💠سوء استفاده صوفیان از آیه تبلیغ
🔸به اعتقاد شیعیان و برخی از اهل سنت، آیه تبلیغ در حجة الوداع، سال دهم هجری نازل شده است که بر اساس این آیه شریفه[مائده/67] پیامبر موظف شده است پیام بسیار مهمی را به مردم ابلاغ کند که در باور شیعه، موضوع پیام، جانشینی حضرت علی (علیهالسلام) به دست مبارک پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در غدیر خم است.
🔹اما شیوخ و اقطاب صوفیه از این آیه، سوء استفاده کرده و خودشان را در جایگاه حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) فرض کرده و برای خود وصی و جانشین انتخاب میکنند.
🔻چنانکه ملا سلطان گنابادی در اجازهای که برای فرزندش ملاعلی نوشته، آمده است: «پوشيده نماند كه برای هر يك از اوليای عظام در زمان حیات و بعد از ممات، خلفا و نوّابی لازم است كه رشته دعوت منقطع نشود، بلكه در بقاع ارض و در جمله ازمان، حکم «یا أیها الرّسول بلّغ ما اُنزل إلیک» جاری باشد .»[1]
♻️در این جا ملا سلطان خود را ھمان منصب دار حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) معرفی می کند که به حکم «یا ایھا الرسول بلغ...» فرزندش نورعلیشاه را بهعنوان امام مفترض الطاعه در غدیر خم، می شناساند، که درواقع باید گفت این فرقهی باطل با این الفاظ و سخنان بیاساس، درصدد مطرحکردن ولایت بدون امامت هستند.
📚پینوشت
1.تابنده گنابادی، حسین، نابغه علم و عرفان، انتشارات حقیقت، تهران، 1384، چاپ اول، ص 127.
#نقد_تصوف
#ولایت
#آیه_تبلیغ
#سلطان_علیشاه
🔰 @adyanuniv 🔰
💠اكتسابی بودن ولایت در تصوف
🔸 با توجه به قرائن قرآنی و روایی، شیعه معتقد است که امر ولایت و امامت مخصوص امامان دوازدهگانه بوده که از طرف خداوند متعال منصوب و معین شدهاند.
🔹در حالی که متصوفه، ولایت را یک مقام اکتسابی دانسته و هر کس میتواند خود را به مقام قطبیت برساند. چنانچه نور علیشاه در اجازهای، صالح علیشاه را به مقام قطبیت منسوب کرد و نوشته است: «شیخ محمد حسن صالح علیشاه بعد از رحلت این ضعیف در حیات خود مطاع کل و مظهر تام خواهند بود و امر ولایت و خلافت کلیه در این صورت در رحلت من منتقل به آن جناب خواهد بود.»[1]
♻️صوفیه با این بدعت در معنای ولایت، آن را امری اکتسابی دانسته و هر کسی را شایسته مقام ولی و قطب دانستهاند که با توجه به آیات و روایات درباره تعیین نصب امام از طرف خداوند متعال و معین بودن تعداد امامان برای مقام ولایت، کاملا این ادعای صوفیان رد میشود.
📚پینوشت:
1. صالح علشیاه، نامههای صالح، تهران، حقیقت، چاپ دوم، 1381، ص15.
#نقد_تصوف
#ولایت
#نورعلیشاه
🔰 @adyanuniv 🔰
ای غبــــار آستــــانت، آبـــروی اهــــل #قم
داده زینت خــاک زوارت بــه روی اهــل قــم
هفتمین بحر شـرف، گوهر ندارد مثـل تـو
حجت هشتم، #رضا، خواهر ندارد مثـل تـو
چارده خورشیدِ خورشید آفرین را کوکبی
بر سر دست پدر، هم فاطمه، هم زینبی
ای به جان و پیکر پاکت، سلام فاطمه
بضعه #پیغمبر_اکرم، تمــــام فاطمه
از دهانـت ریخته دُرِّ کـــلامِ فاطمــه
بر تو چون زهرا برازنده است، نامِ فاطمه
گفتگویت یاد از #ام_ابیها میکند
تا رضا روی تو بیند، یاد #زهرا میکند
روی تو روی #بهشت و خوی تو خوی بهشت
نی عجب کز سینهات بوی پدر،بوی بهشت
تا به سـوی قم تو را طی سفـر، آغاز شد
یک در جنّت به خلق، از جانب قم، باز شد
شعلـۀ داغ پـدر بـر سینـه میزد آذرت
بود از هجر رضا سـوز دل و چشم ترت
حیف در سنّ جوانـی مثل زهرا مادرت،
بعد هفده روز پر زد مـرغ روح از پیکرت
کس نداند آتش داغت به اهل قم چه کرد
با دل زار رضـا آن حجت هشتـم، چـه کرد
اهل قم کز مکتبت علـم حـدیث آموختند
پای تا سر در عزایت چون شرار افروختند
دیده بر تابــوت تـو از چــار جانب دوختند
روز تشییعت به یـاد دفن زهـرا سوختند
پیکــر پـاک تـو را روز از زمیـــن برداشتند
جسم زهرا را دل شب در لحد بگذاشتند
تربت پـاک تــو را مـــادر زیــارت میکند
هم رســولالله، هم #حیدر زیـارت میکند
ای مزارت کعبـــۀ دل، تربتت، بیـتالحـــرام
تا تـو را - یا فاطمه! - در شهـر قم باشد مقام
◼️ سالروز شهادت #حضرت_فاطمه_معصومه تسلیت باد.
