حذف #خرافات #اوستا با ظهور اسلام
شریعت زرتشت در پایان عهد ساسانی چنان بی مغز و میان تهی و سست و ضعیف شد که وقتی اسلام پدید آمد و موبدان ، حمایت دولت ساسانی را از دست دادند ، خود را ناچار دیدند که در آن آئین اصلاحاتی به وجود آوردند و بدین گونه ، با تهذیب و تلخیص اوستا و حذف پاره ای خرافات و اوهام ، آنرا به صورت تازه ای در آوردند.
📚منبع : تاریخ ایران بعد از اسلام ؛ دکتر زرینکوب ؛ صفحات ۱۶۵ و ۱۶۶
#تاریخ
#زرتشت
#اسلام
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
#سیمرغ در ادبیات #تصوف نماد همه خدایی و وحدت وجود و رسیدن از کثرت به وحدت است و ما امروزه می بینیم که تمام جایزه ها و و لوح های تقدیر و نمادهای عالی کشور همین سیمرغ است !
داستان سیمرغ :
عطار نیشابوری در کتاب منطق الطیر ، جهان را به یک باغ تشبیه می کند که در این باغ تعدادی پرنده یا به تعبیر عطار، مرغ زندگی می کنند. مرغ، نماد انسان است. مرغ ها می دانند که یک سلطان دارند اما نمی دانند که سلطانشان چه کسیست و مکان سلطانشان کجاست.
پرنده ای به نام هدهد پیدا می شود که نماد انسان کامل یا قطب و مرشد در تصوف است. او می گوید من می دانم سلطان شما چه کسی است. سلطان شما سیمرغ است، مکانش هم بالای کوه قاف است و مسیر رسیدن به او را نیز می دانم با من بیایید تا شما را نزد او ببرم. مرغ ها(سالکین راه طریقت) خوشحال می شوند و همراه هدهد (انسان کامل) به سمت کوه قاف حرکت می کنند و در این مسیر، هفت مرحله را طی می کنند ولی در هر مرحله ای، تعدادی از مرغ ها از ادامه طریق باز می مانند و نمی توانند خودشان را به مرتبه بالاتر ببرند. تا زمانی که هدهد، پرنده ها را به مرحله هفتم و به بالا ی کوه قاف می رساند. در نهایت از هزاران مرغ فقط سی عدد مرغ موفق می شوند بالای کوه قاف برسند.
به تعبیر عطار، آنها حقیقت واحد متشخصی به نام سلطان یا همان سیمرغ را نمی بینند، بلکه زمانی که در آینه وجود نظر می کنند، خودشان را می بینند و می فهمند که سیمرغ (خدا) همان سی مرغی می باشند که به بالای کوه رسیده اند. بنابراین سی مرغ، همان تکه های بزرگ خدا می باشد که اگر جمع شوند سیمرغ را تشکیل می دهند.
#نقد_تصوف
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
10.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تصوف_فرقه_ضاله
#نقد_فرقه_صوفی
استاد #رائفی پور
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
💠💠 کابالا تصوفی حلول گرا
🔸جنبشهای مشیحانی حلولگرا و #صوفیانه در طول تاریخ میان گروههای #یهودی رواج داشته است. این میراث نه چندان غنی، که " قباله " ( کابالا ) خوانده میشد، در سده سیزدهم میلادی به پیدایش تصوف یهودی انجامید. تا زمان فوق، #قباله ( کابالا ) واژهای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدی از عرفان یهودی. از زمان تدوین کتاب #زوهر ، در اواخر سده سیزدهم میلادی، واژه " قباله " ( کابالا ) به طور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید " کابالیست " ( Kabbalist ) نام گرفتند.
🔸شاید اساسیترین ویژگی #تصوف یهودی این باشد که در چارچوب #حلول_گرایی قرار دارد و همین امر باعث شده تا با تصوف توحیدی فرق داشته باشد. بنابراین ما ترجیح میدهیم که با اصطلاح #کابالا به تصوف یهودی اشاره کنیم؛ زیرا دقیقتر و تحلیلیتر است.
🔸ادیان توحیدی از جمله #یهودیت خداوند را فراتر از طبیعت و تاریخ میدانند و معتقدند که میان خالق و مخلوق، و خدا و هستی جدایی و فاصله وجود درد، اما فرهنگ #کابالایی با #حلول_گرایی آشکار، درصدد کم کردن فاصله یاد شده است تا در نهایت کاملاً از بین برود. در واقع خداوند از نظر هواداران کابالا موجودی جدا و بلندمرتبه که همانند نداشته باشد، نیست بلکه کابالائیان از دو منظر به خداوند می نگرند: از منظر اول خداوند، موجودی نهان و غیرقابل درک برای بشر است.
