#مولود_کعبه
🔹 فرسته: دوم
🔺 دلایل تولد حضرت علی در کعبه در ادعیه
➖➖➖
1. ابن مشهدی(م610 ق) در زیارتی برای امام علی (علیه السلام) آورده است: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَحْرَ الْعُلُومِ وَ كَهْفَ الْفُقَرَاءِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ وُلِدَ فِي الْكَعْبَة» (المزار الکبیر،ص207)
+
2. در قسمتی از زیارت مولانا علی در نزد ضریح مطهرش می خوانیم : «...ِ الْمَوْلُودِ فِي الْبَيْتِ ذِي الْأَسْتَار...» (اقبال الاعمال،ج2،ص610).
+
3. در زیارت دیگر : « السَّلَامُ عَلَى الْمَوْلُودِ فِي الْكَعْبَةِ وَ الْمُزَوَّجِ فِي السَّمَاءِ.» ( المزار الکبیر،ص257)
➖➖➖
🔅 ادامه دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#مولود_کعبه
🔹 فرسته: سوم
🔺 دلایل تولد حضرت علی در کعبه در روایات (1)
➖➖➖
روایت طولانی از جابر بن عبد الله انصاری از رسول الله (صلی الله علیه و اله) به ما رسیده است. به جهت اختصار چند قسمت از این روایت طولانی ذکر میشود.
رسول الله (صلی الله علیه و اله) فرمودند:
1.خداوند من و علی را از نور واحد آفرید. من و او در ارحام و اصلاب طاهر بودیم تا از طریق پدر از همدیگر جدا شدیم.
2.ُ مُثْرِمُ بْنُ زَغِيب که 270 سال داشت از خداوند تقاضا نمود تا ولی خودش را به وی نشان دهد. حضرت ابوطالب بر وی وارد شد،مثرم به وی تولد علی علیه السلام را بشارت داد.
3.هفت روز زلزله آمده بود تا اینکه اعراب به کنار کوه ابی قبیس آمدند.حضرت ابوطالب به بالای کوه رفت و گفت: «َ إِلَهِي وَ سَيِّدِي أَسْأَلُكَ بِالْمُحَمَّدِيَّةِ الْمَحْمُودَةِ وَ الْعَلَوِيَّةِ الْعَالِيَةِ وَ الْفَاطِمِيَّةِ الْبَيْضَاءِ إِلَّا تَفَضَّلْتَ عَلَى تِهَامَةَ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَة».
4.در شب میلاد ستارگان فراوانی در آسمان ظاهر شدند.تا جاییکه همه متوجه شدند. در این وقت ابوطالب خارج شد و بشارت تولد علی علیه السلام را داد.
5. ابوطالب فرمود: وقتی علی علیه السلام به دنیا آمد ابتدا سجده کرد سپس فرمود: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ تُخْتَمُ بِهِ النُّبُوَّةُ وَ تُخْتَمُ بِيَ الْوَصِيَّة».
6. مریم،آسیه و حوا قابله حضرت علی علیه السلام بودند.
7.رسول الله در آخر روایت در مورد امام علی علیه السلام فرمودند: « فَإِنَّ لِعَلِيٍّ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْمَنْزِلَةِ الْجَلِيلَةِ وَ الْعَطَايَا الْجَزِيلَةِ مَا لَمْ يُعْطَ أَحَدٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ وَ الْأَنْبِيَاءِ الْمُرْسَلِينَ وَ حُبُّهُ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فَإِنَّهُ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ لَا يَجُوزُ أَحَدٌ عَلَى الصِّرَاطِ إِلَّا بِبَرَاءَةٍ مِنْ أَعْدَاءِ عَلِي». ( ابن فتال نیشابوری،روضه الواعظین،ج1،ص77-82).
➖➖➖
🔅 ادامه دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 3️⃣3️⃣
#حدیثی
📝📝 موضوع: لیلة الرغائب معروف به شب آرزوها
⏬⏬⏬
1. مفهوم شناسی:
«الرغائب» به معنای آرزو نیست.بلکه به معنای: بخشش فراوان است. نک: المغرب،ج1،ص335؛ الطراز الأول، ج2، ص: 71؛ تاج العروس،ج2،ص28.
〰️〰️
2. سند این دعا و عمل
2.1. شیعه: دو سند در کتب شیعه یافت شد. که هردو از علامه حلی منقول است.
2.1.1. اجازه علامه حلی به ابن زهره که این سلسله اسناد را علامه مجلسی آورده است ( بحار الانوار،ج95، ص: 395باب 25 ) .در این سند این عمل به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده شده است. علامه مجلسی و هاشم رسولی محلاتی در ارزیابی این سند آنرا طریقی عامی (=سنی) می داند. (مجلسی،زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 43 ؛ مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام، مقدمه،ص34)
2.1.2. در این سند عمر بن شمر از جابر بن یزید جعفی است. و مستند به معصوم نیست .(علامه حلی،منهاج الصلاح، في إختصار المصباح،ص457).
+
2.2. عامه(=سنی) :
بسیاری از دانشوران عامی سند این نماز را از موضوعات می دانند. مثلا: ابی شامه الشافعی (665 ق) می نویسد:« این نماز در قرن چهارم جعل شده است و هیچ اصلی ندارد». ( ابی شامه الشافعی 665 ق الباعث علی انکار البدع و الحوادث، ص 146 ) همچنین نک: (عینی،عمده القاری،ج4،ص39؛ سخاوی، التحفه اللطيفه في تاريخ المدينه الشريفه،ج2،ص331.) .
〰️〰️
3. زمان جَعل و ساختن این نماز
3.1. شیعه.
اگر سند دوم علامه حلی را بپذیریم چنین نمازی در روزگار امام صادق علیه السلام بوده است. هرچند در تاییدش از ایشان مطلبی یافت نشد.
3.2. سنی.
ابو حامد محمد غزالى (505ق) : در ماه رجب همین نماز را ذکر کرده است و می گوید:«...لأن هذه الصلاة نقلها الآحاد، و لكني رأيت أهل القدس(بیت المقدس) بأجمعهم يواظبون عليها و لا يسمحون بتركها، ؛ این نماز مثل نماز تراویح نیست و لی دیدم مردم بیت المقدس بدان اهتمام دارند» (إحياء علوم الدين، ج2، ص: 366) .↪️
▫️ یاقوت حموی گزارشی میدهد از گفتگوی شخصی با نام «ابن الخشاب» که وقتی مادرش به او گفت چرا نماز لیله الرغائب نمی خوانید، گفت : چون چنین نمازی صحیح نیست .مادر این شخص قانع نشده و از او فتوای عالم آن شهر را طلب نمود.«ابن الخشاب» از عالمی با نام :« أبو الفضل محمد بن ناصر السلامي » راجع به نماز لیله الرغائب می پرسد و آن عالم می گوید :« ...وقل لها، أنا أسنّ منها، فإنها أحدثت في زمني وعصري، وقد مضت برهة، ولا أرى أحدا يصليها، وإنما وردت من الشام، وتداولها الناس حتى أجروها مجرى ما ورد من الصلوات المأثورة؛این نماز در روزگار من جَعل شده است.و از جمله نمازهای ماثوره فرضشده است.» (یاقوت حموی، معجم الادباء،ج4،ص1506).
💡 جالب است که وفات ناصر السلامی 505 قمری است که غزالی نیز در همین زمان از دنیا رفته . که می توان نتیجه گرفت این نماز را یا خود غزالی جعل کرده یا صوفیان روزگار وی چنین نمازی را به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده اند.
🔺 همچنین المهدي أحمد بن يحيى المرتضى از فقهاء زیدی نیز به جَعل این نماز در قرن پنجم اشاره کرده است. (شرح الأزهار ،ج1،ص397).