#شعر #حضرت_معصومه
#کریمه_اهل_بیت #خواهر_امام
#عمه_امام #دختر_امام #زینب_ثانی
🔰 @adyanuniv 🔰
👈🏼 #لعن عالم #اهل_سنت بر #معاویه
#عبیدالله_بن_موسی عالم سنی میگوید:
#لعنت خداوند بر معاویه و لعنت خدا بر کسی که معاویه را لعن نکند!
📚 السنه ج3 ص505
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 نظر #ابن_عباس درباره معاویه : #معاویه حمار است!!!
أنَّ أَبَا غَسَّانَ مَالِكَ بْنَ يَحْيَى الْهَمْدَانِيَّ حَدَّثَنَا قَالَ: ثنا عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنُ عَطَاءٍ , قَالَ: أنا عِمْرَانُ بْنُ حُدَيْرٍ , عَنْ عِكْرِمَةَ أَنَّهُ قَالَ: كُنْتُ مَعَ ابْنِ عَبَّاسٍ عِنْدَ مُعَاوِيَةَ نَتَحَدَّثُ حَتَّى ذَهَبَ هَزِيعٌ مِنَ اللَّيْلِ , فَقَامَ مُعَاوِيَةُ , فَرَكَعَ رَكْعَةً وَاحِدَةً ,
👈🏻فقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مِنْ أَيْنَ تُرَى أَخَذَهَا الْحِمَارُ؟👉🏻
#عکرمه می گوید با ابن عباس پیش معاویه بودم و صحبت می کردیم تا این که قسمتی از شب گذشت و معاویه برخاست و یک رکعت نماز خواند.
👈🏻ابن عباس گفت : این الاغ این کار را از کجا گرفته است؟👉🏻
📚 نخب الأفكار في تنقيح مباني الأخبار في شرح معاني الآثار ج5 ص80
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 نفرین #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآله و سیر نشدن #معاویه از غذا
در صحیح مسلم از ابن عباس روایت شده که :
#ابن_عباس میگوید : من با كودكان بازي میكردم كه #رسول_الله صلیاللهعلیهوآله آمد. خودم را پشت دری مخفی كردم . حضرتش به پشتم زد و فرمود : برو به معاويه بگو بيايد . من آمدم و گفتم : او دارد غذا میخورد. مجدّدا مرا فرستاد و چون برگشتم گفتم: او دارد غذا ميخورد. حضرت فرمود: خدا شكمش را سير نكند...
#ابن_كثير در البدایه میگوید:
#پیامبر_خدا (صلى الله عليه وآله) در دومين بار فرمودند : خدا شكم او را سير نكند!! به همين سبب ديگر سير نشد ،
من نيز ميگويم معاويه ديگر بعد از #نفرين #پیامبر_اکرم سير نشد و اين نفرين حتی در زمان خلافت نيز همراه او بود ؛ به همين سبب گفته شده است كه او روزی هفت بار غذای پخته شده از گوشت میخورد و میگفت : قسم به خدا سير نشدم ؛ ولی خسته شدم!
◀️ لازم به ذکر است این مطلب در حدود ۵۰ منبع از مصادر اهل تسنن بیان شده است.
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
✅ وجود یا عدم کرامت زنان ساسانی
🔹 فقدان کرامت و احترام متناسب با شان انسانی از جمله مهمترین محرومیت هایی بود که زنان ساسانی بدان مبتلا بودند.
