📚 کفاره ی افطار قضای ماه رمضان
✍ کسی که قضای روزه ی ماه رمضان را گرفته، جایز نیست بعد از ظهر، روزه را باطل کند و اگر عمداً چنین کاری را انجام دهد باید کفاره بپردازد.
📚 مقدار کفاره:
✍ کفاره ی افطار قضای ماه رمضان عبارت است از غذا دادن به ده فقیر و اگر نمی تواند سه روز روزه بگیرد.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⚠️ کسی که روزه ی قضای ماه رمضان را به جا می آورد می تواند پیش از ظهر، روزه را افطار کند، به شرط این که وقت برای قضای روزه تنگ نباشد، اما اگر وقت، تنگ باشد مثلاً پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده احتیاط آن است که روزه را پیش از ظهر هم باطل نکند.
❌ اگر کسی برای گرفتن روزه ی قضای ماه رمضان اجیر شود و بعد از زوال افطار کند کفاره بر او واجب نیست.
📚 کفاره تاخیر روزه
✍ کسی که روزه ی ماه رمضان را به واسطه ی عذری نگیرد و تا رمضان آینده هم به خاطر سهل انگاری و بدون عذر قضای آن را به جا نیاورد باید بعداً روزه را قضا کند و برای هر روز کفاره ی تأخیر بدهد، اما اگر قضای روزه ی ماه رمضان را به علت استمرار عذری که مانع روزه گرفتن است، مانند مسافرت تا ماه رمضان سال آینده به تأخیر اندازد قضای روزه هایی که از او فوت شده کافی است و واجب نیست کفاره بدهد، هر چند احتیاط مستحب در جمع بین قضا و کفاره است.(البته در خصوص بیماری، توضیحی وجود دارد که خواهد آمد.)
📚مقدار کفاره
✍ کفاره ی تأخیر عبارت است از یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🤔 اگر روزة ماه رمضان را عمداً نگیرد و قضای آن را هم تا رمضان بعد بدون عذر بجا نیاورد، باید علاوه بر قضا و کفّارة افطار عمد، برای هر روز یک کفاره تاخیر نیز به فقیر بپردازد.
❌ کفاره ی تأخیر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد، بر اثر جهل به وجوب آن ساقط نمی شود، بنابراین اگر شخصی به خاطر جهل به وجوب قضای روزه تا قبل از ماه رمضان سال آینده قضای روزه هایش را به تأخیر اندازد باید برای هر روز کفاره ی تأخیر بدهد.
❌ کفاره ی تأخیر قضای روزه ی ماه رمضان- هر چند به مدت چند سال هم به تأخیر افتاده باشد- یک بار واجب است و با گذشت سالها متعدد نمی شود، بنابراین اگر قضای روزه ی ماه رمضان را چند سال به تأخیر اندازد باید قضا را به جا آورد و برای هر روز یک کفاره ی تأخیر بدهد.
✅ کسی که باید برای هر روز یک مد طعام بدهد می تواند کفاره ی چند روز را به یک فقیر بدهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓🎞❓🎞❓🎞
💢 #استوری_موشن
#سؤالات_شما
#احکام
⭕️پرسش: اگر در سفر نمی دانم ۱۰ روز خواهم ماند یا نه نماز ها شکسته است یا کامل؟
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
طرح سؤال در نرم افزار پاسخگو
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
گروه پاسخگویی فضای مجازی
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚 فدیه 📚
✍موارد فدیه
1 .مرد و زن پیر که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد.
2 .کسی که مبتلا به بیماری استسقا است یعنی زیاد تشنه می شود و روزه برای او مشقت دارد.
3 .زن باردار که وضع حمل او نزدیک است و می ترسد روزه برای حملش ضرر داشته باشد.
4 .زن شیرده که شیر او کم است و می ترسد روزه برای بچه یی که شیر می دهد ضرر داشته باشد.
5 .فرد بیمار که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کند.
📚 مقدار فدیه
✍ مقدار فدیه همان مقدار کفاره ی تأخیر است یعنی یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
1 .پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام(مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه ها را بگیرند.
2 .کسی که بیماری ای دارد که زیاد تشنه می شود و نمی تواند تشنگی را تحمل کند یا تحمل تشنگی برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست. البته در صورت دوم (مشقت) باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بپردازد و بنابر احتیاط واجب در صورت اوّل نیز این فدیه را بدهد و چنانچه بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگیرد، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه ها را بگیرد.
3 .زن بارداری که زایمان او نزدیک است ؛ اگر می ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام ؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، احکام مذکور مبنی بر احتیاط وجوبی است.
4 .اگر زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دایه، با اجرت باشد یا بدون اجرت) به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر، می ترسد روزه برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً بگیرد، اما اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط فدیه واجب است.
5 .در دو مسالة فوق اگر تا ماه رمضان سال بعد روزه را نگیرد، در صورتی که کوتاهی کرده باشد، علاوه بر قضا، کفارۀ تاخیر هم واجب می شود ولی اگر به خاطر عذر، قضا را انجام نداده باشد، کفارة تاخیر ندارد و چنانچه این عذر، ترس ضرر برای فرزندش باشد، قضای روزه ها را هر زمان که بتواند باید انجام دهد و اگر عذر، ترس ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط می شود و باید برای هر روز یک فدیه دهد.
6 .بیماری که به واسطه ی بیماری، روزه ی ماه رمضان را نگرفته و بیماریش تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرده است، قضای روزه هایی را که نگرفته، واجب
نیست، فقط باید برای هر روزی فدیه بپردازد.
🤔 پرداخت فدیه یا کفارة زن بر عهدة خودش است و بر شوهر واجب نیست، هرچند به خاطر بارداری یا شیردهی، روزه نگرفته باشد. همچنین کفاره یا فدیة فرزند بر عهدة پدر نیست. البته جایز است شوهر یا پدر به وکالت از زن یا فرزند، فدیه یا کفارۀ آنان را بپردازد.
📚 کفاره نذر 📚
✍اگر نذر کند که روز معینی را روزه بگیرد، چنانچه در آن روز عمداً روزه نگیرد یا روزه اش را باطل کند باید کفاره بدهد.
📚 مقدار کفاره نذر
✍ اطعام یا پوشاندن ده فقیر و در صورت عدم توانایی سه روز روزه گرفتن.
📚 جاهایی که قضا واجب است ولی کفاره واجب نیست
1 .کسی که در روز ماه رمضان نیت روزه نمی کند، یا از روی ریا روزه می گیرد ولی هیچ یک از کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام نمی دهد
قضای آن روز بر او واجب است، ولی کفاره واجب نیست.
2 .کسی که در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کرده و با حال جنابت چند روز، روزه بگیرد فقط قضای آن روزها بر او واجب است.
3 .اگر در سحر ماه رمضان بدون این که تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده
بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد، ولی اگر تحقیق کند و بداند که صبح نشده و کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز بر او واجب نیست.
4 .اگر در روز ماه رمضان به خاطر تاریکی هوا یقین کند که مغرب شده یا کسانی که خبر آنها شرعاً حجت است بگویند مغرب شده، و افطار کند سپس معلوم شود که مغرب نبوده است باید قضای آن روز را به جا آورد.
5 .اگر بر اثر ابر گمان کند که مغرب شده و افطار کند، بعد معلوم شود که مغرب نبوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست.
6 .در سحر ماه رمضان تا وقتی یقین به طلوع فجر نکرده است می تواند کارها یی را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد، ولی اگر بعداً معلوم شد که در آن هنگام صبح شده بوده است حکم آن در مسأله ی«3»گفته شد.
7 .در روز ماه رمضان تا وقتی یقین به فرارسیدن مغرب نکرده باشد نمی تواند افطار کند، و اگر با یقین به مغرب افطار کرد و بعد معلوم شد که مغرب نشده
بوده است حکم آن در مسأله ی «4و5» گفته شد.
8 .اگر روزه دار هنگام وضو -که مستحب است قدری آب در دهان بگرداند ومضمضه کند- با اطمینان به فرو نرفتن آب، مضمضه کند و آب بی اختیار فرو رود درصورتی که این کار برای وضوی نماز واجب باشد، روزه اش صحیح است ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بی اختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد.
🔄 یادآوری
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
🆔 @leader_ahkam
🔄 یادآوری
📚 احکام نموداری روزه طبق نظر حضرت آیة الله خامنه ای (مد ظله العالی)
💠 مبطلات روزه
#احکام_روزه #مبطلات_روزه
🆔 @leader_ahkam