〰️〰️
4. حکم فقهی این نماز و دعا
4.1. شیعه:
🔅آیت الله تبریزی (رحمه الله): به قصد رَجاء ( = امید ثواب) اشکال ندارد. (تبریزی،صراط النجاة (،ج10،ص85).
🔅آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله) : حکم استحباب نمی تواند داد،به قصد رجاء بخوانید. ( جامع المسائل،ج2،ص172).
4.2. سنی.
این نماز بدعت است،و جایز نیست. نمونه نک: (نووی،المجموع،ج4،ص56؛ابن عابدین،حاشية ردّ المحتار،ج2،ص27).
〰️〰️
5. کتاب اختصاصی این عمل
5.1. شیعه .
مرحوم آقا بزرگ تذکر میدهد فردی با نام : «محمد علي بن أبي طالب بن عبد الله الزاهدي الگيلاني الأصفهاني» کتابی با نام : «المواهب في ليلة الرغائب» نوشته است. ( الذریعه،ج23،ص242.) این کتاب نسخه خطی است. تلاش مختصری صورت گرفت اصل این کتاب را نیافتم.
5.2. سنی .
الف) ابی شامه،الباعث علی انکار البدع و الحوادث . 👈در فصلی به نقد این نماز پرداخته است.
ب) محمد وائل الحنبلی،مَنهل الراغب فی حال حدیث صلاة الرغائب.
ج) علی بن غانم المقدسي، ردع الراغب عن صلاة الرغائب. 👈این کتاب نسخه خطی است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#مولود_کعبه
🔹 فرسته: چهارم
🔺 تولد حضرت علی در روایات (2)
➖➖➖
أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا ضَرَبَهَا الطَّلْقُ وَ هِيَ فِي الطَّوَافِ فَدَخَلَتِ الْكَعْبَةَ فَوَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فِيهَا
ترجمه: ابی حمزه ثمالی از امام سجاد (علیه السلام) نقل میکند که ایشان فرمودند: فاطمه بنت اسد در طواف خانه خدا درد زایمان گرفت. پس به داخل کعبه رفت و علی بن ابی طالب به دنیا آمد. (ابن فتال نیشابوری،روضه الواعظین،ج1،ص81.)
➖➖➖
🔅 ادامه دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#نکته
📌 بسیاری از خبرهای عجیب این دوران در جلوی چشم همه اتفاق میافتد. اما عوام که به جزئیات دقت نمیکنند، از اصل ماجرا خبردار نمیشوند. به عنوان نمونه برپایی مراسم Summer Solstice، یا شروع تابستان، از قدیم یکی از مراسم ادیان غیر توحیدی بوده است که برپایی این مراسم توسط جادوگران و Druid ها و یا شمن های ادیان قدیمی ادامه پیدا کرده است. جادوگران در زمانهایی که از نظر طبیعی ویژگی خاصی دارد، مثل شبهایی که ماه کامل میشود، به انجام مراسم خود میپردازند. هرآنچه که درباره werewolf ها، یا کسانی که در زیر نور ماه کامل تبدیل به گرگ میشوند، در قصههای عوامانه وجود دارد، درواقع اشاره به قربانی انسان در مراسم شیطانی این جادوگران در این مواقع خاص دارد. برگزاری مراسم عبادی در این زمانهای خاص، علی الخصوص در طولانیترین روز سال، در بین ادیان توحیدی هیچگاه رسم نبوده است.
👈🏻 برگزاری مراسم دستهجمعی یوگا در این روز، به عنوان مثال در میدان تایمز نیویورک، خبر از عقبه فکری اهل یوگا میدهد و این نکته را روشن میکند که یوگا صرفاً یک ورزش نیست و یک مراسم عبادی غیر توحیدی است.
⭕️ یوگا ورزش نیست. بلکه ....
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#مولود_کعبه
🔹 فرسته: پنجم
🔺 تولد حضرت علی در روایات (3)
➖➖➖
امام صادق (علیه السلام) :
فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود،درد زایمان بر وی عارض شد. با خداوند چنین نجوا کرد: «أَيْ رَبِّ، إِنِّي مُؤْمِنَةٌ بِكَ، وَ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِكَ الرَّسُولُ، وَ بِكُلِّ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِكَ، وَ بِكُلِّ كِتَابٍ أَنْزَلْتَهُ، وَ إِنِّي مُصَدِّقَةٌ بِكَلَامٍ جَدِّي إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلِ، وَ إِنَّهُ بَنَى بَيْتَكَ الْعَتِيقَ، فَأَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْبَيْتِ وَ مَنْ بَنَاهُ، وَ بِهَذَا الْمَوْلُودِ الَّذِي فِي أَحْشَائِي الَّذِي يُكَلِّمُنِي وَ يُؤْنِسُنِي بِحَدِيثِهِ، وَ أَنَا مُوقِنَةٌ أَنَّهُ إِحْدَى آيَاتِكَ وَ دَلَائِلِكَ لَمَّا يَسَّرْتَ عَلَيَّ وِلَادَتِي.» سپس دیوار شکافته شد و او وارد کعبه شد. هرچه تلاش کردند تا درب کعبه را باز کنند ،نتوانستند. پس از سه روز با نوزادش علی بن ابی طالب (علیه السلام) از همان محلی که وارد شده بود بیرون امد . (شیخ طوسی،الامالی،ص707).
➖➖➖
🔅 ادامه دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
عصر آب
#یاد_داشت 3️⃣3️⃣ #حدیثی 📝📝 موضوع: لیلة الرغائب معروف به شب آرزوها ⏬⏬⏬ 1. مفهوم شناسی: «الرغائب» ب
ابن جوزی در المنتظم ، «ابن جَهضَم» ، از مشایخ صوفیه را جاعل نماز رغائب دانسته است.( ابن جوزی،المنتظم،ج15،ص161).
اما ابن جهضم کیست:
علی بن عبدالله همدانی، معروف به «ابن جَهضَم» (د ۴۱۴ق) صوفی معاصر سُلمی، و شیخِ صوفیانِ مقیم مکه، احتمالاً نخستین متن نگاشته شده در مناقب صوفیان است که در آن، اخباری از احوال شگفت و کرامات خارقالعاده و باورناپذیر مشایخ صوفیه گردآوری شده. علمای اهل سنّت ابن جهضم را دروغگو و جاعل حدیث می دانند. ذهبی نیز درباره کتاب بهجة الاسرار وی چنین ابراز عقیده کرده است که: «لقد اتی بمصائب یشهد القلب ببُطلانها» (تاریخ الاسلام، ج۹، ص۲۳۹).
ذهبی روایت « : رجب شهر الله ، وشعبان شهري ، ورمضان شهر أمتي » را از ابن جهضم آورده است. ( ذهبی،تاریخ الاسلام،ج28،ص351).
یعنی این روایت که در منابع شیعه نیز وجود دارد،توسط او به رسول الله (صلی الله علیه واله) نسبت داده شده است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#مولود_کعبه
🔹 فرسته: ششم
🔺 تولد حضرت علی در بیان محدِثین* شیعه (1)
➖➖➖
1. کراجکی (م449ق) : او در حدیثی طولانی می نویسد: « ...فولدت أمير المؤمنين ص داخلها ؛در داخل کعبه متولد شد» (کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص255)
+
2. حسین بن عبدالوهاب ( قرن 5) : وی در ضمن فضائل حضرت مرتضی (علیه السلام) می گوید: « المولود في الحرم» ( عیون المعجزات،ص25).