#نقد_ناسیونالیسم
#نقد_زرتشت
#ساسانیان
#زرتشت
#تحریف
🔰 @Adyanuniv🔰
💠بیارزش دانستن عقل توسط صوفیان
🔸بهترین و ارزشمندترین نعمت در وجود انسان، نعمت عقل است، که عقل سلیم، انسان را از عاقلان و خردمندان قرار داده، بهگونهای که پروردگار عالم با این نعمت، انسان را نسبت به همهی موجودات، افضل و برتر شمرده است.
🔹ارزش و اهمیت عقل به قدری است که خداوند متعال رجس و پلیدی را در وجود بیخردان و بیعقلان قرار داده است: «وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ[یونس/100] و خداوند پلیدی را بر کسانی قرار داده است که خردمند نیستند»
🔻با این اوصاف کسانی مانند متصوفه ارزش عقل را نادیده گرفته و نهتنها آن را تحقیر، بلکه در بعضی موارد به انکار عقل پرداختند.
🔻شيخ محمد لاهيجی از صوفیان معروف، برای عارفی که واصل به حق شده، قائل به زوال عقل شده و حتی سقوط تکلیف را برای این فرد بلامانع دانسته است.
🔻وی در اینباره میگويد: «غرض از شرایع و اعمال و عبادات ظاهره و باطنیه، قرب و وصول به حق است و سالک چون به متابعت اوامر و نواهی به نهایت و کمال وصول میرسد و در بحر وحدت محو و مستغرق شده و از آن استغراق و بیخودی مطلق بار دیگر به ساحل و مرتبه عقل باز نیامده و چون مسلوب العقل گشتند، به اتفاق اولياء و علما تكاليف شرعيه و عبادات از اين طايفه ساقط است.»[1]
♻️این سخنان صوفیان، چیزی جز رسیدن به مقاصد دنیوی و حب مقام نیست. چون هر انسان عاقلی با خردمندی خود میفهمد که باید برای رسیدن به سعادت ابدی، به دستورات الهی عمل کرده و راه پیامبران و امامان را ادامه دهد.
📚پینوشت:
1.لاهیجی محمد، مفاتیح الاعجاز شرح گلشن راز، ص 253.
#نقد_تصوف
#عقل
#شریعت_گریزی
🔰 @adyanuniv🔰
💠تناقضگویی صوفیان در تعریف انسان کامل
🔸یکی از عقاید انحرافی فرقهی صوفیه، عقیده به انسان کامل بودن قطب است که او را در تمام صفات کامل میدانند.
🔹اما نکتهای که قابل ذکر است تناقضگویی سران متصوفه در تعریف و مفهوم انسان کامل است.
🔻عزیزالدین نسفی یکی از سران معروف متصوفه، در جایی علم انسان کامل را، علم خدا دانسته و گفته است: «علم انسان کامل، علم خدای باشد و کلام انسان کامل، کلام خدای باشد... و از اینجا گفتهاند هر که انسان کامل را دید، خدای را دیده است، چرا که انسان کامل، تجلی خداوند است.»[1]
🔻نسفی گرچه علم انسان کامل را علم خدا میداند، اما در جایی دیگر، نظری مغایر با این دیدگاه را مطرح کرده و گفته : «بدان که انسان کامل اگرچه کامل باشد، بسیار چیزها نداند و امکان ندارد که بداند. مثلاً انسان کامل نداند که ساعت دیگر چگونه باشد، صحت باشد یا مریض، حیات باشد یا ممات... واگر کسی هم در اینباره اظهار نظر کند، بهطریق ظن و تخمین باشد نه به طریق تحقیق»[2]
♻️این انسان کامل که صوفیان، آن را شایسته قطب دانسته و حتی ادعای ولایت و مقام خلیفةاللهی برای وی میکنند، چه کمالی دارد که به گفته خودشان، از یکساعت بعد خود هم خبر ندارد.
📚پینوشت:
1. نسفی، عزیزالدین بن محمد، بیان التنزیل، بهشرح علی اصغر میرباقری فرد، تهران، نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1379، ص 231.
2. همان ص228.