🔸 #فلاسفه به چنین خدایی اعتقاد دارند؛ خدای یکتایی که تجزیه ناپذیر است. از نظر #کابالائیان خداوند دارای حالت ساکن و غیرپویا است. البته این وضعیت، مربوط به خدای در حال قبض و پیش از آغاز آفرینش است و با نیستی تفاوتی ندارد (چنین خدایی در بسیاری از موارد به خدای نهان #گنوسیان شباهت دارد). اما از منظر دوم، خداوند زنده و نزدیک است. او به دلیل وجود ذاتی و تکثرش نزدیک است؛ ساختاری درونی، مرکب و پویاست که همچون یک اندام بر جهان تأثیر می گذارد و از آن تأثیر می پذیرد؛ او تجسم مادی (لوگوس) است که در ماده #حلول میکند (مادهای که میتواند #قوم_یهود، پدیدههای طبیعی و یا اسم اعظمی باشد که هر کسی بتواند آن را کشف نماید، خواهد توانست بر جهان حکم براند).
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
#تصوف_صوفیه
#فرقه_های_ضاله
#فرقه_سیاسی_گنابادیه
#گروهک_مجذوبان_نور👇👇
#الگوگیری_صوفیه_از_بودا 👇
✍ انحراف اصلی صوفیان عارف نما از زمانی شروع شد که به جای تمسّک به قرآن و عترت از الگوهای نامناسب و غیر اسلامی استفاده کردند و دچار نارسایی های اعتقادی،اخلاقی و رفتاری شدند و در مسائل توحید و خداشناسی با عرفانهای کاذب همراه شدند.
✍ یکی از مستشرقین اتریشی پرده از رازی در مورد بزرگان صوفیّه بر میدارد که محقّقان و پژوهشگران بحث تصوّف تا کنون به آن نپرداختهاند و از دید عموم مردم پنهان مانده است.
❇️ الگوگیری صوفیان از بزرگان فِرَق هندی به حدّی بر افکار و اعتقادات آنها تاثیر گذاشته است که اکنون با گذشت قرنها رد پای آداب و مسلک آنها در سلوک پوشالی و غیر اسلامی صوفیّه مشاهده میشود.
✍ گلدزیهر مستشرق اتریشی معتقد است که صوفیان سرگذشت بزرگان خود را به نحوی بیان کردهاند که مطابق با شرح حال بودا است و به احتمال قوی الگوگیری رفتاری و اعتقادی صوفیان از بودا برای بیان کرامات ساختگی خود امری غیرقابل انکار است.
✍ در کتاب "بحث در آثار و افکار و احوال حافظ" از این امر به نحو دیگری یاد میشود و شباهت بودا و بزرگان صوفیّه را اینگونه بیان میکند : حدس گلدزیهر ممکن الصحّه است و از احتمالات قریب به واقع است و نظایر آن بسیار دیده شده که پیروان مذاهب و مسالک، در عالم شور و قوّت تخیلی که دارند، گاهی برای پیشروان و بزرگان خود سرگذشتهایی شبیه به سرگذشت اولیاء سایر فرقه ها ساختهاند و اگر کسی سرگذشت بودا را چنانکه در کتب بودائیان مضبوط است با سرگذشت افسانه مانند ابراهیم ادهم چنان که در کتب تراجم احوال عرفاء،از قبیل حلیة الاولیاء ابی نعیم اصفهانی و تذکرة الاولیاء شیخ عطار مذکور است، با هم مقایسه نماید، بدون شبهه مشابهات عجیبی ما بین این دو سرگذشت،جلب نظر او را خواهد نمود. [۱]
✍ برای تایید ادّعاهای فوق تنها کافی است به کتابهای تاریخی رجوع کرد زیرا با مراجعه به کتب تاریخی متوجّه میشویم یکی از معروفترین و مشهورترین صوامع بودایی بلخ بوده است و در قرون اول اسلامی بلخ و اطراف آن از مراکز اصلی و مرکزی صوفیّه ایران بوده است و الگوگیری "فناء فی الله" یا همان فناء در شیخ! از افکار هندی آن منطقه بوده است که خود صوفیّه به آن اعتراف دارند.
