#معارف_رضوی
🔺 توحید شیعی با محوریت امام معصوم است. و توحیدی که راه فهمش امام معصوم نباشد،توهم است.
#یاد_داشت 5️⃣4️⃣
#مناسبتی
#تاریخی
📝📝 موضوع: ایام محسنیه
➖➖➖
الف) هر چند برخی اخبار شهادت حضرت مُحَسِّن را قدح کرده اند(الله اکبری،مُحَسِّن بن علی) اما نمیتوان این روایات را کنار گذاشت.و آنچه در مظلومیت ایشان است قابل طرد و جرح نیست. عبدالجلیل قزوینی رازی، متوفّی 560 هجری می نویسد : [کشته شدن محسن]خبریست درست؛و در کتب شیعه و سنی مذکور و مسطور است.(قزوینی،النقض،ص298. برای تحقیقات بیشتر نک: محمد رضا جباری،بررسی اخبار مُحَسِّن بن علی.).
〰️➖〰️
ب) تاریخ شهادت این فرزند مبارک و هجوم به خانه امام علی(ع) دقیقاً روشن نیست. در سالهای اخیر آقای خدامیان تحقیقی منتشر کرده و دلایلی اقامه نمود بر شهادت حضرت مُحَسِّن در فاصله کوتاهی از شهادت پیامبر اکرم (ص) . در مقابل آیت الله یوسفی غروی و حجة الاسلام دکتر جباری دلایلی دارند که هجوم و شهادت فاصله 50 روز پس از رحلت نبی اعظم(ص) بوده است.که به نظر نویسنده این متن، گروه دوم دلایلشان مقبولتر بود. خلاصه دلایل گروه دوم چنین است.
⤵️⤵️⤵️
1.تحرکات اجتماعی سیاسی حضرت زهرا(علیها السلام) :
این تحرکات اجتماعی عبارتند از:⬇️⬇️
🔹الف:مددخواهی از انصار و مهاجر،
🔺یکی از تحرکات اجتماعی حضرت زهرا(علیها السلام) رفتن به خانه مهاجر وانصار برای طلب یاری بود. و اگر بنا بر قول مروجین دهه محسنیه بلافاصله بعد از شهادت رسول الله(صلی الله علیه وآله) حمله به بیت وحی صورت گرفته بود، سرور زنان عالم (علیها السلام) توان رفتن به در خانه تعداد زیادِ مهاجران و انصار(حتی فقط اهل بدر) را نداشت.
🔸ب:خطبه فدکیه،
🔺 خطبه فدکیه و نحوه حرکت حضرت فاطمه(علیها السلام) به مسجد، نشان از عدم بیماری ایشان دارد. ابن ابی الحدیدمی نویسد: آن حضرت با پوشش کامل در میان جمعی از زنان در حالی که چادرش بر اثر بلندی به زیر پاهایش میرفت و همچون رسول خدا(صلی الله علیه و اله) راه میرفت، به مسجد آمد. با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسولالله؛ راه رفتنش هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(صلی الله علیه و اله) نداشت.» میتوان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمهای به خانه حضرت فاطمه(علیها السلام) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمیتواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) تشبیه کند.(شرح نهج البلاغه،ج16،ص211.)
=-=-
2.برگشتن سپاه اسامه بن زید به مدینه
طبق برخی شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(علیه السلام) بعد از برگشت سپاه اسامه بن زید صورت گرفته است و سپاه اسامه بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله) به مدینه باز گشت.(یوسفی غروی، موسوعة التاریخ الاسلامی، ج۴، ص۹۹) شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان حمله به خانه حضرت زهرا(علیه السلام) و بیعت گرفتن از امام علی(علیه السلام) حضور داشته و از ایشان طرفداری میکرده، در سپاه اسامه نیز به عناون پرچمدار حضور داشته است. او پس از بازگشت از جنگ، با اعتراض به خلیفه و طرفدارانش پرچمی در قبیله بنی اسلم نصب کرده و مردم را به بیعت با حضرت علی(علیه السلام) فرا خواند. پس از آن بود که طرفداران ابوبکر چارهای جز بیعت گرفتن از حضرت علی(علیه السلام) ندیدند.(همان، ج۴، ص۹۶-۱۱۵) این گزارشها گویای آن است که ماجرای حمله به خانه فاطمه زهرا نمیتواند در روزهای اول ماه ربیع الاول افتاده باشد.