#نقد_تصوف
#انسان_کامل
#نسفی
🔰 @adyanuniv 🔰
#امیرالمومنین عليه السلام:
شُكرُ العالِمِ عَلى عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ
شُكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از:
عمل کردنش به آن علم،
و گذاشتن آن در اختیار سزامندانش
📚 غررالحكم حدیث 5667
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_اول #حضرت_امیرمؤمنان
#حضرت_امام_علی #امیرمؤمنان
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 کشتن #نسائی بخاطر امتناع از نقل جعلیات در فضائل #معاویه
✍🏻 ملا عبد الله احمدیان از علمای مشهور #شافعی معاصر #کردستان مینویسد:
نسائی هنگامی که در راه #حج به شهر #دمشق رسید و میدید که جمع زیادی نسبت به علی مرتضی هیچ ارادتی نداشتند، کتابی را به نام #خصائص_علی نوشت تا مردم شهر را نسبت به #امام_علی علیه السلام ارادتمند نماید و وقتی مردم شهر به او پیشنهاد کردند که در فضائل و خصایص معاویه هم کتابی را بنویسند در پاسخ گفت: چه حدیثی را در فضیلت معاویه روایت کنم؟!! مگر همین حدیث که #پیامبر_خدا نسبت به او فرمود: «اللهم لا تشبع بطنه» خدایا شکمش را سیر نکن، و مردم شهر همین رفتار و گفتار او را بر سنی ستیزی و تمایل او به #تشیع حمل کرده و به طور دسته جمعی او را کتک زدند و از شهر اخراج نمودند، و او را به رفتن به #مکه مجبور کردند و در آنجا در شعبان سال ۳۰۳ متوفی گردید و در بین صفا و مروه به خاک سپرده شد.
📚 تاریخ حدیث و ضبط و ثبت احادیث، تألیف ملا عبد الله احمدیان، صفحه ۱۰۷-۱۰۸
👈🏼 توجه بفرمایید نسائی صاحب یکی از #صحاح_سته #اهلسنت و از بزرگان آنان است!
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
✅ جایگاه زن در ایران باستان
🔹 در زمان #ساسانیان، زن علاوه بر آنکه جسمش در تملک مرد بود، عِرض و ناموسش نیز متعلق به وی بوده است.
#نقد_ناسیونالیسم
#نقد_زرتشت
#تساوی_زن_و_مرد
#ایران_باستان
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 کشتن نسائی عالم برجسته #اهل_سنت بخاطر طعن به معاویه
#مزی در ترجمه وی میگوید :
أحد الأئمّة المبرزین والحفّاظ المتقنین والأعلام المشهورین
او یکی از پیشوایان برجسته و حافظان استوار و بزرگان مشهور بود
📚 تهذیب الکمال ج1 ص329
#ابن کثیر در باره او میگوید :
پیشوای زمان خویش ، و کسی که بر همنظران و بزرگان زمان خویش پیشی گرفت ؛ و به شهر های مختلف مسافرت کرد
📚 البدایة والنهایة ج11 ص123
⛔️ اما مردم #دمشق به پیروی از همان سنتی که معاویه پایه گذارش بود ، به بدگویی از #امیرالمومنین علیه السلام خو گرفته و با تنفر از آن حضرت بزرگ شده بودند ، نتوانستند تحمل کنند که کسی در فضائل آن حضرت کتابی بنویسد، اما در آن اثری از فضائل معاویه دیده نشود؛ از این رو از نسائی خواستند در فضائل معاویه کتابی بنویسد؛ اما وقتی با مقاومت نسائی روبرو شدند، چنان او را کتک زدند که از دنیا رفت.
#ابن جوزی و بسیاری بزرگان #اهلسنت در سبب کشته شدن نسائی میگویند:
نسایی در آخر عمر خویش از #مصر به #دمشق رفت ؛ پس در آنجا از او در مورد معاویه و فضیلت های او سوال کردند ؛ پس گفت : آیا به این که او را هم شان علی دانستید راضی نشدید، حال می خواهید او را از علی برتر کنید؟
پس آنقدر به او زدند تا او را از مسجد بیرون کردند؛ او را به #رمله یا #مکه بردند و در آنجا از دنیا رفت.
📚 المنتظم ج6 ص131
تذکرة الحفاظ ج2 ص700
تهذیب الکمال ج 1 ص132 و ...
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 #معاویه و فروختن زنان مسلمان به اعتراف #اهل_سنت
#ابن_عبدالبر میگوید:
معاويه زنان مسلمان را اسیر کرده و در بازار آنها را برهنه کرده و هرکدام ساق درشت تری داشتند، میفروختند!!!
📚 الاستیعاب فی اسماء الاصحاب ج1 ص102
👈🏼 الگوی #داعش و #تکفیریان در انجام اینگونه اعمال چه کسانی هستند؟
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
💠ذکر و عبادت از نوع چرخیدن و رقصیدن
🔸یکی از فواید ذکر و یاد خدا، تسکین و آرامش یافتن قلوب است، چنانچه خداوند متعال فرمود: «الا بذکرالله ...» اما آنچه در ذکر گفتن بسیار حائز اهمیت است، این است که ذکر گفتن، باید خالصانه و به دور از بدعت و ساختگی باشد.
🔹اما فرقه منحرف صوفیه، در هنگام ذکرگفتن، حرکات مختلف از نوع چرخشی و رقصگونه انجام داده و حتی بعضی فرق صوفیه، در پیش پای شیخ، لگدمال میشوند.
🔻چنانچه گفته شده: «فرقهی مولویه به نام درویشان رقصنده و جرخنده معروفند و یا سلسله رفاعیه نیز، در حلقههای ذکر و سماع خود آداب مخصوصی دارند و در آن بیخودی، گاه چنان از خود میروند که ضربههای چوپ و آهن در آنها کار نمیکند، در این حالت بر زمین میافتند و در پیش حاضران در پیش پای شیخ، لگدمال میشوند و این را موهبتی عظیم میشمارند.»(1)
📚پی نوشت
1.زرینکوب، عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، ص 81
#نقد_تصوف
#سماع
#مولویه
🔰 @adyanuniv 🔰
🏴انا لله و انا الیه راجعون🏴
کانال فرق و ادیان، شهادت دانشمند هسته ای کشورمان شهید دکتر محسن فخری زاده را تسلیت عرض مینماید.
🔰 @Adyanuniv🔰
#امیرالمومنین امام على عليه السلام:
عِلمٌ لا يُصلِحُكَ ضَلالٌ
علمى كه اصلاحت نكند، گمراهى است.
📚 غررالحكم حدیث6294
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_علی #امام_اول #حضرت_امیر
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 نسب معاویه بن ابی سفیان از مصادر اهل تسنن
#زمخشری در کتاب خود میگوید ۴ نفر ادعا کردند پدر معاویه هستند!
📚 ربیع الابرار فی نصوص الاخبار ج4 ص276
#نقد_وهابیت
#معاویة_بن_ابی_سفیان
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه #نظریه_عدالت_صحابه
🔰 @Adyanuniv🔰
💠دیدگاه انحرافی متصوفه نسبت به نواب اربعه
🔸بعضی از افراد دربارهی نواب اربعه که نائبان خاص حضرت ولیعصر (علیهالسلام) بودند سخنان نامربوط و عوامانهای را مطرح کردند که دور از شأن و جایگاه والای این نواب اربعه است.
🔹یکی از این افراد نورعلی تابنده، قطب سابق فرقه صوفیه سلطان علیشاهی است که برای رسیدن به مقاصد دنیوی خود، جایگاه رفیع این نواب اربعه را، کم ارزش جلوه داده و گفته است: «در زمان امام دوازدهم خصوصیت وکلای اربعه(نواب اربعه) فقط اين بود كه واسطه ارتباط با امام بودند، مثلا چون محل اقامت حضرت به آنها گفته شده بود و آن را میدانستند، عریضههایی که شیعیان مینوشتند را میگرفتند و به حضرت میرساندند و جواب اخذ کرده و به صاحبش رد میکردند.»[1]
🔻نورعلی تابنده جایگاه این نواب را فقط در واسطه بین امام و مردم دانسته و برای اینکه خود و اقطاب قبل از خود را، ولیّ مردم و نائب حقیقی از طرف امام بداند، مسئله بیعت ایمانی را پیش میکشد و نسبت به نواب اربعه حضرت ولیعصر (علیهالسلام) گفته است: «این چهار نفر بههیچ وجه نه خودشان مدعی اخذ بیعت بودند و نه در کتب نوشته شده است که بیعت میگرفتند امر اخذ بیعت در این زمان از طرف امام، برعهده شیخ جنید بغدادی بود.»[2]
♻️این سخن نادرست و ساختگی تابنده که جنید را نائب امام در اخذ بیعت میداند، چیزی جز فریب مردم و خود را ولی مردم دانستن، نبوده و در هیچکدام از کتاب روایی یا تاریخی آورده نشده است.
پی نوشت
[1]. آزمايش، مصطفی، عرفان ایران، تهران، انتشارات حقيقت، 1380، شمارهی1، ص9.
[2]. همان، ص9.
#نقد_تصوف
#نورعلی_تابنده
#نواب_اربعه
🔰 @adyanuniv 🔰