+
3.ابن شاذان قمی (قرن 6) : از عمر بن الخطاب چنین روایت کرده است : « الْأُولَى: مَوْلِدُهُ فِي الْكَعْبَة؛ اولین فضیلت علی (علیه السلام) تولدش در کعبه است» (ابن شاذان،الروضة فی فضائل امیر المومنین،ص238).
+
4. اسعد بن ابراهیم اربلی ( قرن 7) : وی از میثم تمار چنین نقل میکند: « المولود فی الحرم » ( ابن اسعد اربلی،الاربعون حدیثا فی الفضائل و المناقب،ص39) .
〰️〰️〰️
* مُحَدِّث یا حدیثشناس کسی است که دانش کافی درباره حدیث، راویان حدیث، اصطلاحات حدیثی، احادیث صحیح و ضعیف و اشکالات احادیث دارد.
➖➖➖
🔅 ادامه دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 4️⃣3️⃣
#شخصیت_شناسی
📝📝 موضوع: ابوالکلام آزاد
امروز مصادف بود با مرگ ابوالکلام آزاد بود. به اجمال چند نکته تقدیم میشود
⏬⏬⏬
1. ابوالکلام محییالدین احمد معروف به آزاد در 1888 م در مکه به دنیا آمد. پدرش هندی الاصل و مادرش از اهالی مکه بود. پس از استقلال هندوستان مدتی وزیر فرهنگ هندوستان بود.آزاد در سال 1989 م درگذشت.
+
2. آزاد فرد پرتلاشی در زمینه های مختلف بود. حس ملی گرایی شدید داشت. از جمله افرادی بود که رهبری مبارزه با استعمار را برعهده داشت.و تلاش زیادی در آزادی هند داشت.او سیاست مداری بود که با تحولات خود را وفق میداد. چناچه ابتدا مسئله جانشین خلافت را مطرح و پس از سقوط عثمانی ها به ملی گراهای هندوستان پیوست.
+
3. وی کتابهای فراوانی تالیف کرده است. از جمله آنها «کوروش کبیر ذوالقرنین» که توسط پاریزی به فارسی ترجمه شد. مطالب وی باعث شد، حکیم متاله، علامه طباطبایی درباره مصداق «ذوالقرنین» بنویسد : « این بود خلاصه اى از کلام ابو الکلام، که هر چند بعضى از جوانبش خالى از اعتراضاتى نیست، لیکن از هر گفتار دیگرى انطباقش با آیات قرآنى روشنتر و قابل قبول تر است.» ( المیزان فی تفسیر القرآن،ج13،ص396).
+
4. ادعای آزادِ ملی گرا، درباره تطبیق کوروش به ذوالقرنین درست نیست. زیرا:
👈آیات 83 تا 98 از سوره مبارکه کهف به سرگذشت انسانی الهی با نام «ذی القرنین»اشاره شده است که این آیات ویژگیهایی برای این شخص ذکر کرده است که یکی از آنها موحد و خدا پرست بودن او می باشد.
🔰در آیه 87 می خوانیم : « ذو القرنين" گفت اما كسانى كه ستم كردهاند آنها را مجازات خواهيم كرد" سپس به سوى پروردگارش بازمىگردد..».
🔰 در آیه 95 نیز می خوانیم : « قالَ ما مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ؛ اما ذو القرنين در پاسخ آنها" چنين اظهار داشت كه آنچه را خدا در اختيار من گذارده (از آنچه شما مىخواهيد بگذاريد) بهتر است" و نيازى به كمك مالى شما ندارم .
📌اما کوروش چه آئینی داشته است:
بهترین متنی که مورد قبول کوروش پرستان و ملی گرایان گرامی است، منشور #کوروش است . بسیاری از ترجمههای ناقص و دارای عیب و اشکال استوانهی کوروش که در فضای تارکده (اینترنت) و بسیاری از کتابها موجود هستند، در واقع فقط ترجمه ای فارسی از برگردانهای انگلیسی یا فرانسوی نوشتههای این استوانه میباشند که اشتباهات و معایب زیادی دارند.در اینجا برگردان «دکتر عبدالمجید ارفعی» (1) از استوانه کوروش ارائه میگردد که نخستین برگردان مستقیم (بابلی به پارسی) استوانه کوروش است. فرازی از این ترجمه چنین است :
١٢. (مردوک)(2) در میان همه ی سرزمین ها، به جستجو و کاوش پرداخت، به جستن شاهی دادگر، آنگونه که خواسته ی وی (= مردوک) باشد، شاهی که (برای در پذیرفتن او) دستان او به دست خویش گرفت.
١٣. او (= مردوک) کورش، پادشاه شهر انشان Anšan را به نام بخواند (برای آشکار کردن دعوت وی) و او را به نام بخواند (از بهر) پادشاهی بر همه ی جهان. او (= مردوک) سرزمین گوتیان Qutî و تمامی سپاهیان مندَ Manda (= مادها)، را به فرمانبرداری از او (= کورش) واداشت.او (مردوک) -(واداشت تا)- مردم، سیاه سران، به دست کورش شکست داده شوند.
١۵. (پس) او را فرمود که به سوی شهر وی، بابل، پیش رود. (مردوک) او (= کورش) را برانگیخت تا راه بابل را در سپرد (و خود) همانند دوست و همراهی در کنار وی همواره گام برداشت.
١٧. او (= مردوک) بی هیچ کارزاری وی (= کورش) را به شهر خویش، بابل، فرا برد. (مردوک) بابل را از هر بدبختی برهانید (و) نبونئید را -پادشاهی که وی (= مردوک) را پرستش نمی کرد- به دست او (= کورش) سپرد.
١٨. همه ی مردم بابل، همگی (مردم) سومر و اکد، (همه ی) شاهزادگان و فرمانروایان به وی (= کورش) نماز بردند و بر دو پای او بوسه دادند (و) از پادشاهی اش شادمان گردیده، چهره ها درخشان کردند.
٢٢. از تخمه ی پادشاهی ای جاودانه، آن که پادشاهیش را خداوند(= مردوک) و نبو Nabû دوست می دارند و از بهر شادی دل خویش پادشاهی او را خواهانند.آنگاه که من (= کورش) آشتی خواهان به بابل اندر شدم،
🔅نتیجه : کوروش خداپرست نبوده است. پس نمی توان گفت: ذوالقرنین خدا پرست قرآن، با کوروش یکی است .
_______
1. عبدالمجید ارفعی توانسته است پدر علم کتیبه خوانی عیلامی لقب بگیرد.
2. مردوک (Marduk) رب النوع بابِلیها (پسر خداى آسمان و قائم مقام او) در دوران کاسیان به ریاست خدایان بابل ارتقا یافت و مرکز پرستش او بابل بود. عباس قدیانى، فرهنگ جامع تاریخ ایران، انتشارات آرون، تهران، چاپ ششم، ج 2 ص 766.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#مولود_کعبه
🔹 فرسته: هفتم
🔺 سال،ماه و روز تولد امام علی علیه السلام
➖➖➖
استاد یدالله مقدسی در این زمینه می نویسد:
▫️ تولد ایشان در سال سی عام الفیل یعنی زمانی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) سی سال داشت بوده است. این روزگار ده سال پیش از بعثت و 23 سال پیش از هجرت پیامبر (صلی الله علیه و اله) بود.
+
▫️ در ماه تولد ایشان در منابع عامه و خاصه، شعبان،رمضان،ذی الحجه،ربیع الاول،جمادی الاولی و رجب آمده است. با توجه به پراکندگی و ضعف نقلهای مربوط به تولد امیرالمومنین در غیر ماه رجب،باید گفت آن گرامی در ماه رجب دیده به جهان گشوده است .