➖〰️➖
ج) به نظر می رسد برگزاری و دعوت عمومی برای این موسِم جدید، آن هم بلافاصله پس از عزاداری طولانی محرم و صفر مناسب نباشد. و آنچه از مرجع شیعه آیت الله وحید خراسانی مطرح شده است ،نیز همین است. ( نک: https://t.me/kashani1395/3309 ) همچنین این بحث یک گفتگوی شیعی -شیعی است، باید بیشتر مراقب بود. در نوع مواجهه.
👈 اگر فرصت کردید صوت استاد حامد کاشانی در این زمینه را گوش بدید. ( https://t.me/kashani1395/4651. )
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 6️⃣4️⃣
#مناسبتی
#تاریخی
📝 موضوع: شهادت امام عسکری (علیه السلام)
🔹فرسته 1
➖➖➖
1. پدر و مادر
تولد: هشتم ربیع 232 ق در مدینه .
شهادت: هشتمربیع الاول سال 260 ق در سامراء . شیخکلینی مینویسد:« وَ قُبِضَ ع يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِثَمَانِ لَيَالٍ خَلَوْنَ مِنْ شَهْرِ رَبِيعٍ الْأَوَّلِ سَنَةَ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ وَ هُوَ ابْنُ ثَمَانٍ وَ عِشْرِينَ سَنَةً وَ دُفِنَ فِي دَارِهِ فِي الْبَيْتِ الَّذِي دُفِنَ فِيهِ أَبُوهُ بِسُرَّ مَنْ رَأَى»
=-=
2.پدرو مادر
مادر مکرمهاش: کنیزی بود با نام حَدِيثُ،سلیل یا سَوْسَنُ. ( الکافی،ج1،ص503.) . امام هادی (ع) در موردش فرموده: «سليل مسلولة من الآفات و العاهات و الأرجاس و الأنجاس. سلسل بیرون شده شده از افات و نجاسات است.» (مسعودی، اثبات الوصیة،ص244.)
=-=
2.فضائل:
2.1. امام عسکری(ع) برادری داشت با نام محمد. او عظیم الشان است که امروزه مقبره وی محل زیارت است. پس از وفات وی امام هادی(ع) فرمود: ْ « لَمَّا تُوُفِّيَ ابْنُهُ مُحَمَّدٌ فَقَالَ لِلْحَسَنِ يَا بُنَيَّ أَحْدِثْ لِلَّهِ شُكْراً فَقَدْ أَحْدَثَ فِيكَ أَمْراً. پسر جان! خدا را شكر كن كه در باره تو امرى پديد آورد. (يعنى چون برادر بزرگترت وفات كرد، امامت براى تو مسلم و قطعى گشت و شيعه از ترديد و اختلاف نجات يافتند».
+
2.2. عبید الله بن یحیی خاقان: « سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّه میگه: أَحْمَدَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ يَحْيَى بْنِ خَاقَانَ «2» وَ هُوَ عَامِلُ السُّلْطَانِ يَوْمَئِذٍ عَلَى الْخَرَاجِ وَ الضِّيَاعِ بِكُورَةِ قُمَّ وَ كَانَ مِنْ أَنْصَبِ خَلْقِ اللَّهِ وَ أَشَدِّهِمْ عَدَاوَة حالا این ملعون امام را چنین توصیف میکنه : َ يَا بُنَيَّ ذَاكَ إِمَامُ الرَّافِضَةِ ذَاكَ ابْنُ الرِّضَا فَسَكَتَ سَاعَةً فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَوْ زَالَتِ الْخِلَافَةُ عَنْ خُلَفَاءِ بَنِي الْعَبَّاسِ مَا اسْتَحَقَّهَا أَحَدٌ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ غَيْرُ هَذَا فَإِنَّ هَذَا يَسْتَحِقُّهَا فِي فَضْلِهِ وَ عَفَافِهِ وَ هَدْيِهِ وَ صِيَانَةِ نَفْسِهِ وَ زُهْدِهِ وَ عِبَادَتِهِ وَ جَمِيلِ أَخْلَاقِهِ وَ صَلَاحِه» (شیخ صدوق،کمال الدين و تمام النعمة، ج1،ص42.)
