eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
برخلاف تصور عام که غالباً افراد بی‌سواد و کم‌هوش می‌شوند، برخی گزارش‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد افراد با توانمندی بالا و هوش سرشار، بیشتر در دام فرقه‌ها گرفتار می‌شوند و هر چه سطح توانمندی فرد در حیطه‌های مختلف، بالاتر باشد احتمال وی توسط فرقه‌ها افزون می‌شود. عامل مهم در جذب، میزان تقید افراد به و اعتقادات مذهبی است، نه هوش، جذابیت فردی و سواد. به عقیده «اسپیلکا»، «فرقه‌ها بیشتر کسانی را جذب می‌کنند که اعتقادات دینی رسمی آن‌ها تضعیف شده باشد و یا اصلاً به هیچ مذهبی تعلق خاطر نداشته باشند.» : اسپیلکا، برنارد، روان‌شناسی دین بر اساس رویکرد تجربی، مترجم: محمد دهقانی، ص 548. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
جریان و تقلید از فقیه یکی از باورهای احمد الحسن بصری، حرمت « از فقیه» است. البته احمد بصری با اصل تقلید از فقیه مخالفتی ندارد، اما از آنجا که خود را نماینده و فرستاده (عج) می‌داند، تقلید را با وجود خود جایز نمی‌داند! منبع؛ التیه او الطریق الی الله، ص27. اما اتباع احمد بصری بر خلاف نظر احمدالحسن، تقلید از فقیه را اساساً دانسته و آن را عملی باطل می‌ پندارند. درحالی که خداوند در قرآن با آیه‌ی نَفر «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ»[توبه/122] وجوب تقلید از فقیه را بر هر مسلمانی واجب می‌داند. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
🖼 دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک #رمضان 💠کانال تخصصی فرق و ادیان💠 🆔 @adyanuniv
و یکی از مباحث مشترک و بسیار مطرح امروز، «مراقبه» است که اغلب معنوی، مدعی کاربرد و استفاده از آن برای رسیدن به بوده و در این مسیر، هر یک نسخه های متفاوتی عرضه و آن را یگانه راه و روش حقیقی نیل به آرامش و کمال (با تعریف نظام ماده گرای سرمایه داری) می خوانند. با توجه به فراگیر شدن این روش -تحت تبلیغات فراوان رسانه ای- میتوان گفت، امروز معنای تازهای از در حال شکل گیری و اشاعه در سراسر جهان است که با مفهوم اسلامی آن تفاوت ماهوی دارد. به عبارتی، میان آنچه امروز با نام و مراقبه مشهور است با و ، فاصله ای بسیار وجود دارد. مراقبه در فرهنگ غرب که از آن به « » تعبير ميشود، عبارت است از نوعی تمرين و ممارست در تمرکز حواس برای رسيدن به آرامش روحی. خواب آرام، موفقيت، غلبه بر بيماری‌ها، احساس خويشاوندی با ديگران و...، از جمله آثاری است که غربی‌ها برای این نوع تمرکز برشمرده‌اند. اندک تأملی در این معنا حاکی از آن است که مراقبه در معنای غربی‌اش، صرفاً برای رسيدن به «خود» و کسب يک روانی می‌باشد؛ که یادآور همان ایده « » (انسان محور) رایج در غرب است. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
اوج نخوت، تکبر و البته ضلالت؛ تحقیر معجزات اهل بیت علیهم السلام در جریان لاله زاری "یک کلام ما از چهار هزار معجزه بالاتر و مؤثّرتر و راهگشاتر و كارسازتر است" 🔸 جمله فوق را ابتدا سید هاشم نعلبند (ملقب به حداد، قطب طریقت حوزوی لاله زاریه) به فردی بیان کرد که از او طلب معجزه نموده بود و نعلبند سعی داشت با بیان این جمله، ضمن کاستن از اهمیت معجزات و کلمات و افعال معصومین، دست خالی خود در انجام این خوارق را توجیه کند. به تبع نعلبند، محسن طهرانی و دیگر اعضای فرقه لاله زاریه، به کرات با استشهاد به این جمله، معجزات انبیاء را در برابر اعمال