+
▫️ زادروز ایشان نیز بین منابع اختلاف دارد . نه روز ،به عنوان زادرو امام علی (علیه السلام) آمده است. اما روایت سیزدهم ماه رجب نسبت به بقیه گزارشها صحیحتر است. این روز (سیزده رجب) به حساب شمسی برابر با هجدهم مهر و دهم اکتبر سال 660 میلادی است. (یدالله مقدسی،بازپزوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان،صص 181- 194.)
➖➖➖
🔅 ادامه دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌐 #پرسمان
سوال : آیا گفتن امام خمینی و امام خامنهای بدعت است. و باعث تنقیص مقام ائمه (علیهم السلام) است.
〰️〰️〰️
جواب :
هرچند برخی از اعلام معاصر شیعه اطلاق کلمه «امام » بر امامین انقلاب را برنتافته و در کتابشان بر علیه این اطلاق مطلب نوشتهاند. به نظر می رسد استدلال این دانشوران محترم تمام نیست. با استفاده از تحقیقات حدیث پژوه معاصر حیدر حب الله باید گفت:↪️↪️
الف) معصومان این کلمه را بر افراد عادی به کار بردهاند. امام سجاد (علیه السلام) می فرماید : « فَحُقُوقُ👈 أئِمَّتِكَ ثَلَاثَةٌ أَوْجَبُهَا عَلَيْكَ حَقُّ سَائِسِكَ بِالسُّلْطَانِ ثُمَّ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ ثُمَّ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْمِلْك» ( شیخ صدوق،الخصال،ج2،ص565)
+
ب) اصحاب و راویان اخبار وقتی معصومان را مورد خطاب قرار می دادند ،غالبا از الفاظ ذیل استفاده می کردند: يا أبا عبد الله، يا ابن رسول الله، يا سيدي ومولاي،سألت أبا جعفر،قال لي أبو محمّد، سمعت أبا الحسن، و کلمه «امام» که امروزه بین ما متداول است بین انها شایع نبوده است.
+
ج) اطلاق کلمه«امام» بر غیر معصومان بدعت نیست. چون مراد اصلی از این کلمه معنای لغوی است به معنای رئیس یا پیشوا.
+
د) اگر شخصی به پیش نماز مسجد« امام جماعت» گفت، مقصودش مقام امامت اهل بیت (علیهم السلام) نیست.همچنین وقتی بگوید: «امام خمینی» یا «امام خامنهای» چنین قصدی ندارد.
+
ه) گفتن « امام خمینی» توهین به اهل بیت (علیهم السلام) نیست. همانطور که اسم دختران بسیاری « الهه» است و کسی از این اسم توهین به خداوند که « اله» است متوجه نمی شود. همچنین نامهای اکبر،اعظم ،احد و... .
+
و) تاریخ شیعه نشان میدهد دانشوران بزرگ این مکتب کلمه « امام » را برای غیر معصومان به کار بردهاند. علامه مجلسی بیش از 500 مورد کلمه «امام» را بر علمای شیعه به کار برده است. در جلد 102 تا 107 بحارالانوار قابل دسترسی است. به عنوان نمونه می توانید رجوع کنید به : ج102،صص 110، 134، 200، 202، 205، 206، 207، 208، 209، 210، 214، 217، 219، 220، 221، 223، و... .
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
May 11
#یاد_داشت 5️⃣3️⃣
#اجتماعی
📝📝 موضوع: مرز علم و شبه علم
زیادند کسانیکه ریخت علمی به خود می گیرند،اما ادعاهایشان شبه علم است.ضروری است در این باره مطالبی تقدیم شود.
⏬⏬⏬
1. منظورمان از علم،ساینس و تجربه است. نه مطلق تعقل و علم حضوری.
+
2. شبه علم، آرزوی کاذب و رجاء غیر مستجاب را به ارمغان آورده باعث خسارت مال و وقت انسان میشود. پس شناختنش ضروری است.
+
3.ویژگیهای فراوانی برای روشن شدن علم (= ساینس- تجربی) از شبه علم وجود دارد. به برخی ازانها اشاره می شود:
⤴️↪️
شبه علم و مروجانش:
1. دلیلشان نوادر فردی و شهادت آحاد است. 2. از انتشار در مجلات علمی گریزانند. 3. اعتراف به خطا ندارند. 4. از الفاظ نامفهوم استفاده می کنند . 5. آنها اصل تکرار تجربه replication را ندارند. 6. برای اثبات حقانیت خود از تفسیر کتب مقدس سود می برند.. 7. آنچه خوشایند شماست می گویند. 8. متناقض با علوم متداوله و مبادی آنها است 9. راز آلود حرف میزنند. 10. با مخاطبانش احساسی سخن می گوید،تا مخاطب نیز همسویی کند. 11.خود گواهی دارند. 12.اقناع به روش خطابه می کنند ، نه اقامه دلیل.مهمترین مغلطه آنها استنجاج خُلفی است.13. توسل به جهل مردم دارند.عموما از آنچه ما درباره طبیعت نمیدانیم استدلال میکنند. 14. از پدیده های عجیب و غریب سود می برد . 15. ایده خود را با استفاده از سناریو تفسیر می کنند. مثلا: امانوئل ولیکوفسکی نویسنده روسی است .« جهان در واژگونگی » عنوان مهمترین اثر اوست . او در این کتاب به بحث در باره سیاره ونوس پرداخته است . این کتاب در ایران ترجمه شده و در تئاتر استفاده می شود.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 6️⃣3️⃣
#تاریخی
#شخصیت_شناسی
📝📝 موضوع: ابراهیم بن رسول الله
به مناسبت وفات ابراهیم فرزند رسول الله چند نکته ای تقدیم میشود.
⏬⏬⏬
▫️مادرش ماریه قبطیه نام داشت که پادشاه اسکندریه بانام مُقَوْقِس ایشان را به رسولالله (صلیالله علیه و اله) هدیه کرد و دربارهاش نوشت: «مکان فی القبط عظیم» (یوسفی غروی، موسوعه التاریخ الاسلامی،2/665).
➕
⤴️عایشه نقل میکند: او زنی زیبا با موهای مجعد بود و زمانی که رسولالله (صلیالله علیه و اله) وی را میدید: «معجبا بها» (بلا ذری، أنساب الأشراف،1/450). پیامبر (صلیالله علیه و اله) این بانو را دوست داشت (الهدایه الکبری، ص 297).
⤴️ محل زندگی وی بانام «مَشربه ام ابراهیم» معروف است نمازخواندن در آنجا مورد تأکید قرارگرفته است. به همین دلیل، این مسجد، همواره موردتوجه شیعیان قرار داشته است.
〰️〰️
🔺ابراهیم در ذیحجه سال هشتم به دنیا آمد (الصحیح من سیره النبی الاعظم،26/16) رسولالله (صلیالله علیه واله) به عمر فرمودند: جبرئیل بشارت تولد او را به من داد و گفت نامش را ابراهیم بگذار. (الإصابة،3/335) پس ازتولدش جبرئیل نازل شد و به رسولالله فرمود: «َ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيم» .
➕
⤴️وی 18 ماه داشت که از دنیا رفت؛ و در بهشت کسی وی را شیر میدهد (شیخ صدوق، الفقیه،3/490). بالای قبرش شاخ درخت خرمائى بود كه آنرا از آفتاب سايه میداد و نمیگذاشت كه آفتاب بر آن بتابد. (همان).
