📚 شرايط كسی كه به نفع او وصيت شده (موصی له)
الف) هنگام وصیت زنده باشد یا اگر هنوز بهدنیا نیامده، هنگام وصیت در شکم مادر باشد. (اگر چه روح دمیده نشده باشد) به شرط آنکه زنده متولد شود.
ب) بنابر احتیاط مرتد فطری یا کافر حربی نباشد.
📎 مرتد: مسلمانی است که خدا یا رسول اکرم(ص) را انکار کند یا به طوری منکر یکی از ضروریات دین شود که انکار او به انکار رسالت برگردد.
1⃣ مرتد فطری: کسیکه هنگام انعقاد نطفه او، پدر یا مادرش مسلمان بودهاند و خودش نیز مسلمان بوده و سپس مرتد شده است.
2⃣ مرتد ملّی: کسیکه هنگام انعقاد نطفه او، پدر و مادرش کافر بودهاند و خود نیز پس از بلوغ اظهار کفر نموده، بعد مسلمان شده و سپس مرتد شده است.
📚 شرایط مال يا حق یا کار وصيت شده (موصی به)
1⃣ وصیت تملیکی
✍ میبایست دو شرط در آن لحاظ شود:
الف) مال یا حق، قابل انتقال باشد و فرقی نیست که عین باشد یا دین یا منفعت.
ب) دارای منافع حلال عقلایی باشد؛ مثلاً کسیکه حق گرفتن وام مسکن را از بانک دارد، اگر طبق مقررات نتواند آن را به دیگری واگذار کند، نمیتواند وصیت کند که این حق، پس از مرگش، به برادر، فرزند یا دیگری برسد.
📒 عدم لزوم وجود عین مال
✍ لازم نیست در زمان وصیت حتماً عین مال موجود باشد. بلکه میتواند نسبت به اموالی که بعداً بهوجود میآید، وصیت کند؛ مثل میوههای درخت و... .
2⃣ وصیت عهدی
الف) کار مشروعی باشد. لذا برای راهزنی یا کمک به ظالم یا تعمیر کلیسا و چاپ کتب گمراه کننده، نمیتوان به وصیت عمل کرد و وصیت باطل است.
📒 مشروعیت وصیت نسبت به وصی
✍ مشروع بودن نزد وصی ملاک است، نه وصیت کننده؛ چون او مجری است و مجری کار باید آن را مشروع بداند.
❗️مثال: اگر وصیت کند که پس از مرگش اعضای او اهدا شود یا از جسدش برای کالبدشکافی استفاده شود، در صورتیکه هتک حرمت به مسلمان نباشد، باید به وصیتش عمل شود.
ب) سفیهانه و عبث نباشد؛ مثلاً اگر کسی وصیت کند پس از مرگش، شبها درِ هفت مسجد و امامزاده را بزنند، وصیتش باطل است.
ج) اگر وصیت کند که با وجود ولی، غیر ولی، امر تجهیز میت را به عهده بگیرد، احتیاط آن است که وصی از ولی اذن بگیرد و ولی هم به او اذن دهد.
📚 مطالبۀ قیمت روز بهای معامله
💠 سؤال: جنسی که به قیمت معین و نقدی فروخته شده و تحویل مشتری شده است، اگر خریدار بدون توافق قبلی، قیمت جنس را دو ماه بعد پرداخت کند، آیا می توان قیمت فعلی را مطالبه کرد؟
✅ جواب: فروشنده نمی تواند قیمت روز جنس را مطالبه کند بلکه می تواند علاوه بر قیمت تعیین شده، تنها مقدار کاهش ارزش (تورم) آن را از مشتری مطالبه کند.
#احكام_معاملات #خسارت_تاخير
🆔 @leader_ahkam
📚 با توجه به مورد وصیت، باید به صورت زیر عمل شود:
1⃣ واجبات مالی(دین، خمس، زکات، مظالم و کفارات) ← از اصل مال برداشته میشود.
⚠️ اگر شخصی وصیت کرده واجبات مالی، از ثلث مال او پرداخت شود، این کار انجام میشود و در صورت کافی نبودن از ثلث، کسری آن از اصل مال جبران میشود. اما اگر بیان نکرده که از ثلث مال یا از اموال به خصوصی واجب مالی ادا شود، باید از اصل ماترک برداشت شود.
2⃣ حج واجب(اگر چه به واسطه نذر واجب شده باشد، یا هر نذر مالی که باشد) ← از اصل مال برداشته میشود؛زیرا دین محسوب میشود.
📎توجه: نکته بند ۱ در بند ۲ نیز جاری است.
3⃣ وصیت تملیکی یا عهدی در غیر امور ذکر شده:(مثلاً فلان اموال به فقرا داده شود یا برایش زیارت بجا آورده شود یا اقامه عزا شود یا واجب غیر مالی، مثل نماز و روزه قضا برایش بجا آورده شود) ← فقط در مورد ثلث اموال نافذ است؛ مگر ورثه اجازه دهند.
📎 توجه: در این بند، کسری اموال، به خلاف بندهای الف و ب، از اصل ماترک میت برداشته نمیشود؛ مگر اینکه همه ورثه اجازه دهند.
📚 ملاك محاسبه ثلث اموال 📚
✍ ابتدا هزینه تجهیز میت و دیون میت؛ مثل مهریه زن، از اموال کسر میشود و به طلبکاران پرداخت میشود. سپس آنچه باقی میماند، ثلث آن محاسبه میشود.
📎 نکتات
۱. منظور از هزینههای تجهیز میت، هزینه غسل و کفن و دفن در حد شأن میت است؛ نه هزینههای شام و مجلس ختم و... . همچنین دیون میت، اعم است از بدهکاری به مردم، مهریه همسر، حج واجب، حج نذری که بجا آورده نشده است و قدرت بر انجام آن در زمان حیات بوده و استطاعت و شرایط آن وجود داشته است، همچنین خمس، زکات، کفارات و مظالم.
۲. ملاک اموال، هنگام فوت است.
۳. دیة میت به عنوان ترکه محسوب میشود.
۴. جایز است مالی به عنوان ثلث ترکه کنار گذاشته شود، به شرط اینکه بعد از وفات، دو برابر آن برای ورثه باقی بماند.
❗️مثال۱: شخصی به پسرش وصیت کرده قطعهای از زمین هایش را فروخته، و با پول آن از طرف او حج بجا آورده شود. ولی پسر نتوانسته به موقع این کار را انجام دهد و مجبور است برای پدر نائب بگیرد. از طرفی پول زمین اکنون کافی نیست. ← اگر در زمان حیــاتش حج بر او واجب بوده و انجام نداده[یعنی میتوانسته ثبتنام کند و اگر ثبتنام میکرد، قبل از آنکه بمیرد میتوانست حج برود] و اکنون حتی حج میقاتی[مراد از حج میقاتی در مثال فوق آن است که از همان نزدیک میقات کسی اجیر شود، نه از شهر خود میت یا سایر شهرها؛ تا هزینه اجیر گرفتن به این صورت کمتر باشد] هم با پول زمین ممکن نیست، باید کسری آن از سایر اموال میّت (اصل ماترک) جبران شود و این جبران کسری، قبل از تقسیم شدن اموال است.
❗️مثال۲: میتی دارای یک زمین، منزل مسکونی، اتومبیل سواری و مقداری پول نقد در بانک است و وصیت کرده ۲۰۰ میلیون از اموال او صرف ساختن مسجد شود. بدهی این میت تنها ۱۰۰ میلیون، بابت مهریه همسرش است و ارزش کل اموال وی نیز ۶۰۰ میلیون است. ← ابتدا دیون میت کسر میشود (یعنی: ۵۰۰ = ۱۰۰ – ۶۰۰)، ثلث ۵۰۰ میلیون، حدوداً برابر است با ۱۶۷ میلیون تومان. ورثه باید به همین میزان از اموال میت را صرف ساختن مسجد کنند و بیش از آن باید با اجازه ورثه باشد. البته هر یک از ورثه حق دارد از سهم الارث خود این کار را انجام دهد. اما دیگران را نمیتواند مجبور کند.
❗️مثال۳: در مثال ۲ فرض کنید میت فقط وصیت کرده است که ۲۵۰ میلیون از ثلث مال او صرف بدهیهای او شود (فرض مسئله این است که در مجموع هم میت بابت مهریه و سایر بدهیها فقط ۲۵۰ میلیون بدهکار است.) ←چون ثلث مال او ۲۰۰ میلیون است و مقدار وصیت بیش از آن است، کسری فوق را از اصل ماترک باید جبران کرد؛ زیرا مورد وصیت از دیون میت است.
📚 عمل کردن بر خلاف وصیت
⛔️ تغییر دادن وصیت بعد از مرگ وصیت کننده، مطلقاً حرام است؛ مگر آنکه وصیت کننده قبل از مرگ این حق را برای فردی قرار داده باشد.
⛔️ اگر ورثه به شدت محتاج اموال میت باشند، حق ندارند از اجرای وصیت میت ذرهای تخلف کنند یا آن را تغییر دهند.
⛔️ اگر حتی مقداری اندک از مال وصیت شده که لازم الاجراء است، عمل نشود و در مسیر دیگری صرف شود، به همان مقدار فرد استفاده کننده ضامن است.
📚 ابهام در وصیت 📚
✍ اگر وصیتنامه مبهم است و هیچ قدر متیقنی ندارد ← تکلیفی وجود ندارد
📎 منظور از قدر متیقن آن است که راهی وجود ندارد که عمل شود تا به صورت یقینی بتوان گفت با این نحوه عملکرد، حتماً تا حدی به وصیت عمل شده است.
❗️مثال: فرض کنید وصیت نامه به گونهای است که عدد نوشته شده در آن مشخص نیست؛ مثلاً معلوم نیست که ۲ میلیون نوشته است یا ۳ میلیون، در این حالت حتماً باید ۲ میلیون را اجرا کرد. یا اینکه وصیت کرده یک میلیون به کسانی بدهیم ولی معلوم نیست که فقرا نوشته شده یا سادات. در این حالت قدر متیقن فقرای سید هستند. بنابراین اگر به فقیر سید یک میلیون پرداخت شود، به وصیت عمل شده است. در مورد اول قطعاً به قسمتی از وصیت عمل شده، اما در مورد دوم به وصیت مطمئناً به طور کل عمل شده است.