+
2.3. معتمد عباسی به جعفر کذاب گفت:« و قد كان جعفر الكذاب حمل إلى الخليفة عشرين ألف دينار لما توفي الحسن بن علي ع و قال يا أمير المؤمنين تجعل لي مرتبة أخي الحسن و منزلته فقال الخليفة اعلم أن منزلة أخيك لم تكن بنا إنما كانت بالله عز و جل و نحن كنا نجتهد في حط منزلته و الوضع منه و كان الله عز و جل يأبى إلا أن يزيده كل يوم رفعة لما كان فيه من الصيانة و حسن السمت «2» و العلم و العبادة فإن كنت عند شيعة أخيك بمنزلته فلا حاجة بك إلينا و إن لم تكن عندهم بمنزلته و لم يكن فيك ما كانَ فِي أَخِيكَ لَمْ نُغْنِ عَنْكَ فِي ذَلِكَ شَيْئاً؛ و جعفر كذّاب هنگامى كه امام حسن عليه السّلام درگذشت بيست هزار دينار به نزد خليفه برد و گفت: اى امير المؤمنين! مرتبت و منزلت برادرم حسن را براى من قرار بده! و خليفه بدو گفت: بدان كه منزلت برادرت به واسطه ما نبود، بلكه به واسطه خداى تعالى بود و ما تلاش مىكرديم كه منزلت او را تنزّل دهيم و ناچيز گردانيم، امّا خداى تعالى از آن ابا كرد و هر روز رفعت او را افزود، زيرا او خوددارى و خوش رفتارى و علم و عبادت داشت، اگر تو نزد شيعيان برادرت همان منزلت را دارى نيازى به ما ندارى و اگر نزد آنها چنان منزلتى ندارى و اوصاف او هم در تو نيست در اين باب ما نمىتوانيم كارى براى تو انجام دهيم.» ( صدوق،کمال الدین،ج2،ص479)
+
2.4. بختیشوع طبیب مسیحی دربار عباسی : « وَ هُوَ أَعْلَمُ فِي يَوْمِنَا هَذَا بِمَنْ «6» تَحْتَ السَّمَاءِ فَاحْذَرْ أَنْ تَعْتَرِضَ عَلَيْهِ فِيمَا يَأْمُرُكَ بِهِ.» (راوندی، الخرائج،ج1،ص422.)
+
2.5. قبر امام عسکری (ع) : « أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع قَبْرِي بِسُرَّ مَنْ رَأَى أَمَانٌ لِأَهْلِ الْجَانِبَيْنِ؛ قبرم برای شیعه و سنی سامراء امان است».
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 6️⃣4️⃣
#مناسبتی
#تاریخی
📝 موضوع: شهادت امام عسکری (علیه السلام)
🔹فرسته 2
➖➖➖
3.امامت پیشوای یازدهم
حضرت عسکری (ع) در سن 22 سالگی به امامت رسیدند. و دوران اماتشان شش سال طول کشید. امام هادی(ع) در این زمینه فرمودند : «..مُحَمَّدٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْكُوفِيِّ عَنْ بَشَّارِ بْنِ أَحْمَدَ الْبَصْرِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُمَرَ النَّوْفَلِيِّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي الْحَسَنِ ع فِي صَحْنِ دَارِهِ فَمَرَّ بِنَا مُحَمَّدٌ ابْنُه فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَذَا صَاحِبُنَا بَعْدَكَ فَقَالَ لَا صَاحِبُكُمْ بَعْدِيَ الْحَسَنُ. » (کلینی،الکافی،ج1،ص326.) و : « قَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع: صَاحِبُكُمْ بَعْدِي الَّذِي يُصَلِّي عَلَيَّ قَالَ وَ لَمْ نَكُنْ نَعْرِفُ أَبَا مُحَمَّدٍ قَبْلَ ذَلِكَ قَالَ فَخَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ بَعْدَ وَفَاتِهِ فَصَلَّى عَلَيْه» (مفید،الارشاد،ج2،ص315.)