⤴️ پس از وفاتش رسولالله خیلی ناراحت بودند «لَمَّا مَاتَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص حَزِنَ عَلَيْهِ حُزْناً شَدِيدا» (تفسیر قمی،2/99) . تغسیل و تکفین او بر عهده امام علی (علیهالسلام) بود (المحاسن،2/313) پسازاینکه علی (علیهالسلام) او را در قبر گذاشت، رسولالله (صلیالله علیه و اله) گریه کردند و مسلمانان نیز به گریه افتادند تا جایی که صدای گریه مردان بلندتر از گریه زنان شد (ابن حیون، دعائم الاسلام،1/224).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
رد عینیت با معصومان
🔺مرحوم آیت الله موسوی: « ...امام زمان را خدای سبحان،چنان حفظ نموده است که به حریم مبارک ایشان،هیچ شیطان جنی و انسی و نیز معاند و مخالفی را توان ورود نیست.کما اینکه در زمان برپایی حکومت توحید تا پایان آن باز حضرت در امنیت کامل بسربرده و بحث کشته شدن حضرتش به وسیله یک زن،خرافه ای بیش نیست. » ( سید فریدموسوی،جرعه ای از زلال سرداب مقدس،ص120.)
#استاد_غفاری #موسوی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
📌 #ویژنامه_مومن_قریش
👈🏻 26 ماه رجب و هفتم ماه رمضان به عنوان سالروز وفات بطل الاسلام،کفیل النبی،سید بطحاء حضرت ابوطالب ذکر شده است. بدین علت در ویژه نامه ای با نام #مومن_قریش مطالبی درباره ایشان تقدیم میشود.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
May 11
🔺 #مومن_قریش 1
⤴️ منابع مکتوب در شناخت حضرت ابوطالب
➖➖➖
▫️منابع متعددی در این زمینه وجود دارد. به مهمترین این منابع اشاره می شود:
1. شیخ مفید( م 413 ق)،ایمان ابی طالب.
.
2.شمس الدین فخار ( م 630ق)،ایمان ابی طالب. نام دیگر کتاب: الحجه علی المذاهب الی تکفیر ابی طالب.
.
3.موسوی حسینی العاملی( م 1139 ق)،بُغیةُ الطالب فی حال ابی طالب.
.
4. آیت الله محمد رضا طبسی نجفی(1405 ق)،مُنیةُ الراغِب فی ایمان ابی طالب.
.
5. شیخ جعفر النقدی (1369ق)، مَواهِب المواهب فی فضائل والد امیر المومنین ابی طالب.
.
6. سید نبیل الحسنی،ابوطالب ثالِث مَن أسلَم.
.
7.عبدالله الخنیزی،ابوطالب مومن قریش.
.
8. احمد الحسنی الشامی (م 1158ق)، ارشاد الهارب من صحه ایمان الاقارب.
+
9. محمد علی الفصیح اللکهنوی ( 1210 ق)،القول الواجب فی ایمان ابی طالب.
+
10.سید جعفر مرتضی،ظَلامَة ابی طالب.
+
11.احمد بن زینی دهلان،أسنی المطالب فی نجاة ابی طالب.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
📌 #نقد_و_نظر 1️⃣
🔺 موضوع: مولوی حرفی غیراز قرآن ندارد؟
➖➖➖
الف: دیدگاه
▫️ حکیم متاله شهید مطهری می گوید: «مىبينيم مولوى حرفى غير از قرآن ندارد؛ هرچه مىگويد تفسيرهاى قرآن است منتها از ديدگاه عرفانى.» (مطهری،مجموعه آثار،ج26،ص211).
〰️〰️〰️
ب: بررسی :
1. مثنوى شش دفتر است و در شمارشِ ابیاتش اختلاف است. موحد، آنها بیست و پنج تا بیست شش هزار ذکر کرده است. (موحد،قصه قصه ها،ص20).مولوی در هر حالتی مثنوی را می سرود. در حالت سماع، استحمام، قيام و قعود. (گولپینارلی، مولانا جلال الدین، ص 203) . بنا بر کلام سلطان ولد فرزند مولوی و بنیانگذار طریقت مولویه، غرض اصلیِ مولوی از نظم مثنوى بيان احوال معنوى خود و آن برگزيدگان در لباس امثال و حكايات و قصه موسى و عيسى و مشايخ طريقت و گفتن سرّ دلبران در حديث ديگران بوده است. (سلطان ولد،ابتدانامه -ولدنامه،ص1).
+
2. قطعاً تمام ابیات مثنوی برگرفته از آیات قرآن نیست. چه آنکه شهید مطهری خود به اسطوره بودن برخی مطالب مثنوی اذعان دارد. «...اين اسطوره همان داستان «مسجد مهمان كُش» است كه در كتاب مثنوى جلد سوم آمده است» ( مطهری،مجموعه آثار،ج24،ص44).
👈🏻 همچنین به شمارش مرحوم فروزانفر 745 بیت از ابیات شش دفتر مثنوی برگرفته از احادیث است (فروزانفر،احادیث مثنوی،انتشارات امیر کبیر،1361،ص226). و چون مولوی توجه به سند گفته ها ندارد (کیانی،ولایت نامه،ص342) برخی از این موارد اصلا حدیث معصوم نیست.
+
3. استاد خرمشاهی در کتابشان «قرآن و مثنوی» به تاثیر قرآن در ابیات مثنوی مولوی اشاره کردهاند. این اثرگذاریها در پنج وجه نشان داده شده است: تضمین، برگرفتن، اقتباس، الهام و اشاره.
+
4. مرحوم زرین کوب در سخنی شبیه به بیان شهید مطهری می نویسد: «مثنوی تفسیر صوفیانه از قرآن بر مذاق اهل سنت است» (زرین کوب، سر نی، ج 1، ص 342.) .
➖➖➖
💠 نتیجه:
هرچند ملای رومی بنا بر ادعای استاد خرمشاهی از 2000 آیه قرآن استفاده کرده است لیکن:
الف) به گواهی مرحوم زرین کوب ، خوانِش وی از قرآن متاثر از عامه(=سنیان) است نه مذهب حق شیعه اهل بیت.
ب) اگر کسی تحقیقی دقیق در اشعاری که مولوی در آنها از قرآن سود برده است داشته باشد، به نتایجی متفاوت از آنچه خداوندگار فهمیده است،می رسد.
ج) وجود الفاظ نازیبا،احادیث فاقد سند،گرایشات عامی که در مثنوی وجود دارد نشانهای است که تمام مثنوی قرآن نیست.
👈🏻 البته حتما شهید مطهری خود متوجه چنین مطالبی بوده است و منظور ایشان حضور پررنگ قرآن در دیوان خداوندگار است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #مومن_قریش 2
⤴️ابوطالب کیست؟
➖➖➖
نام: عبدُ مَنَاف (1) یا عمران (1) و یا شیبه
+
القاب: شیخ الابطح، سید البطحاء و رئیس مکه
+
کنیه: ابوطالب
+
پدر: عبدالمطلب (شرفالدین، شیخ الابطح، ص 5). درباره او گفتهاند: زیباترین فرد قریش، جسم قوی، حِلم زیاد، بخشش فراوان داشت؛ و سید قریش بود (سیره ابن هشام، ج 1، ص 51)
مادر: فاطمه بنت عمر بن عائذ. ایشان مادر عبدالله پدر بزرگوار رسولالله نیز هست.
+
پدربزرگ: هاشم بن عبدمناف که بزرگ مکه و جزیره العرب بود. سنت کوچ کردن را اولین بار او بین اهل مکه رواج داد. اول کسی که به مردم مکه طعام آبگوشت میداد. (سیره ابن هشام، ج 1، ص 143). در سن بیستسالگی از دنیا رفت.
+
تولد: 35 سال قبل از رسولالله (ابن حجر، الاصابه، ج 4، ص 115) در مکه در سال 535 م به دنیا آمد. (سید حیدر محمد سعید العرفی، ابوطالب بطل الاسلام، ص 33).
+
وفات: در تاریخ وفات ایشان اختلاف هست. خاتونآبادی 26 رجب را سالروز وفاتشان ذکر کرده (جنات الخلود، ص 16) برخی هفتم ماه رمضان را ذکر کردهاند. نقدی مینویسد قول صحیح این است که خدیجه و ابوطالب در یک سال از دنیا رفتهاند (النقدی، مواهب الواهب، ص 276). در سال دهم بعثت در سن هشتاد و اندی از دنیا رفت (ابن سعد، الطبقات الکبری، قرن 1، ص 79) در زمان وفاتش پیامبر 49 سال و 8 ماه و 21 روز داشتند (عبدالله الحسینی السمرقندی، تحفه الطالب، ص 16) و در حجون کنار پدرش به خاک سپرده شد. (بغیة الطالب فی ایمان ابیطالب، ص 36). رسول خدا بر سر جنازه عمويش ابوطالب آمد پوششی بر رویش انداخت و فرمود اى عمو جان در يتيمى پرستارم بودى و در خردسالى مرا پروش دادی و در سالخوردگى يارى كردى خدا تو را از من پاداش نيك دهد سپس دستور داد على او را غسل دهد. (شیخ صدوق، الامالی، ص 404).
+
همسر: فاطمه بنت اسد. رسولالله در حقش فرمود مادر.
+
قیافه: زیباروی سفید،
+
فرزندان: طالب (3)، جعفر (4)، عقیل (5) و امام علی (علیه السلام) پسران اویند. ام هانی (6)، جُمانه، رَیطَة و اسماء دخترانش هستند. (دیوان ابیطالب، مقدمه، ص 14).
➖➖➖
پی نوشت:
1.عبدالمطلب در آخر عمرش به ابوطالب وصیت نمود و او را عبدمناف خطاب کرد. «اوصیک یا عبدمناف بعدی بموحد بعد ابیه فردی ...» (بغیه الطالب فی حال ابی طالب، ص 30)
2.مجلسی مینویسد: در کتاب قدیمی از شیعه دیدم که خطاب به ابوطالب آمده است: «السَّلَامُ عَلَى عَمِّكَ عِمْرَانَ أَبِي طَالِب» (بحار الانوار، ج 97، ص 189).
3.او عالِم به انساب عرب بوده است؛ و پس از جنگ بدر مشخص نیست چه بر سرش آمده است. (ابن جوزی، تذکره الخواص، ص 11). در روایت مرسلی از امام صادق آمده است که او مسلمان از دنیا رفته است. (کلینی، الکافی، ج 8، ص 375)
4.جعفر مسلمان شد و به دستور پیامبر به حبشه رفت. در سال 7 هجری قمری پس از فتح خیبر به رسولالله پیوست. ایشان فرمود: «ما أدري بأيهما أشد فرحا، بفتح خيبر أم بقدوم جعفر» (شیخ صدوق، الهدایه، ص 153).
5.پیامبر وی را دوست می داشت.
6.وقتی زنان بنی هاشم شنیدند امام حسین (علیه السلام) به قصد عراق از مدینه بیرون می رود به همراه ام هانی به حضور امام حسین (علیه السلام) رسیدند. و او با گریه شعر پدرش را برای سید الشهداء (علیه السلام) خواند (موسوعه کلمات الامام الحسین، ص 359).
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
10_1.mp3
3.04M
#مداحی
🎼 هستی من فدای لبخند رقیه🌹
▫️غوغای حسن عطایی
🔺 تقدیم به روح مطهر حضرت ابوطالب مومن قریش .
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 #مومن_قریش 3
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
1️⃣ : مقام وصایت حضرت ابوطالب:
1.1. دادن وصایا به رسول الله:
ْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُور،از ابو الحسن اول (امام هفتم) پرسيد: آيا رسول خدا (ص) مأمور پيروى از ابو طالب بود؟ و ابو طالب از طرف خدا بر او حجت بود؟ فرمود: نه، ولى ابو طالب نگهدار ودائع نبوت بود و وصايا نزد وى سپرده بود و آنها را به آن حضرت داد...گفتم: پس ابو طالب از نظر كيش اسلام چه وضعى دارد؟ فرمود: به پيغمبر و هر چه آورده بود اقرار كرد و وصايا را به او داد و همان روز در گذشت. (کلینی،الکافی،ج1،ص445).
+
1.2. علم غیب ابوطالب:
امام صادق (ع) در حدیثی پیشگویی ابوطالب را چنین بیان فرموده است: « فاطمه بنت اسد نزد ابى طالب آمد تا مژده ولادت پيغمبر را به او رساند، ابو طالب گفت: سَبتى صبر كن من تو را به مانند او جز مقام نبوت مژده مىدهم، فرمود:امير المؤمنين (ع) سى سال فاصله بود» ( الکافی،ج1،ص452).
+
1.3. شفاعت مقبول ابوطالب
امیر بیان (ع) فرمود: «ً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّه؛اگر پدرم برای تمام مردم زمین شفاعت کند خدا شفاعتش را می پذیرد» (کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص183).
+
1.4. خلقت نوری ابوطالب
میدانیم از جمله فضائل اهل بیت(علیهم السلام) خلقت نوری ایشان است.در زیارت جامعه می خوانیم:«خَلَقَكُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِين» در حدیثی می خوانیم : «... إِنَّ نُورَ أَبِي طَالِبٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَيُطْفِئُ أَنْوَارَ الْخَلْقِ إِلَّا خَمْسَةَ أَنْوَارٍ... لِأَنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا الَّذِي خَلَقَهُ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) مِنْ قَبْلِ خَلْقِ آدَمَ بِأَلْفَيْ عَامٍ؛ نور ابوطالب بر بقیه خلائق برتری دارد مگر اهل بیت رسول الله. نور ابوطالب از نور ماست که هزار سال قبل از خلقت آدم آفریده شده است» (طوسی،الامالی،ص305.)
+
1.5. شیخ المحدثین صدوق در روایت مرسلی می نویسد: «و مرويست كه عبد المطلب حجت خدا بوده و ابو طالب وصيش بود رضوان اللَّه عليهما» (صدوق،الاعتقادات،ص110) .
+
🔺 نتیجه: بنا بر آنچه گذشت وصایت از حجت الهی از جمله فضائل حضرت ابوطالب است،و قطعاً چنین شخصی با این ویژگی کافر نخواهد بود. علامه مجلسی در این زمینه می نویسد: «.... بل كان من أوصياء إبراهيم عليه السلام ؛بلکه ایشان از اوصیاء حضرت ابراهیم است» (مجلسی،مراة العقول،ج5،ص235).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #مومن_قریش 4
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
2️⃣ : مقام ابوطالب در کلام معصومان
1.2. رسول الله (صلی الله علیه و اله) :
الف) «لَأَشْفَعَنَّ لِعَمِّي شَفَاعَةً يَعْجَبُ بِهَا أَهْلُ الثَّقَلَيْن؛ بخدا براى عمويم به گونهاى شفاعت خواهم كرد كه جن و انس به شگفت آيند.» (شیخ مفید،ایمان ابی طالب،ص26) .
ب) «يَا عَمِّ كَفَّلْتَ يَتِيماً وَ رَبَّيْتَ صَغِيراً وَ نَصَرْتَ كَبِيراً فَجَزَاكَ اللَّهُ عَنِّي خَيْرا» (صدوق،الامالی،ص404).
+
2.2. امام علی(علیه السلام):
الف) فردی به ایشان گفت پدرت در عذاب است! .مولی علی (ع) فرمودند: «فَضَّ اللَّهُ فَاكَ وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّه؛ خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایى که محمّد را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى پذیرد» ( کنزالفوائد،ج1،ص183)
ب) سبط بن جوزى در تذکرة الخواص، شعر زیبائى از امیر مؤمنان (علیه السلام) را در باره پدر گرامیش حضرت ابوطالب (علیه السلام) نقل مىکند که امام على (علیه السلام) در این شعر تصریح مىکند که جایگاه آن حضرت بهشت خواهد بود.
«أَبَا طَالِبٍ عِصْمَةَ الْمُسْتَجِیرِ *** وَ غَیْثَ الْمُحُولِ وَ نُورَ الظُّلَمِ
لَقَدْ هَدَّ فَقْدُکَ أَهْلَ الْحِفَاظِ *** فَصَلَّى عَلَیْکَ وَلِیُّ النِّعَمِ
وَ لَقَّاکَ رَبُّکَ رِضْوَانَه *** فَقَدْ کُنْتَ لِلطُّهْرِ مِنْ خَیْرِ عَم»؛
(ابوطالب، اى پناه پناهندگان و اى باران خشکسالىها و اى نور تاریکىها، فقدان تو اهل دین را به لرزه درآورد و صاحب نعمت ها (خداوند) بر تو درود فرستاد. خداوند بهشت خویش را بر تو ارزانى دهد که براى پیامبر بهترین عمو و یاور بودى).(تذکرة الخواص، ص37 ـ 39) .
+
2.3. امام سجاد(علیه السلام) : فردی به ایشان گفت: ابوطالب کافر است.حضرت (ع) پاسخ فرمودند: «وَ لَا يَشُكُّ أَحَدٌ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ السَّابِقَاتِ فَإِنَّهَا لَمْ تَزَلْ تَحْتَ أَبِي طَالِبٍ حَتَّى مَاتَ أَبُو طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ » (فخار بن معد،ایمان ابی طالب،ص124).
+
2.4. امام باقر (علیه السلام): « مَاتَ أَبُو طَالِبِ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ مُسْلِماً مُؤْمِنا؛ابوطالب مسلمان و مومن از دنیا رفت» (همان،ص140).
+
2.5.امام صادق(علیه السلام):
الف) «... إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً؛ابوطالب از رفیقانِ انبیاء،صدیقین و شهداء است»(کنزالفوائد،ج1،ص183).
ب) فردی به امام صادق(ع) برای پرداخت بدهی درخواست دعا نمود. ایشان فرمودند: « ...طُفْ عَنْ أَبِي طَالِبٍ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْن؛ یک طواف کعبه و دو رکعت نماز به نیابت ابوطالب بخوان » (کلینی،الکافی،ج4،ص544).
ج) « إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ.» (کلینی،الکافی،ج1،ص448).
+
2.6. امام کاظم(علیه السلام) : وصایای انبیاء گذشته را ابوطالب به رسول الله (صلی الله علیه و اله) داد.( کلینی،الکافی،ج1،ص445).
+
2.7. امام رضا (علیه السلام):
الف) در پاسخ فردی که در ایمان ابوطالب شک داشت فرمودند: «َ إِنْ لَمْ تُقِرَّ بِإِيمَانِ أَبِي طَالِبِ كَانَ مَصِيرُكَ إِلَى النَّارِ» ( کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص183).
ب) « نقش انگشترى ابو طالب اين بود : رضيت باللّه ربّا و بابن اخي محمّد نبيّا، و با بني علىّ له وصيّا» (رازی،روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن،ج15،ص150)
+
2.8. امام عسکری(علیه السلام) : خداوند به رسول الله گفت: دو گروه تو را یاری کردند. گروهی مخفیانه و گروهی آشکار. «...فَأَمَّا الَّتِي تَنْصُرُكَ سِرّاً فَسَيِّدُهُمْ وَ أَفْضَلُهُمْ عَمُّكَ أَبُو طَالِب؛ سرور و افضل یاوران مخفی تو ابوطالب است» ( شیخ حر عاملی، الجواهر السنية في الأحاديث القدسية،ص436).
+
🔺 نتیجه: در نظر پیامبر و اهل بیت ابوطالب،مومن است.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #مومن_قریش 5
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
3️⃣ : مقام ابوطالب در کلام اصحاب رسول الله
3.1.عَبّاس بن عَبدُالمُطَّلِب ( م 132ق) : «فلما تقارب من أبي طالب الموت، جعل يحرك شفتيه، فأصغى إِليه العباس بأذنه، وقال: والله يا ابن أخي لقد قال الكلمة التي أمرته أن يقولها، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم " الحمد لله الذي هداك يا عم "؛ وقتی ابوطالب نزدکیمرگ بود،لبانش به هم می خورد نزدیک شدم و آنچه می گفت را به رسول الله گفتم. ایشان فرمودند: به خدا او مسلمان شد. » (ابوالفداء،المختَصر فی اخبار البَشر،ج1،ص120).
+
3.2.عبدالله بن عباس : « أخبرني أبي أنّ أبا طالب رضى الله عنه شهد عند الموت أن لا إله إلّا اللَّه و أنّ محمداً رسول اللَّه.» ( علامه امینی،الغدیر،ج7،ص535).
+
3.3. ابوذر غفاری: « و اللّه الّذي لا إله غيره ما مات أبو طالب حتى أسلم بلسان الحبشة» (بحار الانوار،ج35،ص78).
+
3.4. ابوبکر: « جاء أبو بكر بأبيه أبي قحافة رضي الله عنهما إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم يقوده شيخ أعمى يوم فتح مكة، فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم «ألا تركتَ الشيخ في بيته حتى نأتيه؟» قال: أردت أن يؤجره الله، لأنا كنت بإسلام أبي طالب أشد فرحاً مني بإسلام أبي، ألتمس بذلك قرة عينك يا رسول الله. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم «صدقت» » ( الکاندهلوی،حیات الصحابه،ج2،ص21).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #مومن_قریش 6
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
4️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای شیعه ( فرسته اول)
4.1. حسین بن روح نوبختی (متوفای ۳۲۶ق): « محمّد بن احمد داودى گويد: پدرم گفت من نزد ابو القاسم حسين بن روح- قدّس اللَّه روحه- بودم، مردى از او پرسيد: مفهوم اين سخن عبّاس به پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله كه گفت: «عموى تو ابو طالب به حساب ابجد به عدد 63 اسلام آورد» چيست؟ پاسخ داد: منظور از 63، اين جمله است (اله احد جواد خداى يكتاى عطابخش) و توضيح آن بدين گونه است به حساب ابجد «الف» يك، و «لام» سى، و «ها» پنج، و «ألف» يك، و «حاء» هشت، و «دال» چهار، و «جيم» سه، و «واو» شش، و «الف» يك، و «دال» چهار جمعا مىشود «شصت و سه». ( شیخ صدوق،معانی الاخبار،ص286) .
+
4.2. شیخ صدوق ( 381 ق) : « إن أبا طالب كان مؤمنا و لكنه يظهر الشرك و يستتر الإيمان ليكون أشد تمكنا من نصرة رسول الله » ( شیخ صدوق،کمال الدین،ج1،ص174).
+
4.3. شیخ مفید ( 413 ق) : «و أجمعوا على أن عمه أبا طالب رحمه الله مات مؤمنا» ( شیخ مفید،أوائل المقالات في المذاهب و المختارات، ص46).
+
4.4.شهید ابن فتال نیشابوری ( 508ق): «اعلم أن الطائفة المحقة قد اجتمعت على أن أبا طالب و عبد الله بن عبد المطلب و آمنة
بنت وهب كانوا مؤمنين و إجماعهم حجة على ما ذكر في غير موضع» ( ابن فتال، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين،ج1،ص139).
