eitaa logo
اهل کتاب
135 دنبال‌کننده
152 عکس
1 ویدیو
4 فایل
اهل کتاب صادق معرفی کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و تفکر «هرکس‌باکتاب‌ها‌آرام‌گیرد هیچ‌آرامشی‌راازدست‌نداده‌است....» #امام‌علی‌؏ ارتباط با مدیر @ibrahimshojaat صفحه‌ی اینستاگرام: Instagram.com/ahleketab
مشاهده در ایتا
دانلود
لایک ممنوع! دکتر سید بشیر حسینی و طاها ساقیان، ای بار کتاب خود رو حول محور یک موضوع خاص و مهم در فضای مجازی نوشته‌اند. کلید واژه‌ای است که کتاب لایک ممنوع بر حول آن نوشته شده است و کتاب نیمه تخصصی را روانه بازار شده است. کتاب‌های سید بشیر حسینی یک ایده و خلاقیت مهم را در صفحه آرایی خود دارند که باعث جذابیت بالای آن‌ها به خصوص برای نوجوانان می‌شود و این دقیقا به دلیل آن است که مخاطب اصلی کتب دکتر حسینی، همین نوجوانان و جوانان هستند تا در فضای مجازی، از سواد آن بهره‌مند باشند. بمانیم
راه های فرار از در هنگام : -چند را هم‌زمان انجام ندهید. - را فهرست کنید. -نوشییدنی‌های بنوشید. -به ذهنتان دهید. -مکانی انتخاب کنید. -قید را بزنید. -طی شبانه روز 8 ساعت . - کنید. - را حذف نکنید. -افکار را یادداشت کنید. -اعداد را بشمارید. -برای خودتان طرح کنید. بمانیم
1_288426960.pdf
1.32M
📗 دمشق شهر عشق واقعا باید قدر این امنیت و آرامشی که داریم رو بدونیم. در سال‌های اخیر و حتی همین الآن خانواده‌هایی بودند و هستند که هرگاه یکی از عزیزان‌‌شان از خانه خارج می‌شد، نمی‌دانستند که آیا سالم برمی‌گردد یا نه! و یا اصلا برمی‌گردد؟! این کتاب عاشقانه‌ای همراه با غم واندوه‌ها، پیروزی‌ها و سختی‌های فراوان به قلم خانم "فاطمه ولی‌نژاد" به زیبایی به نگارش درآمده است. داستان روایت دختری است با روحیه آزادی‌خواهی که در اعتراضات فتنه‌گون سال ٨٨ با یک پسر سوری آشنا شده و ازدواج می‌کنند. در ادامه بخاطر تحولاتی که در سوریه شروع شده و خبرهایی که از ارتش آزاد سوریه به گوش می‌رسد به پایتخت اعتراضات، به قصد سرنگونی بشار اسد سفر می‌کنند. اما....! چه لحظاتی که مرگ را به چشم دید و تا کجاها که فکرش را نمی‌کرد کشیده شد و...! با تمام وجود دست عنایت حضرت زینب و حضرت سکینه علیهما السلام را در زندگی خود حس کرد. با خواندن این داستان متوجه می‌شویم که سردارانی چون قاسم سلیمانی و سردار همدانی و سربازان جان بر کف اسلام چه رشادت‌ها که نکردند و چقدر ما و مردم عراق و سوریه مدیون‌شان هستیم. 📱این نسخه، مناسب جهت مطالعه در تلفن همراه است و به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است.