✍ الگوگیری صوفیان عارف نما از بودا و تفکرات فِرَق و مذاهب هند امری غیرقابل انکار است که با ورود آنها به ایران رونق بیشتری گرفت به نحوی که در یک برهه زمانی این امر رونق خود را از دست داد و کم کم به دست فراموشی سپرده شد که توسط بزرگان فرقه سیاسی و ضالّه صوفیّه نعمت اللهیّه گنابادیّه کلید خورد و این تفکّرات بار دیگر رونق گرفت.
✍در کتاب بشاره المومنین فرقه سیاسی و ضالّه صوفیّه نعمت اللهیّه گنابادیّه به نقل از سلطان علیشاه آمده است که : قریب هفتاد سال کشور ایران از فقر خالی بود،و اسم طریقت گوش کسی نشنیده و چشم احدی اهل فقر ندیده . . . . اسم طریقت در ایران مانند سیمرغ و کیمیا گشته بود تا آنکه مجدّد سلسله علّیه و مبرهن،سیّد معصوم علیشاه دکنی به اشاره شاه علیرضا ولی از اقالیم دکن به ایران تشریف آوردند و فیض علیشاه و نور علیشاه را تلقین کرد و تربیت نمود. [۲]
👈 اعتراف سلطان علیشاه به خالی بودن ایران از صوفیه (فقر) و ورود آنها به ایران از فلات دکن در هند مهر تأییدی بر ادّعای فوق است.
📚 پی نوشت :
📖 ۱. بحث در آثار و افکار و احوال حافظ،صفحه ۷۱۳
📖 ۲. بشاره المومنین،انتشارات حقیقت،صفحه ۲۴۲
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
تاریخ صوفی و صوفیگری.pdf
35.5M
💥هر آنچه که باید درباره تصوف بدانید در این مجموعه موجود است‼️
#تصوف چیست؟ و صوفی کیست؟
#ردپای تمام مذاهب در صوفی گری
#بزرگان تصوف و اعمال و انحرافات آنها و...
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
#تصوف_صوفیه
#فرقه_های_ضاله
#فرقه_سیاسی_گنابادیه
#گروهک_مجذوبان_نور👇👇
#الگوگیری_صوفیه_از_بودا 👇
✍ انحراف اصلی صوفیان عارف نما از زمانی شروع شد که به جای تمسّک به قرآن و عترت از الگوهای نامناسب و غیر اسلامی استفاده کردند و دچار نارسایی های اعتقادی،اخلاقی و رفتاری شدند و در مسائل توحید و خداشناسی با عرفانهای کاذب همراه شدند.
✍ یکی از مستشرقین اتریشی پرده از رازی در مورد بزرگان صوفیّه بر میدارد که محقّقان و پژوهشگران بحث تصوّف تا کنون به آن نپرداختهاند و از دید عموم مردم پنهان مانده است.
❇️ الگوگیری صوفیان از بزرگان فِرَق هندی به حدّی بر افکار و اعتقادات آنها تاثیر گذاشته است که اکنون با گذشت قرنها رد پای آداب و مسلک آنها در سلوک پوشالی و غیر اسلامی صوفیّه مشاهده میشود.
✍ گلدزیهر مستشرق اتریشی معتقد است که صوفیان سرگذشت بزرگان خود را به نحوی بیان کردهاند که مطابق با شرح حال بودا است و به احتمال قوی الگوگیری رفتاری و اعتقادی صوفیان از بودا برای بیان کرامات ساختگی خود امری غیرقابل انکار است.
✍ در کتاب "بحث در آثار و افکار و احوال حافظ" از این امر به نحو دیگری یاد میشود و شباهت بودا و بزرگان صوفیّه را اینگونه بیان میکند : حدس گلدزیهر ممکن الصحّه است و از احتمالات قریب به واقع است و نظایر آن بسیار دیده شده که پیروان مذاهب و مسالک، در عالم شور و قوّت تخیلی که دارند، گاهی برای پیشروان و بزرگان خود سرگذشتهایی شبیه به سرگذشت اولیاء سایر فرقه ها ساختهاند و اگر کسی سرگذشت بودا را چنانکه در کتب بودائیان مضبوط است با سرگذشت افسانه مانند ابراهیم ادهم چنان که در کتب تراجم احوال عرفاء،از قبیل حلیة الاولیاء ابی نعیم اصفهانی و تذکرة الاولیاء شیخ عطار مذکور است، با هم مقایسه نماید، بدون شبهه مشابهات عجیبی ما بین این دو سرگذشت،جلب نظر او را خواهد نمود. [۱]
✍ برای تایید ادّعاهای فوق تنها کافی است به کتابهای تاریخی رجوع کرد زیرا با مراجعه به کتب تاریخی متوجّه میشویم یکی از معروفترین و مشهورترین صوامع بودایی بلخ بوده است و در قرون اول اسلامی بلخ و اطراف آن از مراکز اصلی و مرکزی صوفیّه ایران بوده است و الگوگیری "فناء فی الله" یا همان فناء در شیخ! از افکار هندی آن منطقه بوده است که خود صوفیّه به آن اعتراف دارند.