حسن بن موسی نوبختی گزارش میدهد:« و قال سائر اصحاب علي بن محمد بامامة «الحسنبن علي» عليه السلام و ثبتوا له الامامة بوصية ابيه و كان يكنى بابي محمد » (نوبختی،فرق الشیعة،ص95.)
+
4. سخنان حکیمانه
احادیث فراوانی از آن امام بزرگ برایمان به یادگار مانده است.به اختصار چند روایت در زمینه اعتقادات و اخلاقیات تقدیم میشود.
4.1. اعتقادی:
4.1.1. تبعیت از مراجع:
امام درباره حفص بن عمر العمری فرمود:« ... فَلَا تَخْرُجَنَّ مِنَ الْبَلَدِ حَتَّى تَلْقَى الْعَمْرِيَّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِرِضَايَ عَنْهُ وَ تُسَلِّمَ عَلَيْهِ وَ تَعْرِفَهُ وَ يَعْرِفَكَ فَإِنَّهُ الطَّاهِرُ الْأَمِينُ الْعَفِيفُ الْقَرِيبُ مِنَّا وَ إِلَيْنَا فَكُلُّ مَا يُحْمَلُ إِلَيْنَا مِنْ شَيْءٍ مِنَ النَّوَاحِي فَإِلَيْهِ يَصِيرُ آخِرُ أَمْرِهِ لِيُوصِلَ ذَلِكَ إِلَيْنَا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيراً » (مجلسی،بحار الانوار،ج50،ص323.)
—
درباره عبدالعظیم حسنی فرمودند:« سَمِعْتُ أَبَا حَمَّادٍ الرَّازِيَّ يَقُولُ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع بِسُرَّ مَنْ رَأَى فَسَأَلْتُهُ عَنْ أَشْيَاءَ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَأَجَابَنِي فِيهَا فَلَمَّا وَدَّعْتُهُ قَالَ لِي يَا حَمَّادُ إِذَا أَشْكَلَ عَلَيْكَ شَيْءٌ مِنْ أَمْرِ دِينِكَ بِنَاحِيَتِكَ فَسَلْ عَنْهُ عَبْدَ الْعَظِيمِ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيَّ وَ أَقْرِأْهُ مِنِّي السَّلَامَ. » ( محدث نوری،مستدرک الوسائل،ج17،ص321.).
+
4.1.2. جواز توسل
ابومحمد فرمودند: حضرت موسی برای عبور از رود نیل چنین گفت:« اللَّهُمَّ بِجَاهِهِمْ جَوِّزْنَا عَلَى مَتْنِ هَذَا الْمَاءِ. فَإِنَّ الْمَاءَ يَتَحَوَّلُ لَكُمْ أَرْضاً. » ( تفسیر منسوب به امام عسکری،ص245.)
+
4.1.3. تولی و تبری
« فَإِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي أَعْمَالَكَ وَ يُضَاعِفُهَا بِمُوَالاتِكَ لَهُمْ، وَ بَرَاءَتِكَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ» (تفسیر منسوب به امام عسکری،ص365.)