«حِفظ الْغُلام کَالوَسْمِ عَلَی الْحَجَرِ» رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم چه زیبا فرموده است که «یادگیری نوجوان همانند نقش کردن بر سنگ است.» محمد سرشار، فعال فرهنگی و مدیر ، کتاب خوبی را برای نمایشگاه کتاب امسال آماده کرده بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، با اندکی تاخیر آن را معرفی و به بازار ارائه کرد. کتاب قالب جذابی را برای مخاطبین کودک و نوجوان خود انتخاب کرده است و توانسته است به خوبی مفهوم مورد نظر خود را نیز انتقال دهد. کتاب حاضر به نوعی زندگی‌نامه پهپاد آمریکایی، RQ170، است که از زبان خود ماجرای زندگی در افغانستان و سپس اسارت در ایران را تعریف می‌کند. محمد سرشار به خوبی توانسته است نکات مهم تاریخی میان ایران و آمریکا را به مخاطب خردسال خود عرضه کند، که این خود نشان از توانایی و تخصص کافی این نویسنده در حوزه کودک و نوجوان می‌باشد. امیدوارم در آینده شاهد تعداد بیشتری از این دست کتب که مفاهیم انقلاب اسلامی را به زبان ساده کودکانه برای کودکان ارئه می‎کنند باشیم. به نظر می‌رسد که رمان‌های کوکان و کمیک ظرفیت بالایی برای پرورش نسل‎های آینده انقلاب دارا می‎باشند. بمانیم
امروز در تقویم به بزرگداشت غزل‌سرای بزرگ قرن یازدهم، میرزا محمدعلی صائب تبریزی اختصاص دارد. صائب تبریزی زاده شهر تبریز است و دوران جوانی را در اصفهان گذراند. سپس در جوانی به حج رفت و در بازگشت به مشهد سفر کرد. صائب در سال ۱۰۳۴ ه‍.ق از اصفهان عازم هندوستان شد و بعد به هرات و کابل رفت. حاکم کابل، خواجه احسن‌الله مشهور به ، که خود شاعر و ادیب بود، مقدم صائب را گرامی داشت. ظفرخان پس از مدتی، عازم دکن شد و صائب را نیز به همراه خود برد. در سال ۱۰۴۲ ه‍.ق صائب به ایران بازگشت و در اصفهان اقامت گزید. سپس شاه عباس دوم صفوی به او مقام ملک‌الشعرایی داد. صائب هشتاد سال زندگی کرد و در اصفهان دیده از جهان فروبست. صائب از مهم‌ترین شاعران سبک هندی نیز می‌باشد. آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب، در وصف صائب می‌گوید: «بعد از حافظ، هیچ غزل‌سرایی به عظمت صائب نیامده است.» در ادامه یکی از غزل‌های صائب تبریزی را آوده‌ایم. نوبهار روی کار دیگران و پشت کار من یکی است روز و شب در دیده‌ی شب‌زنده‌دار من یکی است سنگ راه من نگردد سختی راه طلب کوه و صحرا پیش سیل بی‌قرار من یکی است نیست چون گل جوش من موقوف جوش نوبهار خون منصورم، خزان و نوبهار من یکی است گر چه در ظاهر عنان اختیارم داده‌اند حیرتی دارم که جبر و اختیار من یکی است ساده‌لوحی فارغ از رد و قبولم کرده است زشت و زیبا در دل آیینه‌وار من یکی است می‌برم چون چشم خوبان دل به هر حالت که هست خواب و بیداری و مستی و خمار من یکی است بی‌تامل صائب از جا بر نمی‌دارم قدم خار و گل ز آهستگی در رهگذار من یکی است بمانیم
