eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
📌 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در مدرسه امام امیرالمؤمنین علیه السلام: حل مشکلات اقتصادی و مهار گرانی ها مستلزم عزم جدی مسئولان است از جمله مشکلاتی که مردم دارند و به صورت مرتب بیان می کنند و می خواهند که ما آنها را به مسؤولان تذکر دهیم، مسأله گرانی فوق العاده ای است که در میان جامعه وجود دارد‌ http://mk6.ir/CfNpU لینک فیلم مربوطه: http://mk6.ir/OxUtQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸تفسیر فخر رازی از کلمه «هاد» در آیه «انذار» 🔸منظور از واژه «صادقين» در روايات شيعه و سنی 🔸مصداق «اولی الامر» نزد علماي شيعه و اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امامت در قرآن": http://mk6.ir/HrJvE 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ حكمت واجب کردن سفر مشقت بار حج؟ روحیات بسیاری از انسان ها به گونه است که اگر احساس غنا و بی نیازی کند، در معرض تهدید غفلت و طغیان قرار می گیرد و خداوند در آیات 6 و 7 سوره علق بدین نحو این حقیقت را بیان کرده است: «كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏* أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی»؛ (چنين نيست [كه شما مى ‏پنداريد] به يقين انسان طغيان مى‏ كند* از اينكه خود را بى‏ نياز ببيند). بدین سبب خداوند متعال انسان را هنگام برخورداری از تمکن مالی ملزم به عبادت حج می نماید، تا طی یک سفر معنوی خود ساخته شده و در مسیر بی فرجام طغیان قرار نگردد. بنابراین مهم ترين فلسفه حج - البته نه برای کسانی که به خاطر ریا به این سفر می روند یا نگاهی تفریحی به آن دارند - پدید آمدن دگرگونى اخلاقى درونی است. makarem.ir/maaref/l/0420203 __________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ منافات دعا با مقام رضا و تسليم بر اراده الهی؟! آیا دعا کردن با مقام رضا و تسلیم در برابر اراده الهی منافات دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: رضایت و تسلیم باید بر قضای الهی باشد و قضای الهی نیز بر اساس استعدادها و لیاقت هایی که هر شخص از خود نشان می دهد شکل می گیرد و جریان می یابد. «دعا» به تصریح آموزه های اهل بیت(ع) یکی از مؤثرترین عواملی است که مواهب الهی را به شخص جلب می کند. زیرا دعاکننده بعد از آن که نهایت کوشش خود را در استفاده از همه وسایل موجود به کار می بندد، آن جا که دیگر کاری از دستش بر نمی آید و به نقطه بن بست رسید، به در خانه خدا می رود و با توجه و توکل و تکیه بر خدا، فراهم شدن اسباب و عواملِ خارج از دایره قدرت انسانی را از وی طلب می کند و با همین توکل و تکیه است که تسلیم قضای الهی می شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420214 📖 مطالعه بیشتر درباره شبهات و معارف دعا: http://mk6.ir/SaTcH __________
هدایت شده از makarem.ir
🔸مقصود از شناخت در حدیث معرفت امام 🔸حدیث «معرفت امام» در منابع اهل سنّت 🔸راویان حدیث «معرفت امام» از علماى اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حديث «معرفت امام» (احاديث ولايت)": http://mk6.ir/FjIsL 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸دلائل قرآنى اهل سنت بر مشروعیت شورا 🔸نظریه فقها و متکلمان اهل سنت در مورد بیعت 🔸انتصابى بودن امامت در بیان پیامبر(صلّی الله علیه وآله) در منابع اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "معیار تعیین خلیفه": http://mk6.ir/CtNqH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ كوتاهی مدت عذاب جهنم نسبت به شیعه!؟ آیا این مطلب صحیح است که شیعه مانند یهود معتقد است آتش جهنم جز در زمان اندکی بر ايشان حرام است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: در كتاب هاى مختلف شيعه اين حقيقت صريحاً اعلام نشده است كه: «إنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ خَلَقَ الْجَنَّةَ لِمَنْ أطَاعَهُ وَ لَوْ كَانَ عَبْداً حَبَشِيّاً وَ خَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَ لَوْ كَانَ سَيِّداً قُرَشِيّاً»؛ (خداوند بهشت را براى اطاعت كنندگان آفريده؛ اگرچه غلام حبشى باشد و دوزخ را براى گنهكاران آفريده اگرچه سيّد قرشى باشد)! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0408664 ______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ ترديد پيامبر(ص) در حقانيّت آيات قرآن! ❓ آيا امکان دارد پيامبر(ص) در رسالت خويش ترديد داشته باشد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ممکن است در ابتدا چنين به نظر برسد که طبق آيه 94 سوره يونس (فَإِنْ کُنْتَ فی شَکّ مِمّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ؛ اگر از آنچه بر تو نازل کردیم در شک و تردید هستى)، پيامبر(ص) در حقانيت آياتى که بر او نازل مى شد ترديد داشت، ولى با توجه به اين که پيامبر(ص) وحى را با شهود دريافت می کرد، اين احتمال از بين می رود. ضمن اينکه اين تعبير قرآن مانند آن است که براى تنبيه اشخاص دوردست به افراد نزديک خطاب مى کنند (به در می گويد که ديوار بشنود). علاوه بر اينکه ذکر جمله شرطيه (فَإِنْ کُنْتَ؛ اگر باشی) هميشه دليل بر احتمال وجود شرط نيست، بلکه گاهى براى تأکيد روى يک مطلب و يا براى بيان يک قانون کلّى است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0318418 ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸اعتبار سند ائمه اثنا عشر 🔸تعداد خلفاء در سنّت نبوى 🔸امامان شیعه و مسند خلافت‏ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حديث «دوازده خليفه» (احاديث ولايت)": http://mk6.ir/IsTgS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸تعدد بیان «حديث ثقلين» توسط پيامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) 🔸«کتاب الله و سنتي» یا «کتاب الله و عترتي» در حدیث «ثقلین»؟ 🔸حديث «ثقلين» در كتب اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حديث ثقلين (احاديث ولايت)": http://mk6.ir/UhFfI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹وصیت شخص بی وارث 🔹پرداخت بدهی میت از کل اموال او 🔹اولویت دراداى دیون در صورت عدم کفاف دارایى میت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه ارث": http://mk6.ir/OpNgU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ عدل الهی و تضمین روزی بندگان، با وجود فقر و غنای بندگان؟! چرا بعضی ها باید در ناز و نعمت باشند، در حالی که بعضی در خفّت و خواری زندگی می کنند؛ این چه عدالتی است که خدا دارد، مگر خدا روزی همه را تضمن نکرده است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: منظور از تضيمن رزق از سوى خداوند و تكفل و تعهد و تقسيم آن، فراهم آوردن زمينه ها است که برخی از این زمينه ها در خارج از وجود انسان و برخی دیگر در درون وجود او است كه هرگاه دست به دست هم دهند انسان سهم خود را از روزى دريافت مى كند. بعد از فراهم آمدن آن زمینه ها، تلاش و كوشش انسان شرط تحقق و به فعليت آن زمينه ها است؛ بنابراين حكمت خدا ايجاب مى كند كه هركس تلاش و كوشش و اخلاص و فداكارى بيشترى داشته باشد روزى اش گسترده تر گردد. چرا که خداوند متعال اراده اش را - از جمله اراده اش را در روزی دادن مخلوقات - در قالب نظام متشکل از شبکه های گسترده علت و معلولی عملی می کند. مواردى نیز از فقر و بی عدالتی در طول تاریخ وجود دارند که سبب آن نه تنبلی و تن پروری و عدم نشاط شخص و جامعه، بلکه نتیجه ظلم و تحمیل استعمارگران و استثمارکنندگان فردی یا گروهی بوده است. به تعبير ديگر علاوه بر مسأله تلاش و كوشش، وجود عدالت اجتماعى نيز شرط تقسيم عادلانه روزى ها است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420221 _________