✍ الگوگیری صوفیان عارف نما از بودا و تفکرات فِرَق و مذاهب هند امری غیرقابل انکار است که با ورود آنها به ایران رونق بیشتری گرفت به نحوی که در یک برهه زمانی این امر رونق خود را از دست داد و کم کم به دست فراموشی سپرده شد که توسط بزرگان فرقه سیاسی و ضالّه صوفیّه نعمت اللهیّه گنابادیّه کلید خورد و این تفکّرات بار دیگر رونق گرفت.
✍در کتاب بشاره المومنین فرقه سیاسی و ضالّه صوفیّه نعمت اللهیّه گنابادیّه به نقل از سلطان علیشاه آمده است که : قریب هفتاد سال کشور ایران از فقر خالی بود،و اسم طریقت گوش کسی نشنیده و چشم احدی اهل فقر ندیده . . . . اسم طریقت در ایران مانند سیمرغ و کیمیا گشته بود تا آنکه مجدّد سلسله علّیه و مبرهن،سیّد معصوم علیشاه دکنی به اشاره شاه علیرضا ولی از اقالیم دکن به ایران تشریف آوردند و فیض علیشاه و نور علیشاه را تلقین کرد و تربیت نمود. [۲]
👈 اعتراف سلطان علیشاه به خالی بودن ایران از صوفیه (فقر) و ورود آنها به ایران از فلات دکن در هند مهر تأییدی بر ادّعای فوق است.
📚 پی نوشت :
📖 ۱. بحث در آثار و افکار و احوال حافظ،صفحه ۷۱۳
📖 ۲. بشاره المومنین،انتشارات حقیقت،صفحه ۲۴۲
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرقه_های_ضاله
#فرقه_سیاسی_گنابادیه
🚬 #اعتیاد_به_موّاد_مخدّر
در فرقه ضالّه #صوفیّه_گنابادیّه 🚬
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
«ماندالا» که در زبان سانسکریت به معنای دایره است ، یک جدول هندسی و رمزی مورد استفاده در دین های بودایی و هندو است و نمادی برای جهان هستی به شمار می آید. البته گستره کاربرد ماندالا بسیار وسیع تر از آئینهای یاد شده است. مثلاً در معماری فرهنگهای اسلامی و مسیحی هم طرحهای ماندالا دیده میشود. ماندالا شامل فرمهای هندسی مربع ، دایره و مثلث است که به ترتیب معادل اعداد چهار ، هفت و سه و یگانگی و همبستگی رمزی آنهاست. دایره های نمادین #ماندالا که فرم هندسی غالب آنرا به خود اختصاص داده اند ، سمبل تمرکز بر خویشتن و جستجو درون انسان هستند. ماندالا از نظر کیفی ، مظهر روح و از نظر کمی ، مظهر هستی است. گردی دایره در ماندالا نشانه ای از تمامیت طبیعی است در حالی که شکل مربع نشان دهنده این تمامیت در خودآگاه است.
#ادیان
#مذاهب
#بودا
#هندو
#اسلام
#مسیحیت
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
11.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بررسی باور مسیحیت به #موعود
استاد کاشانی
#مسیحیت
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم👆 صحبت های یک #کشیش روان شناس در جمعی از دین دوستان #مسیحی و خداباوران در این سوی این کره خاکی در این عصر و زمان در ممنوعیت استفاده از گوشت خوک است. از دست ندهید..
#اسلام
#مسیحیت
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran
مرکز نظر سنجی pew آماری را پیش بینی کرده است که باعث ناراحتی شماری از مسیحیان شده است. طبق این پیش بینی ، تا سال ۲۰۷۵ ، اسلام بالاترین جمعیت را در کل ادیان خواهد داشت.
مبنای این آمار هم فقط تولد بچه هاست..
#مسیحیت
💠کانال فرق و ادیان مسجد مقدس جمکران💠
جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
🆔 @fajamkaran