حکیم ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی مروزی از حکما و نویسندگان و شاعران و متفکران نامدار ایرانی در قرن 4و 5 می‌باشد. ناصرخسرو در جوانی به کسب علوم رایج زمان خود یعنی ریاضیات، طب، فلسفه، موسیقی و زبان عربی پرداخت و تا به سن چهل به دبیری و مباشرت امور مالی امیران عهد خود می‌پرداخت که به ناگه و پس از دیدن خوابی دگرگون شده و عزم سفر حج می‌کند. ناصرخسرو سفری هفت ساله را آغاز می‌کند که طی آن از شهرهای قزوین، تبریز، حران، حلب، طرابلس، حماه، بیروت، صیدا، شام، بیت المقدس، قاهره، حجاز، جده، مکه، طائف، بصره، اصفهان و طبس گذر می‌کند و در نهایت شاید مهم‌ترین اثر خود یعنی سفرنامه را می‌نگارد. البته ناصرخسرو صاحب آثار زیادی از جمله دیوان اشعار (بالغ بر سی هزار بیت)، منظومه روشنایی نامه (594 بیت در باب پند و اندرز)، زادالمسافرین (اعتقادات فلسفی ناصرخسرو)، وجه دین (رساله مسائل کلامی و احکام شریعت)، خوان اخوان (اخلاق و حکمت)، گشایش و رهایش (سی سوال و جواب فلسفی)، جامع الحکمتین، بستان العقول (که در دسترس نیست) نیز می‌باشد. کتاب حاضر، گزیده آثار این حکیم بزرگ می‌باشد که به همت استاد اسدالله بقائی نائینی تنظیم و چاپ شده است و در آن به شرحی مختصری از برخی آثار این نویسنده زبردست می‌پردازد. در پایان یکی اشعار ناصرخسرو را برای شما آورده‌ایم. سعادت نامه سخن دانسته گو چیزی که گویی خود آن آهسته گو چیزی که گویی به میدان فصاحت چون در آیی مران بس گرم تا در سر نیایی سخن بشنو ز لفظ هر هنرجوی هر آن نوعی که خوش آید چنان گوی بمانیم
کدامین غرب؟ کتاب حاضر شرحی است از ماجراهای روزمره‌ی یک خبرنگار ایرانی که برای یک ماموریت کاری چمدان‌هایش را می‌بندد و 976 روز را در قلب اروپا، بروکسل، سفر و زندگی می‌کند. سفری که در آن به دنبال پرسش‌هایست، بیشتر جامعه شناختی و اجتماعی از فضای دیروز و امروز انسان غربی که در اروپا شکل گرفته است. پرسش دیگر نویسنده این است که انسان شرقی و به خصوص انسان ایرانی در اروپا چه وضعی دارد و به دنبال چیست! محمد دلاوری کتابی جذاب و روان را منتشر کرده است اما مطالب این کتاب تا حدی بی سر و ته به نظر می‌رسند. در حقیقت ما در هر پارگراف این کتاب، شاهد موضوع و داستانی هستیم که از ارتباطات کمی با یکدیگر دارند و پراکندگی آن، خواننده را از تمرکز و فهم موضوع دور می‌کند، با این وجود می‌توان گفت که در مجموع متن، وحدت جهت خود را از دست نداده است. همانطور که گفته شد، متن از جذابیت‌های ادبی و داستانی خوبی به سبب تنوع موضاعات برخوردار است. البته ماهیت زندگی‌نامه و سفرنامه به گونه است که خواننده با خواندن آن، احساس هم‌زادپنداری می‌کند و این خود باعث کم شدن احساس خستگی او می‌شود. بمانبم
امروز تمام شد. انتقاداتی از دوره قاجار که در زمان قاجار و در روزنامه صور اسرافیل چاپ می‌شد اما نهایتا پس از حدود یک سال و اندی، جایی برای چاپ نمی‌گیرد. مقالات این کتاب متنی دارد که مصداق چرند و پرند است اما باطن این متن، فراتر و تندتر از هر نقدی است. مشروطه و حواشی آن مهم‌ترین موضوع این سلسله مقالات فکاهی است. لازم به ذکر است که متن به دلیل استعاری سخن گفتن نویسنده و همچنین ذکر بسیار اسامی بزرگان و علما و حکمای عهد خود، از سایر متون زمان خود ثقیل‌تر و سخت‌تر است. بمانیم
کتابی برای به نمایش گذاشتن اهمیت هنر در جدال حق علیه باطل. ماجرای زندگی دعبل خزایی، ماجرای منحصر به فردی است از زندگی یک شاعر جبهه دوستار ائمه که در دوران دو امام بزرگوار، امام موسی کاظم علیه‌السلام و فرزندشان، علی ابن موسی الرضا علیه‌السلام شکل می‌گیرد. دورانی که تاج و تخت به غصب هارون الرشید و پسرش، مامون در آمده بود و این شاعر بزرگ با سرودن اشعاری در هجو حاکمان زمان، مردم کوچه و خیابان را به احیای حق ائمه می‌شوراند. کتاب توانسته