خود ناچیز و حقیر می شمردند. مطلع انوار، ج2، ص: 174، پاورقی . متن جلسات شرح حديث عنوان بصرى، ص: 3107 و 3592 و 3594 🔹هاشم نعلبند بدون استثناء معجزات همه انبیاء حتی (رسول اکرم ص) را در برابر گفتار و کلام خود ناچیز می داند. محسن طهرانی نیز با پایه قرار دادن سخن نعلبند، معجزات انبیاء اولوا العزم و رسول خدا و امیرالمومنین علیهم السلام را با تمسخر نقل کرده و به ناچیز و حقیر دانستن انجام این امور اذعان می کند. محسن طهرانی می گوید: "حضرت عيسى على نبينا و آله و عليه السّلام چكار مىكند؟ ... مرده زنده مىكند ديگر، خاكى را برمىدارد گِل درست مىكند و به شكل طير و پرنده درست مىكند در او مىدمد. ولى دل را چه كسى احياء مىكند؟! اينكه گل است ... آيا آن بالاتر است و كلام او (حداد) بالاتر است يا گِل را تبديل به پرنده كردن، كدام بالاتر است؟ انصافاً انصاف بدهيد. حالا يك گل را تبديل به پرنده كرديم و پرواز كرد، چه شد؟ رفت ديگر حالا مىرود دانه مىخورد... ."(متن جلسات شرح حديث عنوان بصرى، ص: 3900) 🔸طهرانی بعد از نقل کلامی از هاشم نعلبند، چنان به وجد می آید که معجزه شق القمر پیامبر ص و رد الشمس امیرالمومنین ع را در مقابل این کلام، حقیر و ناچیز می شمارد : "آيا شق القمر پيغمبر مىتواند در انسان اين اثر را به وجود بياورد كه اين حرف آقاى حداد به وجود آورد؟ ما از شق القمر چه مىبينيم؟ خوب پيغمبر آمد و شق القمر كرد، معلوم مىشود هيچ ارتباطى به ما ندارد، يعنى يك پيغمبرى است، يك قدرتى دارد، يك قوهاى دارد، ماه را دو نصف كرد، از اين ديدن ماه را دو نصف كردن، چه نتيجهاى عايد شد؟! مگر مشركين نديدند، چه گيرشان آمد؟! آنهايى كه ديدند! اميرالمؤمنين اشاره كرد به خورشيد، معجزه يعنى همين ديگر، از اين بالاتر چيست؟ آنهايى كه ديدند أميرالمؤمنين خورشيد را نگه داشت و برگرداند و در آن جا نگه داشت، چه گيرشان آمد؟ غير از اينكه ديدند على يك فردى است داراى نيروى الهى كه مىتواند خورشيد را نگه دارد، چقدر به تو اضافه شد؟ : (متن جلسات شرح حديث عنوان بصرى، ص: 3593) 🔰نکته : بنابر اعتقاد مسلمین، قرآن کریم بارز ترین و عظیم ترین معجزه رسول خدا صلی الله علیه وآله است و همانطور که طهرانی، دیگر معجزات نبی اکرم را بی ارزش و ناچیز دانست راجع به قرآن کریم نیز همین نظر را دارد؛ (گرچه جرئت اظهار علنی آن را ندارد) اما همین که می بینید قرآن می گوید فرعون و ابلیس باطل اند و این صوفیان حوزوی می گویند ابلیس اول موحود عالم و کارگزار خداست و فرعون مومن از دنیا رفت، بدانید که راجع به معجزه قرآن نیز همین اعتقاد را دارند و آن را بی ارزش می دانند و به راحتی کلامی بر خلاف قرآن بیان می کنند. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
یکی از اصول اساسی روش يا مراقبه غربی، تأکید بر « » است. به این معنا که توصيه ميشود واژهاي را بگوييد تا در اين بي‌معنايي، تفكري ايجاد نشود و شما سريع‌تر بتوانيد با شعور خلاق و آگاهي عميق، مرتبط شويد. مانترا در مقايسه با ذكر در و مراقبه اسلامی، شيوه‌اي ناقص است. در مدیتیشن، مانترا بايد بي‌معنا باشد تا تفكري ايجاد نشود و ارتباط، سريع باشد. حال‌آنکه در ، ذکر بايد از همان ابتدا بامعنا، جهت‌دار و هدفمند بوده و پس از تكرار فراوان، ذكر خود به خود حذف مي‌شود و شخص از واژه دور مي‌گردد. طرفداران مدیتیشن ميگويند، فرآيند پالايش، خود به خود صورت ميگيرد و شخص به پاكي درون مي‌رسد اما اهل عرفان و معتقدند ابتدا بايد معني و باشد تا القا انجام شود و پيام‌هاي مثبت به درون فرستاده شود. بعد از آن، اين آثار مثبت به مبارزه با وجوه منفي برخاسته و درون به اين صورت پالايش و پاك می‌شود. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