—
« مَا مِنْ عَبْدٍ وَ لَا أَمَةٍ وَالَى مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ ع وَ عَادَى مَنْ عَادَاهُمْ إِلَّا كَانَ قَدِ اتَّخَذَ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ حِصْناً مَنِيعاً وَ جُنَّةً حَصِينَةً ...»(شیخصدوق،معانی الاخبار،ص37.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 6️⃣4️⃣
#مناسبتی
#تاریخی
📝 موضوع: شهادت امام عسکری (علیه السلام)
🔹فرسته 3
➖➖➖
4.1.4. در رد غلات و صوفیه
یک غالی صوفی به نام ابن هلال بود.امام در طعن وی فرمودند: ««ِ احْذَرُوا الصُّوفِيَّ الْمُتَصَنِّع» در حدیث دیگری فرمودند:« قَالَ:، كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيُّ ابْتِدَاءً مِنْهُ: لَعَنَ اللَّهُ الْقَاسِمَ الْيَقْطِينِيِّ وَ لَعَنَ اللَّهُ عَلِيَّ بْنَ حَسَكَةَ الْقُمِّيَّ، إِنَّ شَيْطَاناً تَرَاءَى لِلْقَاسِمِ فَيُوحِي إِلَيْهِ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً.» (رجال کشی،)
+
4.2. اخلاقی
آن امام مظلوم به پدر شیخ صدوق فرمودند : «وصیت به پدر شیخ صدوق
أَمَّا بَعْدُ: أُوصِيكَ يَا شَيْخِي وَ مُعْتَمَدِي أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ الْقُمِّيَّ وَفَّقَكَ اللَّهُ لِمَرْضَاتِهِ، وَ جَعَلَ مِنْ صُلْبِكَ أَوْلَاداً صَالِحِينَ بِرَحْمَتِهِ- بِتَقْوَى اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ، وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ، فَإِنَّهُ لَا تُقْبَلُ الصَّلَاةُ مِنْ مَانِعِي الزَّكَاةِ.وَ أُوصِيكَ بِمَغْفِرَةِ الذَّنْبِ، وَ كَظْمِ الْغَيْظِ، وَ صِلَةِ الرَّحِمِ، وَ مُوَاسَاةِ الْإِخْوَانِ، وَ السَّعْيِ فِي حَوَائِجِهِمْ فِي الْعُسْرِ وَ الْيُسْرِ، وَ الْحِلْمِ عِنْدَ الْجَهْلِ، وَ التَّفَقُّهِ فِي الدِّينِ، وَ التَّثَبُّتِ فِي الْأُمُورِ، وَ التَّعَهُّدِ لِلْقُرْآنِ، وَ حُسْنِ الْخُلُقِ، وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ»وَ اجْتِنَابِ الْفَوَاحِشِ كُلِّهَا، وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ، فَإِنَّ النَّبِيَّ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ- أَوْصَى عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ فَقَالَ: يَا عَلِيُّ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ (ثَلَاثَ مَرَّاتٍ) وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ فَلَيْسَ مِنَّا، فَاعْمَلْ بِوَصِيَّتِي، وَ أْمُرْ جَمِيعَ شِيعَتِي حَتَّى يَعْمَلُوا عَلَيْهِ، وَ عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ وَ انْتِظَارِ الْفَرَجِ فَإِنَّ النَّبِيَّ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ: أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي انْتِظَارُ الْفَرَجِ، وَ لَا يَزَالُ شِيعَتُنَا فِي حُزْنٍ حَتَّى يَظْهَرَ وَلَدِيَ الَّذِي بَشَّرَ بِهِ النَّبِيُّ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ- أَنَّهُ يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً، كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.
فَاصْبِرْ يَا شَيْخِي وَ أْمُرْ جَمِيعَ شِيعَتِي بِالصَّبْرِ، فَ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ، وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ عَلَى جَمِيعِ شِيعَتِنَا وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ، وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصِيرُ.»
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 6️⃣4️⃣
#مناسبتی
#تاریخی
📝 موضوع: شهادت امام عسکری (علیه السلام)
🔹فرسته 4
➖➖➖
5. مقتل امام
ایشانرا در زندانهای متعددی قرار دادند.
5.1. زندان صالح:
اولین زندان صالح بن وصیف بود .کارش شکنجه گری بود. یعقوبی می نویسد:« و عذبهم بأنواع العذاب»(یعقوبی،تاریخ یعقوبی،ج2،ص504.).
شیخ مفید نیز می نویسد:« دَخَلَ الْعَبَّاسِيُّونَ عَلَى صَالِحِ بْنِ وَصِيفٍ عِنْدَ مَا حُبِسَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع فَقَالُوا لَهُ ضَيِّقْ عَلَيْهِ وَ لَا تُوَسِّعْ فَقَالَ لَهُمْ صَالِحٌ مَا أَصْنَعُ بِهِ قَدْ وَكَّلْتُ بِهِ رَجُلَيْنِ شَرَّ مَنْ قَدَرْتُ عَلَيْهِ فَقَدْ صَارَا مِنَ الْعِبَادَةِ وَ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ إِلَى أَمْرٍ عَظِيمٍ ثُمَّ أَمَرَ بِإِحْضَارِ الْمُوَكَّلَيْنِ فَقَالَ لَهُمَا وَيْحَكُمَا مَا شَأْنُكُمَا فِي أَمْرِ هَذَا الرَّجُلِ فَقَالا لَهُ مَا نَقُولُ فِي رَجُلٍ يَصُومُ النَّهَارَ وَ يَقُومُ اللَّيْلَ كُلَّهُ لَا يَتَكَلَّمُ وَ لَا يَتَشَاغَلُ بِغَيْرِ الْعِبَادَةِ فَإِذَا نَظَرَ إِلَيْنَا ارْتَعَدَتْ فَرَائِصُنَا وَ دَاخَلَنَا مَا لَا نَمْلِكُهُ مِنْ أَنْفُسِنَا فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِكَ الْعَبَّاسِيُّونَ انْصَرَفُوا خَاسِئِينَ.» (الارشاد،ج2،ص334.)
+
5.2. زندان بعدی : علی بن اوتامِش
« حُبِسَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ أوتامش [أَوْتَاشٍ] وَ كَانَ شَدِيدَ الْعَدَاوَةِ لِآلِ مُحَمَّدٍ ع غَلِيظاً عَلَى آلِ أَبِي طَالِبٍ وَ قِيلَ لَهُ افْعَلْ بِهِ وَ افْعَل (=هرکاری میخواهی با وی بکن)» ( الارشاد،ج2،ص330.)
+
5.3. عباسیون وقتی از زندان اثر ندیدند : معتزّ عباسی رسما به مأمور جلاّدش سعید حاجب، چنین فرمان داد: «اُخْرُجْ اَبا مُحَمَّدٍ اِلَی الْکُوفَةِ ثُمَّ اضْرِبْ عُنُقَهُ فِی الطّریق؛ ابومحمد (حسن عسکری) را به سوی کوفه بیرون ببر و در مسیر راه (در جای خلوت) گردنش را بزن» () که معتز خودش به درک واصل شد .
+
5.4. مهتدی عباسی نیز همین شیوه را داشت . آن ملعون گفت: « فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّهُ يَتَهَدَّدُكَ وَ يَقُولُ وَ اللَّهِ لَأُجْلِيَنَّهُمْ عَنْ جَدِيدِ الْأَرْض به خدا قسم او و علویان را از زمین محو میکنم »(کلینی،الکافی،ج1،ص510.) که او نیز مطابق پیشگویی امام عسکری(ع) در همان شبی که تصمیم داشت امام را بکشد .توسط ترکان به قتل رسید . امام فرمود: َ:« خَرَجَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ ع حِينَ قُتِلَ الزُّبَيْرِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ هَذَا جَزَاءُ مَنِ اجْتَرَأَ عَلَى اللَّهِ فِي أَوْلِيَائِهِ يَزْعُمُ أَنَّهُ يَقْتُلُنِي وَ لَيْسَ لِي عَقِبٌ فَكَيْفَ رَأَى قُدْرَةَ اللَّهِ فِيهِ » (کلینی،الکافی،ج1،ص329.)