است با هنرمندی مسیر زندگی عاشقانه دعبل را در دورانی که سران زر و زور و تزویر بر جامعه اسلامی سیطره داشتند، نشان دهد و وضعیت آن روزهای مردم، اهل هنر و منتسبان به قدرت را نشان دهد. اما مهم‌ترین رسالت نویسنده در نگارش این کتاب، نشان دادن وضعیت اسارت و اختناق بر امام موسی کاظم علیه‌السلام و در ادامه وضعیت شبه حبس امام رضا علیه‌السلام است که آن را به خوبی نشان می‌دهد. خواندن این کتاب را به همه اقشار، به خصوص افرادی که فکر می‌کند بدون هنر و تفکر می‌شود با روش‌های خشک و قدیمی در راه حق قدم گذاشت و دست به مبارزه زد، توصیه می‌کنم. بمانیم
حقا که شنیدن سخن از بحر کلمات شیخ اجل خوش‌تر از هرکاریست. استاد اسد الله بقایی نائینی کار جوانان مشتاق اما کم طاقت را آسان کرده است. ایشان با انتشار کتاب گزیده‌ی دیوان سعدی، کمک شایانی به نسلی کرده است که کمتر به سراغ چند صد صفحه متن اصلی کتب گران سنگ کهن می‌روند. کار زیبائیست که تاکنون در مورد آثار بسیاری از شعرا انجام شده است. امید است که با خواندن این خلاصه و گزیده آثار، به سمت متون اصلی جذب شویم. در ادامه برای تکمیل بهتر این معرفی، دو غزل از حضرت سعدی را آورده‌ام. 1. آب حیات است، خاک سر کوی دوست گر دو جهان خرمی است، ما و غم روی دوست ولوله در شهر نیست جز شکن زلف یار فتنه در آفاق نیست، جز خم ابروی دوست گر متفرق شود، خاک من اندر جهان باد نیارد ربود، گرد من از کوی دوست 2. بسیار سفر باید تا پخته شود خامی صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی فردا که خلایق را دیوان جزا باشد هر کس عملی دارد من گوش به انعامی سروی به لب جویی گویند چه خوش باشد آنان که ندیدستند سروی به لب بامی سعدی به لب دریا دردانه کجا یابی در کام نهنگان رو گر می‌طلبی کامی بمانیم
تقابل در بنیان‌های سیاست تقابلی از جنس داستان‌های کودکانه که پشت هر کلمه‌ای از آن، دنیایی از جنگ و جدال خوابیده است. شاید سردمدار جهانی این نوع از کتاب‌های داستانی_سیاسی، کتاب‌های جرج اورول یعنی کتاب و باشد که نویسنده اقدام به سخره کشیدن نظام‌های سوسیالیستی و کمونیستی در دوران اوج شکوفائیشان کرده است. اما ما در این کتاب با متنی از نویسنده خوش نام داخلی مواجه هستیم که در مقابل نظام‌های دموکراتیک نگاشته شده است. در حقیقت این کتاب پرده از دو نوع استعمار دموکراتیک برداشته است. نوع اول آن را در بسیاری از رژیم‌های مستبد آسیایی و آفریقایی و حتی آمریکای لاتین می‌توان یافت و نوع دوم و روتوش شده آن را در نظام‎های سیاسی اروپایی و آمریکایی باید جستوجو کرد. داستان این کتاب ماجرای یک پادشاه است که بیست و پنج فرزند دارد و به هنگام مرگ تصمیم می‌گیرد که بنای نظام رای گیری را برای انتخاب دوره‌ای پادشاه ‌های آتی برای اولین بار توسط مردم و از بین بیست و پنج فرزند خود را بگذارد و این خود آغاز ماجراهای بعدیست. نکته مهم و جالب توجه در این گونه کتاب‎های سیاسی که حرف خود را در قالب کنایه و تمثیل می‌گویند این است که شما تمام مشکلات موجود در کشور را به راحتی با مثال‌های موجود در آن‌ها تطبیق می‌دهید و این یعنی پذیرفتن مبدا مشکلات که نویسنده به شما القا کرده است. حال مبدا آن حکومت دموکراسی باشد یا کمونیستی فرقی نمی‌کند؛ چراکه شما با تطبیق مثال‌ها، در دام نویسنده افتاده‌اید و پیش فرض‌های او را پذیرفته‌اید. در خوانش از این دست کتاب‌ها دقت و تمرکز کافی را حتما مد نظر داشته باشید. بمانیم
همه ما مدیریتی‌ها درسی را به نام مدیریت تولید در ترم‌های ابتدایی خود خوانده یا می‌خوانیم. همان طور که می‌دانید، یکی از سرفصل‌های اصلی این درس، فصل تولید ناب است. تولید ناب همان را همان اکسیری می‌نامند که ژاپن توانست به مدد آن، از رکود اقتصادی دهه شصت میلادی عبور کند و بهره‌وری خود را دچار تحول کند. تاریخچه و هدف کلی این نوع از تولید به خوبی در کتاب‌های تولیدی ما آمده است اما حلقه مفقوده‌ای که ما را از درک و به کار بستن آن دور می‌کند، چگونگی و چرایی ابعاد مختلف این نظام تولیدی است که نه در کتاب‌های تولیدی آمده است و نه اساتید تولیدمان به خوبی برایمان توضیح می‌دهند. بی‌شک مهم‌ترین کارخانه برای ایجاب این نوع از نظام تولیدی، کارخانه‌جات تویوتا می‌باشد که مبدا این نوع نظام نیز محسوب می‌شود. کتاب حاضر به زبان ژاپنی نگاشته و از ژاپنی به انگلیسی ترجمه شده است. مترجم فارسی زبان نیز از نسخه انگلیسی آن استفاده کرده است. با همه‌ی این تفاسیر، کتاب حاضر به خوبی توانسته است که بسیاری از مفاهیم ارزشمند تولید ناب را توضیح دهد. هرچند که در نهایت برای درک واقعی مفهوم تولید ناب، نیاز به حضور در یکی از کارخانه‌جات ژاپن هست. با کتاب تازه بمانید بمانیم
خوانش تاریخ و سرگذشت انسان‌ها و ملت‌ها، هم شیرین است و هم مهم. درازای حضور و به وجود آمدن صنایع سنگین و مادر کشور ایران به کمتر از هفتاد سال می‌رسد و قطعا یک از مهم‌ترین صنایع هرکشوری، صنعت خودروی آن کشور می‌باشد. بسیاری عقیده دارند که میزان توفیق صنایع خودرویی در یک کشور به مثابه میزان توفیق صنعت در آن کشور می‌باشد. بسیاری از ما هنگام شنیدن نام کشوری همچون آلمان، ژاپن و حتی آمریکا، اولین نام‌های صنعتی که به ذهنمان خطور می‎کند، نام یکی از خودروسازان آن کشورها می‌باشد، چراکه خودرو محصولی استراتژیک، پرمصرف و ملموس است و این کشورها پرچمداران پیشکسوت این صنعت به شمار می‌روند. جهانیان و ما نیز صنعت خودروسازی کشورمان را با محصولی محبوب به نام به یاد می‌آوریم چراکه نام این خودرو و مردم ایران با یکدیگر در طول تاریخ گره خورده است. خودرویی که با ورود و مونتاژ (ابتدای کار و سپس تولید بخش عمده‌ای از آن) در ایران به واقع انقلابی در صنعت کشور در دهه چهل شمسی رقم زد. انقلابی که هم‎زمان با انقلاب سفید بود و شاید هم مرتبط. شاید تعجب‎آور باشد اما دو برادر مشهدی این انقلاب را رقم زدند. البته از این نکته نیز نباید غافل بود که بدون کمک‌های (و شاید رانت‌ها و لابی‌ها و ...) دستگاه حاکمه، استعداد این دو برادر نیز به مانند بسیاری دیگر از استعدادهای این سرزمین دود می‌شد. با تاسیس شرکت پایه گذار تحولات مهمی در آینده صنعت کشورشان شدند. خواندن کتاب پیکان سرنوشت ما، علاوه بر افزودن آگاهی و اطلاعات تاریخی و حتی فنی، یک فایده مهم دیگر نیز برای مخاطبین خود دارد و آن هم انگیزه‌ای است که همراه با غرور و ارق ملی به شما انتقال داده می‌شود. در پایان جای دارد برای تمامی افرادی که با حسن نیت خود در راه اعتلای علم و صنعت این کشور گام برداشته‌اند، فاتحه‌ای نثار کنیم. بمانیم