(به معنی خانه خدا) یا معبد طلایی ، زیارتگاه اصلی پیروان آئین سیک است که در شهر (به معنی رودخانه شراب مقدس) در ایالت پنجاب هند واقع شده‌ و بیش از ششصد در این معبد مشغول به کار هستند. « » ، پنجمین رهبر سیکان ، معبدی از طلا در این شهر بنا کرد و کتابی به نام نوشت که مهمترین کتاب مقدس آیین سیک است. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
استحمام معنوی به روایت تصویر! 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
یکی از شاخص های جریان های معنوی نوپدید, ستیز با شرع از رهگذر اشاعه مبانی فکری ابداعی خویش و زیرسوال بردن اساس آموزه های دینی و لزوم پایبندی به شریعت است. اشاعه با بی اعتقادسازی نسبت به معاد و حسابرسی اخروی, یکی از موارد این ستیز است که در اغلب معنویت های نوپدید وجود دارد. هجمه به کتب آسمانی و اصول دینی, دیگر سلاح این نبرد است. مثلا در , بنیان گذار فرقه, بارها کتب آسمانی را مورد تمسخر و تخریب قرار داده و از آنها به عنوان یاد نموده است. دیگر مسئله رایج و البته مهم در ستیز با شریعت, اشاعه بی بندوباری و تسامح نسبت به مبانی است که در روندی تدریجی , پایه های ایمانی راسست می سازد. اساسا, شریعت , یکی از موانع پیشبرد اهداف و مبانی فکری جریان های معنوی نوپدید است, چراکه با رویکرد دنیاگرایانه و انسان محورشان در تضاد قرار دارد لذا این ستیز همواره ادامه داشته و در اغلب جریان های معنوی مشاهده می گردد. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
افکار و اندیشه‌های مخلوطی است از عرفان ساحری ، عرفان مسیحیت و افکار که امروز هیچ‌گونه وجاهتی ندارد و یک مکتب شکست خورده و فروپاشیده شده است. مهم‌ترین مسئله‌ای که از سوی کوئلیو مطرح می‌شود، زبان و است. مناسب است در اینجا نگاهی قرآنی داشته باشیم. مسئله‌ی قصه در قرآن به‌صورت کاملاً جدی و مهم مطرح است. اگر به قرآن که مهم‌ترین سند و منبع تفکر اسلامی است مراجعه کنیم، در آن آیات عقلی و استدلالی زیادی خواهیم یافت، اما حجم آنان که نشانگر میزان اهتمام قرآن است، به نسبت چندان زیاد نیست. شیوه‌ای مهم‌تر مطرح کرده است و آن، شیوه‌ی و است. قرآن به ما می‌گوید مسائل اعتقادی را می‌توان محسوس نمود و در قالب مقوله‌های هنری به مخاطبین عرضه داشت و این دقیقاً همان کاری است که امروزه بیگانه‌ها در طیفی گسترده ارائه می‌دهند. یکی از آن‌ها ارائه مفاهیم و مضامین دینی یا به‌صورت رمان و قصه است. شکل دیگر آن ساختن فیلم‌های متعدد بر اساس رمان‌های دینی و عرفانی است. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
آیا میدانستید مکاشفه و رؤیا، دلیل بر صحت عمل اشخاص نیست؟! 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
جلسه_دوم_نقد_بهائیت_بهائیت_استاد.mp3
2.79M
🎧 فایل صوتی 👈عنوان: نقد بهائیت - جلسه دوم 📌موضوع: تاریخ بهائیت 🎤 استاد: فخرآور 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
4_6026054620567045224.mp3
7.69M
ممنونم اگر نروۍ😔 وداع بسیار زیباباماه مبارڪ‌ 🌙✨ 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 تلگرام: @adyanuniv ایتا: @adyanuniv
🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 تلگرام: @adyanuniv ایتا: @adyanuniv
