📚 شرط جبران خسارت در قرارداد مضاربه
💠 سؤال: آیا در قرارداد مضاربه، سرمایه گذار می تواند شرط کند که عامل باید تمام ضررهای احتمالی بر سرمایه را از مال خود جبران کند؟
در صورت عدم حصول سود از مضاربه، آیا سرمایه گذار می تواند از عامل، سود را مطالبه کند؟
✅ جواب: شرط یاد شده، اشکال ندارد ولی اگر سودی حاصل نشود، سرمایه گذار نمی تواند از عامل، سود را مطالبه کند.
#احکام_معاملات #احکام_مضاربه
🆔 @leader_ahkam
📚 انجام حج نیابتی با وجود استطاعت
💠 سؤال: کسی که پدرش فوت شده و پدر مستطيع بوده و با فيش او به قصد حج براي پدر حرکت کرده و به ميقات رسيده و در آنجا خودش هم مستطيع است چه کند؟ توضيح آنکه نه وصيتی بوده و نه از او خواسته شده که نيابت کند مثلاً وارث منحصر است و راه برای او باز نبوده مگر به اينطور؟
✅ جواب: در فرض مرقوم بايد براي خودش حج بهجا آورد و برای پدر نايب بگيرد.
#احکام_حج #حج_نیابتی
🆔 @leader_ahkam
📚 اجوبة الإستفتائات تجدید چاپ شد
♦️ کتاب «اجوبة الإستفتائات» مشتمل بر پرسش و پاسخهای شرعی است که بر اساس فتاوای فقهی حضرت آیتالله خامنهای(مدّظلّهالعالی) تنظیم و تدوین گردیده است و در حال حاضر چاپ هفدهم آن توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) روانهی بازار نشر گردیده است.
♦️ این کتاب حاوی ۲۱۱۸ استفتاء است که در ابواب فقهی گوناگونی از جمله: تقلید، طهارت، نماز، روزه، خمس، معاملات، موسیقی، وقف و بسیاری از موضوعات روز و مبتلابه دیگر تنظیم گردیده است.
از جهت گستردگی و تنوّع مسائل شرعی در موضوعات مختلف میتوان این اثر را کاملترین کتاب فقهی معظّمله در موضوع بیان احکام و مسائل شرعی برشمرد.
♦️ لازم بذکر است از چاپ ۱۳ ام این کتاب علاوه بر بروزرسانی فتاوا و اعمال برخی اصلاحات محتوایی، با قطع، طرح جلد و صفحه آرایی جدید به زیور طبع آراسته گردیده است.
♦️ چاپ جدید کتاب مذکور، در ۶۴۷ صفحه و با شمارگان ۵ هزار جلد در دسترس علاقمندان قرار گرفته و گفتنیست در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ هزار جلد از این کتاب در طی چاپهای متعدد منتشر شده است.
مقلدان معظّمله میتوانند کتاب «اجوبة الاستفتائات» را از کتابفروشیهای سراسر کشور و همچنین از پایگاه اینترنتی انتشارات انقلاب اسلامی تهیه نمایند.
📌 ثبت سفارش نسخهی فیزیکی:
https://shop.khameneibook.ir/اجوبة-الإستفتائات
📌 ثبت سفارش نسخهی الکترونیکی:
https://taaghche.com/details/110990/اجوبه-الاستفتائات-پاسخ-به-پرسش-های-شرعی
@KhameneiBook
📚 گران شدن هزینه حج در سال استطاعت
💠 اگر اجرت ماشين يا هواپيما و يا ساير وسايل نقليه در سال استطاعت، بيشتر از حدّ متعارف باشد، در صورتی كه توانايی پرداخت مازاد را بدون حرج و مشقّت داشته باشد، واجب است آن را بپردازد تا به حج برود و صِرف گرانی و افزايش قيمتها ضرری به استطاعت نمی زند؛ ولی اگر توانايی پرداخت مازاد را ندارد يا پرداخت آن اجحاف بر او باشد، واجب نيست آن را بپردازد و مستطيع نيست و حكم خريد يا اجاره چيزهای ديگری كه در سفر حج به آنها نياز دارد نيز چنين است. همچنين در صورتی كه بخواهد مال خود را به كمتر از قيمت معمول بفروشد و پول آن را صرف حج كند، همين حكم را دارد.
✅ منبع: مناسک حج (مقام معظم رهبری)
شرايط وجوب حَجةالاسلام / مسأله ۴۴
#احکام_حج #شرایط_استطاعت
🆔 @leader_ahkam
📙✍️📙✍️📙
💢 #تابلو_نوشته
#پرسش_کلید_دانایی
#احکام
⭕️پرسش: اجازه از موجر برای خوردن درخت در خانه اجاره ای
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
طرح سؤال در نرم افزار پاسخگو
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
گروه پاسخگویی فضای مجازی
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📙✍️📙✍️📙
💢 #تابلو_نوشته
#پرسش_کلید_دانایی
#احکام
⭕️پرسش: اگر به کسی پول قرض بدهیم و خود شخص مبلغ بیشتری پس دهد آیا حکم ربا را دارد؟
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
طرح سؤال در نرم افزار پاسخگو
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
گروه پاسخگویی فضای مجازی
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚 سحر 📚
✍ سحر عملی است که بر چشم، ذهن و خیال مخاطب یا مسحور اثر می گذارد، ولی در واقعیت خارج هیچ تأثیری ندارد. بنابراین اگر کارهایی انجام گیرد که واقعیت دارد، سحر نیست. یکی از ویژگی هایی که سحر را از کارهای مشابه به سحر جدا می کند، این است که منشأ سحر شیطانی است.
⛔️ سحر مطلقاً حرام است؛ چه ملازم با ادعای غیرحقّ، اضلال یا ضرر زدن به دیگری باشد و چه نباشد.
⚠️ اگر کسی فیلم جذّابی را به دیگری نشان دهد و او را به توهم اندازد، به گونه ای که خیال کند در همان حالت قرار دارد، این حرام نیست ؛ چنان که مردم با دیدن اولین سری از فیلم های سینمایی به توهم می افتادند و از جلوی تصویر خودروی در حال حرکت به دوربین، فرار می کردند. امروزه نیز اگر با انواع پیشرفته سینماها با حیله های تصویرگری، انسان را به گونه ای با خود همراه کنند که گمان کند خودش در کانون حادثه قرار گرفته یا مثلاً در حال پرواز است، این کار سحر نیست ؛ چراکه منشأ آن بشری است، نه شیطانی.
👆 تعلیم و تعلّم سحر 👆
⚠️ اگر تعلم سحر به قصد انجام دادن آن باشد، حرام است. تعلیم هم، چنانچه به این قصد باشد که این شخص پس از آموزش سحر کند، حرام است. در غیر این صورت تعلیم و تعلم سحر حرام نیست.
❗️مثلاً اگر سحر را از آن جهت که دانایی و معرفت است و می خواهد بر معلوماتش بیفزاید، یاد بگیرد، نه به قصد عمل به سحر، این تعلم اشکال ندارد. یا در صورتی که دشمنانِ ساحر دارد و احتمال می دهد که او یا دیگری را سحر کنند، آن را یاد بگیرد یا اگر کسی پیدا شود که افکار مردم را به وسیله سحر متوجّه خود کند، انسان سحر را بیاموزد برای اینکه ادعای او را باطل کند، این هم اشکال ندارد.
📚 امور امور غریبه شبیه سحر 📚
❓آیا اعمال غریبه ای که شبیه به سحر است، مثل طلسم، تسخیر، احضار ارواح یا آنچه به آن نیرنجیات یا نیرنجات گفته می شود که آن هم از انواع همین تصرّفات است، حرام است یا نه؟ 👇
❕این امور غریبه سحر نیست. لذا از این جهت حرام نیست، مگر اینکه عنوان دیگری بر آن منطبق شود که به خاطر آن، حرام شود ؛ مثل اضرار، که این حرمت به خاطر اضرار به غیر است و هر عملی که موجب اضرار به غیر شود، حرام است و به طلسم هم اختصاص ندارد. یا موجب اضلال دیگران و انحراف در عقیده و ایمان مردم شود. یا از آن به عنوان وسیله ای برای مقابله با دعوت انبیا و توحید استفاده شود؛ چنان که در حال حاضر عده ای وجود دارند که برای مقابله با دعوت حق، از چنین ابزارهایی استفاده می کنند.
📚 حکم شعبده 📚
✍ مراد از شعبده همان چیزی است که ما به آن تردستی می گوییم. تردستی یک حرکت طبیعی است، نه غیرطبیعی. ولی با مهارت و سرعت انجام می شود.
👽 شعبده باز، با تجربه و تمرینی که کرده، چنان این حرکت طبیعی و معمولی را با مهارت و سرعت انجام می دهد که انسان به اشتباه می افتد؛ مثل کسی که در حال معانقه، کیف پول دیگری را برمی دارد. این را شعبده یا همان چشم بندی می گویند. بنابراین کاری که او می کند، خارق العاده نیست و ماهیت آن با سحر متفاوت است. در سحر حواس ظاهری انسان خطا می کند و دچار توهم می شود؛ به گونه ای که مثلاً در بیابان، دریا می بیند یا در جایی که کوه نیست، کوه می بیند یا مثلاً شیئی را به صورت حیوان می بیند. یا حرکت ریسمان را حرکت مار می بیند. اینها همان چیزهایی است که به آن سحر گفته می شود. پس با شعبده متفاوت است. البته ممکن است برخی تردستی ها واقعاً سحر باشد؛ مثل اینکه می بینید کسی از دیواری عبور می کند. این تردستی نیست؛ چرا که هرگز نمی شود از دیوار عبور کرد.
⚠️ شعبده - آن عملی که ناشی از سرعت، خفّت، مخاریق و تمرین است- حرام نیست.
📙✍️📙✍️📙
💢 #تابلو_نوشته
#پرسش_کلید_دانایی
#احکام
⭕️پرسش: اگر در تشهد آخر نماز به امام جماعت برسیم میتوانیم به جماعت متصل شویم؟
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
طرح سؤال در نرم افزار پاسخگو
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
گروه پاسخگویی فضای مجازی
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚 خمس سرمایه
💠 سرمایه دو قسم است:
۱. سرمایه در گردش (یا مال التجاره یا سرمایه متغیّر) که پول نقد در گردش، اجناس مغازه، تولیدات کارخانه، محصولات کشاورزی و ... را شامل می شود.
این نوع سرمایه اگر از درآمد تهیه شده باشد، در اولین سررسید سال خمسی پس از خرید باید خمس آن به قیمت روز پرداخت شود و پس از آن اگر در سررسید سال خمسی بعد نسبت به سال قبل (پس از کسر مقدار تورم)، رشد داشته و خریدار داشته باشد، باید خمس آن پرداخت گردد.
۲. سرمایه ثابت که شامل ملک تجاری، زمین زراعی، ابزار تولید و کسب (حتی وسایل سرمایش و گرمایش) همچنین وسایل حمل و نقل بار یا مسافر و ... است.
این نوع سرمایه اگر از درآمد تهیه شده باشد، در اولین سررسید سال خمسی پس از خرید باید خمس آن به قیمت روز پرداخت شود و پس از آن تا زمانی که فروخته نشود، خمس ندارد و ترقی قیمت آن پس از فروش و کسر مقدار تورم، جزء درآمد سال فروش محسوب میشود.
اگر چند سال از خرید سرمایه گذشته و خمس آن پرداخت نشده باشد، خمس آن باید همراه با تورم پرداخت گردد.
#احکام_خمس #خمس_سرمایه
🆔 @leader_ahkam
❓سلام خسته نباشید .ببخشید مقداری طلا دارم میخواهم آن را عوض کنم با طلای دیگر . میگن اگر با هم وزن طلای خودم تعویض کنم معامله درست است وگرنه ربا محسوب میشه آیا این گفته صحیح است . اگر اینگونه باشد معمولا طلاها با گرم کامل نمیشه سوت هم هست اگه در سوت اختلاف باشه معامله چگونه صورت بگیرید که صحیح باشه .مقلد رهبرعزیز
⚠️سلام
طبق فتوای آیت الله خامنه ای(حفظه الله)
تعویض کردن طلا:
بهطور کلی تعویض کردن طلا اگر به صورتی باشد که از نظر وزن هر دو مساوی باشند وچیزی هم اضافه پرداخت یا گرفته نشود اشکال ندارد درغیر این صورت ربا محسوب می شود مگر اینکه دو معامله جدا گانه صورت گیرد (اگر فروشنده ابتدا طلای شما بخرد و بعد شما با قیمت آن طلا، طلا بخرید اشکالی ندارد.)
پاسخگو را از لینک زیر دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
📙✍️📙✍️📙
💢 #تابلو_نوشته
#پرسش_کلید_دانایی
#احکام
⭕️پرسش: آیا در هنگام جنابت نباید چیزی خورد یا نوشید؟
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
طرح سؤال در نرم افزار پاسخگو
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
گروه پاسخگویی فضای مجازی
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚 کـسب درآمد با چیزی که مضلّ است
✍ ایجاد، نشر، حفظ و ترویج هر چیزی که موجب ضلالت و گمراهی انسان شود، حرام است؛ خواه بالفعل موجب ضلالت باشد و خواه در آینده موجب ضلالت شود. بنابراین معامله آن نیز حرام و باطل است.
❗️مثال: اگر کسی را برای حفظ کتاب یا فیلم ضلال یا ترویج آن اجیر کنند، مثلاً به روزنامه آگهی دهند و روزنامه آن را ترویج کند، یا بــه صدا و سیما آگهی دهند که آن را ترویج کند، این اجاره، هم برای آن مستأجر-یعنی آن کسی که این شخص را برای حفظ یا ترویج اجیر می کند- و هم برای خود آن اجیر، حرام و باطل است.
👆 احکام👆
۱. ضلالت به معنای گمراه شدن در مقابل اهتدا (هدایت شدن) است. بنابراین کتاب ضلال کتابی است که نتیجة آن گمراه شدن است؛ حتی ممکن است کتابی باشد که مؤلّف به قصد اضلال آن را ننوشته باشد، اما کسی که آن را می خواند، گمراه شود. همچنین فیلم ضلال، یعنی آن فیلمی که موجب گمراهی بیننده می شود؛ حال سازنده فیلم به هر نیتی که می خواهد آن را ساخته باشد؛ مثل کسی که در دفاع از روحانیت، چنان با بدسلیقگی فیلم بسازد که همه از روحانیّت بر گردند، این فیلم نیز از مصادیق ضلالت است.
۲. ضلالتی که حاصل می شود، باید قطعی باشد. بنابراین اگر مسئله ای محل اختلاف است، نمی توان به ضلالت آن حکم کرد.
۳. ضلالت فقط در حوزه اعتقادی نیست، بلکه شامل فهم فقهی و شریعت و همچنین سلوک عملی و اخلاقی نیز می شود؛ مثلاً اگر فیلمی عقیدة کسی را خراب نکند، امّا اخلاق او را فاسد کند، ساخت، حفظ و پخش چنین فیلمی حرام است.
۴. حفظ و نگهداری کتاب، فیلم و امثال آن، گاهی به این صورت است که آن را از تلف یا معیوب شدن حفظ می کند؛ مثل اینکه مطلب گمراه کننده ای که در نوار معمولی ضبط شده، آن را به نوار خام مادر منتقل کند تا ده ها سال بماند. گاهی هم نگه داری به این است که آن را اصلاح و تعمیر کند؛ مثل اینکه اوراق کتابی را که موریانه خورده، ترمیم کند یا آن را به نسخه ای که با دوام تر است، منتقل کند. همچنین فرض کنید نوار پر از پارازیت را با وسایل امروزی اصلاح کند، درحالی که اگر پارازیت داشت، اصلاً گمراه کننده نبود؛ همه اینها از مصادیق حفظ و نگه داری است.
۵. معنای حرمتِ حفظ، وجوب حفظ نکردن این اشیای ضالّه است و این حفظ نکردن، ملازم با إفناء (نابود کردن )است؛ زیرا نابود نکردن مرتبه ای از حفظ کردن است، البته مراتب حفظ مختلف است: گاهی در گاوصندوق حفظ می کنند و گاهی هم آن را از بین نمی برند، اگرچه در حفظ آن هم کوشا نیستند؛ این هم مرحله ای از حفظ است. بنابراین تا جایی که میسر است باید این اشیا را از بین برد.
۶. در وجوب افناء فرقی نمی کند آنچه موجب ضلالت است تنها همان نسخه در دست ما باشد یا نسخه های دیگری هم داشته باشد؛ زیرا معیار این است که بر خود این نسخه ای که نزد شخص است، ضلالتی مترتب شود.
۷. اضلال از گناهان کبیره است و فرقی نمی کند که با مباشرت انجام گیرد یا به سببیت یا منع نکردن از اضلال؛ مثل اینکه از زیرِ دست فردی کتاب، فیلم یا نمایش نامه گمراه کننده ای عبور کند و او مانع نشود و در اختیار مردم قرار گیرد؛ چنین فردی هم موجب اضلال مردم شده است.
📚 اعتبار علم یا اطمینان یا احتمال عقلایی به وقوع ضلالت
✍ حکم حرمت در موردی است که علم یا اطمینان به وقوع ضلالت باشد یا احتمال قابل توجه عقلایی در امور مهم باشد.(در اموری که نزد عقلاء مهم است، عقلاء منتظر یقین نمی مانند و بر طبق احتمال قوی عمل میکنند.)
⚠️ احتمال قوی دارای مراتب است. قوّت و اهمیّت محتمل با درجة قوّت و شدّت احتمال، نسبت معکوسی دارد؛ یعنی هرچه محتمل مهم تر باشد، درجة احتمال معتبر نسبت به آن ضعیف تر هم باشد، منجّز خواهد بود.👇
❗️ فرض کنید اگر مسئله مال مطرح باشد که افراد برایشان مهم است، اینجا احتمال شصت یا هفتاد درصد نزد عقلاء قابل اعتناء است. امّا اگر مسئله جان مطرح باشد که از مسئله مال مهم تر است، آنجا درجه احتمال معتبر پایین می آید؛ یعنی احتمال پنجاه درصد هم یا پنجاه و یک درصد هم قابل اعتناء خواهد بود.
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
📚 اگر مصلحتی راجح بر مفسده حفظ و نشر کتب و سایر اموری که موجب ضلالت است، وجود داشته باشد، حرمت برداشته و حتی در مواردی حفظ، واجب می شود. البته باید دید که مصلحت راجحه حفظ چیست و رجحان آن نسبت به مفسده چه میزان است. 👇
❗️ مثال۱ : اگر این کتاب ضلال را از بین ببریم، این شبهه ای که در ذهن بعضی ایجاد شده، باقی می ماند. اما اگر آن را نگه داشتیم و به اهل خِبره دادیم که ردّیه محکمی بر این کتاب بنویسد، شبهه به کلی از بین می رود و در آینده هم کسی به این شبهه مبتلا نمی شود. پس این یک مصلحت راجحه ای است که حفظ آن کتب ضالّه را جایز می کند.
❗️مثال۲: اگر کتاب ضلالی را که عده محدودی را گمراه می کند، جمع آوری کنیم و از بین ببریم، ممکن است گروه زیادی تصور کنند که مطالب آن حق بوده که آن را جمع کردند و این کار شبهۀ بزرگ و مشکل بزرگ تری را به وجود آورد.
⚠️ همان طور که باید ضلالت در چیزی احراز شده باشد، تا حفظ آن حرام و افنای آن واجب شود، مصلحت مقابل آن هم باید جزمی و قطعی باشد؛ یعنی نمی شود تنها به پندار و تصور اکتفا کرد،
✍ در جامعه اسلامی، افزون بر مردم، حکومت نیز وظیفه دارد جلوی حفظ، نشر و ترویج چیزهایی را که باعث ضلالت مردم می شود، بگیرد و با توجه به اینکه همواره افرادی از این حکم سرپیچی کرده و چیزهایی را در جامعه منتشر می کنند که باعث اضلال مردم می شود، حکومت وظیفه دارد که جبران این تخلف را هم بکند، و به وسیلۀ چیزهایی که مایه هدایت است، آن مشکلات و شائبه ها را حل کند.
👆 توجه نمایید که این، حکم شرعی و فقهی است، نه سلیقه ای. حکومت موظف است که نگذارد این گناه در جامعه واقع شود. البته در بعضی از گناهان ممکن است حکومت برای آنها تکلیفی نداشته باشد و ورودش در وادی آن گناهان مفاسد بیشتری را به وجود بیاورد، لکن اضلال از این قبیل نیست.
⚠️ حکومت تکلیف بزرگی در این زمینه دارد. مسئله ممیّزی کتاب، ممیّزی فیلم و دیگر وسایل ارتباطی مطرح روز، مثل فیلترینگ سایت های رایانه ای یا وبلاگ نویسی و... مربوط به این مسئله است.