زبان شیرین پارسی بر پنج ستون بی‌همتا استوار است: شاهنامه فردوسی، دیوان سعدی، آثار مولانا، آثار عطار نیشابوری و خمسه حکیم نظامی گنجوی. حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن ذکی بن مؤید نظامی گنجوی از جمله حکمای ادب پارسی است که مانند فردوسی و سنایی و خیامو ... شعر پارسی را از قلمرو صرف حس، به پهنه ژرف اندیشه کشانید. اسکندرنامه، مخزن‌الاسرار، خسروشیرین، لیلی و مجنون و هفت پیکر از جمله آثار به جا مانده از نظامی است که به خمسه نظامی معروف شده است. در پایان ابیاتی از اقبالنامه آورده‌ام تا به قول خود نظامی «آب دریا را اگر نتوان کشید _ هم به قدر تشنگی باید چشید» چو خواهی که بر گنج یابی کلید نباید عنان از ریاضت کشید مثل زد در این آنکه فرزانه بود که برناید از هیچ ویرانه دود بسا خواب کاول بود هولناک نشاط آورد چون شود روز پاک بسا چیز کو در دل آرد هراس سرانجام از آن کرد باید سپاس جهان پر شد از دعوی انگیختن برین نطع ترسم ز خون ریختن چو باران فراوان بود در تموز هوا سرد گردد چو برد العجوز چو باران هوا تر نماید ز آب نسوزاند آن چرک را آفتاب چو بر عادت خود درآید خریف هوا دور باشد ز باد لطیف وبا خیزد از تری آب و ابر که باشد نفس را گذرگه سطبر بباید یکی آتش افروختن برو صندل و عود و گل سوختن بمانیم
جنگ روایت‌ها مهم‌تر از حقایق یک واقعه، نحوه‌ی روایت آن واقعه است. ممکن است یک واقعه یا حادثه، ده‌ها نکته داشته باشد که تعدادی از آن‌ها مثبت و تعدادی نیز منفی باشد. حال به راحتی می‌توان با این نکات مثبت و منفی بازی کرد و به انحای مختلف آن واقعه را روایت کرد. روایت‌ها به آن میزانی که باورپذیر و ساده سازی شده و از فکری قوی برخوردار باشند، میان مخاطبین خود مورد استقبال قرار خواهد گرفت؛ نه به آن مقدار که حقیقت را بازگو کنند! حال ما با کتابی مواجه هستیم که یک بسته‌ی روایی جذاب و بدیع از مسئله‌ی اقتصادی در نقاط مختلف جهان را ارائه می‌کند و با استفاده از سیر ملل و اقوام، ما را به یک روایت واحد از آن‌ها می‌رساند؛ روایت توسعه غربی با استفاده از عینک دموکراسی و حقوق مالکیت خصوصی. این کتاب به قدری خوب نوشته شده است که خدشه وارد کردن به نتیجه گیری‌هایش سخت‌تر از پذیرفتن آن‌ها باشد. بخوانیم تا آینده را بهتر بسازیم. ؟ بمانیم
خدای خوب ابراهیم انتشارات شهید ابراهیم هادی پس از دوگانه سلام بر ابراهیم، که توانست با جلب توجه و استقبالی بی‌نظیر از سوی مخاطبین جهانی خود به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس مبدل شود، کتاب دیگری را در ادامه این دوگانه منتشر کرد تا پرده از برخی ابعاد شخصیتی این بزرگوار بردارد. کتاب خدای خوب ابراهیم به بررسی ویژگی‌ها و صفات شخصیتی شهید ابراهیم هادی و تطبیق آن‌ها با آیات قرآن مجید می‌پردازد. یقینا شهدایی همچون شهید ابراهیم هادی، ظرفیت پژوهش‌های علمی و هنری بسیاری دارد که می‌بایست هرچه بیشتر و در قالب‌های متفاوت به آن‌ها پرداخته شود. بمانیم
یک آذری بزرگ یازده آذر زادروز بزرگ مردی است که توانست با آثارش صفحه‌ای نو بر کتاب ادبیات پارسی بیافزاید. چندی پیش کتابی به نام قصه‌های جلال را خواندم که مجموعه‌ای متشکل از داستان‌های کوتاهی بود که به خوبی نگاشته شده بود. داستا‌ن‌های جلال معمولا پیرامون مسائلی است که حول احوالات جلال می‌گذشته است. قصه‌های جلال از هشت داستان کوتاه با عنوان‌های تجهیز ملت، پستچی، شوهر آمریکایی، دفترچه بیمه، عکاس بامعرفت، دید و بازدید عید، زیارت و تابوت نگاشته شده است. داستان زیارت داستانی بس خواندنی است که به نظر نگارنده این داستان کوتاه، یکی از زیباترین نوشته‌ها در بین آثار جلال می‌باشد. خدایش بیامرزد بمانیم
یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های چند وقت اخیر بازار کتاب و به خصوص بازار رمان در ایران، کتاب خانم الیف شافاک، یعنی کتاب چهل قانون شمس است که در ایران با نام ملت عشق بیشتر شناخته می‌شود. قبل از شناخت این کتاب و موضوع آن باید نویسنده‌ی آن را شناخت تا متوجه برخی جزئیات و خرق عادات موجود در این کتاب شد. خانم شافاک که نویسنده‌ای ترک تبار می‌باشد، در استراسبورگ فرانسه از والدینی ترک و بریتانیایی به دنیا آمد و پس از جدایی والدینش، به همراه مادرش به ترکیه بازگشت. شافاک در سال‌های ۲۰۰۴–۲۰۰۳ با درجهٔ استادیاری در دانشگاه میشیگان و بعد در بخش مطالعات خاور نزدیک دانشگاه آریزونا مشغول به کار شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ نیز ستون‌نویس روزنامهٔ تایم بود. کتاب ملت عشق او روایتی بسیار جذاب از زندگی شمس تبریزی و آشنایی او با مولوی را به نمایش می‌گذارد که بی‌شک قلم این روایت، قلمی درخور این داستان می‌باشد. در این کتاب ما با پانزده راوی همراه می‌شویم که هر یک، برهه‌ای را روایت می‌کنند و داستان را تکمیل می‌کنند. نکته اساسی این کتاب آن است که برخی مفاهیم والای اسلامی و فقهی در آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم رد می‌شود، در صورتی که خود شخص جناب مولوی قبل از عرفان خود، به عنوان یک فقیه در جامعه و روزگار خود شناخته می‌شده است و این خود نشان از جمع فقه و عرفان اسلامی در نگاه مولوی دارد. همچنین در قسمت‌های مختلف این کتاب، ما با رویکردهای فمینیستی مواجه می‌شویم که سعی در عادی‌انگاری و ترویج برخی شئون غیراسلامی را دارد. در نهایت همانطور که ابتدا گفته شد نمی‌شود از قلم قوی نویسنده و میزان محبوبیت بالای این اثر گذشت و تا هنگامی که نویسندگان آشنا با عرفان اسلامی و تاریخ به سمت نگارش چنین آثاری نروند، حق واقعی حکما و عرفایی چون مولوی و حافظ و سعدی ادا نخواهد شد و چنین کتبی سردمدار معرفی عرفای مسلمان و استفاده از آن‌ها در مسیر امیال خود خواهند بود. بمانیم
فلسفه خواندن نتنها کار سختی نیست، بلکه بسیار جذاب و لذت بخش نیز می‌باشد؛ اما آیا برای فیلسوف شدن، صرفا خوانش کتب فلسفی کافیست؟ً! کتاب حاضر یکی از کتاب‌های معروف و با تیراژ میلیونی می‌باشد که با هدف تعلیم مبانی فلسفی و تاریخ به نوجوانان توسط آقای یاستین گوردر در سال 1990 میلادی در کشور نروژ نگاشته شده است. داستان با دختری به نام سوفی که در آستانه پانزده سالگی است آغاز می‌شود و این دختربچه تحت تعلیم یک فیلسوف، با تاریخ فلسفه غرب به صورت خلاصه و سریع آشنا می‌شود و در حین این جلسات آموزشی اتفاقاتی می‌فتد که باعث جذابیت هرچه بیشتر متن می‌شود. نکته جالب این کتاب، ساختار فلسفی داستان آن است که بیست سال بعد، ما شاهد همان ساختار فلسفی در فیلم Inception، ساخته فیلسوف معاصر غربی، کیریستفر نولان هستیم و این شاید نمایانگر طرز تفکر و تفلسف مهم‌ترین فلاسفه معاصر غربی می‌باشد. در مجموع با توجه شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که به خوبی در این داستان آورده شده‌اند و همچنین با نگاه به هدف کتاب که عمق بخشی به تفکرات و شخصیت مخاطب خود است، قطعا با کتابی قابل تحسین و خواندنی برای قشر نوجوان و جوان روبرو می‌باشیم. در پایان آرزو می‌کنم که روزی علما و اندیشمندان ما نیز چنین آثاری داستانی در حوزه فلسفه اسلامی بنویسند و اثری ماندگار در این حوزه برای نسل‌های متمادی بیافریند. بمانیم
