از بهشت انتظار دارد، در همین جهان قابل تحقق است؛ «هستی آماده است. بهشت همین جاست و در هیچ جای دیگری نیست». 🤔نگرش اشو، به دین و دیانت به اینجا ختم میشود که دستورات شریعتی ادیان، در نگاه او، بیهوده و بی‌فایده جلوه کنند؛ «هیچ نیازی به عبادت نیست، هیچ نیازی به کندوکاو کتاب¬ها نیست؛ هیچ نیازی به نبش قبر تعالیم سنتی و رمز آلود و کهنه نیست. تو میتوانی در عین سادگی و بدون هیچ هیاهویی حقیقت را بیابی» 📚منبع: با خود یکی شو، اشو ص ۹۰؛شهامت، اشو ص ۱۲۷؛آینده طلایی، اشو ص ۱۴۵؛من درس شهامت میدهم، اشو ص ۹۸ با خود یکی شو، اشو ص ۴۰؛شهامت، اشو ص ۱۷۰. عضویت درکانال👇👇👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠ادیان الهی در مکتب اشو 🔸از آنجا که اشو تمامی تعلیمات ادیان و سنتهای گذشتگان را فاسد و دور ریختنی میداند، عصیان علیه آنها را خوش میدارد و این کار را عملی ماجراجویانه میداند، که بستر رشد و تهذیب انسان را فراهم می‌کند؛ «چه خوش است عصیان کردن علیه تمام چیزهایی که فاسد شده اند! علیه تمام چیزهای زشت، مرده و گندیده». از همین زاویه است که از نظر اشو، تمامی متون مقدس توصیفاتی بی نتیجه اند؛ هیچ کس نمی‌تواند حقیقت را توصیف کند؛ نه کتابهای مقدس، نه وداها!… نمی¬توانند آن را تشریح کنند؛ آنها سعی کرده اند، اشاراتی کرده اند، ولی همه تلاشها بی نتیجه بوده‌است و هیچ تلاشی به موفقیت نخواهد رسید. به راستی چرا هیچ کس نتوانسته حقیقت را بفهمد و بیابد! و این تنها اشو است که توانسته به حقیقت دست بیابد؟ اگر قرار باشد هیچ کس نتواند حقیقت را توصیف کند، اشو در تعلیماتش چه چیزی را دنبال می‌کند و آنچه اشو به توصیفش می‌پردازد، چیست؟ اگر هیچ تلاشی هرگز موفق نخواهد بود، تلاش اشو چه سرانجامی خواهد داشت؟ 📚منبع: شهامت، اشو ص90و186. عضویت درکانال🔻👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⭕️مربی‌گری اشودر دین زدایی(1) 🔴پروسه دین‌زدایی اشو، در عرصه مربیگری نیز نمایان است؛ مرشد مورد تأیید اشو، کسی است که سنت شکن باشد. در بیان اشو، اصولاً سنت شکنی مساوی است با حقیقت یابی! تو باید با یک مرشد زنده و حقیقی ارتباط برقرار کنی! مرشد زنده و حقیقی کسی است که سنت‌گرا نیست، سنت‌شکن است. هرگاه با مرشدی سنت گرا برخورد کردی، بدان که او حقیقی نیست و گرنه سنت‌گرا نمی بود. 🔹به همین جهت، وی تمامی سنت‏ها و مناسک و آداب جمعی ادیان را لغو میخواند،وی میگوید: «برای یافتن حقیقت به جایی رفتن نیاز نیست. در حقیقت، چیزی تحت عنوان راه، سفر زیارتی و زیارت وجود ندارد. تنها مانع، خود شمایید». 📚منبع: شهامت، اشو، ص ۴۰؛راز بزرگ، اشو ص ۱۳۶. ‏زدایی عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💢مربی‌گری اشودر دین زدایی(2) ☑️اشو معرفت دینی را تنها در «تجربه دین‌داری و احساس تشکر از هستی» منحصر میداند؛ نه دارای کیش و آیین خاص بودن. نتیجه اینکه دین جمعی در آثار اشو به دور ریخته می¬شود و دین کاملاً شخصی و در یک احساس و تجربه درونی خلاصه می¬شود. اشو با برجسته کردن همین احساس درونی میگوید: «تو با دارا بودن این احساس، دین‌دار می شوی؛ نه با مسیحی یا هندو بودن، فقط با قدردان بودن». ✅نکته قابل ذکر در این فراز این است که اگر چه اشو به درستی اشاره می‌کند که مانع سلوک معنوی، نفس و هواهای آن است، ولی بدون فاصله مرتکب یک مغالطه می‌شود و ادعا می‌کند سفرهای زیارتی و اماکن مقدس نمی‌توانند سهمی در سلوک معنوی انسان داشته باشند و هیچ چیزی نمی‌تواند انسان را در این مسیر مدد رساند. باید گفت به همان دلیلی که اشو خود اقدام به تأسیس مرکز مراقبه‌ای در «پونا» (شهری در هند) نمود و به همان علتی که دیگران را به حضور در «اشو پارک» تشویق می‌نمود، مراکز زیارتی نیز می‌توانند دارای آثار روحانی باشند تا انسان در چنین مراکزی بهتر بتواند به تهذیب نفس و پالایش روح بپردازد. 📚منبع: راز بزرگ، اشو ص ۱۳۶؛ مراقبه هنرشور و سرمستی، اشو ص50. عضویت درکانال👇👇👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
✅✅ مناسبات علیه‌السلام و دستگاه خلافت (1) به نظر می‌رسد که مناسبات و شخص در دوران خلافت بسیار تیره بوده است. طبق منابع و به تصریح کتاب ، حضرت امیر علیه السلام را ؛ ؛ و می‌دانستند... عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
یک ذات و سه شخص، بسان یک اثر و سه رونوشت تثلیث (یک ذات و سه شخص) با چالش خرد ستیزی روبروست. چگونه هم یگانگی خدا را بپذیریم و هم سه خدای پدر، پسر و روح القدس را باور کنیم. الهیدانان مسیحی در تلاشند که با تمثیل، تثلیث را توجیه کنند. یک تمثیل این است: "two copies of Ulysses are the same literary work but not the same book"* یک اثر ادبی - برای نمونه گلستان سعدی - که چند رو نوشت دارد، در عین تعدد کتب رونوشته با وحدت اصل اثر روبروست. در تثلیث هم یک اصل (ذات) هست که سه رو نوشت (شخص) دارد که برابر ذاتند. چالش این تمثیل آن است که ۱.رونوشت های یک اثر، تنها مشابهند و نه برابر. ۲. نسبت اثر ادبی به رو نوشت مانند ذات به شخص نیست. در تمثیل اثر ادبی، تنها رونوشت ها وجود دارند. چیزی بنام اثر ادبی، اعتباری است؛ اما ذات دارای سه شخص، وجودی اعتباری نیست. ------ *https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠کرامت تراشی صوفیه براساس خواب 🔸بزرگان تصوف با نقل خواب خود یا مریدان و تعبیر سلیقه‌ای آن در مجالس صوفیه، به دنبال کرامت تراشی و بالا بردن شأن و جایگاه خود و دیگر بزرگان صوفیه هستند. 🔹چنانچه مریدی به شیخ صفی‌الدین گفت: «در عالم خواب دیدم سرآستین شیخ از عرش بود تا ثری (زمین). شیخ گفت فرزند این را به‌ قدر حوصله‌ات به تو نشان داده‌اند! وقتی سرآستین شیخ این‌گونه است بقیه لباسش چگونه است؟» [1] 🔻یا عطار در مورد تولد رابعه عدویه می‌گوید: «پدرش در خواب، رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) را دید که به او فرمود غمگین مباش که این دخترک نوزاد، بانوی گران‌قدری است که هفتاد هزار تن از امت من در انتظار شفاعت او خواهند بود.» [2] 🔰در حالی صوفیه این خواب‌ها را به‌عنوان کرامت نقل می‌کنند که اولاً کرامت در خواب واقع نمی‌شود و در بیداری و در زمان هوشیاری کامل صورت می‌گیرد. 🔰دوم اینکه خود خواب حجیت ندارد چه برسد به اینکه آن را کرامت بدانیم. 📚پی‌نوشت: 1. بزاز اردبیلی، درویش بن اسماعیل، صفوه الصفا، مصحح طباطبایی‌ مجد، نشر زریاب، تهران، 1364، ص 152. 2. بدوی، عبدالرحمن، شهید عشق الهی رابعه عدویه، مترجم تحریرچی، نشر مولی، تهران، ۱۳۶۷، ص ۸. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠افسانه همراهی بایزید با امام صادق (ع) 🔸عده‌ای معتقدند بایزید بسطامی از یاران امام صادق (علیه السلام) بوده و از تعالیم آن حضرت بهره‌مند شده است. 🔹عطار نیشابوری به این مطلب اشاره کرده و می‌گوید: «بایزید بسطامی بعد از این که علوم را فرا گرفت، وارد عرفان شد و برای اینکه عارف کامل شود، لازم دانست که به خدمت عرفای بزرگ جهان برسد، لذا از بسطام خارج شد و مدت سی سال با تحمل گرسنگی و محرومیت‌های دیگر به خدمت عارفان بزرگ رسید و در آن مدت 313 استاد را درک کرد که آخرین آنها جعفر صادق (علیه السلام) بود. هر روز بایزید به حضور آن حضرت می‌رسید و گفته‌های او را به خاطر می‌سپرد و چشم از وی بر نمی‌داشت. [1] 🔻داستان ذکر شده در منابع صوفیه نقل شده و وقوع آن ناممکن است. زیرا در صورتی که مدت عمر بایزید 73 سال باشد و خواه وفات وی در سال 234 یا 261 هجری قمری باشد، به هر حال ولادت وی سالها بعد از شهادت امام صادق (علیه السلام) یعنی در سال 148 قمری اتقاق افتاده است. 🔰بنابراین ملاقات آنها ناممکن خواهد بود و این مطلب جز افسانه و داستان‌سرایی صوفیه نمی‌تواند باشد. 📚پی‌نوشت: 1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، صص 117 و 118 به نقل از: عطار نیشابوری فریدالدین، تذکره الاولیاء، ج 1، ص 136. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کرامت تراشی تا کجا 🔸در تصوف به کمتر مسئله‌ای می‌توان برخورد که از آن کرامتی نساخته باشند. آن‌هم کراماتی که با عقل انسان در تضاد است چه رسد به شریعت اسلامی. 🔹چنانچه در کتاب نفحات‌الانس نقل‌شده است که: 👈«ابوالعباس نهاوندی گربه‌ای داشت، که آن گربه با تعداد بانگ خود خادم خانقاه را از تعداد میهمانانی که قصد آمدن به خانقاه داشتند را باخبر می‌کرد تا به تعداد آن‌ها غذا پخته شود. اما روزی تعداد مهمانان از تعداد بانگ گربه بیشتر شد. ولی گربه به میان آن‌ها آمد و همه را بویید و بر یکی از مهمانان بول کرد. وقتی از آن مرد تحقیق کردند فهمیدند که آن شخص غیرصوفی است و مسلمان نیست.» [1] 🔰اما آیا صاحبان کرامت تراشی به این مطلب دقت نکرده‌اند که چطور گربه از تعداد مهمانان مطلع بوده ولی صوفیان خود بی‌خبر بوده‌اند. این نشان از برتری مقام گربه از صوفیان دارد. ♻️در حقیقت این‌چنین دروغ‌هایی سبب سست شدن ایمان انسان و عدم پذیرش کرامات واقعی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌گردد. 📚پی‌نوشت: 1. جامی، نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 148. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشووعدم امکان اثبات وجود خدا 👈وي در جايي مي‌گويد: «خدا را نمي‌توان اثبات كرد. امكان مطرح ساختن هيچ بحثي در موافقت يا مخالفت با خداوند وجود ندارد»1. در جاي ديگر تصريح مي‌كند:هركس به جست‌وجوي دليل براي اثبات خداوند برود، نهايتاً به اين نتيجه مي‌رسد كه او وجود ندارد. از طريق متون و نوشته‌ها فقط به الحاد مي‌رسيد، نه خداشناسي. از كلمات مندرج در متون تنها نتيجه‌اي كه مي‌توان گرفت، اين است كه خدا وجود ندارد. از كلمات هرگز نتيجه‌گيري نخواهيد كرد كه خدا وجود دارد.2 👈اشومعتقد است اثبات خدا امكان‌پذير نبوده واثبات خداوند به وسيلة استدلالات عقلاني را نفي مي‌كند. نقد اولاً، اين سخن درست است كه خداوند قابل تعريف نيست و كسي نمي‌تواند كنه ذات او را درك كند، اما وجود خدا را مي‌توان از راه‌هاي عقلاني و عرفاني اثبات كرد. همان‌گونه كه در علم كلام، فلسفه و عرفاي اسلامي، هريك به طريقي وجود خداوند را از راه استدلال‌هاي خاص خود اثبات كرده‌اند. ثانياً، اگر با استدلال نتوان خداوند را اثبات و يا نفي كرد، چگونه مي‌توان به او ايمان آورد و يا در مورد او سخن گفت. چنان‌كه خود اشو در باب خداوند بسيار سخن گفته، آيا اين غير اين است كه خود معتقد به خداوند است. 1️⃣با خود يكي شو، اشو ، ترجمه مجيد پزشكي، اصفهان، هودين. ص 28 2️⃣ راز بزرگ، ترجمه روان كهريز، تهران، باغ نو.ص 27. عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تبیین هویت نسبی، راه حلی شوم مایکل ری نگران است که هویت نسبی فرد را به یک ضدواقع گرایی فاجعه بار الهیاتی متعهد کند. تثلیث با چالش خرد ستیزی روبروست. یک راه حل برای توجیه تثلیث، پیگیری هویت نسبی است؛ اما آن، به خودی خود یک آموزه بحث برانگیز است و حتی اگر توشه متافیزیکی اش را بپذیریم، ممکن است برای اهداف الهیاتی مناسب نباشد. مایکل ری نگران است که هویت نسبی فرد را به یک ضدواقع گرایی فاجعه بار الهیاتی متعهد کند. بسیاری از فیلسوفان جذب ضد واقع گرایی هستند، اما پذیرش آن به عنوان بخشی از راه حل مشکل تثلیث فاجعه بار است. ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e