+
5.5. خانه نحریر
معمتد عباسی نیز همین شیوه را گرفت و امام را در خانه نحریر زندانی کرد .او مامور باغ وحش معتمد بود.« سُلِّمَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع إِلَى نِحْرِيرٍ وَ كَانَ يُضَيِّقُ عَلَيْهِ وَ يُؤْذِيه ؛ و از جمعى از اصحاب روايت كرده كه حضرت عسكرى عليه السّلام را به نحرير (خادم مخصوص خليفه عباسى) سپردند، و او سختگيرى بر آن حضرت ميكرد و آزارش مينمود، » (الارشاد،ج2،ص334.) همسر نحریر به وی گفت:چقدر ایشانرا اذیت میکنی؟ آن ملعون گفت: وی را جلوی درندگان میاندازم. خلیفه وقت نیز سخن نحریر را تایید نمود.امام را به پیش درندگان انداختند،لیکن آنها هیچ آسیبی به امام نزدند.سه روز پس از این واقعه یحیی بن قیبه به اتفاق استادش به خیال اینکه انها نیز می توانند از گزند درندگان در امان باشند به محل درنگان رفتند. وقتی استاد یحیی وارد قفس شد،در دم ان حیوانات باوفا جانش را ستاندند. (ابن شهرآشوب،مناقب آل ابی طالب،ج4،ص462.)
+
5.6. هر هفته دو مرتبه باید به دارالخلافه میرفت
شیخ طوسی چنین گزارش میدهد:« وَ كَانَ يَرْكَبُ إِلَى دَارِ الْخِلَافَةِ بِسُرَّمَنْ رَأَى فِي كُلِّ إِثْنَيْنِ وَ خَمِيسٍ قَالَ وَ كَانَ يَوْمَ النَّوْبَةِ يَحْضُرُ مِنَ النَّاسِ شَيْءٌ عَظِيمٌ- وَ يَغَصُّ الشَّارِعُ بِالدَّوَابِّ وَ الْبِغَالِ وَ الْحَمِيرِ وَ الضَّجَّةِ فَلَا يَكُونُ لِأَحَدٍ مَوْضِعٌ يَمْشِي وَ لَا يَدْخُلُ بَيْنَهُمْ. قَالَ فَإِذَا جَاءَ أُسْتَاذِي سَكَنَتِ الضَّجَّةُ وَ هَدَأَ صَهِيلُ الْخَيْلِ وَ نُهَاقُ الْحَمِيرِ قَالَ وَ تَفَرَّقَتِ الْبَهَائِمُ حَتَّى يَصِيرَ الطَّرِيقُ وَاسِعاً لَا يَحْتَاجُ (أَنْ يَتَوَقَّى مِنَ الدَّوَابِّ تَحُفُّهُ لِيَزْحَمَهَا)؛ پیش از عبور امام سر و صدا زیاد بود وقتی امام گذر میکرد ، همه ساکت میشدند .حتی حیوانات. و نفسها در سینه حبس میشد از عظمت امام عسکری و راه باز میشد»(شیخ طوسی،الغیبة،ص416.)
+
5.7. امام بیمار شدند :
مادر امام عسکری می گوید: «عَنْ أُمِّ أَبِي مُحَمَّدٍ ع قَالَتْ قَالَ لِي يَوْماً مِنَ الْأَيَّامِ تُصِيبُنِي فِي سَنَةِ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ حَزَازَةٌ أَخَافُ أَنْ أَنْكُبَ مِنْهَا نكتة [نَكْبَةً] قَالَتْ فَأَظْهَرْتُ الْجَزَعَ وَ أَخ؛ابی محمد (امام عسکری) به من فرمود:به من حزازه دست داده است». حزازه دل دردی که از راه خوردن و آشامیدنن به دست میاد . مسمومیت غذایی که به دستور معتمد انجام شد.
—
در گزارش شیخ صدوق نیز چنین میخوانیم: « أَنَّهُ لَمَّا اعْتَلَّ بَعَثَ إِلَى أَبِي أَنَّ ابْنَ الرِّضَا... ِ ثُمَّ رَجَعَ مُسْتَعْجِلًا وَ مَعَهُ خَمْسَةُ نَفَرٍ مِنْ خُدَّامِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ كُلُّهُمْ مِنْ ثِقَاتِهِ وَ خَاصَّتِهِ فَمِنْهُمْ نِحْرِيرٌ «4» وَ أَمَرَهُمْ بِلُزُومِ دَارِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ تَعَرُّفِ خَبَرِهِ وَ حَالِهِ وَ بَعَثَ إِلَى نَفَرٍ مِنَ الْمُتَطَبِّبِينَ فَأَمَرَهُمْ بِالاخْتِلَافِ إِلَيْهِ وَ تَعَاهُدِهِ صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَلَمَّا كَانَ بَعْدَ ذَلِكَ بِيَوْمَيْنِ جَاءَهُ مَنْ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ قَدْ ضَعُفَ فَرَكِب » (کمال الدین،)
—
چند روز بیمار بودند. مفید: می نویسد:« وَ مَرِضَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع فِي أَوَّلِ شَهْرِ رَبِيعٍ الْأَوَّل» (الارشاد،ج2،ص336.) شیخ صدوق گفته است:« حَتَّى تُوُفِّيَ ع لِأَيَّامٍ مَضَتْ مِنْ شَهْرِ رَبِيعٍ الْأَوَّلِ مِنْ سَنَةِ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ فَصَارَتْ سُرَّ مَنْ رَأَى ضَجَّةً وَاحِدَةً مَاتَ ابْنُ الرِّضَا وَ بَعَثَ السُّلْطَانُ إِلَى دَارِهِ مَنْ يُفَتِّشُهَا وَ يُفَتِّشُ حُجَرَهَا وَ خَتَمَ عَلَى جَمِيعِ مَا فِيهَا وَ طَلَبُوا أَثَرَ وَلَدِه »( کمال الدین،ج1،ص43.)
+
5.8. لحظه آخر:
« وَ لَمْ يَحْضُرْهُ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ إِلَّا صَقِيلُ الْجَارِيَةُ وَ عَقِيدٌ الْخَادِمُ وَ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ غَيْرُهُمَا قَالَ عَقِيدٌ فَدَعَا بِمَاءٍ قَدْ أُغْلِيَ بِالْمَصْطَكَى فَجِئْنَا بِهِ إِلَيْهِ... ِ وَ أَخَذَ الْقَدَحَ لِيَشْرَبَ فَأَقْبَلَ الْقَدَحُ يَضْرِبُ ثَنَايَاهُ وَ يَدُهُ تَرْتَعِدُ فَأَخَذَتْ صَقِيلُ الْقَدَحَ مِنْ يَدِهِ وَ مَضَى مِنْ سَاعَتِه ؛ دستش لرزید به دندانش خورد ظرف افتاد و جان داد»( صدوق،کمال الدین،ج2،ص474.)
+
5.9. سامراء در فراق امام
« وَ عُطِّلَتِ الْأَسْوَاقُ وَ رَكِبَتْ بَنُو هَاشِمٍ وَ الْقُوَّادُ وَ أَبِي وَ سَائِرُ النَّاسِ إِلَى جَنَازَتِهِ فَكَانَتْ سُرَّ مَنْ رَأَى يَوْمَئِذٍ شَبِيهاً بِالْقِيَامَةِ » (کلینی،الکافی،ج1،ص505)
+
5.10. غارت خانه:
«سمِعْتُ أَبَا الْحُسَيْنِ الْحَسَنَ بْنَ وَجْنَاءَ يَقُولُ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ جَدِّهِ أَنَّهُ كَانَ فِي دَارِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَكَبَسَتْنَا الْخَيْلُ وَ فِيهِمْ جَعْفَرُ بْنُ عَلِيٍّ الْكَذَّابُ وَ اشْتَغَلُوا بِالنَّهْبِ وَ الْغَارَةِ وَ كَانَتْ هِمَّتِي فِي مَوْلَايَ الْقَائِمِ ع ؛ ابو الحسين حسن بن وجناء از پدرش و او از جدّش روايت مىكند كه گفت: در خانه امام حسن عليه السّلام بوديم كه سواران خليفه همراه جعفر كذّاب ما را فرا گرفتند و به چپاول و غارت مشغول شدند و تمام توجّه من به قائم عليه السّلام بود كه آسيبى نبيند،»(صدوق،کمال الدین،ج2،ص473.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water