کتاب حاضر مجموعه‌ای از دست نوشته‌های استاد فقید، مرحوم علی صفایی حائری است که در سال 1354 به رشته تحریر در آمده است. همان گونه که از اسم این اثر بر می‌آید، ما بیشتر با یک روایت تحلیلی از تاریخ که اجمالا دربردارنده‌ی سیاست دول معاصر ایران، از اواخر قاجار تا همان سال نگارش، روبرو هستیم. البته در قسمتی از متن، نگارنده به علل عدم توفیق امیرکبیر نیز ‌پرداخته است. کتاب حاضر در عین اجمال، سرشار از نکاتی ریز و درشت از صفحه‌های تاریخ این مرز و بوم است که از زاویه دید ریزبینانه‌ی استاد نشات گرفته‌ است و خوانش آن برای اقشار مختلف، جذاب و آموزنده خواهد بود. بمانیم
«وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ» جهاد مقدس است و این تقدس به فرد جهادی نیز منتقل می‌شود. اما این الفاظ نیستند که باعث تقدس می‌شوند بلکه مفاهیم هستند که علت می‌شوند. جهاد ساختار خود را دارد، پس شما نمی‌توانید یک ساختار معیوب و آلوده را منتسب به آن کنید و انتظار قداست داشته باشید. کتاب حاضر روایتی خوب از یک ساختار نوظهور جهادی در ابتدای انقلاب اسلامی است که ما را با مدیریت جهادی بیشتر آشنا می‌کند. در حقیقت یک مورد مطالعاتی مهم و تلخ از تاریخ سازمان‌های اسلامی ما به شما می‌رود. جهاد سازندگی پاسخ به یک نیاز مهم بود که در طول دو دهه مدیران و وزرای مربوطه توانستند احساس نیاز به آن را ارضا کنند، اما اصل نیاز همچنان باقی است. این روایت خوب را با دقت بخوانید. بمانیم
سهراب شاعر نبود! سهراب یک نویسنده‌ی خلاق و بااحساس بود. سهراب یک هنرمند بزرگ تاریخ معاصر ما بود. سهراب یک فرد عاشق بود؛ اما سهراب شاعر نبود، چراکه چیزی که می‌نوشت را نباید شعر به حساب آورد. برخی از این جملات احساسی و موزون است اما شعر نیست. هشت کتاب در حقیقت هشت دفتر از مکتوباتی است که از الهامات و تفکرات خاص و عرفانی سهراب سپهری را نشات گرفته است و در دفترهایی با عنوان‌های مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب (1332)، آواز آفتاب (1340)، شرق اندو (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346) و ما هیچ، ما نگاه آمده است. خواندن این کتاب در کل توصیه می‌شود، منتهی نباید توقع یک کتاب شعر را از آن داشت چراکه سهراب شاعر نبود. شعر روشنی، من، گل، آب از دفتر حجم سبز: ابری نیست بادی نیست می‌نشینم لب حوض: گردش ماهی‌ها، روشنی، من، گل، آب. پاکی خوشه زیست. مادرم ریحان می‌چیند. نان و ریحان و پنیر، آسمانی بی‌ابر، اطلسی‌هایی تر. رستگاری نزدیک: لای گل‌های حیاط. نور در کاسه مس، چه نوازش‌ها می‌ریزد! نردبان از سر دیوار بلند، صبح را روی زمین می‌آرد. پشت لبخندی پنهان هرچیز. روزنی دارد دیوار زمان، که از آن، چهره من پیداست. چیزهایی هست، که نمی‌دانم. می‌دانم، سبزه‌ای را بکنم خواهم مرد. می‌روم بالا تا اوج، من پر از بال و پرم. راه می‌بینم در ظلمت، من پر از فانوسم. من پر از نورم و شن و پر از دار و درخت. پرم از راه، از پل، از رود، از موج. پرم از سایه برگی در آب: چه درونم تنهاست. بمانیم