+
4.5. ابو طاووس ( 664ق): «...وجدت علماء هذه العترة مجمعين على إيمان أبي طالب ع و ما رأيت هؤلاء الأربعة المذاهب كابروا فيمن قيل عنه إنه مسلم مثل هذه المكابرة... .» (ابن طاووس،الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج1،ص298).
+
4.6. فضل بن حسن طبرسی: « و قد ثبت إجماع أهل البيت (ع) على إيمان أبي طالب و إجماعهم حجة لأنهم أحد الثقلين اللذين أمر النبي (ص) بالتمسك بهم» ( طبرسی،مجمع البیان،ج4،ص445).
+
4.6. علامه مجلسی (1110 ق): «و قد أجمعت الشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط بل كان من أوصياء إبراهيم ع و اشتهر إسلامه من مذهب الشيعة حتى أن المخالفين كلهم نسبوا ذلك إليهم و تواترت الأخبار من طرق الخاصة و العامة في ذلك و صنف كثير من علمائنا و محدثينا كتابا مفردا في ذلك كما لا يخفى على من تتبع كتب الرجال.» ( مجلسی،بحار الأنوار، ج35،ص139).
+
4.7. سید عبدالله شبر (1220ق): « و يجب الإيمان بإيمان أبوي النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و أبي طالب لإجماع الشيعة على ذلك، و رووا الروايات في ذلك من طرق العامة و الخاصة و لقوله تعالى: وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا (انفال/74) » ( شبر،حق اليقين في معرفة أصول الدين،ج1،ص144).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
Sibsorkhi-AghaSalam.mp3
6.6M
#مداحی
🎼 آقا سلام🌹
▫️به نَفَس سیب سرخی
🔺 تقدیم به روح مطهر حضرت ابوطالب مومن قریش .
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 #مومن_قریش 6
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
4️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای شیعه ( فرسته دوم)
4.8. شهید مطهری ( 1358 ش) : «بنى العباس براى پيشبرد سياست خود شروع كردند به تبليغ عليه بنى الحسن. از جمله تبليغات نارواى آنها اين بود كه گفتند ابوطالب- كه جد اعلاى بنى الحسن و عموى پيغمبر است- مسلمان نبود و كافر از دنيا رفت و اما عباس كه عموى ديگر پيغمبر است وجد اعلاى ماست مسلمان شد و مسلمان از دنيا رفت. پس ما كه اولاد عموى مسلمان پيغمبريم از بنى الحسن كه اولاد عموى كافر پيغمبرند براى خلافت شايسته تريم. در اين راه پولها خرج كردند و قصهها جعل كردند. هنوز هم كه هست، گروهى از اهل تسنن تحت تأثير همان تبليغات و اقدامات فتوا به كفر ابوطالب مىدهند. هر چند اخيراً تحقيقاتى در ميان محققان اهل تسنن در اين زمينه به عمل آمده و افق تاريخ از اين نظر روشنتر مىشود.» ( مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج19، ص: 256) .
+
4.9. امام خمینی (1368ش): «همانا خداوند بود آن گاه كه هيچ بودى نبود. پس كون و مكان را آفريد. بعد، نور الانوار را آفريد كه همه نورها از آن نورانى شده و از نور خود كه انوار از آن نورانى گشته در آن جارى كرد. و اين همان نورى است كه از آن محمد و على را آفريد. پس آن دو همواره نور نخستين بودند، زيرا چيزى پيش از آن دو به وجود نيامده بود. اين دو نور پاك و پاكيزه در صلبهاى پاك جارى بودند تا در پاكترين پاكان، عبدالله و ابوطالب، از هم جدا شدند». (شرح دعاء السحر(ترجمه فارسى)،ص43).
+
4.10. مقام معظم رهبری :
الف) « بعد در روايت دارد كه «ثمّ اغرورقت عيناه من الدّمع»؛ چشم مبارك پيغمبر لبريز اشك شد و از جا بلند شد. ابوطالب اين ايمان، اين استقامت را وقتى كه ديد، منقلب شد و گفت: «يابن اخى اذهب و قل ما احببت»؛ برو هركارى كه ميخواهى بكن؛ هدفت را دنبال كن. «واللَّه لا اسلّمنّك بشى ء»؛ سوگند به خدا من تو را با هيچ چيز عوض نميكنم. اين ايستادگى، ايستادگى مى آفريند. اين استقامت از پيغمبر، ريشه ى استقامت را در ابوطالب مستحكم ميكند.» ( 9 مرداد 1387ش) .
ب) « ابوطالب هم قبول کرد و او را به خانه خودش برد و مثل جان گرامی او را مورد پذیرایی قرار داد. ابوطالب و همسرش - شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنتاسد؛ مادر امیرالمؤمنین - تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبیاکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند.» ( 23/02/1379) .
🔺 نتیجه: در نظر علمای شیعه،ابوطالب مومن قریش است و یاور مهم رسول الله می باشد.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🔺 #مومن_قریش 7
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
5️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای عامه (فرسته اول)
⤴️ تمام دانشواران عامی از همراهی و دفاع حضرت ابوطالب سخن گفتهاند. ابن کثیر می نویسد: «أَنَّهُ كَانَ نَاصِرًا لَهُ وَقَائِمًا فِي صَفِّهِ وَمُدَافِعًا عَنْهُ بِكُلِّ مَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنْ نفس ومال ومقال وَفِعَالٍ، فَلَمَّا مَاتَ اجْتَرَأَ سُفَهَاءُ قُرَيْشٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَالُوا مِنْهُ مَا لَمْ يَكُونُوا يَصِلُونَ إِلَيْهِ وَلَا يَقْدِرُونَ عَلَيْهِ.» (ابن کثیر،البدایه و النهایه،ج3،ص164). لیکن درباره مومن بودن سید بطحاء اختلاف دارند. گروهی ایشانرا مومن و گروهی وی را غیر مومن می دانند. به هر دو گروه اشاره میشود.
➕
5.1. ابوطالب مومن است :
5.1.1. علی بن حسین مسعودی (345ق) : ابن حجر عسقلانی چنین گزارش می دهد:«مَا ذَكَرَهُ السُّهَيْلِيُّ أَنَّهُ رأى فِي بعض كتب المَسْعُودِيّ أَنَّهُ أَسْلَمَ» (ابن حجر،فتح الباری،ج7،ص195).
+:
5.1.2. محمد بن رسول برزنجی دانشور شافعی (متوفی 1103 ق): وی رساله ای در این زمینه نوشته است در اول این رساله می خوانیم: «ان نولف اخری فی اثبات نجاة عمه ابی طالب تمیما للفایدة و تکمیلا لجاه سید الاولین و الاخرین المبعوث رحمة للعالمین... سمیناه بغیة الطالب لایمان ابی طالب» ( نسخه خطی،برگه اول).
+
5.1.3. علامه الاجهوری،التلمسانی: « من ابغض ابا طالب فقد کفر؛ هرکسی بُغض ابوطالب را داشته باشد کافر است» ( زینی دهلان،اسنی المطالب،ص112).
+
5.1.4. ابوالفداء(732ق): «ومن شعر أبي طالب مما يدل على أنه كان مصدقاً لرسول الله صلى الله عليه وسلم» (المختصرفی اخبار البشر،ج1،ص120).
+
5.1.5. ابن التین : « قال ابن التين: إن فى شعر أبى طالب هذا دليلا على أنه كان يعرف نبوة النبى- صلى الله عليه وسلم- قبل أن يبعث» ( قسطلانی،المواهب اللدنية ،ج1،ص114).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate