کاهن معبد جینجا
کتابی که سعی دارد شما را از مسائل سطحی زندگی افراد به ریشههای آن رساند. نگاهی که از ابتدا در کتاب دیده میشود و ادامه دار است. البته جز این نیز از وحید یامینپور نباید انتظار داشت. هرچند که میشود اینچنین قضاوت کرد که نویسنده خمیرمایه مورد نیاز این نوع نگاه را به اندازه کافی در دست نداشته است، چراکه سفر او به ژاپن کمتر از پنج روز به طول انجامیده است که برای شناخت دقیق ریشههای رفتاری انسان ژاپنی کافی نبوده است و همین باعث شده است که ما با اثر ممتازی روبرو نباشبم. البته قطعا نوشته وحید یامینپور فراتر از نکات این پنج روز سفر است.
شما در این کتاب با نکات مهم و جالبی روبرو هستید اما در برخی از قسمتها نویسنده در بیان حالات شخصی خود زیادهروی کرده است و کتاب را از هدف اصلی خود دور کرده است. البته اگر نویسنده این کار را نمیکرد، احتمالا کتاب او کمتر از یکصد صفحه مطلب داشت و همچنین مخاطبین عام نیز از میانههای آن خسته میشدند.
در کل با توجه به نگاه نویسنده و نکات اساسی که در دو فصل انتهایی کتاب آمده است، میتوان امتیاز قابل قبولی را به این اثر از وحید یامینپور داد.
#کاهن_معبد_جینجا
#سفرنامه
#ژاپن
#هیروشیما
#توکیو
#وحید_یامینپور
#انتشارات_امیرکبیر
#اهل_کتاب بمانیم
آیا هرنوشتهای را باید چاپ کرد؟
چندی پیش کتابی را با نام سفر به روسیه 93 از هدایت الله بهبودی مطالعه کردم. نویسندهای که پیشتر هم سفرنامه دیگری را به نام سفر به قبله منتشر کرده بود. همانطور که از نام سفر به روسیه 93 مشخص است، این کتاب در حقیقت سفرنامهی سفر آقای بهبودی در سال 1993 (1372) به روسیه است. سفری در اولین سالهای پساکمونیسم و پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و در دوران حکومت یلتسین بر روسها.
اما کتاب حاضر بیش از هرچیز به یادداشتهای شخصی و نکته برداریهای ساده میماند و کمتر حس یک سفرنامه خوب را به شما القا میکند. در ضمن، میشود از حجم کم کتاب (77 صفحه با مشخصات و عکسها) نیز به سطحی بودن محتوای آن پی برد. هرچند که نویسنده گاهی سعی میکند که با بیان یکی دو نکته، سخن از مصرفگرایی نسل جدید روسها و خداحافظی با آرمانهای گذشته به میان آورد اما در نهایت بحثش سربسته باقی میماند.
به راستی اگر شما مدیر یک انتشارات بودید، چه ملاکهایی را برای چاپ یک نوشته برمیگزیدید؟!
#سفر_به_روسیه93
#سفرنامه
#هدایتالله_بهبودی
#انتشارات_سوره_مهر
#اهل_کتاب بمانیم
https://ble.ir/ahleketabsadegh
http://eitaa.com/ahleketabsadegh
این روزها وقتی صحبت از اسلامی شدن دانشگاه و یا اسلامی شدن علم میشود، عدهای سوالات، انتقادات و شبهاتی را از قبیل زیر طرح میکنند:
مگر فیزیک یا جامعهشناسی یا ... اسلامی و غیراسلامی دارد؟
علم میخواهد به عقب برگردد!
علم و دین ارتباط موضوعی ندارند، پس آنها نمیتوانند اثری بر هم داشته باشند.
غرض از اسلامی شدن دانشگاهها این است که همهی افکار دانشگاهیان را در قالبهای از پیشساخته شده بریزید.
منظور از اسلامی کردن مقابله با اندیشههای متباین با اسلام و ایجاد خفقان فکری است.
منظور از اسلامی کردن علم، پرداختن به معجزات علمی قرآن و سنت است.
منظور این است که کتابهای درسی علوم، حاوی براهین اثبات وجود خدا باشند.
منظور این است که تعالیم دینی را در بحثهای علوم بگنجانند.
منظور این است که منشا علوم به دانشمندان اسلامی نسبت داده شود.
و قس علی هذا.
راهی جز یافتن پاسخهایی اصولی و با پشتوانه برای این سوالات و شبهات و گشودن مسیر حرکت به سمت اسلام ناب وجود ندارد. در این مسیر یکی از کتابهایی که توانسته است به صورت یک کتاب مرجع شناخته شود، کتاب از علم سکولار تا علم دینی است که توسط دکتر مهدی گلشنی، رئیس و بنیانگذار گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف به رشتهی تحریر درآمده است.
این کتاب در شش فصل و با عناوین از علم دینی تا علم سکولار، رابطهی علم و دین در دنیای معاصر، اسلام و علوم طبیعت، عوامل موثر در شکوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه و دانشگاه اسلامی تهیه شده است.
به نظر میرسد که خوانش این کتاب بر تمامی دانشجویان، طلاب و اساتیدی که اعتقاد به توحید و دین دارند و سعی بر اصلاح ساختارهای غیربومی دارند، لازم باشد.
#از_علم_سکولار_تا_علم_دینی
#علم_دینی
#علوم_اسلامی
#دانشگاه_اسلامی
#دکتر_مهدی_گلشنی
#پژوهشگاه_علوم_انسانی_و_مطالعات_فرهنگی
#اهل_کتاب بمانیم
ble.ir/ahleketabsadegh
eitaa.com/ahleketabsadegh
مهمترین قانون هرکشوری، قانون اساسی آن کشور است.
ایران نیز پس از انقلاب شکوهمند ۲۲ بهمن ۵۷، قانون اساسی خود را تدوین و در سال ۱۳۵۸ تصویب و به همهپرسی گذاشت. پس از آن نیز تنها یک بار و آن هم در سال ۱۳۶۸ این قانون را اصلاح کرد.
قانون اساسی ایران ۱۷۷ اصل دارد و این ۱۷۷ اصل پایهی تمامی قوانین موجود در کشور میباشد.
مدتی است که نشر دوران کتابچههایی را تحت عنوان با آگاهی از قوانین حقوق خود را بدانید روانه بازار کرده است که بسیار کاربردی و مفید هستند. کتابچهی قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز یکی از کتب این مجموعه میباشد که شایسته است همهی مردم ایران، با هرعنوان و منصب و گرایشی آن را بخوانند و مطابق با آن عمل و همچنین مطالبهی عمل از مسئولین را داشته باشند.
#قانون_اساسی_جمهوری_اسلامی_ایران
#قانون
#حقوق
#جمهوری_اسلامی
#نشر_دوران
#اهل_کتاب بمانیم
ble.ir/ahleketabsadegh
eitaa.com/ahleketabsadegh
فیض بوک!
مجموعه شعرهایی سیاسی و اجتماعی در قالب طنز که شاعر و طنزپرداز معروف کشورمان، آقای ناصر فیض زحمتش را کشیده است. اکثر اشعار این کتاب حول مسائل اجتماعی و گافهای سیاسی دوره دوم دولت آقای احمدینژاد میگذرد و شاعر تندی نقدهایش را با شیرینی اشعار طنزش تعدیل کرده است.
اگر از خواندن شعر زیر خنده بر لبانتان آمد، کل کتاب را بخوانید.
مگه طوری میشه یک هفته مربٌا نخورین؟
خب میخوردین که میخوردین! دیگه حالا نخورین
وقتی مرغا گم میشن، تخمشونم گیر نمییاد
پس نگردین، میبینین نمیشه پیدا، نخورین!
میخوام اول بهتون بگم که تا آخر عمر
خوردنیها رو چه شکلی بخورین یا نخورین
بعدشم یه جور باید با هم بریم تا ته شعر
ببینیم، چیزی مگه درست میشه با «نخورین»!
میزنن موجا به ساحل، همه رو خیس میکنن
عزیزم! کالباس خشکو لب دریا نخورین!
چن تا ظرف_از این یه بار مصرفا همراتون باشه
تو سفرها غذا رو، روی مقوا نخورین!
همهتون ویلا دارین، اون تو یه کاریش بکنین
غذای تو خونه رو بیرون ویلا نخورین!
هفته هفت روزه، میشه چهار روزشو روزه گرفت
یعنی امروز اگه خوردین، دیگه فردا نخورین
چی میشه اون سه روزم شکم چرونی نکنین
شک ندارم که میشه، یه هفته حتی نخورین!
ساندویچو باید از پهنا بهش گازبزنن
پس ما هم دیگه اونو از درازا نخورین!
میز و صندلی گذاشتن که شما راحت باشین
یعنی هر چیزی رو تو هر جا سر پا نخورین
اونا چیزی نخورن وقتی همهش اینجا میان
شما هم وقتی همهش مهمونین اونجا، نخورین!
یک نصفه شبه، نه پسته! نه میوه! نه غذا!
هشت صبحم بشه، چیزی نیارن، جا نخورین!
حالا شد ساعت نه، در و شد و چیزی اومد
اونا خوردن مالشونه، شما اما نخورین!
خب اینم یه جوری غیبت میشه، فرقی نداره
هر چی خواستین بخورین، پشت سر ما نخورین!
این جماعت گروی نه، همیشه هشتشون
چیزی خوردین، بخورین اما فرادا نخورین!
همه حرف من این دو جمله آخرمه
یکی «بی ما نخورین» و یکی «تنها نخورین»!
شما مردم! روحتون خیلی لطیفه مثل تمبر
مشتری خیلی دارین، به شرطی که تا نخورین
#فیض_بوک
#شعر_طنز
#شعر_سیاسی_اجتماعی
#معاصر
#ناصر_فیض
#انتشارات_سوره_مهر
#اهل_کتاب بمانیم
از چیزی نمیترسیدم!
دستنوشتههای حاج قاسم سلیمانی پیرامون سیر زندگی خود از تولد (حتی کمی قبلتر) تا حوالی انقلاب اسلامی (1356). اولین کتاب منتشره از انتشارات مکتب حاج قاسم، کتاب جذابی است اما حجم آن بسیار کمتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم (کمی کمتر از 70 صفحه و آن هم با قطع رقعی!). البته مهمترین جذابیت این کتاب، زبان شیرین و روان نویسنده آن است که ما را امیدوار میکند ادامه این داستان نیز در آینده برای علاقهمندان منتشر شود.
نکته جالب اینکه این کتاب به شدت مورد استقبال قرار گرفته است و قبل از سه ماهگیاش به یکصدمین چاپ خود دست یافته است!
#از_چیزی_نمیترسیدم
#حاج_قاسم
#شهید_سپهبد_قاسم_سلیمانی
#زندگینامه_خودنوشت
#انشارات_مکتب_حاج_قاسم
#اهل_کتاب بمانیم
ble.ir/ahleketabsadegh
eitaa.com/ahleketabsadegh
کتاب عدالت
همانا که عدالت مهمترین و والاترین مفهوم اجتماعی است که تمام پیامبران الهی و ائمه اطهار برای تحقق آن در زمین تلاش نمودهاند. همانگونه که خداوند در قرآن میفرماید: ﴿لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَأَنزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَالْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ و همچنین در نهج البلاغه داریم که: «وَقامَ بِالْقِسْطِ فِی خَلْقِهِ وَعَدَلَ عَلَیْهِمْ فِی حُکْمِهِ».
اما نکتهی مهمی که در ضمن طلب عدالت و فلسفهی عدالت باید به آن پرداخته شود، چگونگی آن است.
کتابِ کتاب عدالت دربردارندهی سخنان رهبر انقلاب پیرامون چیستی، چرایی و چگونگی عدالت و عدالت خواهی است که به کوشش مهران کریمی و سید علی کشفی جمعآوری و منتشر شده است. خواندن این کتاب را به دوستان دانشجو و طلبهای که مشتاق عدالت و عدالت خواهی با توجه به نظر و دیدگاه رهبر انقلاب هستند، توصیه میکنم.
#کتاب_عدالت
#عدالت_خواهی
#آیت_الله_سید_علی_خامنهای
#نهضت_نرمافزاری
#اهل_کتاب بمانیم
ble.ir/ahleketabsadegh
eitaa.com/ahleketabsadegh
بنا به توصیه چند تن از اساتید خوبم، کتاب گزیده شعرهای اقبال لاهوری را از انتشارات قدیانی در نمایشگاه کتاب امسال خریداری کردم و با این مرد بزرگ و آثار و دغدغههایش کمی آشنا شدم.
اقبال لاهوری متولد سال ۱۲۵۶ در شهر سیالکوت در منطقه پنجاب پاکستان (البته در زمان حیات اقبال پاکستان از هندوستان جدا نشده بود) است. وی در خانوادهای مذهبی و شیعه تربیت یافت و جوانی او به فعالیتهای سیاسی_اجتماعی و فعالیتهای ضداستعماری گره خورد. جالب است بدانید که اقبال لاهوری و سید جمال الدین اسدآبادی در یک عصر میزیستند و هر دو برای احیای فکر دینی و جلوگیری از هجوم غربزدگی در تلاش بودند.
اقبال نیز به مانند بسیاری از شعرای دیگر، شعر و هنر را مناسبترین قالب برای انتقال معانی و معارف خود یافت و با وجود اینکه زبان اصلی او اردو بود، چندین دفتر شعر بسیار زیبا را به زبان فارسی سرود و همین امر باعث شده است که او را امروز، معروفترین شاعر پارسی گوی معاصر شبهقاره هند به شمار آوریم.
عنصر اندیشه، مهمترین عنصر شعرهای اقبال است.
توصیه میکنم شعرهای اقبال بخوانید و در آنها تامل بفرمائید.
شعر آزادگی اسلامی و راز کربلا:
هر که پیمان با هوالموجود بست
گردنش از بند هر معبود رست
مؤمن از عشق است و عشق از مؤمنست
عشق را ناممکن ما ممکن است
عقل سفاک است و او سفاکتر
پاکتر چالاکتر بیباکتر
عقل در پیچاک اسباب و علل
عشق چوگان باز میدان عمل
عشق صید از زور بازو افکند
عقل مکار است و دامی میزند
عقل را سرمایه از بیم و شک است
عشق را عزم و یقین لاینفک است
آن کند تعمیر تا ویران کند
این کند ویران که آبادان کند
عقل چون باد است ارزان در جهان
عشق کمیاب و بهای او گران
عقل محکم از اساس چون و چند
عشق عریان از لباس چون و چند
عقل میگوید که خود را پیش کن
عشق گوید امتحان خویش کن
عقل با غیر آشنا از اکتساب
عشق از فضل است و با خود در حساب
عقل گوید شاد شو آباد شو
عشق گوید بنده شو آزاد شو
عشق را آرام جان حریت است
ناقه اش را ساربان حریت است
آن شنیدستی که هنگام نبرد
عشق با عقل هوس پرور چه کرد
آن امام عاشقان پور بتول
سرو آزادی ز بستان رسول
الله الله بای بسم الله پدر
معنی ذبح عظیم آمد پسر
بهر آن شهزادهی خیر الملل
دوش ختم المرسلین نعم الجمل
سرخ رو عشق غیور از خون او
شوخی این مصرع از مضمون او
در میان امت ان کیوان جناب
همچو حرف قل هو الله در کتاب
موسی و فرعون و شبیر و یزید
این دو قوت از حیات آید پدید
زنده حق از قوت شبیری است
باطل آخر داغ حسرت میری است
چون خلافت رشته از قرآن گسیخت
حریت را زهر اندر کام ریخت
خاست آن سر جلوهی خیرالامم
چون سحاب قبله باران در قدم
بر زمین کربلا بارید و رفت
لاله در ویرانهها کارید و رفت
تا قیامت قطع استبداد کرد
موج خون او چمن ایجاد کرد
بهر حق در خاک و خون غلتیده است
پس بنای لااله گردیده است
مدعایش سلطنت بودی اگر
خود نکردی با چنین سامان سفر
دشمنان چون ریگ صحرا لاتعد
دوستان او به یزدان هم عدد
سر ابراهیم و اسمعیل بود
یعنی آن اجمال را تفصیل بود
عزم او چون کوهساران استوار
پایدار و تند سیر و کامگار
تیغ بهر عزت دین است و بس
مقصد او حفظ آئین است و بس
ماسوی الله را مسلمان بنده نیست
پیش فرعونی سرش افکنده نیست
خون او تفسیر این اسرار کرد
ملت خوابیده را بیدار کرد
تیغ لا چون از میان بیرون کشید
از رگ ارباب باطل خون کشید
نقش الا الله بر صحرا نوشت
سطر عنوان نجات ما نوشت
رمز قرآن از حسین آموختیم
ز آتش او شعلهها اندوختیم
شوکت شام و فر بغداد رفت
سطوت غرناطه هم از یاد رفت
تار ما از زخمهاش لرزان هنوز
تازه از تکبیر او ایمان هنوز
ای صبا ای پیک دور افتادگان
اشک ما بر خاک پاک او رسان
#اقبال_لاهوری
#فیلسوف
#سیاستمدار
#شاعر
#شبهقاره_هند
#شعر_معاصر
#نشر_قدیانی
#اهل_کتاب بمانیم