📢 نمیدانم نامِ این حالت را تناقض‌گویی بگذارم یا غرور و خودبرتربینیِ #مولوی؟ ❌ مولوی بعد از آشنایی با #شمس_تبریزی دگرگون شد و از عقل و علم دست کشید و روی به سماع و رقص و صوفی‌گری آورد و تا جایی پیش رفت که شمس را خدای خود نامید و احدی را لایق برابری با او نمی‌دانست! اما سخنانی از وی نقل شده که نشان از تناقض‌گوییِ مولوی دارد. یک نمونه در همین مورد است که ذکر نمودم. افلاکی نقل می‌کند: 👈 یکی از مریدان مولوی در دوره‌ای که شمس تبریزی از قونیه رفت، روزی به مولوی گفت: محزونم، چون نتوانستم بخدمت شمس درآیم و از او بهره ببرم. مولوی گفت: اگر بخدمت مولانا شمس الدين تبريزى نرسيدی، به روانِ مقدّس پدرم بكسى رسيدی كه در هر تاىِ موى او صد هزار شمس تبریزی آونگانست و در ادراكِ سِرّ او حيران! 📚مناقب العارفین، ١/١٠٢ ✅ بالاخره مولوی شمس را یگانه دوران می‌دانسته یا خودش را؟ به تعبیر او که می‌گوید: «در هرتار موی من صدهزار شمس آونگانست» دقت کنید؛ نه یک مرتبه بالاتر، بلکه صدها هزار مرتبه بالاتر! این‌همه غرور و خودبرتربینیِ مولوی چگونه با تعاریفش از شمس و مواعظش مبنی بر ترکِ هوای نفْس و غرور و عُجْب همخوانی دارد❓ 🆔 @adyanuniv
گر گفتم بکش، سوال نکن؛ فقط بکش! بالاترین و بزرگ ترین حرام الهی در شریعت اسلام، قتل نفس و کشتن انسان است. 🔸«صادق طهرانی، قطب و رهبر کنونی جریان لاله زاری می گوید اگر ما دستور قتل دادیم، مریدان باید بی درنگ و بدون هیچ سوالی آن را مرتکب شوند.» 🔹یک لحظه فکر کنید فارغ از مباحث مذهبی و دینی، این جریان دگم و متعصب، چه مخاطرات امنیتی و اجتماعی می تواند به بار آورد و چه کارهایی از دست این مریدان سینه چاک بر می آید. مریدانی که اکنون نبض بسیاری از مسائل فرهنگی در مشهد را در دست داشته و در مدارس و حوزه ها انسان هایی مانند خود را بازتولید و تربیت می کنند. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
محمد حسن #وکیلی شاگرد صادق طهرانی (و از مشایخ پر ادعای جریان لاله زاری در مشهد) هم تصریح دارد که شاهد بازی و رقص و سماع و موسیقی می تواند انسان را به کمال و فناء فی الله برساند گرچه مخالف ظاهر شرع است: "راه ها دیگری نیز برای وصول به کمال هست که به جهت خطرات شخصی یا مفاسد نوعی شرع مقدس از آن نهی فرموده و کسانی که از نهی شارع آگاه نباشند ممکن است در سایه اخلاق و توکل از همین راه های پرمخاطره مسیر لقاء الهی را طی کرده و به سلامت به مقصد برسند. بسیاری از آداب و سنتی که میان صوفیه مرسوم بوده است از این قبیل است همچون عزلت های درازمدت، تمرکز بر جمادات، چرخ زدن برای تحصیل حضور قلب و آرامش (سماع) استفاده از موسیقی، نظر بازی و عشق مجازی و ...." عشق مجازی، ص 73 #سماع #تصوف_حوزوی 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
🔺شریعت گریزی در جریان لاله زاری _1_ اهل البیت ادری بما فی البیت 🔷جریان لاله زاری هرگونه شریعت گریزی را منکر است اما چه کنم که محسن طهرانی یکی از رهبران خودتان، شیوع اعمال خلاف شرع در مرام شما را جار زده است و هیج راه مفری برای تان باقی نگذارده است. (شرح در تصویر) 🔹خداوند نمی گذارد حقّ مخفی بماند و بحمدلله کوس رسوایی مدعیان عرفان و اخلاق را در همین دنیا می زند تا همگان ببینند که دو برادر روحانی، چگونه برای دو روز دنیا و جمع کردن چهار مریدسینه چاک، به جان هم افتادند و گوشت واستخوان یکدیگر را کندند. 🔹فاعتبروا یا اولی الابصار که اگر یک مکتب عرفانی از جمع کردن قلب دو برادر عاجز است چگونه می تواند شما را به لقاء الله برساند!! فریب این شاگردان و مارهای خوش خط و خال امروزی شان را نخورید که این مکتب رسوای عالم است . متن نامه سرگشاده در فضای مجازی موجود است. 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
وقتی #پائولو_کوئیلو رابطه آزاد جنسی و سکس را به عنوان راهی برای رسیدن به خدا معرفی میکند! 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
#عرفان_کاذب ذکر بی معنی برای آگاهی عمیق در مدیتیشن یا مراقبه غربی! 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
📢 نمونه ای از بحثهای فقهی #مولوی 👈 از آنجا که مولوی سماع را عبادت میدانست و آن را جایگزین نماز کرده و جنجالی براه انداخته بود، لذا صدای اعتراض فقهای عصر او بلند شد. نقل است: «روزی فقیهی بخاطر سماع و عبادت دانستن آن توسط مولوی، به او اعتراض کرد. مولوی که خود را ناچار به بحث فقهی دید گفت: در شریعت اگر اضطرار پیش آید، انسان مجاز به خوردن گوشت مُردار و چیزهای حرام نیز میشود؛ گاهی هم در طیِ طریقت، سالک برای وصول بحق و کنار زدن حجابها مضطر میشود و چاره ای جز سماع و رقص ندارد و‌ رفع آن ضرورتها جز با سماع ممکن نیست! اگر سالک در طریقت سماع نکند، مثل انسانی‌ است که در شریعت راهی جز خوردن مردار ندارد. پس در طی طریق، سالک بدون سماع و‌ رقص از هم میپاشد، مثل انسانی که اگر در اضطرار گوشت مردار نخورد میمیرد!» 📕پله پله تا ملاقات خدا، زرین کوب، ص ۱۷۷ ❌ آیا این قیاسی که مولوی در بحث فقه و شریعت و طریقت کرد، طراحش غیر از شیطان بوده؟ این است سلوک مولوی که واجبی چون نماز را کنار نهاد و با افتخار رقص و ساز را جایگزینش کرد! خوب است مولوی دوستان نیز چنین کنند تا کامل به او اقتدا کرده باشند. کانال تخصصی فرق و ادیان @adyanuniv
کالایی غربی در سبد مصرف! 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
📢 آیا تا بحال کسی مانند #مولوی از عمر بن خطاب چنین تعریف و تمجیدی نموده است؟ الحق که او دلداهٔ عمر بن خطاب بوده! وی میخواهد روایتی نبوی را از عمر نقل کند و ضمن آن از او چنین یاد میکند: «امیرالمؤمنین عمر خطاب رضی الله عنه، آن محتسب شهر شریعت، آن عادل مسند اصل طریقت، آن مردی که چون درهٔ عدل در دست امضای اقتضای عقل گرفت، ابلیس را زَهرهٔ آن نبود که در بازار وسوسهٔ خویش به طراری و دزدی، جیب دلی بشکافد، که «ان الشیطان لیفر من ظلّ عمر» عاشقی بود بر حضرت که هرگز نفاق، راه وِفاق او نزد. صادقی بود در خدمت که هرگز دهر پر مداهنت، به روغن خیانت، فرق دیانت او چرب نکرده بود.» و بعد از ذکر این همه لقب و ستایش عمر از زبان رسول اکرم، میگوید: «این عُمَر که شمه ای از فضایل او شنیدی، چنین روایت میکند...» 📘مجالس سبعه، المجلس الثانی ❌ نمیدانم دیگر مولوی چگونه باید غیر شیعی بودن‌ خود را فریاد میزده؟ میگوید اینها فقط شِمه ای از فضائل عُمَر است! هرچند همین موارد برای اثبات سُنی بودن او بس است. 🆔 @adyanuniv
کمال بدون دین و شریعت! 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv
نذر و توسّل با نصب قفل توسط مردم مقابل #کلیسای سکره کر دومین کلیسای پربازدید بعد از نتردام پاریس همین تصویر اگر مربوط به امامزاده یا حرم مطهری بود، به هشتگ خرافات در وب ترند میشد، امّا چون مربوط به کلیسایی در فرانسه هست خیلی نایس و باکلاسه!😐 #مسیحیت 🌐کانال تخصصی فرق و ادیان🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyanuniv