eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۳ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام ؟ " روایت شده است که حسین (علیه السلام)نواحی از کربلا که مدفنش آنجا است را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وآن را به آنها بخشید با این شرط که زایران قبرش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و سه روز از انان پذیرایی کنند" (کشکول ج1 ص280+مستدرک الوسایل ج10 ص321 +سفینه البحار ج7 ص208) در مقتل المقرم از قول امام صادق ـ عليه السلام ـ نيز وارد شده كه امام حسين ـ عليه السلام ـ وقتي آن زمين را خريداري و به اهالي صدقه داد با آنها شرط كرد ولي آنها به شرط امام عمل نكردند. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۳ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از امام رضا علیه السلام روایت شده است: مَنْ تَذَكَّرَ مُصابَنا، فَبَكي وَ أبْكي لَمْ تَبْكِ عَينُهُ يوْمَ تَبْكِي الْعُيونُ. هر كه مصائب ما را يادآور شود و گريه كند يا ديگري را بگرياند، روزي كه همه گريان باشند او نخواهد گريست، (وسائل، ج 14،ص502) .چندنكته درباره عزاداري: 1. در عزاداري مستحب است كه مجلسي تشكيل شود كه حلال و حرام خدا و فضائل و مناقب و اهداف اهل بيت عليهم السلام بيان شود. 2.. عزاداري‌بايد به‌روشهاي‌متعارف‌و‌معمول‌ميان‌مردم‍ انجام گيرد و از روشهايي كه موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدني قابل توجهي گردد، جايز نيست. 3. در ايام عزای اهل بیت علیهم السلام مانند این ایام  پوشيدن لباس مشكي مستحب است و زمان نماز هم کراهت ندارد. 4. در عزاداري توجه شود كه مستحب است در هنگام نماز عزاداري و ساير امور تعطيل شده و نماز اول وقت اقامه شود. 5.مستحب در هنگام خواندن مصيبت فرد گريه يا حالت گريه و اندوهگين باشد. خداوند متعال به همه ما توفيق  شركت در جلسات عزاداري را عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۴ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا امام حسین(علیه السلام) را شیعیانش کشتند؟ 1.شیعه به کسی گویند که تابع و پیرو امام باشد والبته منافق صفتانی خود را در سپاه عمرسعد جا زده باشند و ادعای محبت علی کنند، ولی خیلی ها با کینه از امام علی، فرزندانش را در کربلا کشتند(إنما نقاتلک بغضاً لأبیک»! (ینابیع‌المودة، قندوزی حنفی، ص346) 2.امام صادق(علیه السلام) " شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست" (وسایل الشیعه ج15 ص247) 3. امام رضا علیه السلام فرمود:" شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست" (صفات الشیعه ص162) 4.امام حسین علیه السلام در کربلا به دشمنانش فرمود: "وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید "(لهوف،ص71) 5.شهرکوفه سالها قبل از شهادت امام حسین علیه السلام از شیعیان واقعی خالی شده بود؛بطوری که درزمان حکومت امام علی(علیه السلام) که فرمود: نماز تروایح را به جماعت نخوانید،مردم گفتند: "وای عمر!وای عمر! .علی می خواهد سنت عمر را از بین ببرد (وسایل الشیعه،ج5 ص192) 6.در زمان معاویه؛ زیادبن ابیه را حکام کوفه کرد که او هرشیعه ای پیدا میکرد یامیکشت یا زندان میانداخت یا تبعید میکرد و خیلی ها از کوفه فرار کردند(شرح نهج‌البلاغة ابن ابی الحدید ج11 ص44؛ سیرأعلام النبلاء ج3 ص 496) 7. وقتی در کتب اسلامی و فقهی با این عبارت مواجه می‌شویم که «هذا رای کوفی» یعنی: این از نظرات اتباع ابو‌حنیفه است. این نشان می‌دهد که چند سال بعد از شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) کوفه مرکز احناف شده است و این خود با شیعه بودن اکثر مردم این شهر در گذشته آن منافات دارد. 8.شیعه به معنای خاص(دوستدار اهل بیت و دشمنی بادشمنان اهل بیت) و شیعه عام(فقط محب اهل بیت بدون دشمنی با دشمنان) که ممکن است عده ای درسپاه عمرسعد بوده باشند خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۴ موضوع: مناسب: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا. براى شهادت امام حسین علیه السلام‌، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318) با توجه به اینکه در بعضی مناطق عزاداری سالار و سرور شهیدان علیه السلام در مساجد برگزار می شود نکاتی خدمت بزرگواران بیان می شود:  1.خارج‌كردن‌اموال‌مسجد،‌مثل:‌قرآن،‌مهر،‌مفاتيح ،‌فرش؛‎ظروف مسجد ولو‎به ‎قصد تبرك جايز نيست واگر كسي وسيله اي را عمدا يا سهوا از مسجدي بيرون برده است بايد خودش يا به كمك‎واسطه فورا به همان مسجد برگرداند .و اگر هم امكان برگرداندن وجودنداشته باشد در مسجد ديگري قرار بدهد. 2-برگزاري مراسمات  مثل مراسم عزاداری‎امام حسین‎علیه‎السلام يا تعزيه ‎در ‎مسجد ‎اگر ‎مانع ‎نماز ‎خواندن‌ نشود ‌اشكال‌ندارد. (رساله جامع 1088) 3- نسبت به مسجد برخي امور مستحب است مانند تميز كردن مسجد، ودر هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو كردن و لباس  پاكيزه پوشيدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پاي راست و موقع بيرون امدن اول پاي چپ را بگذارد. انشاءالله ‎خداوند‎‌ متعال ‌به ‌همه ‌ما ‌توفيق‌ احترام‌ به ‌مقدسات‌ را‌ عنايت‌ فرمايد‌ به ‌بركت ‌صلوات‌بر‌محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۴ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا امام حسین(علیه السلام ) به کاروان یزید درمسیر کوفه حمله کرد و به زور گرفت؟ 1.شیخ مفید گفته: کاروان را اجاره کرد و اجاره را نیز پرداخت(ارشاد ج2 ص68) 2.اما برخی گفتند: اموال کاروان را تصاحب کرد وفرمود:هرکس میخواهد برگردد،اجاره تا اینجا را میدهم وهرکس میخواهد با من باشد، علاوه بر اجاره خلعتی نیز دارد(تاریخ طبری ج4 ص289)؛ البه این نقل سندش ضعیف و مرسل است 3.اگربرفرض این قول درست باشد، امام علیه السلام علاوه بر اینکه از جانب خدا امام است و ولایت بر اموال مردم دارد،بعد از معاویه طبق صلحنامه امام حسن علیه السلام، ایشان خلیفه ظاهری نیز هست و جلوی اموالی که به یزید برسد ودر فحشا استفاده میکند،را گرفته، و امام اصلا حکومت یزید را قبول نداشت خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام خداوند ‌متعال ‌در ‌قرآن ‌کریم ‌می‌فرماید‌: ‌و َمَن ْيُعَظِّمْ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوي القلوب.‌ هركس ‌شعائر الهي ‌را ‌بزرگ‌ دارد، ‌اينكار نشانه‌ي‌ تقواي‌ دلها‎(ي‌آنها‌)‌است.‌(حج‌32) چند نكته در باب عزاداري: 1.تعظیم شعائراهمیت زیادی داردودردين سفارش زيادي شده بزرگ داشت آنها نشان تقوا و بي احترامي نسبت به آنها گناه است؛ از مصادیق بارزآن برگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضه خواني حضرت سید الشهدا علیه السلام است.و پوشيدن لباس سياه در محرم و ايام عزاي اهل بيت عليهم السلام از موارد تعظيم شعائر است و رحجان دارد. 2.روضه‎خواني در اصطلاح عبارت‌است از ياد دادن احكام و بيان مسائل حلال وحرام و امربه‎معروف‎ ونهى‎ازمنكر و بيان‎ مواعظ ‎و نصايح ‎از آيات ‎و كلمات ‎پيغمبر ‎اكرم‎صلي‎الله‎عليه‎وآله‎وسلم و ائمۀ معصومين‎عليهم‎السلام‎ و ذكر فضائل ‎و مناقب ‎اهلبيت‎عليهم‎السلام ‎و ذكر مصايب‎ وارده ‎بر‎آنان، که چنين‌ مجالسى همراه با افزایش معرفت وشناخت اهل البیت عليهم السلام است و علاوه برثواب عزادارى،ثواب بيان احكام ومواعظ راكه ازاهداف عاليۀآن بزرگواران بوده،نيزخواهدداشت. (آیت... فاضل جامع المسائل فارسى،ج‌1،ص: 580‌) 3-بايد ازهر عملي‌كه باعث اذيت ديگران مي‌شود مثل بلند بودن صوت بلند گو و يا في نفسه ازنظرشرعي حرام است مثل استفاده ازموسيقي هاي حرام پرهيزكرد. (اجوبه س 1448).  خداوند متعال به همه ما توفيق عزاداري  واقعي را عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۵ موضوع: مناسبت: شب تاسوعای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب تاسوعای حسینی در روز نهم محرّم، وقتی که ‌سپاه عمر سعد تصمیم به حمله گرفت، امام حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (حضرت عباس علیه السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به سمت دشمن فرستاد و فرمود: هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْاِسْتِغْفارِ. ‌خدا ‌می‏داند که من (حسین) نمازگزاردن و تلاوت قرآن، زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91) در شب تاسوعا قرار داریم و به برکت عزاداری ها و این ایام دلهای مردم برای آمدن به درگاه الهی بیش از پیش آماده است؛ لذا چند نکته درباره توبه و استغفار خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم می کنم: 1. یکی از مهمترین واجبات، توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آن را شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است. 2. حقیقتِ توبه پشیمانی از گناه است، یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم [جدّی] بگیرد که ترک کند. (1) 3. همچنین نسبت به برخی گناهان، جبران گذشته واجب است. مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده، در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند یا اگر خمس، زکات و حق الناس برگردن دارد را پرداخت کند. در ادای دین، صدقه یا انجام کار خیر برای طلبکار، هر چند از دنیا رفته باشد، کافی نیست. (2) خداوند متعال به حق حضرت ابالفضل العباس به همه ما توفیق توبه واقعی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) عروه الوثقی، ابتدای فصل فی احکام الاموات (2) (رساله مراجع اقتباس از م 2279 و م 2701) @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۵ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوال: آیا امام حسن و حسین علیهم السلام در حمله اعراب به ایران شرکت داشتند و مردم طبرستان را کشتند؟  جواب:1. هیچ مورخ شیعی حضورشان را نگفته( و در مسائل اختلافی باید برای قبولاندن از کتب مورد قبول افراد،آدرس بیاید) و فقط 2 مورخ سنی گفته اند: بلاذری بدون سند گفته و با فعل مجهول (فیمایقال:یعنی گفته شده) نقل کرده که معلوم است فقط به او گفته اند و برایش معتبر نبوده(فتوح البلدن:با 250 سال فاصله از زمان حادثه).  دومی" طبری بوده: که  طبری خودش 2قول دارد: قول اول با  سند معتبر وقتی کسانی که در فتح طبرستان بودند: اسامی را نام میبرد اسمی از 2 امام نمیبرد – ولی در سند ضعیف که از 4راوی (2راوی دروغگو و 2راوی مجهول هستند،) گوید بوده اند.  -البته تاریخ جرجان نیز که اسامی اصحاب پیامبر که در طول عمر به گرگان رفته اند را نام میبرد اسم حسنین را گوید ولی خودش گفته: احتمالا زمان حکومت پدرشان برای کاری رفته اند مورخین همه از این 2نفرنقل کرده اند. پس سند اصلی همین هاست که دروغ و ضعیف بود.  2.اکثریت مورخین قدیمی گفته اند گرگان بدون جنگ فتح شد طبری نیزدر جایی فتح طبرستان را با خونریزی همراه می‌داند و در صفحه بعد با صلح و بدون خونریزی میداند   3. آن دسته‌ای از گزارشهای تاریخی نیز فقط اشاره به حضور امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) در ایران دارند و در آنها هیچ گونه اشاره‌ای نشده که حضور آنان برای جنگ بوده است. 4.فتح طبرستان در زمان حکومت عثمان بوده (سال30)که امام علی علیه السلام کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرده است،چگونه وقتی خودش که تمام تاریخ فرمانده جنگهای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود،در جنگ شرکت نکند، بعد اجازه بدهد بچه های یپامبر برود. در صورتی که امام علیه السلام حتی در جنگهای زمان حکومت خودش، نیز میگفت:این 2 بچه پیامبر و حجت خدا هستند و نباید کارشان شود و به محمد حنفیه پسر دیگرش میگفت: توبرو. 5. اساسا سیره ائمه این بود که زیر پرچم غیر معصوم نمی رفتند برای همین همواره مورد آزار و اذیت حاکمان بودند. 6. هیچ پیامبر یا امامی برای کشورگشایی نجنگیده است. چنان چه بنابر نقل ابن اثیرسید هاشم معروف الحسنی و همچنین باقر شریف قرشی: «امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) بعد از پیامبر در هیچ فتحی شرکت نداشتند ». 7.چگونه امام همراه دشمن خودش و پدرش(سعید بن عاص و عبدالله بن زبیر) به جنگ رفته باشد 8. دلیل جعل این داستان: اعراب در طبرستان نبردهای سخت و طولانی و خونینی داشتند، و اکثر این نبردها به دستور خلیفۀ دوم و سوم و لشکریان معاویه بود. در اواخر دورۀ امویان ایرانیان به ائمۀ شیعه علاقه پیدا کردند؛ طوری که طبرستان، که روزی مرکز مخالفت با اعراب و دژی در مقابل آنان بود، به یک پایگاه شیعی تبدیل شده بود! از آنجا که این کتب متعلق به بعد از دورۀ امویان است، در نتیجه احادیث بسیاری که به گفتۀ همه در دورۀ امویان جعل شده بود به آنها راه پیدا می‌کند تا مردم طبرستان را از ائمۀ شیعه دور کنند! با این حربه که آنها در جنگ با شما شرکت داشتند. 9.مردم گرگان و طبرستان در قرن 3-2 هجری و در اثر نهضت فرهنگی تبلیغی سادات علوی، مسلمان و شیعه شدند. چگونه ممکن است که حسنین (نعوذ بالله) خون بی‌گناهان را ریخته باشند، در حالیکه نسل بعدیِ مردم طبرستان و گرگان، در راه اهل بیت جانفشانی‌های بسیار کردند 10.اما بر فرض محال شرکت کرده باشند: وقتی طبق آیه تطهیر(33 احزاب)آن دو معصوم  هستند؛ پس اشتباه نمیکنند و برای جلوگیری از ظلم  بیشتر و کنترل سپاه رفته اند تا جلوی ظلم را تا حد توان بگیرند و همچنین بتوانند تبلیغ اسلام حقیقی و شیعه را انجام دهند. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۵ موضوع: امام_علیه_السلام_وقتی_در_بهشت_است؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام چرا بر امام حسین علیه السلام گریه میکنید وقتی میگویید امام علیه السلام الان در بهشت است و دشمنانش در جهنم هستند؟ جواب: 1.گرچه شهادت بالاترین حد کمال است وامام در بهشت است، اما چهره دیگر کربلا بدترین ظلمها به حجت خداست که احترام حجت الهی  را نگاه نداشتند و گریه بخاطر هتک حرمتهاست. 2.با شهادت امام،مردم را از وجود امام محروم کردند و درواقع گریه بخاطر محرومیت جامعه و خود ما از وجود بابرکت امام است. 3.قلب و فطرت هر انسانی از دیدن ظلم به بچه و بزرگ ناراحت میشود و عاطفه انسان تحریک میشود و کاری به اینکه اکنون در بهشت است،ندارد. مثلا: اگر گوش بچه ای را جلوی چشم مادرش ببرند و بعدا برفرض پیوند بزنند و خوب شود، ولی باز با دیدن فیلم بریدن گوش بچه اش(درسالهای بعد) گریه میکند. 4.گریه ما اظهار محبت ما به امام است که دستور قران است(قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی) و مزد رسالت دوستی اهل بیت است و دهها روایت دستور به اشک ریختن کرده اند(بر کسی چون حسین (علیه السلام) باید که گریندگان بگریند؛ زیرا که گریستن بر او گناهان بزرگ را می زداید.- وسائل الشیعه، ج ٨، ص ١٠) 5.چند مدل اشک وجوددارد(اشک از روی ضعف-اشک عاطفی-اشک شوق- اشک حماسی –اشک سیاسی- اشک پیوند هدف) اشک بر امام علیه السلام اشک ضعف نیست؛بلکه از جهتی سیاسی است،یعنی نماد و سمبل مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است. ازین جهت دشمنان که همیشه از سمبل استفاده میکنند اینقدر بر علیه عزاداری تبلیغ میکنند، چون قدرت شیعه را در عزاداری( و مهدویت و تبعیت از فقها و ولی فقیه) میداند. -اشک حماسی است و سمبل جنگ در راه عقیده است،ازین جهت در 8 سال جنگ روضه ها در شبهای عملیات نقش آفرین بوده است و این اشکها موجب حفظ شیعه درتاریخ شده است. -اشک پیوند هدف است که عاشق سعی میکند شبیه معشوقش شود و به نوعی اعلان وفاداری به اهداف است واینکه از او الگو بپذیرد.  6.از لحاظ روانشناسی اگر کسی رفتار و حالت روحی کسی را تقلید کند کم کم شبیه او میشود، ازین جهت حتی اگر کسی عاشق حقیقی نباشد با تقلی گریه( حالت تباکی) کم کم به سمت عشق حقیقی میرود. 7.فروع دین تولی و تبری است، و ابراز محبت به امام همان تولی است که در عزاداری جلوه میکند و دین جز همین دوستی ها نیست(هل الدین الا الحب) 8.عاشورا حادثه نیست،بلکه جریان است که امتداد دارد،ازین جهت امام حسین علیه السلام فرمودند:مثل منی بامثل یزید بیعت نمیکند(براع مثل یزید) و این عزاداری ها همان ادامه مسیر امام است که ما همیشه به راهت ادامه میدهیم. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۶ موضوع: مناسبت: تاسوعای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت تاسوعای حسینی ‌امام حسین علیه السلام در عصر روز نهم محرم به برادرشان ابالفضل علیه السلام فرمودند نزد دشمن برو و از آنان بخواه که جنگ را تا سپیده دم فردا به تأخیر بیاندازند تا در این شب به درگاه خداوند نماز بگذاریم چراکه هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ ... . خدا ‌می‏داند که من (حسین) چقدر نماز را دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91) یکی از درسهای کربلا که روز عاشورا آن را در خود ثبت کرده است نماز اول وقت سید الشهدا علیه السلام و اصحاب ایشان است؛ بنا داریم چند مساله شرعی درباره اهمیت نماز خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم: 1. نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند. 2. اگر کسی عمدا حتی یک رکعت ‌نمازش را در وقت‌ نخواند و‌ یا کوتاهی‌ کند تا قضا شود گناه ‌کبیره انجام داده و ‌باید فورا توبه کرده و نباید در انجام نمازهای قضایش کوتاهی کند. (1) 3. نماز در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود. 4. بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند. (2) خداوند متعال به حق امام حسین علیه السلام همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1370 و م 1372) (2) (رساله مراجع م 971) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۶  موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا حجاب را در کربلا از سر زنان خاندان اهل بیت علیهم السلام برداشتند؟ غارت خیمه ها و برداشتن چادر و نقاب و مقنعه نقل شده است:در موقع حمله به خیمه ها زنان نزد عمر سعد شکایت کردند که جلوی شمر را گرفت(الکامل فی التاریخ، ج ‏۴، ص ۷۹) و نیز خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در دربار یزید نیز هست که تو زنان خودت را پشت پرده بپوشانی،ولی پوشش دختران پیامبر را برداری(لهوف ص182) حَتَّی جَعَلُوا ینْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَی ظَهْرِهَا... ؛ «مردم برای غارت خانه های اولاد پیغمبر و نور چشم زهرا حمله بردند حتّی چادری که زن بکمرش بسته بود کشیده و می بردند(لهوف ص132) در متن عربی مقاتل بیشتر این روایات، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «یَنزِعونَ المَلاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَهَ المَرأَهِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها» آمده است و این ها – با توجه به معنای ملحفه(ملحفه: لباسی که روی لباس دیگر می پوشیدند) - به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن زمان علاوه بر رواندازهایی شبیه چادر؛ لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را می‌پوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند. و این به معنای بی‌حجابی و نداشتن پوشش نیست.(( انساب الاشراف، ج ‏۳، ص ۲۰۴+ تاریخ طبری، ج ‏۵، ص ۴۵۳+امالی، ص ۱۶۴ ) - نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود، از این جهت  در مورد حضرت سکینه سلام الله علیها نقل شده که: هنگام ورود به آن مجلس رسمی، سکینه سلام الله علیها صورت خود را با آستین خود پوشانده بود چون پارچه ای نداشت که با آن صورت خود را بپوشاند»(معالی السبطین ج2) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۶ موضوع: مناسبت: شب عاشورای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب عاشورای حسینی از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده که فرمودند: از آغاز محرم پدرم را کسی خندان نمی دید و غم و اندوه بر او غلبه مى یافت تا روز عاشورا، فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْعَاشِرِ کَانَ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ مُصِیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ. و چون روز عاشورا مى‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. و می فرمود: این همان روزی است که حسین که درود خداوند بر او باد در آن روز کشته شد. (امالی (للصدوق) ص: 128) امشب بنا داریم چند نکته ای درباره آداب و اعمال روز عاشورا خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم: همانطور که مى‌دانیم روز عاشورا که روز شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفاى ایشان است، روز اندوه و غم و مصیبت ائمّه اطهار علیهم السلام و شیعیان آنها مى باشد، و بر رعایت امور و انجام اعمالی در این روز تأکید شده است که به چند مورد اشاره می شود: 1. کار‌کردن در روز عاشورا حرام نیست ولی شایسته است مؤمنین در این روز دست از کسب و کار بکشند و نیازهاى خانه را در روز عاشورا تهیّه و ذخیره نکنند و با‌بستن مراکز تجاری، که خود نمادی از مشارکت در مصیبت سالار شهیدان و اظهار همدردی با حضرتش می باشد در حد ممکن در این وظیفه مهم کوتاهی نکنند. البته کسانى که با مسائل بسیار ضرورى مردم سر و کار دارند مثلا پزشکان و امثال آنها و از این امر مستثنی هستند. (1) 2. مؤمنین توجه داشته باشند با اقتدا به اباعبد‌الله الحسین علیه السلام در هنگام وقت نماز، عزاداری و سایر امور را تعطیل و نمازشان را اول وقت و به جماعت اقامه نمایند. (3) 3. در روز عاشورا سعی جدی داشته باشیم که از مزاح و خنده و دیگر سرگرمى هاى مسرّت بخش دنیوى خوددارى کنیم و همچنین هنگام غروب روز عاشورا، به یاد مصائب فرزندان و اطفال و زنان حرم امام حسین علیه السلام باشیم، زیرا آن هنگام از سخت ترین لحظات حرم آل پیامبر صلى الله علیه و آله بود. خداوند متعال اجر عزاداری ما را سلامتی و فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رهبری، سایت، استفتائات، شماره 592835 ؛ مکارم، احکام عزاداری، ص: 118 ، س 169 ؛ رهیافت احکام عزاداری، ص: 85 ؛ مفاتیح نوین، اعمال روز عاشورا) (2) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575) (3) (رهبری، سایت، استفتائات، شماره 607464 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج1 ، ص: 583 ، س 2177 ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ، ص: 541 ، س 2177 ؛ مکارم، استفتائات سایت، نماز جماعت، اهمیت نماز جماعت ؛ رهیافت احکام عزاداری، ص: 69) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۶ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام چرا برای کشتن شتر  وناقه صالح عذاب نازل شد،ولی برای کشتن امام حسین(علیه السلام) عذاب نازل نشد؟ 1.عذاب الهی بعد از اتمام حجت است ،ولی 4 چیز در قرآن  و روایات مانع نزول عذاب جمعی در میان مسملین است: وجود پیامبر(33انفال:تا تو داخل انها هستی عذاب نمیکنم) ؛ وجود ائمه(امالی صدوق ص ٌ38:وجود ما، امان اهل زمین از عذاب است)؛ استغفار(33انفال)؛ وجود مومنین و دعای مومنین(کافی، ج ۲، ص ۲۴۷ و469) 2.چند مدل عذاب هست:الف)استیصال:کل گروه و قوم از بین میروند ب)غیراستیصال: میانشان درگیری و اختلاف رخ میدهد،ولی کل امت از بین نمیرود ج) عذاب معنوی:دوری از رحمت  گرفتن توفیقات  د) عذاب اخروی: درآخرت عذاب میشوند(راه و راهنما شناسی مصباح یزدی،ص129) -از جهتی 2گونه عذاب هست: فردی و گروهی. قاتلین امام بصورت فردی ، همه آنها به انواع بلا دچار شدند(مرگ توسط مختار، بیماری پیسی و جذام و...) ولی عذاب جمعی به دلیل موانع گفته شده، رخ نداده است؛ولی علاوه بر عذاب شخصی، انواع درگیری ها و جنگها بینشان رخ داده است مثل تسلط حجاج بر آنها و ندیدن روز خوش. عذاب اخروی هم که در جای خودش هست خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۷ موضوع: مناسبت: عاشورای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت عاشورای حسینی امام حسین علیه السلام فرمودند که من از رسول خدا صلى الله علیه وآله شنیدم  که می فرمایند: مَنْ ماتَ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ. هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود. (احقاق الحق، ج 19، ص: 429) در اهمیت رعایت حقوق دیگران همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام با توجه به اهمیت حق الناس، در روز عاشورا فرمودند: میان همه یارانم اعلان کنید که هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند؛ لذا بنا داریم امروز با تأسی به سیره حضرت سیدالشهدا علیه السلام چند نکته ای درباره حق الناس خدمت شما خوبان تقدیم کنیم: 1. تضییع حقوق مردم از گناهان است و تنها با توبه برطرف نمی شود بلکه باید انسان بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند. 2. حال اگر حقی که ضایع شده است از حقوق غیر مالی باشد، مثل اینکه غیبت مسلمانی را کرده باشد، یا تهمت به کسی زده باشد و مانند اینها؛ در این موارد اگر مفسده نداشته باشد علاوه بر توبه به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای باید حلالیت بطلبد. (1) 3. اما اگر حقی که ضایع شده است از حقوق مالی باشد، مثل اینکه پولی قرض گرفته اما هنوز قرض خود را ادا نکرده است یا به مال کسی خسارتی وارد کرده باشد اگر چه سالیان زیادی از آن گذشته باشد؛ در این صورت علاوه بر توبه اگر توانایی پرداخت دین خود را دارد در صورتی که به صاحب مال دسترسی دارد باید فورا آن را به صاحب مال پرداخت کند و اگر صاحب مال فوت کرده است باید به ورثه او بدهد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبرو ریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مأیوس شود باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیرشرعی صدقه بدهد. (2) خداوند متعال بحق امام حسین علیه‌السلام ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م29 ) (2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990) @AhkameHarameRazavi
 دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۷ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا یک قطره اشک بر امام حسین(علیه السلام) تمام گناهان را میبخشد؟ 1.هر گاه درباره‌ی «فرع» و شاخه‌ای بحث می‌شود، فرض و شرط بر آن است که «اصل» پابرجا باشد و شروط و ویژگی‌های اولیه‌ محقق باشد. نه این که آن «هر کس» همگان را بدون هیچ شرطی شامل می‌گردد مثال: اگر گفته شد به هر کسی یارانه تعلق می‌گیرد، منظور تمامی «هر کس‌های» جهان نیستند. بلکه اولاً باید ایرانی باشد، ثانیاً باید ثبت نام کند، ثالثاً باید حساب بانکی داشه باشد و... 2.برای قبولی اشک هم شرایطی است مثل تقوا:إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين‏"(آیه 27 مائده) خدا فقط از باتقوايان مي پذيرد. اين آيه قيد عامي را به همه عبادات و اعمال ما مي زند و آن "رعايت تقوا " است. خدا در اي آيه با حصر "انما" اعلام مي كند كه فقط از باتقوا ها مي پذيرد تعریف باتقوایان(متقین) در قرآن (بقره 2-4)مشخص است:( الَّذینَ یؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم ینفِقون ...)بپاداشتن نماز( نه نماز خواندن خالی) و انفاق و یقین به اخرت و... 3.امام صادق علیه السلام فرمودند : به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام معاصی خداوند اصرار داشته باشد»(کافی ج2 ص288) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۷ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا سیاه پوشی در عزاداری کراهت ندارد؟ لباس مشکی، در نماز و بی جهت استفاده کردن کراهت دارد(البته به غیر از عبا،چادر،جوراب و...)، ولی برای عزاداری که شعائر دینی واحیای امر امامت است توصیه شده است 1.زنان بنی هاشم تایک سال بعد عاشورا سیاه پوش بودند و امام سجاد علیه السلام موقع عزاداری برایشان غذا تهیه میکرد(بحار،ج44ص188) 2.موقعی که نعمان بن بشیر خبرشهادت امام حسین(علیه السلام) رابرای مردم مدینه آورد همه سیاه پوش شدند(مقتل ابی مخنف، ص 222) 3. امام حسن علیه السلام برای شهادت پدرش با لباس سیاه خطبه خواند(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص26) 4.ام سلمه هنگام شنیدن خبرشهادت امام حسین علیه السلام،مشکی پوشید(مقتل ابى مخنف ص 222)    5.در شام بعد از رسوایی یزید که اجازه داد، اهل شام به همراه بنی هاشم،یک هفته سیاه پوشیدند (مستدرك الوسائل ؛ ج 3؛ ص 327) مطالعه بیشتر: کتاب«سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) ـ ریشه‌های تاریخی، مبانی فقهی»نوشته علی ابوالحسنی(منذر) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۷ موضوع : مناسبت: شام غریبان ابا عبدالله الحسین علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شام غریبان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان و شروع مصیبت اسارت آل الله از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که می فرمایند: إِنْ‏ کُنْتَ ‏تَعْمَلُ ‏بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَ تَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا. اگر به‌آنچه ما امر کردیم عمل میکنی و از آنچه که از آن نهی کردیم اجتناب میکنی، از شیعیان ما خواهی بود. (تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307 ) یکی از دغدغه های اهل بیت حضرت سید الشهداء علیه السلام و اسراء در اوج مصیبتی که به آنها وارد شده بود، رعایت حجاب و پوشش بود. چند نکته شرعی درباره حجاب و پوشش: 1. رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد. 2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است، شرایطی دارد: الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست. ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست. ج. زینتی نباشد؛ لذا اگر نوع دوخت لباس یا رنگ لباس عرفا زینت محسوب شود یا باعث جلب توجه نامحرم بشود، شرعا حرام است. نکته: همچنین زنی که صورت خود را آرایش‌کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا ناخن مصنوعی کاشته یا از لنزهای رنگی و زینتی استفاده کرده، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1) با انجام واجبات و ترک محرمات خداوند متعال ما را جزء پیروان راه شهدای کربلا قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۸ موضوع: مناسبت: روز بزرگذاشت شهدای مدافع حرم سلام عليكم بسم الله الرحمن الرحيم ازپیامبر‌گرامی‌اسلام روایت شده که فرمودند: التَّاجِرُ‌الصَّدُوقُ‌الْأمِينُ‌مَعَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاء. تاجر‎راستگو‎و‎امانتدار‎با‎انبياء‎و‎صديقين‎و‎شهداء‎محشور‎خواهد شد.( الدرر المنثور، ج 2، 495) در برخی موارد خریدار مي‎تواند‎كالايي‎را خريداري كرده  پس بدهد و فروشنده بايد قبول كند که برخی از آن موارد اشاره مي شود: 1. اگر خريدار كالايي را بدون اطلاع از قيمت، به قيمت قابل توجهي گرانتر خريده باشد در اين صورت می تواند كالا را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگيرد. مثلا كسي لباسي را بدون اطلاع از قيمت آن، به 100 هزار تومان خريده و بعد از خريد متوجه مي شود كه قيمت واقعي آن در بازار مثلا   70 هزار تومان است در اين صورت مي تواند لباس را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگيرد  2. اگر خريدار كالاي معيني را با شرط وصف خاصي بخرد و بعد از خريد آن متوجه شود كه آن وصف را ندارد در اين صورت خريدار مي تواند قرارداد را فسخ كند و پولش را پس بگيرد مانند اينكه ماشيني بخرد كه تصادفي نباشد ولي بعد از خريد متوجه شود كه ماشين تصادف داشته است مي تواند معامله را فسخ كرده و پول خود را پس بگيرد. م2124 ، خداوند توفیق عمل به دستورات دین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۸ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام نحوه شهادت  علی اصغر علیه السلام در کربلا چگونه  بوده است؟ 1.دونقل دارد: الف)اکثرمنابع گفتند» امام علیه السلام، طفل شیرخوار(عبدالله رضیع)را خواست خداحافظی کند که حرمله تیربه گلویش زد وشهید شد و حضرت طفل را به زینب داد و خونها را به آسمانها ریخت که برنگشت(لهوف ص168+بحارج45 ص46+لارشاد ج2 ص108+الاحتجاج ج2 ص101 +مقتل الحسین ج2 ص32+فتوح ج5 ص115 +تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و...) ب): زینب کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام(علیه السلام) کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: « او را باشربتى از آب سقایت کنید».(معالی السبطین ج1 ص418+نفس المهموم ص349) 2.قول 1 مشهوتر و درستتر است، وبرفرض قول 2باشد:امام علیه السلام از باب اتمام حجت کامل  و بیدار کردن وجدان خفته دشمنان بوده تا شاید هدایت شوند و با این کار سنگدلی دشمن را نشان داد 3.احتمال اینکه 2نفر بودند نیز هست:1.طفل شیرخوارعبدالله رضیع که همانروز در کربلا بدنیا امد و امام برگوشش اذان گفت که دشمن موقع خداحافطی با تیرزد(تاریخ ‌یعقوبى، جلد ‌2، صفحه182) 2. علی اصغر که حرمله با تیر زد (تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، ص 371) 3. برخی نیز  معتقدند که حضرت علی اصغر علیه السلام در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد (دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۸ موضوع: مناسبت: شب شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام ابو حمزه ثمالی از حالات امام سجاد علیه السلام نقل می کند: کَانَ علیه السلام یَحْمِلُ‏ جِرَابَ‏ الْخُبْزِ عَلَى ظَهْرِهِ بِاللَّیْلِ فَیَتَصَدَّقُ بِهِ وَ یَقُولُ إِنَّ صَدَقَةَ السِّرِّ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّب ‏... . امام زین العابدین علیه السلام در تاریکی شب، نان و نوای مستمندان را بر دوش می کشید و به طور ناشناس آن را انفاق می کرد و می فرمود: صدقه ی پنهانی، خشم الهی را فرو می نشاند. (کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 77) چند نکته کوتاه درباره صدقه و انفاق خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد. 2. در پرداخت صدقه مستحبی تفاوتی بین سادات و غیر آن ها نیست لذا می توان صدقه مستحبی را با حفظ احترام  به سادات بزرگوار پرداخت کرد.  3. در پرداخت صدقات سعی شود به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (1) 4. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (2) خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات) (2) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۸ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا  داستان قرآن خواندن سر امام حسین(علیه السلام) واقعیت دارد؟ درمنابع معتبر شیعه و سنی قران خواندن سر امام نقل شده است زیدبن ارقم گوید:ابن زیاد دستور داد سر امام علیه السلام را برای زهرچشم گرفتن از مردم در کوفه چرخاند که این آیه را خواند که من شنیدم: (اَمْ حَصِبْتَ اَنَّ اَصْحابَ الْکَهْفِ الرَّقِیم کانُوا من آیاتِنا عَجَباً،(ارشاد ج2ص117) -در جاهای دیگر مثل دمشق،بازار صرافان کوفه نیز این آیات(19 کهف) و (آیات227 شعرا+137بقره +13 کهف) درکتب سنی(تاريخ مدينة دمشق ج60 ص370 وج22 ص117) وشیعه(الصراط‌المستقیم ج 2 ص 179) نقل شده است و برای امام زنده و مرده فرق نمیکند و به اذن خداست *شاید فلسفه خواندن آیات سوره کهف، عجیبتر بودن داستان امام حسین علیه السلام باشد و اینکه عده کمی برای حق درمقابل عده زیادی قیام کردند -سخن گفتن سربریده حضرت یحیی علیه السلام در کتب اهل سنت(تاریخ طبری ج1 ص346) نقل شده است خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
حکم خمس در صورت واگذاری ملک ویلایی و گرفتن بیش از یک واحد آپارتمان 🔒اگر شخصی، خانۀ کلنگی خود را تحویل دهد تا در محل آن، چند واحد آپارتمان احداث شود و در مقابل مثلا دو واحد آپارتمان دریافت کند؛ آیا واحد اضافی که مورد استفاده شخصی او نیست، خمس دارد؟ 🔑-اگر قصد تجارت (فروش واحد اضافی) داشته و مشتری برای خرید آن موجود باشد، مقدار افزایش قیمت پس از کسر تورم، متعلق خمس است. اما اگر قصد فروش نداشته و تنها قصد اجاره دادن داشته باشد، تا زمانی که نفروخته، خمس ندارد و پس از فروش، افزایش قیمت آن (پس از کسر اصل و مقدار تورم)، جزء درآمد سال فروش خواهد بود. (امام خامنه ای) 🔑-اگر انسان منزل قدیمی خویش را - که سال یا سالیانی در آن سکونت داشته و مؤونه محسوب می­شده و در این مدّت ترقّی قیمت نموده - به پیمانکاری برای ساخت و ساز بدهد و حسب توافق مثلاً نصف مشاع از زمین را به پیمانکار تملیک نماید، در ازای مثلاً دو واحد آپارتمان با خصوصیّات مشخّص، که پیمانکار آن را در زمان معیّن پس از گذشت سال خمسی فرد به وی تحویل دهد تا از آن خودش استفاده نماید یا آن را اجاره دهد، در صورتی که در زمان توافق ارزش نصف زمین با دو واحد آپارتمان مذکور برابر باشد، آن آپارتمان­ها خمس ندارد. (آیت الله سیستانی) 📚آدرس: سایت لیدر امام خامنه ای، سوال7، https://www.leader.ir/fa/content/25552/www.leader.ir، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م656.
حکم خمس ابزاری که هم برای استفادۀ شخصی است و هم وسیله کار 🔒فردی وسیله‌ای خریده است که عملاً هم برای کارهای شخصی و هم کار شغلی از آن استفاده می‌کند و انگیزۀ خرید، هر دو کار است. تکلیف خمس آن چیست؟ 🔑-به آن مقدار از سرمایه ماشین که با آن کار مى کند، خمس تعلّق مى گیرد و به مقدارى که جهت نیاز شخصى مورد استفاده قرار مى گیرد و با موقعیت و شأن او تناسب دارد، خمس تعلق نمى گیرد مثلا اگر شش ماه در طول سال با آن کار مى کند و شش ماه براى نیازهاى شخصى اش اختصاص دارد، باید نصف مبلغ آن را بابت خمس محاسبه کند. (امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🔑-اگر برای هر دو جهت باشد خمس ندارد مگر آنكه استفاده شخصی آن به قدری کم باشد که عرفاً جزء مؤونه زندگی محسوب نگردد. (آیت الله سیستانی) 📚آدرس: امام خامنه‌ای، استفتا به‌شمارۀ ۵۸۱۳۲۴. و 555448 و ۵۸۱۵۷۸؛ آیت الله سیستانی، کتاب استفتائات، س۱۳۳؛ آیت الله مکارم، استفتاء خصوصی، کد رهگیری: 140104300031 و پیک احکام 3 مساله19. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44815&mid=255622 و https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44803&mid=255452
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۹ موضوع: مناسبت: شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام ؛ ورود اسیران کربلا به کوفه سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت سجاد علیه السلام از حضرت باقر علیه السلام نقل شده است: إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ ... وَ لا فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ. پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد و بعد از هر نماز واجب نیز سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد. (‌وسائل الشیعه ج7 ص21) چند نکته کوتاه در مورد سجده سهو خدمت شما تقدیم می شود: 1. در برخی موارد سجده سهو بعد از نماز واجب، واجب می شود (فتوا یا احتیاط واجب) مثل اینکه در نماز در جایی که نباید سلام بدهد سهوا سلام بدهد یا سهوا در بین نماز حرف بزند و همچنین اگر نمازگزار تشهد یا سجده را در نماز فراموش کند چنانچه قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شود باید برگردد و تشهد یا یک سجده را بجا آورد ولی اگر در رکوع رکعت بعد یا در رکعات بعدی متوجه شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای ابتدا باید تشهد یا سجده را قضا کرده و بعد از آن سجده سهو هم بجا آورد. (1) 2. کیفیت سجده سهو این است که بعد از نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه و برکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند. (2) 3. اگر سجده سهو واجب شود و انسان فراموش کند هر زمان که یادش آمد باید سجده سهو را انجام دهد و نماز صحیح است. ولو حالت نماز به هم خورده است. خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی، مکارم، شبیری زنجانی: تشهد نیاز به قضا ندارد و سجده نیاز به قضا دارد. (رساله مراجع م 1236 و 1245) (2) مکارم: بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفا کند و سلام آخر نماز را بگوید. حضرت امام و سیستانی ذکر سجده سهو را مستحب می دانند. (رساله مراجع م 1250) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۹ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا امام حسین(علیه السلام) حج تمتع را نیمه تمام رها کرد و به سمت کوفه جرکت کرد؟ 1.حج تمتع از شب نهم شروع میشود،ولی امام 8ذی الحجه حرکت کرد،پس اصلا حج را شروع نکرده است(کافی ج4 ص535 +لهوف ص124 )و بارها در زمانی که در مکه بوده ،عمره انجام داده است 2.امام صادق علیه السلام فرمود:"  شخصى كه عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل كند هر جا كه بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى كه مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى كسى كه قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."(کافی ج4 ص535) 3.از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود(تهذیب الاحکام ج12 ص349) 4. امام علیه السلام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi